چهارشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۷۸ - Apr 20, 2005
دكتر احمدي نژاد در جلسه ديروز شوراي شهر ارائه كرد
گزارش شهرداري به مردم
000207.jpg
گروه شهري: دكتر محمود احمدي نژاد ديروز در جلسه علني شوراي شهر، گزارشي از فعاليتها و عملكردهاي دو سال گذشته شهرداري را ارائه كرد.
به گزارش خبرنگار ما، شهردار تهران تشكيل دومين دوره شوراي شهر را سرآغاز تحول نه تنها در مديريت شهر تهران بلكه كل كشور عنوان كرد و افزود: شوراي شهر در اين دوره چند رويكرد اساسي را به عنوان جهت گيري كلي مديريت شهري به شهرداري ابلاغ كرد.
رويكردهاي مديريت شهري
احمدي نژاد گفت: اولين رويكرد اساسي در فعاليت شورا و شهرداري تغيير فضاي عمومي مديريت شهري از فضاي تنش و جنجال به فضاي آرامش و از فضاي مجادله بي حاصل به فضاي كار و تعامل سازنده و از فضاي درگيري و متهم كردن به فضاي منطق و استدلال بود. وي گفت: تغيير چهره مديريت شهري و اصلاح رابطه با مردم، رويكرد ديگر شوراي شهر بود و همين عامل باعث شده است كه هم اكنون از ميزان شكايت هاي مردم عليه شهرداري كه در گذشته در راس همه سازمانها و به لحاظ اعتماد عمومي در پايين ترين سطح قرار داشت، كاسته شود.
احمدي نژاد همچنين تعادل در خدمت رساني به مناطق شهري را از ديگر رويكردهاي مديريت جديد شهري عنوان كرد و گفت: براساس اين رويكرد بودجه مناطق محروم و جنوب شهر چند برابر افزايش يافت و اعضاي شوراي شهر با وسواس و دقت تحقق اين رويكرد را دنبال كردند.
000192.jpg
دكتر احمدي  نژاد: شعار كلي دوره جديد مديريت شهري تهران ۸ سال كار در ۴ سال بود كه تاكنون محقق شده است، براي مثال پروژه تونل رسالت كه از سال ۷۵ تا آغاز سال ۸۲ فقط ۱۸درصد رشد فيزيكي داشت، طي سالهاي ۸۲ و ،۸۳ ۷۲درصد رشد داشته و اكنون ۹۰درصد پروژه انجام شده است.
وي همچنين توسعه مشاركت و سرمايه گذاري هاي مردمي را رويكرد ديگر شوراي شهر دانست و گفت: تشكيل سازمان مشاركتهاي مردمي و پيگيري بيش از ۱۵۰ طرح سرمايه گذاري و مشاركت مردمي حاصل اين رويكرد اصولي است. از سوي ديگر احمدي نژاد خاطرنشان كرد كه در حال حاضر تخلفات ساختماني به نسبت  گذشته بسيار كاهش يافته است.
وي رويكرد ديگر شوراي شهر را حركت شهرداري در قالب برنامه و چشم انداز عنوان كرد و گفت: اولين بودجه برنامه اي شهرداري بودجه سال ۱۳۸۴ است كه به تصويب رسيده است.
شهردار تهران گفت: رويكرد ديگري كه از سوي شورا ابلاغ شد تعامل با كلان شهرها بود كه طي ۲سال گذشته تعامل بسيار سازنده اي با كلان  شهرها برقرار شده است. احمدي نژاد همچنين از ديگر رويكردهاي مديريت شهري را تلاش براي تحقق مديريت واحد شهري عنوان كرد و گفت: در اين مدت همه تلاشها در اين راستا بوده است كه به سمت تعامل سازنده با ساير سازمانها و آماده سازي ذهنيت ها براي تحقق مديريت واحد شهري گام برداشته شود.
شهردار تهران با بيان اينكه شعار كلي در آغاز دوره مديريت جديد شهري ۸ سال كار در ۴ سال بوده است گفت: اين شعار تاكنون محقق شده است. به طور مثال پروژه تونل رسالت كه از سال ۷۵ تا سال ۸۲ حدود ۱۸درصد پيشرفت داشته است،اين رقم در سال ۸۲ و ۸۳ به ۷۲درصد رسيده است كه در مجموع ۹۰درصد پروژه پيشرفت كرده است.
حوزه حمل و نقل و ترافيك
احمدي  نژاد خاطرنشان كرد كه در اين مدت براي توسعه حمل و نقل عمومي نيز تعداد اتوبوس ها بيش از ۲ هزار و ۴۰۰ دستگاه اضافه شده است. به بيان ديگر در سال ۸۱ تعداد ۳ هزار و ۳۰۰ دستگاه اتوبوس فعال در تهران وجود داشت كه اين رقم هم اكنون به بيش از ۶ هزار دستگاه اتوبوس فعال افزايش يافته است.
شهردار تهران عقد قرارداد ۵۷ كيلومتري براي توسعه ۲ خط مترو و برگزاري مناقصه براي احداث ۲ خط جديد به طول ۴۴ كيلومتر، طراحي ۱۴۰ دوربرگردان و اجراي ۳۵ مورد آن و همچنين ۵۰۰ مورد اصلاح هندسي و تعبيه يكصد چراغ هوشمند از ۹۰۰ چراغ پيش بيني شده را نيز از جمله اقدامات شهرداري در اين مدت عنوان كرد و گفت: در سال ۸۳ بيش از ۹۰ ميليارد تومان به اتوبوسراني كمك شده و در سال ۸۴ نيز ۱۰۰ ميليارد تومان براي كمك به ناوگان اتوبوسراني در نظر گرفته شده است و براي توسعه مترو نيز سالانه ۱۴۵ ميليارد تومان اختصاص مي يابد. اين در حالي است كه نرخ عوارض و خدمات شهري تثبيت شده و افزايش نداشته است.
وي همچنين گفت: براساس سياستهاي شوراي شهر براي هر سال يك شعاري مشخص شده كه در سال ۸۲ شعار اصلي بازيابي اعتماد عمومي و توسعه خدمات، تعامل و همراهي با مردم و توسعه فعاليتهابود و بر همين اساس در اين سال بيش از ۵۰۰ ميليارد تومان فعاليت سرمايه اي و احداث بيش از ۱۲۰۰ پروژه در سطح شهر انجام شد.
احمدي نژاد افزود : در سال ۸۳ نيز شعار مديريت شهري نهادينه سازي اعتماد عمومي و توسعه خدمات بود و بيش از ۷۰۰ ميليارد تومان كار سرمايه اي صورت گرفت و بيش از ۱۵۰۰ پروژه اجرا شد. در سال ۸۴ نيز شعار مديريت شهري كار بيشتر و كيفيت بهتر است و در همين راستا با توجه به بودجه خوبي كه از سوي شورا تصويب شده است بيش از ۹۰۰ ميليارد تومان كار سرمايه اي با بيش از ۲۰۰۰ پروژه انجام خواهد شد.
حوزه خدمات عمومي
احمدي نژاد توسعه ميادين ميوه و تره بار را از جمله كارهاي انجام شده در حوزه خدمات شهري عنوان كرد و گفت: براساس گزارش مقايسه اي بانك مركزي تفاوت نرخ كالاهاي ميادين با كيفيت يكسان در ميادين ميوه و تره بار تهران نسبت به بازارهاي بيرون در سال ۸۱ حدود ۴۳درصد بود كه اين رقم در سال ۸۲ به ۸۶درصد و در سال ۸۳ به رغم مشكلات موجود در سطح كشور كه بخشي از آن به تهران نيز تحميل شد تا ۱۲۹ درصد پايين تر از نرخ بازار رسيد. همچنين در سال ۸۲ به طور ميانگين روزانه تعداد مراجعه كنندگان ۳۴۰ هزار و امروز به بيش از ۴۰۰ هزار خانوار رسيده است.
وي خاطرنشان كرد كه در بخش بازيافت زباله نيز مجموع بازيافت در سال ۸۱ روزانه ۳۰۰ هزار تن بود و در حال حاضر روزانه ۳ هزار تن است كه از هفته آينده روزانه ۳ هزار تن ديگر اضافه مي شود و از نيمه ارديبهشت در شهر تهران بيش از ۶ هزار تن زباله تر بازيافت خواهد شد كه از آن پس مطلقا دفن غيربهداشتي نخواهيم داشت و اين يك تحول بزرگ محيط زيستي است و علاوه بر اين كار تفكيك زباله در تهران نيز آغاز شده است. شهردار تهران درخصوص توسعه ايستگاه هاي آتش نشاني نيز گفت:  در سال ۸۲ به ازاي هر ۱۵۰هزار نفر و در سال ۸۳ به ازاي هر ۱۱۰ هزار نفر يك ايستگاه آتش نشاني در تهران وجود داشته است كه براي سال ۸۴ قرار است به ازاي هر ۸۵ هزار نفر يك ايستگاه وجود داشته باشد و در همين راستا ۱۲ ايستگاه به بهره برداري رسيده و ۱۸ ايستگاه نيز در دست احداث است كه تكميل خواهد شد.
وي با اشاره به قرارداد منعقدشده براي بازيافت آسفالت سرد و خريد ۴ كارخانه جدول سازي گفت: تا سال ۸۱ سالانه بيش از ۳۰ ميليارد تومان براي جدول گذاري هزينه شده است و الان تقريبا خريد جدول غيرماشيني نداريم.
وي افزود: در سال ۸۱ متوسط قيمت خريد آسفالت به ازاي هر تن ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان بوده و با اعمال مديريتي كه انجام شد در سال ۸۳ اين رقم به ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان كاهش يافته است.
وي گفت: در سال ۸۳ بيش از ۹۰۰ هزار مترمربع لكه گيري داشته ايم. زيرا وضعيت آسفالت تهران به گونه اي است كه آسيب پذيري آن در برابر تحولات آب و هوايي بسيار بالاست و درحال حاضر ۷۰ اكيپ مشغول آسفالت ريزي و لكه گيري هستند و اين درحالي است كه در سال گذشته ۳۰۰ هزار تن آسفالت براي روكش خيابان ها استفاده شده است.
بخش فرهنگي
وي همچنين گفت: در اين مدت براساس سياست هاي شوراي شهر تقويت نهادهاي اصلي فرهنگ ساز در دستور كار قرار گرفت كه بحث تعامل با مدارس وبرگزاري نمايشگاه «ياد يار مهربان» ازجمله آنهاست كه مورد استقبال قرار گرفت و يك روش و تعامل جديد در بخش فرهنگي شهر را موجب شد.شهردار تهران همچنين حمايت شهرداري از هيات هاي مذهبي و مساجد را نيز در راستاي رويكرد جديد مديريت شهري عنوان كرد و گفت: كار بزرگ ديگري كه در سال گذشته و با تاكيد شوراي شهر انجام شد برگزاري مسابقات ورزشي بانوان بود كه به نظر من اين يك رويداد بزرگ فرهنگي محسوب مي شود . با برگزاري اين مسابقات دنيا ديد كه مي شود هم ورزش كرد و هم در اوج قهرماني بود و هم ارزش هاي اخلاقي را به طور كامل رعايت كرد و اين برنامه به طور كامل از سوي بانوان ورزش مديريت شد.
آزادسازي ۷۰ هزار پلاك شهري واقع در طرح
احمدي نژاد همچنين همسان سازي مقررات شهرسازي و طراحي شهرداري الكترونيك را از ديگر برنامه ها و بهره برداري اوليه آن طي سال جاري را از اقدامات حوزه شهرداري عنوان كرد و گفت: تأسيس نهاد برنامه ريزي شهري با همكاري وزارت مسكن و شهرسازي، تشويق شهروندان براي بازسازي بافت هاي فرسوده، اصلاح آمار كاربري هاي تهران و آزادسازي ۷۰ هزار پلاك شهري از ديگر اقدامات مديريت شهري است.شهردار تهران افزود: تا سال ۸۲ بيش از ۱۰۰ هزار پلاك داخل طرح هاي شهري قرار داشت كه مردم را با مشكل مواجه ساخته بود و خود آنها بخشي از بافت فرسوده شهر را موجب شده بود و بيش از ۷۰ هزار پلاك آزاد شده كه ان شاءالله تا پايان سال كليه پلاك ها آزاد خواهد شد.وي همچنين از وام ازدواج به عنوان يكي از گام هاي مهم شهرداري در جهت تسهيل ازدواج جوانان ياد كرد و گفت: تاكنون بيش از ۶۵ هزار نفر وام ازدواج گرفته اند و اين روند ادامه خواهد يافت.
وي گفت: در زمينه مديريت بحران نيز ۱۳ دستگاه لرزه سنج در تهران نصب شده كه تمام تحريك هاي لايه هاي زيرين زمين را لحظه به لحظه ثبت مي كنند.
شهردار تهران همچنين با اشاره به احداث ۱۲۰ سوله در تهران گفت: از ۱۳ ميليون ساختمان كشور ۹ ميليون آن فرسوده است و از سوي ديگر با توجه به اين كه زلزله را نمي توان پيش بيني كرد طرح ايجاد اتاق امن پس از انجام يك سري مطالعات طراحي شده است كه با صرف كمتر از ۵۰۰ هزار تومان قابل اجرا ست.
ايجاد فضاي سبز
احمدي نژاد از ديگر اقدامات شهرداري را تلاش براي توسعه فضاي سبز عنوان كرد و گفت: در سال ۸۲ شش هزار هكتار و سال ۸۳ بيش از ۷ هزار هكتار جنگل كاري انجام شده است كه در سال ۸۴ اين رقم به ۱۰ هزار هكتار خواهد رسيد.

مصوبات شوراي شهر تهران
شوراي اسلامي شهر تهران در يكصد و چهل و يكمين جلسه علني خود لايحه چگونگي مشاركت شهرداري در ساماندهي وضعيت واحدهاي توليدي نان در تهران را تصويب كرد.
به موجب اين مصوبه شهرداري موظف است به منظور كمك به ساماندهي وضعيت نان در شهر تهران، رعايت و ارتقاء شاخص هاي بهداشتي محيط كار مطابق با ضوابط و مقررات موضوعه و ارائه نان مناسب به شهروندان از مطالبه عوارض پذيره، پاركينگ، توليد و جرايم مربوط به ماده صد كليه واحدهاي توليدي نان سنتي كه داراي سهميه آرد و پروانه كسب از اتحاديه صنف ذيربط خود هستند مادام كه به توليد نان سنتي اشتغال دارند و مشروط به اين كه تعهد نمايند در صورت تغيير شغل و يا تبديل واحدهاي توليدي نان سنتي خود به واحد توليدي نان غيرسنتي كليه مطالبات شهرداري را پرداخت مي كنند، خودداري نمايد.
در تبصره يك اين مصوبه آمده است كه استفاده از امتياز عدم پرداخت مطالبه جرايم مربوط به ماده صد تنها مشمول واحدهاي توليدي نان سنتي مي گردد كه به منظور رعايت شاخص هاي بهداشتي محيط كار مطابق ضوابط و مقررات موضوعه اقدام به توسعه، مرمت و اصلاح وضعيت نانوايي هاي خود نموده باشند و ساير تخلفات مذكور را دربرنمي گيرد.
به موجب تبصره ۲ شهرداري موظف است به منظور تشويق نانوايي هاي سنتي در ايجاد مجتمع هاي نان سنتي جهت استفاده از امتيازات مطروحه در ماده اول طرح فوق الذكر نسبت به تهيه و تدوين دستورالعمل مشخص اقدام نمايد.
براساس ماده ۲ اين مصوبه شهرداري موظف است از مطالبه عوارض پذيره پاركينگ و توليد مربوط به كليه واحدهاي توليدي نان سنتي (حجيم و نيمه حجيم) كه داراي سهميه مشخص آرد و پروانه كسب از اتحاديه صنف خود هستند مادام كه صرفا به توليد نان اشتغال دارند و مشروط به اين كه تعهد كنند در صورت تغيير شغل مطالبات شهرداري را پرداخت مي كنند خودداري نمايند.
در تبصره يك ماده ۲ مصوبه آمده است كه واحدهاي توليدي نان غيرسنتي مذكور (حجيم و نيمه حجيم) بايد براساس ضوابط شهرسازي احداث شده باشند و در صورت تخلف ساختماني به تخلفات آنها توسط مراجع ذيربط رسيدگي خواهد شد.
در اين جلسه همچنين يك فوريت لايحه «جانمايي گورستان هاي شرق و غرب در شهر تهران» به تصويب رسيد.

بهره برداري از ۱۴ پروژه شهري در شرق تهران
گروه شهري: بهره برداري از ۱۴ پروژه عمراني، ترافيكي و خدماتي در هفته آينده در شرق تهران آغاز مي شود.
حسين باقري _ شهردار منطقه ۱۴ ضمن اعلام اين خبر افزود: احداث ساختمان كوثر، احداث ديوار نرده اي حاشيه بزرگراه بسيج مستضعفين و احداث آبنما در دو بوستان رز و شاهد به ترتيب با هدف تامين فضاهاي مورد نياز فعاليت هاي فرهنگي _ اجتماعي و اداري، ايمن سازي و كنترل و تردد عابرين پياده در حريم تندرو بزرگراه و بهبود سيما و منظر شهري، ايجاد طراوت و شادابي در محيط بوستان ها صورت پذيرفته است.
شهردار منطقه ۱۴ احداث بوستان صلح ، راه اندازي ۲ بازار ميوه و تره بار و عرضه مواد پروتئيني به نام هاي شهداي امر به معروف و شهيد قره ياضي را با هدف ايجاد امكانات عرضه ميوه و تره بار و فرآورده هاي كشاورزي و پروتئيني با كيفيت و قيمت مناسب در نواحي متراكم و پرجمعيت و همچنين يك بازار موقت با هدف ايجاد اشتغال، ساماندهي دستفروشان و فروشندگان دوره گرد و امكان عرضه مناسب مايحتاج عمومي مردم با حفظ موازين بهداشتي، ايمني و ترافيكي را از مراكز خدماتي مورد بهره برداري ذكر كرد.

مديرعامل سازمان بهينه سازي مصرف سوخت اعلام كرد:
سالانه ۲ ميليارد دلار ، صرفه جويي
ناشي از توقف توليد پيكان
گروه شهري : مهندس مهدي هاشمي مديرعامل سازمان بهينه سازي مصرف سوخت كشور با ارائه گزارشي درباره وضعيت جايگاه هاي سوخت گيري اتوبوس هاي گازسوز در تهران گفت: در حال حاضر روزانه ۱۰۲۲ دستگاه اتوبوس از جايگاه هاي (G.N.C) سوخت گيري مي كنند واين جايگاه  ها ظرفيت پذيرش ۴۱۶۰ دستگاه اتوبوس را دارند.
وي در جلسه ديروز شوراي شهر تهران افزود: در حال حاضر مخزن ذخيره گاز در نزديك قم در حال ساخت است كه با تكميل آن مشكل و نگراني مربوط به كمبود گاز در مواقع اضطراري برطرف مي شود.
وي همچنين گفت: در حال حاضر ۴۸ جايگاه سوخت گيري براي خودروهاي گازسوز در نظر گرفته شده است كه ۲۲ جايگاه آن را شهرداري تأمين كرده است.
وي همچنين گفت: با توافق هاي به عمل آمده با شركت هاي خودروساز ابتدا پيكان و سپس آردي و پرايد در آينده از چرخه توليد حذف خواهد شد.
به گفته وي با حذف پيكان از چرخه توليد در ۲۰ سال آينده حدود ۴۰ ميليارد دلار در مصرف سوخت صرفه جويي خواهد شد.

كتاب در مقابل كاغذ باطله
000198.jpg
جديدترين طرح تفكيك زباله و بازيافت كاغذ با استفاده از تازه ترين يافته هاي علمي و ابزارهاي پيشرفته به زودي توسط شهرداري تهران و موسسه نشر شهر اجرا خواهد شد. مديرعامل موسسه نشر شهر با اعلام اين خبر گفت: «طرح جديد بازيافت كاغذ با هدف استفاده بهينه از كاغذ باطله و تبديل آن به انواع مرغوب، با احداث كارخانه اي با ابزار پيشرفته با سرمايه گذاري خارجي به زودي اجرا خواهد شد.»به گفته وي، اين موسسه در راستاي اجراي طرح جديد تفكيك زباله و بازيافت كاغذ، با همكاري سازمان بازيافت و تبديل مواد و موسسه پكا، اقدام به گشايش بيش از ۲۰ فروشگاه در محوطه هاي فرهنگسراها، پارك ها و ميادين ميوه و تره بار خواهد كرد كه شهروندان تهراني مي توانند در مقابل تحويل كاغذ باطله، كتاب دريافت نمايند.

كودكان تهراني بادبادكهاي بازيافتي به آسمان مي فرستند
000201.jpg
ايسنا: كودكان تهراني دوم ارديبهشت ماه در پارك پرديسان بادبادكهاي بازيافتي با شعارهاي زيست محيطي خود را به آسمان مي فرستند.
دكتر پروين معروفي دبير ستاد برگزاري روز زمين پاك، هدف از برگزاري «روز زمين پاك» را نهادينه كردن فرهنگ پاكيزه نگه داشتن زمين در كشور بيان كرد و گفت: از چهار سال قبل دوم ارديبهشت ماه، «روز زمين پاك» نام گرفت كه از آن زمان تاكنون اين روز هر سال با موضوعي خاص برگزار مي شود.
وي شعار امسال روز زمين پاك را «اجراي قانون مديريت پسماند يك وظيفه ملي است» عنوان كرد.

برنامه  امسال شهرداري براي جوانان
000195.jpg
فارس: شهردار تهران گفت: برنامه هاي امسال شهرداري براي ايجاد تسهيلات اوقات فراغت جوانان بسيار گسترده است و سعي كرده ايم برنامه ها از تنوع و جذابيت برخوردار باشد. محمود احمدي نژاد در حاشيه نشست خبري تعاوني مطبوعات كشور كه به منظور برگزاري دوازدهمين جشنواره مطبوعات برگزار شده بود به خبرنگار اجتماعي فارس گفت: شهرداري براي ايجاد تسهيلات اوقات فراغت جوانان از هيچ كوششي دريغ نمي كند و تقريبا همه بودجه شهرداري براي اوقات فراغت جوانان هزينه مي شود. وي افزود: برنامه هاي اوقات فراغت جوانان بخش هاي ورزشي، هنري، كمك درسي، اردويي و سياحتي را در بر مي گيرد.

نگاه
000189.jpg
فريد مرتضوي
يك كانديداي احتمالي رياست جمهوري:
اگر رئيس جمهور شوم ، غني سازي اورانيم را متوقف خواهم كرد

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |