چهارشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۸۹ - May 4, 2005
در كنفرانس بازنگري ان پي تي
آمريكا خواستار محروميت كامل ايران
از انرژي هسته اي شد
دكتر خرازي : ايران از حق داشتن فناوري هسته اي نمي گذرد
خبرگزاري فارس: نماينده آمريكا در نطق روز دوشنبه خود در كنفرانس بازنگري معاهده منع گسترش تسليحات هسته اي موسوم به ان پي تي اعلام كرد كشورهايي چون ايران و كره شمالي بخاطر آنچه كه نقض تعهدات ان پي تي ناميد، بايد از استفاده صلح آميز انرژي هسته اي محروم بمانند.
به گزارش خبرگزاري ها،  نماينده دولت بوش در مراسم افتتاحيه كنفرانس بازنگري ان پي تي تاكيد كرد عدم تمكين ايران و كره شمالي جدي ترين تهديد در زمينه گسترش است.
«استفان رادميكر» دستيار وزير امور خارجه آمريكا در اين كنفرانس با قرائت بيانيه اي افزود: هر يك از كشورهايي كه ماده اول و دوم اين معاهده را نقض كرده  باشند بايد طبق ماده چهارم با آنها برخورد شود و هر كمك هسته اي به اين قبيل كشورها بصورت دوجانبه و يا از طريق آژانس بين المللي انرژي اتمي، متوقف شود. ما اميدواريم كه پيشنهادهاي ارائه شده در اين كنفرانس اين مساله را تاييد كند.
در بيانيه آمريكا در اين كنفرانس آمده است: «برخي از كشورها همچنان به سوءاستفاده از مفهوم برنامه صلح آميز هسته اي براي توسعه سلاح هسته اي ادامه مي دهند وما بايد با اين چالش ها مقابله كنيم تا اطمينان حاصل كنيم اين معاهده قابل طرح است. در همين حال، رييس جمهوري آمريكا روز دوشنبه به طور غيرمنتظره ميشل بارنيه، وزير امور خارجه فرانسه را بمنظور گفت وگو در خصوص مسائل بين المللي از جمله برنامه هسته اي ايران و روند صلح خاورميانه به دفتر كار خود در واشنگتن دعوت كرد.به گزارش خبرگزاري فرانسه از واشنگتن، بارنيه قرار بود با استيو هادلي ، مشاور امنيت ملي آمريكا در كاخ سفيد ديدار كند اما پاي وي به دفتر رياست جمهوري باز شد. وي پس از ديدار ۳۰ دقيقه اي خود با بوش گفت: بوش كه مي دانست من براي ديدار با يكي از مشاوران وي آمده ام، بمنظور ديداري غيرمنتظره از من در دفترش استقبال كرد. اين ديپلمات فرانسوي افزود: ما گفت وگويي صميمانه و مستقيم در خصوص همه مسائلي داشتيم كه در آن با يكديگر كار مي كنيم. بارنيه همچنين در خصوص مذاكرات دشوار و شكننده اي كه بين انگليس،  فرانسه و آلمان و ايران در خصوص مسائل هسته اي تهران در جريان است، با بوش صحبت كرد.
ايران از حق قانوني فناوري هسته اي نمي گذرد
كمال  خرازي  وزيرامورخارجه  ايران  ديروز در سخناني  در هفتمين  همايش بازنگري  پيمان  عدم  اشاعه  سلاح  هسته اي  گفت : ايران  مصمم  است  تمامي  زمينه هاي  قانوني  فن آوري  هسته اي  از جمله  غني سازي  را دنبال  كند و مايل است  كه  اطمينان و تضمينهايي  بدهد كه  اين  فعاليتها به  طور دايمي  صلح آميز خواهد بود.
وزير امور خارجه  ايران  كه  در مجمع  عمومي سازمان  ملل  در نيويورك  سخن مي گفت ، افزود: هيچ  كس  نبايد اين  خيال  باطل  را داشته  باشدكه  تضمينهاي  عيني بتواند از نظر نظري  و يا عملي  به  توقف  و يا حتي  تعليق  درازمدت  فعاليتهاي قانوني  كه  تحت  نظارت  آژانس  بين المللي  انرژي  اتمي اجرا مي شود، بيانجامد.
وي  تصريح  كرد: اين  غيرقابل  قبول  است  كه  برخي  مايلند دسترسي  به  فن آوري  هسته اي  صلح آميز را به  يك  باشگاه  انحصاري  از كشورهاي  پيشرفته  به  بهانه  عدم تكثير سلاح  هسته اي  محدود سازند.خرازي  تأكيد كرد: معيارهاي  دلخواهانه  و كمك كننده  به  خود، تنها پيمان عدم  اشاعه  سلاح  هسته اي  (ان .پي .تي ) را تضعيف  خواهد كرد.
وزير امور خارجه  همچنين  نسبت  به  خطرات  هسته اي  رژيم  صهيونيستي هشدار داد و افزود: اسرائيل  به  طور دايم  فراخوان هاي  جامعه  بين الملل  و به  طور مشخص كنفرانسهاي  عدم  اشاعه  سلاح  هسته اي  را براي  راه يافتن  به  پيمان  عدم  اشاعه سلاح  هسته اي  و قراردادن  تاسيسات  خود تحت  نظارت  كامل  آژانس  بين المللي  انرژي اتمي  رد كرده  است .

بازديد مقام معظم رهبري از روند بازسازي بم
مقام معظم رهبري از تشكيل نشدن
ستاد حوادث غير مترقبه در كشور انتقاد كردند
001389.jpg
ايسنا: رهبر معظم انقلاب اسلامي در سومين روز از سفر به استان كرمان، روز سه شنبه، براي سومين بار در يك سال و نيم گذشته از روند بازسازي مناطق زلزله زده بم بازديد كردند و همچنين در استاديوم شهيد بيگلري با مردم صبور و مهربان بم ديدار كردند.
بخش بازديد حضرت آيت الله خامنه اي از مناطق مختلف شهر بم بدون اطلاع قبلي مردم انجام شد و يك ساعت و نيم طول كشيد.
ايشان ضمن بازديد از خيابانهاي مختلف شهر از چند اردوگاه اسكان موقت و سايت فني مهندسي بنياد مسكن ديدن كردند و با توضيحات آقايان سعيدي كيا رئيس ستاد بازسازي بم و كريمي استاندار كرمان در جريان فعاليتهايي قرار گرفتند كه براي بازسازي شهر بم و حل مشكلات مردم صورت گرفته و مي گيرد.
حضرت آيت الله خامنه اي در سفر به بم همچنين از ارگ بم نيز بازديد كردند.
حضرت آيت الله خامنه اي پس از بازديد از روند بازسازي بم، در ورزشگاه شهيد بيگلري اين شهر حضور يافتند و ضمن پاسخگويي به ابراز احساسات پرشور ده ها هزار نفر از مردم خونگرم بم تأكيد كردند: بايد با درس گرفتن از فاجعه  زلزله  بم مقاوم سازي در سراسر كشور بسيار جدي گرفته شود.
رهبر معظم انقلاب با ابراز خرسندي از مشهودبودن نشاط و اميد در چهره  مردم و جوانان بم افزودند: از اين كه برخلاف سفرهاي گذشته مردم مومن، صبور و صميمي بم را اميدوار مي بينم خدا را سپاسگزارم.ايشان تلاش بيشتر مسئولان را براي تامين نيازها و مطالبات بحق مردم بم ضروري خواندند و افزودند: اسلام تسليم شدن و برخورد با مصيبت ها و بلاياي طبيعي را نمي پذيرد، بلكه بر برخورد فعال و مثبت با اين گونه حوادث و عبرت گيري از آنها تأييد مي كند، تا در سايه كار و تلاش هم مشكلات به وجود آمده از بلاياي طبيعي حل شود و هم از بروز مصيبت هاي مشابه جلوگيري گردد كه مردم عزيز و باهمت بم با تكيه بر ايمان و نجابت خود اين راه را برگزيده اند.
رهبر معظم انقلاب، تلاش هاي ستاد بازسازي شهر و روستاهاي بم و برخي دستگاه ها را حقيقتا قابل تقدير خواندند اما افزودند: كارهايي كه تاكنون انجام شده به هيچ وجه كافي نيست و وضع بم از لحاظ ساخت و ساز، مسكن و مراكز كسب و كار، راضي كننده و خشنودكننده نيست.
حضرت آيت الله خامنه اي با انتقاد از برخي وعده هاي تحقق نيافته افزودند: آن گونه كه مسئولان مي گويند بازسازي روستاهاي بم تا پايان امسال و بازسازي شهر بم تا پايان سال ۸۵ به پايان مي رسد كه اگر اين وعده ها تحقق يابد، كار بسيار برجسته اي انجام شده است.
ايشان برنامه ريزي انجام شده براي بازسازي بم را صحيح و قابل قبول دانستند و افزودند: اين برنامه بايد با حمايت مسئولان دولتي، بانك ها و دستگاه هاي مرتبط با بازسازي بم، به طور كامل و قوي اجرا شود.
رهبر معظم انقلاب، مشكلات كسبه و پيشه وران، رسيدگي به فرهنگيان و دانش آموزان، امنيت و ايجاد كار براي جوانان را از ديگر مسائل مهم شهر بم برشمردند و افزودند: البته ايجاد اشتغال يك نياز سراسري است كه در چند سال اخير كارهاي خوبي در اين زمينه انجام شده و رئيس جمهور و دولت آينده نيز بايد ايجاد كار و اشتغال را به عنوان يكي از اساسي ترين مسائل كشور مورد اهتمام قرار دهند.
حضرت آيت الله خامنه اي داغ جانگداز قربانيان زلزله بم را فراموش نشدني برشمردند و افزودند: اين فاجعه براي مسئولان و ملت درس هايي داشت كه اگر به آنها عمل شود اين مصيبت بزرگ تا حد زيادي جبران مي شود.
ايشان مقاوم سازي را مهم ترين عبرت و درس زلزله بم خواندند و افزودند: حادثه  بم ممكن است در نقاط مختلف كشور به وقوع بپيوندد.بنابراين بايد كار مقاوم سازي شهرها و روستاهاي كشور را كاملا جدي گرفت.
رهبر معظم انقلاب با انتقاد از تشكيل نشدن ستاد حوادث غيرمترقبه و بحران هاي ناشي از بلاياي طبيعي به مسئولان گوشزد كردند: تشكيل اين ستاد را بيش از اين به عقب نيندازند چرا كه آمادگي براي مقابله ايشان با حوادث طبيعي بسيار مهم است و مي تواند در همان دقايق اول جان هزاران نفر را نجات دهد.
ايشان با قدرداني از صبر و كرامت مردم بم، لقب دارالصابرين را شايسته اين شهر دانستند و افزودند: بايد به همت مسئولان و مردم از دل ويرانه هاي بم، شهري كاملا مستحكم و زيبا سربرآورد كه مظهر عزم و اراده و برآورنده نيازهاي مردم اين شهر باشد.
رهبر معظم انقلاب اسلامي با اشاره به تحسين مراكز جهاني از عملكرد مردم و مسئولان ايراني در زلزله  بم، افزودند: اگر چه بسياري از دولت ها و مراكز بين المللي به وعده هاي خود درباره  بم عمل نكردند، اما ملت ايران و نظام اسلامي در اين حادثه روي پاي خود ايستاد و تحسين جهانيان را برانگيخت.
ايشان همچنين با انتقاد از سرگرم كردن مردم به مسائل سياسي و جناحي بيهوده و بي محتوا در سال هاي اخير، خاطرنشان كردند: اين گونه مسائل در زندگي واقعي مردم هيچ تاثيري ندارد و قواي سه گانه بايد همه امكانات و تلاش خود را براي ايجاد اشتغال و توسعه  مادي و معنوي همراه با عدالت، مبارزه با تبعيض و فساد و رانت خواري مصروف كنند.
در اين ديدار قبل از سخنان رهبر معظم انقلاب، حجت الاسلام عسكري امام جمعه  بم به نمايندگي از مردم بم به حضرت آيت الله خامنه اي خيرمقدم گفت و با برشمردن نياز مردم بم از توجه ويژه رهبر معظم انقلاب به بازسازي بم تشكر كرد.
براساس اين گزارش رهبر معظم انقلاب پس از سخنراني در جمع پرشور مردم بم با حضور در گلزار شهيدان و مزار جان باختگان زلزله دي ماه ۱۳۸۲ اين شهر _ با قرائت فاتحه براي آنان رحمت  الهي را مسالت كردند.
مقام معظم رهبري در جمع مسئولان شهر و ستاد بازسازي بم
حضرت آيت الله خامنه اي در جمع مسئولان شهر بم و مسئولان بازسازي اين شهر با تشكر از تلاشهاي همه دست اندركاران بازسازي بم از جمله آقاي سعيدي كيا رئيس ستاد بازسازي بم و حجت الاسلام عسگري امام جمعه اين شهر افزودند: بازسازي را با نظارت كامل بر فعاليتهاي همه دستگاههاي ذيربط پيش ببريد تا هيچ ضعف و خللي مجموعه تلاشهاي انجام شده را در ذهن مردم كمرنگ نسازد.
مقام معظم رهبري رسيدگي سريع و صحيح به نيازهاي روحي مردم را ضروري خواندند و خاطرنشان كردند: اين كار بايد با توجه كامل به مباني ديني و ايمان عميق مردم بم انجام شود.
حضرت آيت الله خامنه اي همچنين تلاش بيشتر براي حل مشكلات معيشتي مردم بم و رونق گرفتن كسب و كار در اين شهر را خواستار شدند.رهبر معظم انقلاب امروز همچنين از نمايشگاه ويژه بازسازي شهر بم بازديد كردند.
در اين بازديد مسئولان بازسازي اين شهر توضيحات لازم را به اطلاع ايشان رساندند.

آصفي: اروپا نسبت به راهكارهاي ما قانع شده است
ايسنا:حميدرضا آصفي، سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان روز گذشته در جمع خبرنگاران داخلي و خارجي تصريح كرد:ما نگراني مان را از طولاني شدن مذاكرات اعلام كرده ايم و گفته ايم كه صرف مذاكره هدف ما نيست و مذاكرات بايد دستاوردي را براي ما به همراه داشته باشد.خانه هاي جدول مذاكره هم در حال پر شدن است و از اين اصول جدول متقاطع معدود خانه هايي باقيمانده است.
آصفي درخصوص موضع طرف اروپايي درباره مذاكرات اخير كميته راهبري گفت: ما در مذاكرات با اروپا وارد مرحله جديدي شده ايم؛ پيش از اين بحث پيرامون ابهامات، تضمين هاي عيني و محك و حل و فصل موضوعاتي از اين دست بود كه در حال حاضر اين مرحله را پشت سر گذارده ايم و تصور مي كنيم كه آنها از راهكارهاي ما قانع شده اند و تنها آمريكايي ها در اين ميان در حال ايجاد موانعي هستند.

احمد توكلي:
براي زدودن توهم قدرت طلبي
در مورد اصولگرايان انصراف دادم
001383.jpg
گروه سياسي: احمد توكلي كه اخيرا از نامزدي در انتخابات رياست جمهوري كناره گرفته است در مورد كناره گيري خود گفت: هر چند اعلام اين اقدام من غيرمترقبه بود اما مقدمات آن عقلاني و همه بر پايه اصولي بود كه من بر آن اصول تاكيد مي كردم.
وي در گفت و گو با همشهري افزود: در مسافرت هاي استاني كه داشتم احساس كردم تكثر ميان اصولگرايان دارد ضد هدف نهايي ما عمل مي كند چرا كه ما اعتقاد داشتيم تكثر توافق شده تا يك زمان خاصي اشكال ندارد ولي احساس كردم اين تكثر يك رخوتي در مردم ايجاد كرده است و اين حالت به نظر من خوب نيست چون فضاي انتخاباتي را دچار ركود مي كرد.
توكلي در ادامه تاكيد كرد: من ا حساس كردم در اين اواخر اين رخوت به يك حيرت براي مردم تبديل شده است و آنها فكر مي كنند اصولگرايان از عقلانيت سياسي كافي برخوردار نيستند. البته اين امر داشت به توهم قدرت طلبي بين نامزدهاي اصولگرا تبديل مي شد و طرفداران ليبرال دموكراسي به بهانه ايجاد قدرت طلبي ميان اصولگرايان بر اين مسئله دامن مي زدند.
وي افزود: اگر اين توهم قدرت طلبي براي مردم بوجود مي آمد حتي وحدت اصولگرايان نيز ديگر چاره گشا نبود و آنها در انتخابات شكست مي خوردند. ضمن اينكه اين امر اصل ادعاي اصولگرايي را زير سئوال مي برد.
وي ضمن تاكيد بر اينكه بايد اين جو و اين فضا شكسته مي شد، افزود: اميد دارم با كناره گيري ام از صحنه انتخابات بخشي از اين توهمات رفع شود و ساير نامزدها هم راه را هموارتر احساس كنند و راهي را براي وحدت پيدا كنند.
توكلي گفت: من سفرهاي استاني خود را به عنوان يك فعال سياسي ادامه خواهم داد و سعي مي كنم گام هاي خوبي در راستاي وحدت اصولگرايان بردارم و بتوانم به دكتر حداد عادل كمك كنم.

زمان و نحوه ثبت نام كانديداهاي
انتخابات رياست جمهوري اعلام شد
گروه سياسي: بيستم ارديبهشت ماه جاري (سه شنبه هفته آينده) ستاد انتخابات وزارت كشور اقدام به ثبت نام كانديداهاي رياست جمهوري نهم خواهد كرد.
به گزارش خبرنگار همشهري جهان بخش خانجاني سخنگوي وزارت كشور روز گذشته با اعلام مطلب فوق، مدت زمان ثبت نام را پنج روز عنوان كرد و گفت: شخص داوطلب و يا نماينده تام الاختيار وي كه كتبا معرفي شده باشد بايد براي پركردن پرسشنامه داوطلبي و ارائه چهاربرگ تصوير كليه صفحات شناسنامه و ۱۲ قطعه آخرين عكس ۴در۶ به وزارت كشور مراجعه كند.
خانجاني انصراف كانديداها را نيز از طريق شخص كانديدا و يا نماينده تام الاختيار وي اعلام كرد و گفت: پس از پايان ثبت نام، مدارك براي بررسي صلاحيت كانديداها به شوراي نگهبان فرستاده مي شود و اين شورا پنج روز فرصت دارد تا به صلاحيت داوطلبان رسيدگي كند و ممكن است بنا به صلاحديد شوراي نگهبان اين زمان تا مدت ۱۰ روز افزايش يابد.
خانجاني گفت كه كانديداها مي توانند مدارك مثبته صلاحيت خود را نيز ضميمه پرونده در زمان ثبت نام كنند و يا به شوراي نگهبان بفرستند.وي افزود: پس از وصول نظر شوراي نگهبان راجع به اسامي كانديداهاي واجد صلاحيت براي انتخابات رياست جمهوري، وزارت كشور ظرف دو روز اسامي را از طريق رسانه هاي جمعي اعلام خواهد كرد.وي همچنين از شمارش آراي انتخابات به صورت دستي خبر داد و گفت: شوراي نگهبان تا به حال قبول نكرده كه اين كار كامپيوتري شود ظاهرا به روش سنتي علاقه بيشتري دارند.

تأكيد مجدد وزير كشور بر تأثير تصميمات
شوراي نگهبان در مشاركت حداكثري
ايسنا: وزير كشور، با ابراز تاسف از اظهارات اخير سخنگوي شوراي نگهبان درمورد وظايف اين شورا در قبال مشاركت حداكثري گفت: نتيجه تصميمات شوراي نگهبان بر مشاركت موثر است، مگر مي توان گفت شورا به اين امر توجهي ندارد؟
وي افزود: اگر شوراي نگهبان عرصه رقابت را منطبق بر قانون اساسي باز ببيند، مشاركت هم بيشتر مي شود، و اگر حلقه رقابت را محدود كند، مردم از ابراز علاقه مندي به مشاركت باز مي مانند.
سيدعبدالواحد موسوي لاري، وزير كشور در همايش مشاوران فرمانداران و استانداران در امور بانوان، مقوله انتخابات را از دو جهت حائز اهميت دانست و گفت كه در اين مقوله به ايراني حق حضور در عرصه سرنوشت، انتخاب، گزينش و تسلط بر امور خود داده مي شود.
وي خطاب به مشاوران فرمانداران، اظهار داشت: شما به اعتبار مسئوليت ويژه اي كه بر عهده تان است و اينكه توجه به نيمي از جمعيت جامعه كه در عرصه مديريتي سهم زيادي نداشته اند، در حالي كه مي توانستند داشته باشند بر عهده شماست، همچنين به عنوان مجموعه اي كه وظيفه دارد راه را براي حضور نيمي از جمعيت جامعه براي انتخابات باز كند، مي توانيد ايفاي نقش كنيد.
وزير كشور تأكيد كرد: قانون اساسي ما اداره جامعه را متكي به راي مردم دانسته، از اين رو مديريت جامعه بايد برخاسته از اراده مردم باشد و همه اين حقيقت را بيان مي كنند كه جامعه بايد از سوي مردم اداره شود.
وي با تأكيد بر ضرورت توجه به چگونگي استفاده از فرصت ها و فراهم نمودن شرايط براي انتخابات سالم يادآور شد: وزارت كشور به عنوان مجري انتخابات و متولي مديريت داخلي كشور و وزارتخانه اي كه تحقق امر توسعه سياسي جزء رسالت او قلمداد مي شود، به مساله انتخابات از دو منظر توجه دارد.
اول برگزاري صحيح و سالم انتخابات و صيانت از راي مردم و ديگري تلاش در جهت حضور هر چه بيشتر و فراهم شدن شرايط براي مشاركت حداكثري.
لاري افزود: حضور بيشتر مردم بيانگر اين واقعيت است كه اولا آنان نسبت به سرنوشت خويش حساس تر هستند و دوم اينكه حضور خود را نتيجه بخش مي بينند.به هر ميزان كه مشاركت كاهش يابد، نشانه عدم اعتماد به هر يك از اين دو است.
وزير كشور ادامه داد: ما و شوراي نگهبان، قواي سه گانه، مطبوعات، رسانه ملي و همه دستگاه هاي تاثيرگذار در امور جامعه مكلفيم نسبت به مسئوليت خود شرايط را براي مشاركت فراگير فراهم كنيم و اگر در اين زمينه نقشي نداريم در زمينه جلوگيري از بي اعتمادي مردم حتما نقش خواهيم داشت.

يادداشت
يك انصراف و چند گمانه زني
زهرا ابراهيمي
يكي از كانديداهاي انتخابات نهم رياست جمهوري، از كانديداتوري انصراف داد. او احمد توكلي، اقتصاددان و رئيس مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي است كه طي مدت كانديداتوري اش به طرح دغدغه هاي خود در زمينه هاي اقتصادي پرداخت و بيشترين انتقادها را به اقتصاد آزاد اجرا شده در دوره سازندگي وارد كرد. او از سياست هاي دولت خاتمي نيز انتقاد نمود و به ترسيم چهره دولت مورد قبول خود پرداخت.
انصراف احمد توكلي كه نخستين نامزد از شش نامزد جناح اصول گرايان است كه كنار مي رود موجب طرح تحليل هاي مختلف در زمينه علت انصراف شد كه مهم ترين محور همه تحليل هاي مطرح شده تأثيرگذاري حضور هاشمي رفسنجاني در انتخابات بر اين انصراف و يا استفاده از اهرم انصراف براي جلوگيري از حضور هاشمي رفسنجاني است.
برخي صاحب نظران سياسي با استناد به آن قسمت از نامه احمد توكلي را كه در آن نوشته بود: «براي دفع آن خطر بزرگ» از داوطلبي كناره گيري مي كنم به عنوان قطعي شدن عدم حضور هاشمي رفسنجاني در انتخابات رياست جمهوري معنا كردند و گفتند چون احمد توكلي گفته بود: «مي مانم و با هاشمي رقابت مي كنم» ، پس حال كه او مي رود مطمئن شده هاشمي رفسنجاني نمي آيد.
عده اي نيز گفته اند، هاشمي كه ماههاست درخصوص آمدن يا نيامدن خود به صحنه انتخابات مي گويد منتظر است مخالفان سرسخت سياست تعديل اقتصادي اش كنار بروند تا پس از اطمينان از عدم تشكيل دولتي توسط مخالفان آن سياست ها، آسوده خاطر شود.خود توكلي در مورد انصرافش مي گويد براي زدودن اين توهم كه اصولگرايان قدرت طلبند و براي جلوگيري از نااميدي مردم نسبت به اصولگرايان از كانديداتوري كناره گرفته است.
اما جمع ديگري از صاحب نظران سياسي در تحليل مخالف گمانه زني هاي دسته اول، بر اين اعتقادند كه انصراف احمد توكلي به دليل قوي شدن زمينه حضور هاشمي رفسنجاني در انتخابات رياست جمهوري آينده بوده است.براساس اين اعتقاد، احمد توكلي كنار رفت، زيرا از اين واهمه داشت كه عدم وحدت در جبهه اصول گرايان منجر به حضور هاشمي و پيروزي او در انتخابات آينده شود.
اين عده از صاحب نظران سياسي به بخش ديگري از نامه توكلي استناد مي كنند كه در آن گفته است: «مشاهده مي شود كه تكثر نامزدهاي اصول گرا و تأخير در معرفي نامزد نهايي از ميان داوطلبان موجود موجب نگراني و بلاتكليفي مردم تحول خواه و علاقمند به سرنوشت كشور شده و حتي ممكن است به خطر تشكيل دولتي منجر شود كه روند ۱۶ساله گذشته را در اداره قوه مجريه ادامه دهد.»
و لذا نگراني خود را از احتمال انتخاب هاشمي رفسنجاني اعلام كرده است زيرا دولت هاي ۱۶ سال گذشته از آن هاشمي و خاتمي بوده اند كه در اين ميان چون خاتمي نمي تواند در جمع كانديداها باشد و يا دولتي را در آينده تشكيل دهد پس منظور او هاشمي رفسنجاني است.
كساني كه به جمع بندي انصراف توكلي به دليل ترس از عدم وحدت اصول گرايان و لذا احتمال پيروزي هاشمي رفسنجاني معتقدند به اظهارات رهبري در جمع مردم كرمان در حمايت از ادامه سازندگي در كشور و ضرورت احترام به عملكرد دولت هاي گذشته نيز به منظور تقويت گمانه زني خود استناد مي كنند. به اعتقاد اين صاحب نظران، محتواي بخشي از نامه توكلي نشان دهنده دغدغه فكري او از عدم وحدت در جبهه اصول گرايان و در نتيجه تضعيف موقعيت آنها در انتخابات آينده است و چون تنها رقيب قدرتمند در برابر اصول گرايان را هاشمي رفسنجاني مي دانند لذا توكلي آماده شد تا نخستين قدم را براي به وحدت رساندن سريع تر جناح اصول گرا بردارد.
جمع سومي از تحليل گران سياسي نيز ضمن قبول نظرات جمع دوم مبني بر تقويت احتمال حضور هاشمي رفسنجاني در انتخابات به اين نكته نيز اشاره مي كنند كه جمهوري اسلامي ايران در شرايط كنوني بين المللي به كسي نياز دارد كه بتواند خطرات پيش رو به ويژه در پرونده هسته اي را تدبير كرده و رفع كند و لذا وضعيت كنوني به گونه اي نيست كه جناح بندي هاي سياسي بتواند تعيين كننده سرنوشت آينده نظام باشد، بنابراين تنها هاشمي رفسنجاني است كه مي تواند بر اين بحران ها فائق آمده و ساير كانديداها از چنين توانمندي برخوردار نيستند.
البته عده اي هم به اين جمع بندي رسيده اند كه انصراف احمد توكلي ربطي به هاشمي رفسنجاني ندارد و بيشتر نمايانگر دغدغه هاي دروني طيف اصول گرا است. اين عده بر اين اعتقادند كه اصول گرايان نمي توانند با كانديداهاي متعدد وارد صحنه انتخابات شده و آراي شان را تقسيم كنند و لذا توكلي پيشقدم شده تا بقيه كانديداهايي هم كه شانس كمي در انتخابات دارند به او تأسي كنند و اجازه دهند زمينه ظهور كانديداي واحد اصول گرايان فراهم شود.

هاشمي  دليل عدم حضورش را در اجتماع كارگران اعلام كرد
ايسنا: هاشمي رفسنجاني درباره دليل عدم شركتش در مراسم روز كارگر در ورزشگاه آزادي گفت: در آن جلسه برخي افراد نفوذي عليه دولت، مجلس و ديگر قواي نظام شعار مي دادند، بنابراين مناسب بود در جلسه اي كه اينطور به دولت و مجلس هتاكي مي شود، و برخي قصد سوءاستفاده از آن را دارند، شركت نكنم.رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام پس از ديدار با واليباليست ها و مسئولان فدراسيون واليبال در پاسخ به اين سوال كه نظرش درخصوص توهين به دولت و قواي ديگر در مراسم روز كارگر چيست؟ گفت: من به هيچ وجه موافق توهين و هتاكي به قواي نظام نيستم و به همين دليل هم در آن مراسم حضور پيدا نكردم، البته اين توهين ها از سوي عوامل نفوذي كه در ميان جمعيت نشسته بودند انجام شد، زيرا همه مي دانند كه كارگران جزو وفادارترين قشرها به نظام و قواي سه گانه هستند.وي ادامه داد: من طبق معمول هر سال در روز كارگر در ميان كارگران سخنراني مي كردم، ولي امسال نمي خواستم روال معمول سخنراني درخصوص روز كارگر بهم بخورد، علاوه بر اين نمي خواستم اين جلسه به يك مراسم تبليغاتي و انتخاباتي تبديل شود. از اين رو به برگزاركنندگان مراسم هم تذكر داده بودم كه اين جلسه را تبليغاتي و انتخاباتي نكنند.

خاتمي:
آستان قدس رضوي پشتيبان حركت اقتصادي كشور است
ايسنا: رئيس جمهور پس از بازديد از طرح توسعه حرم مطهر رضوي گفت: حفظ زيبايي همراه با معنويت به همراه استحكام در ساخت اماكن مقدس حرم امام رضا(ع)، از ويژگيهايي است كه پروژه هاي آستان قدس را منحصر به فرد مي كند.سيدمحمد خاتمي كه براي افتتاح راه  آهن مشهد- بافق به خراسان رضوي سفر كرده است، در جمع خبرنگاران با بيان مطلب فوق افزود: آنچه من امروز بازديد كردم گوشه اي از كار عظيمي است كه آستان قدس رضوي در طول ساليان گذشته در حرم مطهر امام رضا(ع) انجام داده است.
وي افزود: در سالهاي آينده بايد در حرم مطهر رضوي روزانه از يك و نيم ميليون نفر پذيرايي كنيم كه با توجه به برنامه هاي انجام شده، ظرفيتهاي لازم براي اين حضور گسترده فراهم آمده است.
خاتمي اضافه كرد: خوشبختانه امروز با كارهايي كه در آستان قدس رضوي صورت گرفته، اين نهاد نه تنها پشتوانه اي براي خدمات رساني به زوار است بلكه پشتيباني براي طرحهاي بزرگ اقتصادي، فرهنگي، هنري و آموزشي كشور نيز محسوب مي شود.رئيس جمهور تصريح كرد: آستان قدس رضوي امروز به يك بنگاه بزرگ اقتصادي تبديل شده كه توانايي اجراي پروژه هاي بزرگ بين المللي و ملي را داراست.وي ادامه داد: آستان قدس با تفاهم كامل با دولت، امروز به عنوان پشتيبان حركت اقتصادي كشور عمل مي كند.
رئيس جمهور در بازديد از حرم مطهر امام رضا (ع) بر سر مزار آيت الله حسنعلي نخودكي - يكي از علماي شهر مشهد، حضور يافت و با قرائت فاتحه اي ياد وي را گرامي داشت.سيدمحمد خاتمي، همچنين در بازديد از نمايشگاه توانمنديهاي آستان قدس رضوي در غرفه روزنامه قدس در جمع خبرنگاران گفت: پس از پايان دوره رياست  جمهوري دو برنامه دارم؛ تربيت نيروهاي كارآمد و گسترش و تعميق دانش هاي نو در ايران.
رئيس جمهور  افزود: من علاوه بر پيگيري بحث گفت و گوي تمدنها در عرصه بين المللي، تلاش خواهم كرد در دو بعد وارد كار شوم.در وهله اول تربيت نيروهاي كارآمد در عرصه كشورهاي اسلامي و ديگري گسترش، توسعه و تعميق دانش هاي نو در ايران به خصوص در زمينه هايي مثل نانوتكنولوژي، IT و ICT.
خاتمي گسترش فن آوري هاي نو در ايران را باعث توسعه خواند و تأكيد كرد:  تربيت نيروهاي كارآمد و متخصص در اين عرصه ها زيربناي توسعه كشور محسوب مي شود.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |