پنجشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۵۷ - Mar 10, 2005
در بازديد از دستاوردها و توانمندي هاي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي
فرمانده كل قوا بر تقويت قدرت دفاعي كشور تأكيد كردند
002325.jpg
002328.jpg
ايسنا: حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي  ديروز با حضور در محل ستاد فرماندهي نيروي زميني سپاه پاسداران از نزديك در جريان توانمندي ها و پيشرفت هاي اين نيرو قرار گرفتند.
فرمانده  كل قوا پس از ورود به ميدان، در مقابل مقبره شهداي گمنام حضور يافتند و ضمن قرائت فاتحه به مقام شامخ شهدا اداي احترام كردند و سپس از يگان هاي حاضر در ميدان سان ديدند.
حضرت آيت الله خامنه اي در اين مراسم در سخناني از ايمان، انگيزه و روحيه و همچنين آموزش، سازماندهي و امكانات و تجهيزات به عنوان عوامل اساسي براي قدرتمندي و كارآيي مجموعه  نيروهاي مسلح ياد و تأكيد كردند: سپاه پاسداران انقلاب اسلامي  امروز از اين عوامل اساسي برخوردار است و بايد هويت اصلي سپاه كه همان عشق و ايمان و معرفت است همچنان حفظ و تقويت شود.
ايشان با اشاره به اينكه همواره در طول تاريخ انگيزه هاي قدرت طلبانه و تجاوزكارانه قدرت هاي فزون خواه وجود داشته و امروز نيز قدرت ها با ناديده گرفتن تاريخ و هويت و منافع ملت ها درصدد بدست آوردن منافع نامشروع خود هستند، افزودند: در چنين شرايطي و بر اساس دستورات اسلام بايد همواره قوي بود و قدرت دفاعي را بيش از پيش تقويت كرد.
مقام معظم رهبري با تأكيد بر اينكه عدم آمادگي دفاعي و عدم تحمل سختي ها، دو عامل اصلي ضعف و ناتواني يك ملت است خاطرنشان كردند: ملت ايران با برخورداري از جوانان و فرماندهان مومن و شجاع و آمادگي بالاي رزمي و دفاعي، قدرتمندانه در مقابل زورگويي هاي قدرتمندان ايستاده است.
در اين مراسم همچنين سردار سرلشگر رحيم صفوي فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در گزارشي از آمادگي هاي دفاعي نيروهاي پنجگانه سپاه براي مقابله با هرگونه تهديدي گفت: سپاه پاسداران اكنون به يك نيروي بي انتها همراه با تحرك پذيري و توان نظامي بالا و داراي تاكتيك هاي سيال تبديل شده و با استراتژي جنگ نامتقارن و فرمول هاي جديد آماده دفاع از انقلاب اسلامي  و ملت بزرگ ايران است.سردار سرتيپ جعفري فرمانده نيروي زميني سپاه نيز گزارشي از آمادگي هاي رزمي يگانهاي مختلف اين نيرو ارائه كرد.
در اين مراسم همچنين يگانهاي مختلف نيروي زميني سپاه پاسداران انقلاب اسلامي از مقابل فرمانده كل قوا رژه رفتند.
فرمانده كل قوا در ادامه اين مراسم از نمايشگاه دستاوردهاي تحقيقاتي و پژوهشي و توانمنديهاي نيروي زميني سپاه پاسداران انقلاب اسلامي بازديد كردند.
در اين نمايشگاه ضمن ارائه سازماندهي جديد رزمي يگانهاي نيروي زميني سپاه، برخي تجهيزات رزمي سبك و سنگين پيشرفته، نفربرهاي زرهي، موشك هاي دوربرد و تجهيزات لجستيكي و مهندسي كه بدست متخصصان داخلي طراحي و ساخته شده است به نمايش گذاشته شده بود.
حضرت آيت الله خامنه اي سپس در جمع فرماندهان نيروي زميني سپاه پاسداران ضمن ابراز رضايت از توانمنديها و دستاوردهاي اين نيرو، عامل پيروزي ملت ايران در ۲۵ سال گذشته در رويارويي با چالش هاي مختلف را عنصر معنويت دانستند و خاطرنشان كردند: البته اين به معناي نفي نقش عنصر مادي و تجهيزات و امكانات نيست بلكه اراده و ايمان نيروي انساني نقش تعيين كننده دارد.
ايشان با اشاره به نقش فرماندهان در حفظ و تقويت روحيه ايمان و خلوص در مجموعه هاي نظامي خاطرنشان كردند: فرماندهان سپاه بايد آن انگيزه، ايمان و باوري را كه در دوران حماسه دفاع مقدس بدست آورده اند به نيروهاي جوان منتقل نمايند.
فرمانده كل قوا ضمن تأكيد بر حفظ روحيه بسيجي در مجموعه سپاه، لزوم تقويت بيش از پيش نيروي مقاومت بسيج را خاطرنشان كردند.
قبل از سخنان مقام معظم رهبري، سردار سرتيپ جعفري فرمانده نيروي زميني سپاه، گزارشي از سازماندهي جديد، بازسازي و نوسازي تجهيزات و آمادگي هاي رزمي يگانهاي مختلف نيروي زميني ارائه كرد.
پيشنهاد تشكيل شوراي سازماندهي فعاليت ها
و مراكز قرآني قم توسط رهبر انقلاب
مهر: رهبر معظم انقلاب در ديدار قرآن پژوهان حوزه علميه قم با ايشان، بر سازمان دهي مراكز قرآني قم تأكيد كردند.حضرت آيت الله خامنه اي، در ديدار جمعي از قرآن  پژوهان حوزه علميه قم، بر تشكيل شورايي براي سازمان دهي فعاليت ها و مراكز قرآني قم تأكيد كردند و لزوم برگزاري همايشي را براي اظهار و تبادل آراي صاحب نظران قرآني يادآور شدند.
ايشان با تأكيد بر نگارش تفسير براي اقشار مختلف مردم از جمله دانشجويان، بررسي راهكارهاي نفوذ قرآن در دل هاي مردم را خواستار شدند.
رهبر فرزانه انقلاب با اشاره به برگزاري نكوداشت مفاخر قرآني، بر تجليل از شأن و جايگاه آيت الله معرفت و آثار ايشان به ويژه «التمهيد في علوم القرآن» تأكيد كردند.
در اين ديدار آيت الله معرفت و حجج اسلام فاكر ميبدي، زماني، الهي، سعيدي روشن، مؤدب و ناصح مطالبي درباره مسايل و مطالعات قرآن به عرض ايشان رساندند.
همچنين حجت الاسلام رضايي اصفهاني، مسؤول انجمن گزارشي از عملكرد انجمن قرآن پژوهي و برنامه هاي آن ارائه داد.

علي رغم مخالفت دولت ، مجلس تصويب كرد
پوشش بيمه درماني رايگان براي همه روستائيان
گروه سياسي: عدالت اجتماعي و يارانه در مبحث هزينه اي موضوع تبصره ۱۵ لايحه بودجه روز گذشته مورد بررسي نمايندگان مجلس شوراي اسلامي قرار گرفت.
براساس بند الف اين تبصره وزارت رفاه و تأمين اجتماعي مكلف شد كليه روستاييان و اهالي شهرهاي با جمعيت كمتر از بيست هزار نفر را كه تحت پوشش هيچ نوع بيمه خدمات درماني نمي باشند به طور رايگان تحت پوشش خدمات درماني قرارداده و حداكثر ظرف نيمه اول سال ۸۴ دفترچه بيمه درمان آنان را صادر و تحويل نمايد.
اختصاص مبلغ هجده هزار و نهصد و بيست و هفت ميليارد و هشتصد ميليون ريال به سازمان حمايت از مصرف كنندگان و توليدكنندگان موضوع بند ب تبصره مذكور براي يارانه آرد نيز مورد تأييد قرار گرفت. همچنين در جزء ۲ بند ب نيز مقرر شد به منظور تعيين و تأمين كالاهاي كالابرگي مردم و حمايت از اقشار آسيب پذير و هدفمند كردن يارانه ها، مبلغ هفت هزار و هفتصد و يازده ميليارد و نهصد ميليون ريال براساس پيشنهاد وزارتخانه هاي رفاه و تأمين اجتماعي و بازرگاني و تصويب شوراي عالي رفاه و تأمين اجتماعي به عنوان يارانه از طريق سازمان حمايت از مصرف كنندگان و توليدكنندگان در اختيار دستگاه هاي اجرايي ذي ربط قرار گيرد.
در بند خ تبصره ۱۵ نيز مقرر شد مبلغ يكصد و هفتاد ميليارد ريال جهت اجراي طرح بيمه درماني مكمل براي بازنشستگان كشوري، لشكري و مستمري بگيران تأمين اجتماعي كه به نسبت بازنشستگان و مستمري بگيران تحت پوشش هريك از صندوق ها توزيع شده است، طبق ضوابطي كه با پيشنهاد شوراي عالي بيمه خدمات درماني كشور به تصويب هيأت وزيران مي رسد اختصاص يابد.
در بند ش نيز به بنياد شهيد و امور ايثارگران اجازه داده شد جهت تحويل خودرو به جانبازان انقلاب اسلامي و جنگ تحميلي مصوب ۲۶/۵/۷۸ تسهيلات در اختيار آنان قرار دهد.
در بند ض آمده است به منظور كمك به پيشگيري از بروز و تشديد آسيب هاي اجتماعي و ساماندهي آسيب ديدگان اجتماعي به ويژه كودكان خياباني و بي سرپرست، دختران و زنان پناه جو، مبلغ چهل ميليارد ريال اعتبار در اختيار سازمان بهزيستي كشور گيرد تا پس از مبادله موافقتنامه با سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور براي امور فوق هزينه گردد.
همچنين در بند ط نيز مقرر شد در اجراي مفاد قانون تأمين زنان و كودكان بي سرپرست مصوب ۲۴/۸/۷۱ و آيين نامه اجرايي مربوط و در راستاي سياست توانمندسازي و كاهش فقر افراد نيازمند مبلغ چهارصد ميليارد ريال با پيشنهاد وزارت رفاه و تأمين اجتماعي پس از تصويب شوراي عالي رفاه و تأمين اجتماعي در اختيار كميته امداد امام خميني(ره) و سازمان بهزيستي به تناسب جمعيت مستمري بگير قرار گيرد تا براساس موافقتنامه هاي مبادله شده با سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور هزينه گردد.
در جلسه علني عصر ديروز مجلس، نمايندگان در ادامه بررسي بخش هاي هزينه اي تبصره هاي لايحه بودجه سال ۸۴ كشور اعتبار تخصيص داده شده در بند الف تبصره ۱۶ را جهت تحكيم خانواده و تسهيل ازدواج تأييد كردند.
براساس بند الحاقي ۵ تبصره ۱۶ سازمان حج و زيارت موظف شد براي افرادي كه در سال هاي ۷۷ و ۷۸ براي حج تمتع ثبت نام كرده اند و تاكنون موفق به تشرف نشده اند مبلغ يازده ميليون ريال به ازاء هر نفر در بانك ملي ايران سپرده گذاري كند.
به موجب بند الف تبصره ۱۷ تحت عنوان امنيت ملي، مبلغ ۶۹۳۴ ميليارد ريال در اختيار وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح قرار مي گيرد تا در قالب برنامه مصوب فرماندهي كل نيروهاي مسلح، براساس موافقت نامه هاي مبادله شده با سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور هزينه شود.همچنين به دولت اجازه داده شد تا بدهي معوق نيروهاي مسلح تا پايان سال ۸۲ را براساس ارقام اعلام شده از سوي دستگاه هاي اجرايي طلبكار و تأييد ستاد كل نيروهاي مسلح با دستگاه هاي ياد شده تهاتر كند.
حاشيه
* عشرت شايق نماينده تبريز طي تذكري آئين نامه اي ضمن اعتراض به اقدام خبرنگاري كه فيش پاداش نمايندگان را منتشر كرده بود خواستار استعلام دستگاههاي امنيتي در خصوص عملكرد اين خبرنگار شد.
* حسن سيد آبادي طي تذكري ادامه كار وزارت رفاه را به دليل اينكه مشروطه به ادغام و يا انحلال وزارتخانه ديگري بوده غيرقانوني خواند و خواستار قطع بودجه سال آينده آن شد.
* قدرت الله عليخاني نسبت به اظهارات حداد عادل در خصوص اعلام مبلغ پاداش نمايندگان در صدا و سيما تذكر داد. وي همچنين به اسائه ادب يكي از نمايندگان نسبت به يكي از شخصيت هاي بزرگ انقلاب تذكر داد.
* سيد مرتضي موسوي نماينده اليگودرز طي تذكري به هيأت رئيسه در خصوص نامه ۱۸۲ نماينده جهت اختصاص يك ميليارد تومان به آنها براي رسيدگي به طرح هاي زود بازده كه موجب سوء تفاهم رسانه ها شده است اعتراض كرد.
حدادل عادل در پاسخ به اين تذكر افرود: آن چه مورد نظر من بود اين است كه نمايندگان يك ميليارد تومان را براي ترميم طرحهاي زودبازده مي خواهند كه اين مبلغ به دست دولت در طرحها هزينه شود اين درخواست اصلا به كميسيون تلفيق نرفته است و بحثي بر روي آن صورت نگرفته است.
* حسن زماني فر، نماينده ملاير در تذكري آيين نامه اي خواستار بركناري عبدالله رمضان زاده سخنگوي دولت شد و گفت: در طول زمان تشكيل مجلس هفتم، به طور متوسط هر ماهه سخنگوي دولت به نحوي عامل تضعيف، تخريب و تشويش اذهان عمومي شده است.
* در حاشيه ديروز پاداش دولت به اعضاي هيأت دولت در شهريور ماه مبلغ ۱۰ ميليون تومان و بهمن ماه ۱۱ ميليون تومان آمده بود كه بدين وسيله به ۱۰۰ ميليون تومان و ۱۱۰ ميليون تومان اصلاح مي شود.
* ۲۳۱ نماينده مجلس در بيانيه اي ضمن حمايت از مقاومت مردم لبنان قطعنامه ۱۵۵۹ شوراي امنيت را محكوم كردند.
* تعدادي از معلمان در اعتراض به عدم اجراي نظام هماهنگ پرداخت در مقابل مجلس تجمع كردند.

كمك مقام معظم رهبري به مستمندان
در هفته احسان و نيكوكاري
به مناسبت هفته احسان و نيكوكاري، از سوي حضرت آيت الله خامنه اي، رهبر معظم انقلاب، مبلغ يكصد ميليون ريال (۰۰۰/۰۰۰/۱۰۰) به اين امر اختصاص داده شد.
به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا، اين مبلغ به منظور كمك به نيازمندان و مستمندان به حساب ۳۳۳۳ بانك ملي ايران در وجه كميته امداد امام خميني (ره) واريز شده است.

دكتراحمدي نژاد :
خودباوري و آرمانخواهي لازمه رشد كشور است
شهردار تهران با حضور در جمع دانشجويان دانشگاه صنعتي شريف به پرسشهاي آنان درخصوص مسائل مختلف پاسخ داد.
دكتر محمود احمدي نژاد در اين جلسه كه به دعوت تشكل بسيج دانشجويي دانشگاه صنعتي شريف برگزار شد، ابتدا طي سخناني لازمه رشد و كمال هر ملت را حركت رو به جلو دانست و خود باوري و آرمان خواهي را از عوامل موثر اين حركت برشمرد و تاكيد كرد: ملت فاقد هويت، همچون انساني است كه ضربه مغزي شده و هرفرد يا جمع سازمان يافته اي مي تواند او را به سمت و سويي خاص هدايت كند.
دكتر احمدي نژاد در ادامه اين نشست با حضور در جلسه پرسش و پاسخ درخصوص وجود تضادهايي بين شعارها و اقدامات مديريت شهري كه يكي از دانشجويان مصداق آن را انجام اموري مانند پرداخت وام ازدواج يا انجام تبليغات اسلامي عنوان كرد، گفت: امروز مديريت شهري تعريف ۵۰ سال قبل را ندارد بلكه شهر يك موجود زنده و به هم پيوسته است لذا همزمان بايد در شهر، كار فرهنگي، عمراني، اقتصادي، محيط زيستي، نظير پرداخت وام ازدواج و نظافت را با يكديگر انجام داد.
وي اضافه كرد: با اين هدف اولويت ها فرق مي كنند، نمي توان شهري را اداره كنيم كه بخش عمده اي از مردم يا جوانان غمگين، كلافه، مأيوس و داراي معضلات جدي باشند، مفهوم وام ازدواج حل تمام مشكلات جوانان نبود، بلكه اصرار داشتيم در فضاي سال گذشته كشور تلنگري به مديران كشور وارد شود كه چرا نيازها را گم كرده ايد و اينكه آيا ازدواج جوانان و اشتغال اولويت اول كشور نيست، همه سرمايه يك ملت و كشور جوانان است و اگر تمام كشور سد، پل و راه شود ولي جوانان انگيزه و نشاط براي ساختن فردا را نداشته باشند آينده را از دست مي دهيم.وي در پاسخ به پرسشي مبني بر نامزدي وي در انتخابات رياست جمهوري گفت: من هم يك چيزهايي شنيدم ولي كاري را شروع نكرده ام.
احمدي نژاد علت حضور خود در جمع دانشجويان را طرح چنين مباحثي دانست و تاكيد كرد: يكسري مباحث در غوغاي پرشتاب بحث هاي سياسي گم شده است، انتخابات امري مهم بوده و همه بايد به آن حساسيت داشته باشند و اميدوارم انتخابات پرشور و نتيجه آن كشور ما را دهها سال جلو ببرد ولي در كل من هم مانند همه حساس بوده و مسايل انتخابات را دنبال مي كنم.وي همچنين در رابطه با نوع ارتباط با آمريكا در صورت موفقيت در انتخابات رياست جمهوري كه پرسش يكي از حاضرين بود، گفت: هميشه در عرصه مناسبات تكيه بر اصول، منافع و اهداف مهم است اما روش ها، هيچكدام دايمي نيست.در مناسبات سياسي رفتارها در شرايط خاص خود مفهوم و معنا دارد و تغيير شرايط مي تواند روش ها را عوض كند.
در ادامه جلسه يكي از دانشجويان با استناد به نامه شهردار به شوراي هماهنگي نيروهاي انقلاب اسلامي مبني بر عدم تمايل براي ورود زودهنگام به عرصه انتخابات به خاطر مشغله كاري به طرح اين سئوال پرداخت كه حال با اين مشكلات كاري چگونه به مسافرت هاي تبليغاتي كرمانشاه، اهواز و همدان مي رويد، اظهار داشت: عرصه تبليغات تمام وقت فرد را مي گيرد و دوستاني كه وارد شدند از صبح تا شب فعال هستند، مسافرت هاي بنده نيز معمول بوده و هميشه با دانشگاهها و اجتماعات انساني در ارتباط هستم و از سويي با توجه به تاثير گذاري تهران بر همه كشور در اين مسافرت ها جلسات مفصلي با شوراها و مديران شهري اين شهرها در مورد مسايلي مانند مباني مديريت جديد شهري، نگاه به شهر، محله و شهرسازي و غيره داشته ايم.وي در پاسخ به خواسته يكي از دانشجويان جهت بيان شاخصه هاي مديريت انقلابي، از اعتقاد به آرمانهاي بلند به عنوان اولين ويژگي اين مديريت و اعتقاد به توانمندي ملت ايران، ترجيح منافع عمومي و انقلاب بر منافع شخصي، بدهكاردانستن و تواضع در برابر مردم، جوانگرايي و مراعات بيت المال و بهينه كار كردن از ديگر ويژگي هاي مديريت انقلابي خواند و در نهايت اعتقاد به مردمسالاري ديني كه هزاران كيلومتر با دموكراسي امروز دنيا به لحاظ عمق، وسعت و اصالت فاصله دارد، يكي از شاخصه هاي بسيار مهم اين مديريت عنوان كرد.
دكتر احمدي نژاد همچنين در پاسخ به سئوال يكي ديگر از دانشجويان كه فعاليت هاي شهرداري تهران را حركت هايي در حمايت از گروه هاي سياسي خاص عنوان كرد، اظهار داشت: يكي از دوستان وابسته به دولت در زمان ورود بنده اين موضوع را مطرح كرد و پاسخ من اين بود كه مجموعه شهرداري حاضر است تا در تمام پروژه ها و افتتاحيه ها از تمام گروههاي سياسي دعوت كند و در طول مديريتم هرگز اجازه دخالت در امور يا تبليغات به نفع يا عليه گروهها و احزاب مختلف را نداده و نمي دهم.

اخبار كوتاه
مذاكره كميته سياسي - امنيتي گفتگوها ي ايران و اروپا پايان يافت
گروه سياسي: دور چهارم مذاكرات كميته هاي كاري جمهوري اسلامي ايران و سه كشور اتحاديه اروپا كه سه شنبه شب به وقت تهران در دفتر نمايندگي دائم ايران در مقر اروپايي سازمان ملل (ژنو) آغاز شده بود مرحله اول خود را پشت سر گذاشت.در اين مرحله از مذاكرات كميته كاري سياسي _ امنيتي پس از ۱۴ ساعت بحث و تبادل نظر پشت درهاي بسته به كار خود پايان داد و گزارش خود را براي ارائه به كميته راهبري مذاكرات آماده كرد. بنابر تأكيد طرفهاي مذاكره تا پايان مذاكرات اطلاعي درباره نتايج گفتگوها منتشر نخواهد شد.
با پايان نشست كميته سياسي روز گذشته جلسه كميته هسته اي مذاكرات به رياست سيروس ناصري آغاز شد كه پيش بيني مي شود امروز نيز جلسات اين كميته ادامه داشته باشد.كار گروه اقتصاد نيز گفتگوهاي خود را پس از مذاكرات كار گروه هسته اي امروز آغاز خواهد كرد.
رئيس دوره اي اتحاديه  اروپا:
تعليق كامل فعاليت هاي هسته اي ايران شرط ادامه مذاكرات است
ايسنا: بر اساس گزارش خبرگزاري فرانسه، اتحاديه  اروپا روز سه شنبه هشدار داد كه ايران بايد تعليق فعاليت هاي مربوط به غني سازي اورانيوم را به عنوان شرط تداوم مذاكراتش با اروپا ادامه دهد!
اين خبرگزاري ادامه داد: لوكزامبورگ، رئيس دوره  اي اتحاديه  اروپا ابراز اميدواري كرد كه مذاكرات با تهران بتواند در متقاعد ساختن ايران براي پايان دادن قطعي به فعاليت هاي هسته  اي اش به موفقيت بيانجامد.
نيكلاس اشميت، معاون وزير امور خارجه  لوكزامبورگ گفت: هر دو طرف به طور جدي با يكديگر مذاكره مي كنند و تا زماني كه ايران به شركت در اين مذاكرات ادامه دهد، شانس موفقيت وجود خواهد داشت.
وي افزود: در عين حال مهم است كه هشيار باشيم تداوم تعليق كامل و بدون استثناي فعاليت هاي (هسته اي ايران) تحت نظارت بازرسان هسته اي سازمان ملل تا زماني كه مذاكرات ادامه دارد، ضروري است.
اشميت مدعي شد كه تعليق كامل فعاليت هاي هسته اي ايران شرط ادامه و موفقيت مذاكرات است.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |