چهارشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۸۹ - May 4, 2005
رئيس جمهوري:
اجراي طرحهاي بزرگ نشانه ثبات و امنيت ايران است
001380.jpg
001386.jpg
گروه اقتصادي: راه آهن هزار كيلومتري بافق -مشهد كه خط سراسري جنوب ايران را تكميل مي كند به عنوان كارآمدترين مسير ترانزيتي كشور ديروز در مراسم ويژه اي با حضور سيد محمد خاتمي رئيس جمهوري اسلامي ايران، وزرا و معاونان حمل و نقل ۱۲ كشور آسياي ميانه و جمعي از مقامات كشوري استاني در مشهد افتتاح شد.
سيد محمد خاتمي رئيس جمهوري در مراسم افتتاح طرح از راه اندازي اين طرح به عنوان تحقق رؤياي تاريخي براي اتصال آسياي ميانه و خليج فارس ياد كرد.
رئيس جمهوري اعلام كرد طرح  عظيم راه آهن يك هزار كيلومتري مشهد - بافق نشانه خلاقيت و آفرينندگي فرزندان ايران اسلامي و نشانه ثبات و امنيت در ايران اسلامي است.
رييس جمهوري با بيان اين مطلب كه هيچ لحظه اي لذت بخش تر از اين نيست كه طرح و فعاليتي در خدمت منافع ملت به ثمر برسد، اظهار داشت: طرح راه آهن مشهد - بافق از جمله پروژه هاي مهمي است كه سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور، آن را به لحاظ كيفيت و سرعت عمل در اجرا به عنوان يكي از موفق ترين و برجسته ترين طرح هاي كشور معرفي كرده است.
خاتمي با اشاره به تحولات منطقه و ناامني و بحران در برخي از كشورهاي منطقه، گفت: اين بحران ها در اثر مشكلات منطقه و سياست هاي غلط و محاسبات اشتباه برخي قدرت هاي بزرگ در منطقه به وجود آمده است.
وي با اشاره به ثبات و امنيت در كشور اظهار داشت: امروز كارهاي بزرگي در ايران اسلامي صورت مي گيرد، كه شايد تا چند سال پيش تصور آن هم مشكل بود.
خاتمي با اشاره به نيازمندي ايران به كشورهاي ديگر خاطرنشان كرد: هيچ كشوري بي نياز از بيرون نيست و اينكه بخواهيم ديوار آهني به دور خود بكشيم، ميسر نبوده و نيست.
رييس جمهوري با بيان اين مطلب كه ايران از مرحله ورود كالا و ماشين آلات به مرحله ورود سرمايه و فناوري خارجي و حتي صدور خدمات فني و مهندسي به خارج از كشور رسيده است، اظهار داشت: صادرات ايران در سال گذشته به ۱۱ميليارد دلار رسيد در حالي كه واردات ما رقمي بالغ بر ۳۰ ميليارد دلار بود.
وي گفت: تنها ۱۴ درصد واردات ما را كالاهاي مصرفي تشكيل مي دهد و۸۶ درصد واردات كشور مربوط به ورود كالاهاي واسطه اي مي شود كه نقش موثري در بهبود اقتصاد كشور دارد.
خاتمي افزود: اين واردات نشانه ضعف كشور نيست، بلكه نشانه تحرك و توسعه كشور است.
رييس جمهوري اضافه كرد: ما امروز به درجه اي از توان توليد، فني، علمي و اقتصادي رسيده ايم كه قادر هستيم بخش قابل توجهي از نياز خود را با تكيه بر توان نيروهاي داخلي تامين كنيم.
وي طراحي، ساخت و تجهيزات طرح راه آهن مشهد - بافق به دست متخصصان داخلي را يكي از مهم ترين ويژگي هاي اين طرح ملي دانست و اظهار داشت: اجراي اين طرح براي كشور حايز اهميت و قابل افتخار است.
خاتمي در بخش ديگري از سخنانش از منابع طبيعي، موقعيت جغرافيايي و اعتماد به نفس به عنوان مزاياي مهم نسبي ايران ياد كرد و گفت: ايران از امكانات و نعمت هاي خداوندي بهره مند است و برجسته ترين اين مزايا عظمت و شايستگي ملت ايران است.
رييس جمهوري با تاكيد بر استفاده بيشتر از مزيت ترانزيتي كشور، افزود: اگر از موقعيت بي بديل ترانزيتي كشور استفاده مناسب تري كنيم، بدون شك درآمد حاصل از موقعيت ترانزيتي به اندازه درآمد نفتي كشور خواهد بود.
وي همچنين به سياست تنش زدايي و حركت از تنش به سوي همگرايي و ايجاد اعتماد و همكاري ميان ايران و كشورهاي منطقه اشاره كرد و گفت: اين سياستها موجب رشد و شكوفايي اقتصاد ايران در منطقه و جهان شده است.
افزايش ۲۰ ميليون دلاري درآمد ترانزيتي
در اين مراسم وزير راه و ترابري گفت: راه آهن بافق - مشهد تا پايان سال آينده ۲۰ ميليون دلار درآمد ترانزيتي كشور را افزايش مي دهد.
محمد رحمتي اظهار داشت: موقعيت جغرافيايي ممتاز ايران در منطقه به عنوان پلي بين قاره آسيا و اروپا با دارا بودن ۱۱ بندر عمده تجاري در درياي خزر و خليج فارس و همچنين شبكه ريلي و جاده اي در مسير شمال - جنوب و همچنين ناوگان تجاري دريايي با ظرفيت بيش از چهار ميليون تن مي تواند به عنوان راهي براي دستيابي ديگر كشورهاي جهان به آسياي مركزي، جنوب شرق آسيا، چين و ديگر كشورهاي حاشيه جنوبي خليج فارس و اقيانوس هند مورد استفاده قرار گيرد.
وي همچنين خواستار حمايت هر چه بيشتر سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور در اين خصوص شد و افزود: سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور با تامين منابع مالي لازم انجام طرحهايي نظير راه آهن غرب كشور، اصفهان - شيراز و ساير پروژه هاي راه را تسريع نمايد.
در اين مراسم رئيس جمهوري از تلاش هاي مهندس رحمتي وزير راه و ترابري و احمد خرم وزير سابق اين وزارتخانه قدرداني كرد و با اعطاي لوح هاي سپاس و جوايزي به شش نفر از مديران و مجريان اين طرح از تلاش هاي دست اندركاران آن قدرداني كرد.

در همايش ملي صنعت هوايي و فضايي كشور عنوان شد:
واژه استاندارد ايمني در صنعت هوايي كشور غريب است
گروه اقتصادي - علي ابراهيمي: صبح ديروز همايش ملي صنعت هوايي و فضايي كشور با حضور مسئولين و دست اندركاران صنعت هوا فضا در حالي برپا شد كه طي روزهاي گذشته برخي سوانح هوايي و واكنش كشورهاي مختلف به راه اندازي مجدد فرودگاه امام خميني(ره) به بازار داغ رسانه ها تبديل شده است.
در اين همايش رئيس سازمان فضايي ايران با اشاره به اينكه حفظ جان مردم از ورود به مقوله تجاري در هواپيمايي مهمتر است، گفت: هنوز ايمني به عنوان مهمترين اصل مطرح در فعاليت صنعت هوايي مطرح است، بايد حداقل ايمني بين المللي مورد توجه قرار گيرد. چگونه است كه براي بليت هواپيما نرخ كف تعيين مي شود اما هنوز براي تأمين ايمني اين كار صورت نگرفته و حداقل هاي لازم تبيين نشده است.
دكتر شفتي، افزود: موضوع ايمني حياتي و مهم بوده و اسكلت صنعت هواپيمايي را تشكيل مي دهد چرا كه صنعت هواپيمايي كه از معيارهاي ايمني برخوردار نباشد موجب مسخره و شوخي خواهد شد. با وجود آنكه زماني كشورمان پرچمدار ايمني پرواز در دنيا بود، اكنون واژه استاندارد غريب شده است.وي افزود: بايد در بررسي سوانح به جاي استفاده از فرهنگ به دنبال مقصر بودن، علت تقصير را جستجو كنيم نه اينكه براي آرام كردن افكار عمومي به دنبال مقصران اين سوانح باشيم.
رئيس سازمان فضايي ايران، افزود: نبايد كشورمان را به محل نگهداري و از رده خارج كردن هواپيماهاي فرسوده خارجي تبديل كنيم چرا كه با روند فعلي به تدريج بازارهاي بين المللي را از دست خواهيم داد.
بررسي ها ادامه دارد
گرچه در اين همايش سرپرست سازمان هواپيمايي كشوري نيز دقت در ناوبري پرواز، كنترل سلامت بيشتر براي ايمني فضاهاي فرودگاهي كشور را از ضرورت هاي سازمان هواپيمايي كشوري برشمرد و كاهش تأخير در پروازها را از مواردي دانست كه همه مسافران، شخصيت ها و شركت هاي هواپيمايي و دست اندركاران صنعت هوايي كشور بر اهميت و حساسيت آن واقف هستند، هنوز گزارش شركت هايي كه تأخير داشته اند ارايه نشده است.
اين در حالي است كه در حاشيه همايش مذكور نورالله رضايي نياركي در گفت وگو با خبرنگار ما پيرامون مسايل مبتلابه كنوني سازمان هواپيمايي كشوري و اقدامات انجام شده براي بهبود امنيت پرواز گفت: سازمان هواپيمايي كشوري نقش نظارت بر اجراي صحيح قوانين و انجام صحيح پروازها را داشته و تمامي تعميرات دوره اي هواپيماها را در فرودگاهها به دقت تحت نظر داشته و مقررات جهاني را لحاظ مي كند اما بايد پذيرفت كه عمر ناوگان هوايي ما بالا است و بايد اين نقيصه را برطرف كرد.وي عمده علل سوانح اخير را با خطاهاي انساني مرتبط دانست گرچه نقش نقص فني در اين زمينه را نيز انكار نكرد اما با وجود وعده وي براي بررسي  علل تأخير پروازها و برخورد با متخلفين هنوز نتيجه عملي عايد نشده است، نياركي در اين زمينه گفت: هنوز شركت هايي كه تأخير پرواز داشته اند با وجود درخواست سازمان هواپيمايي كشوري پاسخي در زمينه علل تأخير پروازها ارايه نكرده اند.
نياركي در زمينه نتايج تحقيقات علل سقوط هواپيماي بوئينگ ۷۰۷ ساها، گفت: بررسي ها در اين زمينه ۸ روز به طول مي انجامد كه تصور مي كنم تا آخر ماه مي نتايج بررسي ها اعلام شود.
نقص فني پرواز اهواز _ اصفهان
طبيعي بوده است
نياركي در زمينه سانحه هواپيماي پرواز اهواز- اصفهان گفت: اين سانحه علت خاصي نداشته و برخي اوقات اين اتفاقات مي افتد. قسمتي از هواپيما پس از فرود به دليل داغ شدن دچار اشكال شد كه با تمهيدات انديشيده شده هيچ گونه خسارتي را به همراه نداشته است. وقوع اين ايرادات در برخي پروازها امري طبيعي است.
شركتهاي خارجي آماده پرواز هستند
سرپرست سازمان هواپيمايي كشوري با اعلام اينكه انگليسي ها خبر عدم انجام پروازهاي خود از فرودگاه امام را تكذيب كرده اند، گفت: هيچ مشكلي براي تأمين امنيت پرواز از فرودگاه امام وجود ندارد و سازمان هواپيمايي كشوري نماينده ايكائو در ايران بوده و استانداردهاي مد نظر ايكائو در فرودگاه امام در زمينه سيستم هاي الكترونيكي، ناوبري، ترافيك هوايي و... رعايت شده است.
براين اساس شركت هواپيمايي امارات رسما اعلام كرده هيچ مشكلي براي انجام پرواز در فرودگاه امام وجود ندارد و نمايندگان شركت هاي لوفت هانزا، بريتيش ايرويز، كي _ ال _ ام و سوئيس اير نيز اعلام كرده اند با اعلام زمان آغاز پروازهاي خارجي از فرودگاه امام مشكلي براي انجام پرواز نخواهند داشت.

اساسنامه شركت هاي ملي نفت، گاز و پتروشيمي
ظرف ۲ ماه آينده آماده مي شود
فارس: وزير نفت ايران گفت: اساسنامه شركتهاي ملي نفت، صنايع پتروشيمي و گاز تا پايان خرداد ماه آماده مي شود.
بيژن نامدار زنگنه درمورد ارايه اساسنامه شركتهاي ملي نفت، صنايع پتروشيمي و گاز اظهار داشت: اساسنامه اين شركتها تا زمان مقرر كه مجلس تعيين كرده است، آماده و ارايه مي شود.
وي تأكيد كرد: اين اساسنامه ها كه مجلس زمان تدوين آن را تا پايان خرداد ماه امسال تعيين كرده است، آماده ارايه به مجلس مي شود. براساس لايحه بودجه سال ۸۴ كل كشور، دولت مكلف شد تا اساسنامه شركت هاي ملي نفت، گاز و پتروشيمي را تا پايان خرداد ماه سال آينده براي تصويب مجلس شوراي اسلامي ارائه كند.

از سوي وزارت صنايع اعلام شد:
افزايش ۵۴ درصدي توليد خودرو در فروردين ماه امسال
گروه اقتصادي: دفتر صنايع ماشين سازي و نيرو محركه وزارت صنايع و معادن اعلام كرد:  ۵۵ هزار و ۶۲۸ دستگاه انواع خودرو سبك و سنگين در فروردين ماه سال جاري در كشور توليد شد كه نسبت به ماه مشابه سال گذشته ۵۴ درصد افزايش داشت.
به گزارش روابط عمومي وزارت صنايع و معادن، در فروردين ماه امسال ۵۰ هزار و ۴۱۵ دستگاه خودرو سواري، ۳ هزار و ۱۱۴ دستگاه وانت، يك هزار و ۸۴۸ دستگاه كاميون ۹۹ دستگاه اتوبوس و ۲۳ دستگاه ميني بوس توليد شده است.
بيشترين ميزان خودروهاي توليد شده در فروردين ماه امسال به ترتيب مربوط به خودرو پرايد (نسيم و صبا) با ۱۳ هزار و ۸۳۷ دستگاه، پيكان با ۱۱ هزار و ۵۲۹ دستگاه، پژو ۴۰۵ انژكتوري با ۶۹۸۷ دستگاه، پژو ۲۰۶ با ۴۹۳۶ دستگاه و سمند با ۴۶۸۹ دستگاه بود.
اين گزارش حاكيست: رشد توليدات خودرو در فروردين ماه امسال در مقايسه با ماه مشابه سال گذشته در گروه خودروهاي سواري ۵۳ درصد، كاميون ۱۴۸ درصد، وانت ۸۲ درصد و ميني بوس ۹۲ درصد بود.

يادداشت
بازي برنامه ريزي شده
با وجود اينكه مدت زمان كوتاهي از آغاز به كار فرودگاه بين المللي امام نمي گذرد، ظاهرا قرار نيست مسايل حاشيه اي و اخلال كننده در فعاليت اين طرح ملي به پايان برسد. اگر در فاصله ۱۵ ماه از زمان اولين بهره برداري از فرودگاه اختلافات و مسايل داخلي فعاليت فرودگاه را به تاخير انداخت، به نظر مي رسد مسايل حاشيه اي فرودگاه اين بار از سوي خارجيان و يا به عبارت ديگر رقباي منطقه اي در حال ايجاد است. در طول پنج روز گذشته وقايعي همچون موضعگيري جالب توجه، بي سابقه و در عين حال مشكوك وزارت امور خارجه انگليس نسبت به امنيت فرودگاه و هشدار دولت هاي انگليس و كانادا به شهروندان اين دو كشور و بازي اخير شركت هواپيمايي امارات همچون عدم سوخت گيري در فرودگاه، بي توجهي به مقررات فرودگاهي و سرگرداني مسافران به اخبار جالب فرودگاه امام (تبديل) شده است. اين وقايع هرچند ممكن است عادي تلقي شود و حتي با توجيهات مقام هاي مسئول ايراني نيز مواجه گردد، اما حكايت از مسايل پشت پرده و بازي برنامه ريزي شده دارد.
فلسفه ايجاد فرودگاه امام در ۳۵ سال گذشته، تبديل شدن اين فرودگاه به مركز خدمات هواپيمايي منطقه بوده است. تاخير در اجراي اين طرح، سبب بهره برداري رقباي منطقه اي به ويژه فرودگاه بين المللي دوبي شده و اين فرودگاه در فقدان رقبايي همچون فرودگاه امام بهترين استفاده را برده است. حال آغاز به كار اين فرودگاه با توجه به امتيازات متعدد نظير موقعيت ترانزيتي مناسب، قرار داشتن بر سر خطوط بين المللي هوايي، موقعيت سودآور كنوني، فرودگاه دوبي را به خطر مي اندازد.
شايد اين مساله براي سهامداران انگليسي فرودگاه دوبي بيش از همه جدي باشد.
بنابراين هرگونه اقدام براي حفظ اين موقعيت توجيه پذير خواهد بود. موضعگيري اخير وزارت امور خارجه انگليس و بازي شركت هواپيمايي اماراتي هدفي جز ارايه تصويري ناامن، بدون برنامه و شرايط ناآماده فرودگاه امام ندارد. اين مساله مي تواند تجربه اي مفيد براي مسئولين كه خواهان تعامل با اقتصاد جهاني هستند باشد. بديهي است شرايط سخت، پيچيده و رقابتي اقتصاد جهاني ضرورت داشتن آ مادگي هاي لازم و پيش بيني مشكلات و چالش ها را اجتناب ناپذير مي سازد. در حال حاضر نمي توان صرفا با نگاه به متغيرها و مسايل داخلي به بازارهاي جهاني پيوست. اختلاف نظر در بين اركان داخلي و فقدان اجماع نسبت به طرح ها و برنامه هاي ملي كه گستره فعاليت بين المللي دارد تا عدم اطلاع رساني درست، اقدامات ناقص و ترديدآميز در اجراي طرح ها، همگي در فرايند بازي ايران در اقتصاد جهاني و فعاليت نيروهاي آن تاثيرگذار است. جا داشت، مسئولين امر براي از بين بردن فضاي رواني منفي ناشي از تاخير ۱۴ ماهه در بهره برداري عملي از فرودگاه و خنثي ساختن تبليغات منفي مبني بر عدم آ مادگي فرودگاه و مشكلات امنيتي آن با اطلاع رساني مناسب و دعوت از نمايندگان رسانه هاي گروهي داخلي و به ويژه خارجي، اقدامات احتمالي براي اخلال در كار فرودگاه را خنثي مي كردند، ولي اين اقدام صورت نگرفت. در واقع در امان بودن از موج انتقادات احتمالي، توجيه مناسبي براي عدم تبليغ و اطلاع رساني مناسب نيست.
حال با وجود برخي كاستي ها جا دارد كه مسئولان مربوطه در اين زمينه هوشيارانه تر عمل كرده و درگير مسايل حاشيه اي و رويدادها نشوند و با مديريت كارآمد و موثر نگاه ها و ذهنيت هاي نادرست درباره فرودگاه امام را با ارايه خدمات مناسب برطرف كنند.

گفت وگوي امروز
قيمت آهن تا هفته آينده ۳ درصد ديگر پايين مي آيد
گروه اقتصادي: امسال برعكس سال هاي گذشته قيمت يكي از كالاهاي مهم مصرفي در ساخت و ساز و طرح هاي عمراني (آهن) تاكنون با ۱۰ درصد كاهش بها روبرو بوده است. درباره علت اين موضوع و اينكه آيا باز هم بهاي آهن آلات تقليل خواهد يافت با محمد آزاد رئيس اتحاديه آهن فروشان گفتگو كرده ايم.
***
* علت كاهش ۱۰ درصدي قيمت آهن آلات از ابتداي سال جديد تاكنون چيست؟
قيمت آهن آلات در بازار جهاني دچار تغيير و نوسان نشده است و در واقع علت اصلي بروز اين مساله به كاهش ساخت و ساز و ركود شديد حاكم بر بازار ساختمان برمي گردد. از آنجايي كه كارخانجات توليدي براي كسب نقدينگي چاره اي جز عرضه محصولات خود در بورس ندارند، لذا مجبورند قيمت آهن آلات توليدي خود را كاهش دهند. از طرف ديگر واكنش مصرف كنندگان نيز نسبت به اين كاهش بها منفي است، چرا كه گمان مي كنند با ادامه روند باز هم قيمت آهن پايين بيايد، در نتيجه همين موضوع خود مانع توليد مجدد آهن آلات از سوي توليدكنندگان مي شود.
خريداران آهن آلات هم ناچارند با قيمت پايين تر از خريد خود احترام به توزيع آهن كنند كه همين امر باعث از بين رفتن سرمايه اين عده شده است.
* پيش بيني شما نسبت به بازار در آهن آلات هفته هاي آينده چيست؟
قيمت هر كيلو آهن كه در بورس طي بهمن و اسفند سال گذشته ۴۰۵ تومان عرضه مي شد، هم اكنون ۳۰۷ تومان به ازاي هر يك كيلو فروخته مي شود. به نظر مي رسد با ادامه روند فوق تا هفته آينده ۳ درصد ديگر از قيمت آهن آلات كاسته شود يعني جمعا ۱۳ درصد بهاي آهن تقليل مي يابد.
* راه كار پيشنهادي براي حل اين وضعيت چيست؟
اگر توليدكنندگان بتوانند كالاي توليدي خود را پايين تر از ارزش واقعي نفروشند، تا حدي مشكل فوق حل مي شود. هم اكنون توليدكنندگان توان اخذ نقدينگي از سيستم بانكي كشور به علت سود بالا را ندارند و ترجيح مي دهند كالاي خود را يا پيش فروش كنند و يا با قيمت پايين تر از قيمت واقعي عرضه كنند. در واقع اين موضوع خود نمايانگر يك اقتصاد بيمار است، چرا كه اگر سيستم بانكي درست عمل كند هيچ توليدكننده اي حاضر نخواهد شد به اقتصاد و سرمايه  خود و به دنبال آن سايرين ضربه بزند.

يك طرح ديگر براي سازماندهي بازار ميوه
تعرفه واردات ميوه كاهش مي يابد
گروه اقتصادي: با بروز بحران ميوه در سال جاري طرح ها و پيشنهادهاي گوناگوني براي حل اين مشكل ارائه گرديده است. به گزارش خبرنگار ما، در ابتداي هفته جاري، معاون وزير بازرگاني طرحي را براي بهينه  ساختن توزيع ميوه ارائه كرد كه منتظر تصويب نهايي وزير بازرگاني مي باشد.
در همين حال ديروز مدير كل دفتر بازرگاني سازمان مديريت از طرح جديدي براي ساماندهي بازار ميوه خبر داد.
وي در اين زمينه اعلام كرده است كه مسئله كاهش ۵۰ درصدي تعرفه واردات ميوه در سازمان مديريت و برنامه ريزي در دست بررسي است و احتمال كاهش تعرفه ها و زمينه سازي براي آزادشدن واردات ميوه رقابتي شدن بازار اين محصول فراهم مي شود و اميد مي رود كه اواخر سال  آينده و با افزايش تقاضا ديگر كشور با بحران قيمت ميوه روبرو نشود.
به گزارش خبرگزاري مهر رامين پاشايي فام در نشست خبري كنفرانس بين المللي مديريت نوين در صنايع غذايي در پاسخ به خبرنگار مهر همچنين در خصوص يارانه آرد افزود: امسال ممكن است در زمينه خريد تضميني گندم كسري داشته باشيم كه اين امر بستگي به ميزان قيمتهاي داخلي دارد.
وي گفت: با برآورد نرخ خريد تضميني هر كيلو گندم با هزينه هاي تبعي معادل ۲۳۰ تا ۲۴۰ تومان و محاسبه آن براي ۱۲ ميليون تن گندم همراه با در نظر گرفتن درآمدهاي حاصل از استحصالات مانند آرد و سبوس، كل يارانه مورد نظر براي خريد تضميني گندم در سال جاري ۱۹ هزار ميليارد ريال است.
پاشايي فام همچنين درباره سياستهاي اتخاذ شده درباره تنظيم بازار ميوه در سال جاري افزود: ذخيره سازي به عنوان يك راهكار اصولي براي كاهش مشكلات ميوه نيست بلكه به عنوان آخرين راه حل براي حل اين بحران مطرح مي شود.
وي تصريح كرد: اين درحالي است كه در صورت عدم اجراي ساير سياستهاي موجود براي تنظيم بازار ميوه در نهايت آخرين راه حل ذخيره سازي ميوه است كه با سياستهاي دولت در برنامه سوم و چهارم مبني بر كاهش تصدي گري دولت مغايرت دارد.
پاشايي فام با اشاره به راهكارهاي اتخاذ شده درسال جاري براي تنظيم بازار مركبات افزود: براي كمبود عرضه و مازاد تقاضا مركبات در سال جاري در مرحله نخست پيشنهاد كاهش ۵۰ درصدي عوارض ورود مركبات مطرح خواهد شد به طوري كه اگر عوارض ورودي ۵۰ درصد است به ۲۵ درصد كاهش يابد.
وي تصريح كرد: اين پيشنهاد در سال گذشته مطرح شد كه اجرايي نشد و پيش بيني مي شود در صورت اجراي اين طرح نيازي به ذخيره سازي ميوه نخواهيم داشت.
پاشايي فام با بيان اينكه جهت گيري برنامه چهارم در خصوص توليد رقابتي است، اظهار داشت: دخالتهاي فراوان دولت در امر تصدي گري موجب شده كه توليد به صورت اعم و خاص از فرآيند معمولي خود خارج شود.
وي مورد نان را يكي از بارزترين موارد مطرح شده در اين زمينه دانست و تصريح كرد: حدود ۲۰ تا ۲۵ هزار ميليارد ريال يارانه كشور به نان اختصاص داده شده با توجه به اينكه قيمت تمام شده آرد كيلويي ۱۸۷ تومان با احتساب هزينه هايي جانبي بيش از كيلويي ۲۵۰ تا ۲۴۰ تومان برآورد مي شود و اين در حالي است كه اين كالا به قيمت كيلويي حدود هفت تومان در اختيار نانوا قرار مي گيرد.

ژاپني ها خط لوله بصره - آبادان را احداث مي كنند
مهر: سفير جمهوري عراق گفت: پس از استقرار دولت جديد در عراق خط لوله دوجانبه ميان بصره و آبادان به منظور انتقال روزانه ۳۵۰ هزار بشكه نفت از عراق به ايران احداث خواهد شد.
محمد مجيدالشيخ با بيان اين مطلب گفت: طرح احداث لوله دو جانبه ميان بصره و آبادان از سوي عراق ارايه شد كه دولت ايران نيزبا آن موافقت كرد.
وي افزود: با احداث اين لوله دو جانبه ميان بصره و آبادان روزانه ۳۵۰ هزار بشكه نفت از عراق به ايران منتقل خواهد شد كه اميد است اين طرح پس از استقرار اوضاع و دولت جديد در اين كشور اجرايي شود.

قيمت طلا و ارز
نوع --- فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۱۱۸۰۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۹۷۰۰۰۰
نيم بهار آزادي ۵۱۰۰۰۰
ربع بهار آزادي ۳۳۰۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۹۴۱۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۸۸۹۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۹۰۷
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۱۱۴۶۴


اقتصادي
اجتماعي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |