چهارشنبه ۱۷ فروردين ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره - ۳۶۶۷
آيا شما از آنها كمتريد؟
آلزايمر يك اختلا ل پيشرونده مغزي است كه به طرز وسيعي حافظه شخص، قدرت يادگيري، منطق، استدلا ل و قضاوت، ارتباطات و قابليت عملكردهاي عادي و روزمره زندگي را نابود مي كند
031845.jpg
محققان دريافته اند همان عوامل خطري كه براي بيماريهاي قلبي وجود دارد در ابتلا  به آلزايمر نيز موثر هستند.
دكتر عليرضا آشوري
دهها سال است كه دانشمندان و پزشكان به بيماران خود توصيه مي كنند تا از عادات سالم براي جلوگيري از ابتلا  به بيماري هاي قلبي و سرطان ها پيروي كنند. اكنون مغز نيز مثل قلب به همان پروتكل پيوسته است. با گذشت سالها به طور علمي اثبات شده است كه افراد مي توانند با رعايت يكسري اصول از ابتلا  به آلزايمر نجات يابند. اين اصول شامل رژيم هاي غذايي كم چربي و حاوي مقادير زيادي مواد آنتي اكسيدان، برخورداري از وزن طبيعي، ورزش منظم و پرهيز از عاداتي نظير سيگار كشيدن و مصرف مشروبات الكلي است.
فعاليت هاي متعدد ديگري شامل حفظ تماس ها و ارتباطات اجتماعي و فعال نگاه داشتن مغز با كارهايي نظير مطالعه، حل كردن جدول و پازل و يادگيري نكات جديد كه از افسردگي و تنبلي مغز جلوگيري مي كند. دستيابي به چنين حفاظتي اصلا  كار كوچكي نيست. بسياري از مردم تا قبل از سن 85 سالگي دچار عواقب ويرانگر اين بيماري مي شوند كه آنها را از واقعيت و افرادي كه دوستشان دارند جدا مي كند. باتوجه به آمارها اگر پيشگيري هاي لا زم صورت نگيرد، جمعيت فراواني مسن در معرض ابتلا  به آلزايمر قرار دارند.
به طور تخمين 4/5 ميليون نفر آمريكايي مبتلا  به آلزايمر هستند و تعدادشان از سال 1980 تاكنون دو برابر شده است و سن ابتلا  به اين بيماري هم افزايش يافته است. بيماري آلزايمر در حال حاضر 3 برابر بيشتر از بسياري بيماري هاي ديگر براي مراقبت هاي پزشكي هزينه در بردارد. تا سال 2010 هزينه مراقبت هاي پزشكي براي مبتلا يان به آلزايمر در كشور ايالا ت متحده نزديك به 50 درصد افزايش خواهد يافت و از رقم 31/9 ميليارد دلا ر به 49/3 ميليارد دلا ر خواهد رسيد. در حال حاضر نيمي از پرستاران خانگي در ايالا ت متحده از بيماران مبتلا  به بيماري هاي مرتبط با اختلا لا ت مغزي مراقبت مي كنند.
آلزايمر يك اختلا ل پيشرونده مغزي است كه به طرز وسيعي حافظه شخص، قدرت يادگيري، منطق، استدلا ل و قضاوت، ارتباطات و قابليت عملكردهاي عادي و روزمره زندگي را نابود مي كند. در اين بيماري دو يـافتـه دستـه بنـدي مـي شود: ساختارهاي ميكروسكوپيك غير عادي كه با نام پلا ك هاي آميلوئيدي خوانده مي شوند كه در بيرون سلول ها مغزي تجمع مي يابند و ديگري پروتئيني به نام تائو كه داخل سلول هاي مغز شكل مي گيرد. چون اين تغييرات در حال حاضر فقط هنگام كالبد شكافي جسد مشخص مي شوند، انجام آزمايش و تشخيص سريع بيماري چالشي تمام عيار براي پزشكان است. علا يم اوليه ممكن است شامل فراموش كردن اطلا عاتي كه به تازگي آموخته شده اند، انجام دادن سخت و دشوار وظايف عادي خانوادگي، قرار دادن اشيا در مكان هاي نادرست( مثلا  گذاشتن كفش در يخچال) فراموش كردن اسم اشياي عادي (مثلا  فراموش كردن نام مسواك) و فراموش كردن اينكه كجاست و چطور به آنجا آمده است. الگوي شخصيتي هم مي تواند دستخوش تغيير شوند و بيماران ممكن است پارانوئيد، مظنون، ترسو يا به شدت گيج و سردرگم شوند. برخي قدرت قضاوت و استدلا ل را از دست مي دهند و از تغييرات شديد خلقي رنج خواهندبرد.
برخي از مردم به طور خالص آلزايمر دارند در حالي كه برخي ديگر از ضايعات عروقي سيستم مغزي رنج مي برند، ولي عمدتا بيماران واجد هر دو اينها با هم هستند
ساخت و سازي بادوام
مغز اندام بسيار نجيبي اسـت. اين عضو قابليت نهفته فراواني دارد و مي تواند تعداد زيادي صدمه و آسيب وارده به محيط خود را تحمل كند. شاهد اين مدعا بهبودي عالي بسياري از بيماران بعد از سـكتــه هـاي مغـزي و صدمات ناحيه جمجمه است. جالب اينكه در برخي موارد كالبد شكافي علا يم واضحي از بيماري آلزايمر را در مغز فرد نشان داده است، در حالي كه فرد مورد نظر هرگز علا يم باليني آلزايمر را بروز نداده بود.اما اگر صدمات وارده از حدود ظرفيت مغز رد شوند اين عضو حياتي ديگر قادر به تحمل و بازپروري نخواهد بود. بنابراين چطور مي توان ميزان حفاظت و پيشگيري از بيماري هاي قلبي و سكته مغزي را تعيين كرد؟
دكتر لورن كولمن، عضو انجمن ملي آلزايمر آمريكا توضيح مي دهد كه مدارك متعدد از يك همپوشاني بين بيماري هاي عروقي در مغز و آن چيزي كه در بيماران مبتلا  به آلزايمر پيشرفته اتفاق مي افتد حكايت دارد. به نظر مي رسد وجود بيماري هاي عروقي مثل همان انواعي كه باعث حمله قلبي يا سكته مغزي مي شود توانايي مغز را براي مقابله با ضايعات مرتبط با آلزايمر كاهش و احتمال تغييرات شخصيتي و بروز علا يم جنون را افزايش خواهد داد.
دكتر كولمن مي گويد: برخي از مردم به طور خالص آلزايمر دارند در حالي كه برخي ديگر از ضايعات عروقي سيستم مغزي رنج مي برند، ولي عمدتا بيماران واجد هر دو اينها با هم هستند. همان عوامل خطري كه شانس بروز حمله قلبي يا سكته مغزي را افزايش مي دهد مي تواند احتمال بروز علا يم جنون را نيز افزايش دهد؛ علا يمي مثل كلسترول بالا  و فشار خون، اضافه وزن، سيگار كشيدن و كم تحركي.
البته اين خانم دكتر تاكيد مي كند كه بيماري هاي گردش خون باعث بروز آلزايمر نمي شوند. اما اگر مغز فاقد جريان خون سالم و كافي درون رگ هايش باشد و داخل اين رگ ها پلا ك هاي آترواسكلروتيك رسوب كرده باشند مغز قابليت كمتري براي مقابله با عوارض مرتبط با جنون خواهد داشت.
در عــيــن حـال دكتـر كـولمـن خـاطـرنشـان مي سازد كه عوامل ژنتيك نـقـــــش مــــوثــــري در افزايش شانس ابتلا  به سرطان خواهد داشت. تلا ش براي كم كردن عوارض ناشي از پـروتئيـن سازي ژن هاي معيوب به نظر مي رسد نتايج خوبي در برداشته است. اين مساله با كنترل كردن ساير عوامل خطر بهتر هم خواهد شد.
برخي از مطالعات طولا ني مدت از جمله مطالعه اي كه در مركز بالا  رفتن سن آسيا صورت گرفت ارتباط بين عوامل خطر بيماري هاي عروقي و آلزايمر را تاييد مي كنند. مثلا  ارتباط افزايش خطر ابتلا  به آلزايمر يا تسريع فروپاشي عملكرد مغزي در مردان ژاپنيآمريكايي با فشار خون درمان نشده يا در افراد مبتلا  به ديابت نوع دوم در مطالعات محققان هلندي يا در اروپايي هايي كه سيگار مي كشيدند و واجد كلسترول بالا  و چربي هاي اشباع نشده بودند، به اثبات رسيده است.
مطالعه چند ده ساله موسسه كارولينسكا استكهلم سوئد افزايش 6 برابري در شانس ابتلا  به آلزايمر را در افراد چاق با فشار خون بالا  و كلسترول بالا  خاطرنشان ساخته است.
اما مهمترين مدارك از مطالعه جالب دكتر ديويد اسنودان مي آيد. اين مطالعه روي 700 نفر راهبه مدرسه خواهران نوتردام صورت گرفت كه چندين سال به طول انجاميد. تمام اين راهبه ها رژيم غذايي و عادات شخصي تقريبا يكساني داشتند و همه رضايت داده بودند تا بعد از مرگ مورد كالبدشكافي قرار گيرند. اين كالبدشكافي ها نكات مورد اشاره مطالعات ديگر را تاييد كرد. ارتباط مستحكمي بين وجود بيماري هاي عروقي، مغزي و علا يم ناشي از صدمات مرتبط با بيماري آلزايمر مشاهده شد. خواهران روحاني با ناهنجاري هاي طبقه بندي شده بيماري آلزايمر كه بيشتر علا يم بيماري رواني را نشان داده بودند همگي سابقه سكته يا لخته هاي خوني در عروق مغزي را داشتند.
دستورالعمل هايي براي موفقيت
بعلا وه براي كنترل وزن و چربي هاي وارده به بدن، مصرف غذا يا مواد غني از امگا3 مثل روغن ماهي، به نظر مي رسد براي حفاظت از تخريب عملكرد مغز مفيد خواهد بود. از سوي ديگر فعاليت بدني منظم مثل پياده روي بيش از 2مايل در روز احتمالا  در به تاخير انداختن نابودي سلول هاي عصبي مغز موثر خواهد بود. اينكه شما چه طور اوقـات فراغت خود را مي گذرانيد، مي تواند تفاوت هاي مهمي ايجاد كند. فعاليت هايي كه ذهن را به كار گرفته و باعث تحركات اجتماعي شود، مي تواند فعاليت طبيعي و عادي مغز را تثبيت كند. فعاليت هايي مثل: حل كردن معما، چيستان و جدول، پرداختن به بازي هايي نظير شطرنج، يادگيري يك زبان يا مهارت جديد و حفظ و تقويت ارتباطات اجتماعي.
وقتي اين فعاليت ها با فعاليت هاي عادي فيزيكي تركيب شوند، فايده آنها به مراتب بيشتر خواهد شد. القاي اين فعاليت ها در موش هاي آزمايشگاهي نتايج خيره كننده اي در برداشته است. آيا شما از موش كمتريد؟!
منبع: نيويورك تايمز

استفاده صحيح و غلط از لنز
031851.jpg
آيدين صفوتي
فرض كنيد كسي به شما مي گويد برو اين كنتاكت لنزها را مصرف كن، هر وقت اذيتت كرد برگرد
لطفا خوب فكر كنيد و ببينيد مشابه اين جمله را آخرين بار موقع خريد چه چيزي غير از كنتاكت لنز، شنيده ايد؟ هيچ وقت شده براي تعمير اتومبيلتان به تعميرگاه مراجعه كنيد و موقع تحويل گرفتن اتومبيل، به شما بگويند: روغن ماشينتان را عوض كردم. هر وقت موتور ماشينتان سوخت، برگرديد تا روغن موتور ماشينتان را عوض كنم. ! هيچ وقت شده تعميركارتان بگويد فيلتر بنزين ماشينتان را عوض كردم. هر وقت ديديد ماشينتان روشن نمي شود و بنزين به كاربراتور نمي رسد، بياييد تا فيلتر بنزين را عوض كنم. ! خلا صه اينكه، مردم به دو روش مختلف به خودروي خود رسيدگي مي كنند: اگر اجازه بدهيد اسم روش اول را بگذاريم فعلا  كه راه مي  رود، چرا بروم تعميرگاه ، يك روش را هم بگوييم روش قبل از اينكه توي راه بگذاردم، بروم تعميرگاه. شما كدام روش را قبول داريد؟
اگر قبول داشته باشيد كه چشم هاي ما يكي از حساس ترين اعضاي بدن هستند و اگر قبول داشته باشيد كه بهداشت چشم بسيار حساس تر از بسياري اندام هاي ديگر بدن است، حتما قبول خواهيد كرد كه جمله برو اين كنتاكت لنز را مصرف كن، هر وقت اذيتت كرد برگرد ، روش صحيحي براي مصرف و نگهداري كردن لنز نيست. بدون شك، چشم هاي ما عزيزتر و گرانبهاتر از اين هستند كه بخواهيم صبر كنيم تا هر وقت كنتاكت لنزي كه مصرف ميكنيم، اذيتمان كرد به فكر علا ج بيفتيم. چشم هاي ما آنقدر گرانبها هستند كه بايد قبل از آسيب ديدن چشم هايمان اقدام به تهيه كنتاكت لنز نو بكنيم. لنزهاي كهنه، قبل از اينكه باعث احساس ناراحتي شوند، به چشم آسيب مي زنند. امروزه به منظور جلوگيري از چرك مرد شدن لنز و پيشگيري از مشكلا ت ديگر ناشي از مصرف لنزهاي كهنه، مصرف لنزهاي فصلي (سه ماهه) و يك ماهه شهرت و شيوع بسياري پيدا كرده و در بسياري از كشورها، فقط از لنزهاي يك روزه و يك ماهه استفاده مي شود. هزينه استفاده از لنزهاي فصلي تفاوت چنداني با لنزهاي سالا نه ندارد. توضيح اينكه، لنزهاي سالا نه همانطور كه از اسمشان پيداست، سالا نه هستند و براي حداكثر يك سال قابل مصرفند. اين در حالي است كه عده اي از مردم، همين لنزهاي سالا نه را تهيه مي كنند و با تصور اينكه هر وقت لنزشان اذيتشان كرد بايد لنزشان را دور بيندازند، به اشتباه حتي تا پنج سال همان يك جفت لنز را مصرف مي كنند.
نتيجه گيري:
كنتاكت لنز وسيله اي است كه با چشم در تماس قرار مي گيرد و به همين علت رعايت بهداشت آن بسيار مهم است . مهمترين نكته در رعايت بهداشت لنز، دور انداختن به موقع آن است. اتومبيل شما با روغن كهنه هم حركت مي كند و ممكن است هيچ مشكلي را در موتور حس نكنيد ولي اگر روغن موتور را مطابق توصيه توليدكننده روغن عوض نكنيد، آسيب ديدن موتور حتمي خواهد بود يا حداقل طول عمر موتور كاهش خواهد يافت. چشم هاي شما با كنتاكت لنز كهنه هم ممكن است به ظاهر راحت باشند و ممكن است هيچ ناراحتي را حس نكنيد چون فقط زماني درد و ناراحتي را حس خواهيد كرد كه عوارض شديدي به وجود آمده باشد . سعي كنيد به جاي لنزهاي سالا نه، از لنزهاي فصلي (سه ماهه) يا حتي ماهانه (يك ماهه) استفاده كنيد. هزينه لنزهاي فصلي، تفاوت زيادي با لنزهاي سالا نه ندارد، ولي از نظر تنفس چشم و از نظر بهداشت، بسيار مطلوبتر هستند. چشم هاي شما بسيار گرانبهاتر از لنزهاي شما هستند و هزينه درمان چشم به مراتب بيشتر از هزينه تعويض به موقع لنز است. متاسفانه در افراد مبتلا  به نمره هاي چشمي بسيار بالا  يا اختلا لا ت چشمي بخصوص، امكان استفاده از لنزهاي فصلي (سه ماهه) و يك ماهه وجود ندارد. تنها در اينگونه موارد است كه استفاده از لنزهاي سالا نه توصيه مي شود .
خطر دارد يا ندارد؟
كنتاكت لنز وسيله اي است بسيار مفيد و كاملا  بي خطر، به شرط اينكه در رعايت نكات بهداشتي و روش مصرف و نگهداري آن، سهل انگاري نكنيم. كنتاكت لنزهاي مصرف كوتاه مدت، به دلا يل متعدد بهتر از كنتاكت لنزهاي سالا نه هستند. تعويض به موقع و زود به زود لنز، بهترين روش براي آسودگي شما در استفاده از كنتاكت لنز است. همانقدر كه توصيه مكانيك خود را درباره تعويض به موقع روغن موتور خودرو مي پذيريد، حداقل همانقدر هم توصيه هاي مربوط به تعويض به موقع كنتاكت لنز را با اهميت بدانيد، چون مسلما چشم هاي ما نرم تر از آهن هستند! به پزشك خود مراجعه كنيد و اين مقاله را همراه ببريد. حتما اطلا عات بيشتري را دريافت خواهيد كرد.

ماهي و كاهش افسردگي
در مزاياي ماهي و فرآورده هاي آن شكي وجود ندارد. تاثير مثبت ماهي براي اغلب ارگان هاي داخلي بدن و عوارض بسيار كم گوشت و روغن ماهي از دلا يل علا قه مندي فراوان كارشناسان و پزشكان به اين ماده غذايي است. اخيرا محققان دريافته اند كه مصرف گوشت ماهي مي تواند به عنوان غذايي براي تقويت خلق و خوي انسان در نظر گرفته شود. مطالعات محققان نشان مي دهد كه مصرف روغن ماهي مي تواند به كاهش قابل توجه افسردگي در ميان انسان ها منجر شود. همچنين اين مطالعات نشان داده است كه روغن ماهي شامل مقادير قابل توجهي امگا۳ است كه مي تواند باعث كاهش وقوع حملا ت قلبي شود. دانشمندان معتقدند روغن ماهي مي تواند موجب كاهش خطر سرطان و ديگر بيماري هاي استخواني در انسان شود. با اين حال تاكنون مشخص نشده بود كه وجود اسيدهاي امگا۳ در روغن ماهي و مصرف آن به وسيله انسان مي تواند به كاهش افسردگي كمك كند. گروهي از دانشمندان علم پزشكي در تحقيقات اخير خود به شماري از بيماران روحي كه از افسردگي رنج مي بردند، كپسول هايي حاوي روغن ماهي تجويز كردند. اين دانشمندان پس از مطالعه و بررسي اين بيماران طي روزهاي بعد دريافته اند كه نشانه هاي افسردگي در آنها كاهش قابل توجهي يافته است.

ستون ما
لغو تعرفه هاي نظام پزشكي
پاك كردن صورت مساله
اواخر اسفندماه سال پيش تعرفه هاي جديد پزشكان توسط سازمان نظام پزشكي كشور اعلا م شد. اين تعرفه ها كه البته به نسبت تعرفه هاي قبلي نشانگر دقت نظر بيشتري بودند با واكنش هاي متفاوتي هم روبه رو شدند، اما با شروع سال جديد يك باره اتفاق عجيبي رخ داد و تعرفه هاي اعلا م شده سازمان نظام پزشكي كه اخيرا عهده دار تعيين تعرفه ها شده است، توسط هيات دولت لغو شد. اين اتفاق سروصداي فراواني به پا كرد. دكتر سيدتقي نوربخش يكي از اعضاي شوراي عالي سازمان نظام پزشكي در گفت وگو با ايسنا اعلا م كرد كه مصوبه هيات دولت مغاير با شرح وظايف سازمان نظام پزشكي است كه قبلا  به تصويب مجلس هفتم رسيده بود. دكتر نوربخش با بيان اينكه تثبيت تعرفه هاي بخش خصوصي به معناي ثابت ماندن تعهدات دولت از طريق سازمان هاي بيمه گر است اظهار كرد كه از عواقب لغو اين تعرفه ها پرداخت بيشتر هزينه هاي سلا مت از جيب مردم و عدم برقراري نظم و انضباط در تعرفه هاي خدمات بهداشتي درماني است.
وي در ادامه توضيح داد: تعيين تعرفه هاي بخش خصوصي براساس بند ك ماده 2 شرح وظايف سازمان نظام پزشكي در قانون جديد مصوب مجلس هفتم شوراي اسلا مي است كه هدف سازمان و خواسته جامعه پزشكي نيز وجود يك مرجع قانوني براي تعيين تعرفه هاي واقعي خدمات پزشكي بوده است.
اين عضو شوراي عالي نظام پزشكي گفت: به نظر مي رسد مصوبه هيات وزيران در روزهاي پاياني سال 83 برخلا ف بند ك قانون جديد وظايف سازمان نظام پزشكي است، اين در حالي است كه تعيين تعرفه ها نقش مهمي در ايجاد انضباط و نظارت بر تعرفه هاي نظام پزشكي دارد.
دكتر نوربخش با بيان اينكه مبناي اين تعيين تعرفه براساس كار كميته كارشناسي منتخب رئيس جمهوري است، گفته بود: اين تعرفه ها پس از 2 سال كار كارشناسي استخراج شده است. در عين حال بيژن شهبازخاني عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس در همين زمينه گفته است: لغو تعرفه هاي بخش خصوصي كه طبق قانون جديد توسط سازمان نظام پزشكي تعيين مي شود از سوي وزارت بازرگاني صورت گرفته است. او با اشاره به تعطيلا ت مجلس و عدم اطلا ع كافي از روند كار گفت: قيمت گذاري خدمات پزشكي در بخش خصوصي بر عهده سازمان نظام پزشكي است و آنها نيز براساس شاخصه هاي بيمه همگاني و ميزان سرمايه گذاري و ارزش تحصيلي، قيمت گذاري انجام مي دهند و اين كار جدا از بخش دولتي است.
وي افزود: اين حركت كه وزارت بازرگاني انجام داده كار درستي نيست و اگر قرار باشد برخورد و نقدي بر تعرفه هاي بخش خصوصي صورت گيرد بايد از سوي وزارت بهداشت و درمان باشد.
نماينده مردم ملا ير با بيان اينكه وزارت بازرگاني در نشان دادن عكس العمل عجله كرده است، تاكيد كرد: بايد يك بازبيني مجدد براي اين قانون تازه ابلا غ شده انجام شود تا مشخص شود كه آيا وزارت بازرگاني حق قانوني براي دخالت داشته است يا خير؟
وي درباره تاثير لغو تعرفه هاي بخش خصوصي گفت: اگر بخواهيم يك نظام سلا مت سالمي داشته باشيم بايد با ضوابط، قانونمند و واقعي و منطبق بر واقعيت، برنامه ريزي و نقد كنيم و اگر دستوري و كليشه اي بخواهيم برخورد كنيم، تبديل به يك سيستم ناكارآمد خواهيم شد.
شهبازخاني ابراز داشت: با توجه به سرمايه گذاري 30 تا 40 ساله اي كه يك پزشك متخصص انجام مي دهد و با ويزيتي كه سقف آن 6هزار تومان است، فكر نمي كنيم هيچ بحراني و تنش اقتصادي براي خانواده ايجاد كند.
وي ادامه داد: در صورتي كه اين موارد را رعايت نكنيم، سيستم به سمت راه حل هاي بازاري خواهد رفت و بيماران بي علت ويزيت مي شوند و آزمايش هاي بي دليل نوشته مي شود و نظارت هم دچار مشكل و نقص مي شود.
عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس تاكيد كرد: بايد سعي كنيم بيمه ها و سازمان هاي بيمه گذار را تقويت كنيم تا ارتباط مردم از لحاظ مادي با كادر درماني و پزشك كم يا قطع شود.
وي ابراز داشت: راهكار آن نيست كه نرخ هاي غيرواقعي را به پزشك بخش خصوصي كه مطب و وسايل را با قيمت واقعي تهيه مي كند، تحميل كرده تا با قيمت دستوري خدمت ارايه دهد.
وي درباره پيگيري اين مساله در كميسيون بهداشت و درمان گفت: در جلسات آتي كميسيون بهداشت و درمان از همكاران و رياست كميسيون مي خواهيم يك بحث حقوقي روي اين مساله انجام دهند كه اين قانون جديد و اختياراتي كه به نظام پزشكي داده شده و حدود و ثغور آن مشخص شود و اگر ابهامي هست آن را رفع كنيم تا دچار چنين مشكلا تي نشويم.
به رغم تمام اين داد و فريادها هنوز دلا يل روشني براي لغو اين تعرفه ها ارايه نشده است. به نظر مي رسد كم بودن سرانه بهداشت و درمان در كشور اصلي ترين عامل بروز مشكلا ت اقتصادي در اين حيطه حياتي و بسيار مهم باشد. شايد اگر به جاي ايراد گرفتن بر تعرفه هاي پزشكي تلا ش براي افزايش سرانه بهداشت كشور صورت گيرد نتايج به مراتب بهتري را به دنبال خواهد آورد. چنين اقدامي بنابر آنچه كه به نظر مي رسد فقط پاك كردن صورت مساله است.

شبيه سازي حركات مفصل لگن
يك دانشجوي دكتراي مهندسي پليمر در تحقيقات رساله خود موفق به طراحي و ساخت دستگاه شبيه ساز حركت مفصل لگن با قابليت اندازه گيري ميزان سايش مفصل و تست سايش حركت واقعي مفصل شد.
دكتر مصطفي رضايي، دانش آموخته دكتراي مهندسي پليمر دانشگاه تربيت مدرس و استاديار دانشگاه صنعتي سهند تبريز در گفت و گو با ايسنا اظهار كرد: سايش پليمر مهمترين مشكلي است كه در مفصل هاي مصنوعي وجود دارد كه در اين طرح با استفاده از پلي اتيلن با وزن مولكولي و مقاومت سايشي بسيار بالا  براي رفع اين مشكل تلا ش شده است.
وي با اشاره به مشكلي كه درسايش مفصل هاي مصنوعي ايجاد مي شود، افزود: ذراتي كه از قسمت پليمري مفصل هاي مصنوعي جدا مي شود، وارد سيستم دفاعي بدن شده و با آنزيم هايي كه از طريق سيستم دفاعي بدن ترشح مي كنند وارد واكنش مي شود كه اين واكنش نوعي بيماري جذب استخوان به نام استئولا يسيس ايجاد مي كند و به همين دليل پروتز استفاده شده در محل مفصل بايد بعد از مدتي تعويض شود.
وي افزود: جراحي مفصل هزينه بر بوده و به دليل بريده شدن قسمت انتهايي استخوان مفصل و كار گذاشتن پروتز، امكان تجديد جراحي بسيار مشكل است.
دكتر رضايي در ادامه اظهار كرد: نوعي كامپوزيت جديد از جنس پلي اتيلن با وزن مولكولي بسيار بالا  و الياف پلي اتيلن ترفتالا ت )PET( را براي نخستين بار در جهان طراحي و آن را جايگزين مفصل مصنوعي كرده و آزمايش هاي متعددي در راستاي بررسي فرآيند توليد كامپوزيت و بهينه سازي خواص آن انجام شده است.
وي با اشاره به اينكه آزمايش هاي تست سايش خطي اين طرح به دليل نبود تجهيزات لا زم در كشور در كانادا انجام شده است، اظهار داشت: با توجه به اينكه حركت مفصل در وضعيت حقيقي به صورت چند بعدي است در اين دستگاه كامپوزيت طراحي شده به شكل يك نيمكره تو خالي مصنوعي از جنس آلياژ كروم كبالت بوده و يك جك پنيوماتيك براي اعمال اثرات وزن بدن در آن تعبيه شده و قادر به اندازه گيري ميزان سايش واقعي و دقيق تر از دستگاه سايش خطي است.
عضو هيات علمي دانشگاه صنعتي سهند تبريز در خصوص ويژگي هاي كامپوزيت جديد گفت: اين كامپوزيت جديد نسبت به نمونه هاي خارجي، ميزان سايش را تا 50 درصد كاهش داده و علا وه بر افزايش عمر مفصل هاي مصنوعي كه تا پيش از اين حدود 10 تا 15 سال بوده و براي افراد سالخورده با تحرك كم به كار مي رفت، مساله جذب استخوان را نيز به كمترين ميزان رسانده است. وي در پايان تصريح كرد: اين يافته نياز به انجام آزمايش هاي تكميلي داشته و با انجام آزمايش روي نمونه هاي زنده، ميزان سازگاري آن مورد تاييد واقع شده و به مرحله بهره برداري مي رسد.

درمانگاه
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
زيبـاشـهر
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  زيبـاشـهر  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |