پنجشنبه ۱۸ فروردين ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۶۸ - Apr 7, 2005
مركز پژوهش هاي مجلس براي سال جاري پيش بيني كرد
نرخ تورم ۸/۱۴ رشد اقتصادي ۹/۶
گروه اقتصادي: مركز پژوهشهاي مجلس براي سال جاري نرخ رشد اقتصادي كشور را ۹/۶ درصد و نرخ تورم را ۸/۱۴ درصد پيش بيني كرده است.
به گزارش خبرنگار ما در گزارش مركز پژوهشها كه براساس لايحه بودجه سال ۸۴ تهيه شده آمده است: در حالي كه پيش بيني مي شود نرخ نهايي تورم در سال ۸۳ حدود
۳/۱۵ درصد باشد اين ميزان در سال ۸۴ به حدود ۸/۱۴ درصد كاهش خواهد يافت.
در اين گزارش كه با استفاده از الگوهاي اقتصادسنجي بدست آمده همچنين در زمينه  صادرات و واردات كشور پيش بيني شده است كه صادرات كالا و خدمات در سال ۸۴ حدود ۸/۷ درصد رشد داشته باشد و اين در حالي است كه رشد واردات در اين سال
۹/۸ درصد مي باشد. در گزارش مركز پژوهشهاي مجلس همچنين آمده است كه رشد واردات كالا و خدمات در سال ۸۳ بيش از ۲/۱۶ درصد بوده است.
در اين گزارش همچنين ذكر شده است: چنانچه پيش بيني عملكرد بودجه سال ۸۴ به وقوع بپيوندد كسري بودجه (خالص تملك دارايي هاي مالي) حدود ۹۷ هزار و ۹۶۱ ميليارد ريال خواهد بود و با توجه به اين كه دولت منبعي را براي جبران اين كسري پيش بيني نكرده است، بنابراين در سال آينده برداشت از حساب ذخيره ارزي بيش تر خواهد شد.
براساس اين گزارش در حالي كه در لايحه بودجه سال ۸۴ برداشت ۷/۷ ميليارد دلار از حساب ذخيره ارزي پيش بيني شده مركز پژوهشهاي مجلس معتقد است اين ميزان به ۶۹/۱۰ ميليارد دلار افزايش خواهد يافت.
در اين گزارش همچنين در خصوص ميزان استفاده از درآمدهاي نفتي در بودجه آمده است: با ۶/۱۰ ميليارد دلار برداشت از حساب ذخيره ارزي سال آينده دولت ۷۹/۲۴ ميليارد دلار از درآمدهاي نفتي استفاده خواهد كرد.
به گزارش خبرنگار ما حساب ذخيره ارزي در ابتداي سال ۸۳ حدود ۴/۸ ميليارد دلار موجودي داشت كه تا پايان سال حدود ۱۱ ميليارد دلار به اين حساب وارد شد كه اگر برداشتي از آن صورت نمي گرفت در ابتداي سال جاري منابع اين حساب به حدود ۲۰ ميليارد دلار مي رسيد كه به دليل برداشتهاي مكرر در پايان سال ۸۳ تنها ۱۰ ميليارد دلار موجودي در حساب ذخيره ارزي باقي ماند.
اين گزارش حاكي است كه براساس جداول موجود در برنامه چهارم توسعه متوسط نرخ رشد اقتصادي در اين برنامه ۸ درصد و متوسط نرخ تورم ۹/۹ درصد در نظر گرفته شده است.

مجلس خواهان پاسخگويي دولت
در مورد افزايش قيمت هاست
003318.jpg
گروه اقتصادي: علي ابراهيمي-تداوم نابساماني بازار ميوه و تره بار و افزايش قيمت برخي كالاها در روزهاي اخير به اولين چالش جدي ميان مجلس و دولت كه ماه هاي پاياني فعاليت خود را مي گذراند تبديل شده است.
مجلس شوراي اسلامي كه در سال گذشته در قالب مهمترين و جنجالي ترين مصوبه خود، راي به تثبيت قيمت چندكالاي اساسي داد و با اين مصوبه فضاي رواني را براي مهار تورم در سال جاري فراهم ساخت، اين روزها، همزمان با بروز بحران در بازار برخي كالاهاي موردنياز و روزمره مردم نسبت به افزايش قيمت ها واكنش نشان داده و خواستار پاسخگويي جدي دولت در اين زمينه شده است.
مرتضي تمدن عضو كميسيون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس با انتقاد از گراني هاي اخير به ويژه در ايام عيد به ايسنا گفته است: گران شدن يكباره برخي اقلام مصرفي نظير ميوه، خشكبار و اقلام شوينده در آستانه ورود به سال ۸۴ با هيچ منطق اقتصادي قابل توجيه نيست شايد اگر اين قضيه به تدريج اتفاق مي افتاد مي شد گفت كه عرضه و تقاضا چنين وضعيتي را به بازار مصرف مردم تحميل كرده است ولي ما در يك مقطع زماني كوتاه شاهد افزايش قيمت ها بوده ايم. در روزهاي پاياني سال برخي مسوولان كشور و وزارتخانه ها در مصاحبه هاي خود از برنامه ريزي براي تامين و عرضه اقلام مصرفي مردم، عدم گراني و واردات ميوه براي شكستن قيمت هاي كاذب خبر دادند كه خلاف اين موضوع ديده شد. لذا در نهايت تاسف هيچگونه نظارت و كنترلي بر قيمت ها صورت نگرفت و بازار به حال خود رها شد تا عرضه كنندگان آنگونه كه مايل هستند ارزاق عمومي جامعه را توزيع كنند.
وي مي افزايد: درباره واردات ميوه هيچ گونه آمار و ارقام قابل توجهي در دست نبوده و مشخص نيست كه آيا اصلا ميوه جهت شكستن قيمت كاذب به كشور وارد شد يا نه و درصورت ورود در كجا توزيع شد؟ بنابراين مدارك و دلايلي دال بر اينكه ميوه وارداتي وارد بازارهاي مصرفي شده باشد در دست نيست.
تمدن مي افزايد: قدر مسلم گراني هاي اخير ناشي از عدم توانايي در كنترل و نظارت، سوء مديريت و عدم برقراري امنيت مصرف عامه جامعه بوده است و وزارت بازرگاني و ساير دستگاه ها ثابت كردند كه هيچ قدرتي در نظارت بر بازار مصرف و تنظيم عرضه و تقاضا ندارند.
همچنين حميدرضا حاجي بابايي در گفت وگو با خبرنگار ما در زمينه علل نابساماني قيمت ميوه و مركبات گفت: در طول يك ماه گذشته كاري كه در زمينه نابساماني بازار ميوه و مركبات صورت گرفته به هيچ وجه با توجيه هاي اقتصادي، سياسي، فرهنگي و عقلي همخواني ندارد. در اين زمينه علاوه بر كمبود ميوه در سطح بازار مشكل ديگر گراني مفرط ميوه درست در زماني است كه مجلس شوراي اسلامي بحث تثبيت قيمت ها را داشته است. هر انسان عاقلي مي داند در كشورمان كمبود ميوه يا مشكل آوردن ميوه به بازار يا واردات آن را نداريم.
بايد وزراي مربوطه در صحن مجلس حضور يافته و در انظار نمايندگان و مردم به طور مستقيم پاسخگو باشند. هيچ كدام از پاسخ هايي كه تاكنون وزراي مربوطه در چند روز گذشته داده اند نه تنها قانع كننده نبوده بلكه موجب افزايش ابهامات شده است.
عضو هيات رييسه مجلس مي افزايد: منتظر هستيم تا كميسيون كشاورزي و منابع طبيعي پس از برگزاري جلسه اي نتيجه را سريعا به مجلس ارايه كند گرچه تعداد زيادي از نمايندگان خواستار آن هستند تا وزراء مربوطه در مجلس حضور يافته و پاسخگو باشند اما بنا به درخواست رييس مجلس مبني بر حضور وزراء در كميسيون كشاورزي اين كار درحال انجام است و مجلس در اين زمينه حساسيت خاص و بالايي دارد.
وي در زمينه تشكيل كميته ويژه مبارزه با گراني در دولت مي گويد: تشكيل اين كميته نوشداروي بعد از مرگ سهراب است و قادر نيست چيزي را تغيير دهد بلكه دولت بايد كميته مبارزه با گراني را قبل از تعطيلات عيد تشكيل مي داد تا در اين ايام مردم با مشكل مواجه نشوند. اكنون قيمت بسياري از اجناس افزايش يافته و درواقع شيريني مصوبات مجلس را در كام مردم تلخ كرده اند و هركس به هر دليلي در اين امر دخيل بوده بايد جوابگوي قانون باشد گرچه تشكيل اين كميته در سال گذشته نيز آثار و نتايج مشهودي را به دنبال نداشته است.
شريعتمداري: واردات تنها راه حل است
در اين رابطه وزير بازرگاني در تازه ترين واكنش، تنها راهكار مبارزه با نابساماني بازار ميوه را تامين نياز بازار از طريق واردات يا اعمال سياست هاي كنترلي و بازرسي و نظارت عنوان كرد. وزير بازرگاني معتقد است با تصويب قانون نظام صنفي امكان اعمال اين كنترل و نظارت با ابزارهاي موجود بسيار ضعيف است. وي معتقد است وزارت بازرگاني از هر ابزار و وسيله اي كه دراختيار داشته براي تنظيم بازار ميوه كمك گرفته اما به دليل عدم تحقق واردات ميوه كه ناشي از مشكلات قرنطينه و مخالفت وزارت جهاد كشاورزي بوده و تامين نشدن به موقع اعتبار موردنياز اجراي طرح خريد و ذخيره سازي سيب و مركبات، اين وزارتخانه قادر به تامين نياز و تنظيم بازار شب عيد ميوه و مركبات نبوده است.
قيمت گوجه فرنگي كاهش مي يابد
مديركل دفتر سبزي و صيفي وزارت جهاد كشاورزي در گفت وگو با ايسنا اعلام كرده قيمت گوجه فرنگي به دليل برودت و سردي هوا، عدم عرضه اين محصول در فاصله زماني ۲۰ اسفند ۸۳ تا ۲۰ فروردين ۸۴ و تعطيلي كاميون داران در ايام عيد افزايش يافته است و قطعا تا ۲۰ فروردين ماه جاري قيمت اين محصول با گرمي هوا كاهش خواهد يافت.

حضور چين، هند و غول هاي بزرگ نفتي در ايران
003315.jpg
ايسنا: ميدان نفتي آزادگان شمالي مورد توجه چيني ها و هندي هاست؛ ضمن آنكه بعضي از غول هاي بزرگ نفتي هم در اين ميدان حضور دارند.
مهندس علي اكبر وحيدي آل آقا ـ قائم مقام مديرعامل شركت مهندسي و توسعه نفت (متن) - درخصوص آخرين وضعيت ميادين نفتي كشور در ابتدا به آزادگان شمالي اشاره كرد و از تعداد كم پيشنهادات كه به دليل بستگي پيدا كردن آن با LNG به دست آمده گفت و افزود: بسياري از شركت ها بعد از تفاهم نامه و بستگي پيدا كردن اين ميدان با LNG كنار كشيدند اما پيشنهادهاي فعلي خوب اند و اين منطقه مورد توجه چيني ها و هندي هاست. ضمن آن كه بعضي از غول هاي بزرگ نفتي هم در اين ميدان حضور دارند.
آل آقا تأكيد كرد كه در تفاهم نامه امضا شده با ژاپني ها همه ميدان تحت عنوان MOU (تفاهم نامه) نيامده است و خط كار آنها را به طور مشخصي تعريف و بعد براي مناقصه اقدام كرديم. او به اميدواري شركت متن نسبت به اتمام برنامه هاي پيش بيني شده براي ميادين يادآوران، آزادگان شمالي و جفير اشاره كرد و افزود: به دلايل متفاوت از جمله MOU (تفاهم نامه ها) و نيز تبليغات جهاني عليه ما كه بر روند كار تاثير غيرمستقيم گذاشت، بسياري از برنامه ها عقب افتاد.وي افزود: اميدوار بوديم تكليف اين ميدان تا پايان سال ۸۳ مشخص شود اما به دلايل مختلف كه بيشتر از طرف خارجي صورت گرفت، كار به تعويق افتاد و مي توان تداخل امور شركتي و دولتي و تاثيرگذاري هر يك بر ديگري را از جمله دلايل اصلي دانست.
وي در ادامه فلسفه و نياز حضور پيمانكاران خارجي را بنا بر دلايلي دانست كه اگر از طرف مسئولان مربوطه احساس شود از آنها دعوت به عمل مي آيد.
آل آقا افزود: در برخي موارد داشتن تكنولوژي ها، پيچيدگي ها و روابط خاص كشوري ايجاب مي كند كه پيمانكاران خارجي حضور داشته باشند و در همه اين موارد ما دخيل نيستيم.
قائم مقام مديرعامل شركت متن محقق شدن توليد ۴/۵ ميليون بشكه نفت در روز را در برنامه چهارم دور از ذهن ندانست و خاطرنشان كرد: افت ميادين موجود و تفاوت بين ميزان اين افت و برنامه هايي كه قرار است رسيدن به اين رقم را مشخص كند، بسيار اهميت دارد.

براي جبران دير كرد تحويل سيم كارت به متقاضيان
شركت مخابرات ايران يكصد ميليارد تومان
خسارت پرداخت مي كند
003309.jpg
گروه اقتصادي _ افروز پورهاشمي: همزمان با واگذاري بيش از ۳۶۰ هزار سيم كارت تلفن همراه از ۲۷ فروردين ماه، مديرعامل شركت مخابرات ايران گفت: از ۶ ميليون نفري كه براي دريافت سيم كارت تلفن همراه نام نويسي كرده اند تاكنون يك ميليون و ۸۰۰ هزار نفر سيم كارت خود را دريافت كرده اند. دكتر محمد كرم پور به خبرنگار ما گفت: در اين راستا قرار است به ۵/۳ ميليون نفر متقاضي كه سيم كارت خود را با تأخير دريافت خواهند كرد خسارت پرداخت شود.
وي با اشاره به اين كه پرداخت خسارت مشمول افرادي مي شود كه از زمان قرعه كشي سيم كارت خود را با تأخير دريافت كنند، اظهار كرد: براين اساس افراد فوق به ازاي ديركرد دريافت سيم كارت خود سود ۱۲ درصدي دريافت خواهند كرد.وي جمع كل خسارت پرداختي را ۱۰۰ ميليارد تومان عنوان كرد.
وي همچنين گفت: اولين گروه دريافت كننده خسارت، متقاضياني خواهند بود كه سيم كارت خود را در فروردين ماه (براي يك ماه) دريافت خواهند كرد و به اين ترتيب به واگذاري بعد از اين موعد نيز خسارت پرداخت خواهد شد.
برهمين اساس باتوجه به مشخص نبودن وضعيت سيم كارت در بازار، خريد و فروش سيم كارت هاي تلفن همراه نسبت به گذشته به حداقل ممكن رسيده است. چنانچه بنا به گفته عده اي از فروشندگان، عدم آگاهي از وضعيت آينده قيمت سيم كارت تلفن همراه و احتمال كاهش بهاي آن باعث ركود بازار خريد و فروش اين محصول شده است.
البته نزديكي ايام قرعه كشي سيم كارت هاي اعتباري را هم بايد مزيد برعلت دانست. هرچند كه به نظر مي رسد به علت عدم نام نويسي عده كثيري شايد بدون قرعه كشي واگذاري اين سيم كارت ها انجام پذيرد. هم اكنون اغلب فروشندگان سيم كارت فقط اقدام به فروش سيم كارت هاي صفر به پيش شماره ۹۱۲۲ با قيمت ۹۲۶ هزار تومان و سيم كارت هاي صفر با پيش شماره ۰۹۱۲۵ به نرخ ۸۸۵ هزار تومان كرده و از خريداري سيم كارت ها خودداري مي كنند.
اين در حالي است كه بهاي فروش اين سيم كارت ها نيز نسبت به اسفندماه سال گذشته با روند كاهشي مواجه است. چنانچه سيم كارت هاي يادشده در اسفند سال ،۸۳ به ترتيب با نرخ هاي ۹۵۰ هزارتومان و ۸۹۵ هزار تومان به فروش مي رسيدند.
همچنين واگذاري بيش از ۳۶۰ هزار سيم كارت تلفن همراه از ۲۷ فروردين ماه سال جاري را نيز مي توان از علل ديگر عدم داد و ستد سيم كارت به ويژه در بخش خريد از سوي نمايندگي هاي تلفن همراه و اشخاص داشت.
چنانچه خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي شركت ارتباطات سيار در خبري اعلام كرده است كه در ادامه واگذاري ۶/۵ ميليون سيم كارت تلفن همراه به مشتركاني كه در اسفند سال ۸۲ اقدام به ثبت نام كرده اند، ۱۰ اولويت جديد شامل اولويت هاي ۳۵ تا ۴۴ از روز شنبه ۲۷ فروردين ماه سال جاري واگذاري خواهند شد.
بر پايه اين گزارش مشتركيني كه ۲ رقم سمت راست فيش هاي آنها به ،۵۸ ۷۳ و ۵۵ ختم مي شود روزهاي ۲۷ و ۲۸ فروردين ماه، مشتركيني كه ۲ رقم سمت راست فيش هاي آنها به ،۴۶ ۱۹ و ۵۶ ختم مي شود روزهاي ۲۹ و ۳۰ فروردين ماه، مشتركيني كه ۲ رقم سمت راست فيش هاي آنها به ،۷۸ ،۱۱ ۷۲ و ۲۱ ختم مي شود روزهاي ۳۱ فروردين ماه و يكم ارديبهشت ماه سال جاري سيم كارت خود را دريافت خواهند كرد.
متقاضياني كه ۲ رقم سمت راست فيش هاي آنها با ارقام اعلام شده مطابقت دارد مي توانند، در تاريخ هاي مذكور با مراجعه به دفاتر پستي محل ثبت نام نسبت به دريافت سيم كارت خود اقدام كنند.

روند نزولي قيمت نفت ادامه دارد
003312.jpg
گروه اقتصادي: بعد از ثبت ركورد ۲۸/۵۸ دلاري قيمت نفت در روز دوشنبه، بازار اين كالا طي دو روز گذشته شاهد كاهش قيمت بوده است.
به گزارش خبرنگار ما دليل عمده كاهش قيمت نفت در روز گذشته اظهارات رئيس بانك مركزي آمريكا بود.
«آلن گرين اسپاين» در يك اظهارنظر اعلام كرد كه ذخاير نفتي آمريكا افزايش يافته است كه به اين ترتيب قيمت نفت در بازارهاي آمريكا تا سطح ۷۶/۵۵ دلاركاهش يافت.
همچنين معامله گران در بازارهاي اروپا روز گذشته هر بشكه نفت برنت را براي ماه مي ۱۹/۵۵ دلار دادوستد كردند.
اين در حالي است كه شيخ احمد الفهد الصباح رئيس اوپك معتقد است قيمت نفت تا سطح ۶۰ دلار نيز افزايش خواهد يافت.اين گزارش همچنين حاكي است كه بهاي نفت سبك ايران در بازارهاي بين المللي حدود ۵۰ دلار و ۸۷ سنت معامله شده است. هر بشكه نفت خام سنگين ايران نيز براي تحويل در خليج فارس روز گذشته ۴۸ دلار و ۴۹ سنت معامله شد.رئيس بانك مركزي آمريكا مهمترين دليل افزايش قيمت نفت در ماههاي اخير را بي ثباتي هاي ژئوپوليتيكي عنوان كرده است. گرين اسپاين معتقد است كه اين بي ثباتي ها در سالهاي آينده نيز بر قيمت نفت اثرگذار خواهد بود.

اجلاس هيات خدمات مالي اسلامي (IFSB)
در تهران آغاز به كار كرد
مهر: اجلاس هيات خدمات مالي اسلامي (IFSB) با حضور روساي بانكهاي مركزي ۱۵ كشور اسلامي آغاز بكار كرد.
اجلاس هيات خدمات مالي اسلامي در سوم نوامبر ۲۰۰۲ ميلادي به همت تعدادي از بانك هاي مركزي كشورهاي اسلامي در شهر كوالالامپور كشور مالزي افتتاح و از اوايل سال ۲۰۰۴ ميلادي فعاليت رسمي خود را آغاز كرد.
اين هيات داراي ۶۵ عضو فعال مي باشد كه به عنوان يك نهاد بين المللي مسئول ارايه استانداردهاي لازم براي موسسات مالي اسلامي مي باشد و هدف آن افزايش استحكام و سلامت نظام مالي اسلامي است.
هم اكنون بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران به عنوان رييس دوره اي هيات خدمات مالي اسلامي ميزبان نشست سالانه هيات يادشده در تهران مي باشد.

مديرعامل شركت مهندسي و ساخت تاسيسات دريايي:
فاز اول بزرگترين پروژه ايران در خارج از كشور
تا ۴۰ روز آينده تحويل مي شود
مهر: فاز اول بزرگترين پروژه ايران در بخش دريا در كشور هند كه شامل احداث ۱۵۶ كيلومتر خط لوله است تا ۴۰ روز آينده تحويل اين كشور داده مي شود.
مديرعامل شركت مهندسي و تاسيسات دريايي با بيان اين مطلب گفت: در حال حاضر ۵ شناور ايران براي انجام پروژه احداث ۱۵۶ كيلومتر خط لوله در دريا مشغول به كار هستند كه فاز اول اين پروژه به زودي تحويل داده مي شود.
مسعود سلطان پور با اشاره به فاز دوم اين پروژه گفت: عمليات فاز دوم اين طرح نيز از شهريورماه آغاز مي شود و در سال ۲۰۰۶ به پايان مي رسد.
وي علت شروع عمليات اجرايي از شهريورماه را وضعيت نابسامان هوا در دريا عنوان كرد و گفت: اين پروژه بزرگترين پروژه نفتي است كه تاكنون توسط شركت هاي ايراني در خارج از كشور انجام مي شود.
با حل مشكل خريد لوله ها با استانداردهاي مورد نظر شركت هندي، پيش بيني مي شود پيشرفت فيزيكي پروژه نسبت به گذشته افزايش يابد.

به دنبال هشدار سال گذشته وزير نيرو اتفاق افتاد:
خاموشي هاي پراكنده برق در اقصي نقاط ايران
گروه اقتصادي: در ماه هاي پاياني سال گذشته و همزمان با بررسي لايحه بودجه سال ۸۴ وزير نيرو و تني چند از مسئولان وزارت نيرو نسبت به كمبود بودجه به منظور تامين سوخت نيروگاه ها و احداث نيروگاه هاي جديد و بحران در صنعت برق هشدار دادند.
به گزارش خبرنگار ما، اين هشدارها كه زمزمه افزايش قطع برق در سال ۸۴ را عنوان مي كرد عملا نتوانست منجر به حل مشكل كمبود نقدينگي موردنياز نيروگاه ها براي تامين سوخت موردنياز آن ها شود.
با تغيير سال و فرارسيدن فصول گرم به ويژه براي مناطق جنوبي كشور، طي روزهاي اخير خاموشي هاي پراكنده برق در سراسر كشور مشكلاتي را به وجود آورد.
اين درحاليست كه دفتر خدمات اضطراري برق منطقه اي علت قطعي هاي پراكنده برق را ناشي از افزايش بيش از حد مصرف برق عنوان كرده است.
باتوجه به اينكه هنوز استفاده از سيستم هاي خنك كننده در بسياري از نقاط كشور آغاز نشده است مشخص نيست با فرارسيدن ايام تابستان وضعيت خدمات برق چگونه خواهد شد؟

گفت وگوي امروز
ارسال طرح برداشت ۹۰۰ ميليون دلار از حساب ذخيره براي جبران خشكسالي به مجمع تشخيص
گروه اقتصادي: نمايندگان مجلس شوراي اسلامي با اصرار بر مصوبه چندي پيش خود مبني بر دادن اجازه برداشت ۹۰۰ ميليون دلار از حساب ذخيره ارزي به دولت براي جبران خسارات ناشي از خشكسالي و سرمازدگي را به مجمع تشخيص مصلحت نظام فرستادند. براساس اين طرح ۳۰ درصد از مبلغ مذكور براي جبران طرح هاي تأمين آب شرب روستايي و كشاورزي و طرح هاي مقابله با خشكسالي، ۱۰ درصد به منظور تقويت بنيه مالي صندوق بيمه محصولات كشاورزي براي توسعه بيمه خشكسالي و سرمازدگي و ۳۵ درصد براي پرداخت سود و كارمزد بانكي و بخشي از اصل ديون معوقه كشاورزان اختصاص يافت. با عباس رجايي مخبر كميسيون كشاورزي، آب و منابع طبيعي مجلس شوراي اسلامي پيرامون علل ارسال اين طرح به مجمع تشخيص گفت و گو كرده ايم.
* * *
*علت اصرار مجلس شوراي اسلامي بر طرح برداشت ۹۰۰ ميليون دلار از حساب ذخيره ارزي و ارجاع آن به مجمع تشخيص مصلحت نظام كدام است؟
- اين طرح از جمله طرح هايي بوده است كه از اوايل كار مجلس در جهت توسعه بخش كشاورزي مطرح بود و به دليل آنكه طرح مذكور امنيت غذايي كشور را تضمين بيشتري مي كرد داراي اهميت بالايي است. همچنين اين طرح خسارت مجموعه خسارت ديدگان بخش كشاورزي و دامداري كه ناشي از خشكسالي و سرمازدگي بود را تأمين نموده و گام مثبتي در جهت توسعه بيمه اين محصولات بود. از سوي ديگر طرح برداشت ۹۰۰ ميليون دلار از حساب ذخيره ارزي براي اهداف مذكور برخي از منابع پايه مانند آب و خاك را كه از پيش  نيازهاي اساسي بخش كشاورزي است حفظ مي كرد. مجلس با توجه به اهميت اين طرح نسبت به تصويب آن اقدام كرد اما اين طرح در شرايطي با مخالفت شوراي نگهبان رو به رو شد كه پس از ارايه آن طرح هاي ديگري براي برداشت از حساب ذخيره ارزي يا لوايح مختلفي توسط دولت براي استفاده از اين حساب به تصويب رسيد. متأسفانه اين طرح به دلايلي كه از ديد نمايندگان مجلس شوراي اسلامي چندان قانع كننده نبود به تعويق افتاده و رد شد.
* عدم تأمين منابع مالي اين طرح از جمله دلايل رد آن عنوان شده است، نظر شما چيست؟
- يكي از دلايل رد اين طرح عدم تأمين منابع مالي آن عنوان شده اين در حالي است كه فلسفه وجودي حساب ذخيره ارزي وجود منابعي براي تأمين اعتبار ضروري مورد نياز بخش هاي زيربنايي كشور است. شوراي نگهبان با استناد به اصل ۵۳ و ۷۵ قانون اساسي و ايراد عدم پيش بيني تأمين اعتبار مورد نياز طرح آن را رد كرد در حالي كه مجلس تأمين اعتبار مورد نياز آن را از محل حساب ذخيره ارزي در نظر گرفته بود كه براساس قانون براي مصارف خاص امكان برداشت از اين حساب وجود دارد. براين اساس برداشت از حساب ذخيره ارزي براي طرح مذكور نمي تواند مصداق ايراد اصل ۷۵ قانون اساسي باشد. با توجه به اهميت طرح مذكور اين ايراد مورد قبول نمايندگان مجلس شوراي اسلامي نبود چرا كه طرح بيشتر اقشار زحمتكش كشاورز و دامداري كه از سرما زدگي و خشكسالي خسارت ديده بودند را مورد توجه قرار داده بود و بر اين اساس نمايندگان بر مصوبه خود اصرار نموده و موضوع به مجمع تشخيص مصلحت نظام ارجاع شد.
* مجلس در بررسي مجدد طرح تا چه حد ايرادات شوراي نگهبان را برطرف كرد؟
- برخي از موضوعات مورد ايراد شوراي نگهبان كه از نظر زماني مطرح شده بود هنگام بررسي مجدد در مجلس توسط نمايندگان مرتفع شد اما در خصوص ايراد اصل ۷۵ قانون اساسي نمايندگان مجلس نظر شوراي نگهبان را نپذيرفته و اصرار كردند تا موضوع به مجمع ارسال شود.
* امكان تأمين اعتبار طرح از محل سرجمع اضافه شده بودجه ساليانه كشور وجود نداشت و آيا مجلس در اين زمينه اقدامي انجام داد؟
- گرچه سرجمع بودجه سال ۸۴ اعتبار لازم براي حوادث غيرمترقبه از قبيل سرمازدگي و خشكسالي ديده شده است اما به هر حال اين اعتبار مربوط به سهم سال ۸۴ است. اما آنچه در اين طرح مورد نظر قرار گرفته تأمين خسارات ناشي از سرمازدگي و خشكسالي طي ۸ سال گذشته يعني خشكسالي سال ۸۳ و هفت سال قبل از آن مي باشد كه آثار زيانباري را براي كشاورزان در پي داشته است. بر اين اساس به هر ميزاني كه سهم اعتبارات حوادث غيرمترقبه را در بودجه سال ۸۴ افزايش مي داديم باز هم قادر به جبران خسارات ۸ سال گذشته نبوديم. از سوي ديگر نمي توان پيش بيني كرد كه در سال ۸۴ چه اتفاقي از نظر سرمازدگي و خشكسالي خواهد افتاد به نحوي كه حتي در نوروز سال ۸۴ نيز سرما موجب آسيب برخي مناطق در كشاورزي و سرمازدگي سردرختي ها شده است كه بايد بخشي از منابع سال ۸۴ به اين امر اختصاص يابد. پس نمي توان تعيين كرد كه اعتبارات سال ۸۴ تا چه حد قادر به تأمين اعتبار مورد نياز براي جبران خسارات سال هاي گذشته خواهد بود.
* در صورت رد اين طرح در مجمع تشخيص، مجلس چه اقدامي خواهد كرد؟
- اگر طرح مذكور در مجمع تشخيص مصلحت نظام رد شود موضوع منتفي خواهد شد و مجلس بايد به دنبال راهكارهاي ديگري براي تأمين منابع مالي مورد نياز اين بخش باشد.

۲۲۰هزار ايراني در ايام نوروز به امارات سفر كردند
فارس: در ايام نوروز ۲۰۰ هزار نفر مسافر ايراني از طريق هوا و ۲۰ هزار نفر مسافر از طريق دريا به كشور امارات سفر كرده اند.
از مجموع ۴۵۰ هزار و ۷۵۰ نفري كه در ايام نوروز از ايران خارج شده اند، ۲۶۰ هزار و ۷۵۰ نفر از طريق هواپيما، ۱۶۰ هزار نفر از طريق راههاي زميني و ۳۰ هزار نفر نيز از طريق راه دريايي مسافرت كرده اند.
مقصد مهم هواپيماها در اين ايام را به ترتيب كشورهاي امارات متحده عربي، تركيه، تايلند، مالزي، هند، آذربايجان، سوريه، روسيه و چين تشكيل داده اند و اين در شرايطي بوده كه كشورهاي اوكراين، اروپاي غربي و كانادا در رده هاي بعدي قرار گرفتند.

براساس گزارش بانك مركزي
نرخ تورم تا پايان بهمن ماه سال گذشته
به ۱/۱۵ درصد رسيد
فارس: شاخص كل بهاي كالاها و خدمات مصرفي در يازده ماه اول سال ۱۳۸۳ نسبت به دوره مشابه سال قبل ۱/۱۵ درصد افزايش يافت.
به گزارش بانك مركزي اين شاخص در بهمن ماه سال ۱۳۸۳ نسبت به ماه قبل
۴/۱ درصد رشد داشت.همچنين شاخص كل بهاي كالاها و خدمات مصرفي در بهمن ماه سال ۸۳ نسبت به بهمن ماه ۸۲ حاكي از ۱/۱۶ درصد رشد بوده است.
علاوه بر اين آمارهاي بانك مركزي حاكي از رشد ۱۵ درصدي تورم در ده ماه اول سال ۸۳ نسبت به دوره مشابه سال قبل است.اين نرخ در دي ماه سال گذشته نيز نسبت به آذرماه ۵/۱ درصد رشد داشته است.

تا پايان سال ميلادي
اتحاديه اروپا و شوراي همكاري خليج فارس
توافقنامه تجارت آزاد امضا مي كنند
ايسنا: وزير امور خارجه  بحرين در گزارشي اعلام كرد: اتحاديه اروپا و كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس (GCC) توافق كرده اند تا پايان سال جاري ميلادي در خصوص قرارداد تجارت آزادي كه مدت ها مسكوت مانده بود، تصميم گيري كنند.
شيخ محمد بن مبارك الخليفه پس از نشست مشترك دو اتحاديه در بحرين به خبرنگاران گفت: ما در خصوص تاريخ امضاي توافقنامه  تجارت آزاد تا پايان سال جاري ميلادي به توافق رسيديم.به گزارش خبرگزاري فرانسه، وي ادامه داد: وزراي امور خارجه كشورهاي بحرين، كويت، عمان، قطر، عربستان و امارات كه اعضاي شوراي همكاري خليج فارس هستند در ماه ژوئن سال جاري با يكديگر ديدار خواهند كرد و پيش از دور جديد مذاكرات با اتحاديه  اروپا كه در ماه ژوئن برگزار خواهد شد در خصوص مسائل مهم با يكديگر بحث و تبادل نظر مي كنند.
در همين حال در بيانيه  مشتركي كه پس از اين نشست منتشر شد، آمده است: وزيران اتحاديه  اروپا و شوراي همكاري خليج فارس توافق كردند دور جديد نشست مشترك از هفتم تا نهم ژوئن سال جاري در بروكسل برگزار شود.
اين در حالي است كه پيتر ماندلسون، عضو كميسيون تجارت اروپا كه در مذاكرات شركت داشت اعلام كرد: هيچ مانع مهمي  براي امضاي توافقنامه وجود ندارد.اتحاديه  اروپا و شوراي همكاري خليج فارس در سال ۱۹۸۸ در خصوص چارچوب همكاري هاي اقتصادي توافقنامه اي را به امضا رساندند، اما تاكنون موفق نشده اند توافقنامه تجارت آزاد به امضا برسانند.

وزارت صنايع و معادن اعلام كرد:
توليد يك ميليون دستگاه خودرو در سال جاري
فارس: رئيس بخش خودروي وزارت صنايع و معادن گفت: «توليد خودرو در كشور امسال با ۱۰ درصد افزايش نسبت به سال گذشته به يك ميليون دستگاه خواهد رسيد.»
گودرزي افزود: «در سال ،۸۳ ۹۰۵ هزار خودرو سبك و سنگين در كشور توليد شد كه پيش بيني مي شود طبق برنامه اين عدد در سال ۸۴ به يك ميليون دستگاه افزايش يابد.»
وي تصريح كرد: «در سال ،۸۳ ۷۹۰ هزار خودروي سواري توليد شد و طبق برنامه اين عدد امسال به ۸۶۰ هزار دستگاه خودرو سواري خواهد رسيد.»
وي ادامه داد: «امسال قصد توليد ۴۴ هزار كاميون را نيز با توجه به نياز كشور داريم.»
گودرزي توضيح داد: «پارسال پيش بيني وزارت صنايع توليد ۹۰۰ هزار دستگاه بود كه محقق شد و امسال هم با توجه به وضعيت توليد و تقاضا پيش بيني مي كنيم توليد يك ميليون دستگاه محقق شود.»

اعضاي هيأت تحقيق و تفحص از وزارت نفت تعيين شدند
مهر: هشت نفر از اعضاي كميسيون انرژي و يك نفر عضو كميسيون برنامه و بودجه به عنوان اعضاي هيات تحقيق و تفحص از وزارت نفت تعيين شدند.
نايب رييس كميته نفت و انرژي مجلس با بيان اين مطلب گفت: از ميان اعضاي كميسيون انرژي مجلس محمد سعيد انصاري، جواد سعدون زاده، حسين آفريده، علي دانش منفرد، الياس نادران، ولي الله شجاع پوريان، سليمان فهيمي، سيد حسين ذوالانوار ونيز عادل آذر عضو كميسيون بودجه و محاسبات به عنوان هيات تحقيق و تفحص از وزارت نفت تعيين شدند.
طرح تحقيق و تفحص از وزارت نفت اواخر سال گذشته علي رغم مخالفت اكثريت اعضاي كميسيون انرژي مجلس، در صحن علني مجلس به تصويب رسيد. با تصويب اين طرح اختلاف نظر پيرامون چگونگي تحقيق و تفحص و اعضاي هيات رسيدگي كننده بالا گرفت. تصويب اين طرح با عدم استقبال وزارت نفت به ويژه به دليل برگزاري اجلاس يك صد و سي و پنجم اوپك در اصفهان مواجه شد.

قيمت طلا و ارز
نوع فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۱۲۰۰۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۱۰۰۰۰۰۰
نيم بهار آزادي ۵۲۰۰۰۰
ربع بهار آزادي ۳۱۰۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۹۲۰۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۸۸۷۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۸۸۴
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۱۱۴۴۹


اقتصادي
اجتماعي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |