دوشنبه ۵ ارديبهشت ۱۳۸۴
فقط والدين دانش آموزان بخوانند:
بياييد به مدرسه برگرديم
000255.jpg
عكس : جواد گلزار
فاطمه قائمي
نكاتي درباره ياري رساني آموزشي به دانش آموزان توسط اوليا
با وجود اين كه مسئوليت آموزش دانش آموزان، بر عهده مدرسه ها و معلمان است، اما گاهي اوقات معلمان به كمك والدين نيازمندند، همان گونه كه والدين نيز برخي مواقع از معلمان كمك مي گيرند.
در اين ارتباط از چند تن از معلمان با تجربه پرسيده شده است كه آنها چه خواسته هايي از والدين دارند يا به عبارت ديگر معلمان از والدين انتظار دارند تا چه اندازه از مسائل تحصيلي فرزندان خود مطلع باشند؟
پاسخ معلمان در قالب سؤال هايي تنظيم شده است كه والدين با دقت و پاسخگويي به آنها، به اين آگاهي  خواهند رسيد كه چگونه خود و فرزندانشان از آموزش مدرسه اي، بيشترين بهره را ببرند.
پرسشها و نكته هاي زير توسط خانم جودي فنتون، معلم تمام وقت شاغل در مدارس پيش دبستاني و مدير سابق انجمن تعليم و تربيت كودكان نيويورك و از روي پاسخ هاي معلمان باتجربه اي كه ذكر آنها رفت، تدوين شده است و از جمله مواردي است كه از دوره هاي پيش دبستاني تا پايان راهنمايي، معلمان انتظار دارند اوليا آنها را مدنظر قرار دهند.
نكته: پيشنهاد مي شود گفت وگو درباره پاسخ هر يك از پرسش هاي زير را، مديران و كادر اجرايي مدرسه ها، در جلسات انجمن هاي اوليا و مربيان، با اولياي حاضر در جلسه، به تبادل نظر بگذارند. گفت وگوي جمعي درباره پرسش هاي زير، به دروني شدن آنها كمك خواهد كرد.
* چه قدر از وقت خود را به صحبت كردن، مطالعه كردن و وقت گذراندن با فرزندان خود اختصاص مي دهيد؟
* آيا مي دانيد هر روز در كلاس فرزندتان چه مي گذرد و در صورت لزوم مي توانيد به ياري فرزندتان بشتابيد؟
* آيا درباره جزئيات برنامه هاي عادي و خدمات ويژه اي كه فرزندتان در مدرسه از آنها استفاده مي كند (همچون آموزش هاي ويژه خارج از برنامه، امتيازهاي ويژه، استفاده از سرويس اياب و ذهاب مدرسه و ...) اطلاع كامل داريد؟
* آيا در مقاطع زماني خاصي كه در انتخابات قانونگذاران كشورتان شركت مي كنيد، توجه داريد كساني را انتخاب كنيد كه رسيدگي به امور كودكان را مدنظر داشته باشند؟ به عبارت ديگر آيا دقت مي كنيد كه كانديداهاي مورد نظر شما هنوز كودك درون خود را زنده نگه داشته باشند؟
* آيا توجه داريد كه در محله، مدرسه و منطقه اي كه فرزند شما در آن تحصيل مي كند، تا چه اندازه به واقعيت هاي آموزشي و پيشرفت هاي علمي دانش آموزان اهميت داده مي شود؟
* فرزند شما چه اهدافي را دنبال مي كند و آيا اصلاً  هدف مشخصي را پي مي گيرد و اين هدف از سوي مدرسه براي او ترسيم شده است؟
* چگونه سلامت فرزند خود را حفظ مي كنيد؟ چه راههايي براي پيشگيري از مخاطرات اخلاقي و بيماريهاي در پيش روي فرزندتان به كار مي گيريد؟
* آيا مي دانيد بهترين را ه هاي كمك به كودكان در مواقع اضطراري چيست؟
* آيا مي دانيد يك سامانه آموزشي و پرورشي خوب در ارتباط با توسعه روابط انساني ميان دانش آموزان، معلمان و والدين چه ويژگي هايي دارد؟
در دوره دبيرستان
علاوه بر پيشنهادهايي كه ارائه شد، از معلمان باتجربه درباره دوره دبيرستان هم پرسش شد. جمع آوري اين نظريات، توسط خانم لسليه روبنستين، دستيار اجرايي امور آموزش عمومي شهر نيويورك صورت پذيرفته است. وي، به طور مرتب در جلسات سخنراني متعدد حضور مي يابد و در مورد چگونگي آموزش هاي استاندارد با معلمان سخن مي گويد.
تحصيل در سالهاي آخر دبيرستان، بسيار مشكل تر از سالهاي اول آن است. نكته هايي كه برگرفته از پيشنهادهاي معلمان باتجربه است، به فرزندان شما كمك مي كند تا سالهاي دبيرستان، به ويژه پايه هاي نهايي را راحت تر پشت سر بگذارند. بديهي است همان طور كه در بخش نكته هاي دوره هاي پيش دبستاني تا راهنمايي ذكر شد، طرح اين نكته ها در جلسات گروهي اولياء و گفت وگو درباره آنها بسيار مفيد خواهد بود.
* درست است كه بچه هاي شما دبيرستاني شده اند و تا چند وقت ديگر به لانه هاي خود كوچ خواهند كرد، ولي كماكان، حضور مرتب شما در مدرسه فرزندتان همچون دوره هاي ابتدايي از اهميت برخوردار است.
* فرزندان دبيرستاني شما بايد تكاليف مدرسه خود را با تمركز انجام دهند و شما نيز بر ضرورت انجام كامل آنها تأكيد كنيد.
* دوره دبيرستان، هنگامه پرخطري است. شما بايد مراقب كارهايي باشيد كه فرزندانتان در اين سن و سال انجام مي دهند.
* شما بايد از مضمون پرسش هاي امتحاني بچه ها اطلاع داشته باشيد و اطلاعاتي عمومي درباره آنها به دست آوريد. به عبارت ديگر، اين جمع آوري اطلاعات و آگاهي، حتي ممكن است منجر به اين شود كه شما دوره دبيرستان را، يك بار ديگر همراه با فرزند خود به اتمام برسانيد.
* شما بايد از تأثير آزمون هاي استاندارد بر آموزش فرزندتان آگاه باشيد. اين آگاهي، حتي ممكن است منجر به اين شود كه شما در مورد اهداف آشكار و پنهان مؤسسات دولتي و خصوصي فعال در زمينه برگزاري آزمون هاي استاندارد و صحت و سقم آنها، به حقايقي دست پيدا كنيد.
* شما بايد بدانيد با چه اقداماتي مي توانيد بر برنامه هاي سياستگذاران آموزشي تأثيرگذار باشيد. به عبارت ديگر آيا شما اوليا مي توانيد با اقدامات گروهي خود، سياستگذاران آموزشي را وادار كنيد در طراحي سياست ها، هدف ها و برنامه هاي آموزشي، نگاهي جدي به ديدگاههاي اوليا هم داشته باشند.
* بايد بدانيد مشاركت شما در آموزش فرزندانتان تا چه اندازه ضروري و حياتي است و ابعاد اين مشاركت چه قدر گسترده و جامع الاطراف است.
منبع: سايت Oxygen Media

نگاه معلم
معلمان و كانون هاي صنفي
000252.jpg
مهشيد شمشيرگران -دبير آموزش و پرورش
با نگاهي گذرا به روند اعتراضات معلمان طي سال هاي اخير، نقش و جايگاه كانون هاي صنفي شايد آن چنان كه انتظار مي رفت، نبوده است. كمتر كسي است كه نداند آينده كشور به دست معلمين آگاه و دلسوز پايه ريزي مي گردد. نويسندگان، ورزشكاران، سياستمداران، روحانيون، پزشكان، همه كارمندان و... روزي شاگرد معلمي بوده اند كه از رفتار و منش او تأثير پذيرفته اند. همه مردم كشور كه اهميت ويژه اي به آينده كودكان و نوجوانان خود مي دهند نقش تأثيرگذار معلمان را در تربيت و آموزش فرزندان خود تأييد مي كنند.
و اما متأسفانه برخي از دولتمردان كه انتظار مي رود بيشتر از همه و پيش تر از ديگران، مسأله آموزش و پرورش نسل آينده را مد نظر داشته باشند، به زير مجموعه آموزش و پرورش به عنوان مصرف كنندگان بي شماري كه صرفاً بودجه  كلاني را از درآمدهاي كشور مصرف مي كنند، مي نگرند.
در حالي كه مي بايست معلمان را به عنوان تربيت كنندگان اصلي نوسازي انديشه و تفكر، بينش، مهارت، خلاقيت، نوآوري و تخصص به شمار آوريم.
اينجاست كه كانون هاي صنفي معلمان نيز نتوانسته اند آن طور كه بايد و شايد از اين پتانسيل  عظيم نيروي انساني آگاه و متعهد استفاده كرده و راهبردي صحيح ارائه دهند. در صحبت هاي اكثر همكاران شنيده مي شود كه اعتمادي به اين تشكل ها ندارند و متأسفانه به سختي به راهكارهاي آنان دل مي سپارند. از طرفي، عدم هماهنگي و وحدت در بين اين تشكل ها نيز مشكل را مضاعف كرده و از همه اينها مهم تر، عدم آگاهي همكاران از حقوق قانوني خودشان، مزيد بر علت شده است(بسياري از فرهنگيان حتي اطلاع نداشتند كه مثلاً ساعت موظف آنان در هفته ۲۲ ساعت است و نه ۲۴ ساعت).
ادامه وضعيت و چشم بستن بر روي درخواست هاي به حق معلمان و سكوت آنها، سرخوردگي و عدم اطمينان به آينده و... چشم انداز جالبي از آينده آموزش كشورمان را ترسيم نخواهد كرد. بعيد است كه فرهنگيان خودشان را گل سرسبد و يا سرآمد همه مشاغل جامعه بشمارند و يا ادعاي زياده خواهي و يا چشم  داشتن به حقوق ساير كارمندان داشته باشند. موضوع اينجاست كه حساسيت امر آموزش در اين است كه گويا به نظر بعضي تربيت كنندگان نسل فردا كه مديريت جامعه ايران به آنان تعلق خواهد گرفت، نبايستي دائماً دغدغه تأمين يك زندگي آبرومندانه  و شرافتمندانه  براي خود را داشته باشند! به نظر مي رسد ادامه اين روند، انگيزه ها و شوق معلمان را به ورطه نابودي مي كشد و تصور نااميد كننده اي ايجاد مي كند كه تمام تلاش هاي انجام شده و عمر و جواني كه صرف خدمت به كشور شده، در انتها به پوچي مي رسد.
در پس شعارهاي زيبايي كه روز معلم در تريبون ها گفته مي شود، گره اي از مشكل معيشت معلم باز نخواهد شد. ارائه طرح هاي غيركارشناسانه كه نقش معلم را به صفر مي رساند، مانند انتخاب مدير مدرسه كه در نهايت اين اداره است كه وي را تأييد و منصوب مي كند و يا طرح ارتقاي شغلي، در واقع پاسخ به كدام يك از خواسته هاي معلمين بوده است؟
البته كانون هاي صنفي هم، اين نكته را دريافته اند كه معلمان از روش هاي آنارشيستي استقبال نمي كنند، ولي سكوت هم به معناي رضايت آنان نيست. مناسب خواهد بود در آستانه فرا رسيدن هفته معلم، مسئولين دلسوز و البته كارشناسان، به جاي استفاده از شعار هاي تكراري گذشته، به ارائه راه حل بپردازند و اين بار چاره جويي را از خود معلمين بخواهند. وزارت آموزش و پرورش هم مي تواند به جاي برگزاري طرح هاي پژوهشي و غيره، اين بار چاره جويي را از خود معلمان بخواهد. در اين صورت معلوم مي گردد كه چه انديشه ها و طرح هاي كارآمدي از سوي ايشان ارائه خواهد شد. جلب مشاركت معلمين بسيار مؤثر خواهد بود، اجازه دهيم آنان در تعيين و حل مسائل و معضلات خودشان، شركت فعالي داشته باشند؛ كاري كه به تجربه، در ساير كشورها نيز موفقيت آميز بوده است.
بياييم معلمان، توانايي هاي آنان و نقش تأثيرگذارشان را باور كنيم و احترام به معلم را از حضرت علي(ع) بياموزيم كه نگفتند شماها زياديد و زياده خواه و مصرف كننده ايد و تعطيلات زيادي داريد و يا لوله هاي نفتي را در اختيار نداريد، بلكه فرمودند: هر كسي كلمه اي به من بياموزد، مرا بنده خويش كرده است.

آموزش و پرورش در جهان
معلمان از همه كمتر حقوق مي گيرند!
انتخاب و ترجمه: مهدي رستمي
000258.jpg
يك معلم غنايي در حال تدريس
حقوق معلمان در دهه گذشته از رشد منفي برخوردار بوده و ميزان آن نسبت به كساني كه حرفه مشابهي دارند، پايين تر بوده است. اين امر تلاش ها را براي استخدام و ابقاي معلمان شايسته در مدارس دولتي پيچيده تر كرده است اين مشكل توسط گزارشي كه به وسيله مؤسسه سياست هاي اقتصادي انجام شده نيز تأييد گرديده است.
اين گزارش مطرح مي كند كه چگونه حقوق معلمان با ديگر حرفه ها مقايسه مي شود و چالش هاي روش شناختي و پاسخ هاي آن چيست؟
بررسي هاي انجام شده ياد شده شامل مواردي است كه در آنها پيشنهاد مي شود چه زماني منافع و ساعات كار معلمان، در هنگام مقايسه كيفي ميزان پرداخت به آنان نسبت به ساير حرفه هايي كه نيازمند همان سطح دانش و مهارت هستند، در نظر گرفته شود.
اما يك بررسي جديد كه از مبناي اطلاعاتي و روش هاي متفاوتي نسبت به تجزيه و تحليل هاي قبلي برخوردار است مدعي است كه استنتاج هاي آن ناهمخواني حقوق ها را به طور دقيق تري منعكس مي كند.
در اين زمينه لورنس ميشل، رئيس مؤسسه سياست هاي اقتصادي مستقر در واشنگتن مي گويد: «مهم نيست كه ما چگونه اطلاعات را تجزيه و تحليل مي كنيم، ما در مي يابيم كه معلمان كمتر از كارگران يا كارمندان همتاي خود حقوق مي گيرند. هنگامي كه به اتفاقاتي كه در ده سال گذشته افتاده است، نگاه مي كنيم، روشن مي شود كه حقوق معلمان به ميزان قابل توجهي از رشد منفي برخوردار بوده است.
آقاي ميشل و همكاران نويسنده اش، خانم سيلويا  آل گرتو و سين كوكوران، به سختي به نتايج ارزيابي كارمندان كه توسط دفتر سرشماري نيروي انساني آمريكا انجام شد، اعتماد مي كنند، در اين بررسي از كارمندان درباره دستمزد و ساعات كارشان سؤال شده بود.
محققان ياد شده اعلام كردند كه اين ارزيابي ملي كه مشتمل بر اطلاعات جمع آوري شده از كارمندان در زمينه ساعات كار و دستمزد آنها بود و براي ديگر مقايسه هاي حقوقي نيز استفاده مي شد، ساعات كار معلمان در طول يك هفته را نسبت به ساعات كار كارمندان در ديگر مشاغل به طور كامل اندازه نمي گيرد. در تجزيه و تحليل  ديگري كه از اطلاعات به دست آمده از ارزيابي بيش از ۵۰۰ مدرسه صورت گرفت مشخص گرديد كه متوسط حقوق معلمان تقريباً دو درصد كاهش يافته است.
در مطالعات EPI، حقوق معلمان با حسابداران، روزنامه نگاران، پرستاران، برنامه نويسان كامپيوتر، كشيش ها و صاحبان ديگر مشاغل مقايسه شد. در مطالعه يادشده مقايسه بين متخصصاني كه سراسر سال را كار مي كردند و معلماني كه طي يك قرارداد ۶ ماهه مشغول به كار بودند، بر مبناي دستمزد هفتگي بود.
بر مبناي تجزيه و تحليل هاي يادشده دستمزد معلمان نسبت به كارمندان داراي تجربه و تحصيلات مشابه تقريباً ۱۵ درصد از سال ۱۹۹۳ و ۱۲ درصد از سال ۱۹۸۳ تنزل داشته است.
در سال ۲۰۰۳ در مقايسه ديگري كه بين حقوق معلمان و ديگر فارغ التحصيلان دانشگاهي انجام گرفت، مشخص شد كه حقوق ناخالص يك هفته معلمان به طور متوسط ۸۸۳ دلار و ساير فارغ التحصيلان دانشگاهي ۱۰۷۸ دلار است. همچنين در كنار مشاغل مشابه و همانند، معلمان ۱۱۶ دلار كمتر در هفته در آن سال به دست مي آورند. در شرايطي كه از سال ۱۹۹۶ درآمد هفتگي ديگر فارغ التحصيلان دانشگاهي به ميزان ۱۲ درصد افزايش داشته است، اما كل حقوق ماهيانه معلمان فقط هشت دهم درصد در همان زمان رشد كرده است. اگر چه معلمان تمايل دارند كه منافع بالاتري مانند بيمه تندرستي و حقوق بازنشستگي را دريافت كنند. اما نويسنده معتقد است كه اين فوق العاده ها به اندازه كافي با ارزش نيستند تا اين تفاوت ها و تمايزات در دستمزد را جبران كنند. همچنين معلمان به طور معمول از همان ميزان مرخصي، پاداش و اضافه كار معمول در ديگر مشاغل نيز برخوردار نيستند.
محققان يادشده عنوان كرده اند كه شكاف حقوقي مي تواند استخدام معلمان شايسته را كاهش دهد. در اين زمينه خانم آل گرتو اقتصاددان يك مؤسسه پژوهشي كه به وسيله اتحاديه كارگري حمايت مي شود، معتقد است: اضافه كاري و شكاف حقوقي بين معلمان و ديگر همتاهايشان آن قدر زياد است كه مي تواند تلاش بهترين مدارس را براي ابقا و استخدام بهترين معلمان از بين ببرد.»
برخي از كارشناسان به تجزيه و تحليل هاي جديد مشكوك هستند مايكل پودگرسكي استاد اقتصاد دانشگاه ميسوري كلمبيا مي گويد: «اعتماد من به اطلاعات مرتبط با دستمزدهايي كه به وسيله كارمندان گزارش داده مي شود، بسيار كم است. اين اطلاعات به صورت بالقوه مشكلاتي را براي محققان ايجاد مي كند، زيرا در حقوق آنها براي ۹ يا ۱۰ ماه كار در يك سال كه يك دوره پرداخت ۵۲ هفته اي را شامل مي شود، مقداري پراكندگي وجود دارد. ادعاي بزرگ نويسندگان EPI اين است كه دستمزدها خراب تر شده اند، اما من مي خواهم ببينم آيا با ديگر بررسي ها مقايسه شده است.»
منبع: Education on the week

اخبار فرهنگ و آموزش
معلمان از بيشترين و بنگاه داران از كمترين ميزان اعتماد اجتماعي برخوردارند
فارس: يك پژوهشگر علوم اجتماعي گفت: بنگاه داران در ميان ساير مشاغل جامعه كمترين ميزان اعتماد مردمي را نسبت به خود دارند.
رضا اسماعيلي،در چهل و هفتمين گردهمايي ماهانه ارائه يافته هاي پژوهشي اضافه كرد: بر اساس يك تحقيق ۴/۷۳ درصد از مردم به معلمان اعتماد دارند و اين شغل در ميان ساير مشاغل جامعه، بالاترين ميزان اعتماد را داراست. زماني كه نظام آموزشي كشور ما و وزارت آموزش و پرورش از چنين سرمايه اي برخوردار است، بايد از آن به نحو احسن استفاده شود.
وي افزود: بعد از معلمان، استادان دانشگاه، پزشكان، ورزشكاران، پليس راهنمايي، ارتش، نيروي انتظامي، كارگران، هنرمندان، قضات، روزنامه نگاران، رانندگان تاكسي، كسبه، تجار و بازرگانان و بنگاه داران به ترتيب ميزان اعتماد مردم را به خود جلب كرده اند.
اين پژوهشگر در ادامه به تحولات اجتماعي و فرهنگي ايران معاصر با تأكيد بر گسست نسل ها در جامعه شهري ايران اشاره كرد و اظهار داشت: جامعه ايران، اكنون شاهد تحولات اجتماعي و فرهنگي است كه اين تحولات در زمينه نگرش هاي مربوط به امور خانواده و ازدواج و روابط و مشاركت هاي اجتماعي، نگرش هاي مربوط به جنسيت و رضايت اجتماعي مي باشد.
اسماعيلي خاطر نشان كرد: مهم ترين عوامل اين تحولات، شهرنشيني شتابان، بالارفتن نرخ رشد جمعيت، افزايش روند مهاجرت از روستا به شهر و از شهر به كشورهاي خارجي، احداث كارخانه ها و موسسات صنعتي، افزايش سطح تحصيلات است.
وي درمورد ويژگي هاي نسل سوم جامعه ايران گفت: دارا بودن ديد انتقادي نسبت به نسل هاي قبل، علم گرايي، آشنايي با فناوري جديد، گرايش  به هنر، گرايش به مد و زيبايي، رفاه طلبي و تجمل گرايي، توجه به مليت و هويت هاي ملي و جهاني به صورت توام، بحران هاي هويتي و داشتن قرائت هاي جديد فرهنگي از جمله ويژگي هاي نسل سوم جامعه ايران مي باشد.
اين استاد دانشگاه افزود: در اين تحولات، جامعه مي تواند به چند روش عمل كند اول اينكه از طريق آموزش و پرورش با اين تحولات مقابله كند. دوم آنكه اين تحولات را فرصت دانسته و به بازنگري هنجارها و كارآمدكردن آنها با مطالعات كارشناسي در سطح ملي و منطقه اي بپردازد و سوم اينكه اين پديده را رها كند تا ببيند چه اتفاقي مي افتد.
جزئيات برگزاري نوزدهمين آزمون زبان انگليسي
نوزدهمين آزمون زبان انگليسي پيشرفته (Tolimo: E-A ۲۰۰۵) با هدف ايجاد زمينه تقويت و توسعه زبان آموزي در كشور و فراهم آوردن امكان سنجش توانايي دانش زباني دانش آموزان، دانشجويان و دانش آموختگان توسط سازمان سنجش آموزش كشور برگزار مي شود.
نوزدهمين آزمون زبان انگليسي پيشرفته روز جمعه ۱۶ ارديبهشت ماه در تهران و تعدادي از شهرستان هاي بزرگ برگزار مي شود.اين آزمون شامل ۱۴۰ سوال چهار گزينه اي و يك سوال در بخش نوشتاري در حيطه هاي زباني است.
براي محاسبه نمره كل، نمره هر قسمت آزمون در مقياس معمول محاسبه و ده برابر ميانگين اين نمرات به عنوان نمره كل منظور مي شود.
دامنه نمره كل از ۲۱۷ تا ۶۵۷ است و بر اين اساس نمره بالاتر از ۶۰۰ عالي، بين ۵۲۰ تا ۵۹۹ خوب، بين ۴۸۰ تا ۵۱۹ متوسط و كمتر از ۴۷۹ ضعيف تلقي مي گردد.
لازم به ذكر است كه بخش نوشتاري نمره جداگانه دارد و نمره آن بين ۱ تا ۶ مي باشد كه در كنار نمره كل در كارنامه درج مي شود.
براساس اين گزارش، ثبت نام براي شركت در نوزدهمين آزمون زبان انگليسي پيشرفته از روز دوشنبه پانزدهم تا روز پنج شنبه بيست و پنجم فروردين ماه صورت گرفت.
همچنين آن دسته از داوطلباني كه در هجدهمين آزمون زبان انگليسي پيشرفته شركت نموده اند و كارنامه دريافت داشته اند، ضرورت دارد شماره NO REGISTRATION را از جدول مربوط در كارنامه استخراج و در مستطيل سمت چپ بالاي تقاضانامه درج كنند.
هر داوطلب ضرورت دارد كه پس از تكميل مندرجات روي تقاضانامه ثبت نام، با توجه به دستور العمل نسبت به تكميل مندرجات پشت تقاضانامه كه بخشي از آن به زبان انگليسي است نيز اقدام كند.
جشنواره فيلم كودكان براي كودكان ماه آينده در تهران برگزار مي شود
جشنواره «فيلم كودكان براي كودكان» خرداد ماه امسال تجربه هاي سينمايي كودكان و نوجوانان ايراني را در تهران به نمايش مي گذارد.
جشنواره همزمان با برگزاري مجمع عمومي مركز بين المللي فيلم براي كودكان و نوجوانان ۲۰۰۵ سيفژ آثار بچه هاي ۶ تا ۱۶ ساله را در ۵ گروه سني مختلف مورد داوري و ارزيابي قرار مي دهد و در پايان در هر گروه به چهار نفر تنديس هاي طلايي ، نقره اي و برنزي و ديپلم افتخار اهدا مي كند.
بر اساس اعلام روابط عمومي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان ايراني براي شركت در اين رقابت هنري ، سينمايي مي توانند بدون محدوديتي در انتخاب موضوع ، تكنيك و زمان با در دست گرفتن دوربين نخستين تجربه هاي فيلمسازي خود را ثبت كنند و اين آثار را حداكثر تا پايان ارديبهشت ماه به دفتر جشنواره واقع در تهران خيابان حجاب مركز آفرينشهاي فرهنگي هنري روابط عمومي كانون ارسال كنند.
اين آثار به صورت ويديويي «وي اچ اس» ، «اس وي اچ اس» ديجيتالي ، بتاكم و سي دي پذيرفته مي شود و براي ارايه آثار محدوديتي از نظر تعداد براي اشخاص و نهادها در نظر گرفته نشده است.جشنواره فيلم كودكان براي كودكان روز ۱۰ خرداد علاوه بر نمايش آثار در دو بخش مسابقه و خارج از مسابقه مجموعه فيلم هاي خود را به صورت عمومي در سينما كانون تهران واقع در خيابان خالد اسلامبولي نيز براي علاقمندان به نمايش مي گذارد.
دبيرخانه اين جشنواره همچنين به والدين و مربيان كودكان توصيه كرده است تا حد امكان در انتخاب موضوع و پيام فيلم دخالت نكنند و تنها در زمينه امور فني يا تدوين با بچه ها همكاري كنند.
آثار ارسال شده به اين جشنواره همزمان با برپايي اجلاس مهم مجمع عمومي مركز بين المللي فيلم براي كودكان ونوجوانان سيفژ توسط داوراني از سيفژ مورد ارزيابي قرار مي گيرد و برگزيدگان در همان روز ۱۰ خرداد معرفي مي شود.
ايجاد انگيزه براي ساختن فيلم از سنين كودكي ، تقويت نگاه دقيق و خلاقانه كودكان و نوجوانان به مسائل مشكلات و رويدادهاي اجتماعي پيرامونشان ، تقويت خودباوري ، امكان درك بهتر نيازها و فراهم سازي محيط سالم و سازنده براي رقابت از جمله اهداف اين جشنواره يكروزه بر شمرده شده است.

فرهنگ
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
ورزش
هنر
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |