چهارشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۸۹ - May 4, 2005
حضرت امام محمدباقر(ع): در خانه هاتان از يكديگر ديدار كنيد، كه اين كار، سبب زنده ماندن امر ما است.
خصال ۱ / ۲۲
امروز با حافظ
آيا چه خطا ديد كه از راه خطا رفت
آن ترك پري چهره كه دوش از بر ما رفت
كس واقف ما نيست كه از ديده چه ها رفت
تا رفت مرا از نظر آن چشم جهان بين
همايش سلطان محمد و شناخت نگارگري ايراني
مهر: جلسه مطبوعاتي پيرامون سلطان محمد نگارگر و مكتب تبريز ديروز در فرهنگستان هنر برگزار شد.
دكتر بهمن نامورمطلق دبيركل همايش در ابتداي اين جلسه گفت: هنر نگارگري هنري مهجور است كه ناشناخته مانده است.در واقع هدف اصلي از برگزاري اين همايش ها نوعي بازنگري و بازشناخت هنر ايراني و تاريخ و فرهنگ ايران است.وي افزود: كوشيديم تا در برگزاري اين همايش ها ارتباطي ميان هنر معاصر و هنر كهن به وجود آوريم.براساس اين اهداف برنامه هاي گوناگوني با همكاري نهادهاي ذي ربط انجام داديم.دكتر نامور مطلق اظهارداشت: بولتن هاي خبري، ساخت فيلم هاي مخصوص ،سخنراني هاي علمي وهم انديشي در استقبال و بدرقه اين همايش ها از جمله برنامه هاي ما خواهد بود.نزديك به چهار نمايشگاه هنري برگزار مي شود كه به ترتيب شامل: ۱.خيال ايراني پيرامون نقاشي كمال الدين بهزاد۲،. سيمرغ كه منتخبي از آثار نگارگران ايراني است۳،. معراج كه نگاره محبوب سلطان محمد بوده و به موضوع معراج پيامبر مي پرداخته است، ۴. نگاه نگارگر كه گزيده مكتب تبريز است.
دبيركل همايش در ادامه گفت: در كنار اين برنامه ها برنامه هاي چاپ و نشر هم داريم كه باعناوين كتاب هايي چون:۱.سيماي سلطان محمد نقاش ۲.مكتب نگارگري تبريز، قزوين و مشهد۳. سير تحول نقاشي سده شانزدهم ۴.مروري بر آثار نگارگري۵. نقاشي هاي ايراني و مجموعه خيال۶.چهل اثر از سلطان محمد به معرض نمايش عمومي همزمان با افتتاح نمايشگاه درمي آيد.
دكتر نامور مطلق اضافه كرد: يكي از فعاليتهاي فرهنگستان هم انديشي استاني جهت بدرقه همايش هاي بين المللي است.
همچنين قرار است بررسي مكاتب نقاشي قزوين و مشهد جزء برنامه هاي آينده ما باشد.
مجيد شريف زاده دبير علمي  همايش نيز در اين نشست در پاسخ به اين سئوال كه چرا اين فعاليت ها از جانب فرهنگستان هنر برگزارشده است، گفت يكي از دلايلش توجه به هنر و هنرمندان تاريخ ايران است.
وي افزود: ما گنجينه هايي داريم كه مي توانند الهام بخش فرهنگ و هنر باشند، زيرا در طي اين سالها آن طور كه بايد به اين هنرها توجه نشده است و مي توان گفت درگذشته ما يك نوع غفلت هنري انجام داده ايم.اما امروز با تاسيس فرهنگستان تصميم گرفتيم به شكل جدي به هنر نگارگري بپردازيم.وي درباره همايش سلطان محمد تصريح كرد: سلطان محمد يكي از نگارگران برجسته ماست كه متاسفانه شناخت ما نسبت به اين هنرمند اندك است.اين نمايشگاه با عرضه آثار سلطان محمد، فرصتي جهت نگاه عميق به آثار اين هنرمند فراهم مي كند.

بزرگداشت شاعر بزرگ تركمن در تهران
همزمان با آيين بزرگداشت مختومقلي فراغي عارف و شاعر بزرگ تركمن، جشنواره فرهنگي _ هنري تركمن ها به همت فرهنگسراي اقوام و جمعيت تركمن هاي مقيم تهران در روز جمعه برگزار مي گردد.
رئيس فرهنگسراي اقوام گفت: بديهي است كه فرهنگ اقوام ايراني سهم غيرقابل انكار و تأثيرگذاري در تبيين و معرفي فرهنگ ملي دارد، به شكلي كه حتي با وجود تركيب جمعيتي گوناگون و آميختگي نسلي و نژادي در كشورمان همواره با نوعي تكثرگرايي فرهنگي روبه رو هستيم، يعني افراد مختلف جامعه در كنار يكديگر به زندگي و كار مشغولند ولي در عين حال هويت فرهنگي، قومي خود را همسو با هويت ملي حفظ مي كنند.وي افزود: تلاش ما بايد در جهت مديريت تفاوت هاي فرهنگي باشد و در اين راستا به يكپارچگي و همگرايي اجتماعات قومي در قالب يك اجتماع ملي فراگير و پايدار كمك نماييم.
عباسي ،جشنواره فرهنگي، هنري تركمن ها را در نوع خود جشنواره اي كم نظير توصيف كرد كه با محوريت مختومقلي، عارف و شاعر بزرگ تركمن برگزار مي گردد.
وي معرفي شخصيت و آثار مفاخر و پيشكسوتان فرهنگي، هنري را از عمده ترين اهداف فرهنگسراي اقوام دانسته و تصريح كرد كه مختومقلي شخصيتي است كه ضمن آشنايي با آموزه هاي ديني و توانايي بي نظير در تفسير قرآن كريم با هنر شعر نيز به ترويج معارف اسلامي پرداخته و نكته هاي فلسفي و آموزشي در باب اخلاقي و تربيتي انسان را به عنوان شاهكارهاي ماندگار به مسلمانان عرضه كرده است.
اجراي موسيقي اصيل تركمن، معرفي و تقدير از پيشكسوتان و مفاخر فرهنگ تركمن، قرائت شعر، سخنراني و اجراي برنامه ذكر خنجر از عمده ترين برنامه هاي اين جشنواره يك روزه است.

اعتراض ۴۰ ناشر به هيأت امناء كتابخانه هاي عمومي
گروه ادب و هنر: ۴۰ ناشر كه در ميان آنها نام چند ناشر معتبر و شناخته شده نيز به چشم مي خورد با ارسال نامه اي، به آنچه كه آن را «رويه غيراصولي و پرابهام براي تجهيز كتابخانه هاي عمومي» از سوي هيأت امناي كتابخانه هاي عمومي نام نهاده اند، اعتراض كردند.
در اين نامه كه نسخه اي از آن به همشهري ارسال شده، با تأكيد بر قول و تلاش وزير محترم ارشاد در خصوص حل سريع اين مسئله آمده است: هيأت امنا به بهانه نداشتن وظيفه اي در حمايت از ناشران، هم چنان به شيوه نادرست و ناروشن خويش در خصوص خريد كتاب از ناشران ادامه مي دهد.
ناشران امضاءكننده نامه در پايان اين نامه تأكيد كردند كه تا حصول خواسته هايي چون انتشار منظم نتايج انتخاب كتاب از سوي هيأت امناء در رسانه ها، درخواست خريد مستقيم و كتبي كتاب از سوي هيأت امناء با ذكر عنوان، تعداد و ميزان تخفيف، و نيز رعايت حداكثر تخفيف عرفي و تجاري بازار كتاب از فروش آثار خود به هيأت امناء خودداري خواهند كرد.
گزارش مجادله ميان ناشران و هيأت امناي كتابخانه هاي عمومي زماني آغاز شد كه سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي عامليت هيأت  امناء را براي خريد كتاب از ناشران بر عهده گرفت. اين كار اعتراضات ناشران را برانگيخت و سبب شد تا احمد مسجدجامعي در نشستي با ناشران و هيأت امناء از هيأت امناء بخواهد كه شيوه گذشته خريد كتاب از ناشران را از سر گيرد.

پاسخ به پرسش پزشكي
سردرد شبانه
دكتر روزنفلد در پاسخ به اين پرسش كه علاوه بر عوارض شناخته شده معمولي از قبيل سرماخوردگي، چه عوامل ديگر مي تواند سردرد شبانه به وجود آورد گفته است: بالا بودن فشار خون و يا پايين رفتن سطح قند در خون.

تازه هاي دنياي رسانه ها
چرا مجله متنفذ «منافع عمومي» فوت شد؟
«چارلز كراسامر» مفسر آمريكايي امور رسانه ها در مقاله اي از درگذشت مجله ۴۰ ساله «پابليك اينترست منافع عمومي» خبر داده است كه روزگاري از نشريات متنفذ آمريكا بود و خوانندگاني از ميان همه طبقات داشت و مطالب آن پس از انتشار در رسانه هاي ديگر نقل و از سوي خبرگزاري ها در سراسر جهان پراكنده مي شد. «اروين كريستول» سردبير مجله «منافع عمومي» كه هنوز مشتركان فراوان داشت، در ضيافت خداحافظي اين مجله گفته است كه كم حوصله و عجول شدن مردم، اينترنت و «وب لاگ ها» مسير تاريخ ژورناليسم را تغيير داده و مجله ما هم يكي از قربانيان اين تحول بوده است. هر يك از نويسندگان ما براي خود «وب سايت» ساخته و مطالبش را ابتدا در آن قرار مي دهد و خوانندگان ديگر نيازي به خواندن مجله ندارند. از سوي ديگر، مردم امروز حوصله خواندن مطالب طولاني را ندارند و دنبال مطالبي هستند كه ساده و صريح باشد و ظرف مدتي كمتر از يك دقيقه همه چيز را به آنها بگويد و اين، كار مجله چاپي نيست. مردم نمي خواهند كه هر روز وقت خود را بيش از ۱۵ دقيقه صرف خواندن يك روزنامه كنند، چه رسد به يك مجله سنگين. در اين عصر و زمانه آن دسته از نشريات پيروزند كه خلاصه و ژورناليستيك بنويسند و اين روش نگارش هم كار هركس نيست و مهارت و تجربه مي خواهد كه چنين افرادي كم هستند و دستمزدشان زياد است. به دليل توجه مردم كم حوصله به مطلب كوتاه و جامع است كه بار ديگر استقبال از راديو افزايش يافته است.
چند گزارش از صفحه اول روزنامه هاي آمريكا
- يك داروي تازه براي كنترل بيماري قند نوع دوم از بزاق نوعي خزنده (از نوع مارمولك بزرگ) ساخته شده است. اين دارو با كمك داروهاي موجود (قرص ها) به ترشّح انسولين از لوزالمعده و مؤثر ساختن اين هرمون كمك خواهد كرد. «اف.دي.اي» بر توزيع داروي تازه صحه گذارده است.
- كمپاني آمريكايي «لانكر» مستقر در ايالت اورگان، هواپيماي چهار نفره اي ساخته است كه مي تواند روي يك چمن ۲۲۰ متري فرود آيد و بلند شود. مخزن سوخت اين هواپيما كه هر فروند آن ۳۵۰ هزار دلار قيمت گذاري شده است مي تواند براي چهار ساعت پرواز بنزين حمل كند. سرعت هواپيما ۳۰۰ كيلومتر در ساعت است و نياز به فرودگاه آنچناني هم ندارد.
- بالاخره كفش كامپيوتري هم به بازار آمد. در پاشنه و كف اين كفش يك مايكرو پراسسور و يك سنسور مگنتيك نصب شده كه كفش را بر حسب وضعيت زمين و شدت حركت و وزن فرد تغيير شكل مي دهد و متناسب مي سازد و حرارت داخل آن را هم تنظيم مي كند به گونه اي كه دارنده آن احساس ناراحتي نمي كند و دچار بيماري هاي استخواني ناشي از وارده شدن ضربه به استخوان پا هنگام راه رفتن و دويدن نمي شود. بهاي آن هم تفاوت زيادي با كفش معمولي ندارد.

بهارستان
گفت: تو در روزگاري افتاده اي كه به قول از فعل راضي شده اند و به علم از عمل خرسند گشته. پس تو در ميان بدترين مردمان و بدترين روزگار مانده اي.
در ذكر ابوحازم مكي - تذكره الاولياي عطار

برگي از تاريخ
ورود يونانيان به ساتراپي مصر ممنوع
چهارم مه در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعدد بود كه برخي از آنها از اين قرار است: در سال ۳۰۵ ميلادي ديو كلتيانوس (ديو كلتيان) امپراتور روم بدون داشتن دشواري و يا مخالفت داخلي اعلام داشت كه از همين امروز خود را بازنشسته مي كند و به زندگاني عادي بازخواهد گشت و بقيه عمر را به دور از صحنه سياست و حتي محيطي سياسي مانند پايتخت، در يك نقطه ساحلي در ايلريا (آن قسمت كه امروز كرواسي خوانده مي شود) خواهد گذرانيد و حراست از روم از اين پس بر عهده ديگران خواهد بود و هركس اين حق را بايد داشته باشد كه مدتي را در اواخر عمر بدون نگراني از كار و معيشت و هرگونه دغدغه ديگر، به آسودگي و در آرامش زندگي كند. در سال ۱۰۰۶ ميلادي خواجه عبدالله انصاري عارف، مؤلف و شاعر ايراني در هرات به دنيا آمد. معروفترين تأليف او «مناجات نامه» است. در سال ۱۷۷۶ «يوهان هربارت» فيلسوف آلماني قرن نوزدهم پا به عرصه وجود گذارد. او درباره آموزش و پرورش انسان تحقيق تجربي بسيار كرد و فلسفه آموزش و پرورش را نوشت كه هنوز محور كار معلمان است. در سال ۱۹۰۲«پير» و «ماري» كوري -  زن و شوهر فيزيكدان فرانسوي -موفق شدند عنصر راديواكتيو «راديوم» را ايزوله كنند. با اين پيروزي، سال بعد جايزه نوبل فيزيك به آنان تعلق گرفت. در سال ۱۹۱۷ سربازان انگليسي كه در جريان جنگ جهاني اول (عمدتاً به خاطر نفت) وارد عراق شده بودند پس از يك نبرد ۱۴۳ روزه با عساكر عثماني، در منطقه كوت العماره به اسارت عثماني ها در آمدند. در سال ۱۹۷۰و درجريان تظاهرات ضد جنگ ويتنام در دانشگاه دولتي «كنت» در ايالت اهايو آمريكا، چهار دانشجو بر اثر تير اندازي گارد ملي كشته و گروهي نيز مجروح شدند. تظاهرات آمريكايي ها بر ضد جنگ ويتنام كه آن را بيهوده مي دانستند از سال ۱۹۶۷ شدت يافته بود. در سال ۱۹۷۹ بانو مارگارت تاچر نخست وزير انگلستان شد. در سال ۱۹۸۰ «يوسيپ بروز تيتو» كه ۳۵ سال رهبري يوگسلاوي را برعهده داشت در ۸۸ سالگي درگذشت و پس از فوت او، اين كنفدراسيون هم عمري نكرد و فرو پاشيد. در سال ۱۹۸۲ ناوشكن شفيلد انگلستان بر اثر اصابت يك موشك اكزوست ساخت فرانسه كه از يك هواپيماي آرژانتيني پرتاب شده بود غرق شد و جهان متوجه گشت كه در جنگ ها، موشك اسلحه برنده است.
و اينك برگي از تاريخ: فرماندار ايراني مصر در سال ۴۵۴ پيش از ميلاد با صدور دستوري ورود يونانيان را به مصر ممنوع كرد. طبق محاسبه تقويم نويسان، اين دستور كه به سه زبان و سه خط نوشته شده بود چهارم ماه مه آن سال صادر شده بود. علت صدور اين دستور اين بود كه يونانيان به تحريك مصري ها بر ضد دولت ايران ادامه مي دادند. يونانيان قبلاً مصريان را بر ضد دولت ايران به شورش وادار كرده بودند كه شورش آنان سركوب شده بود و يونانيان محرك پس از مصادره كشتي هايشان توسط ساتراپ ايراني مصر فراري داده شده بودند. مصر به مدت ۱۲۱ سال يك ساتراپي (ايالت) ايران بود.
www.iranianshistoryonthisday.com

نگارستان
001335.jpg
۱ _ شاهنامه بايسنقري
۲ _ هنرمندان: خطاطان و تذهيب كاران اثر عبارتند از: امير خليل، مولانا علي، مولانا شمس الدين، مولانا قوام الدين و خواجه غياث الدين.
۳ _ مشخصات و نام اثر: شاهنامه بايسنقري: اين شاهنامه در ميان شمار شاهنامه هاي مصور و آراسته موجود در كتابخانه ها و موزه هاي جهان يكي از معروف ترين است. مجموع بودن و پاره نشدن شيرازه شاهنامه بايسنقري آن را بين نسخه هاي مشهور قبل و بعد از آن يعني شاهنامه دموت و «شاهنامه شاه تهماسبي» شاخص كرده قطع رحلي، ۲۶در۳۸ سانتي متر شامل ۷۰۰ صفحه با مجموع ۲۲ نگاره / صفحات مصور، مزين به يك شمسه مذهب عالي، حاوي كتيبه اي به قلم رقاع بر زمينه زرين، صفحه هاي دوم و سوم نسخه شامل تصوير شكار است / خط نستعليق و رقم جعفر بايسنقري در سال ۸۳۳ هجري / جلد اثر چرمي ضربي طلاپوش با دو حاشيه روغني در بيرون و سوخت معرق طلايي بر زمينه لاجوردي در داخل است.
۴ _ سبك اثر: مكتب هرات؛ مكتب هرات از به هم آميختگي سبك نگارگران شيراز، بغداد، تبريز و چين در نيمه نخست سده پانزدهم ميلادي برابر با قرن نهم هجري در كارگاه هاي نگارگري درباري شاهرخ تيموري و بايسنقر ميرزا به وجود آمد. از شاخص ترين نمونه آثار اين مكتب، «شاهنامه بايسنقري» است.
۵ _ محل نگهداري اثر: در حال حاضر در نمايشگاه شاهكارهاي نگارگري ايران، موزه هنرهاي معاصر تهران به نمايش درآمده است.

مسابقه هنري بين كودكان ايراني
گروه ادب و هنر: سفارت آفريقاي جنوبي با همكاري وزارت آموزش و پرورش يك مسابقه هنري بين كودكان ايراني در سطح مدارس تهران ترتيب داده است.
اين مسابقه هنري براي كودكان سنين ۷ تا ۱۴ سال است و ۱۹ مدرسه در آن شركت كرده اند. اين سفارت تعداد ۵۰۰ كار هنري كه شامل نقاشي آبرنگ، پاستل و همچنين مجسمه با موضوع «آفريقا از نگاه من» بوده است را دريافت كرده است.
آثار اين مسابقه توسط سه داور برجسته ارزيابي شده اند. برندگان اول تا سوم اين مسابقه يكشنبه ۱۸ ارديبهشت جوايز نقدي خود را دريافت خواهند كرد. براي برنده اول مبلغ ۵۰۰ دلار، برنده دوم ۲۵۰ دلار و برنده سوم ۱۰۰ دلار اختصاص داده شده و همچنين هريك از مدارس آنان مبلغ ۱۰۰۰ دلار دريافت خواهد كرد.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
ماموريت
«دستگاه مشترك موردنظر خاموش مي باشد.»
گوشي را گذاشت. براي اولين بار بود كه شوهرش به ماموريت مي رفت، آنهم ماموريت يك روزه.
- ببين عزيزم! دوست دارم اين يه روز رو بري خونه مامانت اينا بموني تا خيال منم راحت باشه. وقتي برگشتم، تماس مي گيرم كه بياي خونه.
او هم قبول كرده بود. حالا صبح روز دوم بود. ولي تماسي گرفته نشده بود. نگاه پر از بي خيالي پدر و مادرش او را كلافه تر مي كرد.
- ميخوام برم خونه.
- چه خوب! ماهم ميايم!
به خانه رسيدند. در را باز كرد. وارد شدند. لامپ هال را روشن كرد.
- واي خداي بزرگ!
شوهرش آنجا بود.
- ببخشيد ماموريتم يكي دو ساعت بيشتر از يك روز طول كشيد. دست تنها بودم و كارا هم زياد بود.
خانه پر بود از لامپ هاي رنگي، شرشره،... يك كيك بزرگ و سه كادو.
هر سه نفر يكصدا گفتند: تولدت مبارك!
پرستو عوض زاده

گشتي در دنياي خبرها
درخواست كمك داور فوتبال از پليس
گلاسگو (اسكاتلند): يك داور فوتبال در اسكاتلند مجبور شد از پليس كمك بخواهد. در جريان يك مسابقه فوتبال ميان دختران زير ۱۳ سال، تماشاگران يكي از اين تيم ها به داور و بازيكنان تيم حريف ناسزا مي گفتند كه در نهايت داور مجبور شد اين مسابقه را متوقف كند و به صورت تلفني از پليس درخواست كمك نمايد.جالب اينكه پس از حضور پليس در محل، تماشاگران آرام شدند و ادامه مسابقه با يك داور ديگر پيگيري شد.
مجازات بلند بودن صداي ضبط
بوستون: يك جوان ۱۸ ساله در آمريكا كه صداي دستگاه پخش موسيقي وسيله نقليه وي، شهروندان را آزار مي داد، به ۹۰ روز حبس تعليقي محكوم شد و قاضي به او دستور داد از بلندگو و دستگاه پخش فابريك كارخانه سازنده وسيله نقليه استفاده كند.
چند ماه پيش، پليس وي را به دليل بلند بودن صداي دستگاه پخش موسيقي جريمه كرد اما او حاضر به پرداخت جريمه نشد. او به همين دليل به دادگاه احضار شد و قاضي پرونده به مدت يك ماه گواهينامه اش را توقيف كرد تا اينكه بلندگو و دستگاه پخش فابريك وسيله نقليه را جايگزين دستگاه و بلندگوهاي غير استاندارد نمايد.
كاميون سواري پسر بچه ۵ ساله
ايند يانا: دو برادر ۳ و ۵ ساله در مسيري به طول ۱۰ كيلومتر با كاميون پدرشان رانندگي كردند. اين دو كودك پس از عبور از يك بزرگراه به تپه خاكي برخورد كرده و متوقف شدند.اين دو پسر بچه با بهره گرفتن از غفلت والدين خود سوييچ كاميون را برداشتند و پس از روشن كردن وسيله نقليه تصميم گرفتند به خانه مادربزرگشان بروند. هنوز مشخص نيست كه پاي پسربچه ۵ ساله چگونه به پدال گاز، ترمز و كلاچ رسيده بود.
تاج محل ماسه اي
دهلي نو: هنرمندان هندي قصد دارند براي گراميداشت سيصد و پنجاهمين سالگرد ساخت تاج محل، يك قصر ماسه اي كاملا شبيه تاج محل به ارتفاع ۸ متر مقابل اين بناي تاريخي بسازند.براي ساخت اين قصر به ۵ روز كاري ۱۵ ساعته و ۶۰ تن ماسه نياز خواهد بود. عمليات ساخت بناي اصلي تاج محل ۲۲ سال طول كشيد كه ۲۰ هزار نفر در ساخت آن مشاركت داشتند.
ساندويچ همبرگر غول پيكر
نيوجرسي: يك ساندويچ فروشي در آمريكا، ساندويچ همبرگر به وزن ۶۷۵۰ گرم به مشتريان عرضه مي كند كه سنگين ترين ساندويچ همبرگر جهان به شمار مي آيد.
اين ساندويچ شامل يك تكه گوشت به وزن ۴۵۰۰ گرم، ۲۵ ورق پنير، يك كاهوي بزرگ ، سه گوجه فرنگي،  دو پياز، نصف فنجان سس مايونز و مقاديري سس گوجه فرنگي، خردل و سس فلفل است.قيمت اين ساندويچ غول پيكر ۳۰ دلار است.
توالت گربه ها
ملبورن: يك خانم استراليايي اقدام به طراحي و ساخت توالت مخصوص گربه ها كرده است. اين توالت به گونه اي طراحي شده كه به راحتي قابل استفاده در توالت هاي معمولي است. اين خانم تاكنون به سه گربه خانگي آموزش داده كه چگونه از اين توالت استفاده كنند. تنها مشكل موجود، در اين ميان عدم توانايي گربه ها در استفاده از سيفون است.
انگشت قطع شده داخل بستني شكلاتي
كاليفرنيا: دو روز پيش مشتري يك رستوران در آمريكا، بستني شكلاتي سفارش داد اما پس از دريافت سفارش خود شوكه شد چون داخل شكلات يخ زده، تكه اي قطع شده از انگشت انسان وجود داشت.اين انگشت در حقيقت متعلق به يكي از كاركنان رستوران بود كه چندي پيش در جريان كار با چرخ گوشت، تكه اي از انگشت نشانه دست راست خود را از دست داده بود.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز: ساعت ۱۳و ۱ دقيقه
اذان مغرب امروز: ساعت ۲۰ و ۱۳ دقيقه
اذان صبح فردا: ساعت ۴ و ۳۵ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و ۹ دقيقه

گل و گياه
گل باد
001332.jpg
نام علمي: Anemone coronaria
خانواده: RANUNCULACEAE
گياهي است دايمي با ريشه غده اي كه گلدهي آن اواخر بهار _ اوايل تابستان است. گلها در رنگهاي زرد، سفيد، صورتي، قرمز و نارنجي ظاهر مي شوند. حداكثر بلندي گياه به ۵۰ و گستردگي آن به ۱۰ سانتيمتر مي رسد و به عنوان گل شاخه بريده مورد استفاده قرار مي گيرد.
نيازها: مكان آفتابي،  خاك مرطوب كه داراي زهكش خوب باشد. حداقل دماي قابل تحمل آن صفر درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق كاشت بذر تازه و يا تقسيم غده در بهار يا پاييز امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |