پنجشنبه ۱۸ فروردين ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۶۸ - Apr 7, 2005
تازه ترين دستاوردهاي علمي جهان براي افراد نابينا و كم بينا
آينده روشن براي نابينايان

003324.jpg

گروه دانش- امير بهادري نژاد: از روز دوشنبه اين هفته كنفرانس بينايي ۲۰۰۵ (vision ۲۰۰۵) در شهر لندن آغاز به كار كرد. در اين كنفرانس بين المللي در مورد آخرين دستاوردهاي علمي جهان براي افراد نابينا بحث و تبادل نظر مي شود و در حاشيه آن، نمايشگاهي جهت عرضه تازه ترين محصولات براي كمك به زندگي بهتر افراد نابينا و يا افرادي كه دچار نقص بينايي هستند برپا شده است.
مشخصات تازه ترين و جالب ترين محصولات ارايه شده در اين نمايشگاه از نظر تان مي گذرد:
«موبي كليك» يا تلفن نقره اي
موبي كليك كه نام ديگر آن تلفن نقره اي است در واقع يك گوشي تلفن همراه ساده ساخت كشور سوئيس مي باشد. اين گوشي داراي سه دكمه بزرگ رنگي است كه كاربر مي تواند سه شماره تلفن مورد نظر را كه قبلاً به حافظه گوشي داده است با فشار دادن دكمه ها، شماره گيري نمايد. همچنين شماره هاي مركز امدادرساني پليس و اورژانس نيز در داخل اين گوشي ذخيره شده است.
راجر بنست  مدير توليد اين پروژه مي گويد: اين گوشي در ابتدا براي كودكان و نوجوانان طراحي شده بود تا اين كه والدين آنها به طور مداوم با فرزندان خود تماس برقرار كنند و از موقعيت جغرافيايي آنان با خبر شوند.
اين گوشي قادر است از كليه شماره تلفن هاي موجود در جهان، تماس تلفني دريافت بكند و به محض اين كه صاحب تلفن از پوشش شبكه تلفن همراه خارج شود، اين گوشي، خبر خارج شدن از شبكه را به اطلاع والدين و يا سرپرست صاحب تلفن خواهد رساند. با يكبار شارژ كردن باتري اين تلفن مي توان به مدت ۶۰ دقيقه به مكالمه پرداخت و اگر مكالمه اي صورت نگيرد، گوشي تلفن ۲۰۰ ساعت روشن خواهد ماند.
قيمت تلفن نقره اي در حدود ۱۴۰ پوند برآورد مي شود.
راديو Sonus 1XT
اين دستگاه كاملاً شكل يك راديوي قديمي است با اين تفاوت كه صفحه ديجيتال آن گويا مي باشد. در درايوهاي معمولي كه صفحه ديجيتال دارند، تمام اطلاعات مربوط به راديو و شبكه هاي راديويي به صورت مكتوب روي مانيتور كوچك ظاهر مي شود اما در راديو ويژه نابينايان، اطلاعات مكتوب تبديل به اطلاعات گويا مي شود. همچنين اگر شخص نابينا، دستگيره راديو را لمس كند، زمان به صورت گويا از راديو پخش خواهد شد.
دستگاه تبديل اطلاعات مكتوب به صوت
اين دستگاه مابين دستگاه دريافت كننده امواج ماهواره اي (ريسيور) و تلويزيون متصل مي شود. هنگامي كه شما كليد (Menu) را روي كنترل از راه دور تلويزيون و يا ريسيور فشار مي دهيد، گزينه هاي مختلفي روي صفحه تلويزيون نمايان مي شود كه دستگاه مورد نظر اين گزينه هاي مكتوب را تبديل به صوت مي كند.
اين دستگاه يك سال ديگر به بازار خواهد آمد و ۱۵۰ پوند قيمت خواهد داشت.
ماوس بزرگنمايي
افراد كم بينا قادر به خواندن نوشته هاي درشت مي باشند اما چون زيرنويس برنامه هاي تلويزيوني اغلب با خط ريز نوشته مي شود آنها قادر به خواندن اين نوشته ها نمي باشند.
اما ماوس بزرگنمايي مشكل آنها را حل كرده است. افراد كم بينا به راحتي مي توانند اين ماوس ۱۰۰ پوندي را به تلويزيون خود متصل نمايند تا اين كه تمام نوشته هاي روي تلويزيون بزرگنمايي بشود.
يك نوع از اين ماوس، نوشته ها را در يك تلويزيون ۲۰ اينچ تا ۱۳ برابر بزرگ مي كند و نوع قويتر ماوس، قابليت بزرگنمايي تا ۲۴ برابر اندازه واقعي را دارد.

اولين خورشيد گرفتگي سال ۲۰۰۵
003330.jpg
گروه دانش: علاقمندان به نجوم از اقيانوس آرام جنوبي تا قاره آمريكا قادر به مشاهده اولين خورشيد گرفتگي در سال ۲۰۰۵ در روز جمعه اين هفته خواهند بود كه در اين روز، ماه روي بخشي از خورشيد سايه مي اندازد. البته اين خورشيد گرفتگي كامل نخواهد بود و به همين دليل كره زمين در تاريكي فرو نمي رود. به هر حال تا روز ۲۰ مي سال ۲۰۱۲ مردم قاره آمريكا ديگر شاهد خورشيدگرفتگي نخواهند بود.
خورشيدگرفتگي روز جمعه از چند دقيقه تا بيش از يك ساعت به طول خواهد انجاميد كه اين مدت زمان بستگي به موقعيت جغرافيايي خود مشاهده كننده اين پديده دارد.به هر حال پزشكان توصيه مي كنند كه مردم با چشم غيرمسلح به خورشيدگرفتگي خيره نشوند.به گفته كارشناسان علم نجوم، حداكثر گرفتگي ساعت ۲۰/۱۸ دقيقه به وقت محلي در ميامي قابل رويت خواهد بود كه نيمي از قطر خورشيد پوشيده خواهد شد.

پوشش كامل اينترنت در فقير ترين كشور جهان
003321.jpg
گروه دانش: اتيوپي كه يكي از فقيرترين كشورهاي جهان به شمار مي آيد قصد دارد تا سه سال آينده تمام جمعيت كشور را تحت پوشش شبكه جهاني اينترنت قرار بدهد. به عبارتي ديگر قرار است تا سه سال ديگر شرايطي مهيا بشود تااينكه تمام مردم اين كشور دسترسي به اينترنت داشته باشند.
ملس زناوي نخست وزير اتيوپي معتقد است، IT محور توسعه است و با آن مي توان در اين كشور فقرزدايي كرد.
در حال حاضر دولت اتيوپي با يك شركت آمريكايي قرارداد همكاري امضاء كرده تا پوشش شبكه جهاني اينترنتي را در خاك اين كشور گسترش بدهد.
نخست وزير در جريان سخنراني خود براي كارشناسان حوزه IT گفت: ما قصد داريم تا امكان دسترسي به اينترنت را حتي براي فقيرترين افراد جامعه مهيا سازيم تا اينكه با سلاح اينترنت، در كوتاه ترين زمان ممكن به مبارزه با فقر بپردازند.
در حال حاضر در كشور ۷۱ ميليون نفري اتيوپي تنها ۳۰ هزار خط اينترنت وجود دارد اما قرار است طي ۶ ماه آينده اين رقم به ۵۰۰ هزار خط افزايش يابد.
برنامه آينده دولت احداث ۶۲۰۰ مايل فيبر نوري و ۴۰ ميليون دلار سرمايه گذاري در بخش اينترنت است.
در كشور اتيوپي بيش از ۵۷ ميليون نفر در شهرستانها زندگي مي كنند كه زندگي آنها از طريق كشاورزي مي گذرد. در اين كشور نيمي از مردم بيسواد هستند و تعداد اندكي به روزنامه و يا تلفن دسترسي دارند و اغلب مردم تابه حال، كامپيوتر را لمس نكرده اند.
به اعتقاد كارشناسان، ريشه فقر، برخوردار نبودن از دانش و اطلاعات است كه به وسيله تكنولوژي اينترنت مي توان به توزيع دانش در سطح جامعه پرداخت.
يكي ديگر از اهداف دولت اتيوپي، ايجاد مدارس الكترونيكي و همچنين الكترونيكي كردن خدمات بهداشتي است. قرار است در ۴۵۰ دبيرستان كشور اتيوپي خدمات اينترنتي ارائه بشود و تمام بيمارستان هاي اين كشور نيز به صورت online به يكديگر متصل بشوند.

ابداع تكنولوژي جديدآبياري بدون مصرف انرژي
موج: يك تكنولوژيست چيني موفق به ابداع قطعاتي جهت آبياري گياهان شد كه به هيچ نوع انرژي اي نياز ندارد.
زوجون، مخترع اين طرح گفت: اين پمپ هاي آبياري كوچك به طور خودكار عمل مي كنند.
اين طرح در مرحله اوليه خود آب را با توجه به رطوبت مقايسه اي محيط ،از محيط مرطوب به محيط خشك حركت مي دهد.
تكنولوژي به كار رفته در اين طرح كيسه هاي آب را براي مدت طولاني، از يك تا سه ماه نگه مي دارد.
اين قطعه با هزينه اي كمتر از يك يوآن(۱۲ سنت) توليد مي شود.
قابل توجه است كه آبياري سنتي ۱۰۰ درخت كوچك سالانه هزينه اي برابر ۵۷۰ يوآن را دربر مي گيرد در صورتي كه آبياري با اين وسيله سالانه تنها ۱۰۰ يوآن هزينه در بر دارد كه تقريباً ۹۵ درصد صرفه جويي در هزينه را نشان مي دهد.
شن گوآفانگ، نائب رئيس متخصصين پرورش جنگل و عضو جامعه مهندسين،گفت: «اين وسيله تكنولوژي بسيار خوبي در صرفه جويي در مصرف انرژي و سلامت محيط زيست است.»

كرم جديد شبكه
گروه دانش: كرمي كه براي نخستين بار به صورت يك پست الكترونيكي از سوي فروشندگان رايانه خود را پنهان كرده بود هم اكنون تلاش مي كند كه كاربران MSN Messenger را به باز كردن فايل هاي مخرب و آلوده كننده ترغيب كند.
به گزارش سرويس بين الملل ايسنا، كرم Chod.B براي اولين بار در روز اول آوريل كه به روز دروغ آوريل معروف است كشف شد. اين كرم از طريق پست الكترونيكي منتشر شده كه در ظاهر شبيه پيامي از سوي شركت هاي مايكروسافت و شركت هاي امنيتي سيمانتيك و ترند ميكرو است.
كارشناسان امنيتي به دليل اين حقه هاي تكنيكي كرم مزبور، نسبت به خطر مخرب بودن آن هشدار دادند.
اين ويروس ابتدا پيغامي با مضمون زير  فرستاده؛ Check out what I just found on the Internet و سپس خود را به صورت يك فايل مخرب ارسال مي كند.
اين كرم همچنين مي تواند به آدرس هاي ديگر موجود در فايل ذخيره  آدرس هاي هرپست الكترونيكي دسترسي پيدا كرده و خود را به آن آدر س ها ارسال كند و نيز توانايي دزديدن رمزهاي عبور (password) را دارد.

اختراع
ساخت موشواره رايانه اي براي افراد مبتلا به لرزش دست
ايرنا: شركت «آي.بي.ام» براي افرادي كه دچار لرزش دست هستند، وسيله اي ساخته است كه مي تواند بر مشكل اين افراد در استفاده از رايانه غلبه كند.
«جيم لوين» محقق شركت آي بي ام در مركز پژوهش «تي جي واتسن» در نيويورك مبدل تازه اي براي «موشواره» رايانه ساخته كه مي تواند اختلالاتي را كه به علت لرزش دست افراد بوجود مي آيد، تصفيه و پاكسازي كند و اطلاعات صحيح را از موشواره به كامپيوتر انتقال دهد.
اين مبدل كه قابل نصب بر روي همه انواع رايانه ها است داراي يك پردازنده كوچك است كه به نحو ديجيتالي داده هاي حاصل از حركت موشواره را نرم و روان كرده و اجازه مي دهد كه اين وسيله به نحو صحيح به سمت نقطه مورد نظر روي صفحه حركت كند.
اين مهندس زماني كه مشاهده كرد عمويش كه به بيماري پاركينسون مبتلا است ونمي تواند بخوبي از موش رايانه اش بهره بگيرد به فكر ساختن اين مبدل افتاد.
اما لرزه دست تنها به مبتلايان به اين بيماري محدود نمي شود و از هر ۲۵ نفر يك نفر به اين گونه لرزه هاي غير پاركينسوني مبتلا است.

دانلود كردن پودكست ها
گروه دانش: بيش از ۶ ميليون نفر آمريكايي اقدام به دانلود كردن «پودكست»  ها از شبكه جهاني اينترنت  كرده اند.واژه «پودكست » براي اولين بار در سال ۲۰۰۴ ميلادي مطرح شد. پودكست به معني دانلود كردن فايل هاي صوتي مطبوعات آن لاين، وبلاگ ها و برنامه هاي راديويي مي باشد.كارشناسان پيش بيني مي كنند كه در آينده تعداد افرادي كه به دانلود كردن پودكست ها مي پردازند افزايش يابد كه ميزان علاقه  مندي مردان و زنان نسبت به اين پديده جديد تقريباً يكسان مي باشد.

هوش مصنوعي
خدمات نوين بانكي
003327.jpg
موج: بزرگترين شركت سازنده دستگاه هاي خودكار بانكي در آمريكا با كمك شركت SCANSOFT اخيراً توانست خدمات نويني را به نابينايان ارائه دهد.
از آنجايي كه استفاده از سيستم خودكار بانكي براي افراد نابينا تقريباً ناممكن و مشكل است يك شركت آمريكايي سازنده اين ماشين هاي هوشمند با كمك شركت SCAN SOFT سيستم خودكاري را در اختيار بانك ها قرار دادند كه مختص افراد نابينا است.افراد نابينا براي برقراري تماس با اين سيستم خودكار بانكي به منظور دريافت پول نقد بايد از نوعي هدفون مخصوص استفاده كنند.اين شركت از خدمات تبديل متن به پيغام صوتي شركت SCANSOFT نيز براي كارايي بهتر اين دستگاه استفاده كرده است.

اينترنت
اهداي اعضاي بدن از طريق اينترنت
گروه دانش: مصدومان سوانح شديد رانندگي اغلب در صحنه حادثه جان خود را از دست مي دهند اما همين افراد مي توانند پس از مرگ خود جان ۸ انسان ديگر را از خطر مرگ نجات بدهند.
پيش از اين در كاليفرنياي آمريكا، افرادي كه حاضر بودند پس از مرگ اعضاي بدن خود را به بيمارستانها اهدا كنند بر چسب صورتي رنگ دريافت مي كردند و آن را روي گواهينامه رانندگي خود مي چسباندند اما در بسياري از موارد، اين برچسب ها از روي گواهينامه كنده مي شد و يا در هنگام وقوع حوادث گواهينامه  همراه با قرباني سانحه نمي بود. به همين دليل خانواده قرباني در مورد اهداي اعضاي بدن عزيز از دست رفته خود دچار ترديد مي شوند.
اما اخيراً  يك پايگاه اينترنتي تأسيس شده كه افراد علاقه مند مي توانند با ثبت نام در اين سايت، آمادگي خود را براي اهداي اعضاي بدنشان پس از مرگ ناگهاني اعلام كنند.به همين دليل ديگر نيازي به حمل گواهينامه و دريافت برچسب صورتي رنگ نخواهد بود.
در آمريكا، هر روز به طور متوسط ۱۷ نفر به دليل دريافت نكردن عضو مورد نياز خود براي پيوند زدن از بين مي روند. همچنين هم اكنون ۱۸ هزار نفر در كاليفرنيا در انتظار پيوند هستند.

مجازات نويسنده كرم « بلاستر»
گروه دانش: جواني كه چندي پيش به علت نگارش نسخه اي از «كرم بلاستر» به پرداخت ۴۹۱ هزار و ۵۴۵دلار غرامت به شركت «مايكروسافت» محكوم شده بود، لازم نيست اين مبلغ را پرداخت كند، بلكه بايد به رايگان برخي خدمات اجتماعي را انجام دهد. به گزارش يك پايگاه اينترنتي، بر اساس حكم جديدي كه از سوي يك دادگاه آمريكايي صادر شده، «جفري لي پارسون» ۱۹ساله به جاي پرداخت اين مبلغ كه حاصل خسارات كرم بلاستر به مايكروسافت است، بايد ۲۲۵ساعت خدمات اجتماعي رايگان انجام دهد كه در يك دوره سه ساله صورت مي گيرد.

سخت افزار
شنا با دستگاه پخش موسيقي
موج: شركت OREGON خدمات نويني را به كاربران علاقه مند به شنا و موسيقي ارائه مي دهد.
شركت OREGON دستگاه پخش موسيقي MP3 نويني را به بازار ارائه مي دهد كه شناگر را قادر مي سازد در حين شنا كردن به گوش دادن موسيقي نيز بپردازد.
گفتني است اين دستگاه پخش موسيقي نوين MP120 به صورت ضد آب طراحي شده و قادر است درعمق يك متري آب به مدت ۳۰ دقيقه بماند بدون اينكه مشكلي را براي شناگر به همراه داشته باشد همچنين دستگاه مذكور ضد حركت است به اين معنا كه در مقابل حركت هاي تند كاربر و وارد شدن ضربه به آن مقاوم است.
علاوه بر اين افراد شناگر مي توانند با بكارگيري اين دستگاه MP3 به راديو هم گوش دهند، پخش موسيقي به صورت MP3 و WMA نيز امكان پذير است.
باطريهاي اين دستگاه قابليت شارژ دوباره را نيز دارند و هدفون هاي دستگاه ضد آب است. ظرفيت ذخيره اي انواع مختلف اين دستگاه نيز ۱۲۸ مگا بايت ۲۵۶، مگابايت و ۵۱۲ مگابايت است.

نرم افزار
نرم افزار تازه اي براي كمك به شناسايي مجرمان و تبهكاران
ايرنا: دو گروه از محققان انگليسي و اسكاتلندي سرگرم تكميل نرم افزار تازه اي هستند كه مي تواند در اولين ساعات پس از وقوع جرم و در حالي كه حافظه قربانيان هنوز نسبت به مشخصه هاي ظاهري مجرمان و تبهكاران تازه و روشن است، تصاوير دقيقي از آنان تهيه و به پليس در به دام انداختن و دستگيري مجرمان ياري رساند.
تكنولوژي تهيه تصوير مجرمان كه هم اكنون در اروپا مورد استفاده است متكي به يك بانك اطلاعاتي حاوي صدها تصوير است كه با استفاده از يك نرم افزار رايانه اي اجزاي مختلف آنها نظير چشمان، بيني، لب و دهان و ... در كنار هم قرار داده مي شود تا تصويري مشابه آنچه كه قرباني در نظر دارد فراهم شود.
معمولاً پس از وقوع جرم يك افسر پليس با فرد يا افرادي كه در معرض حمله تبهكاران قرار گرفته اند مصاحبه مي كند و با ارايه نمونه هاي مختلف چشم يا دهان يا بيني و كنار هم قرار دادن آنها، از مصاحبه شوندگان مي خواهد تصويري را كه از بيشترين شباهت به مجرم يا مجرمان برخوردار است مشخص سازند. اما اين روش خسته كننده و كند است و نتيجه نهايي نيز احيانا از دقت زياد برخوردار نيست.
به نوشته هفته نامه علمي نيو ساينتيست «كريس سولومون» از دانشگاه كنت و «پيتر هنكاك» و «چارلي فروود» از دانشگاه استرلينگ در اسكاتلند به نحو مستقل در تلاشند كه با تكميل آلگوريتم هاي ژنتيكي سيستم رايانه اي «فوتو فيت» ي (Photo-Fitتطبيق عكس ها) را دقيق تر كنند. به اين ترتيب در يك فراگرد تدريجي تطور و سعي و خطا، گام به گام به سمت حالتي حركت مي شود كه در آن امكانات موجود در نرم افزار براي حل مسأله مورد نظر به حد بهينه مي رسد.
دو نرم افزار طراحي شده به وسيله گروه دانشگاه كنت و گروه دانشگاه استرلينگ بر مبناي اصول مشابهي عمل مي كنند. نرم افزار اول «آيگن فيت» EigenFitنام دارد و براي دومي نام «ايوو فيت» EvoFitانتخاب شده است. هر دو برنامه با توجه به جنسيت، نژاد، و مدل موي فرد مجرم ۹گزينه مختلف را به مصاحبه شونده ارايه مي دهد.
مصاحبه شونده از ميان اين ۹گزينه، چهره اي را كه بيش از بقيه چهره ها به صورت فرد مجرم شباهت دارد انتخاب مي كند و آنگاه كامپيوتر با استفاده از اطلاعاتي كه در خود ذخيره دارد و داده هايي كه از مصاحبه شونده دريافت مي كند، كار «تطور» و تكميل حالت نهايي تصوير را آغاز مي كند و اين شيوه را با انجام تغييرات تدريجي در اجزا مختلف چهره مدل اوليه تا آنجا ادامه مي دهد كه مصاحبه شونده از شباهت آن با چهره مجرم واقعي احساس رضايت كند. از آنجا كه هر يك از تغييراتي كه نرم افزار در چهره مدل مي دهد تنها يك ثانيه به طول مي انجامد، كل زمان تعيين حالت نهايي بسيار كوتاه مي شود.
هر دو نرم افزار متكي به دانسته هايي هستند كه با تحقيقات اخير در مورد شناسايي چهره ها حاصل شده است. چهره هر شخص با۵۰شماره اصلي مشخص مي شود كه هر شماره به يكي از اجزا يا مؤلفه هاي مهم در صورت شخص ارجاع دارد.
اين مولفه ها به عنوان مثال عبارتند از هاله هاي مختلف رنگ پوست از تيره به روشن، چين و چروكها در بخشهاي مختلف صورت، حالات مختلف بيني و دهان و نظاير آن. در آزمايش هايي كه با استفاده از اين نرم افزارها به انجام رسيده، قربانيان جرايم از سرعت و دقت آنها ابراز رضايت كرده اند.

رشد ۵۰ درصدي حملات ويروس هاي رايانه اي
گروه دانش: نتايج يك بررسي نشان مي دهد حملات ويروسهاي رايانه اي در سال ۲۰۰۴ ميلادي۵۰ درصد رشد داشته است.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از واشنگتن، بررسي آزمايشگاه هاي ICSA سايبرتراست نشان مي دهد ميزان حملات و هزينه هاي آنها براي دهمين سال پياپي افزايش يافته است.
سال گذشته ماهيانه به ازاي هر۱۰۰۰رايانه ۳۹۲حمله ويروسي رخ داده است كه در مقايسه با سال پيش از آن ۵۰درصد افزايش نشان مي دهد. ميزان آلودگي ويروسي نيز با ۱۱۶مورد در ماه افزايش نشان مي دهد.
تعداد آسيب هاي ويروسي در مقايسه با سال قبل از آن ۱۲درصد رشد داشته است. آسيب ويروسي هنگامي رخ مي دهد كه حداقل ۲۵ دستگاه پي سي يا سرور به طور همزمان در يك سازمان به ويروس آلوده شوند.
از مجموع۳۰۰ شركت كه به اين بررسي پاسخ گفته اند ۱۱۲ شركت گرفتار آسيب ويروسي شدند. اين تعداد در سال ۹۲ ، ۲۰۰۳شركت بوده است.
اين بررسي نشان داد مدت زمان ترميم و هزينه حملات ويروسي نسبت به سال ۲۰۰۳ ، ۲۵ درصد بيشتر شده است.
با وجود آنكه سال ۲۰۰۴هيچ حمله مهم كرمي مانند Nachi triumvirate ,Blaster, Sobig كه در اوت سال ۲۰۰۳رخ داد مشاهده نشد، اما مشكل رمز تشديد شده است.

حمل ۱۰ كاميون اطلاعات ديجيتال در گوشي تلفن همراه
چاقي ديجيتالي
گروه دانش: مردم كشور انگليس به حدي تشنه داده هاي ديجيتال هستند كه بسياري از آنها هر روز اطلاعاتي معادل ۱۰ كاميون برگ كاغذ را با خود حمل مي كنند.
اين اطلاعات در قالب موسيقي، عكس، نامه الكترونيكي و پيام هاي نوشتاري در تلفن همراه، دوربين ديجيتال، لپ تاپ و كامپيوترهاي شخصي قابل حمل ذخيره شده است.
براساس نظرسنجي صورت گرفته بيش از ۶۰ درصد مردم كشور انگليس بين هزار تا دو هزار فايل موسيقي در تلفن همراه و يا لپ تاپ هاي خود ذخيره كرده اند و به همين دليل بايد ملت انگليس را از لحاظ ديجيتال، ملتي چاق دانست. در صورت تداوم اين روند، تا سال آينده هر يك از شهروندان انگليسي به طور متوسط ۲۰ گيگا بايت اطلاعات با خود حمل خواهند كرد.
يك كارشناس حوزه IT مي گويد: مردم انگليس اشتهاي پايان ناپذيري براي اطلاعات ديجيتال دارند و با توجه به اينكه ظرفيت ذخيره فايل هاي موسيقي و فيلم در گوشي هاي تلفن همراه در حال افزايش است،  پيش بيني مي شود كه مردم اين كشور بيش از پيش از لحاظ ديجيتال چاق بشوند.
اين روزها مردم ديگر به تلفن همراه تنها به عنوان وسيله اي براي برقراري ارتباط تلفني نمي نگرند، بلكه علاقه مندند با آن به سير در اينترنت،  دريافت و ارسال نامه هاي الكترونيكي، گوش دادن به موسيقي و تماشاي فيلم و عكس بپردازند. به همين دليل گوشي هاي كوچكي كه اين قابليت هاي بزرگ را داشته باشند، طرفداران بسياري پيدا خواهند كرد.چالشي كه هم اكنون شركت هاي توليد كننده تلفن هاي همراه با آن مواجه هستند، افزايش حجم ذخيره اطلاعات است.

ايران
افزايش گرايش به كسب سواد رايانه اي
گروه دانش: نتايج جديدترين تحقيق و نظرسنجي در فرهنگسراي فناوري اطلاعات نشان از تداوم گرايش بيشتر زنان به فراگيري رشته هاي رايانه اي، افزايش درخواست ها براي يادگيري دوره هاي تخصصي تر، استقبال عمومي جوانان به فراگيري رايانه و بالاترين استقبال از دوره ICDL (كاربري رايانه) دارد.
به گزارش روابط عمومي مركز فناوري اطلاعات سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، جديدترين نتايج به دست آمده از يك تحقيق و نظرسنجي از ۶۱۵ فراگير دوره هاي مختلف رشته هاي رايانه كه در اسفند ماه سال گذشته توسط واحد آموزش فرهنگسراي فناوري اطلاعات انجام شده، حاوي نكات جالب و قابل تأملي است.
براساس اين گزارش از ۶۱۵ دانشجو در مقطع مذكور ۴۰۱نفر را زنان (۶۵ درصد) و ۲۱۴ نفر را آقايان (۳۵ درصد) تشكيل مي دادند كه اين امر حكايت از تداوم ميزان استقبال بيشتر زنان نسبت به مردان در فراگيري رشته هاي رايانه اي دارد.
اما از ۶۵ دانشجوي مذكور ۱۱۹ نفر (۳۱ درصد) داراي مدرك بالاتر از كارشناسي هستند كه اين موضوع از جهات مختلفي قابل توجه بوده و بيانگر آن است كه علي رغم افزايش سطح تحصيلات دانشگاهي، نياز به كسب سواد و اطلاعات كامپيوتري در اين افراد كاملاً مشهود است.
براساس ديگر يافته هاي اين تحقيق، ۵۲ درصد فراگيران بين ۲۰ تا ۳۰ سال سن دارند كه اين امر گوياي استقبال عمومي جوانان به يادگيري رشته هاي مختلف رايانه دارد.
اما علاقه به ادامه فراگيري رشته هاي مرتبط با رايانه نيز در ميان دانشجويان كاملاً مشهود بوده و ۹۴ درصد از حاضران نسبت به ادامه يادگيري رشته هاي مختلف ابراز تمايل كرده اند.
براساس اين گزارش دوره ICDL (كاربري رايانه) بيشترين مخاطبان را جذب خود كرده است. به اين ترتيب كه از ۶۱۵ دانشجو و ۴۱۶ نفر (۵۵ درصد) از فراگيران دوره ICDL محسوب مي شوند.
بعد از دوره ICDL، اينترنت با ۱۰ درصد و رشته هايي همچون فتوشاپ، فلش، برنامه نويسي، Corel، شبكه، MCSE و اتوكد، به ترتيب ۸ تا ۴ درصد از دانشجويان را جذب خود كرده اند.

روش جديد تعيين مقاومت رنگ خودرو
گروه دانش: روش جديد تعيين مقاومت رنگ خودروها در زمان كوتاه و با دقت بيشتر در دانشگاه صنعتي اميركبير به ثبت رسيد.
به گزارش روابط عمومي دانشگاه صنعتي اميركبير، نرگس طهماسبي، فارغ التحصيل دكتري دانشكده مهندسي پليمر تعيين پايداري رنگ را از عوامل مؤثر در انتخاب نوع و تركيبات آن و همچنين ارزيابي عمر مفيد رنگ خودرو ذكر كرد و گفت:  در پروژه حاضر نمونه هاي رنگ شركت هاي توليد كننده با آزمون استاندارد شركت فورد و آزمون پيشنهادي اين طرح شامل آزمايش تسريع شده مقاومت در برابر سايش، خوردگي و شرايط جوي به صورت تركيبي مقايسه شد.
مجري طرح افزود: نتايج اين مقايسه نشان داد كه روش مطرح شده در اين تحقيق علاوه بر دقت بيشتر، زمان بررسي را به يك سوم كاهش مي دهد.
وي گفت: برخي رنگها پس از مدتي به طور ناگهاني ترك برداشته و خرد مي شوند و كيفيت آنها از بين مي رود لذا به همين منظور در تحقيق موجود دو روش ارائه شده است. در روش اول اندازه گيري كيفيت رنگ خودرو با استفاده از روشهاي الكتروشيميايي و روش دوم اندازه گيري مقاومت رنگ خودرو در برابر خراش و سايش مي باشد.
طهماسبي افزود: پس از انجام اين آزمايش ميزان عمر رنگ خودرو مشخص مي شود.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |