چهارشنبه ۱۷ فروردين ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره - ۳۶۶۷
گزارشي ازتنها هتل بياباني در ايران
031860.jpg
خورو بيا بانك درست در وسط كوير مركزي ايران قرار دارد؛ جاي دور دستي كه انگار ميليون ها سال هيچ تغييري نكرده. در يكي از روستاهاي اين منطقه امكان گشت و اقامت براي بيابانگردان ايجاد شده است
امير عليزاده-دو كوير بزرگ ايران بيش از پيش به جاذبه هاي توريستي تبديل شده اند. گرمه و مصر در دل دشت كوير از نقاط پرمسافر هستند.
اغلب آدم هاكوير را چيزي بيشتر از يك زمين خشك و برهوت پر از ريگ و ماسه كه مي تواند جان بگيرد و باعث بدبختي شود، نمي دانند. آنها كوير را در كابوس هايشان تجسم مي كنند. اما با گذشت زمان انسان براي بقا با كوير كنار آمد و توانايي هاي بي نظيري را براي زندگي در كنار او توسعه داد و آن را بهتر شناخت و ويژگي هاي خارق العاده آن را كشف كرد.
ابتدا گمان مي رفت سن كوير و زمين يكي است، اما متخصصان توانستند با تحقيقات بيشتر كشف كنند كه قديمي ترين مناطق بياباني بيش از 5 ميليون سال عمر ندارند، در حالي كه خود زمين عمرش به 5 ميليارد سال مي رسد.
اين بيابان ها و كويرها كه در مجموع يك پنجم سطح خشكي زمين را تشكيل مي دهند، به مرور زمان جذابيت هاي شگفت انگيز خود را به رخ انسان كشيدند و حالا  از توريستي ترين نقاط جهان هستند. ايران نيز كه دو تا از خشك ترين و گرم ترين كويرهاي زمين را داراست، چند سالي است كه بيش از پيش توريست جذب مي كند.
يك جايي در وسط كوير مركزي، آبادي كوچكي به نام گرمه وجود دارد كه تقريبا دو سال است ميزبان توريست هاي زيادي بوده. گرمه 700 كيلومتر با تهران و 200 كيلومتر با يزد فاصله دارد و از دو طريق جاده يزد - طبس يا سمنان- نائين مي توان به آن رسيد.
گفته مي شود گرمه جزو آن قسمت از خشكي است كه ميليون ها سال پيش هم وجود داشته. در اين آبادي در حال حاضر تنها 150 تا 200 نفر زندگي مي كنند كه اغلب از طريق كشاورزي و حقوق بازنشستگي امرار معاش مي كنند. حتي نوجواناني كه قصد ادامه تحصيل در دبيرستان را دارند، بايد زحمت سفر به خور در شمال شرق استان اصفهان در 40 كيلومتري شمال گرمه را به خود بدهند و از شنبه تا پنج شنبه در مجتمع هاي شبانه روزي آنجا بمانند، چون در گرمه تنها دو مدرسه دبستان و راهنمايي وجود دارد.
اما در دو سال گذشته گرمه و ده هاي اطراف آن به همت يك شخص، رونق خاصي پيدا كرده اند. او مازيار نام دارد و آبا و اجدادش كه از طايفه آل داوود بودند، همگي در گرمه زندگي مي كردند. پدربزرگ مازيار، حسن آقابيگ معروف است كه يكصد سال پيش به يك كاشف سوئدي در راهش از جاده ابريشم كمك كرد تا از اين منطقه عبور كند. داستان زندگي مازيار خود به تنهايي يكي از جاذبه هاي توريستي گرمه است.
مازيار كه 35 سال دارد، در فرانسه معماري خوانده و با يك زن فرانسوي نيز ازدواج كرده است. او كه موسيقيدان و سفالگر متبحري است، از سالها پيش آرزو داشته در گرمه يك كارگاه سفالگري راه بيندازد و در همان جا زندگي كند. تا اينكه سرانجام يك روز خود را از تهران و زندگي شهري به قول خودش كند و در مزرعه اي نزديك گرمه با شتر و بز در تنهايي به مدت يك سال و نيم روزها را سپري كرد. مازيار از تهران و هر شهر ديگري بيزار است و از اينكه به بزرگترين آرزو يش رسيده، احساس سعادتمندي مي كند. او 3 سال پيش تصميم گرفت كه با بازسازي خانه محلي خانواده اش در گرمه كه 400 سال قدمت دارد و در حاشيه كوير كه از بچگي به خوبي با آن آشنا بوده، تجارت جديدي را آغاز و در آن از ميهمانانش پذيرايي كند. مازيار در دو سال گذشته از طريق شركت خود آتشوني( به زبان زرتشتي به معناي شب نشيني دور آتش) توريست هاي زيادي را از سرتاسر ايران و از خارج مخصوصا از اروپا به گرمه آورده است. نام او حتي در كتاب راهنماي مشهور Lonely Planet كه اقامتگاه هاي ارزان را در نقاط ديدني جهان معرفي مي كند، ثبت شده است. كارشناسان اين كتاب استراليايي هر دو سال يك بار به گرمه مي روند تا اطلا عات خود را به روز كنند. به گفته يك توريست انگليسي كه در ايام نوروز به كوير آمده و ميهمان مازيار بوده، همه سفارت ها در ايران او را مي شناسند و به عنوان يك راهنما به هموطنان خود معرفي مي كنند.
مازيار به ميهمانانش خدمات ويژه اي را ارايه مي دهد؛ از شترسواري و دوچرخه سواري گرفته تا اجراي موسيقي. او به همراه دوستانش با زدن دف و نواختن سازهاي صحرايي مثل ديجريدو كه متعلق به بومي هاي جنوب استرالياست و با چوب درخت گردو ساخته مي شود و همين طور با زدن كوزه شب هاي كوير را در منزلش به محفل دلنشيني بدل مي كند. حتي دو شتر او كه در حياط مقابل خانه اش زندگي مي كنند و او نام آنها را شبنم و شموت گذاشته نيز جذاب و تماشايي هستند، اما بي شك جذاب ترين قسمت اقامت در گرمه، سفر به مصر و فرحزاد در 60 كيلومتري گرمه است؛ دو دهكده در دل كوير.
چند ساعت پياده روي روي ماسه هاي روان دشت كوير با پاهاي برهنه، احساس توصيف نشدني در آدم ايجاد مي كند. راست است كه سكوت كوير را هيچ جا ندارد. اصلا  سكوت در كوير معنا پيدا مي كند. حالا  كوير نه آن خشكي آزاردهنده اش را داشت و نه آن داغي كشنده اش را، بلكه فقط قسمتي از زمين بودكه روزي صاحب جنگل و دريا بود، اما طبيعت در گذشت زمان او را از آنها محروم كرد و با اين حال زيباست و حواس آدم را تحت سلطه اش درمي آورد و وجودش را تسخير مي كند.
در ايران نيز دشت كويرو كوير لوت حالا  به همت مازيار ها آمادگي پذيرايي از ما را دارند. اما همان طور كه كويرها يك روز وجود نداشتند تا ابد نيز باقي نخواهند ماند. انسان در آينده تغييراتي ايجاد خواهد كرد كه كوير و بيابان را به زمين حاصلخيز تبديل كند. او ياد گرفته كه چگونه آب را به بيابان منتقل كند و احتمالا  به زودي خواهدتوانست باران ايجاد كند و نمك را از آب دريا بگيرد. او راه هايي پيدا خواهد كرد تا كوير را به باغ هاي سرسبزي تبديل كند كه غذاي جمعيت در حال رشد اين كره خاكي را تامين كند، اما تا آن روز فرصت هست تا به ميهماني كوير برويم و از او درس بردباري بگيريم و او را بهتر بشناسيم و درك كنيم.

رفع ممنوعيت قليان در قهوه خانه ها
تبصره اي براي دودي ها
031848.jpg
عكس : امير عليزاده
سعيده عليپور
ما كه اهلش نيستيم، اما نمي دانيم بالا خره بايد كشيد يا نه!
تيرماه سال گذشته بود كه عرضه قليان ممنوع شد، ولي با سرد شدن هوا انگار قوانين هم به فصل گرما محدود مي شود، چرا كه با شروع بادهاي پاييزي از شدت و حدت اعمال قانون ممنوعيت قليان كاسته شد. شايد همين موضوع هم عاملي شد تا قانون ممنوعيت قليان با شروع فصل گرما در سال 84 كمي تعديل شود.
اينكه قهوه خانه ها بنا به شرط و شروطي مي توانند قليان عرضه كنند، بنا به اعلا م وزارت بهداشت قهوه خانه ها در صورتي كه جايگاه جداگانه اي كه در معرض ديد عمومي نباشد در نظر بگيرند، مي توانند قليان را در اين فضا عرضه كنند. بنا به گفته خديجه محصلي كارشناس مسوول كنترل دخانيات وزارت بهداشت در بسياري از قهوه خانه ها به دليل عرضه مواد غذايي خانواده ها هم حضور پيدا مي كنند كه در اين صورت كشيدن قليان در آن محل ممنوع است، اما با ايجاد محلي كه در انظار عمومي نباشد، مي توانند مشكل ارايه قليان و محدوديت آن را هم حل كنند.
البته تيرماه سال گذشته كه قانون ممنوعيت عرضه قليان اجرايي شد صداي اعتراض عده اي هم بلند شد.
وزارت بهداشت و درمان كه زيان قليان را از سيگار شديدتر اعلا م كرده بود، سرسختانه پيگير اجراي آن بود. اين در حالي بود كه علي هاشمي دبير كل ستاد مبارزه با مواد مخدر از جمله مخالفان اين طرح بود، اما در همان زمان در گفت وگو با ايرنا عنوان كرده بود، هيچ نيازي به برخورد شديد با مساله قليان نيست و نبايد به دليل آلودگي تنها يك درصد از تنباكوها همه را از استعمال آن محروم كنيم. وي همچنين به جايگاه سنتي قليان در ميان خانواده هاي ايراني اشاره كرده و گفته بود: اگر تعدادي از قهوه خانه ها تنباكوي آلوده مصرف كردند ما شايد همه قهوه خانه ها را ببنديم يا قليان را ممنوع كنيم، زيرا اجراي محدوديت در مورد قليان به عنوان يك تفريح حداقل براي جوانان موجب گرايش آنان به مواد مخدر مي شود.
در عين حال كه شمار قهوه چي هاي معترض هم كم نبودند، شماري از آنها كه درآمد آنها بر پايه عرضه قليان بود اعتراض خود را عنوان كردند و شايد هم اينها منجر شد تا محدوديت كمي كم رنگ تر شود.
كارشناس مسوول دخانيات وزارت بهداشت به خبرنگار همشهري مي گويد: قهوه خانه هايي كه چاي و قليان جزو موارد تعريف شده اقلا م قابل عرضه براي آنها محسوب مي شود، حق ارايه قليان را دارند.
براساس ماده 13 قانون مواد خوراكي و آشاميدني فروش و عرضه هر نوع ماده دخاني از جمله قليان در اغذيه فروشي ها، رستوران ها، كافه ها، ميهمانپذيرها و به طور كلي اماكن عمومي ممنوع است.
گرچه وزارت بهداشت و درمان بعد از اجراي ممنوعيت عرضه قليان در مورد تاثيرات آن در كاهش مصرف دخانيات هيچ تحقيقاتي صورت نداده است، اما محصلي معتقد است كه اعمال مقررات محدود كننده در سراسر دنيا تا 10 درصد از مصرف دخانيات مي كاهد.
البته اين اعمال محدوديت  ها در شهرستان ها كم رنگ تر است. با وجود اينكه ابلا غ آن از فروردين ماه سال گذشته به شهرستان ها اعلا م شده است با اين حال نظارت بر آن به صورت جدي وجود ندارد.
سيگار كشيدن در اماكن عمومي با ممنوعيتي مواجه نيست در حالي كه معمولا  استفاده از سيگار از نظر بهداشتي ضرري كمتر از قليان ندارد.

پرتغال، بهشت جديد كارجويان
هنوز خاطره رفتن مردان ايراني جوياي كار به ژاپن و ديپورت شدن سبيلوها را فراموش نكرده ايم كه اين بار خبر مي رسد؛ قرار است مردان جوياي كار به سرزمين جهان گشايان قديم كوچ كنند، لابد تفاوتي هم نمي كند كه سبيل داشته باشند يا نه... آنطور كه مي گويند بايد درك داشته باشند
در آخرين روزهايسال 83 بود كه به دعوت نمايندگان مجلس شوراي اسلا مي وزير كار به اتفاق معاونان و معاون وزارت خارجه در كميسيون اجتماعي مجلس جمع شدند تا وضعيت اعزام كارگران ايراني به خارج از كشور را بررسي كنند.
در اين جلسه وضعيت اشتغال ايرانيان خارج از كشور، سازماندهي فرهنگي براي اين افراد، چگونگي رفع مشكلا ت آنها و ايجاد فضاي مناسب جهت جلوگيري از ارتكاب به اعمال خلا ف و ايجاد اثرات منفي در اذهان كارفرماها مورد بحث و بررسي قرار گرفت.
در اين جلسه معاون وزير خارجه از عملكرد برخي از كارگران ايراني گله مند بود و وزير كار صراحتا عنوان كرد كه هيچ مسووليتي در برابر كارگراني كه به صورت غيرقانوني براي كار به خارج از كشور رفته اند را نمي پذيرد. وزارت كار به عنوان متولي اعزام كارگر به خارج فقط 600 كارگر را اعزام كرده است. اين رقم در مقايسه با انبوه متقاضيان كار در خارج بيانگر محدوديت وزارت كار براي اعزام كارگر است. خالقي وزير كار و امور اجتماعي مي گويد: علت اعزام محدود مربوط به تقاضاي محدود كارگر از ساير كشورها است. آنها از ما بيشتر نيروي فني و حرفه اي مي خواهند و ما مجبور هستيم از افراد متخصص و تحصيلكرده متناسب با شرايط كشور متقاضي گزينش به عمل آوريم. شايد به همين دليل است كه جويندگان كار كه از تحصيلا ت يا تخصص بالا يي برخوردار نيستند، ترجيح مي دهند كه به جاي مراجعه به وزارت كار به صورت آزاد اقدام به خروج ازكشور كنند هر چند ممكن است در مرحله اول هزينه بالا يي نيز در بر داشته باشد.
به گفته وزير كار، نيروي كاري كه به صورت آزاد و فله اي از كشور خارج مي شوند چندان فني و قابل اشتغال نيستند و اين لطمات سنگيني به وجهه بين المللي ايران وارد مي كند. اين افراد به صورت قاچاقي از كشور خارج مي شوند و سپس در خارج به پست ترين كارها مشغول مي شوند.
وزارت كار تاكيد مي كند كه جويندگان كار به جاي سفر قاچاقي، از طريق وزارتخانه به كشورهاي خارجي اعزام شوند.
خالقي از رضايتمندي شركت دوو كه تعداد زيادي متخصص ايراني را به استخدام درآورده است خبر داده و مي گويد: كشورهايي مثل كره شمالي و كره جنوبي، ژاپن، استراليا و پرتغال و برخي از كشورهاي حوزه خليج فارس هنوز هم جوياي كارگر متخصص ايراني هستند.
قرار است به زودي 2 هزار متخصص و پزشك عمومي به كشور پرتغال اعزام شوند و در مرحله بعدي به ايتاليا و كشورهاي حوزه خليج فارس كه خواستار پرستاران ايراني هستند. البته در طرح دولت براي اعزام نيروهاي متخصص كه از آن به عنوان يك طرح ملي ياد مي شود، اعزام نيروهاي بالا تر از دكترا پيش بيني نشده و به عنوان زيان ملي تلقي مي شود.
عباس پور، عضو كميسيون كار و امور اجتماعي مجلس شوراي اسلا مي است، به اعتقاد وي كارگران ايراني فكر مي كنند كه درآمدهاي 300 دلا ر در خارج رقم بالا يي است، اين درحالي است كه هزينه زندگي به همين نسبت بالا  است و امكان پس انداز را از شاغلا ن مي گيرد.
گاهي همين مبالغ، كفاف هزينه بليت رفت و برگشت كارگران هم نمي دهد.
اگر سري به فرودگاه ها بزنيد خواهيد ديد كه پروازهاي ملبورن - توكيو و كوالا لا مپور مملو از ايرانياني است كه حاضر نيستند در ايران كار كنند.
اواخر بهمن ماه 82 بود كه تعدادي از اعضاي كميسيون اجتماعي مجلس به كشور چين رفتند تا وضعيت كار و بيكاري را در اين كشور بررسي كنند.
نرخ بيكاري در پر جمعيت ترين و وسيع ترين كشور دنيا با احتساب نيروهاي تعديل و بازنشسته حدود 4/5 درصد است، اين در حالي است كه اين نرخ در ايران به بالا ي 14 درصد مي رسد.
يكي از نمايندگاني كه به چين سفر كرده مي  گويد: جمعيت چين جمعيت مولدي است. هر خانواده چيني يكي از اتاق هاي خود را به كارگاه نساجي، عروسك سازي يا صنايع دستي تبديل كرده است.
وي مي گويد كه دولت وام هاي دراز مدت و بدون بهره پرداخت مي كند. در چين در مركز هر استان۳۰۰ فرصت شغلي وجود دارد و اطلا عات آن روي سايت ها موجود است.
به گفته عباسپور و عضو كميسيون كار و امور اجتماعي مجلس شوراي اسلا مي طبق آمار اطلا عاتي روي سايت هاي اينترنتي 98 درصد نيروي كار كشور چين فني و فقط 2 درصد آن غير فني هستند، اين در حالي است كه كشور ما 4/5 درصد نيروي فني و تخصصي دارد.
نزديكترين راه براي به دست آوردن يك شغل مناسب در خارج از كشور كسب مهارت و تخصص و اقدام از طرف وزارت كار است.
اين مساله موجب مي شود كه كارگران در خارج از كشور از حقوق مدني و شهروندي بهره مند شوند بدون اينكه مجبور باشند به صورت غير قانوني تن به مشاغل سخت و پست دهند.

نرخ كرايه ها افزايش پيدا كرده است؟
تاكسيراني: نه، رانندگان: بله
هنوز بنزين گران نشده و قرار هم نيست امسال گران شود، اما با اين همه گزارش هايي حكايت از آن دارد كه برخي از راننده هاي تاكسي، كرايه را گران كرده اند. وقتي از راننده ها درباره اين تخلف مي  پرسيم، مي  گويند كه لوازم يدكي گران شده، لا ستيك گران شده و خلا صه بيشتر وسايل گران تر از قبل شده است پس آنها هم كرايه را گران كرده اند!
سال گذشته، شوراي اسلا مي شهر تهران با مشورت كارشناسان سازمان تاكسيراني، نرخ مصوب كرايه تاكسي ها را اعلا م كرد. راننده ها نيز موظف شدند برچسبي را كه روي آن نرخ كرايه تاكسي درج شده بود در قسمت راست شيشه جلو نصب كنند، اما نه راننده تاكسي ها از اين نرخ پيروي كردند و نه آن طور كه بايد و شايد نسبت به متخلفان، سخت گيري شد.
امير محمود دهلوي، مدير عامل جديد سازمان تاكسيراني همچنان اعتقاد دارد كه مي  توان اين وضعيت را كنترل كرد. وي از برخورد با رانندگان متخلف مي  گويد و مي  افزايد: همكاري و مساعدت شهروندان تهراني نيز بايد در كنار فعاليت هاي سازمان قرار بگيرد تا نتيجه دلخواه به دست آيد. اين سازمان تمام تلا ش خود را جهت بهبود وضعيت موجود و جلوگيري از قانون شكني برخي رانندگان متخلف به كار بسته و اين امر را تا اصلا ح وضعيت موجود ادامه مي  دهيم.
نرخ كرايه هاي تاكسي در هفته هاي پاياني سال هم افزايش پيدا كرده بود. به عنوان مثال در مسير انقلا ب طالقاني، به  رغم تعيين نرخ مصوب از سوي شوراي اسلا مي شهر تهران، راننده ها۲۵۰ ريال گران تر از نرخ تعيين شده، كرايه مسافران را محاسبه مي  كردند كه اين روند در سال 84 ادامه داشته و آنها كرايه را از قبل هم گران تر كردند. عمده دليل تاكسي هاي خطي براي افزايش نرخ كرايه ها، نبود پول خرد است اما بهانه هاي ديگري نيز وجود دارد كه به اعتقاد برخي از راننده ها، از نبود پول خرد و گراني لوازم يدكي هم مهم تر است.
يكي از راننده هاي تاكسي گردشي در اين باره مي  گويد: چند سالي است كه از طرح بيمه  ما راننده ها حرف مي  زنند، ولي نه بيمه هستيم و نه جايي داريم براي مراجعه كه هزينه درمان حداقل پايين تر باشد.درمانگاه تاكسيراني نيز تمام خدمات پزشكي را ندارد. پس حق داريم كرايه را متناسب با تورم جامعه افزايش دهيم.
اما رياست اسبق سازمان تاكسيراني، پيش از اين هم اعلا م كرده بود كه سازمان تاكسيراني تنها يك سازمان اجرايي است و توان بيمه كردن رانندگان تحت پوشش خود را ندارد. همچنين آنها معتقد بودند بودجه لا زم براي بيمه كردن راننده ها در اختيار اين سازمان نيست.
با تمام اين تفاسير، دهلوي يكبار ديگر تاكيد مي  كند: با توجه به عدم افزايش قيمت بنزين و مصوبه ثبت نرخ خدمات و عوارض شهرداري در سال 84، نرخ كرايه تاكسي ها نيز در سال جديد افزايش نخواهد داشت. رانندگان تاكسي از محروم ترين و زحمت كش ترين اقشار جامعه محسوب مي  شوند كه از كمترين بهره اقتصادي و اجتماعي برخوردارند و سازمان در كنار تامين مسايل مالي اين قشر، موظف است امنيت شغلي آنها را نيز تامين كرده تا بتوانند از شغل خود لذت ببرند. هنوز براي جمع بندي و نتيجه گيري دوره جديد فعاليت سازمان تاكسيراني با مديريت دهلوي زود است .چه، سازماني با اين وسعت، نيازمند ساماندهي ويژه اي است اما ساماندهي نرخ كرايه هاي تاكسي نيازمند نظارت جدي و فراتر از زنگ زدن و گزارش كردن موردي شهروندان است و شايد ساماندهي پلي باشد براي رسيدن بر موفقيت.

كوتاه
دانش آموزان بازمانده از تحصيل
مهر: 109 هزار دانش آموز بازمانده از تحصيل هنوز باقي مانده اند. سال گذشته 16 ميليارد تومان اعتبار براي جذب دانش آموزان بازمانده از تحصيل در نظر گرفته شده بود. رخساره فضلي، كارشناس مسوول واحد آموزش عمومي مديريت آموزشي مي گويد: تا سال 1390 بايد آمار كودكان 6 تا 10 ساله بازمانده از تحصيل به نيم درصد برسد، در حال حاضر نيز در مقطع آموزش عمومي بيش از 98 درصد كودكان 6 تا 10 ساله جذب مراكز آموزشي شده اند كه اين آمار بر اساس پيش بيني هاي صورت پذيرفته تا سال 89 بايد به 99 درصد برسد.
وي ادامه داد: پيش بيني مي شود در سال جاري حدود 25 ميليارد تومان اعتبار براي جذب دانش آموزان بازمانده از تحصيل در طرح آموزشي براي همه در نظر گرفته شود.
031857.jpg
جاذبه هاي توريستي در مناطق زلزله زده
مهر- جالب است كه مناطق زلزله زده استان كرمان به يكي از جاذبه هاي توريستي تبديل شده است. 35 درصد از مسافران نوروزي در ايام تعطيلا ت از مناطق زلزله زده زرند و هتكن بازديد كرده اند.
احمد پور، معاون هماهنگ كننده فرمانده انتظامي استان كرمان مي گويد: طي ايام نوروز مسافران زيادي از مناطق زلزله زده استان كرمان بازديد كردند كه حجم اين مسافرت ها به زرند و هتكن غير منتظره بود، اما با اين وجود پليس توانست سهولت عبور و مرور در جاده ها و همچنين امنيت را در منطقه تضمين كند.
به گفته وي پليس موتوري، سواره و پياده مسووليت برقراري امنيت در مناطق ياد شده را بر عهده داشته و افزايش تجهيزات و امكانات پليس پيش از فرا رسيدن ايام نوروز موجب تقويت نيروي انتظامي اين استان و جلوگيري از ايجاد مشكلا ت و حوادث و همچنين احتمال تعدي متجاوزان به اين مناطق شد.
هتل كارتن بسته شد
مي گويند كارتن  خواب ها صاحب جا و مكان شده اند. معاون اجتماعي استانداري تهران اعلا م كرد كه در ايام تعطيلا ت عيد، تمام كارتن خواب هاي تهران جمع آوري شده اند. زهرا نژاد بهرام مي گويد: در ايام عيد گشت هاي جمع آوري كارتن خواب ها فعال بودند و به كار جمع آوري كارتن خواب ها مي پرداختند.
به گفته وي به طور متوسط در هر هفته از تعطيلا ت عيد، بين 3 تا 4 كارتن خواب از سطح شهر تهران جمع آوري مي شد و در حال حاضر هيچ كارتن خوابي در شهر تهران نيست و اگر تعداد محدودي هم در تهران باشد از چشم ماموران پنهان مانده اند.
هديه خاتمي به كهريزك
امسال رئيس جمهور يك هديه به سالمندان و معلولا ن كهريزك اعطا كرد. خاتمي در مراسم بازديد خود از اين آسايشگاه در روز نهم فروردين وعده داد كه نسبت به افزايش ميزان يارانه پرداختي دولت براي تامين هزينه هاي اين آسايشگاه تا 2 برابر پيگيري و هماهنگي لا زم را انجام دهد. خاتمي در اين مراسم براي مرحوم حكيم زاده، بينانگذار مجتمع خيريه كهريزك، از خداوند علو درجات را مسالت خواسته و اعلا م كرد كه در حال حاضر 650 نفر داوطلبانه به معلولا ن و سالمندان خدمت مي كنند كه در نيكوكاري پيشتاز هستند.
يك ميليون و 600 هزار SMS ترافيكي
بازار ( SMSپيام كوتاه تلفني) حسابي داغ شده است. راهنمايي و رانندگي ناجا نيز در اين ميان از قافله عقب نمانده. اگر تلفن همراه داريد، لا بد پيام هاي ترافيكي را كه هر روز روي صفحه گوشي تان خوانده مي شد، ملا حظه كرده  ايد. شايد هم هر روز صبح با اعلا م بوق همين پيام هاي كوتاه از خواب برمي خاستيد.
سردار محسن انصاري، معاون راهنمايي و رانندگي ناجا اعلا م كرده، يك ميليون و 600 هزار پيام ترافيكي در طول ايام نوروز از سوي راهنمايي و رانندگي ناجا روي صفحه تلفن همراه شهروندان ارسال شده است.
سردار انصاري افزود: اين اقدام براي نخستين بار و به منظور ارتقاي سطح فرهنگ ترافيك و رعايت هر چه بيشتر قوانين و مقررات راهنمايي و رانندگي از سوي رانندگان به خصوص در ايام نوروز كه با افزايش حجم ترددها مواجه هستيم، صورت گرفت كه خوشبختانه با استقبال چشمگير شهروندان نيز مواجه شد. وي با بيان اينكه عمده اين پيام ها شامل توصيه هاي ترافيكي به رانندگان مبني بر رعايت نكات ايمني و قوانين راهنمايي و رانندگي از جمله بستن كمربند ايمني، رعايت سرعت مجاز و خودداري از سرعت و سبقت غيرمجاز بوده است، تاكيد كرد: با توجه به استقبال شهروندان، راهنمايي و رانندگي ناجا تلا ش مي كند تا در ايام نوروز سالهاي آينده اين طرح را با كيفيت مطلوب تري ارايه دهد.

قانون جديد
مبلغ جريمه در تهران 40000 ريال
031854.jpg
۱۰۴۴ حركت نكردن در داخل حد فاصل دو خط، معابرخط كشي شده تخلف محسوب مي شود.
اغلب كوچه ها، خيابان ها و تمام بزرگراه ها خط كشي شده اند و به اصطلا ح داراي چن لا ين (پبپئ) مي باشند. حركت كردن بين اين خطوط در وهله اول سبب منظم بودن حركت و تجاوز نكردن به حقوق ديگران مي شود. در وهله بعد چون هر خط يا لا ين براي سرعتي خاص اختصاص يافته، رانندگان مي توانند باتوجه به سرعت خود در راهها و خطوط مناسب حركت كنند و باعث تفرايك نشوند و در نهايت خط سبقت هميشه خالي است تا وسايل نقليه اي كه با سرعت بيشتر در حال حركتند به راحتي از ساير ماشين ها سبقت بگيرند و به راه خود ادامه دهند.

در شهر
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
درمانگاه
زيبـاشـهر
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  زيبـاشـهر  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |