چهارشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۸۹ - May 4, 2005
خرازي:
افكار عمومي ايران نگران روند كند مذاكرات هسته اي است
ايسنا: خرازي در ديدار با محمد البرادعي بر همكاري ايران با آژانس بين المللي انرژي اتمي تأكيد كرد.
دكتر سيد كمال خرازي، وزير امور خارجه كشورمان در اين ديدار كه روز دوشنبه و در حاشيه اجلاس بازنگري پيمان عدم اشاعه سلاح هسته اي در مجمع عمومي سازمان ملل در نيويورك برگزار شد، گفت: جمهوري اسلامي ايران مصمم است به همكاري هاي خود با آژانس ادامه دهد، تا برخي از ابهامات موجود رفع شود.وي تصريح كرد: كنفرانس بازنگري معاهده عدم اشاعه سلاح هسته اي حائز اهميت فراواني است و ما اميدواريم اين كنفرانس در حفظ و رعايت حقوق مشروع و مسلم كليه كشورهاي عضو پيمان معاهده عدم اشاعه و خلع سلاح جهان گام هايي اساسي و بدون تبعيض بردارد.
گفت وگوي خرازي با مقامات اتحاديه اروپا
وزير امور خارجه كشورمان همچنين در ديدارهاي جداگانه اش با مقام هاي اروپايي تأكيد كرد: افكار عمومي ايران نگران روند كند و بدون نتيجه عملي مذاكرات هسته اي است و ما بايد در اين مذاكرات پيشرفت محسوسي را شاهد باشيم.
كمال خرازي، وزير امور خارجه كشورمان اين سخنان را در ديدار با يوشكا فيشر، وزير امور خارجه آلمان، الكساندر داونر، وزير امور خارجه استراليا و نيكلاس اشميت، وزير امور اروپايي اتحاديه اروپا ايراد كرد.
خرازي در اين گفت وگوها، روند همكاري ايران با آژانس بين المللي انرژي اتمي را مثبت و سازنده ارزيابي كرد و افزود: اكنون روشن شده است ايران از انرژي هسته اي براي اهداف و برنامه هاي غيرصلح آميز استفاده اي نكرده و ايران با شفافيت در مسير اعتمادسازي گام هاي جدي برداشته است.
خرازي گفت: جامعه جهاني بايد به سمت خلع سلاح جهاني حركت كند و تمام بندها و مفاد پيمان عدم اشاعه سلاح هسته اي محترم شمرده شود.
ديدار خرازي
با رئيس مجمع عمومي سازمان ملل
وزير امور خارجه جمهوري اسلامي  ايران با ژان پينگ، رئيس مجمع عمومي سازمان ملل در نيويورك ديدار و گفت وگو كرد.
دكتر كمال خرازي، وزير امور خارجه كشورمان در اين ديدار با اشاره به اين كه بحث اصلاحات در سازمان ملل، مهم ترين بحث مطرح و جاري است، انتظارات كشورهاي در حال توسعه در اين روند را بسيار مهم برشمرد و گفت: نگراني هاي موجود و انتظارات كشورهاي در حال توسعه در اين روند بايد مورد توجه جدي قرار بگيرد.
واكنش ايران
به اظهارات فيشر در اجلاس NPT
آقامحمدي گفت: اگر در فرصت باقي  مانده طرف اروپايي دوباره به توافق نامه پاريس بازگردد، ايران از آن استقبال خواهد كرد.
علي آقامحمدي، رئيس كميته اطلاع رساني شوراي عالي امنيت ملي كشورمان دوشنبه شب با اشاره به اظهارات اخير وزير امور خارجه آلمان در نيويورك اظهار داشت: همان گونه كه دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان نيز گفتند، تصميم فعلي ما شروع غني سازي نيست و بحث ما در خصوص قدم هاي مربوط به تاسيسات UCF اصفهان است.
يوشكا فيشر، وزير امور خارجه آلمان روز گذشته در نيويورك اعلام كرد، اگر ايران واقعا غني سازي اورانيوم را از سر بگيرد، به توقف مذاكرات با آلمان، انگليس و فرانسه خواهد انجاميد و جايگزين اين مذاكرات ارجاع پرونده به شوراي امنيت خواهد بود. وي تأكيد كرد: هدف از مذاكره با ايران توقف دائم غني سازي است.

احمدي نژاد:
تا سؤال نكنيم كشور پيشرفت نمي كند
ايرنا :شهردار تهران گفت : تاسئوال  نكنيم  كشور پيشرفت  نمي كند.
دكتر محمود احمدي نژاد افزود: تك  تك  مردم  ايران  حق  اظهار نظر دارند و سخنان  آنان  ارزشمند است .
او تأكيد كرد: «چرا برخي ها مي گويند حق  سئوال  كردن  نداري ، با احترام  از رئيس  جمهور سئوال  كردم ، مي گويند توهين  كردي  اما بايد سئوال  كنيم  و قوي  هم  سئوال  كنيم » .
احمدي نژاد تصريح  كرد: هر كس  دلش  براي  آبادي  و پيشرفت  اين  نظام  مي سوزد بايد در هر جاي  كشور نابساماني  ديد با روش  درست  آنرا فرياد بكشد.
وي  همچنين  در خصوص  برنامه اش در صورت  پيروزي  در انتخابات  براي  كارگران و فرهنگيان ، گفت : تا امروز هيچگونه  اظهار نظري  در خصوص  انتخابات  نكرده ام  اما اين  دو قشر نيازمند حمايت  همه  جانبه  هستند.
او تأكيد كرد: محيط فرهنگي  و آموزشي  براي  پيشرفت  همه جانبه  بايد پرنشاط و با انگيزه  باشد.
دكتر احمدي نژاد درقسمت ديگري از سخنانش تصريح كرد: حضور يا عدم حضور افراد در انتخابات ، حساسيت خاصي را بر نمي انگيزد و هر كس شرايط لازم را براي خدمت به كشور در خود
مي بيند بايد بدون هيچگونه تلاشي براي تخريب ديگران ، وارد اين عرصه شود و خود را در معرض انتخاب مردم قرار دهد و البته مردم نيز به خوبي مي دانند كه چگونه از اين حق خود استفاده كنند.

ايران در رتبه ۸۲ فعاليت اقتصادي زنان جهان قرار گرفت
ايسنا: رئيس مركز امور مشاركت زنان گفت: بر اساس گزارش توسعه انساني سال ۲۰۰۴ نرخ فعاليت اقتصادي زنان در ايران ۳۰ درصد كل فعاليت هاي اقتصادي اعلام شده و ايران از بين ۱۴۴ كشور دنيا رتبه ۸۲ را در اين زمينه كسب كرده است.
زهرا شجاعي مشاور رئيس جمهوري در چهارمين اجلاس سراسري مشاوران استانداران در امور زنان گفت:  از لحاظ واگذاري سمت هاي اجتماعي مانند واگذاري كرسي هاي مجلس به زنان كشور، رتبه ايران با توجه به كسب ۸/۱۲ درصدي مشاغل سطوح بالاي مديريتي توسط زنان ۷۱ و همچنين در اين گزارش رتبه ايران در سطوح فني و حرفه اي زنان ۷۲ اعلام شده است.
به گفته وي بر اساس گزارش توسعه انساني سال ۲۰۰۴ سازمان ملل،  رتبه ايران در شاخص توسعه انساني در بين ۱۷۷ كشور از ۱۰۶ در سال قبل به ۱۰۱ ارتقا يافته است كه بر اين اساس شاخص اميد به زندگي مردان ايراني به ۸/۶۸ سال و زنان ايراني به ۷/۷۱ سال رسيد.
وي افزود: سازمان ملل در گزارش خود با اعلام اينكه اميد به زندگي در ايران در سال ۲۰۰۴ حدود ۱/۷۰ سال است، اين رقم را در سال ۲۰۰۵ حدود ۳/۷۰ پيش بيني كرد.
رئيس مركز امور مشاركت زنان در ادامه خاطر نشان كرد: گزارشهاي سازمان ملل نشان مي دهد ايران از نظر فقر بين ۹۵ كشور در حال توسعه رتبه ۳۱ را به خود اختصاص داده و ارزش شاخص فقر در ايران نيز به
۴/۱۶ درصد رسيده است.
همچنين در ايران ۱۰ درصد فقيرترين جامعه ۲ درصد مصرف يا درآمد و ۱۰ درصد ثروتمندترين جامعه ۷/۲۳ درصد مصرف يا درآمد كشور را به خود اختصاص داده اند بنابراين گزارش نيمي از مصرف يا درآمد كشور به ۲۰ درصد ثروتمندترين جامعه اختصاص يافته است.
شجاعي در ادامه با اشاره به اينكه بر اساس گزارش سازمان ملل ثبت نام در مقاطع مختلف تحصيلي در ايران از ۶۴ درصد به ۶۹ درصد كل جمعيت، بهبود يافته خاطر نشان كرد: در اين راستا ايران از بين ۱۷۶ كشور جهان در رتبه بندي كلي رتبه ۱۰۳ را كسب كرده است.

نگاه
اقدام ارزشمند شهرداري تهران براي ترويج كتاب
علي اكبر اشعري
اهميت و نقش كتاب در رشد فرهنگي و توسعه و ارتقاي علمي و نيل به جنبش نرم افزاري بر كسي پوشيده نيست. نكته حائز اهميت، جريان يافتن كتاب در متن زندگي مردم و انس خانواده ها به ويژه كودكان و نوجوانان با كتاب و كتاب خواني است. در راستاي تحقق اين مهم، هريك از نهادهاي اجتماعي مسئوليت ويژه اي دارند:
- خانواده به عنوان مهم ترين نهاد اجتماعي با تأثير شگرف تربيتي كه بر تك تك اعضا به ويژه فرزندان دارد، نقش مهمي در جهت گيري هاي فرهنگي و علمي جامعه ايفا مي كند. اين اهميت و ماندگاري تأثير ايجاب مي كند كه خانواده ها مطالعه كتاب و قرار دادن آن در سبد خانواده را جدي تلقي كنند.
- معلم با اتخاذ شيوه هاي مناسب آموزشي و پرورشي مي تواند عطش به مطالعه و كتابخواني را در دانش آموزان تقويت كند و ذهن هاي جست وجوگر و نقاد تربيت كند كه در جست وجوي حقيقت و ناشناخته هاي طبيعت به مطالعه و تفكر رو بياورند و نور علم و خلاقيت و نوآوري را در جامعه بپراكنند.
- دانشمندان و حاملان علم و صاحبان انديشه و قلم مي توانند و بايد با نشر علم و آگاهي، دين خود به جامعه را ادا كنند و در گسترش فرهنگ مطالعه، خردورزي و دانش افزايي كمك كنند.
- راديو و تلويزيون مي توانند با برنامه اي جذاب و پخش تبليغات كتاب و توليد برنامه هاي مناسب و... به گسترش فرهنگ كتابخواني كمك كنند همچنين با اطلاع رساني صحيح و به موقع در بخش هاي مختلف خبري، خبر انتشار آثار فاخر فرهنگي را به اطلاع مردم برسانند.
- مديران نهادهاي فرهنگي و اجتماعي مي توانند با كمك به اقتصاد نشر، موجب روي آوري بيشتر به نويسندگي و خلاقيت و توسعه كمي و كيفي كتاب در جامعه شوند. استفاده از شيوه هاي تشويقي، حمايتي و گسترش فضاهاي فرهنگي و ايجاد امكان دسترسي آسان براي خريد و مطالعه كتاب، شيوه هاي مناسبي براي ورود به اين عرصه است.
مديريت شهري تهران در دوره جديد با اعتقاد راسخ به ضرورت روي آوري به جنبش نرم افزاري و نقش بنيادين مطالعه و كتابخواني در نيل به اين هدف مهم، تلاش گسترده اي براي حمايت از نويسندگان، مترجمان، ناشران و كتاب خوانان انجام داده است. برگزاري نمايشگاه هاي اهداي كتاب به مدارس، مساجد و... از جمله اين اقدامات است.
يكي از مهم ترين اقدامات شهرداري تهران در اين زمينه، برنامه ريزي براي احداث مركزي با نام باغ كتاب تهران است. باغ كتاب فضايي است به وسعت حدود چهل هزار متر مربع كه مي تواند كاربري هاي زير را داشته باشد:
۱- محلي دائمي براي عرضه كتاب هاي سودمند كه در داخل و يا خارج از كشور انتشار مي يابند، تا با عرضه كتاب براساس استانداردهاي علمي و تخصصي و هنري قابل قبول زير نظر شوراهاي علمي اي كه بدين منظور تشكيل خواهدشد، ضمن تبديل اين مركز به كانوني قابل اعتماد كه مي تواند نياز اقشار مختلف مردم به كتاب را تأمين كند، موجب ارتقاي كيفي كتاب هاي منتشره توسط ناشران مختلف خواهد شد.
۲- كانوني فعال كه مي تواند منعكس كننده رويدادهاي حوزه كتاب و نشر باشد. اين كانون با حمايت رسانه ها به ويژه راديو تلويزيون مي تواند گستره آن را به وسعت همه ايران عزيز و دامنه دريافت امواج راديو و تلويزيون توسعه دهد.
۳- مركزي كه به ارتقاي فن آوري براي سهولت انتخاب و تهيه كتاب مي تواند تحولي در فرهنگ عرضه و فروش كتاب ايجاد كند.
۴- مكاني كه مي تواند پايگاهي براي ارتباط فرهيختگان و عناصر فكري و فرهنگي جامعه و تبادل نظر آنان درآيد.
۵- مركزي كه مي تواند با بهره گيري از امكانات رايانه اي، به پايگاه قدرتمند اينترنتي كتاب تبديل شود تا مراجعان را با آخرين دستاوردهاي حوزه كتاب در ايران و ساير نقاط عالم آشنا كند.
۶- مكاني كه مي تواند علاوه بر كاربري هاي مذكور به صورت محل مناسب براي برپايي نمايشگاه بين المللي كتاب درآيد و با تحول در شيوه معرفي و عرضه و شيوه فروش كتاب، آسايش و رضايت خاطر مراجعه كنندگان را فراهم آورد.
در ايام برپايي نمايشگاه بين المللي كتاب تهران نقشه ها و ماكت باغ كتاب تهران در ضلع جنوبي جايگاه نمايشگاه در معرض بازديد مراجعه كنندگان قرار گرفته است.

احتمال بسته شدن پرونده وبلاگ نويسان
ايسنا :سخنگوي قوه قضاييه با اعلام نتايج يك نظرسنجي درباره عملكرد دستگاه قضايي، ميزان رضايت افراد از عادلانه بودن احكام صادره درخصوص رجال سياسي و سياسيون (از كم به بالا) را،  ۵/۸۱ درصد اعلام كرد.
جمال كريمي راد در نشست مطبوعاتي اين هفته خود با خبرنگاران با اشاره به برنامه توسعه قضايي آيت الله هاشمي شاهرودي خاطرنشان كرد: ميزان اميدواري مردم نسبت به اين برنامه ها و برنامه هايي مانند حقوق شهروندي ۹۰ درصد است كه اين دستاورد بسيار خوبي است. وي درخصوص پرونده متهمان سايت هاي اينترنتي و وبلاگ نويسان با بيان اين كه براي اكثر افراد در اين پرونده قرار منع تعقيب صادر شده است، گفت: چهار نفر در اين پرونده باقي مانده اند كه ممكن است نيازي به دعوت و دادرسي پيدا نكنند؛ البته اين بستگي به نظر دادگاه دارد.
كريمي راد درباره نامه  به رئيس قوه قضاييه مبني بر اينكه چهار متهم پرونده وبلاگ نويسان تمام اقرارهايشان در اثر فشار صورت گرفته است، گفت: علت پيگرد متهمان اين پرونده به لحاظ عدم احراز سوءنيت بوده است.چه بسا جرمي صورت گرفته اما سوءنيتي در كار نبوده است.نامه اي كه اين چهار نفر نوشتند را نديدم.وي در پاسخ به سوالي مبني بر اين كه احضار دانشجويان مجددا آغاز شده است، دليل آن چيست؟ گفت: احتمالا پرونده ها متعلق به گذشته است و بيشتر سعي مي شود تخلفات در هيات هاي رسيدگي به تخلفات انضباطي در خود دانشگاه ها مورد بررسي قرار گيرد.
كريمي راد خطاب به خبرنگاري كه اين سوال را پرسيد گفت: در دنيا به خودشان اجازه نمي دهند ساحت قوه قضاييه شان را اين گونه مخدوش كنند. قوه قضاييه نظارت هاي دقيقي دارد. اين كم لطفي است. در مجموعه نظام، برخورد جدي با اين گونه مفاسد صورت مي گيرد. اين اظهارنظرهاي غيرمسئولانه و بي حساب را نبايد همين طوري مطرح كرد.

همكاري ايران در مبارزه با جرايم بين المللي
گروه اجتماعي _ زهرا رفيعي: مبارزه با تروريسم، جرايم رايانه اي، مواد مخدر، فساد مالي، قاچاق انسان و اعضاي بدن انسان سرفصلهاي يازدهمين كنگره بين المللي سازمان ملل متحد بود.
حجت الاسلام دري  نجف آبادي در مورد يازدهمين كنگره بين المللي سازمان ملل متحد با موضوع پيشگيري از جرم و عدالت كيفري گفت: بيانيه ايران در كنگره بانكوك حول سه محور تحولات قانوني _ آيين نامه اي، تحولات ساختاري و مشاركت مردمي ارائه شد. در اين كنگره مسائلي چون مبارزه با فساد اقتصادي _ مالي، مبارزه با مواد مخدر ، تروريسم ، فروش اعضاي بدن و قاچاق انسان مطرح شد.
دادستان كل كشور در اين نشست گفت: دولت ايران در تنظيم بيانيه نهايي اين كنگره به مسائلي چون شوراي حل اختلاف، قضازدايي و زندان زدايي بسيار تاكيد داشت.
وي در ادامه در مورد حاشيه كنگره بين المللي سازمان ملل گفت: هيات اعزامي به بانكوك ديدارهايي با رؤسا و مسئولان دستگاه قضايي كشورهاي انگلستان، پاكستان، كانادا، استراليا و ... داشته و در مورد تحولات ساختار دستگاه قضايي ايران توضيحاتي را ارائه كردند.
وي در مورد ديدار خود با مسئولان قضايي كانادا و پرونده زهرا كاظمي گفت: در اين ديدار به دادستان كانادا عنوان كرديم كه نبايد با قضيه به شكل سياسي برخورد شود. دولت كانادا تنها مي تواند از ما انتظار عدالت داشته باشد. آنها نيز نسبت به اعمال نظارت در پرونده اظهار آمادگي كردند.

درآمد ۳۰ هزار يورويي وزير خارجه آلمان از قبل همسر چهارم
ايرنا: يك دادگاه برلين، روزنامه «ب.زد» چاپ اين شهر را به اتهام انتشار گزارشاتي عليه «مينو براتي» همسر ايراني «يوشكا فيشر» وزير امور خارجه آلمان، به پرداخت ۳۰ هزار يورو غرامت و جريمه نقدي محكوم كرد.
خبرگزاري آلمان با استناد به «كريستيان شرتس» وكيل مينو براتي نيز نوشت، نوع گزارشات منتشره از سوي روزنامه «ب.زد» ، شخصيت براتي را به شدت مخدوش كرده است.
خبرگزاري آلمان افزود، روزنامه «ب.زد» در تابستان ۲۰۰۳ ميلادي كه هنوز ارتباط مينو براتي و فيشر رسمي نشده بود، گزارش هايي را در اين باره درج كرده و تصاوير و عكس هايي نيز از وي منتشر كرده است.مينو براتي ۳۲ ساله چهارمين همسر يوشكا فيشر و داراي پدر ايراني و مادر آلماني است.با وجود اينكه مطبوعات آلمان از ازدواج قريب الوقوع مينو براتي و يوشكا فيشر خبر مي دهند، اما تاكنون اين زوج موفق به ازدواج رسمي نشده اند.

انتخاب نهم
جايگاه اول احمدي نژاد در برخي از نظرسنجي ها
مهر: يك مقام مطلع در ستاد مركزي استقبال از كانديداتوري دكتر محمود احمدي نژاد گفت: پس از آنكه احمدي نژاد در ۳ ماه گذشته موقعيت خود را در جايگاه سوم و چهارم برخي نظرسنجي ها تثبيت كرده بود، وي در نظرسنجي هاي اخير كشوري موقعيت خود را بالا برده و به صورت مشخص در ۲ مورد، در جايگاه اول قرار گرفته است.وي افزود: نظرسنجي هاي اخيري كه در سال ۸۴ صورت گرفته تنها در قبال دو كانديدا، يعني محمود احمدي نژاد و محمدباقر قاليباف، تغييرات عمده پيدا كرده و جايگاه ديگر نامزدها، به همان ترتيب گذشته، صرفا پايين تر رفته است.
لاريجاني: دولت اميد، قدرت خريد معلمان را افزايش دهد
فارس:عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي با اشاره به مشكلات فرهنگيان و معلمان اظهار داشت: مهم ترين مشكل معلمان معيشت آنها است و اگر چه در گذشته براي علاج آن گام هايي برداشته شده، اما متاسفانه اين مشكل هنوز رفع نشده است و معلمان براي ايجاد خلاقيت و دانش آموزي در جامعه فراغت ذهن ندارند. علي لاريجاني كه عصر دوشنبه در همايش بزرگ فرهنگيان در مجموعه ورزشي شهيد شيرودي تهران سخن مي گفت، سه عنصر تربيت انسان هاي بصير، خانواده سالم و جامعه پيشرو را از اركان اصلي سعادت ملي در هر جامعه دانست.كانديداي نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري، ركن اول تغيير در نظام آموزشي كشور را رسيدگي به مشكل معيشت معلمان دانست و تصريح كرد: دولت اميد پس از كارشناسي به اين نتيجه رسيده است كه بايد قدرت خريد معلمين تا سقف دو برابر افزايش يابد تا آنان هواي تازه استنشاق كنند.لاريجاني در پاسخ به سوالي كه وعده هاي خود را چگونه تضمين مي كنيد، اظهار داشت: من دغدغه ها و نگراني هاي شما را درك مي كنم، ولي در حال حاضر فقط ايده هاي خود را مطرح مي كنم و نمي توانم مشكلات شما را حل كنم. شما مي توانيد با شنيدن اين نظرات و پذيرش آن، دولتي را انتخاب كنيد كه بتواند اين حرف ها را اجرايي كند.لاريجاني همچنين گراني و تورم را از ديگر مشكلات كشور دانست و اظهار داشت: ريشه گراني و تورم رشد نقدينگي بر اثر كسري بودجه است و دولت اميد معتقد است اين مشكل را مي توان با كاهش حجم دولت بر طرف كرد.
بيانيه ۲۲۲ روزنامه نگار خطاب به نامزدها
ايسنا: ۲۲۲ روزنامه نگار و خبرنگار در بيانيه اي اعلام كردند: رييس جمهوري مي خواهيم كه وامدار مردم باشد نه بدهكار جناح ها.
امضاكنندگان اين بيانيه گروهي از روزنامه نگاران و خبرنگاران فعال در خبرگزاري هاي سلام، مهر، فارس و نيز روزنامه هاي همشهري، جام جم، كيهان، جوان، رسالت، سياست روز، خبر، راه مردم و هموطن سلام هستند. در اين بيانيه كه طي ۱۰ بند تنظيم شده، روزنامه نگاران و خبرنگاران ويژگي هاي رييس جمهور آينده از نظر خود را برشمردند. كانديداهايي كه محصول فرآيندهاي ناسالم برخي جناح ها و برآمده  احزاب و گروه هاي فاقد پايگاه مردمي باشند، خود را نه منتخب مردم كه حافظ منافع ولي نعمتان جناحي و باندي خود دانسته، توان دفاع از آرمان هاي انقلاب و مصالح مردم را نخواهند داشت و ما بي ترديد از چنين كساني حمايت نخواهيم كرد.
محسن رضايي: به تفاهم چهارنفره پايبندم
ايسنا: محسن رضايي با تأكيد بر اينكه خدمت به مردم بزرگ ترين عبادت است، گفت: ادبيات خدمت و نوكري مردم را به خوردن داروي تلخ ترجيح مي دهم و رياست جمهوري را فرصتي براي جهاد و نوكري ملت ايران مي دانم.وي كه پيش از ظهر سه شنبه در نشست پرسش و پاسخ دانشجويان آزاد گرگان به سوالات آنان پاسخ مي گفت، در پاسخ به سوالي با بيان اين مطلب، تصريح كرد: اگر بگوييم خدمت به ملت ايران بالاتر از نماز و روزه است، مطلب گزاف نگفته ايم، زيرا مهم ترين مدافع اسلام در ۲۵ سال گذشته انقلاب اسلامي ايران بوده است.رضايي در پاسخ به سؤال ديگري در خصوص خبر منتشرشده در يكي از روزنامه ها مبني بر احتمال كناره گيري از انتخابات تأكيد كرد كه هم چنان به تفاهم چهار نفره پايبند است و در چارچوب نظرسنجي ۱۲ خرداد فعاليت خواهد كرد.
معين: اين ايراد من نيست
ايسنا: دكتر مصطفي معين، دوشنبه شب در جمع خبرنگاران استان اردبيل با اعلام اينكه تنوع قوميت ها و مذاهب نه تنها تهديد نيست بلكه فرصت است، تأكيد كرد: تمامي اصول قانون اساسي در ارتباط با اقوام بايد به اجرا در بيايد، زيرا باعث توسعه كشور خواهد بود.معين يكي از قوي ترين كميسيونهاي برنامه ريزي دولت خود در آينده را كميسيون اقتصاد عنوان كرد.وي تمركززدايي از دولت به سمت بخش خصوصي را يكي ديگر از برنامه هاي دولت آينده اش عنوان كرد.معين در پاسخ به سؤالي درباره استعفايش گفت: اين يك ايراد براي من نيست، زيرا آقاي خاتمي هم از وزارت ارشاد استعفا داد اما مسئوليت سنگيني را هم پذيرفت.
مسير حركت اصولگرايان به سمت وحدت پيش مي رود
فارس: دبير شوراي تبيين مواضع بسيج دانشجويي دانشگاه ها گفت: هر چه زمان به سمت انتخابات پيش مي رود مسير حركت اصولگرايان به وحدت و اجماع نيز بيش از پيش تقويت مي شود.
عبدالله گنجي با تحسين برانگيز خواندن حركت احمد توكلي براي كناره گيري از صحنه رقابت، اظهار داشت: اين انصراف شروع حركتي به سمت اجماع و وحدت در جريان اصولگرا است.
ضرورت اجتناب ناپذير يك حضور
ايسنا: با پيش بيني عقلاني تمهيد مقتضيات، به ورود مهندس موسوي بسيار اميدواريم و احتمال حضور وي را جدي و روزافزون مي دانيم.مهندس محمد باقريان از پيشگامان دعوت اخير از مهندس ميرحسين موسوي، پس از ملاقات با وي، با بيان اين مطلب گفت: روز سه شنبه مذاكرات بسيار مثبتي را با مهندس موسوي داشتيم. در اين ملاقات، تقاضاي روزافزون لايه هاي مختلف اجتماعي، نخبگان و دلسوزان دين و ميهن از وي براي حضور در عرصه  انتخابات رياست جمهوري مجددا مطرح شد و با توجه به شرايط كنوني داخلي و خارجي، بار ديگر بر ضرورت اجتناب ناپذير اين حضور تاكيد كرديم و يادآور شديم كه عدم حضور ايشان ديگر از سوي نخبگان و مردم پذيرفته نيست.
هاشمي: به هيچ كس نگفتم بماند يا برود
ايسنا: هاشمي  رفسنجاني در خصوص كناره گيري يكي از كانديداهاي اصولگرا گفت: اين مساله به خود اين افراد مربوط است. منظور من از اجماع اين است كه هر دو جناح مطرح در مورد افرادي به اجماع برسند تا مانند انتخابات سال ،۷۶ مردم با مشاركت وسيع خود در انتخابات حضور يابند و با آراي قاطعشان فردي را بعنوان رئيس جمهور انتخاب كنند كه مقتدرانه كشور را اداره كند.وي گفت: بعضي  سخنان مرا اين طور تفسير كردند كه مي خواهم جناح راست را متحد كنم ولي اين طور نيست و سخنان من شامل همه گروههاي راست و چپ و مستقل مي شود.
هاشمي رفسنجاني تأكيد كرد: هنوز هم منتظرم شخص ديگري وارد عرصه شود و براي اين كار، پنج شش روز ديگر فرصت دارم. خبرنگار ديگري نظر  هاشمي  را در خصوص سخنان توكلي مبني بر اينكه  هاشمي  در انتخابات حضور نمي يابد، جويا شد، كه وي پاسخ داد: هر كس نظر خود را مي دهد و ايشان هم نظر خود را داده است.خبرنگار ديگري پرسيد: شايعه شده كه در هفته هاي اخير جلساتي با شما برگزار شده كه از حضور در انتخابات انصراف دهيد، علاوه بر اين برخي معتقدند انصراف نامزدهاي اصولگرا به منظور جلوگيري از ورود شما به انتخابات است. آيا چنين مطلبي صحت دارد؟  هاشمي  پاسخ داد: همه اين حرفها شايعه است. از نظر من رقابت بايد به گونه اي باشد كه رئيس جمهوري با راي بالا انتخاب شود. اينكه كسي در ميدان رقابت بماند يا برود به خودش مربوط است. من به هيچ كس نگفتم كه بماند يا برود. مواضع من هم در مورد حضور در انتخابات همان است كه گفتم.
حزب اعتدال و توسعه:هاشمي قطعا مي آيد
ايسنا: سخنگوي حزب اعتدال و توسعه گفت: ميل اوليه  هاشمي  رفسنجاني، حضور در انتخابات نهم رياست جمهوري نبوده و وي سوداي دوباره كانديداتوري را نداشته است، اما وجود يكسري واقعيات،  هاشمي  را كه عمر خود را براي انقلاب و نظام وقف كرده، به سمت حضور در انتخابات سوق مي دهد.وي تأكيد كرد:  هاشمي براي منافع ملي و مصالح نظام قطعا مي آيد؛ روزهايي چند بايد صبر كرد.وي با بيان اينكه منافع ملي حضور  هاشمي  را مي طلبد، ادامه داد: امروز انقلاب و نظام بيش از گذشته به همبستگي و وفاق ملي نياز دارد و وفاق آحاد ملت، يك ضرورت مبرم تاريخي است.
بيات:كانديداتوري من تقابل با شوراي نگهبان نيست
فارس: رفعت بيات نماينده زنجان در مجلس شوراي اسلامي در يك كنفرانس خبري با حضور خبرنگاران داخلي و خارجي رسماً كانديداتوري خود در انتخابات رياست جمهوري را اعلام كرد و بيان داشت: كانديداتوري من تقابل با شوراي نگهبان نيست.بيات ديروز در نشستي انتخاباتي كه در خبرگزاري فارس برگزار شد، اظهار داشت: كانديداتوري من تقابل با جناح راست و هيچ جناحي نيست و درباره كلمه «رجال» مفسر قانون اساسي شوراي نگهبان است و اگر شوراي نگهبان شرايط را حاصل و مهيا ببيند، مخالفتي با كانديداتوري من نخواهد كرد زيرا شوراي نگهبان دنبال منافع ملي است.
اعلام حمايت جامعه اسلامي فرهنگيان تهران بزرگ
از كانديداتوري ولايتي
فارس: جامعه اسلامي فرهنگيان تهران بزرگ با انتشار بيانيه اي ضمن اعلام حمايت از كانديداتوري ولايتي، شعارهاي بدون پشتوانه را فريبنده ارزيابي كرده و خواستار عمل به وعده از سوي دولت آينده شد.در اين بيانيه آمده است: آن چه در اصول مترقي قانون اساسي و در سند چشم انداز ۲۰ ساله براي پيشرفت همه جانبه كشور آمده، فقط با سرمايه گذاري واقعي و متناسب با اصلاح شرايط به منظور تربيت نيروي انساني كه تنها به دست جامعه بزرگ فرهنگيان ميسر مي شود، قابل تحقق خواهد بود.اين بيانيه مي افزايد: جامعه اسلامي فرهنگيان تهران بزرگ همانند ساير همكاران خود در سراسر كشور پس از مطالعه و بررسي در احوال شخصيت هاي مطرح در عرصه انتخابات نهم رياست جمهوري اسلامي ايران، حضور علي اكبر ولايتي را به مثابه يك عنصر علمي - فرهنگي - سياسي مي داند و ضمن تبريك روز معلم به تمامي مردم فرهنگ پرور ايران، به ويژه جامعه بزرگ فرهنگيان كشور مواردي را به عنوان دغدغه و تقاضا پيشاپيش از رئيس جمهور آينده مطالبه مي كند.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |