چهارشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۷۸ - Apr 20, 2005
دولت ايران به كنوانسيون كنترل دخانيات مي پيوندد
گروه سياسي: در جلسه علني ديروز نمايندگان مجلس شوراي اسلامي لايحه الحاق ايران به كنوانسيون سازمان بهداشت جهاني در مورد كنترل دخانيات را به تصويب رساندند.
براساس اين مصوبه به دولت اجازه داده شد به كنوانسيون چارچوب سازمان بهداشت جهاني در مورد كنترل دخانيات ملحق گردد.
طبق تبصره ۲ ، ماده يك اين لايحه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي به عنوان مسئول كنترل دخانيات موظف است راهبردهاي ملي، جامع و همه جانبه اي را براي كنترل دخانيات تنظيم و اجرا نمايد و به طور ادواري آنها را مورد بازنگري قرار دهد و براي رسيدن به اين هدف با هماهنگي دستگاههاي اجرايي، برنامه هاي آموزشي و اجرايي را براي كاهش مصرف دخانيات به مرحله اجرا گذارد.
لايحه كنوانسيون مذكور ۳۸ ماده دارد كه دولت جمهوري اسلامي ايران پس از تصويب الحاق به آن توسط مجلس، موظف به اجراي آن مواد خواهد بود.
همچنين، گزارش كميسيون كشاورزي درباره سؤال نماينده زنجان در مورد طرح مطالعاتي سد شمپا بر روي رودخانه قزل اوزن سؤال نماينده رامهرمز درباره بي توجهي به رفع مشكل آب شرب رامشير، رامهرمز و عدم توسعه شبكه برق رساني شهري و روستايي و سؤال نماينده بابل درباره اخذ آب بها از كشاورزان استان مازندران و اقدامات لازم با توجه به سلب حق مسلم كشاورزان از سد لار در فصول زراعي از وزير نيرو قرائت گرديد.
در اين جلسه همچنين لايحه ماليات برارزش افزوده مطرح شد و سيد كاظم دلخوش نماينده صومعه سرا، الياس نادران نماينده تهران و داوود دانش جعفري نماينده تهران به عنوان موافق اظهار نظر كردند.
موافقان معتقدند اين لايحه موجب برطرف شدن نگراني درباره قاچاق كالا و ايجاد انضباط مالي در بخش بازرگاني خواهد شد.
سيد جلال حسيني، محسن يحيوي و علي ديرباز نمايندگان زنجان، بروجرد و بندرعباس به عنوان مخالف اين لايحه اظهار نظر كردند.
مخالفان، افزايش تورم، افزايش قيمت عوامل توليد و جبران ضعف مديران از طريق اين لايحه را دليل عمده مخالفت خود اعلام كردند.
در صورت تصويب نهايي اين لايحه طبق ماده يك عرضه كالاها و خدمات در ايران و همچنين واردات و صادرات آنها مشمول مقررات اين قانون مي باشد.
همچنين لايحه قرارداد جامع همكاري بين ايران و دولت جمهوري بوليواري و ونزوئلا مطرح شد كه به تصويب نمايندگان رسيد.
نطق هاي پيش از دستور
ديروز چهار تن از نمايندگان مجلس طي نطق هاي پيش از دستورشان، به بيان ديدگاه هاي خود درخصوص مسايل داخلي و خارجي و طرح مشكلات حوزه هاي انتخابي شان پرداختند.
گيورك وارطانيان نماينده ارامنه شمال كشور در مجلس شوراي اسلامي اولين ناطق جلسه علني امروز مجلس با اشاره به عناد و بهانه جويي هاي استكبار جهاني و عوامل اقماري آنان با برنامه هاي هسته اي ايران تصريح كرد: اعتقاد راسخ دارم كه بهره برداري از فناوري صلح آميز هسته اي حق مسلم هر كشور و از جمله ايران است.
همچنين كاظم جلالي نماينده شاهرود به عنوان دومين ناطق پيش از دستور گفت: عدالت تحصيل نمي شود مگر اينكه جامعه در بعد فردي و اجتماعي رويكردي اخلاقي داشته باشد و چون جامعه اخلاقي جامعه اي متعادل است اين جامعه هرگز به سمت افراط و تفريط نمي رود.
ايرج نديمي نماينده مردم لاهيجان و سياهكل هم بعنوان سومين ناطق جلسه علني مجلس به ايراد سخنراني پرداخت و در خصوص تذكر ۲ روز گذشته خود گفت: حسب ارجاعي كه شوراي نگهبان داد كاملا مسلم شد شوراي نگهبان در تصميم گيري موضوع برف، زلزله و طرحهاي عمراني و برداشت ۸۰۰ ميليون دلار از صندوق ذخيره ارزي عطف به نامه ۱۵/۱ كرده و انشاءالله هيات رئيسه پس از عرايض بنده توضيح دهند چرا مصوبه سال گذشته ۱۵/۱ در شوراي نگهبان بررسي شده؟ آيا شوراي نگهبان مي تواند مصوبه سال قبل را امسال به لحاظ انقضاء برنامه سوم مورد عنايت قرار ندهد يا خداي نكرده كم  كاري هايي است كه روشن شود.
عماد افروغ هم چهارمين ناطق پيش از دستور جلسه ديروز بود كه در سخناني با موضوع «عقلانيت سياسي و انتخابات نهم» گفت: انتظار مي رود ملت ايران در ۲۷ خرداد با حضور حداكثري، مديري شجاع، عدالتخواه، خلاق، نظريه پرداز، كارآمد و تحول خواه و پايبند به آرمانهاي انقلاب را انتخاب كنند.
تذكرها
قدرت  الله ايماني نماينده مردم خرم آباد در مجلس شوراي اسلامي با تذكر آئين نامه اي بند يازده ماده بيست و سوم خطاب به باهنر رئيس جلسه علني مجلس اظهار داشت: تعداد معاونين امور مجلس نزديك به چهل نفر مي باشد كه از اين تعداد فقط ۵ نفر در جلسات علني به طور منظم شركت مي كنند و مابقي به هر علتي در مجلس حضور پيدا نمي كنند.
نماينده مردم اصفهان هم ديروز در خصوص پخش سرود اي ايران به جاي سرود جمهوري اسلامي ايران در مسابقات تكواندوي اسپانيا به مجلس تذكر داد كه رئيس مجلس اين تذكر را متوجه دولت دانست نه مجلس.
سيدكاظم دلخوش نماينده صومعه سرا هم در تذكر آيين نامه اي تصريح كرد: متاسفانه فقط ۱۰ درصد از وقت نمايندگان صرف قانونگذاري مي شود و نود درصد بقيه صرف امور اجرايي مي شود كه عملا ما را وارد آن مي كنند. نماينده مردم صومعه سرا با اشاره به مراجعات و تلفن هاي زيادي كه به نمايندگان مجلس مي شود، اظهار داشت: نود درصد درخواست هاي آنان مطالباتي جزيي از سوي اقشار محروم و مستضعف است.

در حاشيه
* محمدرضا باهنر كه رياست جلسه  علني ديروز را بر عهده داشت با اشاره به حوادث اخير خوزستان و با بيان اينكه منتظر گزارش دقيق تر هيأت اعزامي هستيم، تصريح كرد: در صورتي كه قصوري و يا تقصيري اتفاق افتاده باشد (البته ما به برخي از اين قصورها رسيده ايم، اما هنوز چون گزارش رسمي نداريم، اعلام نمي كنيم) مجلس نهايت پيگيري را خواهد كرد. و از دولت محترم نيز درخواست مي كنيم كه همكاري كند تا اين نوع مشكلات به دليل تسامح بيش از حد و يا قصورها و تقصيرهايي كه اتفاق مي افتد، تكرار نشود.
* حدود ۷۰ نفر از مردم دهستان خسرو و شيرين توابع اقليد در اعتراض به عملكرد استانداري فارس و نماينده شهرستان اقليد مقابل مجلس شوراي اسلامي تجمع كردند.
تجمع كنندگان كه به صورت آرام از صبح ديروز مقابل مجلس تجمع كردند، خواستار الحاق دهستان خسرو و شيرين از توابع شهرستان اقليد به شهرستان آباده بودند.
* تقاضاي تحقيق و تفحص از آموزش عالي كشور چندي پيش در مجلس شوراي اسلامي به تصويب نمايندگان رسيد كه در جلسه امروز كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي هيات رئيسه اين گروه مشخص خواهد شد.
* ۱۷۷ نماينده مجلس شوراي اسلامي در نامه اي از خدمات فرمانده سابق نيروي انتظامي در دوران تصدي فرماندهي اين نيرو تقدير كردند.
* بيش از ۱۵۰ نماينده مجلس شوراي اسلامي هم در نامه اي به رئيس جمهور، خواستار بررسي دقيق حوادث اخير استان خوزستان شدند.نمايندگان در اين نامه خواستار برخورد با اهمال كنندگان، عوامل اجرايي حادثه و شناسايي و عزل آنان شده اند.

اجراي مراحل استخدام ۴۰ هزار معلم حق التدريس
فارس: مديركل امور اداري وزارت آموزش و پرورش اعلام كرد: مقدمات استخدام ۴۰ هزار معلم حق التدريس فراهم شده و در حال اجرا مي باشد.
به گزارش روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش، كليايي ضمن بيان اين مطلب گفت: درحال حاضر استخدام حدود ۳۵ هزار معلم حق التدريس با توجه به مدارك ارسالي نهايي شده و تعداد ۲ هزار نفر هم از آموزشياران نهضت سوادآموزي و مربيان مهد كودك استخدام مي شوند. وي در خصوص ۳ هزار رديف باقيمانده استخدام گفت: حدود ۱۰ هزار نفر از معلمان حق التدريس كه داراي ۳ سال سابقه خدمت مي باشند و در آزمون ادواري شركت نكرده اند در يك آزمون شركت مي كنند و براساس نتايج اين آزمون ۳ هزار نفر استخدام خواهند شد.

الجزيره خواستار تجديدنظر درباره بسته شدن دفترش شد
فارس: شبكه تلويزيوني الجزيره از تعليق موقت فعاليت هاي اين شبكه در تهران ابراز تاسف كرد و از مقامات ايراني خواست درباره اين تصميم خود تجديدنظر كنند.
شبكه تلويزيوني الجزيره در بيانيه مطبوعاتي خود خطاب به بينندگان، تصميم مقامات ايراني مبني بر تعليق فعاليت هاي دفتر اين شبكه در تهران را اقدامي غيرمنتظره خواند.
الجزيره تأكيد كرد اين شبكه به پوشش خبري ايران به  صورت فراگير، واقعي و متوازن ادامه مي  دهد و از مقامات ايراني مي  خواهد در تصميم تعليق فعاليت دفتر اين شبكه در تهران تجديدنظر كند.
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي  روز گذشته تمامي فعاليت هاي نمايندگي شبكه الجزيره در ايران را به حال تعليق درآورد.خوشوقت در مصاحبه با خبرگزاري مهر در توضيح تعليق فعاليت خبري شبكه الجزيره در كشورمان اظهار داشت: تعليق فعاليت هاي شبكه خبري الجزيره يك تعليق موقت است و به اين دليل ما از فعاليت اين شبكه جلوگيري كرديم تا زماني كه بررسي كارشناسي درباره عملكرد و نقش اين شبكه در تحريك اشرار وايجاد ناآرامي هاي اخير در شهر اهواز مشخص شود.
وي با تاكيد بر اينكه مسئولين شبكه الجزيره بايد توضيحات كافي در اين زمينه ارائه دهند، افزود: پس از مشخص شدن موضوعات مذكور ما تصميم گيري مي كنيم كه تعليق فعاليت متوقف شود و يا تصميم ديگري اتخاذ گردد.

لايحه نظام هماهنگ حقوق امروز به مجلس مي رود
مهر: عضو كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي گفت: لايحه نظام هماهنگ حقوق بازنشستگان با شاغلين امروز از سوي دولت به مجلس شوراي اسلامي ارسال مي شود.
محمد عباسپور در گفتگو با خبرنگار اجتماعي خبرگزاري مهر با بيان اين مطلب افزود: گرچه دولت در ارسال لايحه نظام هماهنگ پرداخت حقوق بازنشستگان و شاغلين به مجلس شوراي اسلامي تاخير كرده و مرتكب تخلف شده اما مقرر شده فردا اين لايحه از طريق دولت جهت تصويب به مجلس ارائه شود. وي احتمال تاخير مجدد ارسال اين لايحه به مجلس را رد كرد و گفت: به طور حتم طي چند هفته آينده شاهد تصويب اين لايحه در مجلس شوراي اسلامي خواهيم بود و تاخير در اين امر نخواهيم داشت.

نرخ اشتغال زنان ايراني به ۸/۱۴درصد رسيد
گروه اجتماعي:رييس مركز امور مشاركت زنان در ديدار با هيأت پارلماني اروپا اظهار داشت: تلاش بر اين است كه برنامه عملي ملي امحاي خشونت عليه زنان براساس يك تحقيق علمي و دقيق در ايران تدوين شود.
زهرا شجاعي، مشاور رييس جمهوري در اين ديدار با اشاره به راه اندازي كميته ملي امحاي خشونت عليه زنان در ايران گفت: در اين كميته دستگاههاي انتظامي، قضايي، پزشكي قانوني و اساتيد دانشگاهها عضويت دارند و رياست آن بر عهده رييس مركز امور مشاركت زنان نهاد رياست جمهوري است.
وي اختصاص بودجه خاص براي توسعه مشاركت زنان و رشد ۳۶۰ برابري بودجه را نتيجه تلاش ها و اقدامات ۸ ساله دولت اصلاحات دانست و گفت: نرخ اشتغال زنان در ابتداي دولت خاتمي ۸/۹ درصد بود كه هم اكنون طبق آخرين آمار جهاني اين رقم به ۸/۱۴ درصد رسيده است.
به گزارش ايسنا، رييس مركز امور مشاركت زنان در بخشي از سخنان خود به رشد پوشش تحصيلي دختران از ۹۴ به ۹۷ درصد و راهيابي ۶۴ درصدي دختران به دانشگاهها اشاره و خاطرنشان كرد: از ابتداي تاريخ ايران تا سال ۷۶ تنها ۵۶ سازمان غيردولتي زنان در ايران وجود داشت كه اين تعداد با رشد ۹ برابري طي ساليان اخير به ۴۸۰ سازمان غيردولتي رسيده است.

انتخاب نهم
لاريجاني: ۱۱۰ مسئله حياتي ايران را استخراج كرده ايم
فارس: كانديداي انتخابات رياست جمهوري گفت: حدود صد و ده مسئله اي كه اهميت حياتي براي ايران دارد و حل آن كارآمدي نظام را به دنبال خواهد داشت را بررسي كرده و براي حل آنها در دولت آينده تلاش خواهيم كرد.علي لاريجاني در جمع بيش از پانصد نفر از نخبگان سياسي و فرهنگي و گروهي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در سالن اجتماعات مسجد نور در خصوص جهت گيري هاي فكري خود افزود:  با بحث هاي كارشناسي با تعدادي از نخبگان به اين نتيجه رسيديم كه برنامه اي براي آينده كشور طراحي كنيم كه تحليلي واقعي از شرايط خودمان و ديگر كشورها باشد. وي با اشاره به چالش هاي داخلي عنوان كرد:  بايد بپذيريم كه نگاه ياس آلودي نسبت به دولت به وجود آمده و مؤلفه هاي آن هم تا حدي درست است و اين ياس در سيماي افراد نيز ديده مي شود، چرا كه به بسياري از وعده هايي كه داده شد عمل نشده است. لاريجاني با بيان اينكه  در فعاليتهاي سياسي مسائل و اختلافاتي پديد مي آيد كه بايد با سعه صدر آنها را برطرف كرد، ادامه داد: هنوز در ذهن من هست كه براي تفاهم بايد تنازل هم صورت بگيرد، لذا هميشه از تفاهم دفاع مي كنم و براي حل مشكلات با دوستان به جمع بندي رسيده ايم كه اميدواريم تحقق پيدا كند.
دفتر معين: نامه «حميد انصاري» سياسي است!
ايرنا: روابط عمومي دفتر مركزي مصطفي  معين  نامزد احتمالي  نهمين  دوره  انتخابات  رياست جمهوري  اعلام  كرد كه  نامه  حميد انصاري  قائم  مقام  موسسه  تنظيم  و نشر آثار امام (ره ) در پاسخ  به  معين  بجاي  آنكه  وجه  اسنادي  داشته  باشد، ناظر بر جهت گيري  خاص  سياسي  است .
حمايت دانشجويان قزوين از كانديداتوري احمدي نژاد
فارس: صدها نفر از دانشجويان دانشگاههاي قزوين طي نامه اي به احمدي نژاد اعلام كردند:« ملت اينك دولتي مي خواهد كه كارآيي نظام ديني را در عمل نشان دهد.» صدها دانشجو از دانشگاههاي قزوين با ارسال طوماري خواهان نامزدي احمدي نژاد در انتخابات نهمين دوره رياست جمهوري شده و خواهان تشكيل دولتي شدند كه كارآيي نظام ديني را در عمل نشان دهد. دانشجويان در نامه خود به شهردار تهران آورده اند:«مجدانه از جنابعالي تقاضا داريم تا به تكليف انقلابي خود عمل كرده و وارد عرصه انتخابات شويد، به يقين در اين مسير دعاي امام شهيدان و پشتيباني ملت ياورتان خواهد بود.»
توكلي: نبايد معطل حضور كسي باشيم
مهر: احمد توكلي كانديداي نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري عصر ديروز در برنامه اي كه ازسوي نهاد نمايندگي ولي فقيه در دانشگاه تهران برگزار شده بود، با دانشجويان ديدار و به تشريح ديدگاههاي خود پرداخت. كانديداي رياست جمهوري ضمن اعلام موافقت خود با مكانيسم نظرسنجي در شوراي هماهنگي تاكيد كرد: در غير اين صورت با دوستانم به توافق نمي رسيديم.دكتر توكلي همچنين درمورد اعلام تاريخ اجماع نظر بين كانديداي اصولگرا گفت: اين تاريخ در آينده اعلام خواهد شد.
وي همچنين پيرامون حضور خود در عرصه انتخابات در صورت ورود هاشمي رفسنجاني گفت: ما نبايد معطل حضور كسي در عرصه انتخابات باشيم چرا كه اين عرصه انتخابات است و هر كسي كه توانايي آمدن داشته باشد در آن حضور خواهد يافت و همگي در نهايت بايد يك نفر را انتخاب كنيم.
دفاع از طرح پيشنهادي پرداخت ۵۰ هزار تومان به هر ايراني
ايرنا: سخنگوي  ستاد انتخاباتي  كروبي  پيشنهاد پرداخت  ۵۰ هزار تومان  به  هرايراني  در ماه  را نظري  كارشناسانه  خواند.اسماعيل  گرامي مقدم  ديروز در جمع  خبرنگاران  گفت : سخنان  كروبي  منطقي  و قابل  اعمال  است .سخنگوي  ستاد انتخاباتي  كروبي  در پاسخ  به  اين  سئوال  كه  آيا پرداخت اين  پول ، دولت  احتمالي  كروبي  را با كسري  بودجه  مواجه  نخواهد كرد، گفت : ايشان  باتوجه  به  واقعيت ها و توجه  به  نحوه  مديريت  هااين  سخن  را به  ميان آورده اند.
هاشمي رئيس ستاد انتخاباتي تعيين نكرده است
فارس: دبير ائتلاف نهم براي فرداي بهتر (ستاد حاميان كانديداتوري هاشمي رفسنجاني) انتخاب حسن حبيبي به عنوان رئيس ستاد انتخاباتي هاشمي رفسنجاني را تكذيب كرد.محسن سرخو افزود: ائتلاف نهم احتمالاً ستاد انتخاباتي را به آقاي هاشمي پيشنهاد مي كند ضمن اينكه ايشان هنوز كانديداتوري خود را رسماً اعلام نكرده اند كه بخواهد بحث ستاد انتخاباتي نيز مطرح شود.
حمايت بانوان ورزشكار از مهرعليزاده
ايسنا: جمعي از پيشكسوتان بانوان در عرصه ورزش حمايت خود را از كانديداتوري محسن مهرعليزاده براي شركت در انتخابات رياست جمهوري اعلام كردند.زرگر صالح رئيس كميته بانوان پيشكسوت پس از بيان اين مطلب گفت: با توجه به نقش مهندس مهرعليزاده در راه اندازي اولين صندوق حمايت از قهرمانان و پيشكسوتان ورزشي همچنين افزايش نقش بانوان برخي از بانوان پيشكسوت ورزشي حمايت خود را از كانديداتوري مهندس مهرعليزاده در عرصه انتخابات رياست جمهوري اعلام كردند.
قاليباف: نبايد متعرض به شغل نظامي گري شد
ايرنا: محمدباقر قاليباف در جمع خبرنگاران در مشهد، در پاسخ به پرسشي در زمينه اينكه وي فردي نظامي است گفت: نظاميگري هم شغلي همچون ساير شغلها و شريف است لذا نبايد متعرض به اين شغل كه ضامن امنيت جامعه است، شد. وي افزود: در چارچوب تعريف علمي، من نه در دانشكده نظامي تحصيل كرده ام و نه در هيچ يك از دستگاههاي نظامي بوده ام فقط زمان جنگ به عنوان بسيجي كه هيچ سازماندهي هم نداشت وارد جبهه شدم و به آن هم افتخار مي كنم.
رضايي: مبارزه با گراني مثل آزادي خرمشهر، جهاد است
ايرنا: محسن رضايي نامزد احتمالي انتخابات آينده رياست جمهوري گفت: يك عده به اسم آزادي و يك عده به اسم دين از مردم و ارزشها فاصله مي گيرند. وي افزود: چند دانش آموز در مدرسه اي سوختند، چند نفر در استاديوم له شدند و قطار در نيشابور منفجر شد بجاي عذر خواهي از مردم و استعفا كردن شروع به توجيه كردند.رضايي گفت: اگر به مردم و كشور اعتقاد داريم مبارزه با فقر، بيكاري و گراني مثل آزادي خرمشهر جهاد است.
كسي مي تواند كشور را اداره كند كه دنيا را بشناسد
ايرنا: علي اكبر ولايتي  كانديداي  نهمين  دوره  انتخابات  رياست  جمهوري  گفت : كسي  مي تواند كشور را اداره  كند كه  دنيا را خوب  بشناسد.وي  روز سه شنبه  در جمع  دانشجويان  دانشگاه  آزاد اسلامي واحد رشت  در مورد دليل  ورود خود به  عرصه  انتخابات  رياست  جمهوري  اظهار داشت : كشورداري  اموري مركب  است  و نمي توانيم  فقط به  داخل  بپردازيم  و از خارج  غافل  و يا به  عكس عمل  كنيم .
نتيجه آخرين نظرسنجي دفتر تحكيم وحدت
ايلنا: دبير تشكيلات دفتر تحكيم وحدت( طيف شيراز)، گفت: طبق آخرين نظرسنجي دفتر تحكيم وحدت، ۶۰% دانشجويان به طور قطعي در انتخابات رياست جمهوري شركت و ۲۰% حضور و عدم حضور خود را منوط به شرايط   آينده و زير ۲۰% به هيچ وجه در انتخابات شركت نخواهند كرد.
مهدي درويش ضمن تأكيد بر فضاي سرد دانشگاه  ها، گفت: ولي اين فضاي سرد به معني آن نيست كه دانشجويان انتخابات را تحريم كرده  اند.وي با بيان اين كه براي ما مهم نيست، افراد نسبت به ديدارهاي انتخاباتي ما اعتراض دارند، اظهار داشت: ما كار خود را انجام مي  دهيم و كساني كه در گذشته از پشتيباني تشكيلاتي وزارت علوم و نهادهاي دولتي و حكومتي برخوردار بودند و بودجه  هاي كلان براي آنها خرج مي  شد، در حال حاضر مقبوليت در دانشگاه  ها نداشته و ندارند.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |