چهارشنبه ۱۷ فروردين ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره - ۳۶۶۷
پرسه در بازار فرش
البته كه زيبايي يعني گراني!
پس از درنظرگرفتن وسع مالي خود بايد فرشي را انتخاب كنيد كه مواد مصرفي به كار رفته در آن همچون پشم، رنگ، نخ و ابريشم صد درصد طبيعي باشد
031884.jpg
عكس : ساتيار
اين همان فرشي است كه مثلش معروف است: هر چه پا بخورد تازه تر مي شود!
سيدحسين غضنفري
فرش دستباف ايران يادگاري است كه از دوران پيش از اسلا م براي ما به ارث رسيده است. كنكاش هاي باستان شناسي نشان مي  دهد كه قديمي ترين فرش جهان مربوط به دوره هخامنشيان و متعلق به ايرانيان است.
پدر بزرگ ها و مادربزرگ ها و به قول معروف نسل قديمي جامعه امروز ما هميشه مي  گفتند داشتن فرش از كفش هم واجب تر است، چرا كه اين كالا  پيشتر يك كالا ي سرمايه اي بود و به قول معروف كساني كه از همه جا مي  بريدند آخر سر فرش خانه شان را هم مي  فروختند. در هيچ خانه قديمي يا ويلا يي ايراني نيست كه فرش دستباف ايراني را نتوان پيدا كرد. در گذشته كه خانه هاي مردم مثل حالا  به اندازه قوطي كبريت نبوده است و خبري از سراميك و امثال آن وجود نداشت، مردم براي تهيه فرش هاي دستباف رغبت بيشتري داشتند. البته وسع مالي مردم و ذوق و سليقه خانم هاي خانه هميشه بازار فرش را تحت تاثير خود قرار مي  دهد. امروزه خانم هاي جوان ترجيح مي  دهند كف خانه شان سراميك باشد تا بتوانند تنها با استفاده از يك تي و بدون خستگي زياد به اصطلا ح خانه شان را تميز كنند تا اينكه جارو به دست به جان فرش و موكت بيفتند. البته ركود بازار فرش ايران تنها مختص ايران نيست. كشورهاي ديگر جهان همچون آمريكا كه هميشه جزو پررونق ترين بازارهاي فرش ايران بوده است تحت تاثير عوامل گوناگوني چون مسايل سياسي و اقتصادي امروزه شاهد بي  رونقي بازار فروش فرش ايران است.
برخي از همسايگان ما هم كه هميشه به دنبال سودجويي از مشكلا ت سياسي ايران بوده اند با سرقت طرح فرش ايراني و چه بسا به اسم فرش ايراني عرصه را بر توليدكنندگان ايراني تنگ كرده اند. چين، پاكستان و تركيه و در آينده اي نهچندان دور افغانستان از جمله رقباي ما هستند. بازگرديم به بازار داخلي، توليد فرش هاي ماشيني با طرح هاي متنوع و از دور زيبا يكي ديگر از عوامل موثر در ركود بازار فرش هاي دستباف است، به طوري كه حتي خيلي از غرفه هاي بازار فرش عباس آباد تهران به سمت فروش اين نوع فرش ها روي آورده اند . قيمت بسيار ارزان اين فرش ها در مقايسه با فرش هاي دستباف يكي از عوامل مهم جايگزيني اين نوع فرش ها به جاي فر ش هاي دستباف در خانه هاي مردم است. هر چند اهالي فن مي  دانند كه قياس فرش هاي ماشيني با فرش هاي دستباف كار درستي نيست و از قياس هاي باطلي است كه تنها قشر ظاهربين به انجام آن مي  پردازند. فرش دستباف ايراني با پيشينه چندين هزارساله خود برتري بسياري نسبت به فرش هاي ماشيني دارد.
031908.jpg
گذشته از بار فرهنگي اين كالا ، فرش دستباف ايراني نسبت به فرش ماشيني با گذر زمان بادوام تر مي  شود. فرش هاي دستبافي كه از مواد اوليه مرغوب طبيعي توليد شده باشد بر خلا ف فرش هاي ماشيني چه از دور و چه از نزديك زيبا هستند با دقت در آن انسان تازه به ظرافت كار توليدكننده آن پي مي  برد، اما فرش هاي ماشيني را هر چه شما بيشتر به آن دقت كنيد هر چه بيشتر خود را زشت تر و زننده تر نمايان مي  كنند و چه بهتر كه هميشه از دور و از پشت ويترين به آن نگاه كنيد. گذشت زمان نه تنها كه از مرغوبيت فرش دستباف نمي  كاهد، بلكه رنگ اين فرش ها را درخشان تر مي  كند و بر روح آن مي  افزايد، در حالي كه فرش هاي ماشيني در گذر زمان جلوه اوليه خود را به كل از دست مي  دهند و به مرور شبيه به موكت مي  شوند، بدون داشتن هر گونه جذابيتي. فرش ماشيني كه معمولا  با استفاده از مواد شيميايي و پلا ستيكي توليد مي  شود از نظر سلا متي براي انسان كه به كوچكترين بهانه اي مبتلا  به سرطان مي  شود چندان بي خطر نيست. اين نوع فرش ها به مرور زمان توليد پرزهايي مي  كنند كه به خاطر داشتن الكتريسيته ساكن و حالت كهربايي در هوا معلق مي  شوند و شب هنگام كه با دهان باز خوابيده ايد ممكن است با ورود به سيستم تنفسي شما مشكلا تي ازجمله حساسيت هاي تنفسي ايجاد كنند. قيمت فرش ماشيني از آنجايي كه خيلي از آنها با مواد نفتي توليد مي  شوند، رابطه مستقيمي با قيمت بازار نفت دارد. به كرات مشاهده شده است كه قيمت اين فرش ها با افزايش قيمت نفت بالا  رفته است، اما به ندرت با سقوط قيمت نفت و توليدات صنايع پتروشيمي پايين آمده است. به هر حال فرش هاي دستباف با گذر زمان و در صورتي كه با دقت از آن نگهداري شود بر ارزش آن افزوده مي  شود، بر خلا ف فرش هاي ماشيني كه با گذر زمان معلوم نيست به چه دردي مي  آيند. باز هم اميدواريم تا مسوولا ن فرش ايران حجم بازار فروش فرش دستباف ايران را كه در سال 1350 بالغ بر 54 درصد بازار جهاني بود از 20 درصد فعلي بالا تر برند.
اما چه فرشي بايد خريد؟ اگر مايل به خريد فرش دستباف هستيد بايد گفت دادن جدولي كه قيمت انواع اين فرش را با طرح هاي گوناگون به شما نشان دهد كار بس دشوار و حتي ناشدني است و شايد نياز به چاپ كتابچه اي براي ارايه چنين جدولي باشد. فرش دستباف ايراني طبق نظر كارشناسان به 19 طرح اصلي و چندين طرح فرعي كه بعضي از آنها حتي داراي 20 طرح فرعي مي  شود تقسيم شده است، از جمله طرح هاي اصلي فرش دستباف، طرح شاه عباسي است كه خود به طرح هاي شاه عباسي تصرفي، درختي جانوري، ترنجي طره دار، ترنجدار و... تقسيم شده است. شالوده اين طرح، گل هاي آن است كه به نام شاه عباسي مشهور شده است. يكي ديگر از طرح هاي اصلي، با نام طرح هاي آثار باستاني و ابنيه اسلا مي است اين طرح الهام گرفته از تزئينات ساختمان ها و بناهاي دوره اسلا مي و پيش از آن است كه بسيار زيبا به چشم مي  آيند. طرح هاي فرعي اين طرح شامل طرح مسجد شيخ لطف الله، مسجد كبود، مسجد شاه اصفهان، تخت جمشيد و طاق بستان و... است، اما براي خريد فرش مرغوب، شما ابتدا بايد به جيب خود نگاهي بيندازيد. اگر قصد خريد فرش۶ متري و البته نو را داريد بايد بدانيد قيمت فرش نائين U9 از 700 هزارتومان شروع مي  شود و به فرش 80 رج تبريز كه ممكن است به 5 ميليون تومان هم برسد ادامه مي  يابد. البته همانطور كه گفته شد طرح و انواع فرش دستباف بسيار گوناگون است و دادن تمام قيمت هاي انواع گوناگون آن كاري بس دشوار است. پس از درنظرگرفتن وسع مالي خود بايد فرشي را انتخاب كنيد كه از نظر مواد مصرفي به كار رفته در آن همچون پشم، رنگ، نخ و ابريشم از مواد صد درصد طبيعي باشد. معمولا  بهترين رنگ براي فرش، رنگي است كه مواد اوليه آن از رنگ هاي گياهي باشد. به جز مواد اوليه فرش، نداشتن عيوب فني يكي ديگر از مولفه هايي است كه شماي خريدار، بايد براي تهيه فرش آن را در نظر داشته باشيد. از جمله عيب هايي كه فرش دستباف مي  تواند داشته باشد غلط بافي، كوبيدگي، كجي، بد قيچي بودن، دو رستي و... است كه ممكن است بدون در نظر گرفتن اين عيوب و پس از خريد فرش كلا ه خوبي بر سر شما رفته باشد!

خبره اي كوتاه
031887.jpg
افزايش نرخ تاكسي در شيراز
كرايه تاكسي در شيراز هر كورس 50 تا 60 تومان تعيين شد. نرخ رسمي كرايه هر كورس تاكسي گردشي (پيكان و سمند) در سال گذشته۴۵ تومان بود.
نرخ هاي جديد از 14 فروردين سال جاري اجرا شده است و خودروهاي مسافري دورن شهري نيز موظف به استفاده از برچسب ويژه نرخ كرايه روي خودروهاي خود هستند؛ مقايسه كنيد با نرخ تاكسي در تهران.
توليد پيكان تا آخر فروردين
قرار است آخرين پيكان كه پايان فروردين ماه سال جاري توليد مي شود به يك موزه سپرده شود. با وجود آنكه گفته مي شد سال 83 سال پايان توليد پيكان است، اما توليد آن در فروردين ماه سال جاري نيز ادامه يافته است. مراسم پايان توليد پيكان با حضور يك مقام عالي رتبه انجام مي شود.
جايگزين پيكان
ايران خودرو مي خواهد خودروهاي ال نود را تابستان سال آينده )۸۵( به بازار عرضه كند، اما تا آن زمان براي جايگزين كردن خودرويي به جاي پيكان، 2 مدل از محصولا ت جديد خود را تا پيش از نيمه دوم امسال معرفي خواهد كرد. ايران خودرو امسال مي خواهد 600 هزار خودرو توليد كند.
031890.jpg
علت گراني ميوه
افزايش قيمت ميوه و برخي اقلا م ديگر نظير پودرهاي شوينده انتقاد رئيس مجلس را نيز همراه داشته است.
باتوجه به طرح تثبيت قيمت ها توسط مجلس كه سال گذشته تصويب شده، رئيس مجلس مي گويد كه علت گراني هاي اخير اهمال برخي از مسوولا ن اجرايي كشور است.
هشدار نسبت به مصرف باقلا ي خام
همزمان با فصل عرضه باقلا ي سبز در بازار و مصرف خام آن خطر ابتلا  به بيماري فاويسم سلا متي مردم را تهديد مي كند.
دانشگاه علوم پزشكي گيلا ن اعلا م كرده است كه در اين فصل افرادي كه زمينه مساعد براي ابتلا  به نوعي بيماري كم خوني را دارند به بيماري فاويسم دچار مي شوند.
تسهيلا ت شغلي براي 230 هزار متقاضي
از بين 632 هزار متقاضي گرفتن تسهيلا ت اشتغالزايي، 340 هزار نفر ظرف 6 ماه انتخاب شده و در نهايت به 230 هزار نفر تسهيلا ت پرداخت شد.
به گفته مدير عامل صندوق حمايت از فرصت هاي شغلي،اعتبار اين صندوق در سال گذشته 50 ميليارد تومان بود كه 85 درصد آن 42( ميليارد تومان) پرداخت شده است.
كاهش شديد قيمت سكه در بازار
بازار سكه با آغاز سال جديد دچار نوسانات زيادي شد و قيمت طرح قديم آن افت فاحشي كرد.
با پايان تعطيلا ت نوروزي و با آغاز كار بازارهاي طلا  و سكه قيمت اين نوع سكه 7هزار و۵۰۰ تومان كاهش پيدا كرد و از 125 هزار و 500 تومان به 118 هزارتومان نزول كرد.
سكه بهار آزادي (طرح جديد) هم 4هزار تومان ارزان شد و به قيمت 98هزار تومان رسيد، اما نيم سكه و ربع سكه افت چنداني نداشتند و هر كدام با 200 تومان كاهش قيمت به ترتيب 49 هزار و 29 هزارتومان قيمت گذاري شدند.
031893.jpg
عدم پرداخت كامل يارانه بلا عوض چايكاران
هنوز 25 درصد يارانه بلا عوض به چايكاران پرداخت نشده است. رئيس اتحاديه چايكاران مي گويد كه به ازاي هر هكتار باغ، 700 هزار تومان بايد به چايكاران در سال گذشته پرداخت مي شد.
وي مي گويد در مورد حل مشكل چايكاران بيشتر حرف تحويل كشاورزان شده و در عمل كاري صورت نگرفته است.
مصوبه مجلس در مورد خريد تضميني برگ سبز چاي و چاي خشك روزنه اميدي در دل چايكاران ايجاد كرده، ولي شوراي اقتصاد هنوز مصوبه اي مبني بر تعيين استاندارد برگ سبز يا نوع چاي خشك نداشته است.
گوجه فرنگي در صدر جدول ميوه گيلا ن
گوجه فرنگي صدرنشين جدول قيمت ها در بازار ميوه گيلا ن است. اين محصول جاليزي با قيمت كيلويي 2000 تا 2500 تومان تركتازي مي كند و بعد از آن، انواع پرتقال تامپسون با قيمت كيلويي 1200 تا 1400 تومان و موز با قيمت كيلويي 1200 تا 1300تومان در رده هاي بعدي قرار دارند.
هر كيلو خيار و سيب هم در بازار گيلا ن بين 800 تا 1200 تومان خريد و فروش مي شود.
031896.jpg
افزايش مصرف بنزين
مصرف بنزين در تعطيلا ت نوروزي امسال در گيلا ن نسبت به مدت مشابه سال گذشته 10درصد افزايش داشته است. در تعطيلا ت نوروزي امسال 41ميليون و 400 هزار ليتر بنزين در گيلا ن مصرف شده است.
بيشترين مصرف در شهرهاي رشت، لا هيجان، رودسر و بندر انزلي گزارش شده است. گيلا ن 2 ميليون و 400 هزارنفر جمعيت دارد.
افزايش وام ازدواج
با افزايش وام قرض الحسنه زوجين جوان تا سقف يك ميليون تومان موافقت شد و امسال زوج هاي جوان تا سقف مذكور مي توانند وام ازدواج دريافت كنند.
كاهش قيمت سيم كارت
قيمت سيم كارت با پايان يافتن تعطيلا ت نوروزي كاهش 5 تا۱۰ هزار توماني داشته است. خريد سيم كارت صفر با پيش شماره،۲ 900 هزار تومان خريده شد و 920 هزار تومان به فروش  رسيد.

فروشگاه
از التهاب بازار مرغ كاسته شد!
قيمت هر كيلو مرغ كه در ايام نوروز در تهران به حدود 2 هزارتومان هم رسيده بود در روزهاي اخير كمي تعديل شده و به گفته مدير كل پرورش و اصلا ح نژاد طيور وزارت جهاد كشاورزي از حالت نگران كننده اش خارج شده است.
هرچند به عقيده او افزايش قيمت مرغ بيشتر به مسايل فرهنگي كشور مربوط مي شود و دلا لا ن و واسطه ها نقش زيادي در بحث افزايش قيمت مرغ داشته اند، اما در اين زمينه نيز برخوردي با واسطه هاي اين بازار نمي شود.
031911.jpg
031914.jpg

درد دل
با ما تماس بگيريد، شنبه تا چهارشنبه
۱۴( 2052627 تا )۱۵
حقوق معوقه رانندگان
قبل از عيد طبق وعده مدير شركت واحد قرار بود حقوق عقب افتاده رانندگان پرداخت شود ولي متاسفانه به قول خود عمل نكردند، دليل اينكه دستمزد عقب افتاده رانندگان را نمي دهند، چيست؟
اكبري

سهام ضررده
قابل توجه مسوولا ن محترم بورس و اوراق بهادار، اگر قرار باشد سهامي كه از بورس خريداري شده سالها در آن بورس ديناري اضافه نشود و روز به روز هم كمتر شود اين چه نوع معامله اي است؟ حدود 10 سال پيش سهامي خريداري كرده ام كه هنوز به مبلغ سهام خريداري شده نرسيده است. مسوولا ن مربوطه در اين باره چاره اي بينديشند.
سيداحمد كيايي طالقاني

چاله نيم متري
از اهالي كوچه رمضان زاده خيابان نمازي ميدان توحيد هستيم. در كوچه ما عمق چاله ها به نيم متر هم رسيده كه ما براي اينكه بچه ها داخل چاله نيفتند با سنگ درون آنها را پر كرده ايم. لطفا در اين زمينه اقدامي كنيد.
كريمي زاده

تشكر از نيروي انتظامي
از هموطنان ارمني ساكن تهران هستيم. مي خواستم از نيروي انتظامي تهران بزرگ خصوصا راهنمايي و رانندگي به خاطر برقراري نظم و انضباط در پارك جنگلي سرخه حصار كه در روز سيزدهم فروردين برقرار كرده بودند نهايت تشكر را بكنم.
قرابيگي

يخچال خراب
حدود 6ماه پيش يك دستگاه يخچال فريزر ارج از كارخانه خريدم به مبلغ 312 هزار تومان. تا به حال حدود 6 بار از نمايندگي براي تعمير آمده اند و 2بار هم دستگاه را به كارخانه برده اند هر بار هم حدود 2 هزار تومان هزينه رفت و آمد از من گرفته اند ولي دستگاه من هنوز خراب است.
حسيني

،۱۲۴ تلفن بي پاسخ
با وجود اينكه قرار بوده ميوه گران نشود ولي من در ايام عيد گوجه فرنگي را از منطقه اي در كرج كيلويي 2هزار تومان خريدم. با 124 هم تماس گرفتم كه شكايت كنم، اما پاسخ ندادند. مسوول در اين زمينه كيست؟ لطفا پاسخگو باشند.
زندي

وام دريافت نشد
براي وام ازدواج مربوط به پيوندهاي آسماني از برج 7 سال 83 مدارك خود را پست كرده ايم اما هنوز جوابي دريافت نكرده ايم. لطفا مسوولي در اين زمينه به ما پاسخگو باشد.
سليمي

درخواست براي ترميم
در منطقه 19 دولت خان، خيابان برادران شكري، كوچه ششم ساكن هستم. قبل از تاسوعا جلوي در خانه ما را كنده اند و تا به حال به همان شكل باقي مانده است. لطفا براي ترميم اين محدوده رسيدگي كنند.
قلي زاده

مشكل در هچي رود
شهرستان هچي رود نزديك به نمك آبرود در ايام عيد از 8 صبح تا 9 شب آب قطع بود، مي گفتند پمپ خراب است يا لوله كشش ندارد يا گنجايش مسافرها را ندارد. با چالوس تماس گرفتيم، گفتند به شوراي شهر هچي رود مربوط مي شود. با شورا تماس گرفتيم در پاسخ گفتند ما از پس اين موضوع بر نمي آييم. تابستان و عيد گذشته نيز وضعيت به همين منوال بود. بالا خره مسوول اين مشكل كيست؟
گلزار

تغيير ساعت
قضيه تغيير ساعت در بسياري از كشورهاي دنيا منتفي شده است و آنها پس از تحقيق و بررسي دقيق به اين نتيجه رسيده اند. آنها مي گويند تغيير ساعت اثر سوء اقتصادي دارد و اثر منفي هم روي روان مردم آنها مي گذارد. خوب است در كشور ما هم بررسي هايي شود و نظرسنجي صورت بگيرد.
محمدرضا دارابي - كرج

بازتاب
اقدام مي شود
عطف به مطلب مندرج در آن روزنامه مورخ 83/12/11 با عنوان مشكل خيابان خليج به آگاهي مي رسانيم: حوزه معاونت فني و عمران شهرداري منطقه در تاريخ هاي يكم و پانزدهم اسفندماه طي 2نوبت اقدام به لكه گيري و مرمت آسفالت اين خيابان نمود و به رغم عقب نشيني تعدادي از املا ك واقع در طرح تعريض خيابان مذكور، در تلا ش است تا به محض تامين اعتبار لا زم نسبت به روكش اساسي اين معبر اقدام شود.
حسني
روابط عمومي شهرداري منطقه 18

تماس بگيريد
در پي درج مطلبي تحت عنوان تاخير در صدور عابر بانك ها در صفحه 21 مورخ 83/12/18 آن روزنامه محترم به استحضار مي رساند بانك صادرات ايران در مدت زمان حداكثر 4روز در استان تهران و يك هفته در استان ها نسبت به پذيرش مشتري، صدور و ارايه كارت به مشتري اقدام مي نمايد.
مشتريان گرامي در صورت برخورد با مواردي كه اين موضوع را نقض مي كنند مي توانند با شماره تلفن 8828478 با واحد ارتباط مردمي اداره كل روابط عمومي و دبيرخانه هيات مديره بانك صادرات ايران تماس گرفته تا در اسرع وقت در جهت رفع مشكل اقدام شود.
خواهشمند است دستور فرماييد مطلب فوق به منظور تنوير افكار عمومي در همان صفحه درج شود.
اداره كل روابط عمومي و دبيرخانه هيات مديره
بانك صادرات

دخل و خرج
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
در شهر
درمانگاه
زيبـاشـهر
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  زيبـاشـهر  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |