پنجشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۵۷ - Mar 10, 2005
گزارش ديدارهاي خاتمي در بوسني و هرزگوين
ايسنا: مذاكرات رسمي هيات هاي بلند پايه ايران و بوسني و هرزگوين، با محوريت بحث و بررسي پيرامون راه هاي گسترش مناسبات دو جانبه و بررسي مهم ترين مسايل منطقه اي و جهاني شامگاه سه شنبه در كاخ رياست جمهوري بوسني با حضور رئيس جمهور كشورمان و رئيس  شوراي رياست جمهوري بوسني و هرزگوين برگزار شد.
در اين مذاكرات حجت الاسلام و المسلمين سيد محمد خاتمي با اشاره به تجربه ويرانگر جنگ در بوسني و هرزگوين، شايستگي مردم اين كشور را كه با شادابي در صدد پشت سر گذاشتن خرابي ها و رسيدن به دوره اميد بخش سازندگي و پيشرفت هستند، ستود.رئيس جمهور كشورمان گفت: دو كشور ظرفيت ها و پتانسيل هاي بسياري در زمينه هاي اقتصادي فني و تجاري دارند كه  بايد از اين ظرفيت ها در مسير توسعه و پيشرفت دو كشور بهره گرفت.
خاتمي آمادگي جمهوري اسلامي ايران را براي كمك به ملت و دولت بوسني در زمينه ارايه خدمات اقتصادي و فني در زمينه هاي مختلف از جمله سدسازي و واحداث نيروگاه آبي اعلام كرد.در اين ديدار بوريسلاو پاراواتس رئيس جمهور بوسني و هرزگوين نيز با ابراز خرسندي از سفر خاتمي به كشورش اظهار داشت: اقتصاد بوسني و هرزگوين در طول ساليان جنگ خسارات زيادي ديده و همه تلاش هاي كشور بوسني در جهت بازسازي اين كشور و پيشرفت اقتصادي در مسير الحاق به اتحاديه متمركز شده است.
همچنين رئيس جمهور كشورمان در اين شب با شركت در ضيافت شامي كه از سوي اعضاي رياست جمهوري بوسني و هرزگوين برگزار شد به ايراد سخنراني پرداخت و در اين سخنان تأكيد كرد كه جمهوري اسلامي ايران در طول سالهاي گذشته و به ويژه در هنگام بحران جانسوز در اين منطقه، ثابت كرده است كه براي هرگونه همراهي و ياري به ملت بوسني و هرزگوين در همه عرصه هاي سياسي، اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي، آمادگي كامل دارد و در اين مسير از هيچ گونه كمكي دريغ نخواهد كرد.
اين گزارش حاكي است اعضاي هيأت رئيسه مجلس نمايندگان خانه اقوام بوسني و هرزگوين نيز با خاتمي ديدار كردند.
در ادامه اين ديدار شفيق جعفر اويچ عضو هيأت رئيسه پارلمان بوسني و هرزگوين با ابراز خرسندي از سفر خاتمي به اين كشور از كمكها و حمايتهاي ايران در طول دوران جنگ و بازسازي تشكر كرد.
بر پايه اين گزارش ديروز ادنان ترزيچ نخست وزير بوسني و هرزگوين، با حضور در محل اقامت رئيس جمهور كشورمان با وي ديدار و گفت وگو كرد.وي آمادگي جمهوري اسلامي ايران براي گسترش روابط اقتصادي و صنعتي و تبادل تجربيات در زمينه هاي خدمات فني، آب و نيروگاه و پتروشيمي را يادآور شد و بر استفاده و تبادل تجربيات بين دو كشور در عرصه هاي مختلف و نيز ساير كشورها از جمله عراق تأكيد كرد.
ادنان ترزيچ نخست وزير بوسني و هرزگوين، نيز در اين ديدار كه وزراي خارجه و اقتصاد و دارايي ايران نيز حضور داشتند با تشكر از حمايت هاي ايران از كشورش، به حل بحران جنگ گذشته در بوسني اشاره كرد و گفت: روش حل بحران در بوسني و هرزگوين نمونه موفقي در سياست جهاني بود. اكنون بوسني موقعيت باثباتي دارد و اقوام اين كشور با دورنماي مشترك به سمت پيشرفت در حركت هستند.وزير امور خارجه بوسني و هرزگوين نيز با حضور در محل اقامت رئيس جمهور كشورمان در سارايوو با وي ديدار كرد. خاتمي، در اين ديدار با اشاره به امكانات و استعدادهاي فرهنگي و اقتصادي دو كشور، چشم انداز همكاريهاي دوجانبه را اميدواركننده خواند.در اين جلسه، وزير امور خارجه بوسني نيز، ديدار مهم و تاريخي رئيس جمهور كشورمان را از بوسني، نشانه روابط خوب و مستحكم دو كشور و نيز ديدگاههاي مشترك پيرامون مسائل جهاني دانست.
در ادامه اين سفر، اعضاي شوراي اديان بوسني و هرزگوين هم ديروز با حضور در محل اقامت رئيس جمهور كشورمان در سارايوو با وي ديدار كردند.
سيدمحمد خاتمي طي سخناني با ابراز خشنودي از ديدار با علما و بزرگان اديان مختلف، گفت: حضور اين جمع نشانگر آن است كه توجه اديان و اقوام مختلف بوسني، امروز به ضروري ترين نياز اين كشور، يعني همبستگي و همدلي در راه پيشرفت و آرامش كشورشان است.

كميته تحقيقاتي كنگره آمريكا:
اطلاعات دولت آمريكا از فعاليت هسته اي ايران ناقص است
ايسنا: كميته اي كه به دستور جورج بوش در خصوص اطلاعات جاسوسي پيش از جنگ درباره سلاح هاي كشتار جمعي عراق تحقيق مي كند، اطلاعات آمريكا درباره برنامه تسليحاتي ايران را نامناسب و ناكافي خواند.
روزنامه نيويورك تايمز به نقل از افراد آگاه از فعاليت هاي كميته يادشده ادامه داد: اين كميته، كه قرار است در ماه جاري (ميلادي) به جورج بوش، رئيس جمهور آمريكا گزارش دهد، اطلاعات جاسوسي آمريكا درباره ايران را براي قضاوت قطعي درباره برنامه هاي تسليحاتي اين كشور ناكافي خواهد دانست.
نيويورك تايمز ادامه داد: اين گزارش به دنبال آماده شدن آژانسهاي اطلاعاتي براي ارايه ارزيابي رسمي جديدشان درباره ايران و به دنبال بررسي هاي چهارماهه اين كميته مطرح مي شود كه در سال گذشته و به دستور جورج بوش مسئوليت ارزيابي كيفيت اطلاعات مربوط به توليد سلاح هاي هسته اي، شيميايي و بيولوژيكي را عهده دار شد. اين روزنامه به نقل از آنچه كامل ترين گزارش اخير آژانس هاي اطلاعاتي آمريكا درباره ايران و تسليحاتش كه در ماه نوامبر طي گزارش طبقه بندي نشده و به وسيله پورتر گاس، مدير سازمان سيا به كنگره ارسال شد،ادعا مي كند: ايران به دنبال كردن قاطعانه برنامه هاي توليد سلاح هاي هسته اي، شيميايي و بيولوژيكي ادامه خواهد داد. اين كميته ۹ عضوي و دو حزبي تعيين شده از سوي رئيس جمهور كه به وسيله لاورنس سيلبرمن، يك قاضي بازنشسته و چارلز اس راب، فرماندار سابق و سناتور ايالت ويرجينيا اداره مي شود، به افراد بسيار عالي رتبه و اسناد بسيار حساس آژانس هاي اطلاعاتي دسترسي نامحدودي داشته است.
اين روزنامه به نقل از فردي كه درباره مذاكرات و نتايج كميته يادشده صحبت مي كرد،  اطلاعات آمريكا درباره ايران را با توجه به اهميت اين كشور جنجال برانگيز خواند.
به نوشته نيويورك تايمز، مقامات سابق دولتي آمريكا كه از كارشناسان مسايل ايراني نيز مي باشند مي گويند، به رغم صرف منابعي گسترده در ايران از زمان انقلاب اسلامي سال ۱۹۷۹ تاكنون، در فعاليت هاي جاسوسي انساني براي درك تصميم گيري هاي ايران موفقيت اندكي داشته اند. اين گزارش حاكي است، آخرين ارزيابي اطلاعاتي ملي درباره ايران در سال ۲۰۰۱ تكميل شد و اكنون در حال ارزيابي مجدد است.
انتظار مي رود اطلاعات ملي آمريكا كه به ارزيابي اطلاعات مي پردازد و به گاس گزارش مي دهد در بهار سال جاري ميلادي به عنوان اولين گام، گزارش طبقه بندي و به روز شده اي را درباره ايران و تسليحات اين كشور ارايه كند.
كميته اطلاعاتي سنا در كنگره نيز اخيرا به ارزيابي مجدد كيفيت اطلاعات درباره ايران پرداخت، اقدامي كه اعضاي جمهوريخواه و دموكرات كميته آن را تلاش براي پيشگيري از هر گونه تجربه اي هم چون عراق مي خوانند كه اثبات شد ارزيابي هاي پيش از جنگ آمريكا درباره تسليحات غير قانوني در اين كشور اشتباه بوده است.
به نوشته  نيويورك تايمز، مقامات اطلاعاتي آژانسهاي مختلف، ماه گذشته در كنگره شهادت دادند كه اعتقاد دارند تهران سلاح هسته اي را خواستار است اما هم چنين گفتند كه عدم اطمينان در اين باره به نفع ايران است. به گفته افراد آگاه از فعاليت هاي اين كميته، كميته بررسي اطلاعات قرار است تا ۳۱ مارس (۱۱ فروردين) گزارش طبقه بندي شده را به جورج بوش ارايه كند.
انتظار مي رود اين كميته، همزمان يك نسخه طبقه بندي نشده از اين اطلاعات را نيز ارايه كند، اما مشخص نيست كه انتقاد از اطلاعات درباره ايران در اين سند علني گنجانده شود يا خير. همزمان با انتشار اين گزارش جورج بوش بار ديگر ايران را به حمايت از تروريسم و دنبال كردن برنامه سلاح هاي هسته اي متهم كرد.
به گزارش آسوشيتدپرس، جورج بوش، رئيس جمهور آمريكا طي سخنراني در خصوص خاورميانه و تروريسم در دانشگاه دفاع ملي آمريكا گفت: سلاح هاي كشتار جمعي و توليد آنها پيشرفت خاورميانه را تهديد مي كند. وي با متهم ساختن ايران به دنبال كردن برنامه تسليحاتي هسته اي ادامه داد: امروز آلمان، فرانسه و انگليس مشغول انجام مذاكراتي سخت با ايران با هدف متوقف ساختن برنامه سلاح هاي هسته اي اين كشور هستند. رئيس جمهور آمريكا بدون اشاره به بي ميلي ايران به سلاح هسته اي افزود: ما مي خواهيم متحدين مان موفق شوند؛ زيرا در اين عقيده كه دستيابي ايران به سلاح هاي هسته اي باعث بي ثباتي و تهديد تمامي  همسايگان اين كشور است سهيم هستيم. بوش با متهم كردن ايران و سوريه به حمايت از تروريسم مدعي شد: سوريه و نيز ايران سابقه اي طولاني در حمايت از گروه هايي تروريستي دارند(!) كه مي خواهند در خاورميانه شكاف و هرج و مرج ايجاد كنند و هرگونه امكاني وجود دارد كه اين استراتژي را بار ديگر امتحان كنند.
واكنش آصفي به اظهارات بوش
آصفي اظهارات رئيس جمهور آمريكا در مورد جمهوري اسلامي  ايران را تحريف واقعيت و دروغ پراكني ارزيابي كرد.
دكتر حميدرضا آصفي، سخنگوي وزارت خارجه كشورمان گفت: حمايت همه جانبه آمريكا از تروريسم دولتي اسرائيل به قدري علني و مفتضح است كه جاي هيچ گونه اظهار نظر در مورد تروريسم از سوي آمريكا را باقي نمي گذارد.
سخنگوي وزارت امور خارجه گفت: آمريكا جهان را قياس به نفس مي كند و خوي استكباري آمريكا مانع بزرگ اين كشور براي ديدن واقعيات و ارزيابي درست از تحولات در اين منطقه مي باشد.
دكتر آصفي با اشاره به تظاهرات ميليوني مردم لبنان اظهار داشت: زمان آن رسيده است كه رئيس جمهور آمريكا چشم خود را به روي واقعيت ها بگشايد و استفاده ابزاري از مفهوم دموكراسي و برچسب تروريسم براي ملت هاي آزاديخواه را پايان داده و دنباله روي از افكار نژادپرستانه صهيونيست ها را متوقف كند.
سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان با اشاره به تكرار اتهامات مقامات آمريكايي در مورد فعاليت هاي صلح آميز هسته اي جمهوري اسلامي ايران افزود: برخورداري بدون تبعيض از انرژي هسته اي براي مصارف صلح آميز هدف مشترك ملت ايران است و عزم ملي ايران در اين زمينه خلل ناپذير و پايدار است.
دكتر آصفي تصريح كرد: دولت آمريكا بايد در مسيري قرار گيرد كه به حق مشروع و خواست عمومي ملت ايران احترام گذاشته و از تلاش بيهوده براي ايجاد شكاف در ميان مردم ايران دست بردارد.

انتخاب نهم
پي گيري طرح شفاف سازي منابع مالي نامزدهاي انتخابات
ايرنا: امير محبيان  از اعضاي  شوراي  سردبيري  روزنامه  رسالت  گفت : نمايندگان مجلس  با ارايه  طرحي  درباره  شفاف سازي  منابع  مالي  نامزدهاي  انتخابات ، به تعميق  دموكراسي  و جلوگيري  از نفوذ سرمايه  به  صحنه  سياسي  كشور كمك  كنند.وي  افزود: يكي  از راه هاي  جلوگيري  از نفوذ سرمايه  به  صحنه  سياسي  كشور، كاهش  دادن  احتمال فساد در دستگاه هاي  دولتي  و كمك  به  تعميق  دموكراسي ، آن است  كه  پشتوانه هاي  مردمي  حامي  كانديداها باشد، نه  قدرت هاي  مالي  خاص .اين  تحليل گر مسايل  سياسي  هشدار داد كه  در صورت  نفوذ و فعاليت  لابي هاي سرمايه داري  و تاثيرگذاري  آنها بر عرصه  انتخابات ، پس  از مدتي  ممكن  است لابي هاي  خطرناكي  به  وجود آيند كه  سياست  را در خدمت  سرمايه  قرار دهند.
نظر  هاشمي رفسنجاني درباره كانديداهاي رياست جمهوري
ايرنا:  هاشمي رفسنجاني  گفت : فكر نمي كنم  اگر كسي  بعد از ۸ سال  رئيس جمهور شود، برنامه هاي  قبلي  برايش  كافي  باشد.رئيس  مجمع  تشخيص  مصلحت  نظام  اين  مطلب  را در پاسخ  به سئوالي  مبني  بر اينكه در صورت  حضور در عرصه  انتخابات  آيا برنامه  جديد خواهد داشت  يا نه ؟اعلام كرد.هاشمي رفسنجاني  در پاسخ  به  اين  سئوال  كه  آيا تصميمي براي  حضور در عرصه انتخابات  گرفته ايد يانه ؟ گفت : معتقدم  فردي  كه  مي خواهد رئيس  جمهور شود، بايد دو ويژگي  مهم  داشته باشد، يكي  اينكه  از نظر ظرفيت  شخصي ، قدرت  مديريت كشور را داشته  باشد، دوم  اينكه  مردم  هم  او را بپذيرند.هاشمي رفسنجاني  افزود: اگر فردي  پيدا شود و برنامه هايش  را به  مردم  ارايه كند و مردم  نيز او را بپذيرند و قانع  شوند، ديگر نيازي  براي  حضور خودنمي بينم .رئيس  مجمع  تشخيص  مصلحت  نظام  در پاسخ  به  اين  سئوال  كه  آيا افرادي  كه  مطرح هستند اين  ويژگي ها را دارند يا نه  ؟ گفت : از نظر ظرفيت  شخصي  بله ، اما از نظر پذيرش  مردم  نمي دانم .
لاريجاني انصرافش را تكذيب كرد
ايسنا:دفتر دكتر علي  لاريجاني، كانديداي احتمالي اصولگرايان، خبر يكي از سايتهاي اينترنتي را كه وابسته به يك مركز تحقيقات استراتژيك خوانده، مبني بر انصراف وي از كانديداتوري در انتخابات رياست جمهوري، تكذيب كرد.
در نمابر ارسالي به رسانه ها علاوه بر بيان اين مطلب آمده است: در خبر مذكور كه روز چهارشنبه ۱۹/۱۲/۱۳۸۳ نيز در دو روزنامه صبح منتشر شده است، آمده بود كه دكتر لاريجاني با ارسال نامه اي به شوراي هماهنگي نيروهاي انقلاب از كانديداتوري اعلام انصراف نموده است كه بنا بر اعلام دفتر دكتر لاريجاني، اين مطلب نيز كذب محض است.
تاكيد شريعتمداري بر مقبوليت مردمي كانديداي اصولگرا
ايرنا: مدير مسئول روزنامه كيهان گفت: كانديداي اصولگرا علاوه بر انطباق با مباني اصولگرايي و كارآمدي، بايد نزد افكار عمومي مقبوليت داشته باشد.حسين شريعتمداري طي سخناني در مدرسه حقاني افزود: درست است كه همه كانديداهاي اصولگرا در مبناي اصولگرايي ديدگاه هاي مشترك دارند ولي سليقه هاي آنها قابل اغماض است.وي در اظهارنظري در مورد حضور هاشمي رفسنجاني در انتخابات گفت: ايشان هنوز به طور قطع اعلام نكرده كه در انتخابات حضور پيدا مي كند يا نه.
توصيه موسوي خوئيني ها به مصطفي معين
مهر: موسوي خوئيني ها در ديدار با مصطفي معين، به وي توصيه كرده است براي تحقق اجماع  گروههاي دوم خردادي و جلوگيري از بروز شكاف در ميان اصلاح طلبان، به نفع كروبي  كنار برود.يك منبع آگاه خبري در جبهه دوم خرداد ضمن بيان اين مطلب افزود: خوئيني ها همچنين به معين گفته است با توجه به اينكه احتمال رد صلاحيت شما زياد است و اين موضوع نيز نمي تواند مستمسكي براي مانور زياد سياسي در جهت توجيه افكار عمومي باشد، بهتر است به نفع آقاي كروبي كه داراي سابقه خوبي است و ساير گروهها نيز روي او اجماع دارند كنار بكشيد. البته الان كارهاي انتخاباتي خودتان را ادامه بدهيد ولي در آينده، اين كار (كناره گيري به نفع كروبي) را انجام دهيد.به گفته اين مقام آگاه، معين نيز در پاسخ به وي گفته است: اگر به اين نتيجه برسم كه آقاي كروبي اصلح است و راي مي آورد كنار مي كشم.
پيش بيني رقابت تنگاتنگ
مهر: عضو شوراي مركزي جبهه مشاركت گفت: اگر انتخاباتي آزاد برگزار شود و فعاليتها جدي گرفته شود، به نظر من شانس برنده شدن جبهه اصلاحات بسيار زياد است يا حداقل يك رقابت تنگاتنگ و جدي بوجود خواهد آمد.مصطفي درايتي درخصوص ديدار موسي خوئيني ها با معين و درخواست از وي براي كناركشيدن از عرصه انتخابات رياست جمهوري به نفع كروبي گفت:  خبر تكذيب شده و چنين خبري واقعيت ندارد.
مقبوليت كروبي بيشتر از معين است
مهر: عضو مجمع روحانيون مبارز گفت: از فضاي عمومي كشور چنين برمي آيد كه تمايل مردم نسبت به انتخاب حجت الاسلام كروبي بيشتر از آقاي معين است.
علي اصغر رحماني خليلي در عين حال گفت: اين امكان نيز وجود دارد كه اعضاي جناح اصلاحات براي رسيدن به جايگاه رياست جمهوري متحد شوند.
كانديداهاي جديد دوم خردادي ها
مهر: دبيركل سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي گفت: اگر گروههاي دوم خرداد در شوراي هماهنگي خود موفق شوند راهكاري براي اجماع تصويب كنند، اصلاح طلبان در آستانه انتخابات يك كانديدا معرفي خواهند كرد.محمد سلامتي با اشاره به اينكه تاكنون هيچ مكانيسمي براي اجماع در شوراي هماهنگي گروههاي دوم خرداد به تصويب نرسيده است، گفت: هنوز زود است كه از اجماع صحبت كنيم.وي با بيان اينكه احتمالا كانديداهاي ديگري نيز وارد عرصه انتخابات خواهند شد، افزود: نمي شود انتظار داشت در شرايط فعلي به اجماع برسيم و منطقي تر اين است كه براي اجماع تا آستانه انتخابات صبر كنيم.سلامتي افزود: به هر حال بايد ببينيم چه كساني ثبت نام مي كنند و چه كساني در عرصه باقي خواهند ماند.
دكتر علي لاريجاني: ايجاد عدالت با توزيع فقر ممكن نيست
مهر: دكتر علي لاريجاني كانديداي نهمين انتخابات رياست جمهوري با بيان اينكه توليد و رفاه عمومي از مسائل مهم كشور است تاكيد كرد: ايجاد عدالت با توزيع فقر ممكن نيست بلكه بايد زمينه پيشرفت زندگي مردم را در همه عرصه ها فراهم ساخت.
دكتر علي لاريجاني عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام درادامه سفر خود به كاشان در ديدار با نماينده ولي فقيه و امام جمعه اين شهر با اشاره به اينكه دولت اميد با ارتقاء كارآمدي مي بايست اميد به فرداي بهتر براي زندگي آحاد مردم را فراهم سازد گفت: دولت اميد يك دولت پاسخگو است كه بايد خواست اصلي مردم را كه همان بيرون رفتن از دور باطل فقر و تبعيض و حفظ منزلت شهروندان است، فراهم سازد.

رئيس قوه قضائيه:
دادگاه ها از توقيف روزنامه ها خودداري كنند
گروه اجتماعي: رئيس  قوه  قضاييه  گفت : بطور شفاهي  به  دادگستري ها گفته شده است ، حتي المقدوراز توقيف  روزنامه ها خودداري  كنند و قانون  نيز همين  را مي گويد.
آيت الله  محمود  هاشمي شاهرودي  اين  مطلب  را روز چهارشنبه  پس  از ملاقات  عمومي  با مردم ، در جمع  خبرنگاران  و در پاسخ  به  سئوال  يك  خبرنگار عنوان  كرد.
اين  خبرنگار از رئيس  قوه  قضاييه  درباره  دستورالعمل  جديد وي  درخصوص  نحوه  برخورد با مطبوعات  سئوال  كرد؟
هاشمي شاهرودي  پاسخ  داد: در اين  زمينه  دستورالعمل  كتبي  جديدي  صادر نشده  اما بطور شفاهي  به  دادگستري ها گفته  شد كه  تلاش  شود در موضوع  مطبوعات تنها با كساني  كه  تخلف  كرده اند، برخورد شود.
رئيس  قوه  قضاييه ، تأكيد كرد كه  مطبوعات  مي توانند عامل  قوي در جلوگيري از فساد مسئولان  و كارگزاران  نظام  باشند.
وي ، مطبوعات  را ركن  مهم  جامعه  دانست  و گفت : مطبوعات  در ارتقاي  آگاهي مردم ، مشاركت  مردم  در امور نظام ، هوشيار كردن  آنان  نسبت  به  خطرات  و ارشاد، مي توانند نقش  ارزنده اي  ايفا كنند.
رئيس  قوه  قضاييه ، در همين باره  اظهار داشت : احساس  مي كنم  كه  مطبوعات ما به  طرف  رشد و اصلاح  و در راستاي  اهداف  نظام  پيش  مي روند.
هاشمي شاهرودي ، سپس  به  آفت هاي  رسانه ها و مطبوعات  اشاره  كرد و گفت : اگر از مطبوعات  به طريق  بد، يعني  ايجاد فتنه ، تخريب  افراد، سياه  نمايي  و بدبين  كردن  مردم ، استفاده  شود، به  ضرر مردم  و نظام  تمام  خواهد شد.
رئيس  قوه  قضاييه  در ادامه  اين  گفت وگو اعلام  كرد: گزارش  هيات  رسيدگي كننده  به  ادعاهاي  متهمان  مربوط به  سايت هاي  اينترنتي ، احتمالا تا پايان  امسال ، تهيه  و ارايه  خواهد شد.

سخنگوي وزارت خارجه آمريكا با اشاره به مذاكرات ايران و اروپا:
ايران فعاليت هاي غني سازي را براي هميشه متوقف كند
ايسنا: خبرگزاري فرانسه درباره احتمال به بن بست رسيدن مذاكرات ايران و اروپا و عدم تمايل تهران به كنار گذاشتن فعاليت هاي هسته  اي اش گزارش داد: آمريكا از جامعه جهاني خواست تا اقدامات ممكن عليه ايران را در نظر بگيرند.
اين خبرگزاري فرانسوي به نقل از وزارت امور خارجه آمريكا ادعا كرد كه تنها راه ممكن براي ايران، موافقت اين كشور با توقف دائم غني سازي اورانيوم مي باشد.
خبرگزاري يادشده به نقل از ريچارد بوچر، سخنگوي وزارت امور خارجه آمريكا با ابراز اين ادعا كه متاسفانه ما تا به حال چنين نگرشي را از جانب ايران مشاهده نكرده ايم افزود: ممكن است مجبور شويم تا در صورتي كه ايران به تعهداتش عمل نكند به اقداماتي ديگر بيانديشيم.وي بدون ذكر جزئيات افزود كه از اقدامات ممكن مي توان به ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت سازمان ملل اشاره كرد.وي در اظهارات مداخله جويانه اي افزود : لازم است كه ايران پروتكل الحاقي را امضا كند و اين تعليق موقتي را به توقف دائم فعاليتهاي غني سازي تبديل كند.بوچر ادعا كرد: موضعي كه ايران اتخاذ كرده است آنها را به هيچ جا نخواهد رساند. تنها راهي كه ايران را با اروپاييان و يا با ساير جهان به جايي مي رساند پذيرش آزادانه تعهداتش و جامه عمل پوشانيدن به آنهاست.

پيام خاتمي در خصوص تحولات
اخير منطقه تسليم بشار اسد شد
ايرنا: معاون  وزير امور خارجه  جمهوري  اسلامي ايران ، ديروز در ديدار با بشار اسد رئيس  جمهوري  سوريه ، پيام  سيد محمد خاتمي رئيس جمهوري  ايران  درباره  تحولات  جاري  در منطقه  را به  وي  تسليم  كرد.
در اين ديدار رئيس  جمهوري  سوريه  به  تشريح  تحولات  جاري  در لبنان  و اهداف  پشت پرده  فشارهاي  وارده  بر سوريه  پرداخت  و بر ايستادگي  كشورش  در برابر اين تهديدات  تأكيد كرد.
بشاراسد از اهتمام  مسئولان  جمهوري  اسلامي نسبت  به  مسايل  منطقه اي  تقدير و اضافه  كرد: اين  فشارها و تهديدات ، نابودي  مقاومتهاي  مردمي و ترسيم  نقشه  جديد براي  منطقه  را مد نظر دارد.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |