چهارشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۷۸ - Apr 20, 2005
حضرت اميرالمؤمنين علي(ع): چون خبري بشنويد، در آن با خرد ژرف نگر تعقل كنيد، نه با خرد گزارشگر، كه گزارشگران دانش فراوانند و ژرف نگران در آن اندك.
نهج البلاغه / ۱۱۳۰
امروز با حافظ
حاصل خرقه وسجاده روان در بازم
در خرابات مغان گر گذر افتد بازم
خازن ميكده فردا نكند در بازم
حلقه توبه گر امروز چو زهاد زنم
۳۲۰ فيلم داخلي و خارجي در جشنواره فيلم سبز
چهارمين  جشنواره  دوسالانه  بين المللي  فيلم  سبز با حضور آثار داخلي  و خارجي  ششم  تير ماه  سال  جاري  در سراسر كشور برگزار مي شود.
دبير جشنواره  بين المللي  فيلم  سبز، پيشبرد آرمان هاي  محيط زيست  و ارتقاي دانش  عمومي در زمينه  مسائل  زيست  محيطي كشور با محوريت  توسعه  پايدار، اقتصادو محيط زيست ، آموزش  مسائل  زيست  محيطي  و جلب  مشاركت هاي  مردمي را  از اهداف  اين رويداد برشمرد.
بيژن  حيدر عربي  افزود: تاكنون  ۳۲۰ فيلم  به  دبيرخانه  جشنواره  ارسال  شده  كه  از اين  تعداد ۲۱۵ اثر از ايران  و ديگر فيلم ها از ساير كشورهاي جهان  است .
وي  گفت : آثار حاضر در جشنواره  در قالب  فيلم هاي  بلند، كوتاه ، مستند و داستاني  ارائه  شده  و به  ۹ اثر برتر جايزه  اصلي  داده  مي شود.
وي  به  ويژگي هاي  جشنواره  امسال  در مقايسه  با سنوات  گذشته  اشاره  كرد و يادآور شد: نخستين  جشنواره  با ۶۰ فيلم  خارجي  و داخلي  در تهران  و پنج  استان كشور و جشنواره  دوم  در ۱۷ استان  و در جشنواره  سوم  ۲۷۶ اثر داخلي  و خارجي عرضه  شد.
دبير جشنواره  بين المللي  فيلم  سبز، آخرين  مهلت  ارسال  آثار را تا پايان  ارديبهشت  سال  جاري  اعلام  كرد.

معاون اجتماعي شهرداري:
سينما آزادي تا بهمن ۸۵ بازگشايي مي شود
000171.jpg
واحد مركزي خبر: معاون  اجتماعي  شهرداري  و رئيس  سازمان  فرهنگي  هنري  شهرداري  تهران  گفت:  مجتمع  سينمايي ، تجاري  آزادي ، بهمن   ۱۳۸۵ آماده  بهره برداري  خواهد شد.
اسفنديار رحيم  مشايي  در مصاحبه  با خبرنگار واحد مركزي  خبر افزود: عمليات  ساخت  بناي  مجتمع  سينما آزادي  كه  ۲۹ فروردين  سال  ۷۶ در سانحه  آتش  سوزي  تخريب  شد، با همكاري  شهرداري  تهران  و حوزه  هنري  از اواخر ارديبهشت  امسال  آغاز مي شود.وي  تصريح  كرد:در اين  مجتمع  فرهنگي  تجاري  چند منظوره  ۸۵۰۰ متري ۵، سالن  سينما، پاركينگ  و واحدهاي  خدماتي ، تجاري  و اداري  طراحي  شده است.  اين  مقام  گفت : بودجه  اي  بالغ  بر۶۰ ميليارد ريال  براي  طراحي  و ساخت  اين  مجتمع  تنظيم  شده  است ، كه  حوزه  هنري  و سازمان  فرهنگي  هنري شهرداري  تهران  بطور مساوي  در تهيه  آن مشاركت  خواهند داشت.
 وي  افزود: با توجه  به  مشكلات  شهروندان  و ترافيك  شهر تهران ، اين مجتمع  به  گونه اي  طراحي  شده  است  كه  علاوه  بر پاسخگويي  به  نيازهاي فرهنگي  شهروندان، به  آنان  اين  فرصت  را بدهد تا در اين  مكان  به كارهاي  تجاري ، اداري  و ديگر مسايل  روزمره  بپردازند.
رحيم  مشايي  گفت : ايجاد جاذبه هاي  بصري  و تهيه  امكانات  جانبي  كه  در طراحي  سالن  هاي  سينمايي  امروز جهان  از جايگاه  والايي  برخوردار است  به  عنوان  امري  مهم  در ساخت  سينما آزادي  مورد توجه  قرار دارد.
وي  افزود: بايد فضايي  به وجود آوريم  كه  تماشاگر در زمان  انتظار ورود به  سالن  نمايش ، بتواند با بهره  گيري  از امكانات  و جاذبه  هاي  موجود در مجتمع ، از وقت  خود به  خوبي  استفاده  كند.

نگارستان
000168.jpg
۱- شاهزاده نشسته
۲- هنرمند: ناشناس
۳- مشخصات اثر: شاهزاده نشسته / آبرنگ و گواش روي كاغذ كه كاغذ روي چوب چسبانده شده / ۲۷*۴۰ سانتي متر / نيمه دوم قرن سيزدهم هجري قمري
اثر متعلق به دوره ناصرالدين شاه قاجار است. شاهزاده اي در حال مطالعه كتاب بر مخده ها تكيه زده است. از پنجره پشت سر او منظره باغ نمايان است و از پنجره سمت چپ بانو با كنيز سياهش به تماشاي شاهزاده نشسته است. اثر در تهران كار شده است. بر روي كتاب كنار شاهزاده شعري از مولانا به اين مضمون نوشته شده است:
برويد اي حريفان بكشيد يار ما را
به من آوريد باز آن صنم گريزپا را
۴. سبك اثر: سبك قاجار، سبك يا مكتب قاجار يا مكتب پيكرنگاري درباري به تأسي از هنر مغرب زمين به ايران آمد. اين مكتب از اواخر قرن ۱۲ هجري (۱۸م) آغاز و در دوره فتحعليشاه قاجار به اوج رسيد. اساس مكتب بر ساختار متقارن خطوط عمودي، افقي و منحني، تلفيق نقش هاي تزئيني و تصويري و استفاده از رنگ هاي محدود به ويژه رنگ هاي گرم با تأكيد بر طيف رنگ قرمز و... استوار است. در اين مكتب اشخاص باجلال، وقار و زيبايي خاص نقاشي مي شدند.
۵- محل نگهداري اثر: اداره كل موزه هاي بنياد / خزانه.

جشنواره فيلم كوتاه اصفهان هفته آينده برگزار مي شود
مسئول  انجمن  سينماي  جوان  كاشان  گفت : هفت  فيلم  از اين  شهرستان  به  عنوان  فيلم  منتخب  به  سومين  جشنواره  بين المللي  فيلم  كوتاه  اصفهان  راه  يافت .
«رضا بهمني »   در گفت  و گو با ايرنا  افزود: اين  جشنواره  از سوم  الي  نهم  ارديبهشت  سال جاري  در اصفهان  برگزار مي شود.وي  گفت : فيلم هاي  راه يافته  به  اين  جشنواره  از هنرمندان  فيلمساز كاشان  شامل ، «فرياد» ، «سوار بر باد» ، «گلي » ، «قفس  شيشه اي » ، «واچار» ، «مبارزه  رابپذير» و «آن مرد...دارد» است .
وي  اظهار داشت : اين  فيلم ها با موضوع هاي  مستند، داستاني  و انيميشن  توليد شده  است .وي  افزود: اين  فيلم هاي  كوتاه  از بين  ۱۲ فيلم  توليد شده  اين  انجمن  مرحله بازبيني  براي  شركت  در جشنواره  انتخاب  شده  است .مسسول  انجمن  سينماي  جوان  كاشان  يادآور شد: در دو جشنواره  قبل  فيلم  كوتاه اصفهان  نيز ۱۲ فيلم  از فيلمسازان  كاشان  شركت  داده  شد.
انجمن  سينماي  جوان  كاشان  با بيش  از ۶۰ عضو در سال  ۶۶ فعاليت  خود را آغازكرد.
در اين  انجمن  علاوه  بر فعاليتهاي  آموزشي ، هر سال  ۱۵ فيلم  توليد مي شود.

۱۵ فيلم جديد در شبكه ويديويي
شوراي  صدور پروانه  نمايش  برنامه هاي  ويديويي ، مجوز ورود ۱۵ عنوان  فيلم را به  شبكه  نمايش  خانگي  صادر كرد.
روابط عمومي معاونت  امور سينمايي  گزارش  داد: اين  برنامه ها در قالب  آثار سينمايي  و مستند از كشورهاي  ايران  و آمريكا، هند و هنگ كنگ  در شبكه  نمايش  خانگي  عرضه  شده  است .
فيلم هاي  داني  داركو، پيتر پن ، مبارزان ، ملكه  دزدان  دريايي ، دل  آشنا، شاهد، جنجال ، هركسي  مي تونه ، فرار سخت ، طوفان  ذهن ، كتاب  سايه ها و مبارز خياباني  از آثار سينمايي  شبكه  ويديويي  هستند.
فيلم هاي  مستند جشنواره  جهاني  سنتور، بيماري هاي  چشم  و مراقبت  از اطفال  ديگر عنوان هاي  جديد شبكه  نمايش  خانگي  را تشكيل  مي دهد.

برگي از تاريخ
لكه ننگ در تاريخ: استمداد از دشمن!
جهان در روز ۲۰ آوريل (روزي چون امروز) در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعددي بود كه برخي از آنها از اين قرارند: در سال ۲۹ ميلادي مهستان اردوان سوم را كه تنها از جانب مادر به اشك اول سر دودمان اشكانيان پيوند مي خورد، براي سومين بار به شاهي ايران انتخاب كرد. وي قبلاً دو بار به شاهي انتخاب و سپس بركنار شده بود. انتخاب شاهان اشكاني لزوماً وراثتي نبود و رأي اكثريت مهستان (سناي ايران) شرط تعيين شاه بعدي بود. مهستان مي توانست در شرايطي هم شاه را بركنار كند. اردوان سوم به علت مخالفت برخي از شاهزادگان و ژنرال ها با او، همواره درگير توطئه دولت روم بود كه اين دولت هربار يك شاهزاده و يا ژنرال را تحريك به كودتا مي كرد. درسال۱۲۱ ميلادي ماركوس اورليوس آنتونيوس كه از سال ۱۶۱ تا ۱۸۰ امپراتور انتخابي روم بود به دنيا آمد و بيش از هر امپراتور رومي ديگر به امر قضاوت و دادگاه توجه داشت. وي مي گفت كه يك قاضي خوب بهتر از سرباز مسلح مي تواند نظم جامعه را حفظ كند، زيرا كه نظم بدون عدالت را براي مدتي طولاني نمي توان حفظ كرد. در سال ۱۷۶۹ «پونتياك» رئيس قبيله سرخپوستان «اوتاوا» قرباني توطئه انگليسي ها شد كه بر شرق آمريكاي شمالي استيلا داشتند و جان خود را از دست داد. در سال ۱۸۰۹ ناپلئون ارتش اتريش را در باوير آلمان شكست داد. در سال ۱۸۳۹ طبق معاهده لندن، بلژيك استقلال يافت. در سال ۱۹۲۰ «بالفور» وزير امور خارجه وقت انگلستان اعلاميه معروف خود را در باره فلسطين صادر كرد. در سال ۱۹۴۱ يكصد بمب افكن آلماني شهر آتن را بمباران كردند. در سال ۱۹۷۴ ژنرال محمد ايوب خان رئيس جمهوري اسبق پاكستان سكته كرد و درگذشت. وي از طريق كودتا قدرت را به دست گرفته بود. در سال ۱۹۹۵ (۱۹ آوريل) يك انفجار تروريستي (داخلي) ساختمان فدرال (دولت مركزي) آمريكا در اكلاهماسيتي را ويران ساخت كه باعث مرگ ۱۶۸ تن و مجروح شدن ۵۰۰ تن ديگر شد.
و اينك برگ امروز: بيستم آوريل سال ۵۸۹ ميلادي خسرو پرويز كه در پي درگيري با ژنرال بزرگ ايران بهرام مهران (چوبين) از سلطنت بركنار شده بود، از تيسفون عازم قسطنطنيه شد تا از امپراتور روم براي بازگشت به قدرت كمك بگيرد كه با اين كار خود لكه ننگي در تاريخ ايران باقي گذاشت زيرا كه به خاطر مقام، بر ضد هموطنان به بيگانه متوسل شده بود. وي بعداً براي پاك كردن اين ننگ، با روم وارد يك رشته جنگ غيرضروري شد كه همين عمل به عمر امپراتوري ايران و اقتدار روم پايان داد.
www.iranianshistoryonthisday.com

بهارستان
بزرگترين غبن اين سال هاي بي نمازي از دست دادن صبح ها بوده، با بويش، با لطافت سرمايش.
جلال آل احمد - خسي در ميقات

پاسخ به پرسش پزشكي
افسردگي
در پاسخ به پرسش علائم افسردگي، دكتر روزنفلد گفته است: طبق تجربه من بيشتر افسردگي ها خيالي است و افراد گمان مي كنند افسرده اند و حال آن كه چنين نيست. به جاي دارو كه انواع عوارض جانبي دارد از اراده خود براي غلبه بر مشكلات عاطفي استفاده كنيد. به هرحال علائم افسردگي از اين قرارند: اندوهگين و كم حوصله بودن، احساس خستگي و كاهش علاقه به كاركردن و تنظيم برنامه داشتن، بدخوابي (خواب زياد و يا بيدار شدن به دفعات از خواب در شب) و در نتيجه احساس بي حالي كردن، علاقمند شدن به انزوا، پرخور شدن، تمركز حواس را از دست دادن، احساس سردرد و سينه درد و درد مناطق عبور سياهرگ كردن كه البته همه اينها خيالي هم مي تواند باشد. بنابراين به مشاوره رفتن و از اراده استفاده كردن و تصور افسردگي را از خود دور ساختن بهتر از توسل به دارو است.

رسيتال پيانو دلبر حكيم آوا در كاخ نياوران
گروه ادب و هنر: دلبر حكيم آوا پيانيست تاجيك، نهم ارديبهشت ماه در سالن اختصاصي كاخ نياوران به اجراي برنامه مي پردازد.
در اين رسيتال، آثار برجسته اي از يوهان سباستين باخ، آهنگساز شهير آلمان مانند وارياسيون هاي گلبرگ و سوئيت فرانسوي توسط حكيم آوا اجرا مي شود.
حكيم آوا كه به عنوان يكي از نوازندگان معتبر پيانو در ايران شناخته شده است، تاكنون نوازندگان جوان و موفقي را تربيت و تحويل جامعه هنري داد و تاكنون رسيتال هاي متعددي را به اجرا درآورده است. وي چندي پيش به عنوان سوليست با اركستر موسيقي نو به رهبري عليرضا مشايخي در تالار وحدت به اجراي برنامه پرداخت.
در پايان سال گذشته نيز مجموعه صوتي (گر بنگري بسويم) كه شامل آثاري از فوزيه مجد به نوازندگي حكيم آواست  منتشر و به بازار موسيقي عرضه شده بود.

تاز هاي دنياي رسانه ها
تعجب آمريكايي ها از كنار رفتن همزمان مجريان اخبار سه شبكه تلويزيوني بزرگ اين كشور
توماس داهرتي در مقاله اي تحت عنوان «مجريان قديمي اخبار همه باهم رفتند» نوشته است كه ناپديد شدن همزمان مجريان اخبار سه شبكه تلويزيوني بزرگ و اصلي آمريكا از كار، ده ها ميليون مخاطب را كه ربع قرن به آنان عادت كرده و اعتماد يافته بودند نسبت به شنيدن اخبار بي حوصله كرده و به روزنامه روي آورده اند. بيشتر مخاطبان مي گويند كه با رفتن همزمان آنها افت كيفيت خبرها به وضوح ديده مي شود، انتخاب خبرها مطابق گذشته صورت نمي گيرد، از عراق خبر زيادي نيست و مجريان تازه نمي دانند كه مردم از آنان چه مي خواهند و دنبال چه نوع خبري هستند و كدام خبر بايد اول قرار گيرد، كداميك خلاصه شود و كدام به تصوير بيشتر و سابقه و مصاحبه با اين و آن نياز دارد. اين روزنامه نگار ضمن چاپ عكس هاي اين سه مجري كهنه كار سابق، وارد جزئيات شده و نوشته است: آيا خروج همزمان مجريان اخبار سه شبكه بزرگ تلويزيوني آمريكا (سي.بي.اس، ا.بي.سي و ان.بي.سي) از كار خود عجيب نيست؟ آيا قبلاً اين تعجب آمريكايي ها را كه به مدت يك ربع قرن اخبار را از زبان آنان مي شنيدند پيش بيني كرده بودند. «دن راذر» در پي پخش گزارشي بر ضد جورج بوش و با اعتراض او كنار رفت، گفته اند كه «پيتر جنينگز» كه يك روزنامه نگار كانادايي است به سرطان مبتلا شده و «تام بروكاو» هم كناره گيري كرده است. هر سه مجري كهنه كار تا پس از انتخابات اخير سرگرم كار بودند. هنوز رابطه سياسي براي كنار رفتن دو تن اخير به دست نيامده ولي روشن است كه بيشتر روزنامه نگاران آمريكا با تجديد انتخاب بوش موافق نبودند و آراء انبوه طبقه غير روشنفكر به او، آنان را غافلگير و منفعل كرد. مي دانيم كه محتواي يك روزنامه محصول سليقه و مهارت سردبير آن و محتواي اخبار تلويزيون نيز در غرب عمدتاً دستپخت مجري اخبار است و اگر اين دو مقام تحريري تجربه و شهرت فراوان داشته باشند زير بار انتشار هر خبري نمي روند و مخاطبان، اين واقعيت را مي دانند.
موتوسيكلت هوايي
پريشب شبكه تلويزيوني سي.بي.اس جزئيات ساخت موتوسيكلت هوايي را كه در آمريكا توليد شده و از دسامبر امسال (آذرماه) وارد بازار خواهد شد و هر دستگاه ۵۰ هزار دلار به فروش خواهد رسيد پخش كرد. زين، ركاب، فرمان و موتور اين وسيله كه با هدف حل مسئله ترافيك و جلوگيري از اتلاف وقت ساخته شده است عيناً شبيه موتوسيكلت هاي معمولي است كه به جاي چرخ ها، دو كيسه پر از هوا زير آن بسته شده تا در هر جا بتواند فرود آيد و آسيب به محل فرود خود نرند. بر بالاي اين موتوسيكلت دو پروانه كوچك تعبيه شده كه يكي بالا برنده و ديگري براي تغيير جهت است. اين موتوسيكلت هوايي مي تواند با سرعت ساعتي ۹۰ كيلومتر پرواز كند و در هر نقطه كه بخواهد و شش متر مربع وسعت داشته باشد فرود آيد. اگر ارتفاع پرواز از چهارصد پا تجاوز نكند پرواز دادن آن نياز به گواهينامه ندارد. به اظهار طراح آن، ظرف كمتر از ۱۰ دقيقه مي شود پرواز كردن با آن را فرا گرفت ولي براي تمرين نياز به چهار بار پرواز نيم ساعته دارد. كارخانه سازنده كه تاكنون ده ها هزار سفارش فروش دريافت داشته اعلام كرده است كه اگر سطح فروش بالا برود به همين نسبت بهاي آن را كاهش خواهد داد و اضافه كرده است كه بهترين محل فرود و پارك آن توقفگاه هاي اتومبيل، توقفگاه هاي ويژه مترو، پشت بام مؤسسات و چمن منازل است.

مردم ۱۰ فيلم برتر دفاع مقدس را انتخاب مي كنند
دبير دهمين  جشنواره  فيلم  دفاع  مقدس ، چگونگي  انتخاب  و سازوكار نظرسنجي  مردمي در انتخاب  بهترين  فيلم هاي  سينمايي  دفاع  مقدس  را اعلام كرد.
به  گزارش  معاونت  روابط عمومي و ارتباطات  دهمين  جشنواره  فيلم  مقدس ،سيد محمد علوي  گفت :نظر سنجي  درباره ۱۰ فيلم  برتر دفاع  مقدس  درسه  سطح  مخاطبان  عام ؛ دانشگاهيان  و فرهيختگان  هنري  و غيرهنري  و نيروهاي  مسلح  فعال  در عرصه  فرهنگ  و هنر، انجام  شده  است .
دبير دهمين  جشنواره  فيلم  دفاع  مقدس  خاطر نشان  كرد: نظر سنجي  ازتماشاگران  جشنواره  فيلم  فجر، در سينماهاي  فلسطين ، پايتخت ، آفريقا، كريستال  و بهمن  و نيز در دانشگاهها انجام  شده  است .
وي  با اشاره  به  نحوه  اجرا و سازوكار انتخاب ، گفت : در هر سينما يا دانشگاه ، افراد متخصص  نظر سنجي ، فرم  ها را در اختيار مردم  و دانشگاهيان  قرار داده اند و فرم  ها پس  از تكميل  به  صندوق  آراء برگردانده  شد، و تيم  نظر سنجي  نيز آراي  دريافتي  را شمارش  كرد.وي  در پايان  به  آخرين  مرحله  نظر سنجي  اشاره  كرد و گفت : آخرين  مرحله  نظر سنجي  در نيروهاي  مسلح  صورت  گرفته  كه  نتايج  نهايي  آن نيز بزودي  اعلام  خواهد شد.
۲۸ فيلم تلويزيوني
۲۸ فيلم  بلند، مستند و نماآهنگ  از توليدات  شبكه  اول  سيما در دهمين جشنواره  فيلم  دفاع  مقدس  شركت  مي كند.
دهمين  جشنواره  فيلم  دفاع  مقدس  از سوم  تا هفتم  خرداد ماه  سال  جاري  در تهران  و خرمشهر برگزار مي شود.
روابط عمومي شبكه  اول  سيما به ايرنا اعلام  كرد: اين   آثار در قالب  شش  فيلم  بلند سينمايي ، دو اثر مستند، ۱۳ برنامه  تلويزيوني ، سه  نماآهنگ  و چهار مجموعه  تلويزيوني  در اين  رويداد هنري  عرضه مي شود.
آيه هاي  زميني  از عباس  رافعي ، سرزمين  مادري  و صداي  پاي  خدا ساخته  كامبيز شافعي ، آخرين  پر عقاب  از پرويز شيخ  طادي ، ديوانه اي  از قفس  پريد به  كارگرداني  احمدرضا معتمدي ، ترجمه  زخم  از عباس  مراديان  و مصطفي  پورحامدي  عنوان هاي  آثار بلند شبكه  يك  در جشنواره  فيلم  دفاع  مقدس  را تشكيل مي دهد.
فيلم هاي  مستند كاغذهاي  بي جواب  از سيد ابراهيم  اصغرزاده  و نمونه هاي بسيجي  ساخته  مهدي  نيرومنش  به  همراه  نماآهنگ هاي  طره  دلدار و عمليات بيت المقدس  ساخته  رضا بهشتي  و فرشتگان  خاك  به  كارگرداني  فرامرز گرجيان  از ديگر توليدات  حاضر شبكه  اول  سيما در اين  جشنواره  به  شمار مي رود.
همچنين  گزيده اي  از برنامه هاي  گروه هاي  بسيج  و روايت  فتح  اين شبكه  تلويزيوني در جشنواره  دفاع  مقدس  شركت  دارند.

فروش فيلم ها در سينماهاي تهران
براساس گزارش فروش فيلم ها در سينماهاي پايتخت، فيلم «مجردها» به كارگرداني اصغر  هاشمي  با فروش ۱۱۰ ميليون توماني بعد از ۳۱ روز نمايش در ۱۶ سينما عنوان پرفروشترين فيلم را طي هفته گذشته از آن خود كرده است.«گل يخ» كيومرث پوراحمد كه تا هفته گذشته عنوان پرفروشترين فيلم را داشت، با فروش ۱۰۶ ميليون به رده سوم رفت و «شاخه گلي براي عروس» با فروش ۱۰۹ ميليون و هفتصد هزار توماني به رده دوم آمد.بر طبق اين آمار فروش كه تا تاريخ ۲۶ فروردين ماه است، «ازدواج صورتي» در ۲۸ روز نمايش در ۱۱ سينما ۳۰ ميليون تومان فروخت و«دربه درها» كه در گروه سينماي كودك به نمايش درآمده بعد از ۲۸ روز نمايش در ۱۱ سينما فروشي معادل ۱۶ ميليون تومان داشت «عاشق مترسك» مهدي نوربخش كه از هفته گذشته در گروه سينماي مخاطب خاص (آسمان باز) به نمايش درآمده بعد از ۳ روز نمايش در ۴ سينما يك ميليون و ۵۰۰ هزار تومان فروخته است.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
خشم
تلفن زد هرچه خواست با خشم گفت. لحظاتي بعد پشيمان شد. گوشي را برداشت. توان زنگ زدن نداشت. تمام پل هاي ارتباط را شكسته بود.
آرمين قبادي پاشا

گشتي در دنياي خبرها
شكر به جاي كوكايين
ورشو: پليس لهستان تحقيقات گسترده اي را در مورد مفقود شدن ۲۰ كيلوگرم كوكايين از انبار پليس آغاز كرده است. جالب اينكه سارقان پس از سرقت كوكايين، ۲۰ كيلوگرم شكر جايگزين آن كرده  اند. گفته مي شود ارزش كوكايين هاي سرقتي معادل يك ميليون دلار است كه پليس قصد سوزاندن اين مواد مخدر را داشت.
مراسم ازدواج درختان
كلكته: اهالي يك روستا در حومه شهر كلكته هند اقدام به برگزاري مراسم ازدواج براي دو درخت مقدس كردند. با توجه به اينكه اخيراً در اين روستا آمار خودكشي و سرقت افزايش يافته بود، اهالي آن براساس يك سنت ديرينه اقدام به برگزاري مراسم ازدواج براي دو درخت مقدس نمودند كه بيش از هزار نفر در اين مراسم شركت داشتند. آنها معتقدند كه پس از برگزاري جشن عروسي درختان، ديگر بر سر مردم بلا نازل نخواهد شد.
آتش در اتاق عمل
سياتل: پليس سياتل تحقيق در مورد پرونده  اي را كه ۵/۲ سال قبل مختومه اعلام شده بود، آغاز كرد. در آن زمان يك مرد كه تحت عمل جراحي قلب قرار داشت، ناگهان آتش گرفت. داستان از اين قرار بود، در جريان عمل جراحي ناگهان مقدار زيادي الكل طبي روي بدن بيمار ريخت و به دليل تماس داشتن با يكي از تجهيزات اتاق عمل آتش گرفت. اين مرد چند روز پس از عمل جراحي جان باخت اما علت فوت وي سوختگي نبود بلكه به دليل نارسايي قلبي از دنيا رفته بود. به هر حال، انتشار اين خبر باعث شد تا پليس، تحقيقات گسترده اي را در اين مورد آغاز كند.
سقوط از پاركينگ
مينه سوتا: يك راننده ۱۹ ساله باعث سقوط خودرو اش از طبقه دوم يك پاركينگ شد. اين خانم پس از اينكه سوار بر خودرو پارك شده شد، به جاي اينكه پاي خود را روي ترمز بگذارد به اشتباه پدال گاز را فشار داد. به همين دليل، خودرو آخرين مدل وي از طبقه دوم پاركينگ سقوط كرد و روي زمين فرود آمد. بر اثر اين سقوط سقف خودرو كاملاً تخريب شد.
دراز كشيدن در بزرگراه
ونكوور: پليس ونكوور به رانندگان هشدار داد، اگر در حين رانندگي، بنزين خودروشان تمام شد براي كمك گرفتن روي جاده دراز نكشند. چند روز قبل يك نفر با پليس تماس گرفت و خبرداد، جسدي در بزرگراه روي زمين افتاده ولي هنگامي كه پليس در محل مورد نظر حاضر شد، به جاي جسد، راننده خودرو يي را ديد كه بنزين تمام كرده بود اما چون هيچيك از رانندگان عبوري حاضر به كمك نمي شدند. وي مجبور شد براي جلب توجه، روي آسفالت دراز بكشد.
سگ برنده
نيويورك: چندي پيش يك پمپ بنزين در آمريكا اقدام به برگزاري مسابقه براي مشتريان خود نمود كه مشتريان پس از سوختگيري در جايگاه، نام خود را داخل صندوق مي انداختند تا اينكه به قيد قرعه برنده جايزه ۴۱۰ دلاري مشخص بشود.
ديروز جايگاه موردنظر نام فرد برنده را اعلام كرد اما اين نام متعلق به يك سگ بود. صاحب اين سگ به جاي اينكه نام خود را داخل صندوق بيندازد نام سگ خانگي اش را داخل صندوق انداخته بود و به همين دليل مسؤول جايگاه از پرداخت جايزه نقدي به سگ خودداري كرده و در عوض آن را به مؤسسات خيريه پرداخت خواهد كرد.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز: ساعت ۱۳و ۳ دقيقه
اذان مغرب امروز: ساعت ۲۰
اذان صبح فردا: ساعت ۴ و ۵۶ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و ۲۵ دقيقه

گل و گياه
فيلودندرون برگ قلبي
000165.jpg
نام علمي: philodendron Scandens
خانواده: ARACEAE
نيازها: مكاني با نور متوسط و هواي مرطوب (روزي دو بار سطح برگها را با آب مقطر مرطوب نموده و يادماي محيط را پايين  آوريد تا تبخير كمتري صورت گيرد) دماي محيط در طول سال هرگز نبايد از   ۱۴ درجه سانتيگراد پائين تر رود و درجه حرارت مناسب براي رشد آن ۲۰ درجه سانتيگراد يا بيشتر است. آبياري بهتر است با آب باران يا آب مقطر ولرم صورت گيرد به نحوي كه خاك گلدان هميشه مرطوب باشد ولي غرقابي نگردد. خاك مناسب:  ۲ قسمت خاك باغچه + ۲ قسمت پيت ماس يا خاكبرگ + ۱ قسمت ماسه + يك دوم قسمت كود حيواني پوسيده. هر ۴-۳ ماه يك بار كود محلول با غلظت ۳ گرم در ليتر.
ازدياد: ۱ - قلمه سرشاخه كه درست از زير يك گره در ساقه بريده شود و درون پيت ماس مرطوب زير پلاستيك يا شيشه قرار گيرد؛ ۲- خوابانيدن هوايي.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |