پنجشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۹۰ - May 5, 2005
حضرت اميرالمؤمنين علي(ع): در همه امور به خداي خويش پناه بر، كه در اين صورت به پناهگاهي استوار و سدي نيرومند پناه برده اي.
نهج البلاغه / ۹۱۰
امروز با حافظ
منزل آن مه عاشق كش عيار كجاست
اي نسيم سحر آرامگه يار كجاست
آتش طور كجا موعد ديدار كجاست
شب تار است و ره وادي ايمن در پيش
۱۲ كارگردان تئاتر در جشن كارگردانان تقدير شدند
خبرگزاري فارس: ۱۲ كارگردان پيشكسوت و جوان در مراسم جشن كارگردانان خانه تئاتر مورد تقدير قرار گرفتند.
به گزارش خبرگزاري فارس، طي مراسمي در تالار بتهوون، كانون كارگردانان تئاتر ايران از ۱۲ كارگردان پيشكسوت و جوان تئاتر تقدير كردند.
در اين مراسم از مهين اسكويي تقدير شد اما به دليل عدم حضوري وي به علت بيماري هوشنگ هنركار جوايز وي را گرفت.
ركن الدين خسروي كارگردان نيز تقدير شد، كه در مراسم نبود و جمشيد لايق به نيابت از وي جايزه را دريافت كرد.
اكبر زنجانپور، هادي مرزبان، محمد رحمانيان، محمد يعقوبي، نادر برهان مرند، جلال تهراني و نادر رجب پور از كارگرداناني بودند كه تجليل شدند.
حميد سمندريان كه يكي از تقديرشدگان كارگرداني بود،  هدايا را به برگزيدگان اهدا كرد.
در مراسم انجمن كارگردانان خانه تئاتر، بيانيه روز جهاني تئاتر توسط اصغر همت قرائت شد.
اجراي اين جشن را نيز افسانه ماهيان و اصغر همت بر عهده داشتند و سهراب سليمي، رئيس كانون كارگردانان، كارگرداني برنامه را بر عهده داشت.
در اين جشن كه از شلوغ ترين روزها بود سهراب سليمي در ابتداي برنامه به حاضران خيرمقدم گفت همچنين در اين مراسم نماهنگي از نظرخواهي ۲۴ كارگردان در ۵ موضوع پخش شد.
در اين نماهنگ، كارگردانان تئاتر درباره گيشه اي شدن، تئاتر و تماشاگر، كارگردان و تئاتر حرفه اي، مديريت تئاتر و روزجهاني تئاتر سخن گفتند.
از كارگردانان مي توان به منيژه محامدي، رحيم نوروزي، دژاكام، شكوفه گودرزي، قطب الدين صادقي، وارسته، كيومرث مرادي اشاره كرد.
كارگردانان در اين نماهنگ مخالف گيشه اي بودن تئاتر شدند و همچنين ارتباط ميان دولت و هنرمند را از وظايف مديريت تئاتر دانستند.

حسن برزيده:
سينماي دفاع مقدس بايد با شرايط جامعه هماهنگ شود
حسن برزيده، كارگردان سينما گفت: فيلمسازان سينماي دفاع مقدس، بايد براساس شرايط سياسي و اجتماعي حاكم بر جامعه، آثار خود را توليد كنند.
به گزارش معاونت روابط عمومي و ارتباطات دهمين جشنواره فيلم دفاع مقدس، اين كارگردان افزود: فيلمسازان دفاع مقدس، براي توفيق آثار خود، بايد با درنظرگرفتن شرايط موجود جامعه، به فعاليت در اين عرصه بپردازند.
وي با اشاره به اين كه با گذشت چندين سال از دوران دفاع مقدس، هنوز از قداست اين دوران كاسته نشده است، تصريح كرد: با وجود مشكلات اقتصادي، سياسي، اجتماعي و فرهنگي مردم همچنان پايبند به ارزشهاي دوران دفاع مقدس هستند و براي حفظ چنين باوري در آنها، فيلمسازان دفاع مقدس، وظيفه دارند براي به تصويركشيدن آثار خود، نگاهي تازه و منطبق با شرايط جامعه داشته باشند.
كارگردان فيلم دكل تاكيد كرد:  براي ارتقاي كيفي فيلم هاي دفاع مقدس، بايد از شعارزدگي و پيروي از يك روش مشخص در اين زمينه دوري كرد.
برزيده گفت: با درنظرگرفتن شرايط كنوني كه مخاطبان با انواع آثار متنوع سينمايي روبرو هستند، عملكرد فيلمسازان دفاع مقدس در زمينه درك سليقه تماشاگران دشوارتر مي شود، چرا كه يك فيلمساز بايد با مخاطب خود همزباني داشته باشد.
دهمين جشنواره فيلم دفاع مقدس ۳ تا ۷ خردادماه امسال همزمان در تهران و خرمشهر برگزار مي شود.

مسابقه حضوري كاريكاتور
در طول برگزاري جشنواره مطبوعات، مسابقه حضوري كاريكاتور با موضوعات گوناگون در غرفه خانه كاريكاتور در سالن ۴ نمايشگاه برگزار مي شود و به برندگان جوايزي اهدا مي گردد. برنامه پرسش و پاسخ با دوستداران هنر كاريكاتور نيز در همين مكان و با حضور هنرمندان كاريكاتوريست كشورمان برگزار مي شود.

«تا انتخابات» هر روز در راديو پخش مي شود
«تا انتخابات» يكي از برنامه هاي گروه فرهنگ و جامعه شبكه راديويي فرهنگ است كه هر روز از ساعت ۷ الي ۸ صبح به جاي برنامه ايران به سمع شنوندگان مي رسد.
به گزارش ايسنا، تبيين شرايط بين المللي و منطقه اي انتخابات و ضرورت هاي برگزاري انتخابات سالم جهت حفظ اعتماد عمومي با حضور حداكثري مردم از اهداف اين برنامه است.
محورهاي موضوعي اين برنامه شامل توسعه سياسي و انتخابات، انتخابات و مشاركت و نقش آن در تعيين سرنوشت و اداره جامعه، وظايف و اختيارات رئيس جمهور و تأثير آن در پيشبرد برنامه هاي كلان جامعه، حضور در انتخابات و تأثير آن در قدرت ملي، بررسي جايگاه قانوني رئيس جمهور، حضور در انتخابات و تأثير آن در پيشبرد سياست خارجي و ديپلماسي و تفاوتهاي انتخابات رياست جمهوري با ديگر انتخابات، مشاركت حداكثري و پيامد هاي مثبت آن است.
شايان ذكر است كه اين برنامه روزهاي شنبه نيز از ساعت ۲۱ و ۳۰ دقيقه الي ۲۲ ، دوشنبه ساعت ۲۲و ۳۰ دقيقه الي ۲۳ و پنج شنبه ۱۲ و ۳۰ دقيقه الي ۱۳ پخش مي شود.
رضا كوچك زاده تهيه كننده «تا انتخابات» است و اين برنامه تا زمان برگزاري انتخابات پخش خواهد شد.

ميزگرد فلسفه و هنر در نمايشگاه كتاب
نشست تخصصي «فرهنگستان هنر و جايگاه آن در جامعه پژوهشي كشور» همزمان با برگزاري نمايشگاه بين المللي كتاب تهران توسط فرهنگستان هنر در سراي اهل قلم برگزار مي شود.
به گزارش روابط عمومي فرهنگستان هنر، اين نشست تخصصي در قالب سه ميزگرد به ترتيب با عناوين «بررسي و ارزيابي كتابهاي منتشر شده در حوزه هنر»، «نشانه شناسي و كتابهاي منتشر شد در اين حوزه در دهه اخير» و گفت گوي بين علم و نقد هنر، فلسفه و هنر برگزار مي شود.
ميزگرد اول اين نشست با حضور دكتر عبدالحسين لاله، مهندس مهرداد قيومي و دكتر حسين ياوري، ميزگرد دوم با حضور خانم دكتر ايماني، دكتر غلامرضا اسلامي، دكتر حسن بلخاري، دكتر مهرداد احمديان و استاد علي بياني، ميزگرد سوم با حضور دكتر عباسي، دكتر سجودي، دكتر ساساني، دكتر شعيري و دكتر نجوميان تشكيل مي شود.

ابوالفضل جليلي:
سينماي ايران نبايد تحت تاثير جشنواره ها باشد
ابوالفضل جليلي كارگردان سينما معتقد است كه فرآيند توليد در سينماي ايران نبايد تحت الشعاع حضور در جشنواره هاي جهاني قرار گيرد.
وي به ايرنا گفت: تلاش براي حضور در رويدادهاي بين المللي چون جشنواره فيلم كن اولويت كاري فيلم سازان ايراني در بخش توليد نيست.
اين فيلم ساز توجه به نوآوري در سينماي ايران را لازمه توسعه بين المللي اين بخش عنوان كرد و افزود: تجربه مفاهيم نو و ساختارهاي بديع توفيق سينماي كشور را در دنيا تضمين مي كند.
كارگردان فيلم هاي دلبران و دت يعني دختر ادامه داد: چرايي نبايد در سينماي ايران باب شود، ابتدا بايد فكر كنيم چه بگوييم و سپس تصميم بگيريم چگونه بگوييم.
جليلي، عناصري چون تكرار، كهنه گويي و تقليد كوركورانه و يا ناشيانه را آسيب هاي اصلي سينماي بين المللي ايران عنوان كرد.
وي غرور و خودباوري كاذب را يكي از آفت هاي سينماگران دانست و افزود: اين خود باوري باعث مي شود تا فيلم ساز تصور كند هر اثري كه مي سازد قابل تامل است.
جليلي كاهش تعلق خاطر فيلم سازان نسبت به مضامين اجتماعي در حوزه سينما را از عوامل افول كيفي سينماي بين المللي ايران برشمرد و ادامه داد: اگر فيلم سازي نسبت به مشكلات و معضلات جامعه خود دلسوزي نداشته باشد و آنها را با تمام وجود درك نكند، نمي تواند تصوير درستي ارايه كند.
اين كارگردان يادآورشد: يك اثر سينمايي زماني مي تواند مخاطب را تحت تاثير قرار دهد كه مضمون آن، فيلم ساز را تحت تاثير قرار داده باشد.

سينماي ايران در نمايشگاه بين المللي كتاب
چادر سينما، با شركت  بيش  از ۲۰ موسسه  و نشريه  تخصصي  سينمايي  در نمايشگاه  بين المللي  كتاب  تهران  گشايش  يافت .
به  گزارش  خبرنگار واحد مركزي  خبر، اين  گردهمايي  فعالان  حوزه  نشر و توليد سينماي  ايران  به  منظور معرفي  فعاليتهاي  تخصصي  سينماگران  در حوزه  مباحث  فني  و پژوهش  هاي  زيرساختي  برگزار مي شود.
برپايي  نشستهاي  تخصصي  با محورهاي  سينماي  ديني ، پويانمايي ، سينماي  معناگرا، سينما و اقتباس  ادبي ، سينما و ادبيات  كودك  و نوجوان ، فيلم نامه نويسي  از ديگر برنامه  هايي  است  كه  با حضور كارشناسان  سينمايي  و علاقه مندان  به  مباحث  هنر هفتم، برگزار خواهد شد.
برپايي  نمايشگاه  عكس  با موضوع  سينما و كتاب ، نمايش  فيلم  كوتاه  ،ديدار هنرمندان  و مسئولان  سينمايي  با مردم  و ميزگرد فيلم  كوتاه  و ادبيات از ديگر برنامه هايي  است  كه  جامعه  سينمايي  براي  ارائه  در اين  همايش  بين المللي  تدارك  ديده  است .
چند فيلم  بلند سينمايي  با موضوع  سينماي  معناگرا نيز كه  در جشنواره  امسال فيلم  فجر با استقبال  تماشاگران  روبرو شده  بود، در چادر سينما به  نمايش  در مي آيد.
بنابر اين  گزارش  ، رويا تيموريان  ،پگاه  آهنگراني ، سروش  صحت  و داريوش  مودبيان ، فردا و در دومين  روز نمايشگاه  بين المللي  كتاب  تهران  در چادر سينما با مردم  ديدار مي كنند.

تجليل از شاعران و نويسندگان
حوزه ايثار در سراي اهل قلم
امسال بنياد شهيد و امور ايثارگران با اختصاص حدود هشت جايگاه و غرفه در نمايشگاه كتاب و مطبوعات و با اجراي برنامه هايي در بخش هاي مختلف نمايشگاه كتاب حضوري فعال دارد.
به گزارش معاون پژوهش و ارتباطات فرهنگي بنياد شهيد و امور ايثارگران، بنياد شهيد و امورايثارگران امسال در سالن هاي خليج فارس، كارنامه نشر، بازار جهاني كتاب در حوزه نشر و سالن سرگرمي ها در بخش كودك و نوجوان حضور مي يابد.
حضور در غرفه شاهد و شاهد نوجوان در بخش مطبوعات و همكاري در غرفه شهداي مطبوعات از ديگر برنامه هاي اين بنياد اعلام شده است.
وي با بيان اين كه سراي اهل قلم نمايشگاه نيز يك روزدراختيار بنياد خواهد بود، افزود: برنامه تجليل از نويسندگان و تلاشگران عرصه ايثار و شهادت، پاسداشت شاعران و نويسندگان حوزه ايثار و شهادت از ديگر برنامه هاي بنياد شهيد و ايثارگران مي باشد.

تازه هاي دنياي رسانه ها
درگيري در عراق و افغانستان، توان نظامي آمريكا را محدود كرده است
ژنرال «ريچارد مايرز» رئيس ستاد مشترك نيروهاي مسلح آمريكا به كنگره اين كشور اطلاع داده كه تمركز نظاميان و تسليحات آمريكا در عراق و افغانستان توان آمريكا را براي شركت در عمليات احتمالي ديگر محدود ساخته است. وي گزارش كرده كه درگيري نظامي در نقطه اي ديگر، با توجه به ادامه تمركز نيرو و حواس ما در عراق و افغانستان، طولاني، خونين و براي مان پرتلفات خواهد بود. اين گزارش قرار بود محرمانه بماند ولي نسخه اي از آن به دست روزنامه هاي آمريكا افتاده و انتشار يافته است.
فرضيه كاميونيتاريانيسم ۲۵ ساله شد
از پيدايش فرضيه «كاميونيتاريانيسم» ۲۵ سال گذشت كه پنجم ماه مه ۱۹۸۰ در پايان يك نشست انديشمندان اعلام شد. اين فرضيه، ليبراليسم و استقلال كامل فرد در جامعه (آزادي اجتماعي بر پايه ليبراليسم) را رد مي كند و مي گويد كه ليبراليسم كه هر گونه فعاليت افراد را در جامعه آزاد مي داند نمي تواند پاسدار دمكراسي واقعي باشد كه بي تفاوتي و عدم دقت از يك سوي و جاه طلبي فردي از سوي ديگر مانع از تحقق آن است. اصحاب و پيروان اين فرضيه به استناد نقايص و ضعف هاي انتخابات عمومي كه در طول قرن ۲۰ در گوشه و كنار جهان برگزار شدند و نيز نتايج اين انتخابات، دمكراسي با تعاريف و صورت فعلي را «مردمسالاري» واقعي نمي دانند كه هدف از آن انتخاب بهترين و شايسته ترين نامزد براي مديريت جامعه است و با توجه به آن نتايج، خواهان تجديد نظر كامل در روش اجراي دمكراسي در جوامع بشري هستند و براي رسيدن به اين هدف تلاش مي كنند. آنها از جمله خواهان تدريس دمكراسي در تلويزيون هاي دولتي هستند كه هدف اصلي از تأسيس آنها آموزش عمومي و ارتقاء اطلاعات و معلومات اعضاي جامعه است.
مشكل شدن دريافت گواهينامه رانندگي در آمريكا
كنگره آمريكا به ضميمه لايحه ۸۱ ميليارد دلاري هزينه هاي نظامي اين كشور در عراق و افغانستان مقرراتي وضع كرد كه پس از قانون شدن، امر دريافت گواهينامه رانندگي در آمريكا را دشوار خواهد كرد. طبق اين مقررات، بايد متقاضي ثابت كند كه تبعه آمريكاست و يا قانوناً حق سكونت در آن كشور را دارد، بنابراين متقاضي پس از تسليم تقاضا بايد روزها و هفته ها منتظر بماند تا مدارك تابعيت و اقامت او به تأييد مقامات برسد و وزارت امنيت ملي نيز بنويسد كه او مورد سوء ظن نيست. تاكنون پس از معاينه چشم و گذرانيدن امتحان كتبي و عملي رانندگي، همان روز به متقاضي گواهينامه داده مي شد. تجديد گواهينامه هاي سابق نيز آني بود. به موجب مقررات تازه، گواهينامه هاي رانندگي در آمريكا متحدالشكل و كامپيوتري (قابل خوانده شدن در ماشين) خواهند شد. علت اتخاذ اين تصميم اين بوده است كه مرتكبين رويداد ۱۱ سپتامبر با نشان دادن گواهينامه هاي رانندگي خود سوار بر هواپيما شده بودند.
تيراندازي به اتومبيل ها در جاده هاي كاليفرنيا
تيراندازي به اتومبيل هاي عبوري در جاده هاي جنوب كاليفرنيا خبر اول ديروز رسانه هاي آمريكا بود كه ظرف دو هفته باعث مرگ چهار تن شده و هنوز انگيزه اين كار روشن نيست. اين تيراندازي ها تاكنون در سه نقطه صورت گرفته است. سال گذشته نيز چنين تيراندازي هايي به صورت محدود صورت گرفته بود. تير اندازي هاي جاري، كاليفرنيايي ها را به ياد تيراندازي هاي سال ۱۹۸۷ جاده هاي اين ايالت انداخته كه شش هفته طول كشيد و تلفات به بار آورد. سال گذشته در ايالت اهايو نيز چنين تيراندازي هاي مرگباري صورت گرفته بود.

رئيس انجمن شاعران ايران تغيير كرد
مهر: محمد رضا محمدي نيكو - شاعر معاصر، به عنوان رئيس جديد انجمن (خانه) شاعران ايران، معرفي و مشغول به كار شد.
پيشتر عباس كي منش - مشهور به مشفق كاشاني به عنوان رئيس انجمن شاعران ايران ازسوي هيأت مديره اين انجمن مشغول به كار بود.
در حال حاضر، مهندس محمد رضا عبدالملكيان، دكتر قيصر امين پور، ساعد باقري و فاطمه راكعي در هيات مديره اين انجمن مشغول به كار هستند، در كنار انجمن شاعران ايران، دفتر شعر جوان نيز فعال است.

سه كتاب از يك نويسنده در نمايشگاه كتاب
محمود طياري، نويسنده نام آشناي معاصر، با ۳ كتاب تازه در نمايشگاه بين المللي كتاب حضور دارد. اين سه عنوان كتاب «رمان سينما» (به فارسي)، «ئي موشته سرخ آلوچه» و «پيله برفي سال» در زمينه شعر و داستان هاي كوتاه گيلكي است. از طياري تاكنون ۲۵ عنوان كتاب ادبيات داستاني، شعر و نمايشگاه منتشر شده است.
وي در مورد كتاب «رمان سينما» كه توسط نشر قطره روانه بازار كتاب شده است به خبرنگار ما گفت: در اين كتاب سه معشوقه خيالي، كه كشتن هيچكدام شان آسان نيست، هر سه با يك نام بازتابي در چهره همسر راوي دارند كه باعث اخلال در رابطه و تشديد بحران زناشويي آنها مي شود و...
مجموعه داستان هاي گيلكي و شعر گيلكي طياري را نشر گيلكان رشت منتشر كرده است.

برگي از تاريخ
شكست نيروهاي دولتي از سالارالدوله و كشته شدن يپرم خان
پنجم مه در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعدد بود كه برخي از آنها از اين قرار است: در سال ۵۹۲ ميلادي سپهبد بهرام مهران (چوبين) سردار ارتش و نابغه نظامي قرن ششم ميلادي ايران درگذشت. وي كه در «ري» به دنيا آمده بود در خراسان خاوري فوت شد. در سال ۱۸۱۸ «كارل ماركس» روزنامه نگار و صاحب فرضيه كمونيسم (سوسياليسم تمار عيار) و مؤلف مانيفست كمونيست و كتاب «سرمايه» به دنيا آمد و ۶۵ سال عمر كرد. در سال ۱۸۲۱ناپلئون بناپارت پس از شش سال تبعيد در جزيره سنت هلن واقع در اقيانوس اطلس در اين جزيره در گذشت. وي پس از شكست در جنگ واترلو، از سوي فاتحان به اين جزيره تبعيد شده بود. در سال ۱۸۶۱ (۶ مه) تاگور شاعر، نويسنده و عارف معروف هند كه برنده جايزه نوبل سال ۱۹۱۳ شد به دنيا آمد. در سال ۱۸۹۳ بورس سهام نيويورك دچار سقوط آزاد شد و سرمايه گذاران را نگران كرد. در سال ۱۹۱۱ (۱۲۹۰ هجري) زنان اصفهان در اعتراض به كمبود نان و خواربار دست به اعتراض خشونت آميز زدند، به شهرداري و ادارات دولتي حمله بردند كه ضمن آن خرابي هايي به بار آمد و شهردار اصفهان كشته شد. مأموران مسلح براي پايان دادن به اين اعتراض به تيراندازي متوسل و شماري مجروح شدند. در سال ۱۹۵۵ سه دولت غربي فاتح جنگ جهاني دوم به آلمان غربي استقلال دادند و اين دولت روز بعد به «ناتو» پيوست. در سال ۱۳۵۹ هجري (۱۹۸۰ميلادي) مصوبه شوراي انقلاب مبني بر لغو مالكيت اراضي موات و معطل مانده در حريم تهران جهت اجرا به شهرداري پايتخت ابلاغ شد و شهردار وقت گفت كه با اين اقدام شورا دست زمين خواران كه زمين هاي كشاورزي و باغ ها را تبديل به اراضي موات مي كنند تا به گزاف بفروشند بسته شد و ما زمين هاي معطل داخل شهر را به فضاي سبز تبديل مي كنيم.
و اينك برگ امروز: شانزدهم ارديبهشت سال ۱۲۹۱ هجري خورشيدي در نزديكي همدان در زد و خورد نيروهاي دولتي با افراد مسلح سالارالدوله پسر مظفرالدين شاه كه ادعاي سلطنت داشت، نيروهاي دولتي شكست خوردند و با برجاي گذاردن مقدار زيادي اسلحه و مهمات فراركردند. از تهران يپرم خان، رئيس نظميه (پليس) و افرادش اعزام شدند كه يپرم خان در زد و خورد ۲۹ارديبهشت با افراد سالارالدوله كشته شد. سالارالدوله سال ها در مناطق غرب ايران با نيروهاي دولتي زد و خورد مي كرد و تا ساوه هم پيشروي كرده بود كه بالاخره شكست خورد.
www.iranianshistoryonthisday.com

پاسخ به پرسش پزشكي
كلسترول
مي گويند اگر سطح كلسترول در خون از حد معيني پايين تر باشد زيان آور است، آيا اين حرف درست است؟ دكتر روزنفلد پاسخ داده است كه اگر سطح كلسترول خيلي پايين برود و در سطح پايين باقي بماند، احتمال ابتلاء فرد به سرطان روده زياد خواهد بود ولي كبد كه كلسترول مي سازد اگر سالم باشد مانع پايين رفتن سطح آن مي شود. در سطح بالا، مرز كلسترول زير خط ۲۰۰ است و اگر بالاتر برود احتمال مشكلات قلبي افزايش خواهد يافت و پايين بردن آن در دست خودتان است كه در مصرف چربي حيواني امساك كنيد و يا اينكه زير نظر دقيق دكتر از داروهاي مربوطه استفاده كنيد. اين داروها براي همه افراد فايده بخش نيستند، بايد قبلاً از سالم بودن كبد و كليه ها اطمينان يافت.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
سلام
بعد از مدت ها، خيلي اتفاقي ديدمش. به سرعت روش رو برگردوند. حق هم داشت. گاهي وقت ها حتي تيزي اندك لبه كاغذ ممكنه دست يه نفرو ببره، چه برسه به تيزي گفتار و رفتار ما آدم ها كه بر ذهن و روح طرف چه خراش ها ايجاد مي كند... بايد به  طريقي جبران مي كردم. جلوتر رفتم و سلام كردم. آروم جوابم رو داد...
علي شيرازي

گشتي در دنياي خبرها
خرس دل رحم
نيويورك : يك خانم ۲۱ ساله در آمريكا به گونه اي عجيب از مرگ گريخت.
او كه به همراه چند خانواده ديگر در جنگل چادر زده بود در هنگام بازگشت به چادر خود متوجه شد كه يك خرس غول پيكر در آن مشغول استراحت است. او پس از مشاهده خرس پا به فرار گذاشت و حيوان خشمگين نيز به تعقيب وي پرداخت.خرس با چند گام بلند خانم بهت زده را به دام انداخت و به كتك زدن وي پرداخت. در همين حال خانم باهوش متوجه شد كه تنها راه نجات، تظاهر به مرگ است به همين دليل فورا ًخود را روي زمين انداخت و بي حركت ماند.
خرس نيز كه تصور مي كرد حريف را از پا درآورده، روي او را با شاخ و برگ درختان پوشاند و صحنه را ترك كرد. خانم جوان با اين حربه از خطر مرگ نجات يافت.
۲۰۰ سال حبس براي سارقان مؤدب
واشنگتن: دو خواهر ۳۰ و ۳۳ ساله در آمريكا با نهايت ادب به انجام چندين فقره سرقت مسلحانه اعتراف كردند. اين دو خواهر كه ۷ بار اقدام به سرقت مسلحانه از بانك ها و فروشگاه ها كرده بودند به عنوان سارقان مؤدب شناخته شده هستند چون همواره پس از ورود به محل سرقت، از صندوقدار خواهش مي كردند كه پول در اختيارشان قرار دهد و در پايان سرقت نيز با سپاسگزاري از همه حاضران از محل مي گريختند در صورتي كه محكوميت آنان در دادگاه ثابت شود حداكثر به ۲۰۰ سال حبس محكوم خواهند شد.
ركورد جهاني نزاع با بالش
بروكسل: ده ها هزار دانشجوي يك دانشگاه در بلژيك، ركورد جهاني نزاع با بالش را شكستند. اين دانشجويان با تجمع در ميدان اصلي شهر با ۴ هزار بالش به كتك كاري با هم پرداختند كه پس از ۵ دقيقه، ميدان شهر مملو از پر شد. هنوز به طور رسمي تعداد شركت كنندگان در اين نزاع اعلام نشده اما گفته مي شود هزار نفر بيشتر از ركورد قبلي در آن حضور داشتند.در پايان اين ركورد شكني ۱۲ هزار دلار جمع آوري شد كه به مؤسسات خيريه اختصاص خواهد يافت.
چسب در قفل هاي مدرسه
فلوريدا: بيش از هزار دانش آموز در فلوريدا پشت درهاي بسته كلاس هاي درس ماندند چون داخل قفل ها چسب ريخته شده بود. به همين دليل، كارمندان مدرسه مجبور شدند، قفل  ۷۵ در را بشكنند كه در اين ميان، هزار دانش آموز تا حدود ۴ ساعت پشت درهاي بسته ماندند. هزينه تعمير قفل ها، بيش از ۶ هزار دلار برآورد شده است.
جنون سرعت
بن: دو روز پيش خودرو يك راننده لهستاني در يك بزرگراه دچار نقص فني شد. به همين دليل يك راننده آلماني كه در همان بزرگراه مشغول  تردد بود ترمز كرد تا به راننده لهستاني كمك كند، اما چون خودرو داراي نقص فني روشن نمي شد، آن را با زنجير به خودرواش بست تا به تعميرگاه برساند.اما راننده آلماني كه مبتلا به بيماري رواني بود با سرعت ۱۶۰ كيلومتر در ساعت در بزرگراه به رانندگي پرداخت كه به همين دليل راننده خودرو داراي نقص فني از ترس شوكه شد. پس از چند دقيقه پليس او را متوقف و روانه كلينيك روانپزشكي كرد.
ممنوعيت سيگاركشيدن حين رانندگي
برلين: تعداد زيادي از نمايندگان مجلس آلمان قصد دارند، سيگاركشيدن حين رانندگي را ممنوع كنند چون آنها معتقدند سيگاركشيدن در پشت فرمان احتمال وقوع سوانح رانندگي را بالا مي برد.يكي از نمايندگان مجلس مي گويد: سيگاركشيدن به اندازه صحبت كردن با تلفن همراه در حين رانندگي خطرناك است. همچنين رانندگان بايد از خوردن شكلات، موز و ساندويچ  در زمان رانندگي كردن پرهيز نمايند.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز: ساعت ۱۳و ۱ دقيقه
اذان مغرب امروز: ساعت ۲۰ و ۱۴ دقيقه
اذان صبح فردا: ساعت ۴ و ۳۴ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و ۸ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
* نگارخانه شيرازي: نمايشگاه نقاشي گروهي از هنرمندان معاصر / از ۱۶ ارديبهشت به مدت ۶ روز / بلوار آفريقا، بالاتر از چهارراه جهان كودك، خيابان پديدار، ساختمان شهروز، طبقه اول / تلفن: ۸۸۸۶۳۳۴
*مركز فرهنگي هنري صبا: نمايشگاه نقاشي استاد حسين محجوبي / از ۱۷ تا ۲۷ ارديبهشت / ميدان فلسطين، خيابان طالقاني، خيابان مظفر، شماره ۵۳ / تلفن: ۶۴۹۴۵۰۸
*نگارخانه الهه: نمايشگاه نقاشي نيلوفر قادري نژاد / ۱۶ تا ۲۷ ارديبهشت / خيابان آفريقا، گلفام، پلاك ۴۷ / تلفن: ۲۰۵۴۱۲۸
*گالري بنفشه: نمايشگاه گروهي چاپ دستي / ۱۶ تا ۲۱ ارديبهشت / ابتداي شيراز جنوبي، كوچه بهار، پلاك ۵۰ / تلفن: ۸۰۳۴۲۴۷
*نگارخانه گل: نمايشگاه نقاشي دانشجويان آكادمي جمهوري آذربايجان (باكو) / ۱۶ تا ۲۸ ارديبهشت / ميدان فاطمي، خيابان جويبار، بن بست ميرهادي غربي، ساختمان نور، شماره ۶۰
*گالري آريا: نمايشگاه ويدئو اينستاليشن و... «رويش سبز» آثار ندا درزي / خيابان ولي عصر، بعد از عباس آباد، كوي زرين، پلاك ۱۷ / تلفن: ۸۷۱۶۴۰۱
*نگارخانه شقاقي: نمايشگاه گروهي نقاشي / ۱۶ تا ۲۲ ارديبهشت / خيابان ولي عصر، روبروي مسجد بلال، كوچه مهري، پلاك ۵۳ / تلفن: ۲۰۴۸۹۱۸
*نگارخانه دريابيگي: نمايشگاه نقاشي هنرمندان و اساتيد / ۱۶ تا ۲۱ ارديبهشت / شهرك غرب، فاز ،۳ خيابان دوم، پلاك ۱۱۶۵ / تلفن: ۸۰۸۳۳۲۷
*نگارخانه نقش جهان: نمايشگاه نقاشي محمدرضا نجف زاده / ۱۶ تا ۲۱ ارديبهشت / ميدان ياسر نرسيده به تجريش، كوچه همايونفر، خيابان آيت الله محمودي، پلاك ۵۹ / تلفن: ۲۷۳۵۲۷۰
*نشر ثالث: نمايشگاه كاريكاتورهاي كامبيز درم بخش با عنوان «بدون كلام» / ۱۷ تا ۲۸ ارديبهشت / كريمخان زند، بين ايرانشهر و ماهشهر، شماره ۱۶۰ / تلفن: ۸۳۲۵۳۷۶
*نگارخانه نقش: نمايشگاه تصويرسازي و حجم پردازي گروهي / تا ۲۰ ارديبهشت / فلكه دوم تهرانپارس، انتهاي جشنواره، فرهنگسراي اشراق / تلفن: ۳ _ ۷۳۲۴۱۱۲
*نگارخانه برگ: نمايشگاه گروهي انجمن هنرمندان نقاش و نمايشگاه هاله آرپاجي اوغلو / تا ۲۲ ارديبهشت، خيابان ولي عصر، بالاتر از ونك، دامن افشار، پلاك ۱/۱۲ / تلفن: ۸۷۸۵۳۳۴
*گالري ضرابي: نمايشگاه نقاشي سميرا ايرانمنش / از ۱۵ تا ۲۰ ارديبهشت / شريعتي، بين حسينيه ارشاد و شهرداري منطقه ،۳ كوچه كاميار، پلاك ۱۹ / تلفن: ۲۲۲۶۲۱۳

گل و گياه
گل خورشيدي
001392.jpg
نام علمي: Clivia miniata
خانواده: AMARYLLIDACEAE
گياه ريزوم دار و هميشه سبز با برگهاي نواري شكل و نيمه افراشته به رنگ سبز تيره كه مستقيماً از سطح زمين مي رويند و طول آنها ۶۰-۴۰ سانتيمتر است. هر يك از ساقه هاي گياه ۲۰-۱۰ گل نارنجي يا قرمز رنگ در فصل بهار يا تابستان توليد مي كند.
نياز ها: مكان نيم سايه كنار پنجره اي رو به شرق و يا غرب، خاك سبك كه داراي زهكش خوب باشد، در فصل تابستان هر دو روز يك بار گياه را آبياري نموده و در زمستان آبياري را كاهش مي دهند و خاك را نسبتاً خشك نگه مي دارند. حداقل دماي قابل تحمل آن در فصل زمستان ۱۰ درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در بهار يا زمستان و يا تقسيم گياه در بهار يا تابستان پس از پايان گلدهي امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |