چهارشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۸۹ - May 4, 2005
چگونه CD وDVD هاي تقلبي را شناسايي كنيم؟
۲۳۰ ميليون ديسك تقلبي در همسايگي ايران
001305.jpg
گروه دانش- اميربهادري نژاد: در سال ۱۹۹۳ يك مرد در كشور پاكستان بزرگترين آرشيو موسيقي اين كشور را خريداري كرد و اميدوار بود با دسترسي داشتن به كپي رايت ۱۵۰ هزار آهنگ متنوع، صاحب پول كلاني شود. اما دو سال پس از آن، اين مرد مجبور شد، كسب و كار خود را تعطيل كند و وارد شغل ديگري بشود. در حقيقت رواج سرقت هنري در پاكستان منجر به بيكار شدن وي شد.
به گزارش فدراسيون بين المللي صنايع صوتي و تصويري (IFPI)، كشور پاكستان در زمينه سرقت آثار هنري در ميان ۱۰ كشور برتر جهان قرار دارد كه سارقان هنري در اين كشور هر ۱۸ ماه يك بار، ظرفيت توليد نرم افزارها، CDها و DVDهاي جعلي و تقلبي خود را دو برابر افزايش مي دهند.
آنچه باعث تعجب جهانگرداني كه به پاكستان سفر كرده اند شده است، پر بودن قفسه هاي فروشگاه هاي بزرگ صوتي و تصويري اين كشور از CD و DVD هاي جعلي است كه در بسته بندي هاي بسيار باكيفيت عرضه مي شود.
به گفته مقامات (IFPI) هر سال در كشور پاكستان بيش از ۲۳۰ ميليون CD و DVD تقلبي توليد مي شود.با توجه به اينكه حداكثر نياز داخلي كشور پاكستان ۲۵ ميليون CD و DVD در سال است، به همين دليل بخش اعظم توليد به ساير كشورهاي جهان صادر مي گردد.
به عنوان مثال در سال ۲۰۰۳ اعلام شد، سارقان آثار هنري در پاكستان ۱۳ ميليون CD و DVD تقلبي به ۴۶ كشور جهان صادر كردند كه به طور حتم اين رقم تاكنون افزايش يافته است.
البته دولت پاكستان با كنترل مرزهاي هوايي قصد جلوگيري از خروج CD و DVD هاي تقلبي از اين كشور را دارد اما بخش اعظم اين محصولات تقلبي از طريق مرزهاي زميني و دريايي صادر مي شود.
سه مقصد اصلي محصولات تقلبي پاكستان، نپال، دوبي و هند است كه از آنجا به كشورهاي ديگر توزيع مي شود.
يكي از افرادي كه در توزيع اين محصولات تقلبي دست دارد مي گويد: مادامي كه مردم علاقه مند به تماشاي فيلم هاي سينمايي و گوش دادن به آلبوم هاي موسيقي ارزان قيمت باشند، جعل و تقلب CD و DVD ادامه خواهد داشت. در پاكستان حتي بسياري از ديپلمات هاي غربي اين محصولات تقلبي را خريداري مي كنند و اگر غربي ها واقعاً علاقه مند به از بين رفتن تجارت CD و DVD هاي تقلبي هستند بايد توزيع كنندگان بين المللي را مجبور كنند نرخ تعرفه هاي خود را پايين بياورند. با توجه به اينكه مردم پاكستان عادت به خريد فيلم ها و آهنگ هاي ارزان قيمت كرده اند، بعيد است كه شركت هاي توزيع كننده غرب تمايلي براي ورود به اين بازار داشته باشند.
به عنوان مثال در پاكستان، جديد ترين فيلم ها را مي توان در قالب يك DVD و به مبلغ يك دلار خريداري كرد و اگر شما بيش از ۱۰ DVD بخريد، قيمت آن كاهش خواهد يافت.
البته همين DVDهاي تقلبي در خارج از پاكستان به مبلغ ۱۰ دلار فروخته مي شود.به هر حال تجارت CD و DVDهاي تقلبي در پاكستان تنها تجارت پر سود اين كشور است كه سود آن ۴ تا ۵ برابر هزينه هاي توليد است.
«سرقت هنري» چيست؟
سرقت هنري به طور كلي به معني رعايت نكردن حقوق معنوي (كپي رايت) يك محصول هنري است. اما سرقت هنري در صنعت فيلم و موسيقي يعني تكثير غيرقانوني يك آهنگ و يا فيلم.
سرقت هنري را مي توان به سه بخش تقسيم كرد:
۱- سرقت هنري ساده: تكثير غيرقانوني نسخه اصلي يك فيلم يا آهنگ بدون كسب مجوز از خالق اثر هنري. البته بسته بندي اين آثار هنري غيرقانوني با بسته بندي نسخه هاي اصلي آن كاملاً متفاوت است و كيفيت فيلم و آهنگ بسيار پايين مي باشد.
۲- جعل: تكثير غيرقانوني فيلم و يا سي دي و جعل آرم و بسته بندي شركت توليدكننده نسخه اصلي آن. در بسياري از موارد، مصرف كنندگان قادر به تشخيص آرم و بسته  بندي نسخه اصلي از نسخه جعلي نمي باشند.
۳- قاچاق: ضبط غيرقانوني كنسرت هاي موسيقي و يا فيلمبرداري از فيلم هايي كه بر پرده سينماها نمايش داده مي شود. افراد متقلب سپس به تكثير فيلم ها و آهنگ هاي ضبط شده مي پردازند و آنها را با قيمت پاييني به فروش مي رسانند.

ويژگي هاي يك CD اصل
* يك CD اصلي از استاندارد توليد بسيار بالايي برخوردار مي باشد و داخل بسته بندي آن يك كاتالوگ وجود دارد كه در مورد مشخصات فيلم و يا آهنگ موجود در CD توضيح مي دهد. كيفيت كاغذ اين كاتالوگ ها بسيار بالا است و چاپ آن چهار رنگ مي باشد.
* همچنين يك CD اصلي داراي كد SID چهار رقمي است و شماره مجوز تكثير روي آن حك شده است.
* علاوه بر اين CDهاي اصلي در پلاستيك هاي طلايي رنگ و يا جعبه هاي مقوايي با كيفيت بسيار بالا بسته بندي مي شوند.
* خريداران بايد در حين خريد CD توجه كنند كه نوشته ها و تصاوير چاپ شده روي CD از كيفيت و شفافيت بسيار بالايي برخوردار باشد.

مشخصات CD تقلبي
* آرم شركت پخش كننده موسيقي روي CD به چشم نمي خورد.
* كد SID چهاررقمي پاك شده و يا خوانا نمي باشد و در بيشتر مواقع CD فاقد كد است.
* كيفيت كاغذ كاتالوگ و چاپ آن پايين و دو رنگ مي باشد.
* نوشته هاي داخل كاتالوگ و يا روي CD غلط املايي دارد.
* CD و كاتالوگ به صورت جداگانه بسته بندي شده اند.
* نام صاحب اثر و يا آلبوم خوانا نيست و يا به صورت ناقص روي CD حك شده است.
* آثار چند هنرمند داخل يك CD وجود دارد.
* ارزان بودن قيمت.
* بسته بندي پلاستيكي طلايي به چشم نمي خورد.

ويژگي هاي DVD اصل
* غلط املايي و يا گرامري در آن وجود ندارد.
* تصاوير و گرافيك آن بسيار با كيفيت است.
* كيفيت كاغذ كاتالوگ آن بسيار بالا است.
* شماره مجوزهاي تكثير و توزيع DVD به صورت خوانا روي آن چاپ شده است.
* تاريخ تكثير و توزيع اثر روي آن به چشم مي خورد.
* كد منطقه اي روي آن كاملاً مشخص است كه از طريق اين كد مي توان متوجه شد كه DVD مورد نظر در كدام منطقه از جهان تكثير و توزيع شده است.
* DVDهاي اصل معمولاً در بسته هاي مقوايي و يا پلاستيكي بسيار با كيفيت بسته بندي مي شوند و تصاوير چاپ شده روي بسته بندي از كيفيت بالايي برخوردار مي باشد.
* شركت هاي تكثيركننده فيلم هاي ويديويي هرگز چند فيلم سينمايي را روي يك DVD عرضه نمي كنند.

مشخصات DVD تقلبي
* وجود برچسب هاي بي كيفيت كه به راحتي مي توان اين برچسب ها را از روي DVD جدا كرد.
* عنوان فيلم به صورت ناقص چاپ شده
* DVD هاي فيلم سرقتي همزمان با نمايش همان فيلم بر پرده سينماها توزيع مي شود.
* غلط املايي
* تفاوت ميان DVD و كاتالوگ موجود در آن
* وجود كاتالوگ ساير فيلم ها داخل بسته بندي
* پايين بودن كيفيت تصاوير روي DVD و كاتالوگ
* پايين بودن كيفيت كاغذ كاتالوگ
* وجود چند فيلم در يك DVD
* مطرح نكردن نام صاحب كپي رايت

نرم افزار
قابليت هاي سيستم عامل جديد «تايگر»
001302.jpg
گروه دانش :براساس بررسي هاي اوليه كارشناسان سيستم عامل جديد شركت «اپل» تحت عنوان «تايگر» از قابليتهاي بسياري برخوردار است.
به گزارش «پي سي ورلد» ، كارشناسان اين سايت پس از بررسي «تايگر» ، قابليت هاي آن را به اين شرح اعلام كردند: قابليت جستجوي هارد ديسك اين سيستم عامل با نام «اسپات لايت» نخستين موضوعي است كه نظر كاربران را به خود جلب مي كند.
زيرا كاربران مي توانند به كمك «اسپات لايت» در ميان انبوه اطلاعات موجود در هارد ديسك رايانه خود، به جستجوي فايلها، فولدرها، ايميل ها و اپليكيشن ها بپردازند و نتايج را به صورت طبقه بندي شده مشاهده كنند.
كارشناسان معتقدند «اسپات لايت» در مقايسه با جستجوگرهاي موجود در سيستم عامل شركت «مايكروسافت» ، سريعتر است و در اعماق هارد ديسك به جستجوي اطلاعات مورد نياز كاربران مي پردازد و بر خلاف جستجوگرهاي متعارف كه براي جستجو فقط نام فايل و يا نوع فايل را درخواست مي كنند، به كمك «اسپات لايت» مي توان ويژگي هاي يك فايل نظير (bit-rate) آن را وارد كرده و همه فايلهاي داراي آن مشخصات را از هارد ديسك استخراج و مشاهده كرد.
«مسنجر» جديد با نامي (AVIChat) است كه از پروتوكل «جبر» پشتيباني مي كند و به كمك آن مي توان در هر لحظه با حداكثر ي ۱۰نفر ارتباط صوتي و با ۴نفر ارتباط تصويري برقرار كرد. ديگر قابليت تايگر است كه البته استفاده از اين قابليتها نيازمند برخورداري از سخت افزارهاي ويژه «اپل» است.
مرورگر اينترنتي «سافاري» جديد «اپل» نيز به همراه سيستم عامل «تايگر» ارائه مي شود و كاربران مي توانند از قابليتهاي فراوان آن بهره مند شوند.
جداي از اين قابليتها، آزمايشهاي انجام شده سيستم عامل «تايگر» را بدون خطاي برنامه نويسي(باگ) و داراي پايداري بالا نشان مي دهد كه هم در رايانه هاي قديمي تر «اپل» و هم در رايانه هاي جديد اين شركت به خوبي كار مي كند.

اختراع
لامپ بدون برق
ايسنا: نوع جديدي از لامپ هاي روشنايي گازي با سيستم التهابي غير الكتريكي در كشور طراحي و ساخته شد.
علي رضا معلم زاده، دانشجوي كارشناسي ارشد مكانيك دانشگاه آزاد اسلامي و مخترع اين لامپ جديد با اشاره به ثبت اختراع اين طرح اظهار داشت: در اين نوع لامپ كه براي اولين بار ارائه شده از فرايند التهاب جديدي كه مبتني بر انرژي حرارتي است استفاده مي شود و براي روشن كردن آن نياز به انرژي برق نيست .
وي خاطرنشان كرد: اين لامپ بر مبناي بهره گيري بهينه از انرژي شيميايي نهفته در گاز شهري طراحي شده و با استفاده از انرژي حرارتي حاصل از فرايند احتراق،  عمل التهاب و پرتو افشاني در اثر افزايش برخوردهاي بين اتم هاي گاز نور افشان ناشي از افزايش انرژي جنبشي براساس شرايط مورد نياز ، ايجاد شده و در جهت توليد تشعشعات با طول موج هاي مرئي هدايت مي شود.
اين پژوهشگر در پايان با اشاره به اين كه لامپ ابداعي از لحاظ شكل ظاهري مشابه لامپ هاي متداول الكتريكي است، عدم نياز به برق و رفع محدوديت هاي ناشي از آن، عدم آلايندگي و بهره گيري بهينه از انرژي حرارتي را از ويژگي هاي سيستم روشنايي ابداعي عنوان كرد.

روبات
دومين  دوره  مسابقات  روباتيك  دانش  آموزي  برگزار مي  شود
واحد مركزي خبر: دومين  دوره  مسابقات  روباتيك  دانش آموزي  امروز در تهران  برگزار مي  شود.
به  گزارش  روابط  عمومي  سازمان  آموزش  و پرورش  شهر تهران ، در اين  دوره  از مسابقات  دانش  آموزان  عضو كاوشكده  مناطق  شهر تهران  با يكديگر رقابت خواهند كرد.

نيروي انساني
خداحافظي ۱۵ هزار نفر با IBM
موج: غول رايانه اي آمريكا ، آي بي ام، قصد دارد تا ماه آينده بيش از ۱۵ هزار نفر از كارمندانش را در اروپا اخراج كند تا با اين كار در هزينه هايش صرفه جويي كند.
اخراج اين كاركنان كه بيشتر انگليسي هستند با فشار سهامداران مبني بر افزايش هزينه ها و افت قيمت سهام اين شركت صورت مي گيرد.
بيشتر اين كارمندان در بخش سرويس و مشاوره شركت IBM مشغول به كارند و تمام آنها بعد از اخراج بازخريد مي شوند.با اين وجود اين تعداد كارمند فقط ۵ درصد از كل نيروي كار ۳۲۵ هزار نفري IBM است .

افزايش فروش نيمه هادي ها
گروه دانش: ميزان فروش نيمه هادي ها در جهان در سه ماه اول سال جاري ميلادي ۱۳ درصد افزايش يافت. كارشناسان معتقدند، افزايش نيمه هادي ها به موازات افزايش فروش گوشي هاي تلفن همراه، كامپيوترهاي شخصي و ساير لوازم الكترونيكي صورت گرفته است.
در سه ماه اول سال جاري ميلادي، ۳/۵۵ ميليارد دلار نيمه هادي فروخته شد در حالي كه اين عدد در مدت زمان مشابه سال قبل ۹/۴۸ ميليارد دلار بود.

شناسايي ۶۰۰ حوزه آسيب پذير در اينترنت
گروه دانش: در سه ماه اول سال ۲۰۰۵ ميلادي بيش از ۶۰۰ بخش آسيب پذير ديگر در اينترنت كشف شد كه اگر اين حوزه  هاي آسيب پذير، تقويت نشوند، آنگاه كاربران لطمه جبران ناپذيري دريافت خواهند كرد. هكرها با آگاهي از اين حوزه هاي آسيب پذير مي توانند به راحتي وارد كامپيوتر ها شده و به سرقت اطلاعات محرمانه بپردازند. جالب اين كه حوزه هاي آسيب پذير بيشتر در ويندوزهاي مختلف مايكروسافت ديده شده است.

تشابه الفباها
گروه دانش: دو محقق از موسسه فن آوري كاليفرنيا در «پاسادنا» با بررسي الفباهاي مختلف جهان در گذشته و حال به كشف جالب توجهي در خصوص شباهت بنيادي همه اين الفباها به يكديگر دست يافتند. سيستمهاي مختلف الفبا از فارسي، انگليسي، چيني، بنگالي، ويتنامي و... تفاوت هاي كاملا آشكاري با يكديگر دارند، با اين حال اندكي دقت در اين نظامهاي كتابتي به ظاهر متفاوت، اطلاع قابل توجهي را در خصوص نحوه عمل مغز آدمي آشكار مي سازد.
به گزارش ايرنا از لندن نشريه ارگان آكادمي سلطنتي علوم در انگليس اعلام كرد، دو محقق به نامهاي مارك چنگيز و شينسوكو شيموجو از موسسه تكنولوژي كاليفرنيا با اين پرسش اساسي كه چه رابطه اي ميان توانايي بصري انسان و نظامهاي مختلف كتابتي وجود دارد، به بررسي سيستمهاي مختلف الفبا پرداختند. فرض اوليه اين دو محقق آن بود كه از آنجا كه خواه ناخواه محدوديت هايي در توانائي هاي بصري انسان وجود دارد و نيز از آنجا كه همه نظامهاي كتابتي مختلف به منظور انتقال اطلاعات در ميان انسانها تدوين شده، اين محدوديتها خود را به گونه اي در اين الفباهاي مكتوب فرهنگ هاي گوناگون آشكار مي سازد.

تغيير نام رايانه هاي شخصي IBM
ايرنا: يك شركت «چيني» بخش مربوط به توليد رايانه هاي شخصي شركت «آي بي ام» را خريداري كرد تا «آي بي ام» به عنوان ابداع كننده رايانه هاي شخصي، كم كم مسير خود را از توليد اين محصول جدا كند.
به گزارش سايت اينترنتي «نيوز.كام» ، شركت ژاپني «لنووو» ي (Lenovo) بخش رايانه هاي شخصي «آي بي ام» را به قيمت ۱‎/۷۵ميليارد دلار از اين شركت خريداري كرده و قصد دارد تا چند هفته ديگر، رايانه هاي شخصي جديد را با نام خود توليد كند.
شركت «لنووو» با خريداري بخش توليد رايانه هاي شخصي «آي بي ام» هم اكنون پس از «دل» و «هيولت پكارد» سومين شركت بزرگ توليدكننده رايانه هاي شخصي در جهان محسوب مي شود و به پيش بيني كارشناسان، سالانه در حدود ۱۱‎/۹ميليون رايانه را در جهان به فروش خواهد رساند.
برخي مسئولان امنيت ملي آمريكا از خريداري بخش مهمي از «آي بي ام» توسط يك شركت چيني ابراز نگراني كرده اند.
شركت جديدي كه با ادغام «آي بي ام» و «لنووو» به وجود مي آيد، داراي۱۰ هزار كارمند از «آي بي ام» سابق و ۹ هزار و۲۰۰كارمند از «لنووو» خواهد بود و مركز آن نيز در شهر نيويورك آمريكا قرار خواهد داشت.شركت «آي بي ام» در سال ۱۹۸۳ميلادي، نخستين رايانه شخصي جهان را توليد كرد اما بعدها به علت مشغوليت بيش از حد در زمينه هايي نظير توليد رايانه هاي مركزي شبكه ها (سرور)، تراشه ها و ابررايانه ها، نتوانست در زمينه توليد رايانه هاي شخصي آن طور كه بايد به موفقيت دست پيدا كند.

ايران
زيرساخت هاي مخابراتي و فقدان آموزش موانع توسعه IT
ايرنا: بازرس انجمن ايراني مطالعات جامعه اطلاعاتي گفت: در ارايه پايه اي ترين نياز فناوري اطلاعات كشور با مشكل مواجه هستيم و هنوز در برطرف كردن نيازهاي اوليه ارتباط با اينترنت مانند خط تلفن ثابت براي عموم با مشكل روبرو هستيم.
دكتر «حسين افخمي» افزود: بسياري از شهروندان در تهران دو يا سه سال منتظر دريافت خط تلفن ثابت هستند در صورتي كه در بسياري از كشورهاي خاورميانه مشكل خط تلفن ثابت حل شده است.
وي تصريح كرد: «با اين وجود ما به اينكه چرا فن آوري اطلاعات در كشورمان توسعه پيدا نمي كند، مي پردازيم و همه مرتبطان اين موضوع نيز ديگر سردر گم شده اند.»
عضو هيات علمي دانشگاه علامه طباطبايي ادامه داد: نسبت تلفن هاي ثابت به جمعيت كشور بسيار پايين و توزيع آن نيز نابرابر است در صورتي كه فراموش شده كه اين مهم ترين نياز اوليه فناوري اطلاعات است. وي با انتقاد از زيرساخت هاي مخابراتي، تاكيد كرد: كساني نيز كه به اينترنت وصل مي شوند پايين بودن پهناي باند اينترنتي در طول مدت اتصال ((CONECT آنها را آزرده خاطر مي كند.
استاد دانشگاه علامه طباطبايي با اشاره به اينكه مهمترين مشكلات ما پايين بودن سرعت اينترنت است، افزود: زيرساخت فني اولين مشكل ما و پس از آن مهمترين معضل فقدان آموزش در به كارگيري آي تي است.
وي با تاكيد بر اينكه ۸۰ درصد مطالب اينترنت به زبان انگليسي است، اظهار داشت: بسياري از مردم كشور ما به زبان انگليسي ناآشنا هستند و ما با زبان خود كمتر مي توانيم از اينترنت استفاده و تبادل اطلاعات كنيم.
دكتر افخمي تصريح كرد: به دليل عدم آشنايي با زبان انگليسي اينترنت در داخل كشور تنها جنبه سرگرمي پيدا كرده و به ديدن تصاوير و چت كردن بسنده مي شود و از ديگر كاركردهايي مانند آموزش و اشتغال راهبري استفاده نمي شود.
اين كارشناس افزود: «البته اين توجيه نيز وجود دارد كه مي گوييم در ابتداي راه هستيم» اما اگر بخواهيم اين ضعف را برطرف كنيم بايد آموزش نرم افزار اينترنت و آموزش كامپيوتر و اينترنت را كه از مدارس به طور نمايشي آغاز شده به طور جدي پيگير شويم.
دكتر افخمي گفت: البته نمي توان اين واقعيت را ناديده گرفت كه آموزش مدارس به دليل عدم سرمايه گذاري دولت و جمعيت زياد دانش آموز بسيار مشكل است اما حداقل مي توانيم از دانشگاه ها آغاز كنيم.
وي با انتقاد بر اينكه هنوز در دانشگاه ها حتي به اندازه استادان هم رايانه وجود ندارد و اين نشان دهده بي توجهي است، افزود:۱۳سال از خلق اينترنت مي گذرد و هنوز وضعيت كشور و امكانات دانشگاه ها طوري است كه انگار يك سال از خلق اينترنت گذشته است» . وي ادامه داد: هزينه هاي ما در دريافت تكنولوژي هاي جديد براي استفاده از آي تي بسيار بالاست.
عضو هيات علمي انجمن ايراني مطالعات جامعه اطلاعاتي گفت: استفاده از زيرساخت هاي ارتباطي، هزينه هايي كه به كاربر اينترنتي تحميل مي شود، چندين برابر هزينه هاي بين المللي است. وي در پايان افزود: قطع و وصل هاي حين استفاده از اينترنت نيز هر بار كه مطرح مي شود و هيچكس پاسخگو نيست از ديگر ضعف هاي ما محسوب مي شود.

سومين همايش تجارت الكترونيك
برگزاري سومين همايش تجارت الكترونيك به دهم و يازدهم خرداد ماه موكول شد.مدير كل دفتر آمار و اطلاعات وزارت بازرگاني ، برگزاري دومين همايش تجارت الكترونيك را در راستاي عمل به وظايف اين وزارتخانه براي معرفي، ترويج و آموزش تجارت الكترونيك عنوان كرد. وي گفت: «در همايش سوم، ميهمانان علمي و اجرايي از كشورهاي انگلستان، مالزي، اتريش و آمريكا به همراه رييس كميته سي فكت نيز شركت دارند و به معرفي سياست هاي تجارت الكترونيكي خواهند پرداخت.»
پيشتر اعلام شده اين همايش طي روزهاي ۲۷ و ۲۸ ارديبهشت برگزار خواهد شد.

برق
توربين هاي  خانگي  توليد برق   به  بازار مي آيد
IRIB :توربين هاي  بادي  توليد برق  تازه ترين  راه حل  مقابله  با سوختهاي  فسيلي  آلاينده  است  كه  به  زودي  در بازار مصرف  انگليس  عرضه  مي شود.
روزنامه  گاردين  چاپ  انگليس  ديروز با انتشار گزارشي  در اين  باره  افزود: استفاده  از اين  توربين هاي  بادي  كه  با هزينه اي  اندك  خريداري  و به  سادگي  بر روي  پشت بام  خانه ها نصب  مي شود، بهترين  راه حل  گريز از منابع  آلاينده  زيست محيطي  است  و براي  كساني  كه  نمي خواهند براي  تامين  برق  خانه هاي  خود هزينه  زيادي  پرداخت  كنند نيز منبعي  منحصر به  فرد محسوب  مي شود.
توليد كنندگان  اين  توربين ها انتظار دارند كه  با عرضه  اين  كالا به  بازار، ميليون ها دستگاه  از آن  فقط  در انگليس  فروخته  شود.در كنفرانس  پژوهش  صنعت  ساختمان سازي  انگليس  كه  ديروز در شهر واتفورد اين  كشور برگزار شد و مقامات  شهرداري ها، مهندسان  ساختمان ، معماران  و اعضاي  انجمن هاي  شهر در آن  شركت  داشتند اين  توربين ها كه  قيمت  هر يك  حتي  كمتر از هزار پوند بود به  نمايش  گذارده  شد.اين  توربين ها را مي توان  به  سادگي  بر روي  پشت بام  خانه ها نصب  و كابل  برق  خروجي  آن  را به  شبكه  برق  خانگي  متصل  كرد.ديويد استرانگ  مدير اجرايي  نهاد پژوهش  صنعت  ساختمان سازي  انگليس  گفت : اين  توربين ها بر پايه  استفاده  از تكنولوژي  رشد يابنده  سريعي  با هدف  حذف  آلاينده هاي  زيست  محيطي  و پايين  آوردن  هزينه ها استوار است .ماركوس  رند رييس  اتحاديه  انرژي  بادي  انگليس  مي گويد بايد مزيت  دائمي  بودن  اين  نوع  انرژي  را نيز به  ساير مزاياي  آن  افزود زيرا هنگامي  كه  افراد خانواده  در منزل  حضور ندارند يا در شب  هنگام  كه  مصرف  برق  خانگي  به  شدت  پايين  مي آيد مي توان  برق  توليد شده  اين  توربين هاي  بادي  را براي  مواقع  پر مصرف  ذخيره  كرد.مقامات  دولت  انگليس  و مسئولان  وزارت  انرژي  اين كشور مي گويند اگر تعداد معتنابهي  از صاحبان  خانه  در انگليس  از اين  توربين ها استفاده  كنند، نياز به  احداث  نيروگاه هاي  جديد و گران  قيمت  برق  مرتفع  مي شود.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |