پنجشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۵۷ - Mar 10, 2005
جام قهرماني باشگاه هاي آسيا
پاس، انتظارات را برآورده نكرد اما پيروز شد
002247.jpg
گروه ورزشي - جهانگير كوثري:
پاس ۲ - الريان قطر۱
گل ها: جواد نكونام دقايق ۲۶ و ۹۰ (پنالتي) براي پاس و فرانك دي بوئر دقيقه ۶۳ براي الريان قطر
تماشاگر: ۱۵ هزار نفر
بازيكنان پاس: نيما نكيسا ، عيسي ترائوره، فرهاد ربيع خواه، احمد كاظم، ميثم منيعي، خداداد عزيزي، آرش برهاني، حسين پاشايي، جواد نكونام، محمد نصرتي و علي جانملكي.
بازيكنان الريان قطر: سلمان الناصري، زامل السواري، علي المري، ناصر مبارك، علي بناريبا، عادل محمد، فرانك دي بوئر، عبدالرحمن الكواري، عبدالرحمن المعاري، سلمان العماري و سوني اندرسون.
واقعا انتظار بيشتري از پاس داشتيم، شرايط بازي در نيمه اول هم حكايت از برتري بي چون و چراي پاس مي داد. اگر آرش برهاني آن موقعيت هاي طلايي را در نيمه اول از دست نمي داد، الريان در هم پيچيده بود و ديگر توان خودنمايي در نيمه دوم را پيدا نمي كرد. يك ضربه ايستگاهي از فرانك دي بوئر تنبل ترين و ضعيف ترين بازيكن الريان كه در سرتاسر بازي ده دقيقه هم ندويد. اشتباه ديوار دفاعي و اشتباه نيما نكيسا كه اتفاقا خيلي آماده بود. نكيسا بايد بداند كه در چنين مواقعي چند قدم بايد جلوتر بايستد تا زاويه دروازه را نسبت به نقطه ضربه زدن كمتر كند، اما او روي خط دروازه ايستاده بود و زواياي چپ و راستش به اندازه اي بود كه دي بوئر آن ضربه را گل كند.
مصطفي دنيزلي بازي را از الريان برد، اما تيمش خوب بازي نكرد. سيستمي كه دنيزلي اختيار كرده است، نمي توان با آن در خط دفاع پوشش هاي لازم را داد و يا در خط مياني به پنج هافبك وظايف متفاوتي داد.
جواد نكونام در اين بازي نشان داد كه بهترين هافبك وسط فوتبال ماست و بي دليل برانكو او را در تركيب اصلي قرار نمي دهد.
نصرتي خوب بازي كرد، جانملكي به عنوان يك دفاع كارساز است. پاشايي و ربيع خواه نيز بايد چون يك هافبك كناري در رفت و آمد تيمي مثبت بازي كنند و تاثير و وجود خود را نشان دهند.
خداداد كمي ناآماده بود، شايد هم آسيب ديده. آرش برهاني شتابزده، عجول و بدون تمركز بازي كرد، وگرنه مي توانست ستاره اين ديدار باشد. رزاقي راد دير به ميدان آمد. دنيزلي مي توانست با سه مهاجم بازي كند تا در خانه خود با گلهاي بيشتر به پيروزي برسد. يك گل از جواد نكونام در نيمه اول و يك ضربه پنالتي در نيمه دوم پيروزي پاس را رقم زد، پيروزي مطمئني در خانه نيست اما غنيمت است. الريان تيم درشتي نبود و هرگز نمي تواند ادعاي قهرماني داشته باشد.

دو فينال ۴۰ دقيقه اي داغ در انتظار بسكتبال
صنام و صبا به يك اندازه شانس قهرماني دارند
002241.jpg
گروه ورزشي- علي شاكري: ليگ برتر بسكتبال ايران در دو فينال ۴۰ دقيقه اي از ميان دو تيم صبا باتري و صنام قهرمان اين فصل خود را شناسايي مي كند.
راهيابي صنام و صبا باتري به نوعي تكرار بازي پاياني فصل گذشته است كه صبا باتري تازه نفس توانست جام قهرماني را از چنگ صنام بيرون كشد. صنام با وجود گذشت يك سال هنوز در حسرت فينال داغ پارسال است. حتي پيروزي چند ماه پيش در چارچوب بازي نهايي ليگ برتر تهران هم صنام را ارضا نكرد. صنام و صبا باتري كه از يك خانواده اند در بسياري از جهات برتري خاصي به هم ندارند. سازماندهي قوي، امكانات خوب، بازيكنان زبده خارجي و داخلي، و مربيان جوان و كادر سرپرستي دلسوز وجه مشترك دو تيمي محسوب مي شود كه در يكي از پر فراز و نشيب  ترين دوره هاي ليگ با عبور از سد حريفان پرانگيزه به فينال رفتند. هر چند كه در مرحله نيمه پاياني صنام به نسبت صبا كار دشوارتري داشت و به نوعي فشار بازي سنگين فينال را زودتر از صبا باتري تجربه كرد.
نبض بازي دو تيم با وجود بودن بازيكناني شايسته در ميدان در دستان بازيكنا ن خارجي است. آندره پتيس و لورنزو در صبا و ويتالي مارش و كلوين وارنر در صنام كليدي ترين مهره هاي مهران شاهين طبع و مصطفي هاشمي هستند.
صمد نيكخواه بهرامي، آيدين كبير، فريد زرقي، علي تابش نيا در صنام و مهدي كامراني، حامد سهراب نژاد، حامد آفاق، كرم احمديان و بهزاد افرادي در صبا در جمع نفرات داخلي شانس زيادي براي پيوستن به تركيب اصلي دارند.
امروز نوبت نيمه اول فينال خواهد بود. تيم بازنده بازي امروز اين بخت را دارد كه در بازي برگشت روز يكشنبه جبران كند.
بازي رده بندي هم همانند بازي پاياني در دو بازي رفت و برگشت در تهران و اصفهان تكليف تيم سوم را روشن مي سازد.
ذوب آ هن و پيكان با ناكامي در مرحله نيمه پاياني درست همانند سال پيش مجددا حريف همديگر شدند.

حسن بابك:
همه بايد زير نظر فدراسيون كشتي كار كنند
002250.jpg
ايسنا: مدير تيم هاي ملي كشتي فرنگي درخصوص غيبت چند هفته اي خود مي گويد: به خاطر آن كه رو در روي سازمان تيم هاي ملي نايستم و بي حرمتي به سازمان تيم هاي ملي نشود، نيامدم.
حسن بابك ضمن بيان اين مطلب افزود: بعضي ها از قول من گفته اند، كشتي فرنگي بايد از فدراسيون جدا شود، در حالي كه من چنين چيزي نگفته ام و آن را تكذيب مي كنم. حرف من اين است، همه بايد زير نظر فدراسيون كشتي كار كنند.
وي افزود: اما كارهاي فرنگي را در اختيار فرنگي كاران بگذاريد.
تا كي بايد از كشتي آزاد براي فرنگي مسئول بگذاريم.اين ها كه ادعا دارند بفرمايند اول كار آزاد را درست كنند، بعد به فرنگي بپردازند.
بنده نه قهر كرده ام و نه رفته ام، با طالقاني هم هيچ مشكلي ندارم، حكم من را طالقاني صادر كرده و نه كس ديگري و ايشان هم مي توانند حكم عزل مرا صادر كند.
قهرمان سابق آسيا در ادامه افزود: نيامدن من به خاطر اين بود كه به سازمان تيم هاي ملي بي حرمتي نشود.چرا كه مسئول سازمان تيم هاي ملي مثل پدر براي من است.مي خواهم شأن سازمان تيم هاي ملي حفظ شود.
وي در ارتباط با اظهارنظر مسئولين فدراسيون مبني بر اين كه با بابك مشكلي نداريم گفت: طي نشستي با طالقاني مسايل خود را با وي مطرح خواهم كرد و اگر به توافق رسيديم باز هم در اختيار كشتي فرنگي خواهم بود، در غير اين صورت از كشتي فرنگي كناره گيري خواهم كرد.

فوتبال ليگ برتر
استقلال و ذوب آهن ديدني است
002253.jpg
گروه ورزشي _ خبرنگار همشهري: پاس و سپاهان در دو ميدان جدا افتاده از يكديگر و در چهارچوب قهرماني باشگاه هاي آسيا به ميدان رفتند. تيم ملي روز پنجم و دهم فروردين ماه بايد در دو ميدان حساس به ديدار ژاپن و كره شمالي برود و تيم «ب» نيز در مسابقات كشورهاي اسلامي بايد حضور داشته باشد.
امروز نيز حساس ترين بازي هاي ليگ حرفه اي در اهواز شكل مي گيرد. استقلال اهواز ميزبان پرسپوليس تهران است. اهوازي ها در آرزوي شكست تيم هاي پرسپوليس، ذوب آهن، فولاد و استقلال تهران و رسيدن به مرزهاي بالاتر و شايد هم قهرماني هستند. اتفاقاً استقلال اهواز اين پتانسيل را دارد كه تبديل به يكي از بهترين تيم هاي ليگ شود، اين گفته شش ماه پيش ماست كه متأسفانه در بعضي از بازي ها استقلال ما را نااميد كرد، اما حركت صعودي آنها نشان داد كه گفته ما بي دليل و منطق نبوده است. نگاه كنيد به خط دفاعي بلندقامت اين تيم، خط هافبك تكنيكي و پراشتها و خط حمله اي كه قادر است به راحتي هر دفاعي را دور بزند.
اما پرسپوليس با يك بازي كمتر دو امتياز كمتر از استقلال، سه امتياز كمتر از ذوب آهن و هفت امتياز از صدرنشين.
پرسپوليس نيز در سه خط اصلي و درون دروازه كمبودي ندارد. مدافعان باتجربه، هافبك هاي گلزن و دونده و خط حمله اي كه از آن بوي جواني به مشام مي رسد. پرسپوليس اگر اين بازي را ببرد همچنان مي تواند به مقام قهرماني ليگ دست يابد. اين را به خاطر داشته باشيد.
فردا در پيكان شهر دو تيم ماشيني مقابل يكديگر قرار مي گيرند. پيكان و سايپا كه مسائل و كركري هاي خود را دارند. بايد ديد موتور كدام تيم قوي تر است و نيروهاي بازدارنده كداميك كارسازتر. براي پيكان اين بازي معنايي ديگر دارد، لااقل در بحث هاي دولتي.
ملوان در خانه خود ميزبان برق شيراز است. برق براي جدا شدن از پيكان و پگاه قصد دارد از انزلي با دست پر باز گردد. هرچند چند ماهي است كه كمتر مهماني از انزلي سوغاتي مي برد. ملوان هم مي خواهد بالاتر بيايد، باز هم بالاتر.
در حافظيه شيراز، فجر ميزبان پگاه است، پگاه در دوران بازسازي است تا بتواند امتياز جمع آوري كند.
در نوشهر هم شموشك به مصاف فولاد صدرنشين مي رود. اينجا گردابي است كه شايد صدرنشين در گل بماند. فولاد برتري هاي خود را در فوتبال ليگ در زمين نشان خواهد داد؟ شايد شموشك ترمز فولاد را در نوشهر بكشد، اين اتفاق عجيبي نخواهد بود.
در تهران ديدار استقلال تهران و ذوب آهن از چند جهت ديدني است. استقلال بايد اين بازي را ببرد تا به رده دوم برسد و فاصله خود را با فولاد كم كند. استقلال سه هفته اي است چون تيم هاي باطراوت و پراشتها بازي مي كند و مهم ترين عامل يعني نظم تيمي هم دارد. استقلال حتي زماني كه دو گل از حريف عقب است، نظم خود را از دست نمي دهد و اين روحيه حرفه اي تيم هاي بزرگ است. ذوب آهن نيز هرگز دوست ندارد از همسايگي فولاد دورتر برود و به همين خاطر با تمام نيرو به ديدار استقلال مي آيد. اين بازي از نوع بازي هاي ظريفي است كه اشتباه مي تواند ديگري را برنده اعلام كند.
برنامه ليگ برتر فوتبال ايران
پنج شنبه ۲۰/۱۲/۸۳
ساعت ۳۰/۱۵ استقلال اهواز _ پرسپوليس
جمعه ۲۱/۱۲/۸۳
ساعت ۳۰/۱۵
پيكان- سايپا (ايران خودرو)
ملوان انزلي- برق شيراز (تختي انزلي)
فجر سپاسي شيراز- پگاه گيلان (حافظيه شيراز)
شموشك نوشهر- فولاد خوزستان (شهداي نوشهر)
ساعت ۳۰/۱۷
استقلال تهران- ذوب آهن اصفهان (آزادي)

ليگ قهرمانان اروپا
شب تلخ اسپانيايي ها در لندن
002244.jpg
گروه ورزشي - حسن حيدري: در شب تلخ اسپانيايي ها بارسلون علي رغم تمامي شايستگي هايش مقابل چلسي با پذيرش شكست چهار بر دو از دور رقابت ها كنار رفت.
فرانك ريكارد در پايان اين بازي با اشاره به جوسازي هاي ايجادشده از سوي تيم چلسي عليه بارسلونا عقيده داشت داوري اين ديدار تحت تاثير انگليسي ها بود.كولينا در اين بازي يك پنالتي مسلم را  به نفع بارسلونا اعلام نكرد و گل جان تري نيز درحالي به ثمر رسيد كه بازيكنان چلسي مرتكب خطا شده بودند.به  هرحال خداحافظي رونالدينهو از اين جام بسياري از علاقمندان به فوتبال در دنيا را غمگين كرد.
در ساير بازي هاي سه شنبه  شب آث ميلان نتيجه بازي رفت را با تنها گل هرنان كرسپو تكرار كرد تا منچستريونايتد نيز از جام كنار برود.
ليون در استاديوم اختصاصي اش دست به آتش بازي زد و با نتيجه هفت بر دو وردربرمن را شكست داد.
در اين ديدار ويلتورد فرانسوي به تنهايي سه گل به ثمر رساند.
رونالدينهو: گل چلسي خطا بود
ايرنا:رونالدينهو ستاره  برزيلي  باشگاه  بارسلونا اسپانيا معتقد است  گل پيروزي  بخش  تيم  چلسي  كه  توسط جان  تري  به  ثمر رسيد، به  خاطر خطا روي دروازه بان  بارسلونا، بايد مردود اعلام  مي شد.
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از لندن ، رونالدينهو زننده  هر دو گل بارسلونا در ديدار سه  شنبه  شب  مقابل  چلسي  اظهارداشت : هنگامي كه  ضربه  كرنر نواخته  شد، خطايي  روي  ويكتور والدس  دروازه بان  تيم  ما صورت  گرفت .داور مسابقه  بايد بازي  را متوقف  مي كرد اما اجازه  داد تري  ضربه  سر خود را بزند.
بهترين  بازيكن  سال  جهان  افزود: من  مي دانم  كه  تمام  اين  اتفاق ها بسيار سريع  روي  داد اما خطايي  انجام  شد كه  همه  ديدند.اين  خطا تنها موردي  بود كه  توسط پيرلوئيجي  كولينا داور برجسته ايتاليايي  گرفته  نشد اما فرانك  ريكارد سرمربي  هلندي  بارسلونا هيچ اعتراضي  نكرد و گفت : بازيكنان  اعتراض  خود را در زمين  اعلام  كردند اما الان  جاي  بحث  نيست .
ما مي بايست  از فرصت هاي  خود استفاده  مي كرديم  و در مورد دادن  كرنر به  حريف  بيشتر دقت  داشتيم .
وي  افزود: تيمي كه  برنده  است ، موفق  است  چون  سزاوار آن است .
مطمئنا من  بعد از اين  شكست ، احساس  ناخوشايندي  در وجودم  دارم  اما فوتبال  همين  است .
گل  پيروزي  بخش  جان  تري  موجب  شد چلسي  با برتري  ۴ بر ۲ در اين  ديدار و برتري  ۵ بر ۴ در مجموع  دو ديدار رفت  و برگشت ، به  مرحله  يك  چهارم  نهايي رقابت هاي  قهرماني  جام  باشگاه هاي  اروپا صعود كند.
اتوئو: به من توهين شد
ايرنا:ساموئل  اتوئو مهاجم  كامروني  تيم  بارسلونا اسپانيا مدعي  شد پس  از ديدار سه شنبه  شب  اين  تيم  برابر چلسي  انگليس  در چارچوب  رقابتهاي  قهرماني  باشگاه هاي  اروپا از سوي  يكي  از اعضاي  كادر تيم  چلسي  ميمون  خوانده  شده است .
به گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از لندن ، وي  در گفت  وگو با خبرنگاران  اظهار داشت : او به  من  گفت  ميمون . من  فهميدم  و از اين  امر بسيار عصباني  هستم .
ويليام  گيلارد، مدير ارتباطات  اتحاديه  فوتبال  اروپا (يوفا) در اين باره  گفت : اين  اتحاديه  در صورت  شكايت  رسمي  اتوئو، به  بررسي  موضوع  خواهدپرداخت  اما نياز به  ارايه  شواهدي  نيز هست .
وي  افزود: ما با چلسي  برخورد خواهيم  كرد اما نياز به  شهادت  شاهدان بي طرف  نيز داريم .

پنج در هزارم بودجه  دستگاه هاي
دولتي به ورزش اختصاص داده شد
ايسنا: معاون پارلماني سازمان تربيت بدني اعلام كرد: بر اساس بند الحاقي تبصره ۱۶ ، ۵ در هزارم بودجه دستگاه هاي دولتي در اختيار ورزش قرار گرفت.
محمد درخشان در اين رابطه گفت: بر اساس تصويب اين بند در صحن علني مجلس، سازمان مديريت و برنامه ريزي مكلف شد اين بودجه را از سر جمع اعتبار دستگاههاي دولتي تا سقف ۴۰۰ ميليارد تومان در اختيار سازمان تربيت بدني قرار دهد.
وي افزود: از اين ميزان اعتبار، ۳۹ ميليارد تومان به بخش عمراني و ۱۰ ميليارد تومان به بخش جاري ورزش اختصاص دارد.
اين در حالي است كه چهار دستگاه از جمله سازمان آموزش و پرورش، نيروهاي مسلح، وزارت بهداشت و وزارت علوم از اين قانون مستثني هستند، اما بايد اين پول را در بخش ورزشي خودشان هزينه كنند.
درخشان با بيان اين كه افزايش اعتبار فوق تحولي عظيم در بودجه ورزش ايجاد كرد گفت: كل اعتبارات ورزش كشور كه در هيات دولت به تصويب رسيد ۱۵۰ ميليارد تومان بود كه با توجه به اين مصوبه به ۴۰۰ ميليارد تومان افزايش يافت.
اين به معناي افزايش ۱۷۰ تا ۱۸۰ درصدي در بودجه ورزش كشور است.
به علاوه اين بودجه كاملا قابل وصول بوده چرا كه سازمان مديريت و برنامه ريزي مكلف به جمع آوري آن شده است.
وي ادامه داد: يكي از مشكلات بزرگ ورزش كشور ما به كوچك بودن چانه بودجه ورزش كشور بازمي گشت اما با مصوبات اخير رقم ضعيف گذشته به رقم بزرگي افزايش يافت كه شكاف ما را با ديگر دستگاه هاي دولتي كم خواهد كرد.
در رسيدن به چنين موقعيتي تلاش اميررضا خادم واقعا مشهود است كه اميدواريم كمي و كاستي هاي موجود در فرصت هاي بعدي جبران شود.

مجمع عمومي انتخابات بدمينتون امروز برگزار مي شود
كرباسيان تنها نامزد حاضر
002331.jpg
گروه ورزشي - شاكري: مجمع عمومي انتخاب رئيس فدراسيون بدمينتون امروز برگزار مي شود. با وجود وقفه هاي بسيار براي كشاندن نفرات جديد به جمع نامزدهاي حاضر در انتخابات باز هم قرعه به نام دكتر مهدي كرباسيان افتاد كه نزديك به ۱۲ سال است اين سمت را در اختيار دارد.
كرباسيان امروز تنها نامزد رياست فدراسيوني است كه همه چيزش را مديون خود اوست. از ساخت سالن اختصاصي گرفته تا ايجاد تشكيلات جديد اداري، اما واقعيت اينكه در ورزشي كه همه قدرت هاي جهاني در آسيا حضور دارند، به جرقه زدن هم خشنوديم وليكن تاكنون شاهد چنين اتفاقي نبوده ايم. شايد با استخدام مربي و بازيكن از كشورهاي صاحب بدمينتون كه هم اكنون به آموزش جوانان و نوجوانان مستعد مشغولند بشود دل به آينده بست.

برزيل در صدر، ايران بيست و سوم است
گروه ورزشي: اولين رده بندي تيم هاي برتر واليبال جهان در سال ۲۰۰۵ انتشار يافت. در اين جدول برزيل با كسب قهرماني المپيك آتن همچنان با ۲۵۲- امتياز در صدر است و تيم هاي ايتاليا و صربستان مونته نگرو به ترتيب با ۲۰۶ و ۵/۱۵۱- امتياز در جاي دوم و سوم ايستاده اند. در اين رده بندي ايران با دو پله سقوط بعد از استراليا در جاي بيست و سوم قرار دارد. در جدول آسيايي ها ايران پس از كره، چين و ژاپن چهارم است.

ورزش
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |