چهارشنبه ۱۷ فروردين ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره - ۳۶۶۷
گزارشي از فعاليت گروه كُر نابينايان
با چشماني به رنگ نتهاي روي كاغذ
031905.jpg
مسوولا ن گروه مي  گويند كه نابينايان با موسيقي راحت تر ارتباط برقرار مي  كنند. چون دركش تمناي چشم ها را به همراه ندارد و تابستان 83، 12 مرد و 18 زن اين ذهنيت را وارد ابعاد تازه تري كرده اند
مسعود مير
مرگ چشم ها ذهن را تا كجا مي  برد؟ يك حادثه دردناك، يك داستان عاشقانه، يك فيلم سينمايي يا حتي چشم هاي سياه يك نوزاد كه وقتي هنوز اولين اعتراض هاي زندگي اش به گرسنگي و تشنگي را تمرين مي  كرد، پزشكان به مادر و پدرش گفته بودند: اين بچه نابينا است. شايد اين تصورات براي لحظاتي دنياي ذهني هر انساني را سياه كند، اما وقتي زمين و زمان روي مدار بي  رنگي بچرخند، داستان خيلي فرق مي  كند.
از زماني كه يك آدم گم شده ميان خاطرات تقويم ها، خط ويژه آنها را پايه گذاري كرد تا روزهايي كه هنرمندان نابينا در ميان حيرت بيناها، نقاشي ها و ديگر آثار هنري شان را با چشمان مرده رونمايي كردند، علم پزشكي هنوز نتوانسته راه حلي را به نتيجه برساند كه نابينا، بينا شود، اما با تمام اين تفاسير اين گروهان جنگجو همچنان مبارزه مي  كند و البته روي پيروزي را هم، بوسه مي  زند.
آخرين تصويرهايي كه چشم و مغز يك بينا در مورد كارهاي نابينايان در فرهنگسراي سالمند آرشيو كرده بود و روزي روي كاغذ ريخته بودشان برمي گردد به زماني كه آنها با رنگ ها در ميان شگفتي خيلي از مردم غوغاي رنگ راه انداخته بودند. آن سال دنيا سبز بود، بس كه سبزهاي مهربان روي بوم هاي سفيد غلت خورده بودند به دستور آنهايي كه شايد فقط رنگ روغن هاي سبز را با انگشتان لمس كرده بودند و با ياد جنگل يا دشتي سبز كه تعريفش را شنيده بودند، سبز را مي  فهميدند.
اما اين روزها رنگ و بوم و خط، حديث پيروزي نابينايان نيست. صحبت از آوا است و پنج خط حامل و نواي ساز و يك لذت وصف ناشدني براي بيناهايي كه روي صندلي هايشان تاب نمي   آورند و به احترام ظفرمندي آنهايي كه حتي يكبار هم رنگ و روي يك سالن اجرا يا يك ساز را نديده اند. خبر كه ذات كوتاهش را به رخ مي  كشد، ذهن را مي  برد به بلنداي همت يك گروه كر چشمانشان به قلب هايشان كوچ كرده است. گروه كه نابينايان در يكي از فرهنگسراهاي تهران فعاليت خود را آغاز كرده است و اين يعني فرمان سكوت براي آنهايي كه هر مشكل در زندگي شان به مثابه دره اي عميق مي  شود.
مسوولا ن گروه مي  گويند كه نابينايان با موسيقي راحت تر ارتباط برقرار مي  كنند. چون دركش تمناي چشم ها را به همراه ندارد و تابستان 83، 12 مرد و 18 زن اين ذهنيت را وارد ابعاد تازه تري كرده اند. اين لذت بدون سوي چشم  آدم را مي  برد تا لحظات ناب و غريبي كه چشمان بسته يك بينا نت به نت با يك موسيقي كنار مي  آيند و مي  رود تا يك استوديو كه در آن خواننده اي صداي مخملي اش را با چشمان بسته به ميكروفن هاي ضبط صدا مي  پاشد و سوق مي  يابد تا سالن كنسرتي كه خواننده اي در آن واگويه هايش را با پلك هاي به هم فشرده به گوش همگان مي  رساند.
وقتي اعضاي گروه گفتند كه بعضي شان نت مي  دانند و استاد داشته اند، كار آنهايي كه نت ها را از بر مي  كنند و موسيقي را با گوش دادن به خاطر مي  سپارند پر از علا مت سوال شد. هنگامي كه شنيدند عده اي از به اصطلا ح اهالي موسيقي هنوز كه هنوز است موسيقي را گوشي (با گوش دادن) مي  آموزند، گفتند: مي  دانيم، مي  دانيم... در تاييدشان مي  شد به راحتي نفي كار آنهايي را يافت كه آدم ها را، كتاب  را، ساز را و خلا صه دنيا را مي  بينند... اعضاي گروه افرا كه كر مي  خواندند با همنوايي ساز پيانو از دوستاني ياد كردند كه در گروهشان سازهاي مختلفي نواخته مي  شود. گفتند: تار و سه تار و گيتار سازهايي هستند كه پرده دارند و با انگشت گذاري مي  توان نواختنشان را آموخت، اما ويولن، كمانچه و عود جزوسازهايي هستند كه پرده ندارند و آموختنشان براي بيناها مشكل است چه رسد به نابينايان. صحبت سازهاي پر دردسر كه شد نام گروهي به ميان آمد از نابينايان كه با ساز قانون و سنتور هنرنمايي مي  كنند و اين يعني اوج پيروزي يك نابيناي هنرمند كه در ميان سيم هاي متعدد سازهايي اينچنين، يك قطعه را بدون اشتباه به مرغ خيال برسانند.
گروه كر نابينايان فرهنگسراي سالمند چندين برنامه اجرا كرده كه آخرين آن اجرا در استوديوي راديو تهران بوده است و گروه هاي فعال ديگر موسيقي نابينايان هم در اين فرهنگسرا فعاليت مي  كنند.
حرف هايشان كه روي كاغذ مي  نشيند غصه ات مي  شود از خوانده نشدنش توسط آنها، ولي وقتي قول مي  گيرند كه در اجراهاي بعدي شان حاضر شويم فكر كردن به اين موضوع كه مردم بعد از اجرا چگونه رضايت را به آنها هديه مي   كنند غصه را مي  قاپد و جايش را مي  دهد به يك حس لذتبخش...

جدايي دوباره نمونه ها
اولين بار كه اسم مدرسه غيرانتقاعي را شنيديم، هنوز درد خودكار لا ي انگشتانمان و ترس در سياه چال در ذهنمان بود. بعضي ها پدرپدرشان را درآورده بودند كه سال بعد يا بايد پشت نيمكت هاي مدرسه غيرانتفاعي بنشينند يا كه ترجيح مي دهند ترك تحصيل كنند. ماجرا تنها يك لجبازي كودكانه يا چيزي به همين مفهوم بود، اما بعضي پدرها قضيه را جدي گرفتند و جدايي ها آغاز شد. براي ما هيچ وقت، هيچ چيز پشت آن نيمكت هاي چوبي مهم نبود. اين افسردگي ها به ما كه مدرسه برايمان جايي براي تفريح و نه براي درس خواندن بود، نيامده بود. راستش براي كساني كه تنها براي فرار از مدرسه به مدرسه مي رفتند، فرار از پشت نيمكت هاي خط خطي مدرسه دولتي يا نيمكت هاي سفيد مدرسه غير انتفاعي تفاوتي نداشت، اما اين كهنه و نو براي خيلي ها فرق داشت. مرگ مدارس نمونه، اولين ثمره اين تفاوت بود. حرف از لجبازي كودكانه دانش آموزان نمونه نيست كه نمي خواستند با تنبل ها پشت يك نيمكت بنشينند. اينجا معلم ها هرگز جزو قشر مرفه جامعه نبوده اند كه تفاوت تدريس در مدارس غيرانتفاعي و دولتي را درك نكنند. مدرسه غيرانتفاعي جايي بود كه خوب پول مي دانند تا خوب درس بخوانند. اين بود كه نمونه ها چه معلم و چه شاگرد در كلا س هاي مدارس غيرانتفاعي دور هم جمع شدند. حالا  ديگر مدرسه نمونه خالي از نمونه ها چه مفهومي داشت؟!
مدارس نمونه با تولد مدارس غيرانتفاعي مردند. طبقه بندي اجتماعي با تقسيم مدارس به دو بخش مدارس غير انتفاعي و مدارس دولتي آغاز شد. ما را گريزي از اين جدايي ها نبود. وقتي به خودمان آمديم كه ديگر تمايل به فرار از پشت نيمكت هاي چوبي هم در ما مرده بود. آن روزها براي جبران تمام آن فرارها، نه امكان نشستن كنار نمونه ها در مدارس غير انتفاعي بود و نه براي مدارس نمونه مفهومي همسطح نامشان باقيمانده بود. حالا  از ما كه گذشت، اما براي آنها كه مي خواهند دور از نيمكت هاي مدارس غيرانتفاعي، نمونه باشند، راه گريزي از تنگنا به وجود آمده. ظاهرا آموزش و پرورش طرح رونق بخشيدن به مدارس نمونه را در دستور كار قرار داده است. چند وقتي مي شود كه نام نويسي از دانش آموزان براي ورود به دبيرستان هاي نمونه دولتي در سال تحصيلي 84-85 آغاز شده. اين ثبت نام تا چهارم ارديبهشت ادامه دارد. طبق اعلا م وزارت آموزش و پرورش آزمون ورودي دبيرستان هاي نمونه دولتي صبح روز جمعه 9 تيرماه به صورت سراسري برگزار مي شود. دانش آموزان سال سوم راهنمايي با شرط معدل حداقل 15و البته پرداخت 9 هزار ريال مي توانند به دفتر مدرسه مراجعه و در اين آزمون ثبت نام كنند. قرار است مدارس نمونه تازه در مناطق محروم تاسيس شوند. حالا  كه ديگر نشستن پشت نيمكت مدارس غيرانتفاعي تبديل به مد شده، شايد نمونه هاي واقعي دوباره هوس كوچ به سرشان بزند. اين جدايي طلبان حالا  براي رسيدن به نيمكت هاي مدارس نمونه درس مي خوانند.

روزهاي آخر صفر
روزها و ساعت ها گذشتند تا سرانجام به آخرين روزهاي ماه صفر رسيديم. انگار همين ديروز بود كه سري زديم به تئاتر شهر وگزارشي تهيه كرديم از تئاتر عاشوراييان كه به مناسبت دهه اول محرم برپا شده بود.
در اين آخرين روزها از ماه صفر فرهنگسراي نياوران دست به اقدام  جالبي زده است و به همين مناسبت از ديروز برنامه هاي ويژه اي در اين محل برگزار مي شود. 4 مجلس تعزيه و اكران فيلمي از ناصر تقوايي.
اين برنامه ها تا روز جمعه و همزمان با 28صفر رحلت پيامبر اكرم(ص) و شهادت امام حسن مجتبي(ع) برگزار مي شود.
آخرين تمرين فيلمي است كه هر شب ساعت 19 به اكران گذاشته مي شود. اين فيلم را ناصرتقوايي به سفارش يونسكو ساخته است كه تعزيه حر است و توسط اين فيلم تعزيه توسط يونسكو تثبيت شد. نسخه اصلي اين فيلم كه حدودا 49 دقيقه است به اكران گذاشته مي شود.
پس از اكران اين فيلم مراسم تعزيه در فضاي باز محل فرهنگسرا اجرا مي شود. شب گذشته تعزيه بازار شام ، اجرا شد. امشب تعزيه حضرت قاسم، فردا تعزيه حضرت علي اكبر(ع) و روزجمعه همزمان با 28 صفر هم تعزيه امام حسن مجتبي(ع) براي علا قه مندان اجرا مي شود. اين مراسم تا ساعت 21:30 به طول مي انجامد. سرپرستي گروه تعزيه را علي اكبر قدوسيان عضو سابق شوراي اصلي تعزيه و از استادان بنام تعزيه به عهده دارد.
از تعزيه خوان ها هم مي توانيم به ساجد قدوسيان كه در جشنواره نمايشنامه خواني بهمن،۸۳ جايزه ويژه را گرفت اشاره كرد. عباس مقصودي، قهرمان يوسفي، داوود واقفي، عقيل صديقي، مصطفي رجبي و مرتضي ميرعسگري از ديگر تعزيه خوانان اين مراسم ويژه هستند.
تدابير خاصي هم در نظر گرفته شده تا در صورت بارندگي تماشاگران بتوانند از ديدن تعزيه در فضاي سرپوشيده استفاده كنند.
براي ديدن فيلم وتماشاي تعزيه ها تنها كافيست به فرهنگسراي نياوران مراجعه كنيد و به صورت رايگان شاهد آن باشيد.
اين آخرين فرصت بهره گيري از اين 2 ماه است كه براي دوباره آمدن آن بايد نزديك به يكسال منتظر بمانيد؛ تا محرمي ديگر و صفري دوباره، آن هم اگر اجل مجال بدهد، تعزيه يادآور محرم خواهد شد.

ستون شما
بسيج ملي عليه پلا ستيك
آقا، يك سوال اساسي، چرا مردم اين همه كيسه پلا ستيكي با خودشان اين ور و آن ور مي برند؟ هرجا كه مي روي طبيعت پر است از اين كيسه ها كه با بي مبالا تي تمام روي زمين ولو شده و هيچكس هم نيست حداقل جمعشان كند. اينكه اين كيسه ها جاي خود را به پاكت هاي كاغذي بدهند، چقدر هزينه دارد؟ چقدر همت مي خواهد؟ يا در مورد جمع آوري اين آشغال هاي دايمي... مثلا  همين عيد نمي شد مردم را بسيج كرد؟ فكر مي كنيد مردم استقبال نمي كنند؟ باور كنيد به جز فوتبال براي كارهاي ديگر هم مي شود يكصد هزار نفر آدم را جمع كرد. البته اگر يار دوازدهم كمك كند!
توضيح: نكته مورد اشاره اين خواننده گرامي قابل توجه است. اينكه امروز هر كف دست سبزه اي با پلا ستيك اشغال شده، آزاردهنده نيست؟

خوبه...
مي خواستم از شروع صفحه يك شهروندتان تشكر كنم كه عالي بود. اين آقاي آرش نصيري نويسنده خوبي است!
نكته: اگر تعريف از خودمان را چاپ مي كنيم سر اين است كه اول سال است و ستون جا نيفتاده!

تكرار عيد
خواننده اي ميانسال: اشاره كرده بوديد به روزهاي خوب تهران در تعطيلا ت. همه اين مواهب به دليل خالي شدن شهر از اتومبيل بود. اگر نسبت به اتومبيل هاي تك سرنشين فكر عاجلي بشود، تكرار شرايط نوروز در ايام ديگر خيلي درو از دسترس نيست.
تذكر: همچنان كه مي بينيد سطح ستون تا حد يك تريبون مهم اجتماعي– شهري بالا  رفته است!

بازتاب صورتي
سوال: منظورتان از چاپ پارچه صورتي چه بود؟ مي خواهيد مد راه بيندازيد؟
جواب: اين خواننده محترم ظاهرا متوجه نشده بود كه مطلب چاپ شده در تقبيح ماجرا بود. چاپ اين عكس كنايه از شهري بود كه با تن پوش هاي صورتي اشغال شده. به هر حال عوضي اشتباه شده بود!

فرهنگ
روز كارگر
ثبت نام هاي بهاري آغاز شده. فرهنگسراي اقوام هم از اين قضيه مستثني نيست. اين فرهنگسرا كلا س هاي مختلفي را بر پا كرده است كه از ميان آنها مي توان به كلا س هاي علوم قرآني، كامپيوتر، هنرهاي تجسمي، هنرهاي دستي، موسيقي و كمك هاي اوليه اشاره كرد. علا قه مندان براي ثبت نام مي توانند همه روزه از ساعت 8 الي 19 به ميدان ابوذر، ميدان بهاران، فرهنگسراي اقوام مراجعه كنند.
همچنين فرهنگسراي كار در راستاي تقويت روحيه همدلي، مشاركت مردمي و حضور موثر شهروندان محترم در ارايه طرح و پيشنهاد براي برنامه ريزي كاري فرهنگسرا، فراخوان بزرگ مقاله با موضوع طرح برتر براي روز جهاني كارگر را برگزار مي كند. مقالا ت حداكثر در يك صفحه A4، قابل اجرا براي روز جهاني كارگر در فرهنگسراي كار شامل: اهداف، نحوه اجرا، عوامل اجرايي و برآورد تقريبي بودجه باشد. مقالا ت پس از گردآوري، داوري و برترين هاي آنها انتخاب خواهد شد. به صاحبان آثار برتر جوايزي به رسم يادبود اهدا و طي مراسمي تقدير مي شود. ضمنا از همه شركت كنندگان در مسابقه براي بازديد از فرهنگسرا و حضور در گردهمايي توجيهي طرح، دعوت صميمانه(با هماهنگي قبلي) به عمل مي آيد. مهلت ارسال مقالا ت: حداكثر تا پنجم ارديبهشت . 84 در صورت نياز به كسب آگاهي بيشتر با روابط عمومي فرهنگسرا تماس بگيريد.
نشاني: خيابان قزوين، نرسيده به سه راه آذري، خيابان شهيد سبحاني، پلا ك 264 تلفن: 5773301

نمايشگاه۱
براي انتهاي سال
چند خط بخوانيد و براي ديدن خطوط تا انتهاي سال صبر كنيد. قرار است 110 تابلو از آيات شريف قرآن كه با معناي مشتركي از اشعار مولا نا آميخته شده در لندن و تهران به نمايش دربيايد.
اين پروژه 2 ساله طرحي از پرفسور كني است كه مهرداد مشحور هنرمند خوشنويس كار تذهيب تابلوها را در آن برعهده دارد. اين طرح تا پايان سال 84 به اتمام مي رسد و آثار ابتدا در لندن و سپس در تهران به نمايش درمي آيند. منتظر باشيد تا خط خوشنويس ايراني را در انتهاي سال روي اين تابلوها ببيند.
خبر نزديكتر براي شما به گالري فرامرزي ختم مي شود. نمايشگاه نقاشي پريا وطن خواه روز 30فروردين دراين گالري افتتاح مي شود و تا سوم ارديبهشت ادامه دارد.
در اين نمايشگاه مي توانيد چشم هايتان را روي 26 تابلو نقاشي كه با موضوع زن كار شده اند، بچرخانيد. اگر اين نمايشگاه به نظرتان جذاب مي آيد، روز 30 فروردين در اين نشاني حاضر باشيد: ميدان ونك، خيابان ونك، روبه روي مركز خريد ونك، كوي ارم، پلا ك 54، گالري فرامرزي.

شاتر
031899.jpg
عكس: گلناز بهشتي
كسي پشت شيشه مغازه عسل فروشي توقف نميكند. با اين حال در خيابان وليعصر يك عسل فروشي وجود دارد كه خيلي ها از پشت شيشهاش به داخل مغازه چشم ميدوزند. آنجا دو پرنده توكان ميان عسل ها زندگي ميكنند . كسي چه مي داند شايد نگاه كردن به توكان باعث شود هوس خوردن عسل هم به سر كسي بزند!

امروز
تن پوش سياه خيابان ها
031902.jpg
تهران تعطيل بردار نيست. روزهايي كه در تمام شهرستان هاي ايران پيدا كردن يك نانوايي كار مشكلي مي شود در تهران پيراشكي فروشي ها كاسبي هاي آنچناني دارند. صحبت از خوراكي و اين حرف ها نيست. صحبت از تهراني است كه در روزهاي آغازين سال 84 يك چرت مرغوب زد. وقتي كه خيابان ها را بدون ترافيك آنچناني، به هم مي دوختيم، بهانه وصله كردن خيابان ها هم مسوولا ن شهر را قلقلك مي داد و خلا صه دست به كار شدند. يكي دو روز بعد از توپ سال نو در بزرگراه هاي شهر كه يك بانده شده بودند بوي قير و حرارت آسفالت غوغا مي كرد. خانه تكاني خيابان ها ديرتر شروع شده بود. آسفالت هاي كنده شده با دستگاه از آغوش زمين جدا مي شدند و رخت سياه نو بر تن خيابان ها خودنمايي مي كرد. آسفالت ها كه كنده مي شد. خاطره عذاب آور تصادف ها و سوانح رانندگي و داد و بيدادهاي رانندگان عاصي هم، گويي كنده مي شد. آسفالت ها كه عرض و طول بزرگراه را سياه كردند مي شد به اين فكر كرد كه در سال جديد چند هزار تصادف اين آسفالت ها را نگران مي كند، اما تهران خلوت بود و حالا  اين روزها دوباره قطار ماشين ها روي آسفالت ها اين تصور را به ذهن مي رساند كه كمي احتياط به هر تجربه تلخي مي ارزد.

جعبه
روز فوتبال
ماموران پرونده هاي راكد شروع كننده ستون جعبه ماست. اين سريال را ساعت 13:40 مي توانيد تماشا كنيد از شبكه سوم سيما. تكرار پرستاران هم ساعت 15 پخش مي شود از شبكه اول. امروز را مي توانيم روز فوتبالدوستان نامگذاري كنيم، علتش را الا ن خدمتتان مي گويم. مسابقات ليگ قهرمانان آسيا و البته اروپا امروز و امشب برگزار مي شود. پاس در تهران ميزبان السالميه كويت است كه احتمالا  بازي آنها حول و حوش ساعت 18 خواهد بود. در سوريه سپاهان اصفهان با الوحده اين كشور مصاف خواهد داشت. اين بازي هم احتمالا  ساعت 20 برگزار مي شود. پس امشب اگر منتظر سريال سايهآفتاب مي شويد بايد حواستان باشد كه سركار نرويد. ساعت 21 مي توانيد رسم شيدايي را تماشا كنيد، اما فوتبال هاي امشب به اينجا ختم نمي شود، ليگ قهرمانان اروپا دنباله فوتبال هاي امشب شبكه سوم خواهد بود. ميلا ن و اينتر با هم، بايرن مونيخ و چلسي با هم. اين 2 مسابقه يكي ساعت۲۳:15 و ديگري پس از اتمام بازي اول پخش مي شود. حالا  بايد ديد برو بچه هاي شبكه سوم كدام يكي را به عنوان بازي زنده انتخاب مي كنند. حالا  متوجه شديد كه چرا امروز را روز فوتبال نامگذاري كرديم؟

پرده
... تا چهارشنبه سوري
چهارشنبه سوري براي ترانه عليدوستي مفهوم غريبي دارد. تا پيش از اين ايفاي نقش او در فيلمي با اين عنوان، خبري معمولي بود كه شايد خيلي ها از آن بي خبر بودند، اما حالا ... بگذريم.
درست از صبح آخرين چهارشنبه سوري تجربه شده بود كه همه دوست داشتند بدانند فيلم چهارشنبه سوري - جديدترين ساخته اصغرفرهادي چه زماني آماده مي شود.
براي اين جماعت مشتاق مي نويسيم كه در حال حاضر 35 درصد از فيلمبرداري اين فيلم به پايان رسيده. فرهادي برخلا ف فيلم هاي سابقش كه بيشتر درباره طبقه محروم جامعه بود، اين بار به زندگي قشر متوسط پرداخته است.منتظر باشيد تا بازي حميد فرخ نژاد، هديه تهراني و البته ترانه عليدوستي را در چهارشنبه سوري ببيند.
حالا  ازچهارشنبه سوري خيلي گذشته تا آماده شدن چهارشنبه سوري فرهادي هم زمان باقيست. بنابراين به فكر لذت بردن از بهار باشيد. مرور فيلم ها رخشان بني اعتماد در برنامه بهار سينما تك موزه هنرهاي معاصر قرار دارد. در بخش يك فيلمساز ،يك نگاه سينماتك، مي توانيد با زندگي و آثار رخشان بني اعتماد آشنا شويد.
اولين برنامه اين بخش به پخش فيلم خارج از محدوده اختصاص دارد. روز پنج شنبه 25فروردين، ساعت 16:30، حضور در سينماتك را فراموش نكنيد.
در ستون امروز پرده، براي يك روز قبل از 25فروردين شما هم برنامه داريم. در اين روز اگر به فيلم هاي مستند علا قه داريد، راس ساعت 18 در خانه هنرمندان باشيد. برنامه كارگاه هاي آموزشي انجمن مستندسازان ايران با حضور عباس كيارستمي اين بار به پخش فيلم قضيه شكل اول ودوم اختصاص دارد.

نمايشگاه۲
هنرمندان هلندي در تهران
از امروز و در نگارخانه فرهنگسراي نياوران يك نمايشگاه نقاشي افتتاح مي شود.
تفاوت اين نمايشگاه با نمايشگاه هاي ديگر در هلندي بودن صاحبان اين نقاشي هاست.
۶ نقاشي هلندي به همراه 147 اثر به تهران آمده اند و آثار منحصر به فرد خود را از امروز به معرض نمايش گذاشته اند. اين آثار در شاخه اصلي فيگوراتيو و سبك رئال است. 2 خانم و 4 مرد در اين گروه 6 نفره هنري قرار دارند. تا به حال اين گروه آثار خود را در چندين شهر اروپا و همچنين آمريكا به نمايش گذاشته اند. اين براي اولين بار است كه چنين نمايشگاهي در ايران برگزار مي شود.
نقاشاني كه به ايران آمده اند نه تنها در هلند، بلكه در اروپا نيز از نقاشان صاحب سبك به حساب مي آيند.
ساعت 17 امروز زمان افتتاح اين نمايشگاه است. اين نمايشگاه از امروز تا 5 ارديبهشت  ماه برپا خواهد بود و علا قه مندان مي توانند همه روزه از ساعت 10 صبح تا 7 بعدازظهر از اين نمايشگاه ديدن كنند.

نت
هفت خوان رستم روي صحنه
فردوسي با شاهنامه اش تا قرن ها بعد، دست هنرمندان ايراني را براي خودنمايي باز مي گذارد. آخرين اثري كه به شاهنامه مربوط مي شود، كاري از گروه موسيقي هم آوا است. اين گروه به سرپرستي مهدي نامدار به زودي خوان اول شاهنامه را در دستگاه ماهور روي صحنه مي برد.
اين البته آغاز يك پروژه بلندمدت است. اعضاي گروه هم آوا قصد دارند از هفت خوان رستم بگذرند. هر يك از اين خوان ها در يك دستگاه موسيقي ايران تنظيم مي شود. خوان اول در دستگاه ماهور تنظيم مي شود و با كمك انجمن موسيقي روي صحنه مي رود.

ذهن زيبا
سعه صدر ابزار سياست است.
امام علي (ع)

مردماني كه آرزو و هدف دارند، فقر نمي شناسند، زيرا شخص به اندازه هدف هايش ثروتمند است.
كيم ووچونگ

كم دانستن و پر گفتن، مثل پول نداشتن و زياد خرج كردن است.
ناپلئون

هيچ چيز به اندازه افكارمان ما را گول نمي زند.
فرانسوا لا روشفوكو

بهترين همسايه تو، نرده هاي محكم و مطمئن هستند!
ضرب المثل ايسلندي

تهرانشهر
ايرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
درمانگاه
زيبـاشـهر
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  زيبـاشـهر  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |