پنجشنبه ۱۸ فروردين ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۶۸ - Apr 7, 2005
مقام معظم رهبري:
مسلمانان بايد در عمل نشان دهند توانايي هاي آنان
يك واقعيت انكارناپذير است
003429.jpg
ايسنا: رهبر معظم انقلاب، ديروز در ديدار رئيس بانك توسعه  اسلامي و جمعي از رؤساي بانك هاي مركزي كشورهاي اسلامي با اشاره به توانايي ها و ظرفيت هاي دنياي اسلام خاطرنشان كردند: مسلمانان بايد در عمل نشان دهند كه توانايي ها و استعدادهاي آنان يك واقعيت انكارناپذير مي باشد و مي توانند به يك مجموعه  تعيين كننده در شكل گيري سياست هاي جهاني و حركت عمومي بشريت تبديل شوند.
حضرت آيت الله خامنه اي تشكيل بانك توسعه اسلامي و هيات خدمات مالي اسلامي را گامي بلند در خصوص همكاري كشورهاي اسلامي توصيف كردند و افزودند: دنياي اسلام بايد با افتخار به اسلام و احكام اسلامي، بيش از پيش در جهت ارايه  عملي دستورات مترقي اسلام در زمينه هاي مختلف تلاش نمايد.
مقام معظم رهبري، تلاش براي خارج كردن جهان اسلام از عرصه  پيشرفت و تاثيرگذاري در سياست جهاني را ظلم بزرگي در حق مسلمانان دانستند و تأكيد كردند: مسلمانان بايد با كار و تلاش و باور توانايي ها و امكانات خود در مقابل جرياني كه اصرار دارد جهان اسلام را از صحنه تصميم گيري هاي جهاني حذف نمايد، بايستند و تسليم خواست هاي قدرت هاي استكباري نشوند.
حضرت آيت الله خامنه اي با تأكيد بر اين كه نقشه اصلي استكبار سيطره كامل بر دنياي اسلام است، افزودند: آمريكا با ارايه طرح خاورميانه بزرگ درصدد ايجاد كشوري بزرگ به نام خاورميانه و با مركزيت رژيم صهيونيستي است تا تمام امكانات و منافع اين منطقه در اختيار اسرائيل قرار گيرد و مسلمانان تحت سلطه و نفوذ غرب باشند.ايشان با يادآوري برخي توانايي هاي دنياي اسلام از جمله استعداد فراوان انساني و در اختيار داشتن بخش عظيمي از منابع نفت و گاز دنيا تأكيد كردند: جهان اسلام با چنين امكاناتي و با بهره گيري از فكر، عقل و تدبير و حكمت و اتحاد كلمه مي تواند به يك جايگاه تعيين كننده در دنيا دست يابد.
رهبر معظم انقلاب اسلامي هم چنين با قدرداني از تلاش هاي بانك توسعه اسلامي و هيات خدمات مالي اسلامي، لزوم توسعه همكاري ها و تقويت بيش از پيش مبادلات ميان كشورهاي اسلامي را خاطرنشان كردند.
در اين ديدار شيباني رئيس كل بانك مركزي با اشاره به چند صد ميليون دلار عمليات بانكداري اسلامي در جهان و استقبال روزافزون از بانكداري اسلامي حتي در كشورهاي غيراسلامي به بيان اهداف تشكيل هيات خدمات مالي اسلامي پرداخت و گفت: ايجاد رويه يكسان براي عمليات بانكداري اسلامي، تبادل تجربيات بانكداري اسلامي، ارتباط با سازمانهاي بين المللي و بررسي عقود جديد در بانكداري اسلامي از جمله وظايف اين هيات است.
دكتر احمدمحمد علي رئيس بانك توسعه اسلامي نيز در سخناني به جايگاه كنوني عمليات بانكداري اسلامي در جهان و استقبال شايان از آن اشاره و از نقش جمهوري اسلامي ايران در ايجاد بانكداري اسلامي و حمايت از همكاري كشورهاي اسلامي در اين خصوص، تشكر و قدرداني كرد.

مجلس شوراي اسلامي سه موافقتنامه
خارجي را تصويب كرد
گروه سياسي: در جلسه علني ديروز، نمايندگان مجلس شوراي اسلامي به لايحه موافقتنامه استرداد مجرمان بين ايران و الجزاير رأي مثبت دادند.
به گزارش خبرنگار ما همچنين نمايندگان به لايحه موافقتنامه حمل و نقل هوايي بين جمهوري اسلامي و دولت چك و لايحه پروتكل اصلاحي و متمم موافقتنامه حمل و نقل هوايي بين دولت جمهوري اسلامي ايران و دولت پادشاهي بحرين رأي مثبت دادند.
لايحه استفساريه بند (و) تبصره چهار قانون بودجه سال ۷۸ كل كشور هم از دستور كار ديروز مجلس شوراي اسلامي خارج شد.
همچنين در جلسه ديروز كليات پيشنهاد مسكوت ماندن طرح نحوه اداره مؤسسه تحقيقات واكسن و سرم سازي رازي به مدت ۶ ماه مطرح شد كه به تصويب نمايندگان نرسيد.
روز گذشته رئيس مجلس در پاسخ به تذكر آيين نامه اي تمدن نماينده شهركرد در مورد لزوم حضور يافتن وزيران بازرگاني و جهاد كشاورزي در جلسه علني مجلس گفت: علت آن كه من پيشنهاد كرده ام اين وزيران ابتدا در كميسيون كشاورزي، آب و منابع طبيعي حضور يابند و توضيح دهند آن بود كه در جلسه كميسيون امكان سئوال و دقت در مطالب بيشتر وجود دارد و پس از گرفتن گزارشهاي اوليه مي توانيم به روشهاي ديگر از جمله پاسخگويي وزير در صحن علني موضوع را پيگيري كرد.
وي افزود: با همكاري دولت بر جلوگيري از اجحاف و گرانفروشي به مردم اصرار داريم و اين خواسته به حق مردم است.
توضيح كارپرداز فرهنگي مجلس درخصوص ممانعت از حضور
يك خبرنگار در مجلس
محسن كوهكن سخنگوي هيأت رئيسه گفت: قرار بود در روزهاي پاياني مجلس ششم اين خبرنگار را راه ندهند اما بعضي از اعضاي هيأت رئيسه مصلحت انديشي كردند كه اين كار به دست آنها انجام نشود.
وي گفت: آنقدر نسبت به اين خبرنگار اعتراض شده و ما مماشات كرديم كه من را به حمايت از او متهم مي كردند.وي افزود: ما ۹ ماه است تحمل و موضوع را بررسي كرديم، سرانجام به اين نتيجه رسيديم، تصميم گرفتيم و پاي آن هم ايستاده ايم.
وي درباره علت ممانعت از ورود خبرنگار ايلنا و روزنامه همبستگي به عنوان «ميهمان» نمايندگان گفت: ورود او را در اين چارچوب به صلاح نمي دانيم. كوهكن تصريح كرد: از خبرگزاري كار ايران خواسته ايم كه يكي از دو خبرنگار خود را تغيير دهد و از نظر ما قضيه اين خانم تمام شده است.
در حاشيه
* تعدادي از نمايندگان مجلس طي بيانيه اي مراتب تشكر و قدرداني خود را از زحمات سردار قاليباف فرمانده مستعفي نيروي انتظامي اعلام كردند.
* طرح تحقيق و تفحص از وزارت آموزش و پرورش با ۱۱۵ امضاء تقديم هيات رئيسه مجلس شد.
حاجي بابايي، تبعيض در پرداخت، ارتقاي شغلي، تعلل در پرداخت مطالبات فرهنگيان، افت تحصيلي دانش آموزان و تغيير در مباني ديني در كتب تحصيلي و صندوق ذخيره فرهنگيان را از جمله محورهاي تحقيق و تفحص از وزارت آموزش و پرورش عنوان كرد.
* حسن انصاري به عنوان رئيس كميته تحقيق و تفحص از وزارت نفت منصوب شد.
* حسين نجابت، سخنگوي فراكسيون اكثريت گفت: بدترين وضعيت اين است كه اصولگرايان سه كانديدا در انتخابات رياست جمهوري داشته باشند.
وي در تشريح سخنان خود افزود: اگر اصولگرايان به وحدت دست پيدا نكنند شوراي هماهنگي نيروهاي انقلاب و ائتلاف آبادگران هركدام كانديداهاي خاص خود را خواهند داشت و علي اكبر ولايتي هم گفته است كه به طور مستقل وارد عرصه رقابت خواهد شد.

برنامه هاي قوه قضائيه در سال ۸۴ اعلام شد
ايسنا: رئيس قوه قضاييه مهم ترين اولويت سال ۸۴ اين قوه را تدوين لوايح جديد قضايي اعلام كرد.آيت الله سيد محمود  هاشمي  شاهرودي در نشست مطبوعاتي در مشهد اظهار داشت: براي سال ۸۴ برنامه  مفصلي براي تدوين و ابلاغ لوايح قضايي جديد در دستور كار قوه قضاييه قرار گرفته تا بتوان تحول بنيادي در قوه ايجاد كرد.وي اين لوايح را در رابطه با سياست هاي كيفري و قضايي كشور، تغيير ساختار دادسراها و اصلاح سيستم قضايي عنوان كرد.
هاشمي  شاهرودي يكي از لوايح در دست تدوين را بازنگري در قوانين براي تعيين ميزان مجازات جرايم خواند و گفت: ما در كشور با جرايم سازمان يافته و مافيايي مواجه هستيم كه نوظهور هستند و بايد براي آنها مجازاتي متناسب اتخاذ شود تا انگيزه  تكرار جرم در مجرم ايجاد نشود.
وي افزود: از سوي ديگر معتقديم نبايد هر ممنوعيتي را در كشور جرم بيانگاريم چون ممنوعيت هاي زيادي وجود دارد كه مي تواند جرم تلقي شود تا از بار دستگاه قضايي كاسته شود.هاشمي  شاهرودي لايحه  ديگر در دست تدوين را مربوط به پيشگيري و قاچاق مواد مخدر خواند و گفت: اين لايحه با همكاري وزارت بهداشت، ستاد مبارزه با مواد مخدر، بهزيستي و برخي ديگر از دستگاه هاي ذي ربط در حال تدوين است.
هاشمي  شاهرودي در خصوص تحقيق و تفحص از قوه قضاييه گفت: تحقيق و تفحص را به ضرر قوه نمي دانيم بلكه معتقديم باعث خواهد شد محدوديت هاي بودجه اي و امكانات سيستم قضايي و در مقابل حجم كار قضات در اين تحقيق و تفحص ملموس شود.

خاتمي با اشاره به مذاكرات هسته اي:
طرح ايران با نظر باز اروپا روبرو شده است
ايسنا: رئيس جمهور كشورمان و رئيس جمهور فرانسه طي ديداري در كاخ اليزه به بحث و بررسي مهمترين مسائل در روابط دو جانبه پرداختند.
حجت الاسلام والمسلمين سيد محمد خاتمي  در اين ديدار با اشاره به نقش فرانسه در تمدن و فرهنگ غرب، اين كشور را مركز و خاستگاه تمدن جديد دانست و تأكيد كرد: جهان مدرن در انديشه  فرانسوي شكل گرفته است.
در اين ديدار همچنين رؤساي جمهور دو كشور درباره  مسأله فلسطين، عراق، سوريه و لبنان بحث و تبادل  نظر كردند.
رئيس جمهور كشورمان حل بحران فلسطين را در گرو بي طرفي كساني  كه درگير حل مساله هستند دانست و بر يافتن راه حلي عادلانه كه تامين  كننده حقوق حقه  ملت فلسطين باشد، تأكيد كرد.
ژاك شيراك رئيس جمهور فرانسه نيز در اين ديدار با اشاره به فرهنگ و تمدن ايران، اظهار داشت: از سال ها پيش ستايشگر اين تمدن و فرهنگ هستم و هميشه فكر مي كردم كه ايران با توجه به ويژگي اي كه دارد بايد از جايگاه ممتازي برخوردار باشد و امروز من با اين ذهنيت با شما ديدار مي كنم.
در اين ديدار همچنين درباره  استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي از سوي ايران بحث و گفت وگو شد و با اشاره به مذاكراتي كه با سه كشور اروپايي در جريان است، اظهار اميدواري شد كه اين گفت وگوها در مسير مثبتي پيش برود و نتيجه اي كه متضمن تامين حق مشروع ايران براي تكنولوژي هسته اي صلح آميز به طور كامل و همچنين ايجاد اعتماد براي طرف اروپايي باشد؛ حاصل شود.
سخنگوي ژاك شيراك در مورد نشست شيراك با حجت الاسلام والمسلمين خاتمي گفت: شيراك خواست كه حزب الله به عنوان يك حزب سياسي بزرگ در مسير دموكراسي لبنان قرار بگيرد و افزود كه فرانسه دوست دارد قطعنامه ۱۵۵۹ به صورت كامل اجرا شود و لبنان به دموكراسي قبلي خود بازگردد.
رئيس جمهور ايران در خصوص مذاكرات هسته اي با اروپا اعلام كرد: «ما هم اكنون نسبت به گذشته، فاصله كمتري تا دستيابي به راه حلي مناسب داريم.»
به گزارش خبرگزاري فرانسه «محمد خاتمي»  با شركت در كنفرانسي خبري كه پس از ۹۰ دقيقه مذاكره با «ژاك شيراك»، همتاي فرانسوي وي در كاخ اليزه صورت گرفت اعلام كرد: «به نظر من ما گام هاي مثبتي برداشته ايم و ايران طرحي جهاني را براي پايان دادن به اين موضوع پيشنهاد داده است.»
وي گفت: «برخورد اروپا و به  خصوص فرانسه با اين موضوع، بسيار باز بوده است.» خاتمي افزود: «اميدوارم در نشست بعدي كه به لطف حمايت فرانسه و استقبال جهاني از طرح ارائه شده توسط ايران قرار است در ۲۹ آوريل سال جاري ميلادي برگزار شود، بتوانيم به پيشرفت هاي بيشتري (در مذاكرات هسته اي) نائل آييم.»
ديدار خاتمي با جمعي از انديشمندان در مقر يونسكو
رئيس جمهور كشورمان در   سفر خود به كشور فرانسه، سه شنبه  شب با جمعي از انديشمندان، استادان دانشگاه، سفراي برخي كشورها در يونسكو ديدار و گفت وگو كرد.در اين ديدار حاضران ديدگاه هاي خود را درباره  ايده  گفت وگوي تمدن ها مطرح كردند و رئيس جمهور كشورمان نيز از آنها خواستار ارايه  پيشنهاد عملي براي اجرايي كردن اين ايده شد.
حجت الاسلام والمسلمين سيد محمد خاتمي در اين جلسه كه تقريبا دو ساعت به طول انجاميد، طي سخناني ضمن تشكر از پيشنهادات ارايه شده به تشريح اهداف خود از طرح ايده  گفت وگوي تمدن ها پرداخت و از كساني كه در اين زمينه مايل به همكاري هستند، خواست تا پيشنهادهاي خود را از طريق مكاتبه در اختيار وي قرار دهند.
وي تأكيد كرد كه در اين جلسه به عنوان سيد محمد خاتمي  سخن مي گويد، نه از جايگاه سمت سياسي خود، و در پاسخ به مطالب مطرح شده تأكيد كرد: مي توان بين دموكراسي و دين به  خصوص دين اسلام، جمع ايجاد كرد و اين در صورتي كه دچار تعصبات و واپس گرايي نشويم و آنچه از گذشته به دست مان رسيده است، به پرده اي بر روي حقيقت تبديل نشود.
وي خاطرنشان كرد: اگر مي خواهيم دموكراسي را قبول كنيم و دين را هم داشته باشيم، بايد دين را به گونه اي بفهميم كه با معيارهاي  اوليه  دموكراسي سازگار باشد و از سوي ديگر به اين نينديشيم كه دموكراسي تنها در ظرف ليبرال دموكراسي قابل تحقق است، بلكه دموكراسي در ساير اشكال هم محقق مي شود.
وي هم چنين با بيان اين كه اگر انتقادي از برخي دولت ها مي شود، به معناي اهانت به ملت ها نيست، گفت: اما ما حق داريم كه بپرسيم كه چرا در دنياي ما وحشت، ترور و ناامني حاكم شده و علت برخي از رفتارها و سياست هاي نادرست برخي كشورها چيست؟ خاتمي هم چنين با اشاره به برخوردهاي دوگانه و تبعيض آميز با مساله  حقوق بشر كه به محكوم كردن كشورها در اين زمينه مي انجامد، تصريح كرد كه خيلي مايل بودم كساني كه در مواردي برخي كشورها را محكوم مي كنند، جنايت هاي صورت گرفته در سرزمين فلسطين و ابوغريب را محكوم كنند.
وي با بيان اين كه ايران در زمينه  تحقق دموكراسي گام هاي بلندي را برداشته است، از حاضران در اين نشست به دليل شركت در چنين جلسه اي تشكر و ابراز اميدواري كرد كه ايده ي گفت وگوي تمدن ها در جهان عملي شود.
ديدار دبيركل سازمان كنفرانس اسلامي با خاتمي
ايسنا: اكمل الدين احسان اوغلو دبيركل سازمان كنفرانس اسلامي با حجت الاسلام والمسلمين سيد محمد خاتمي در محل سفارت جمهوري اسلامي ايران در پاريس ديدار و گفت وگو كرد.
رئيس جمهور كشورمان با اشاره به مشكلاتي كه امروز گريبانگير دنياي اسلام شده است، بر اهميت نقش سازمان كنفرانس اسلامي در حل آن مشكلات تأكيد كرد.
خاتمي با اشاره به برخي از حركات افراطي و واپس گرايانه و نيز تشديد تهاجم عليه اسلام، همكاري كشورهاي اسلامي را با سازمان كنفرانس اسلامي براي اداره و پيشبرد امور جهان اسلام ضروري دانست.
وي بر ايفاي نقش و فعاليت بيشتر سازمان كنفرانس اسلامي در قبال مسايل منطقه اي و بين المللي تأكيد كرد و تبادل نظر اين سازمان را با سازمانها و مجامع بين المللي نظير سازمان ملل متحد و اتحاديه اروپا مفيد ارزيابي كرد.
احسان اغلو نيز در اين ديدار با تقدير از سخنان رئيس جمهور كشورمان در اجلاس يونسكو افزود: سازمان آمادگي دارد بر اساس طرح ايده گفت وگوي تمدنها نقش فعال تري در مسايل منطقه اي، بين المللي و جهان اسلام ايفا كند.

اخبار كوتاه
پيكرهاي مطهر شهداي گمنام در استانهاي مختلف كشور تشييع مي شود
فارس: همزمان با ايام سالروز رحلت رسول اكرم (ص)، شهادت امام حسن مجتبي و شهادت امام رضا (ع) پيكرهاي مطهر ۱۶۰ شهيد گمنام دوران دفاع مقدس در ۴۳ شهرستان، شهر، دهستان، مراكز دانشگاهي، نظامي و  آموزشي تشييع و به خاك سپرده خواهد شد.
استانهاي چهارمحال و بختياري و اصفهان و استانهاي مركزي سيستان و بلوچستان قم، خراسان رضوي، قزوين، يزد، سمنان، خراسان شمالي اسفراين و استان گلستان در تاريخ نوزدهم فروردين پذيراي پيكر مطهر اين شهدا خواهند بود.بنياد حفظ آثار و نشر ارزشهاي دفاع مقدس از عموم امت حزب الله و شهيدپرور استانها و شهرستانهاي مذكور دعوت كرده است در اين مراسم با شكوه و معنوي شركت كنند.
اطلاعيه ستاد كل نيروهاي مسلح
به مناسبت شهادت شهيد صياد شيرازي
بيست و يكم فروردين ماه، ششمين سالگرد شهادت مظلومانه  امير سرافراز ارتش اسلامي سپهبد شهيد علي صياد شيرازي فرا مي رسد.
در اطلاعيه ستاد كل نيروهاي مسلح آمده است: امير شهيد صياد شيرازي، با خون پاكش، بار ديگر پرده از چهره كريه «نفاق» و «ترور» برداشت و استكبار جهاني، اين حاميان منافقان كوردل را كه مغرضانه ملت انقلابي ايران را به «حمايت از تروريسم» متهم مي كند بيش از پيش رسوا نمود.
ستاد كل نيروهاي مسلح، ضمن گراميداشت ياد و خاطره امير شهداي نيروهاي مسلح سپهبد شهيد علي صياد شيرازي، از عموم مردم قدرشناس و مؤمن و همرزمان سوگوارش دعوت به عمل آورده است تا در مراسم ششمين سالگرد شهيد عزيز شركت نمايند.
تأكيد نمايندگان ايران در بين المجالس بر رفع بي عدالتي در جهان
ايرنا: اعضاي  هيات  ايراني  شركت كننده  در يكصدو دوازدهيمن  اجلاس  مجمع  بين المجالس  در فيليپين ، بر حق  انسانها در برخورداري  از حقوق  اوليه  و ضرورت رفع  فقر، تبعيض  و بي عدالتي  در جهان  تأكيد كردند.
سيد ناصر موسوي  نماينده  ايران  در كميته  صلح  و امنيت  بين الملل  در خصوص  نقش پارلمانها در ايجاد سازوكارهايي  براي  محاكمه  و محكوميت  جرايم  جنگي  جرايم عليه  بشريت ، نسل  كشي  و تروريسم  و مصونيت  خاطيان ، گفت : صلح  بدون  عدالت وجود ندارد و عدالت  تنها با حاكميت  قانون  تعميق  مي يابد.
وي  افزود: نقش  مجالس  در ايجاد صلح ، تعيين كننده  و سازنده  است  و مجالس  تنها ارگان  و نهاد مجاز براي  صدور قوانين  مناسب  و موثر هستند.
موسوي  با ابراز تاسف  از بي تفاوتي  جامعه  بين الملل  نسبت  به  نقض قوانين  جهان  شمول  در عصر حاضر، اظهار داشت : اگر جامعه  بين الملل  نسبت  به جنايات  صدام  و نيروهايش  در خلال  جنگ  تحميلي  بر ضد جمهوري  اسلامي ايران  بي توجهي  نكرده  بود، يقينا صدام  قبل  از حمله  به  كويت  به عواقب  آن مي انديشيد.
وي  از تاسيس  دادگاه  جنايي  بين المللي  به  عنوان  آرزوي  ملل  و ابزاري موثر براي  تقويت  عدالت  جهاني  و حاكميت  قانون ياد كرد و آن را نشانگر تجسم ارزشها و انتظارات  اساسي  در ميان  ملل  جهان  دانست .
غلامرضا مصباحي  مقدم  نماينده  مردم  تهران  نيز در كميته  توسعه  پايدار امور مالي  و تجارت  اتحاديه  بين المجالس ، پيرامون  موضوع  نقش  مجالس  در ابتكارات  تامين  مالي  بين المللي  و تجارت  بين الملل  در جهت  رفع  مشكل  بدهي كشورها و نيل  به  اهداف  توسعه  پايدار سخنراني  كرد.
همچنين هيأت ايراني حاضر در اجلاس با برخي مقامات فيليپيني ديدار كردند و بر گسترش همكاريهاي دوجانبه تاكيد كردند.
سخنگوي وزارت خارجه به ادعاهاي تكراري امارات
در خصوص جزاير سه گانه ايران اعتراض كرد
ايسنا: سخنگوي وزارت خارجه  به ادعاهاي اخير وزير مشاور در امور خارجه امارات متحده عربي اعتراض كرد. دكتر حميدرضا آصفي، سخنگوي وزارت امور خارجه ي كشورمان در واكنش به اظهارات منتشر شده از شيخ حمدان بن زايد، معاون نخست وزير و وزير مشاور در امور خارجه امارات متحده عربي متحده در يكي از روزنامه هاي اين كشور اظهار داشت: مذاكرات دوجانبه ايران و امارات در دوران مرحوم شيخ زايد با پيشرفت هاي خوبي همراه بوده و اميدواريم با فعال تر شدن اين گفت وگوها در زمان شيخ خليفه بن زايد، رييس جديد كشور امارات، دو طرف در اين خصوص به نتيجه ي نهايي دست يابند.
سخنگوي وزارت امور خارجه ي كشورمان با تاكيد بر ايراني بودن سه جزيره ي ابوموسي، تنب بزرگ و تنب كوچك تصريح كرد: مذاكرات با طرف اماراتي صرفا در چارچوب رفع سوءتفاهم جزئي درخصوص اجراي يادداشت تفاهم ۱۹۷۱ ميان ايران و شارجه در جزيره ابوموسي مي باشد.
گفتني است وزير امور شوراي عالي و شوراي همكاري خليج فارس در امارات روز گذشته دليل ضعيف بودن روابط ايران با اعضاي اين شورا را موضوع جزاير سه گانه ايران(!) دانست و نسبت به برنامه هاي هسته اي ايران ابراز نگراني كرد.
جلسه كميته هسته اي ايران و اروپا ۳۰ و ۳۱ فروردين برگزار مي شود
فارس: كميته هسته اي ايران و سه كشور اروپايي ۳۰ و ۳۱ فروردين در ژنو تشكيل جلسه مي دهد.اين كميته نتيجه مذاكرات خود را براي تصميم گيري نهايي به كميته راهبردي ارائه مي كند.كميته راهبردي يك هفته پس از آن در اوايل ارديبهشت ماه در پاريس تشكيل جلسه داده و تصميم نهايي اتخاذ خواهد شد.
يك منبع آگاه كه خواست نامش فاش نشود، اخبار رسانه هاي غربي مبني بر اينكه ايران خواستار كسب جواز براي توليد اورانيوم غني شده ضعيف در مقياس هاي كوچك است را تكذيب كرد.وي افزود: «طرح ايران به صورت مرحله اي به كشورهاي اروپايي ارائه شده و دربرگيرنده حقوق جمهوري اسلامي ايران در زمينه غني سازي است.»
انتقادات حزب مؤتلفه بر بودجه ۸۴
ايرنا: حزب  مؤتلفه  اسلامي در اطلاعيه اي  بودجه  سال  ۸۴ كل  كشور را به  نقد كشيد و نوشت  كه  بودجه  مصوب  نمايندگان  مجلس  شوراي  اسلامي - در برخي  موارد _ با قانون  مجلس  در مورد تثبيت  قيمتها در تعارض  است .
حزب مؤتلفه اسلامي در نقد خود موضوعات  انفال ، افزايش  نرخ  ارز، بازسازي  طرح  بهره  مالكانه ، درآمدهاي  واهي ، كسري  بودجه  و هزينه هاي  واقعي  - اولويت ها را مورد توجه  قرار داد و نوشت : اعمال  و احتساب  دستوري  نرخ  پايه  ارز در لايحه  بودجه  مؤيد كم  توجهي  دولت  به  حفظ ارزش  پول  ملي  و تصويب  آن به  عنوان  همراهي  مجلس  در اين  امر بسيار حساس  است . تعيين  نرخ  ارز به  صورت  دستوري  به  مثابه  دخالت  در سازوكار تعيين قيمتها در مكانيزم  بازار است  كه  فاقد منطق  علمي است  و اين  رويكرد دولت  و مجلس  را گرفتار تناقض  مي كند.
اين  تشكل  سياسي  با بيان  اينكه  تعيين  نرخ  ارز و محاسبه  نصاب  برابري پول  رايج  كشور در برابر ارزهاي  خارجي  به  عهده  بانك  مركزي  است  ،  توصيه  كرد: يك  بار براي  هميشه به  اين  روند غلط پايان  داده  و امور را در بستر منطقي  خود برگرداند.
حزب  موتلفه  اسلامي نوشت : ترديد نداريم  اگر در مسير قانوني  تصويب  بودجه  در هر مقطعي  از اين  تصميم گيري  جلوگيري  نشود و حداقل  نرخ  پايه  ارز در سال ۸۴ مطابق  سال  ۸۳ محاسبه  و منظور نشود، بايد در انتظار افزايش  سرسام آور قيمتها بود و عملاً مصوبه  مجلس  در مورد تثبيت  قيمتها ملغي  اثر خواهد شد.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |