پنجشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۵۷ - Mar 10, 2005
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در مراسم افتتاح سد گلستان ۲ اعلام كرد:
عدم جذب سرمايه گذاري  خارجي
مصوب نشانه مشكل مديريت است
002295.jpg
ايرنا: رئيس  مجمع  تشخيص  مصلحت  نظام ، موضوع  تامين  منابع  آب در آينده  را يكي  از نگراني هاي  مهم  دنيا دانست  و گفت : هر چه  مصرف  آب مردم  بالاتر مي رود اين نگراني  بيشتر مي شود.
 هاشمي  رفسنجاني  ديروز در مراسم  افتتاح  سد گلستان  ۲در شهرستان  كلاله  در شرق  استان  گلستان  با تأكيد بر اهميت  تامين  آب در كشور، افزود: بخش  آب ، اولويت  اصلي  برنامه هاي  ما را به  خود اختصاص  داده است  و اين  اولويت  در آينده  جدي  تر خواهد شد.
هاشمي رفسنجاني ، مشكل  مهم  و اساسي  در اجرايي  شدن  و عملياتي  شدن  طرح هاي  بخش  آب و ساير طرح هاي  زيربنايي  را سرمايه گذاري  عنوان  كرد و گفت : مامي توانيم  با بهره گيري  از سرمايه گذاري  خارجي  به  عملياتي  شدن  طرح ها كمك كنيم .
رئيس  مجمع تشخيص  مصلحت  نظام ، استفاده  از تسهيلات  بانكي  و سرمايه گذاري  خارجي بصورت  مستقيم  در اين  طرح ها را از جمله  راههاي  استفاده  از سرمايه  گذاري خارجي  عنوان  كرد و گفت : اخيرا ايرانيهاي  مقيم  خارج  نيز براي  سرمايه گذاري  در كشور ابراز علاقه  نموده اند كه  مي توان  از اين  ظرفيت  به  خوبي  استفاده كرد.
به گفته  وي ، در آخرين  گزارش  از جذب  سرمايه گذاريهاي  خارجي  كه  هشت  ميليارد دلار تصويب  شده بود تقريبا ده  درصد آن عملياتي  شده  و اين  نشانه  مشكل  در كار مديريت  است .
براي  اجراي  اين  سد كه  در ۱۰ كيلومتري  شمال  غربي  كلاله  قراردارد و از سال ۸۰ عمليات  اجرايي  آن آغاز شده است  ۲۶۰ ميليارد ريال  هزينه  شده  است .
اين  سد توان  كنترل  سيلاب  به  ميزان  ۱۸ ميليون  متر مكعب  در يك  دوره  ۵۰ ساله را دارد.
با بهره برداري  از اين  سد كه  از نوع  خاكي  همگن  بوده  و ارتفاع  آن از پي  به طول  ۳۵ متر و از كف  ۲۶ متر است ، چهارهزارو ۶۰۰ هكتار از اراضي  اين  منطقه آبياري  مي شود.
تراز تاج  اين  سد ۱۰۵ متر و طول  تاج  نيز ۶۶۰ متر است ، حجم  مخزن  سد از تراز تا سرريز ۵۴ ميليون  متر مكعب  و تراز نركال  ۳۶ ميليون  مترمكعب  اعلام شده  است .
حداقل  حجم  خروجي  آب ۴۴ ميليون  متر مكعب  در ثانيه  و حداكثر سرريز ۷۸۵متر مكعب  بر ثانيه  مي باشد.
متوسط ورودي  سالانه  آب به  اين  سد ۴۱ ميليون  متر مكعب  است .
آبگيري  آزمايشي  اين  سد از دو ماه  پيش  آغاز و از يك  هفته  قبل  نيز اين امر بصورت  رسمي شروع  شده  است .
در اين  مراسم  همچنين  با حضور آيت  الله  هاشمي رفسنجاني  از بناي  يادبود اين سد پرده برداري  شد.
در اين مراسم حبيب الله بيطرف وزير نيرو گفت : مجموع  منابع  آب سطحي  استان  گلستان  ۵/ ۲ ميليارد متر مكعب است  كه  ۶/ ۱ ميليارد متر مكعب  در حال  حاضر مورد استفاده  قرار مي گيرد.
مهندس  حبيب الله بيطرف  در آئين  بهره  برداري  از سد گلستان  ۲ در شهرستان  كلاله  افزود: با بهره برداري  از طرح هاي  در دست  اجراي  استان  گلستان  در آينده ۴۶۰ ميليون  متر مكعب  ديگر از اين  آبها مهار مي شود.

نرخ جديد ميوه در تهران اعلام شد
گروه اقتصادي: با وجود نوسانات قيمت ميوه و تره بار در روزهاي پاياني سال سازمان ميادين ميوه و تره بار قيمت جديد ميوه و فرنگي جات را اعلام كرد.
به گزارش روابط عمومي سازمان ميادين ميوه و تره بار رعايت اين نرخ ها از نوزدهم اسفندماه جاري تا اطلاع ثانوي توسط كليه بهره برداران الزامي است.
براساس نرخ مصوب قيمت هر كيلو درجه يك سيب قرمز لبنان ۴ هزار و ۱۰۰ ريال، سيب زرد لبنان ۳ هزار و ۴۰۰ ريال، كيوي هايوارد (هر عدد ۵۰ تا ۷۰ گرم) ۴ هزار و ۵۰۰ ريال، پرتقال تامسون شمال ۳ هزار و ۵۰۰ ريال، پرتقال واشنگتني شمال ۳ هزار و ۵۰۰ ريال و پرتقال بيروتي ۳ هزار ريال اعلام شده است.
همچنين نرخ هر كيلو خيار گلخانه اي ۳ هزار و ۴۰۰ ريال، گوجه فرنگي بوته اي ۲ هزار و ۹۰۰ ريال، پياز بسته بندي شده يك هزار و ۹۰۰ ريال، پياز نو يك هزار و ۷۰۰ ريال و هويج يك هزار و ۷۰۰ ريال اعلام شده است.

براي اولين بار در ۳۰ سال گذشته
قيمت نفت سبك صادراتي ايران از مرز ۴۴ دلار گذشت
گروه اقتصادي: در حالي كه بسياري از دست اندركاران صنعت نفت پيش بيني مي  كنند كه بازار انرژي جهان تحولات جدي و مهمي را در سال جاري پيش رو دارد و انتظار قيمت هاي بالاي ۴۰ دلار و تداوم آن از جمله مهمترين رويدادهايي است كه بر آن تاكيد مي كنند ديروز بار ديگر قيمت نفت خام سبك آمريكا به ۵۵ دلار نزديك شد.
منابع خبري علت اصلي افزايش قيمت را شدت سرما در آمريكا و ادامه كاهش ارزش دلار اعلام كردند.
ديروز همچنين خبر رسيد كه قيمت نفت خام سبك صادراتي ايران نيز براي نخستين بار در طول سي سال گذشته از ۴۴ دلار گذشت و معادل ۷۱/۴۴ دلار معامله شد.
در همين حال يك پايگاه اطلاع رساني نفت و انرژي در گزارشي اعلام كرد: «سازمان كشورهاي صادركننده  نفت (اوپك) در ماه فوريه توانست از بهاي بالاي نفت و بالا بودن حجم توليدش سود فراواني ببرد، بدون توجه به آنكه پيش از اين وعده داده بود تا هر آنچه بيش از  ۲۷ ميليون بشكه در روز مازاد توليد دارد را از بازار خارج كند.»
به گزارش ايسنا، كل حجم توليد نفت اوپك در ماه فوريه   ۵۸/۲۹ ميليون بشكه در روز بود كه نسبت به ماه فوريه   ۲۹۰ هزار بشكه افزايش يافت. به غير از عراق، كه حجم توليدش بدون تغيير نسبت به ماه ژانويه  ۵۸/۱ ميليون بشكه در روز بود،  ۱۰ عضو ديگر اوپك جمعا به طور متوسط روزانه ۳۲/۲۷ ميليون بشكه در ماه فوريه توليد نفت داشتند.
بر اساس اين گزارش، در ميان كشورهاي عضو اوپك عربستان سعودي با   ۱۵۰ هزار بشكه بيشترين افزايش حجم توليد را داشت و ۲۵/۹ ميليون بشكه توليد روزانه را در ماه فوريه به ثبت رساند، اين در حاليست كه پيش از اين وعده داده بود كه حجم توليد خود را از   ۹ ميليون بشكه در روز فراتر نخواهد برد.
ايران، كويت، نيجريه و امارات ديگر كشورهاي عضو اوپك بودند كه در ماه فوريه جمعا ۱۶۰ هزار بشكه افزايش حجم توليد داشتند. تنها كشوري كه در اين سازمان كاهش حجم توليد داشت، ونزوئلا بود كه با ۲۰ هزار بشكه كاهش حجم توليد، ۶۸/۲ ميليون بشكه در روز توليد نفت داشت.
ايران از تصميم اش براي تصدي سمت دبير كلي اوپك دست برنمي دارد
ايران هرگز از تصميم خود براي تصدي سمت دبير كلي سازمان كشورهاي صادركننده نفت (اوپك) دست بر نمي دارد. حسين كاظم پور اردبيلي نماينده ايران در اوپك در گفتگو با خبرگزاري داو جونز افزود: «موضع ايران در اين قبال تغييري نكرده است و ما به هيچ عنوان قصد نداريم تا هادي نژاد حسينيان ، نامزد معرفي شده از سوي ايران براي تصدي پست دبير كلي اوپك را خارج كنيم.»
به گزارش ايسنا، اردبيلي همچنين گزارشات اخير در خصوص اينكه به نقل از وي گفته شده است ايران به صورت تلويحي دبير كلي «عدنان شهاب الدين» را پذيرفته است را نپذيرفت.
ايران آماده تحويل گاز صادراتي در مرزهاي هند است
بيژن نامدار زنگنه وزير نفت كه روزهاي پركاري را در هفته آينده پشت سر دارد، علاوه بر شركت در اجلاس اوپك در اصفهان قرار است تا بزودي در اجلاس وزراي انرژي هند و پاكستان در حاشيه گردهمايي سارك در اسلام آباد حاضر شود و در زمينه صادرات گاز با نمايندگان دو كشور گفتگو كند. وي ديروز و در آستانه سفر خود به اسلام آباد در اظهارات تازه اي كه از پذيرش درخواست هند حكايت دارد اعلام كرد كه آماده است تا گاز صادراتي را در مرزهاي هند تحويل دهد.
اين موضع وزير نفت به نوعي از پذيرش تضمين امنيت اين خط لوله از سوي ايران و طرف پاكستاني حكايت دارد.
دولت هند پيش از اين نيز خواهان پذيرش مسئوليت امنيت خط لوله صادراتي از سوي ايران شده و تاكيد كرده بود كه آماده است تا گاز ايران را در مرزهاي خود خريداري كند.
دو هفته ديگر قرار است تا وزراي انرژي كشورهاي جنوب آسيا در چارچوب پيمان منطقه اي سارك در اسلام آباد گرد هم آيند. يكي از محوري ترين مسائلي كه در دستور كار اين اجلاس قرار دارد مسئله صادرات گاز ايران به جنوب آسياست.
در صورت اجراي طرح خط لوله صادراتي گاز ايران به سوي پاكستان و هند بازار ديگر كشورهاي نياز انرژي اين منطقه نيز علاقمند به استفاده از اين خط لوله هستند.
در حال حاضر به دليل اختلاف هاي سياسي ميان هند و پاكستان دولت هند خواهان تضمين امنيت تداوم صادرات گاز ايران است. دولت هند حتي در مذاكرات خود با مقامات ايراني تضمين هايي براي تداوم صادرات در صورت قطع صدور گاز از طريق خط لوله بوده اند. اجلاس سارك هفته اول فروردين ماه در اسلام آباد برگزار مي شود.
اصلاح قراردادهاي
بيع متقابل
هادي  نژادحسينيان معاون بين المللي وزارت نفت در اظهاراتي كه ديروز در روزنامه تايمز مالي منتشر شد از ايجاد اصلاحاتي در قراردادهاي بيع متقابل و افزايش جاذبه آن براي شركت هاي خارجي خبر داد.
به گزارش خبرنگار ما وي از افزايش مدت زمان اين قراردادها تا ۲۵ سال با نرخ بازگشت سرمايه اي كه در زمان عقد قرارداد در مورد آن توافق خواهد شد، خبر داد و تأكيد كرد كه اين اصلاحات از نظر شركت هاي خارجي قابل قبول بوده است.
نژادحسينيان در اين گفتگو از نهايي شدن واگذاري فاز يازده پارس جنوبي به توتال و مذاكرات با شركت ايتاليايي اني براي اجراي فاز ۱۲ و با رپسول اسپانيا و شل در مورد فاز ۱۳ اين حوزه بزرگ گاز جهان خبر داده است. وي همچنين از تهيه طرح اصلي حوزه نفتي بزرگ يادآوران توسط شل و يا توتال خبر داده كه بخشي از توسعه آن به شركت نفت چين واگذار شده است.

از سوي معاون اقتصادي بانك مركزي مطرح شد:
۴ اثر منفي كاهش نرخ سود بانكي بر اقتصاد كشور
گروه اقتصادي: معاون اقتصادي بانك مركزي در تازه ترين اظهارنظر خود اثرات منفي كاهش نرخ سود بانكي بر اقتصاد كشور را تشريح كرد.
به گزارش خبرنگار ما در اين اظهارنظر دكتر اكبر كميجاني اثرات منفي كاهش نرخ سود بانكي را در چهار دسته تقسيم بندي كرده است.
به عقيده وي اولين اثر منفي سياست كاهش نرخ سود بانكي در شرايط تورمي فعال شدن بازارهاي غيرمتشكل پولي است.به عقيده وي در صورت كاهش نرخ هاي سود سپرده ها، صاحبان سپرده هاي بلندمدت كه با كاهش سود دريافتي مواجه مي شوند، به سمت سپرده هاي ديداري روي آورده و از اين سپرده ها براي فعاليت در بازارهاي موازي چون بازار سهام، مسكن، طلا و... استفاده مي نمايند.در اين اظهارنظر كه در نشريه روند به چاپ رسيده آمده است: در اثر كاهش نرخ سود سپرده ها، سپرده گذاران منابع خود را براي اخذ سود بيشتر در بازار غيرمتشكل پولي و ساير فرصت هاي سرمايه گذاري به كار مي گيرند و اين مسأله مي تواند تغيير در تركيب سپرده ها در جهت نقدتر شدن را منجر شود كه در نهايت سرعت گردش نقدينگي را افزايش مي دهد كه به نوبه خود تورم تشديد خواهد شد.
در ادامه اين مقاله ذكر شده است كه از ديگر مشكلات ناشي از غيرواقعي بودن نرخ هاي سود بانكي، فرار سرمايه از كشور است.معاون اقتصادي بانك مركزي در توجيه اين پديده متذكر شده است: انتظارات مربوط به تضعيف ارزش پول ملي از يك طرف و نرخ هاي جذاب خارجي از طرف ديگر، تقاضا براي ارز را افزايش داده و مي تواند به كاهش ذخاير ارزي و افزايش قيمت آن منجر شود.سومين اثر منفي كاهش سود تسهيلات، به عقيده مسئولان بانك مركزي فراهم آوردن زمينه ظهور ثروت هاي بادآورده است.
در گزارش معاون اقتصادي اين بانك ذكر شده است: در شرايطي كه نرخ سود تسهيلات بانكي در سطح پايين تر از نرخ واقعي (پايين تر از نرخ تورم) قرار داشته باشد، تمايل افراد به استفاده از منابع بانكي افزايش مي يابد. ضمن آن كه رانت اقتصادي حاصل از تسهيلات اعطايي، مي تواند زمينه ظهور ثروت هاي بادآورده را براي دريافت كنندگان آن پديد آورد.
به عقيده دكتر كميجاني، اين امر در شرايطي كه امكان استفاده از اين تسهيلات براي همه متقاضيان فراهم نباشد، مي تواند مباني عدالت اجتماعي را نيز خدشه دار نمايد.
اثر ديگر منفي كاهش سود بانكي تأثير اين اقدام بر بخش  هايي چون كشاورزي و صادرات است.در گزارش معاون اقتصادي بانك مركزي آمده است كه در صورت پايين بودن نرخ هاي سود بانكي در كشور، نرخ هاي سود بانك هاي غيردولتي كه فارغ از دستورات اداري تعيين مي شوند، بيشترين موفقيت را در جذب سپرده هاي بانكي نصيب بانك هاي غيردولتي مي نمايد و با توجه به عدم سهميه بندي بخشي براي اين گونه بانك ها، حمايت از بخش هايي چون كشاورزي و صادرات با مشكلات مضاعفي مواجه خواهد شد.
در پايان گزارش معاون اقتصادي بانك مركزي ذكر شده است: با توجه به مسايل فوق، ملاحظه مي شود كه كاهش نرخ هاي سود بانكي بدون كاهش نرخ تورم تبعات منفي بسياري دارد. بنابراين بانك مركزي جهت كنترل و كاهش نرخ تورم در شرايط فعلي نظر به افزايش نرخ هاي سود بانكي دارد.بنابراين با اتخاذ اين سياست پولي مي توان انتظار داشت كه اعطاي تسهيلات تا حدودي تعديل شده و در نتيجه نقدينگي و به دنبال آن تورم كاهش  يابد.

نگاهي به مصوبات مجلس درخصوص بودجه ۸۴
بوجه هاي بدون نظارت كاهش مي يابد
گروه اقتصادي: يكي از انتقادهايي كه همواره به نظام بودجه ريزي مطرح شده است، عدم نظارت پذيري بودجه در كشور است.
اين مساله در سال هاي اخير به حدي حاد بود كه حتي منجر به اعتراض روساي سازمان مديريت و برنامه ريزي كه خود تنظيم كننده اصلي بودجه دستگاه هاي مختلف مي باشد، شده است.نمونه بارز اين امر خريد ساختمان ۱۳ ميليارد توماني توسط وزارت راه در زمان خرم بود.
درحالي كه بودجه هاي عمراني كشور هر ساله كمتر از ميزان مصوب تخصيص داده شده است وزير سابق راه و ترابري در اقدام كم سابقه اي بخشي از بودجه عمراني اين وزارتخانه را كه بايد صرف ساخت راه، راه آهن و فرودگاه مي شد را براي خريد ساختماني هزينه كرد كه رييس سازمان مديريت و برنامه ريزي در نامه اي خواستار برخورد با اين موضوع شد.
اگر نظارت بر بودجه به نحو درستي صورت بگيرد، هيچگاه اين گونه مسائل رخ نخواهد داد.
به گزارش خبرنگار ما يكي از اقدامات مجلس در كميسيون تلفيق توجه به امر نظارت بوده است و نمايندگان باسابقه مجلس با توجه به تجربه ساليان اخير خود، از تصويب برخي منافذ بودجه كه نظارت پذيري آنها كم بود جلوگيري كردند.
در همين راستا نمايندگان مجلس جابه جايي اعتبارات هر دستگاه در سال گذشته را به شدت كاهش دادند.
اين گزارش حاكي است كه براساس قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت هر دستگاه در برخي موارد مي تواند حتي تا ۳۰ درصد از بودجه خود را در مواردي غير از امور پيش بيني شده هزينه كند كه كميسيون تلفيق مجلس در اقدامي مناسب اين ميزان را حتي به كمتر از ۵ درصد كاهش داده است.
از ديگر مواردي كه در كميسيون تلفيق به تصويب رسيده است كاهش اعتبارات خارج از شمول است.
براساس رويه هاي گذشته دستگاه هاي مختلف همواره بخشي از بودجه هاي ساليانه را بدون نظارت سازمان هاي ناظر چون ديوان محاسبات هزينه مي كردند كه با تصميم مجلس اين مساله در سال آينده بسيار كاهش خواهد يافت.

گفت وگوي امروز
افزايش گرايش به واردات تا توليد لوازم صوتي و تصويري
گروه اقتصادي: ورود تصاعدي كالاهاي چيني به كشور در چند ماه اخير عملا توليدكنندگان داخلي در بخش هاي مختلف را با مشكل مواجه كرده است.اين وضعيت نامطلوب هم اكنون گريبان توليدكنندگان لوازم صوتي و تصويري را نيز گرفته است، چنانچه با كاهش ۴۰ درصدي تعرفه واردات اين اقلام از سال ۸۲ تاكنون، توليدكنندگان داخلي در شرايطي كاملا نابرابر با توليدكنندگان خارجي قرار گرفته اند. در اين زمينه با مهندس محمدحسين برخوردار عضو انجمن توليدكنندگان لوازم صوتي و تصويري گفت وگو كرده ايم.
***
* علت كاهش توليدات صوتي و تصويري در داخل چيست؟
پايين بودن هزينه هاي توليد و حمايت هاي بسيار زياد دولت چين از صادرات باعث شده است كه سيل محصولات صوتي و تصويري اين كشور با قيمت پايين به ايران سرازير شود. همين موضوع عاملي براي كاهش توليدات در اين عرصه شده است چراكه براي توليدكنندگان داخلي مقرون به صرفه نيست كه با وجود پرداخت ۳ درصد عوارض قانون تجميع عوارض، نرخ هاي بالاي بهره بانكي و افزايش تعرفه وارداتي قطعات برخي محصولات مانند تلويزيون، اقدام به توليد در حد انبوه كنند. همچنين بايد گفت تا زماني كه حمايت از توليد داخل و مبارزه با قاچاق به صورت جدي تري اعمال نشود اين روند كاهشي ادامه خواهد يافت.ثبات نرخ ارز باعث ثابت ماندن قيمت لوازم صوتي و تصويري وارداتي مي شود. اين درحاليست كه باتوجه به تورم حداقل ۲۰ درصدي كه سالانه با آن مواجه هستيم، توليدكننده داخلي نمي تواند قيمت محصول خود را افزايش دهد چراكه بدون افزايش قيمت باز توان رقابتي ندارد. درواقع ثبات نرخ ارز باعث شده است كه كفه اقتصاد رقابتي به نفع محصولات وارداتي سنگين تر شود.
به نظر مي رسد با ادامه اين روند اكثر توليدكنندگان اين محصولات به واردات روآورند چراكه در شرايط كنوني واردات محصولات فوق صرفه اقتصادي بيشتري خواهد داشت.
* وضعيت اشتغال اين بخش از صنعت چگونه خواهد شد؟
صورت رو آوردن توليدكنندگان به واردات، مسلما هزاران شغل و فرصت شغلي ايجاد شده مستقيم و غيرمستقيم در اين صنعت از بين خواهد رفت مضاف بر اين كه ارزش افزوده اي نيز نصيب كشور نخواهد شد.اين درحاليست كه دولت براي ايجاد هريك شغل بايد هزينه هاي سنگيني را متقبل شود. توليدكنندگان ايران توانايي توليد و عرضه محصولات مناسب را دارند به نحوي كه اگر نرخ تورم در حد استانداردهاي جهاني يا نرخ ارز به تبع نرخ تورم افزايش يابد، ايران مي تواند به پايگاه اصلي توليد محصولات صوتي و تصويري به ويژه در زمينه توليد تلويزيون در خاورميانه تبديل شود.
* وضعيت فعلي بازار تلويزيون رنگي در كشور چگونه است؟
هم اكنون يك ميليون و ۹۰۰ هزار تقاضا براي خريد اين محصول در كشور وجود دارد كه از اين تعداد يك ميليون و ۴۰۰ هزار دستگاه توسط توليدكنندگان داخلي توليد و مابقي از طريق واردات تأمين مي شود.

ورود دومين غول خودروسازي جهاني به ايران
ايسنا: مدير فروش تويوتا در ايران گفت: واردات تويوتا به ايران قطعي شده است و پيش فروش محصولات تويوتا از شنبه ۲۲ اسفندماه آغاز مي شود.
شربياني با بيان اين مطلب افزود: ما هم اكنون تمامي مراحل واردات خودرو به ايران را طي كرديم و واردات تويوتا به ايران قطعي شده است.وي با بيان اينكه از روز شنبه فروش محصولات تويوتا را در ايران آغاز مي كنيم، افزود: مجوز لازم براي واردات سه مدل تويوتا از موسسه  استاندارد، سازمان حفاظت محيط زيست و سازمان بهينه سازي سوخت اخذ شده و براي واردات اين سه مدل كه شامل تويوتا كمري، كرولا و ترادو مي شود تمام مجوزها وزارت بازرگاني و كارهاي اداري آن نيز انجام شده است.
مدير فروش تويوتا در ايران اظهار كرد: واردات بر اساس تعرفه ۱۰۰ درصدي در سال ۸۴ انجام خواهد شد اما ثبت نام براي اين خودروها از روز شنبه ۲۲ اسفند صورت مي گيرد.او گفت: اميدواريم در سال آينده با توجه به قيمت هاي مناسب حدود ۲۰ درصد از بازار خودروهاي وارداتي را كسب كنيم.وي افزود: ۷۱ نمايندگي فروش و خدمات پس از فروش در سراسر ايران به خودروهاي تويوتا خدمات مي دهند .

استقبال ضعيف مردم از طرح فروش فوق العاده نوروزي
گروه اقتصادي _ علي ابراهيمي: طرح فروش فوق العاده نوروزي در سال جاري به دنبال اعلام عدم برگزاري نمايشگاه به شيوه فروش متراكم با همكاري مجامع امور صنفي به عنوان جايگزين نمايشگاه بهاره اجرا شد. در اين طرح فروشگاه هاي پراكنده در سطح شهر با اخذ مجوز از مجمع امور صنفي اقدام به عرضه پوشاك در روزهاي پاياني سال كرده اند. اجراي اين طرح كه از ۳ روز پيش آغاز شده و تا ۲۷ اسفندماه جاري ادامه خواهد يافت به دليل اطلاع رساني ضعيف و نبود برنامه ريزي مناسب با استقبال ضعيف مردم، توليدكنندگان و فروشندگان مواجه شده است.
گرچه برگزاري نمايشگاه فروش بهاره در سال هاي گذشته به دليل مشكلات ترافيكي و عدم نظارت كافي بر كيفيت اجناس ارايه شده با اشكالاتي مواجه بود و فروشندگان نيز از اجراي طرح مذكور چندان خشنود نبودند اما اين شيوه فروش امكان خريد يكجاي برخي مايحتاج شب عيد مردم به خصوص اقشار كم درآمد را فراهم مي ساخت. با جايگزيني شيوه فروش فوق العاده كه بسيار ديرهنگام و با عدم برنامه ريزي صحيح اعلام شد، توليدكنندگان اين شيوه را چندان مناسب ندانسته و بسياري از مردم نيز هنوز در انتظار برپايي نمايشگاه فروش بهاره براي خريدهاي نوروزي به دليل ضعف اطلاع رساني از محل و چگونگي برگزاري نمايشگاه هاي فوق العاده هستند.
كيفيت مناسب، قيمت بالا
با گذشت سه روز از برپايي نمايشگاه هاي فروش فوق العاده در شهر تهران هنوز بسياري از مردم درمورد محل برپايي، شيوه قيمت گذاري و تعيين كيفيت اجناس در طرح مذكور بي اطلاع هستند. بسياري از مراجعه كنندگان، برگزاري نمايشگاه هاي مذكور به دليل نبود ترافيك و شلوغي همانند نمايشگاه فروش بهاره را از امتيازات برگزاري اين شيوه فروش مي دانند و معتقدند كيفيت اجناس ارايه شده در فروشگاه هاي طرح مذكور به نسبت فروش بهاره مناسب تر بوده اما قيمت ها چندان تفاوتي ندارد.
همچنين امكان تصميم گيري بهتر براي خريد اجناس به دليل عرضه در فروشگاه هاي مشخص سطح شهر و نظارت بيشتر بر قيمت و كيفيت اجناس ارايه شده از ديگر نكات مثبت اجراي طرح فروش فوق العاده محسوب مي شود و خريداران اندكي كه به فروشگاه هاي مذكور مراجعه مي كنند در مجموع از برپايي اين شيوه فروش رضايت دارند. گرچه برخي امكان چانه زني قيمت ها در فروشگاه هاي خارج از طرح، قيمت هاي مقطوع ارايه شده در طرح فروش فوق العاده، پراكندگي فروشگاه هاي طرح در سطح شهر، عدم امكان عرضه يكجاي اجناس موردنياز مردم، عدم تنوع طرح و رنگ و نبود برنامه ريزي مناسب براي اطلاع رساني مردم و توليدكنندگان در زمينه زمان، شرايط و چگونگي برگزاري نمايشگاه فروش فوق العاده را از نقاط ضعف اين طرح مي دانند.
فروشندگان؛ كاسبي كساد است
برخلاف تصور موجود از بازار شب عيد و رونق فروشگاه هاي عرضه كننده پوشاك، تجمع فروشندگان در مقابل مغازه ها تصويري از عدم اقبال مردم به اجراي طرح فروش فوق العاده ارايه مي كند و فروشندگان در اولين اظهارنظر عنوان مي كنند «كاسبي كساد است.»
گرچه برخي فروشندگان مانند صنف كت و شلوار و پيراهن به اميد روزهاي آينده و بازار پرفروش نشسته و معتقدند تاخير در پرداخت حقوق و عيدي پايان سال كاركنان و اولويت تامين مايحتاج ساير اعضاي خانواده موجب مي شود تا خريداران در روزهاي پاياني سال جاري براي خريد اقدام كنند. اما برخي ديگر از فروشندگان پايين بودن قدرت خريد را عاملي در عدم اقبال مردم مي دانند.
فروشندگان از اجراي طرح فروش فوق العاده (برخلاف نمايشگاه بهاره) استقبال مي كنند و معتقدند گرچه هنوز بازار فروش رونقي ندارد اما حضور اختياري آنان در اين طرح موجب جلب مشتري و فروش بعدي خواهد شد. گرچه برخي خبر از تسهيلاتي مانند سفر حج عمره به فروشندگان كه در اين طرح خدمات بهتري ارايه كنند نيز مي دهند.
در اين طرح اجناس با كيفيت بهتري ارايه مي شود چراكه قبلا توليدكنندگان اجناس خاصي را براي عرضه در نمايشگاه بهاره توليد و عرضه مي كردند اما اكنون امكان عرضه اجناس با كيفيت پايين وجود ندارد و خريداران مي توانند اجناس معيوب را عودت دهند. همچنين قيمت ها توسط بازرسان كنترل و با نصب برچسب مشخص شده است. اما برخي از فروشندگان معتقدند قيمت ها توسط كارشناسان خبره تعيين نشده و چندان كارشناسي نيست چراكه مي توان اجناس ارايه شده را با قيمت كمتري نيز عرضه كرد. اين كاري است كه با مشاهده خط خوردگي در برچسب قيمت برخي اجناس فروشگاه ها صورت گرفته است گرچه بازهم استقبالي از خريد اجناس ارايه شده صورت نمي گيرد.
فروشندگان كسادي بازار اين روزها را نيز از ديگر عوامل حضور اختياري در اين طرح مي دانند و معتقدند فروشندگاني كه از فروش خوبي برخوردار هستند در اين طرح شركت نكرده اند.
نبود اطلاع رساني و تبليغات مناسب و اعلام ديرهنگام اجراي طرح نيز از عوامل موثر در عدم استقبال توليدكنندگان و مردم از اجراي طرح فروش فوق العاده عنوان مي شود.

قيمت طلا و ارز
نوع ---- فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۱۲۶۰۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۱۰۱۰۰۰
نيم بهار آزادي ۵۱۰۰۰۰
ربع بهار آزادي ۳۱۰۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۹۴۳۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۸۸۸۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۸۵۹
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۱۱۶۴۲


اقتصادي
اجتماعي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |