پنجشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۵۷ - Mar 10, 2005
ايران به دنبال فتح بازارIT افغانستان
ايسنا: معاون مركز صنايع وزارت صنايع و معادن معتقد است، بازار فناوري اطلاعات و ارتباطات افغانستان بازار بسيار ارزشمند و قابل توجهي براي شركت هاي ايراني خواهد بود اما  اين به شرطي است كه بتوان با برنامه ريزي دقيق در آن حضور يافت.
محمد ثروتي درباره بازار افغانستان در حوزه فناوري اطلاعات و ارتباطات گفت: دلايلي مانند همجواري ايران با افغانستان، فرهنگ و دين مشترك، زبان فارسي، متخصصان افغاني كه در ايران تحصيل كرده اند و علاقه مردم دو كشور به يكديگر، مزيت ها و فرصت هايي مناسب براي حضور در بازار فناوري اطلاعات و ارتباطات افغانستان را فراهم كرده كه نبايد از آن غافل بود.
او افزود: تاكنون چند شركت بخش خصوصي در حوزه نرم افزار توانسته اند در افغانستان حضور يابند و نسبت به فروش محصول و يا ارائه خدمات فني و مهندسي اقدام كنند و اگر دولت بتواند در اين باره برنامه ريزي خوبي داشته باشد و تمهيداتي را براي حضور نهادينه، قدرتمند و سازماندهي شده شركت هاي ديگر ايراني در اين بازار داشته باشد مي توان اميدوار بود كه سهم بيشتري از اين بازار نصيب شركت هاي ايراني شود.
ثروتي معتقد است به دليل حضور شركت هاي ديگري مانند چين، آمريكا، انگليس، پاكستان و ساير كشورهاي اروپايي، رقابت در حوزه سخت افزار مشكل است اما مزيت نيروي انساني متخصص ايراني، بعد مسافت و زبان فارسي و فرهنگ مشترك، مزيت رقابتي بسيار قابل توجهي در صنعت نرم افزار و خدمات برون سپاري و خدمات فني و مهندسي براي ايرانيان است.
او با اشاره به بازار بسيار خوب آموزش هاي تخصصي كامپيوتر در افغانستان گفت: متخصصان چيني و هندي در حال آموختن زبان فارسي هستند تا بتوانند در بازار آموزشي افغان ها نفوذ كنند كه ما از اين فرصت و ويژگي زبان فارسي نتوانسته ايم به خوبي استفاده كنيم.
ثروتي افزود: بعد از حضور تيم مديران و متخصصان افغاني كه با حمايت و پشتيباني شوراي عالي اطلاع رساني و مركز صنايع نوين و همزمان با نمايشگاه الكامپ صورت گرفت، مقرر شد به طور جدي براي افغانستان برنامه ريزي صورت گيرد.
ثروتي ادامه داد: دولت ايران تعهد كرده است تا هر ساله مبلغ ۵۰ هزار دلار به صورت بلاعوض به دولت افغانستان كمك كند و اين كمك صرف تجهيز سازمان ها، وزارتخانه ها و صنعت افغانستان از طريق پروژه هايي كه توسط شركت هاي ايراني در آنجا اجرا مي شود، خواهد شد؛ از اين رو اين نيز فرصت بسيار مغتنمي بوده و حق طبيعي شركت هاي ايراني است كه از اين كمك استفاده كنند.

نمايشگاه ورلد اكسپو در ژاپن برگزار مي شود
شهر در دست روبات ها
002289.jpg
گروه انفورماتيك: روبات ها در نمايشگاه ورلد اكسپوي ژاپن كه كمتر از يك ماه ديگر در شهر آيچي ژاپن برگزار مي شود به جاي انسانها به بازديدكنندگان خوش آمد مي گويند و آنها را راهنمايي مي كنند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، نمايشگاه World Expo كه به مدت ۶ ماه در شهر آيچي ژاپن پذيرا خواهد بود، مجموعه اي است از آخرين دستاوردهاي فناوري دنيا. اما ابتكار جالب برگزاركنندگان اين نمايشگاه قراردادن روبات ها نه تنها به صورت يك محصول جديد براي نمايش بلكه به عنوان عضو فعال و در دسترس اين مجموعه به اين صورت كه در باجه هاي راهنمايي و اطلاع رساني افراد ديگر با خانم يا آقاي راهنما روبه رو نخواهند شد بلكه آنها با روبات هايي مواجه خواهند شد كه قادر است به چهار زبان صحبت كند و آنها را راهنمايي كند.
روبات راهنماي نمايشگاه آيچي روباتي است به نام Actroid كه توسط شركت ژاپني كوكورو توليد شده و بسيار شبيه به يك خانم جوان ژاپني است كه ۴۰ هزار جمله به زبانهاي چيني، ژاپني، كره اي و انگليسي مي فهمد.
اين روبات با پلك هاي برجسته و مژه هاي متحرك به همراه لب هاي بسيار طبيعي كاملاً واقعي به نظر مي رسد و مي تواند به حدود ۲ هزار سؤال جواب دهد. اما اگر از اين روبات سؤالهاي حساسي پرسيده شود كه با سياستگذاري هاي خاص تعيين شده اند، به علت موارد امنيتي، از پاسخ دادن خودداري مي كند و دستهايش را بر روي سينه به صورت ضربدر نگه مي دارد و تعظيم مي كند كه اين نوعي عذرخواهي تلقي مي شود.
قرار است از روبات  آكترويد سه نوع مختلف براي نمايشگاه اكسپو ساخته شود. به گفته سخنگوي شركت كوكورو، كاملاً طبيعي است اگر بازديدكنندگان كمي نسبت به اين روبات ها احساس غريبي و ناامني كنند، اما اين روندي است كه براي ورود به دنياي جديد بايد طي شود.
روباتهاي جعبه مانند كه به صورت اتوماتيك حركت مي كنند نيز در اين نمايشگاه مأموريت تميز نگه داشتن و پاكيزگي محوطه را به عهده دارند.
روبات ديگري به نام Alsok نيز در نمايشگاه امسال حضور خواهد داشت كه توسط شركت امنيت سوهوگو ساخته شده است و مأموريت نگهباني و امنيت نمايشگاه را به عهده دارد. همچنين زماني كه سينه اين روبات توسط فردي فشرده شود نقشه هاي نمايشگاه بر روي بدنش ظاهر خواهد شد. آلسوك مي تواند افراد مشكوك را توسط آژير و يا نورافكن بترساند. علاوه بر اين وي قادر است آتش سوزي را تشخيص دهد و به مراجع امنيتي گزارش كند. روبات ديگري به نام مويي جيرو مي  تواند بسته هاي مشكوك را با دو بازوي خود جابه جا كند و از محل تجمع افراد دور كند.
كودكان نيز در نمايشگاه امسال دوستان مكانيكي زيادي خواهندداشت؛، شركت NEC  روباتي توليد كرده است كه كارش نگهداري از بچه ها است. اين روبات كه پاپرو نام دارد مي تواند براي كودكان سرگرمي هاي متفاوتي تدارك ببيند، براي آنها بخواند و برقصد و حتي مواظب حضور و غياب آنها باشد و اگر كودكي ناپديد شد بتواند او را پيدا كند.
براي بازيدكنندگاني كه چندان هم ديد مدرني به اطراف خود ندارند و به تاريخ علاقه مندند مؤسسه ملي ژاپن دو روبات دايناسور شكل به نام هاي تيرانوزاروس و پاراسارولوفوس را توليد كرده است كه مي توانند به ميان جمعيت بروند و بازديدكنندگان را سرگرم كنند.
شركت ژاپني تويوتا نيز سهم خود را در اين تحول عظيم ارائه داده است و قرار است يك گروه اركستر روباتيك كه قادرند انواع سبك هاي موسيقي را به اجرا درآورند براي خوشامدگويي در محل ورودي نمايشگاه جاسازي كنند.
همچنين در اين نمايشگاه شركت هاي سوني، ميتسوبيشي و هوندا نيز روبات هاي خود را در اختيار بازديدكنندگان قرار مي دهند.
اكسپو۲۰۰۵؛ آيچي
نمايشگاه جهاني «اكسپو۲۰۰۵ آيچي» ژاپن از پنجم فروردين ماه ۲۵( ماه مارس) تا پنجم مهرماه۲۵(سپتامبر) با حضور حدود ۱۲۲ كشور جهان برگزار خواهد شد.
همزيستي روبات ها با انسان، همسازي تكنولوژي با طبيعت و آشتي خرد با طبيعت از جمله ويژگي هايي است كه از سوي دست اندركاران نمايشگاه جهاني آيچي براي اين نمايشگاه نام برده شده است.
بنا به گزارش ايرنا، ژاپني ها براي تحقق اهداف و ويژگي هاي بيان شده براي اين نمايشگاه ، كه انتظار مي رود حدود ۱۵ ميليون نفر از آن بازديد كنند، تلاش هاي زيادي كرده و امكانات گسترده اي را به كار گرفته اند.
از جمله اقدامات جالب توجه ژاپني ها در اين راستا به نمايش گذاشتن فناوري هاي نوين در تمامي زمينه ها از جمله ساخت انواع روبات ها است.
به طور نمونه در اين نمايشگاه يك خانه جهاني طراحي شده كه كاملاً تخيلي و شبيه به ايستگاه هاي فضايي است.
ژاپني ها براي به تصوير كشيدن گذشته و آينده چهره زمين از يك صفحه نمايشگري هزار و ۵ اينچي۵۰( متر عرض در ده متر ارتفاع ) استفاده كرده اند كه بزرگترين صفحه نمايش جهان محسوب مي شود.
ژاپن همچنين براي به نمايش گذاشتن تغييرات آب و هوايي براي اولين بار در جهان از يك نمايشگر «سوپرهايويژن» ۶۰۰ اينچي استفاده كرده اند.
جلوه و نماي ويژه اين نمايشگاه نيز دو برج بلند سبز است كه با كمك فناوري جديد ژاپني ها در زمينه كشاورزي ساخته شده است.
در وسط اين دو برج كه در بالاي آنها درختان تنومندي كاشته شده است ، نيز صفحه نمايشگر۸۴۰ اينچي كار گذاشته شده است.
علاوه بر اينها در اين نمايشگاه سعي شده است كه آخرين سيستم هاي حمل ونقل هوشمند و همساز با طبيعت چون اتوبوس ها، قطارهايي كه بي شباهت به ماشين هاي فضايي نيستند، به نمايش گذاشته شود.
قطار مغناطيسي كه «لينير موتوركار» نام دارد مسير ۹ / ۸ كيلومتري از شهر ناگويا تا ايستگاه ويژه نمايشگاه «اكسپو» را به هم وصل كرده است و بازديد كنندگان را به نمايشگاه خواهد رساند.
بازديدكنندگان اين نمايشگاه همچنين سوار بر اتوبوسي خواهند شد كه فاقد راننده بوده و توسط يك سيستم پيشرفته هدايت مي شود.
اين اتوبوس بدون راننده كه ظرفيت ۵۰ سرنشين دارد قرار است كه كار حمل و نقل مردم در جريان نمايشگاه جهاني «اكسپو۲۰۰۵ آيچي» را در برخي از مسيرها به عهده داشته باشد.
در اين اتوبوس از سيستم نويني به نام «آي ام تي اس» استفاده شده است كه از آن به عنوان سيستم حمل و نقل نسل آينده نام برده مي شود.
در جريان نمايشگاه جهاني آيچي قرار است كه سه دستگاه ازاين اتوبوس بدون راننده در مسيرهاي مشخص باسرعت حداكثر۳۰ كيلومتر مسافران را جابجا كنند.

RAM
002292.jpg
002286.jpg
فردي در حال تماشاي RAM  هاي جديد موسوم به DRAM است. شركت Eplida Memory كه توليدكننده RAM در ژاپن است، تصميم دارد با سرمايه گذاري يكصد ميليون يني خود (معادل ۹۶۲ ميليون دلار) براي توليد ريزپردازنده هايي با پهناي ۸۰نانومتري باكره اي ها رقابت كند.شركت هاي كره اي در سال هاي اخير در اين زمينه سرمايه گذاري هاي بسياري انجام داده اند.

افزايش فروش گوشي تلفن همراه در جهان
فروش گوشي هاي تلفن همراه در سراسر جهان در سال ۲۰۰۴ به ميزان ۳۰ درصد افزايش يافته است كه در آمريكاي جنوبي ركورد جديدي به جاي گذاشته و انتظار مي رود كه در سال ۲۰۰۵ نيز افزايش بيشتري داشته باشد.
به گزارش اي تايمز، شركت تحقيقاتي صنعتي گارتنر در ژاپن در اين خصوص اعلام كرد: بر اساس آمارها در سال ۲۰۰۴ در حدود ۶۷۴ ميليون دستگاه گوشي تلفن همراه در سراسر جهان خريد و فروش شده است.

آف لاين
مخترع ايراني «دستگاه كنترل قلب از راه دور» ساخت
ايرنا: يك مخترع و استاد ايراني دانشگاه مالزي دستگاه كنترل قلب از راه دور ساخت.
اين دستگاه قادر است از فاصله دور وضعيت بيماران قلبي را كنترل كرده و آن را به مراكز درمانگاهي يا بيمارستاني گزارش دهد. محمود مقومي درباره ويژگي هاي اين دستگاه گفت : اين دستگاه با هزينه بسيار نازلي تهيه شده است و حجم آن بسيار كوچك و سبك است و در جيب پيراهن به آساني جا مي شود. دستگاه داراي سه شاخه سيم است كه به سه بخش بالا تنه نصب شده و وضعيت قلب از اين طريق به مركز دستگاه منتقل مي شود.
به گفته مقومي ، اين دستگاه ديجيتالي مي تواند از راه ارسال سيگنال با پزشك و مراكز مختلف پزشكي در ارتباط بوده و وضعيت بيمار قلبي را گزارش كند. او افزود : اين دستگاه ظرف دو ثانيه مي تواند وضعيت بيمار قلبي را به هر مركزي حتي به خانواده فرد منتقل كند.
به گفته وي در طراحي فعلي ميزان برد اين دستگاه تا يك كيلومتر است كه مي توان با تقويت دستگاه تا هر ميزان آن را گسترش داد.
اتصال نانوسيم ها به وسيله پروتئين 
گروه دانش: محققان دانشگاه ميشيگان و دانشگاه ايالت اوكلاهما مولكول هاي زيستي را براي كنترل چيدمان ساختار نانوسيم ها به كار گرفتند كه اين روش مي تواند روزي براي ساخت مدارهاي الكتريكي به كار رود.
به گزارش ستاد ويژه توسعه فناوري نانو، كوتو از دانشگاه ميشيگان در اين باره گفت: بزرگترين چالش در اين زمينه يادگيري اين نكته است كه چگونه ساختارهاي پيچيده اي كه از ساماندهي نانوسيم ها ايجاد مي شوند مي توانند در بلوك هاي سازنده به طور ساختاري كدگذاري شوند. زيست شناسي يك راه حل اعجاب انگيز براي قرار دادن ساختارهاي پروتئيني متنوع خودسامان در سلول ها ارائه مي دهد.
كوتو و همكارانش دو نوع از اتصال دهنده هاي زيستي را براي سامان دهي سيم هاي تلوريم كادميوم (CdTe) به كار برده اند كه يك جفت پادژن - پادتن و يك نوع پروتئين است.
اين سيم ها از خودآرايي نانوذرات CdTe در محيط آبي حاصل مي شوند. اين تيم هر اتصال دهنده زيستي را با يك مجموعه از نانوسيم ها مزدوج كرده و سپس مجموعه هاي نانوسيم را با اتصال دهنده هاي مكمل مخلوط كردند.
كوتو گفت: بزرگترين چالش ما در اين كار اثبات اين مساله بود كه اتصالات نانوسيمي قابل مشاهده در TEM يا AFM در حقيقت به واسطه تأثير متقابل پروتئين- پروتئين شكل  گرفته اند و توسط يك فرايند تصادفي مانند تبخير انجام نشده اند.
اين نانوسيم ها داراي لومينسانس قوي مي باشند كه يك مزيت بزرگ محسوب مي شود.
او افزود: ما قادر خواهيم بود در هر لحظه آرايش نانوسيم- نانوسيم در محلول را با پايش انتقال انرژي Forster از نشر سبز به نشر قرمز مشاهده كنيم. همچنين اين تيم ويژگي هاي الكتريكي يك ساختار نانوسيمي سه ضلعي كه حاوي اتصال دهنده ها بود را اندازه گرفتند. قطر دو تا از نانوسيم ها حدود ۱۰ تا ۱۲ نانومتر بود و سومي حدود ۵ نانومتر قطر داشت.
ميكروسكوپ نيروي اتمي رسانا نشان مي دهد كه در واقع اتصال هاي ميان نانوسيم ها به خاطر وجود مولكول هاي پروتئين، نمي توانند  هادي باشند. طبق اظهارات اين محققان استفاده از زنجيرهاي دوتايي DNA به عنوان اتصال دهنده هاي نانوسيم مي تواند فاصله موثر ميان نانوسيم ها و سد تونل زني پايين تر را كاهش دهد. همچنين آنلينگ ساختارها در دماي بالا براي كربنيزه كردن يا حذف پوشش هاي زيستي مي تواند مؤثر باشد.
دانشمندان معتقدند، فاصله  ميان سيم ها مي تواند مكاني براي قرار دادن نانوذرات جهت ساخت ابزار نانوسيم _ نانو ذرات مركب فراهم كند.
هدف ما رسيدن به امكان ساخت مدارات كامپيوتري پايدار توسط چيدمان پايين به بالا است و البته هنوز در اين مورد كاملا مطمئن نيستيم و اين كار خود نيازمند تحقيقات بيشتر بوده و بايد به صورت آزمايشگاهي تعريف شود. دانشمندان هم اكنون درباره مسايل گوناگون مانند چيدمان زيستي نانوسيم هاي فلزي و طراحي ساختارهاي نانوسيم - نانوسيم و نانوسيم - نانوذره با ابعاد كنترل شده از فاصله (Gap) بين آنها تحقيق مي كنند.
خنديدن، عملكرد رگ هاي خوني را بهبود مي بخشد
گروه دانش: مطالعه تازه پژوهشگران حاكي از آن است كه تماشاي يك فيلم كمدي باعث بهبود عملكرد رگ هاي خوني مي شود.
به گزارش بي بي سي،  پژوهشگران در دانشكده پزشكي دانشگاه مريلند در شهر بالتيمور، تأثير تماشاي يك فيلم خنده دار را با يك فيلم اضطراب آور مقايسه كردند.
محققان با ارائه نتايج مطالعه خود در كالج قلب شناسي آمريكا گفتند كه جريان خون افراد مورد مطالعه در اثر اضطراب ۳۵ درصد كاهش پيدا كرد، درحالي كه خنديدن جريان خون را ۲۲ درصد افزايش داد.تيم محققان آمريكايي ۲۰ داوطلب سالم غيرسيگاري را با ميانگين سني ۳۳ سال مورد مطالعه قرار دادند.
اين گروه بخشي از يك فيلم غم انگيز مانند «نجات سرباز رايان» يا قسمتي از فيلمي شاد و خنده دار مانند «كينگ پين» را تماشا كردند.دست كم ۴۸ ساعت بعد فيلمي كه تأثيري عكس فيلم اول داشت، براي آنها نمايش داده شد.
داوطلبان در شب پيش از تماشاي هر فيلم از خوردن غذا پرهيز كردند و مورد آزمايش قرار گرفتند تا معلوم شود رگ هاي خوني بازو چگونه به افزايش ناگهاني جريان خون واكنش نشان مي دهد.داوطلبان درحالي كه در اتاقي با درجه حرارت كنترل شده دراز كشيده بودند ۱۵ دقيقه از فيلم را تماشا كردند.
پس از نمايش فيلم، رگ هاي خوني آنها بار ديگر مورد آزمايش قرار گرفت.
در پي تماشاي بخشي از فيلم اضطراب آور، جريان خون در رگ هاي بازوي ۱۴ نفر از ۲۰ داوطلب كاهش پيدا كرد.
در مقابل، تماشاي فيلم خنده دار باعث تمدد و سست شدن رگ هاي خوني ۱۹ نفر از ۲۰ داوطلب شد كه براي سلامت خوب است.
محققان اشاره كردند كه خنديدن باعث اتساع بافت هاي تشكيل دهنده جداره داخلي رگ هاي خوني، موسوم به «اندوتيليوم» ، و افزايش جريان خون مي شود.اندوتيليوم تأثير زيادي بر عملكرد رگ هاي خوني و تنظيم جريان خون، انعقاد و غلظت خون دارد و در واكنش به زخم، عفونت يا التهاب شروع به ترشح مواد شيميايي مي كند.
اين جداره همچنين نقش مهمي  در بروز ناراحتي هاي قلب و عروق بازي مي كند.
نقص عملكرد جداره داخلي رگ هاي خوني يكي از علائم اوليه ابتلا به ناراحتي هاي قلب و عروق است.
دكتر مايكل ميلر، از دانشگاه مريلند كه اين تحقيقات را هدايت كرده است، مي گويد: «اندوتيليوم ،نخستين مرحله تصلب شراين (atherosclerosis) است، بنابر اين با توجه به نتايج مطالعه ما، قابل درك است كه چرا خنديدن ممكن است براي حفظ سلامت اندوتيليوم و كاهش خطر بيماري هاي قلب و عروق مفيد باشد.»
او افزود: «خندين دست كم از تأثير فشار روحي كه براي اندوتيليوم مضر است مي كاهد. هفته اي سه بار ورزش هر بار به مدت ۳۰ دقيقه و ۱۵ دقيقه خنديدن در روز، احتمالاً براي سلامت عروق خوب است.»

آن لاين
شركت هاي مالي قادر به ايجاد سود نيستند
گروه انفورماتيك: دو سوم از شركت هاي مالي اروپا قادر به محاسبه  سود حاصل از سرمايه گذاري هاي آي تي خود نيستند.
به گزارش system group، طبق تحقيقي كه توسط خدمات مشاوره اي كسب و كار شركت آي بي ام صورت گرفته، علت اصلي اين امر، ارزيابي هاي ضعيف و نامطمئن تهديدها، مديريت ضعيف پروژه ها و كمبود متدهاي اصولي براي رسيدگي و بررسي عملكرد و اجراي پروژه هاي آي تي است.
در اين تحقيق، از مديران آي تي شركت هاي خدمات مالي در اروپا پرسش ها و بررسي هايي صورت گرفته و ۱۶۵ پروژه  آي تي مورد تجزيه و تحليل قرار گرفته است. اطلاعات به دست آمده نشان مي دهد بخش خدمات مالي، بيشترين هزينه  خود را صرف آي تي كرده است.
آي بي ام در اين بررسي دريافته است كه يك سوم از پروژه ها در زماني بيش از فرصت مقرر به اتمام مي رسند. يك پنجم از آن ها بيش از بودجه  تعيين شده را مصرف كرده و يك پنجم، تعداد كمي از عملكردهاي برنامه ريزي شده را انجام مي دهند.

فرعون بر اثر شكستگي پا مرده است
گروه دانش: محققان اعلام كرده اند كه «توت عنخ آمون» ، يكي از فراعنه مصر باستان كشته نشده و احتمالاً بر اثر عوارض ناشي از شكسته شدن پايش، درگذشته است.
به گزارش بي بي سي،  عكسي كه به وسيله اشعه ايكس از موميايي ۳۳۰۰ ساله اين فرعون مصري برداشته شده نشان مي دهد كه او احتمالاً پيش از مرگش از شكستگي پايش رنج مي برده است.عكس ديگري از موميايي «توت عنخ آمون» خرده استخواني را در جمجمه او نشان مي دهد. پس از اين عكس كه در سال ۱۹۶۸ توسط اشعه ايكس برداشته شد، اعلام شد او بر اثر ضربه اي بر سرش به قتل رسيده است.
برخي از مورخان معتقدند كه او به دليل اينكه قصد داشت دوباره پرستيدن خدايان متعدد را رواج دهد، كشته شد و عده اي ديگر عقيده دارند او توسط «آي» فرمانده جاه طلب سپاهش كه او را به مقام سلطنت رسانيد، به قتل رسيد.
زاهي حواس، رئيس شوراي عالي آثار باستاني مصر گفت: «ما نمي دانيم كه اين فرعون چگونه درگذشته است، اما مطمئنيم كه او به قتل نرسيده است و شايد به مرگ طبيعي درگذشته است. پرونده اكنون بسته شده و ما نبايد بيش از اين پادشاه را آزار دهيم. هيچ نشانه اي دال بر به قتل رسيدن فرعون وجود ندارد.»
پژوهشگران كه نتيجه تحقيق شان را در ماه ژانويه اعلام شد، گفته اند كه آنها هيچ نشانه اي كه مويد وارد شدن ضربه اي به پشت سر «توت عنخ آمون» باشد، پيدا نكرده اند.
در گزارش آنها آمده است كه خرده استخوان موجود در جمجمه نمي تواند دليلي بر جراحت و صدمه ديدن فرعون در زمان حياتش باشد و احتمالاً جمجمه او در حين موميايي شدن جسدش شكسته شده است.
بنا بر اين گزارش اگر چه شكستگي به تنهايي نمي تواند تهديدي براي جان انسان باشد اما احتمالاً عفونت ناشي از شكستگي، عامل مرگ فرعون بوده است.
با اين حال عده اي ديگر در تيم تحقيق، در تائيد اين نظريه شك دارند و احتمال مي دهند كه ممكن است باستان شناسان مسبب شكستگي استخوان پاي موميايي بوده باشند.
در ماه نوامبر ۲۰۰۴ فاروق حسني، وزير فرهنگ مصر تائيد كرد كه براي نخستين بار جسد موميايي شده «توت عنخ آمون» به موزه قاهره منتقل خواهد شد.دوره ده ساله سلطنت «توت عنخ آمون» پس از سقوط آخناتن، فرعوني كه خدايان چندگانه مصري را كنار گذاشت و يكتاپرستي را رواج داد، آغاز شد.
گفته مي شود «توت عنخ آمون» در سال ۱۳۵۲ پيش از ميلاد مسيح، در سن نوزده سالگي، درگذشت.

تلفن
تراواي جديد موبايل
گروه انفورماتيك: محققان ضد ويروس در حال بررسي و تحقيق درباره  اسب تراواي جديدي هستند كه مي تواند خطرات و تهديدهاي بيشتري را در مقايسه با ويروس Cabir براي تلفن ها به همراه دارد.
به گزارش SGNEC ، اين نرم افزار مخرب كه CommWarrior نام دارد و شركت هاي ضد ويروس آن را يك ويروس به شمار آورده اند، هدف خود را بر روي نسخه اي از سيستم عامل Symbian متمركز كرده است كه بر روي تلفن هاي سري ۶۰ نوكيا مورد استفاده قرار مي گيرد. F-Secure، SimWorks International و ساير تأمين كنندگان امنيت، گزارش هايي را درباره  اين تهديد جديد منتشر ساخته اند.
ComWarrior تلاش مي كند با استفاده از ارسال پيام از طريق اتصالات بي سيم Bluetooth و Multimedia Message Service گسترش يابد. اين ويروس با ويروس Cabir كه تنها از Bluetooth براي تكثير خود استفاده مي كرده، متفاوت است.
MMS، يك تكنولوژي موبايل براي ارسال پيام هايي كه مي تواند داراي تصوير و صوت نيز باشد و از آن جايي كه مي توان از MMS براي ارسال پيام هاي نوشتاري در سراسر دنيا استفاده كرد، بنابراين مي تواند با سرعت بيشتري ارسال شود.
Cabir مي تواند تنها به سرعت پرواز يك هواپيما منتشر شود، اما ويروس هاي MMS شباهت بيشتري به كرم هاي ايميل مانند Bagle، MyDoom، Sobig و ويروس هاي ديگر دارد.
اين تراوا به صورت انتخابي و تصادفي، پروفايلي را انتخاب كرده و يك كپي از خود را به فرد مورد هدف ارسال مي كند. اين ويروس مي تواند به هر وسيله  بي سيم و يا كامپيوتر ارسال شود، اما چنانچه وسيله  مورد نظر از نرم افزار سيمبين سري ۶۰ استفاده نكند، توسط اين ويروس آلوده نمي شود. همچنين دريافت كنندگان بايد CommWarrior را دانلود كنند تا امكان منتشر شدن را براي آن فراهم سازند.
اين تراوا از بيست پيام متعدد براي فريب كاربران در باز كردن فايل آلوده استفاده مي كند. برخي از اين پيام ها شامل متن هايي هستند كه به گونه اي طراحي شده كه به نظر مي رسد يك برنامه  روزآمد سازي قانوني براي نرم افزار بوده و از سوي سيمبين ارسال شده است.
اين ويروس پيش از آن كه خود را تكثير كند، زمان نا مشخصي را در حال خواب و بدون فعاليت مي گذراند. محققان تاكنون دو نسخه از اين تهديد را كشف كرده اند. مشخص شده كه متن هايي به زبان روسي در اين فايل ها وجود دارند كه ممكن است بدان معني باشد كه اين ويروس جديد از آن منطقه نشأت گرفته باشد.

سخت افزار
به مانيتور خيره نشويد
موج: نتايج آخرين بررسي ها نشان مي دهد كارمنداني كه ساعات بسيار طولاني به صفحه مانيتور خيره مي شوند ، بيش از همه از خستگي چشم شكايت دارند.
پس از يك نظرسنجي توسط مركز پزشكي و درماني Premed از يك هزار و سيصد كارمند در يكصد شركت اين نتايج بدست آمد.
بر اساس اين گزارش در كنار چشم درد ، برخي از آنان نيز از آسيب هاي استخوان و ماهيچه شكايت مي كنند.
مهمترين شكايات در ميان استفاده كنندگان كامپيوتر در زمان كار كه شمارشان به يي درصد مي رسيد درد يا خستگي چشم و يي درصد سردرد بوده است. يي درصد نيز خود را درهم و برهم احساس مي كنند.
شكاياتي مانند درد مفاصل و گردن (۵/۲۷ درصد ) و درد شانه (۵/۱۸ درصد ) و كمر دردهاي خفيف ( ۵/۱۹ درصد ) گزارش شده و حتي ي درصد از سوال شدگان مچ درد دارند.
توصيه مي شود كه براي جلوگيري از مبتلا شدن به آسيب هاي اسكلتي و عضلاني در زمان كار و استفاده از كامپيوتر استراحت يا نرمش كنيد ، به كودكان توجه بيشتري شود زيرا كودكان به علت لذت بازي، مدت هاي متمادي بدون حركت و استراحت با كامپيوتر كار مي كنند، لذا اين نكته بايد از طرف پدر و مادرها مورد توجه واقع شود.

نرم افزار
CA معماري مديريت امنيت ارائه مي دهد
CA )كامپيوتر اسوسيئيشن) ، محصول معماري مديريت امنيت eTrust خود را براي يكپارچه سازي مكانيزم هاي تثبيت، اجازه و اختيار و رسيدگي و مميزي كردن در محيط هاي چند پلت فرمي و برنامه هاي كاربردي معرفي كرده است.
CA گفته است كه اين محصول، امنيت، شفافيت و قابليت اطمينان و اعتبار را براي معاملات كسب و كارها در محيط هاي پيچيده  آي تي فراهم مي سازد. اين شركت نرم افزاري، دو راهكار مديريت دستيابي و شناسايي eTrust را نيز پيش از اين عرضه كرده است كه از اين معماري جديد بهره مند مي گردند. راهكارهاي ديگر نيز به تدريج از اين معماري جديد پشتيباني خواهند كرد.
به گزارش SGNEC ، اجراي برخي از معاملات كسب و كار شامل طبقه بندي هاي چندگانه  برنامه هاي كاربردي و تكنولوژي هاي چندگانه نظير خدمات وب، ميان افزار و سيستم هاي ديگر است. هريك از اين تكنولوژي ها ممكن است از مكانيزم هاي امنيتي متفاوتي براي تثبيت، اجازه و اختيار و مميزي كردن استفاده كنند كه اين امر ممكن است باعث بروز برخي از مشكلات گردد.
محصول جديد eTrust Security Management Architecture اين مشكلات را با فراهم كردن يك پشتيباني و استحكام امنيتي در تمامي تكنولوژي هاي مذكور، شناسايي مي كند.
اين محصول از استانداردهاي آزاد نظير WS-Security، SAML، SMPL، ISO-10181(AZNAPI)، Kerberos، X.۵۰۹ و SAF استفاده كرده تا امكان همكاري و تعامل ميان پلت فرم هاي گوناگون و مكانيزم هاي امنيتي را فراهم سازد.

نگاه
سبيت ۲۰۰۵
گروه انفورماتيك: CeBIT كلمه اختصاري در زبان آلماني و به مفهوم مركز تجهيزات اداري و فناوري اطلاعات است و همه ساله در ماه مارس و در شهر هانوفر كشور آلمان نمايشگاهي با همين نام  و به عنوان نمايشگاه شماره يك ICT جهان برگزار مي شود .
به گزارش آي تي ايران،  نوزدهمين نمايشگاه CeBIT،   با نام CeBIT ۲۰۰۵ از تاريخ ۱۰ لغايت ۱۶ ماه مارس سال ۲۰۰۵برابر با ۲۰ تا ۲۶ اسفند ۸۳ در محل فوق الذكر برگزار خواهد شد . نمايشگاهCeBIT در سالهاي اخير   در آمريكا ،  آسيا ،  استراليا ،هنگ كنگ و تركيه نيز برگزار شده است.
در نمايشگاه امسال بيش از ۶هزار شركت طراز اول از ۷۰ كشور دنيا آخرين و جديدترين محصولات و دستاوردهاي فناوري اطلاعات و ارتباطات را در ۲۸ تالار نمايشگاه به وسعت بيش از چهارصد هزار متر مربع در معرض ديد بيش از هفتصد هزار نفر بازديد كننده از سراسر جهان خواهند گذاشت .
اولين نمايشگاه CeBIT در آلمان در ماه مارس سال ۱۹۸۶ با حضور بيش از هزار شركت در فضايي به وسعت دويست هزار متر مربع برگزار شده بود.
شعار محوري نمايشگاه CeBIT تسخير روح فردا است.
يك نگاه
اين نمايشگاه بعد از مجمع جهاني اقتصاد كه همه ساله در آغاز سال جديد ميلادي با حضور بيش از دو هزار نفر از رهبران سياسي ،  اقتصادي و اجتماعي دنيا در شهر داووس در كشور سوئيس تشكيل مي شود و تقريباً بيانگر روندهاي اصلي و دغدغه هاي محوري جهان است ،  به عنوان دومين رويداد بين المللي و بطور قطع بيانگر روند هاي اصلي اقتصادي _ تكنو لوژيكي در حوزه فناوري اطلاعات و ارتباطات شناخته مي شود.

اينترنت؛ نخستين منبع كسب اخبار در آمريكا
بر اساس آخرين آمار به دست آمده از سوي مركز تحقيقات آمريكايي مردم و مطبوعات، ۷۵ ميليون آمريكايي در طول انتخابات سال ۲۰۰۴ براي كسب اخبار، انجام مباحثات سياسي از طريق پست الكترونيكي و يا براي شركت مستقيم در پروسه سياسي به طور داوطلبانه يا با پرداخت هزينه از اينترنت استفاده كردند. به گزارش ايسنا، ۳۷ درصد از جمعيت بزرگسال و ۶۱ درصد از آمريكايي هاي در ارتباط با شبكه، از اينترنت براي دنبال كردن و پيگيري رقابت هاي انتخاباتي استفاده كرده اند.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |