پنجشنبه ۱۸ فروردين ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۶۸ - Apr 7, 2005
امام حسن عسكري (ع): هنگامي كه دلها نشاط يافتند، علم و كمال را در آنها به وديعه بگذاريد،  و هرگاه از نشاط تهي و گريزان شدند، آن را وداع كنيد. (زيرا دلها در چنين حالت، آماده فراگيري علم و كمال نيستند.)
بحارالانوار / ج ۷۸ ص ۳۷۹
امروز با حافظ
لطف ها مي كني اي خاك درت تاج سرم
من كه باشم كه بر آن خاطر عاطر گذرم
كه من اين ظن به رقيبان تو هرگز نبرم
دلبرا بنده نوازيت كه آموخت بگو
گزارش وزارت خارجه ايالات متحده از توجه روزافزون به «مولانا»
شاعر ايراني، آمريكا را فتح مي كند
ايسنا:«او در ايالات متحده محبوب ترين شاعر است. هم اكنون كلاس هاي درس مربوط به آثار او در كليه نقاط كشور وجود دارد و اين در حالي است كه يك دهه پيش كمتر كسي او را مي شناخت. سخنراني هاي منطقه اي و خوانش جمعي آثار او در بخش هاي فرهنگي روزنامه هاي همه شهرهاي بزرگ آمريكا اعلام مي شود. گروهي از ستارگان سينما و خوانندگان برنامه ي ضبط شده اي از آثار او تهيه كرده اند و اين رويداد نشان دهنده ي ميزان بالاي محبوبيت اوست. اين انسان كامل كيست؟ آيا ايالات متحده يك بار ديگر شاعر مشهوري را مثل والت ويتمن مطرح ساخته است، يا فرد ديگري مانند رابرت فراست اهل نيوانگلند؟» به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) پايگاه اينترنتي وزارت خارجه ي آمريكا در گزارشي درباره ي توجه روزافزون جامعه ي آمريكا به مولانا جلال الدين محمد بلخي (مولوي) با بيان مطالب بالا افزوده است: «درحقيقت اين شاعر به هيچ عنوان آمريكايي نيست. آمريكايي ها هم نمي توانند اميد ديدار او را در يك سالن سخنراني محلي يا در برنامه هاي سيار تلويزيوني داشته باشند؛ او بيش از ۷۰۰ سال پيش درگذشته است و اگر نام او مدت زمان كوتاهي است كه در آمريكا به نامي آشنا تبديل شده است، ايراني ها قرن هاي متمادي او را در قلب هايشان نگاه داشته اند.
نام او جلال الدين بلخي است و در آمريكا با نام رومي بهتر شناخته مي شود.»
در اين گزارش آمده است: «به نقل از چندين منبع، كتاب هاي مولانا ظرف ۱۰ سال گذشته بيش از آثار هر شاعر ديگري به فروش رسيده است.
در جست وجوي اينترنتي، داخل نمودن نام او بيش از ۸۰۰۰۰۰ نتيجه را به دنبال خواهد داشت.
تقويم ها، ليوان هاي قهوه خوري و حتي تي شرت هاي مولانا در دانشكده ها و كتاب فروشي هاي سراسر آمريكا به چشم مي خورد.
با اين وجود، در حالي كه موفقيت مولانا با نشانه هاي فراواني از فرهنگ عامه درآميخته است، كم اهميت جلوه دادن اين موفقيت در ايالات متحده يا اين تصور كه گفته هاي او در بستر سنن اسلامي نمي تواند به نيازها و نگراني هاي بسياري از آمريكايي ها بپردازد، نادرست خواهد بود.
فيليس تيكل سردبير نشريه ي ادواري پابليشرز ويكلي مي گويد كه محبوبيت مولانا در ايالات متحده به دليل اشتياق فراوان ما به معنويات است.
كلمن باركس شاعر زاده تنسي نيز كه ترجمه هايش از آثار مولانا بزرگترين عامل محبوبيت شاعر ايراني در ايالات متحده به شمار مي رود، زماني كه مي گويد طبيعت خلسه آميز مذهبي اشعار مولانا در تلاش آمريكايي ها براي رسيدن به اين كيفيت تشديد مي شود، به همين نكته اشاره دارد.
باركس به مدت هفت سال بدون اينكه فكر چنداني در زمينه انتشار در ذهن داشته باشد به ترجمه شعرهاي مولانا مشغول بود.
در آخر او كارش را براي هارپر كالينز، ناشر آمريكايي فرستاد و بدين ترتيب نخستين نسخه آثار مولانا به چاپ رسيد.
موفقيت پيش بيني نشده ي اين نسخه منجر به انتشار اصل رومي بسيار محبوب و چند اثر جديدتر ديگر به وسيله ماركس شد. بيش از ۵۰۰۰۰۰ نسخه از مجموعه اين كتاب ها به فروش رسيده است كه براي يك شاعر موفقيت بزرگي در بين مردم به حساب مي آيد.»
قابليت آثار مولانا در پر كردن فاصله بين آمريكايي ها و مسلمانان بر باركس پوشيده نيست. آمريكايي ها در برابر بسياري از چيزهاي موجود در جهان اسلام نابينا هستند. يكي از آن چيزها مولاناست. ما زيبايي [آثار] مولانا را كامل درك نمي كنيم. او اميدوار است كه از طريق اين ترجمه ها درك خالي شدن را كه شعر مولانا مي تواند از آن وارد شود و نيز تسليم را كه اشتياق به آن جوهر اسلام است، آسان نمايد.

پخش برنامه «اشراق» در سالروز
رحلت پيامبر اكرم و شهادت امام رضا (ع)
003366.jpg
شبكه اول سيما به مناسبت رحلت حضرت رسول اكرم (ص)، شهادت امام حسن مجتبي (ع) و شهادت امام رضا (ع)، ويژه برنامه «اشراق» را به صورت زنده پخش مي كند.
به گزارش ايسنا، اين برنامه كه به تهيه كنندگي اماني و با مدت زمان ۱۸۰ دقيقه در روزهاي جمعه، شنبه، ساعت ۱۰ صبح بر روي آنتن مي رود، از آيتم هاي متنوعي تشكيل شده است.
اجراي اين برنامه را ضياء آذري بر عهده دارد و  هادوي تهراني و حسن بلخاري به ترتيب در روزهاي جمعه و شنبه كارشناس برنامه خواهند بود.
همچنين در خلال اين برنامه زنده، ارتباط مستقيمي با شهرهاي مشهد و قم برقرار مي شود تا بينندگان تلويزيوني هر چه بيشتر با حال و هواي اين ايام در حرم مطهر امام رضا(ع) و حرم حضرت معصومه (س) آشنا شوند.
پخش پلي بك هايي با حضور عبدالكريم بي آزار شيرازي، حجت الاسلام سعيدي، حجت الاسلام كازروني و حجت الاسلام ماندگاري از ديگر آيتم هاي برنامه «اشراق» است.

سينماها ۲ روز تعطيل است
سينماهاي كشور همزمان با بيست و هشتم ماه صفر تعطيل هستند.
به گزارش خبرنگار ما، همزمان با بيست و هشتم صفر و ايام شهادت حضرت محمد ( ص) و امام حسن مجتبي (ع) سينماهاي كشور امروز بعدازظهر ۱۸ فروردين ماه تا صبح ۲۱ فروردين ماه تعطيل خواهد بود.

ساخت آهنگ «صبوري» براي شهادت امام حسن (ع)
۱۰ اثر موسيقايي به مناسبت بهار و آستانه ي سالروز شهادت امام حسن (ع) و همچنين مضامين كودك و ضد آمريكايي در مركز موسيقي و سرود صدا و سيما توليد شده است. اين مركز، همچنين شش اثر موسيقي با ساختار سمفونيك، سنتي، پاپ با موضوع «انتخابات» توليد كرده است.
به گزارش ايسنا، عنوان آهنگي كه به مناسبت شهادت امام حسن (ع) توليد شده «صبوري» است كه نوع موسيقي آن اركسترال، شاعر سهيل محمودي، خواننده حميد غلامعلي است.آهنگسازي و تنظيم اين اثر را حميد شاهنگيان و مير زماني عقيلي انجام داده اند.
«بادهاي هرزه» با مضموني ضد آمريكايي از نوع اركسترال توليد شده كه محمد بيگلري پور آهنگساز و تنظيم كننده، سيد ضيا قاسمي شاعر و علي تفرشي خواننده آن است.
«باير امليق گيتر» ، اثر آذري است كه به مناسبت بهار توليد شده و فرهاد برنجان، جابر اطاعتي، آهنگساز و تنظيم كننده آن محمود دست پيش شاعر و يوسف برومند خواننده اين اثر هستند.
«راه عشق» كار توليدي ديگري به مناسب بهار است كه نوع موسيقي آن كردي است و آزاد ميرزاپور آهنگساز و تنظيم كننده جلال الدين بابا شهابي شاعر و بهنام طاهري خواننده آن است.

تالار خورشيد تعطيل شد
با تصميم مديريت تئاتر شهر در سال جاري از اين پس هيچ نمايشي در تالار خانه خورشيد اجرا نمي شود.
«محمد بهرامي» ، مدير روابط عمومي مجموعه تئاتر شهر، با اعلام اين خبر افزود: طبق تصميمات اتخاذ شده در شوراي مديريتي تئاتر شهر در تالار خانه خورشيد، ديگر نمايشي به روي صحنه نمي رود و با آغاز بازسازي آن، اين تالار تبديل به سالن انتظار تالار قشقايي خواهد شد.
وي افزود: اين تصميم به دليل نامناسب بودن فضاي داخلي تالار خورشيد، براي اجراي نمايش و مشكلات عمراني و فني اتخاذ شده است، زيرا اين تالار به هيچ عنوان مناسب اجراي نمايش نيست.
«بهرامي» همچنين گفت: به زودي و به محض فراهم شدن امكانات و وقت لازم، عمليات عمراني اين قسمت از تئاتر شهر آغاز خواهد شد.

مراسم بزرگداشت عطار نيشابوري
در ۲۵ كشور جهان برگزار مي شود
فارس: همايش روز ملي عطار نيشابوري ۲۵ فروردين ماه با پيام وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و حضور انديشمندان و عطارشناسان در نيشابور و ۲۵ كشور جهان برگزار مي شود.
به گزارش روابط عمومي ستاد بزرگداشت روز ملي عطار نيشابوري مجتبي مروج الشريعه دبير اجرايي همايش و رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي نيشابور گفت: اين همايش با حضور شخصيت ها و عطارشناسان و انديشمندان در نيشابور برگزار خواهد شد و پيام وزير فرهنگ و ارشاد و رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي همزمان به تمام رايزني هاي فرهنگي ايران در سراسر جهان مخابره خواهد شد.
وي افزود: با برنامه ريزي به عمل آمده امسال با برپايي همايش علمي به تمام ابعاد محققانه اين شاعر و عارف پرداخته مي شود.
مروج الشريعه اظهار داشت: برنامه هاي اين روز با صدادرآمدن زنگ عرفان در تمامي مدارس آغاز و سپس همايش علمي انديشمندان و محققان علم و ادب و عرفان با حضور اساتيدي همچون جلال الدين كزازي، تقي پور نامداريان، محمدجعفر ياحقي، رضا اشرف زاده، رضا انزابي نژاد و بهروز ثروتيان در محل فرهنگسراي سيمرغ در نوبت صبح برگزار خواهد شد و سپس گلباران مقبره عطار نيشابوري انجام خواهد شد.
دبير اين همايش عنوان كرد: در بعد از ظهر نيز در محل فرهنگسراي سيمرغ مجموعه برنامه هاي فرهنگي هنري براي عموم مردم و عاشقان طريقت و عرفان ارائه خواهد شد.
گفتني است شيخ فريد الدين محمدبن ابراهيم عطار نيشابوري شاعر و عارف فرهيخته حدود سال ۵۴۰ هجري قمري در كدكن از توابع نيشابور متولد شده و حدود سال ۶۱۸ در قتل عام نيشابور به وسيله مغولان به شهادت رسيده است.
منطق الطير، مصيبت نامه، الهي نامه، اسرارنامه، مختار نامه، مجموعه رباعيات، ديوان قصايد، غزليات و تذكره الاولياء از جمله آثار اين شاعر است.

تازه هاي دنياي رسانه ها
زادروز فيلسوفي كه تعريفي تازه بر عدالت اجتماعي نوشت
رسانه هاي چاپي به ويژه روزنامه هاي ايتاليا و اسپانيا به مناسبت يكصد و سي و پنجمين زادروز «گوستاو لاندائوور» فيلسوف و نويسنده چپگراي آلماني مطالبي منتشر كرده بودند. وي كه هفتم آوريل سال ۱۸۷۰ به دنيا آمده بود، دوم مه ۱۹۱۹ در جريان يك تظاهرات ضد دولتي در شهر مونيخ به دست نظاميان كشته شد. گوستاو در يك كتاب خود تعريف تازه اي از عدالت اجتماعي (به زعم او سوسياليسم) به دست داده و نوشته است كه سوسياليسم نبايد تنها برآورده ساز عادلانه نيازهاي مادي افراد و به عبارت ديگر «عدالت مادي (اقتصادي)» باشد، بلكه بايد عدالت معنوي ميان مردم را هم تأمين كند تا روح و روان آنان ارضا و اقناع شود و اضافه كرده است كه «آرزوي زندگاني در محيط عدالت عمومي» طبيعت مشترك بشر است و براي رسيدن به آن آمادگي اتحاد و بستن پيمان و بذل مساعي دارد، و اين دولت ها و حاكمان هستند كه به خاطر از دست ندادن اريكه قدرت، قدرتي كه به داشتن آن عادت كرده اند و طبيعت ثانوي شان شده است، با توسل به دستاويزهاي گوناگون مانع از اين اتحاد و مساعي مي شوند و اشكال تراشي مي كنند، بنابراين قدرت دولت بايد به شوراها كه شرط عضويت در آنها انسان دوستي باشد سپرده شود. به باور «لاندائوور» هرجا كه طبقه زحمتكش احساس استثمار شدن كند، وقوع انقلاب قابل پيش بيني است و نمي توان با توسل به زور براي مدتي طولاني مانع از وقوع آن شد. به نوشته اين فيلسوف، بشر كارگر مي داند كه چه كساني از دسترنج او برخوردار مي شوند و كينه استثمار شده نسبت به استثمارگر روزافزون است و روزي به انتقام تبديل مي شود. در نظر كارگر، سرمايه با زحمتي كه او تحمل مي كند قابل مقايسه نيست. گوستاو نوشته است كه خواست عدالت عمومي واقعيتي است در نهاد هر انسان و تنها گروهي كم با نيروي زياد هستند كه نمي گذارند بشر براي رسيدن به آن آرزو با هم متحد شود. اين گروه كوچك دست به هر اقدامي مي زند تا اين نيروي زياد (قدرت و از جمله حكومت) را از دست ندهد. «لاندائوور» چون متوجه شده بود كه مردم كوچه و خيابان نمي توانند مفاهيم فلسفي را از كتاب هاي مربوط كه داراي انشايي ثقيل است درك كنند و در بي اطلاعي باقي مي مانند به نوشتن داستان كوتاه هم دست زده بود تا افكار فلسفي خود را از اين راه به مردم منتقل كند كه كار نسبتاً تازه اي بود.
كينه چيني ها نسبت به ژاپن به صورت يك ميراث درآمده است
در پي انتشار اين گزارش كه چيني ها در يك طومار ۲۴ ميليون امضايي از دولت متبوع خود خواسته اند مانع عضويت ژاپن در شوراي امنيت شود، تحليلگران اظهار نظر كردند كه با توجه به اين كه امضاكنندگان عمدتاً جوانان چيني هستند، به نظر مي رسد كه كينه چيني ها نسبت به ژاپن به صورت يك ميراث ملي درآمده است. چيني ها در طومار خود نوشته اند: ژاپني ها كه در دهه سوم قرن گذشته بي اعتنا به جامعه ملل در چين آن همه كشتار و جنايت كردند و تنها در شهر «نان ژينگ» صدها هزار مرد و زن را در پي اشغال نظامي شهر شكم دريدند شايستگي عضويت در شوراي امنيت را ندارند كه بازوي اجرايي سازمان ملل براي حفظ صلح در جهان است. قتل عام مردمي كه تسليم شده و دست از دفاع برداشته بودند يك وحشيگري و خونخواري مطلق است. دولت چين كه مي تواند با استفاده از «وتو» مانع ورود ژاپن به شوراي امنيت شود گزارش كرده است كه يك درخواست مشابه اينترنتي تا كنون ۸۷ ميليون «كليك موافق» به دست آورده است. تأييد اين درخواست اينترنتي با كليك روي كليد «بله» صورت گرفته است. از آنجا كه بيشتر امضا كنندگان شكوائيه كتبي، جوانان چيني هستند تحليلگران آن را نشانه ادامه حالت خصومت در سال هاي آتي دانسته و گفته اند كه ژاپن سال هاي سختي را در پيش خواهد داشت.
درباره انتخاب طالباني به رياست جمهوري عراق
انتخاب جلال طالباني به رياست جمهوري عراق كه ديروز از سوي پارلمان تازه اين كشور صورت گرفت، وسيعاً در رسانه هاي جهان منعكس شده بود زيرا كه براي نخستين بار يك «كرد» به اين مقام در عراق كه كشوري با اكثريت عرب است دست مي يافت. تحليلگران در مطالب خود در اين زمينه نوشته اند كه معرفي وزير نفت توسط اين رئيس جمهور پيش از تعيين نخست وزير است زيرا توده عراقي با مطالبي كه مي شنوند نسبت به تعيين وزير نفت بسيار حساس شده اند. اين تحليلگران نوشته اند: اين نخستين بار در تاريخ كوتاه و هشت دهه اي عراق مستقل است كه در آن يك «كرد» رئيس كشور مي شود. در اين تحليل ها به تاريخچه فعاليت هاي طالباني و رقابت هاي گذشته گروه او با بارزاني ها و مسئله عدم شركت اكثريت عرب سني در انتخابات پارلماني سي ام ژانويه عراق و نظر سران تركيه و دولت هاي عربي در اين زمينه اشاره شده بود.
برخي از رسانه ها ضمن گزارش هاي خود اشاره به حمايت هاي آمريكا از كردهاي عراقي در طول ۸۷ سال اخير (پس از جنگ جهاني اول) و حمايت متقابل كردها از آمريكا در جريان لشكركشي به عراق و اشغال نظامي اين كشور كرده و چند رسانه هم به بحث درباره سياست قبلي طالباني نسبت به دولت صدام پرداخته و يك عكس قديمي را كه وي بر شانه صدام بوسه مي زند پخش كرده بودند.

پاسخ به پرسش پزشكي
ميگرن
دكتر روزنفلد در برابر اين سئوال كه آيا ميگرن كشنده است پاسخ منفي داده و گفته است كه اين نوع سردرد كشنده نيست ولي در برخي موارد انسان را از زنده بودن سير مي كند. وي افزوده است كه به دلايل نا معلوم شمار بيماران مبتلا به ميگرن در سال هاي اخير رو به افزايش گذاشته است. او گفته است كه سردرد را نبايد دست كم گرفت زيرا كه همه سردرد ها نتيجه كم خوابي، خستگي، اضطراب و يا نتيجه سرماخوردگي، تورم سينوس ها و مشكلات معدي نيستند، بلكه برخي از آنها علامت بيماري هاي خطرناك تر از جمله عبور فشار خون از خط قرمز، گلاكوما، تومور مغزي و... هستند، لذا نبايد به مصرف چند آسپرين و كمي استراحت اكتفا كرد. اگر سردرد ادامه داشته باشد بايد به ديدار دكتر شتافت تا علت آن را بيابد.

نگارستان
003363.jpg
۱- خزان پيري
۲- هنرمند: حسين بهزاد؛ استاد بهزاد در سال ۱۲۷۳ هجري شمسي (۱۸۹۴ م) در تهران متولد شد. وي از نخستين هنرمنداني بود كه براي احياي نقاشي سنتي ايران عناصر طبيعي گرايي اروپايي را به هنر نقاشي سنتي ايران وارد كرد. اولين اساتيد وي پدرش فضل الله اصفهاني، ملاعلي قلمدان ساز و ميرزاحسن پيكرنگار بودند. بهزاد پس از اتمام مشق نقاشي، در بازار تهران كارگاه نقاشي افتتاح كرد. در اين دوره بهزاد از آثار استادان قديم رونگاري مي كرد كه اين امر به تجربه و مهارتش افزود و او را بيش از پيش با اسلوب نگارگري آشنا كرد. بهزاد به قصد كار و مطالعه در سال ۱۳۱۴ (ه .ش) رهسپار فرانسه شد و پس از بازگشت شيوه كارش متحول گشت. از بارزترين مشخصه هاي آثار بهزاد مي توان به اهميت اصول طراحي و محدوديت استفاده از رنگ اشاره كرد. علاوه بر اين توجه به حالات و رفتار اشخاص، سايه پردازي، كاهش توجه به ريزه كاري ها، انتخاب موضوع هاي جديد و گاه معاصر از ديگر مشخصه هاي آثار بهزاد است. سبك كار وي تأثير به سزايي بر مكتب اصفهان و مينياتور سنتي داشت از اين رو آثار او را مينياتور معاصر لقب داده اند.
۳- نام و مشخصات اثر: خزان خيام / گواش و آبرنگ روي كاغذ / ۴۳ * ۶۳ سانتي متر / ۳۰ فروردين ۱۳۲۶ اثر يكي از بهترين نقاشي هاي بهزاد است كه در تهران كار شده است. موضوع نقاشي شعر معروف خيام درباره جواني است. خيام محزون، دست بر زانو زده و به درخت خزان زده تكيه كرده است. پرنده شباب از گوشه راست اثر در حال پركشيدن است. استفاده از رنگ قهوه اي، نخودي، گل بهي و بنفش جلوه اي زيبا به اثر بخشيده است. خط اثر نستعليق، اما خطاط ناشناس است. شعر مي گويد:
افسوس كه نامه جواني طي شد
وآن تازه بهار زندگاني دي شد
آن مرغ طرب كه نام او بود شباب
فرياد ندانم كه كي آمد كي شد
۴- سبك اثر: مينياتور معاصر: سبك در اصل مينياتور است اما به جهت تفاوت هاي آثار بهزاد با سبك مينياتور سنتي آن را مينياتور معاصر مي خوانند.
۵- محل نگهداري اثر: اداره كل موزه هاي بنياد / خزانه.

بهارستان
بزرگي به خوابش ديد: ايستاده، جامي در دست و سر به تن نه! گفت: اين چيست؟ گفت: او جام به دست سر بريدگان مي دهد.
در ذكر منصور حلاج - تذكرة الاولياي عطار

برگي از تاريخ
چرچيل و ايران
جهان در روز هفتم آوريل (روزي چون امروز) در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعدد بود كه برخي از آنها از اين قرارند: در سال ۶۹۰ ميلادي اسلاوهاي مهاجر كه از روسيه و اوكراين به حركت در آمده و وارد بالكان شده بودند و قصد تصرف قسطنطنيه را داشتند، در شرق مقدونيه از حكومت روم شرقي شكست خوردند و به عقب رانده شدند. در سال ۱۶۵۲ نخستين دسته هلندي هاي مهاجر در محل امروز «كيپ تاون» در جنوب آفريقا مستقر شدند كه بعداً اقليت سفيد آفريقاي جنوبي را به وجود آوردند. در سال ۱۶۸۹ پارلمان انگلستان حق دادن عريضه مستقيم به پادشاه را براي اتباع اين كشور تضمين كرد كه بعداً ساير كشورها آن را اقتباس كردند و در همه جا رعايت مي شود و ارسال هرگونه نامه و عريضه به رئيس كشور آزاد و از چارچوب هاي بوروكراتيك خارج است و فرستنده نامه در صورت ذكر نشاني خود، حق دريافت پاسخ دارد. در سال ۱۹۳۹ ايتاليا كشور آلباني را در شرق درياي آدرياتيك (نه چندان دور ازخاك خود) به اين بهانه كه در عهد باستان (۱۵ قرن پيش از آن) گوشه اي از امپراتوري روم بود اشغال نظامي كرد و جامعه ملل نتوانست مانع اين كار شود و اين ضعف آغاز پايان كار اين جامعه بود. در سال ۱۹۴۸ سازمان جهاني بهداشت تأسيس شد. در سال ۱۳۳۴ هجري فضل الله زاهدي نخست وزير كودتا پس از دو سال و هفت ماه و ۲۰ روز حكومت كنار رفت و حسين علاء برجاي او نشست. در سال ۱۹۸۰ جيمي كارتر رئيس جمهوري وقت آمريكا به دليل آزاد نشدن گروگان هاي آمريكايي همه مناسبات آن دولت با ايران را قطع و ويزاهاي ايرانيان براي ورود به آمريكا حتي كارت هاي سبز ايرانياني را كه در خارج از آمريكا بودند لغو كرد و دستور داد تا اطلاع ثانوي به ايرانيان ويزاي ورود به آمريكا داده نشود و اين دستور تا نزديك به يك سال به قوت خود باقي بود. ايران و آمريكا از آن زمان تاكنون كه ۲۵ سال مي گذرد هنوز روابط ندارند. در سال ۱۹۸۸ در پي مذاكرات و قول و قرار هاي پنهاني مسكو و واشنگتن، دولت شوروي اعلام داشت كه نيروهايش را از افغانستان خارج خواهد ساخت. اين نيروها كه شمارشان از ۱۱۹ هزار تجاوز نكرده بود ۹ سال پيش از آن وارد افغانستان شده بودند تا افغانستان كه گرفتار كشمكش داخلي كمونيست هاي اين كشور شده بود تحت نفوذ آمريكا قرار نگيرد. طبق قرار محرمانه سال ،۱۹۸۸ آمريكا قول داده بود كه درصدد بسط نفوذ در افغانستان برنيايد.
و اينك برگ امروز: چرچيل نخست وزير وقت انگلستان در اين روز در سال ۱۹۴۱ (۱۸ فروردين ۱۳۲۰) به ژنرال «آركيبالد واول» دستور انتقال يك لشكر از هند را به بصره داد. بهانه اعزام اين لشكر كه عده نفرات آن به چهار هزار تن هم نمي رسيد كودتاي رشيد عالي (ناسيوناليست هوادار آلمان) و محافظت از حوزه هاي نفتي بيان شده بود، ولي مأموريت اين نيرو در واقع اشغال نظامي ايران در فرصت مناسب بود، زيرا كه دولت تهران عميقاً متمايل به آلمان شده بود. كودتاي رشيد عالي موضع دولت تهران را تقويت كرده بود. چرچيل از دو جهت هراس داشت، يكي سقوط شمال آفريقا و رخنه نيروهاي آلمان به شرق سوئز و ديگري عبور نيروهاي آلماني از قفقاز و سرازير شدن به مناطق نفتي خاورميانه و تصرف اين منطقه با كمك ارتش ايران. چرچيل مي دانست كه تصرف خاورميانه توسط آلمان، بدون كمك ايران امكان پذير نيست و به اين دليل ايران را هدف قرار داده بود و به تطميع و خريد برخي مقامات نظامي و سياسي ايران و اطرافيان رضاشاه دست زده بود تا ارتش ايران كه براي تجهيز آن ۲۰ سال سرمايه گذاري شده بود وارد عمل نشود. كودتاي رشيدعالي در عراق كه نيروي نظامي قابل ملاحظه نداشت نگراني چرچيل را چند برابر كرد و تلاش هاي خود را معطوف به اين نقطه از جهان و حفظ هند و نفت خاورميانه ساخت. هند از جانب شرق هم در معرض حمله ژاپني ها بود. اشتباه دولت وقت ايران در اين بود كه به اهميت قضيه پي نبرد و به بقاي رشيدعالي كمك مؤثر نكرد كه كودتاي او ديري نپاييد و پس از شكست او نوبت به ايران رسيد.
www.iranianshistoryonthisday.com

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


گشتي در دنياي خبرها
محدوديت تازه  براي كارگران ساختماني
بروكسل: مقامات اتحاديه اروپا قصد دارند محدوديت تازه اي براي معماران و كارگران ساختماني كشور انگليس در نظر بگيرند. معماران و كارگران ساختماني انگليس معمولا در حين گرم شدن هوا و تابش شديد نور خورشيد پيراهن هاي خود را از تن بيرون مي آورند تا برنزه شوند. اما اتحاديه اروپا قصد ممنوع كردن اين عمل را دارد.
هدف اصلي اتحاديه اروپا از اعمال اين قانون، جلوگيري از ابتلاي اين افراد به سرطان پوست است.
عاقبت قفل نكردن گوشي
تنسي: قفل نبودن صفحه كليد تلفن همراه يك سارق در آمريكا باعث شد تا او به دام پليس بيفتد.
او هنگامي كه به همراه يكي از دوستانش قصد سرقت از يك خانه را داشت، گوشي تلفن همراه خود را داخل جيب شلوارش قرار داد. اما در حين سرقت به صفحه كليد گوشي تلفن فشار وارد شده و از بخت بد سارق شماره ۹۱۱ را كه شماره تلفن مركز فوريت هاي پليس است، شماره گيري كرد.
همين موضوع باعث شد تا ماموران مركز به مدت ۴۰ دقيقه به كليه مكالمات دو سارق گوش دهند و با شناسايي مكان سرقت آنها را دستگير كنند.
شرمندگي كلينيك ترميم مو در اينترنت
سن فرانسيسكو: از اين پس افرادي كه به كلينيك هاي ترميم مو مراجعه كرده اند و از نتيجه كار پزشكان كلينيك ناراضي هستند مي توانند نام كلينيك مورد نظر را در اينترنت منتشر نمايند.
چندي پيش يك مرد در آمريكا به يك كلينيك ترميم موي سر مراجعه كرد كه اين موسسه در آگهي خود مدعي شده بود كه از سال ۱۹۷۴ تاكنون بيش از ۱۸۰ هزار پيوند موفقيت آميز مو انجام داده است.
اما چون اين مرد نتيجه مثبتي از اين كلينيك نگرفت، نام كلينيك را در شبكه جهاني اينترنت منتشر نمود كه در پي اين اقدام، صاحب كلينيك مورد نظر به دادگاه شكايت كرد. اما قاضي پرونده، انتشار نام كلينيك را حق مسلم مشتري دانست.
سه روز حبس در آسانسور
نيويورك: پيك موتوري يك رستوران چيني در آمريكا كه براي تحويل چند پرس غذا از رستوران خارج شده بود، ديگر به محل كار خود بازنگشت.
به همين دليل صاحب رستوران پس از سه روز پليس را خبر كرد و مشخص شد كه پيك نگون بخت داخل آسانسور يك ساختمان چند طبقه محبوس شده است.
با آنكه وي صدها بار دكمه اضطراري را فشرد و داد و فرياد كرد، اما هيچ يك از ماموران امنيتي ساختمان به سراغش نيامدند. او كه به مدت سه روز آب و غذا نخورده بود هم اكنون به دليل سوءتغذيه در بيمارستان بستري است.
جلوگيري از افزايش حجم عضلات زندانيان
استكهلم: زندانيان كشور سوئد روز دوشنبه اين هفته دست به اعتصاب زدند. پس از اينكه اعلام شد كه زمان جلسات ورزشي و تمرين با وزنه زندانيان كاهش خواهد يافت آنان اعتصاب كردند. البته اين اعتصاب بسيار آرام بود و زندانيان به دليل اينكه حاضر نشدند در كلاسهاي آموزشي و كارگاه ها حاضر بشوند درون سلول خود ماندند.
يكي از مقامات امنيتي زندانهاي سوئد مي گويد: هدف ما از كاهش ساعات تمرين با وزنه، جلوگيري از عضله دارشدن زندانيان است اما قصد داريم با شيوه هاي ديگري آنها را سالم و بانشاط نگاه داريم.
محبوبيت بيشتر پس از مرگ
لندن:فرانك سيناترا كه در سال ۱۹۹۸ در سن ۸۲ سالگي از دنيا رفت، در حال حاضر، محبوب تر از زماني است كه زنده بود.
اين خواننده و بازيگر آمريكايي كه اوج محبوبيتش به دهه هاي ۶۰ و ۷۰ بازمي گردد اين روزها طرفداران بيشتري نسبت به آن زمان پيدا كرده است.
به گفته دختر اين خواننده ، هر هفته در حدود ۱۰ هزار كاست وي به فروش مي رسد.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز: ساعت ۱۳ و ۶ دقيقه
اذان مغرب امروز: ساعت ۱۹ و ۴۹ دقيقه
اذان صبح فردا: ساعت ۵ و ۱۶ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و ۴۳ دقيقه

گل و گياه
گل شبدر
003360.jpg
نام علمي: Trifolium rubens
خانواده: LEGUMINOSAE
گياهي است دائمي كه برگهاي آن داراي سه  لوب مي باشند (مانند تمامي شبدرها) ولي هر لوب ظاهري كشيده داشته و در حاشيه سفيدرنگ است. گلها قرمز مايل به ارغواني بوده و در اول تابستان ظاهر مي شوند. حداكثر بلندي و گستردگي آن به ۳۰ سانتي متر مي رسد.
نيازها: مكان آفتابي، خاك معمولي كه داراي زهكش خوب باشد. به دليل بذر پراكني خودبخودي گاهي حالت مهاجم پيدا كرده و علف هرز محسوب مي شود ولي كاشت و پرورش كنترل شده آن را به يك گياه زينتي زيبا تبديل مي كند. حداقل دماي قابل تحمل آن ۵- درجه سانتي گراد است.
ازدياد: از طريق تقسيم گياه در بهار و يا كاشت بذر در فصل پاييز امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |