پنجشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۹۰ - May 5, 2005
مقام معظم رهبري در بازديد از روستاهاي زلزله زده زرند:
دولت فعلي و دولت بعدي بايد بازسازي را
با جديت دنبال كنند
001500.jpg
001506.jpg
فارس: رهبر معظم انقلاب در اجتماع عظيم مردم پرشور زرند كه در ورزشگاه ۲۲ بهمن چشم انتظار ايشان بودند تأكيد كردند: ملت ايران از سختي ها و دشواريها، نردباني براي پيشرفت و ترقي مي سازد و راه آباداني دنيا و آخرت خود را با عزم راسخ ادامه مي دهد.
حضرت آيت الله خامنه اي با تشكر از محبت مردم مومن، فداكار، با فرهنگ و با صفاي زرند ياد قربانيان زلزله سال گذشته منطقه زرند و راور را گرامي داشتند و خاطرنشان كردند: مصايب و بلاياي طبيعي كوچكتر از آن است كه در عزم راسخ شما مردم براي پيشرفت مادي و معنوي خللي ايجاد كند.
ايشان اهتمام به كار مردم و پيگيري مسائل و مشكلات آنان را مهمترين دغدغه نظام اسلامي برشمردند و با توصيه به مسئولان مبني بر سرعت در تصميم گيري و عمل افزودند: اتخاذ تصميمات براي حل مشكلات مردم كافي نيست بلكه بايد اين تصميمات را با پيگيري و جديت، كاملاً عملي ساخت تا مردم، شيريني برنامه ها و تلاشهاي مسئولان را احساس كنند.
حضرت آيت ا... خامنه اي با اشاره به برنامه ريزي انجام شده براي تامين خسارات و بازسازي مناطق آسيب ديده از زلزله زرند افزودند: چه دولت فعلي و چه مسئولان دولت بعدي بايد اين كار را با جديت دنبال كنند و رهبري نيز مراقبت خواهد كرد تا قولها و برنامه هايي كه در اين زمينه اعلام مي شود، تحقق يابد.
ايشان ضمن توصيه به مردم براي تبديل حوادث تلخ زندگي به وسيله اي براي افزايش معنويت و رشد و تكامل افزودند: البته به موازات صبر و استقامت در برابر حوادث تلخ، بايد حقوق خود را نيز پيگيري و مطالبه كرد.
ايشان بار ديگر مقاوم سازي را مهمترين درس زلزله بم براي مسئولان و مردم خواندند و افزودند: كشور ما زلزله خيز است بنابراين هم مسئولان، هم مردم و هم انبوه سازان بايد مقاوم سازي را بسيار جدي بگيرند.
حضرت آيت ا... خامنه اي، ترس دنياي استكبار از پيشرفت ملت ايران را نتيجه استقامت و برخورد صحيح ملت و نظام در برابر تنگناها و تهديدات دشمن دانستند و افزودند: امروز هم كه دشمنان ملت با بلندگوهاي تبليغاتي خود به تهديد جمهوري اسلامي ايران مشغولند ملت ايران در پرتو اعتماد به نفس، آگاهي، عزم راسخ، تقويت ايمان قلبي، همبستگي ملي و مشاركت عمومي راه پرافتخار پيشرفت علمي و مادي و معنوي را ادامه خواهد داد.
در اين مراسم قبل از سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامي  حجت الاسلام بابايي امام جمعه زرند ضمن خيرمقدم به ايشان، رسيدگي سريعتر دستگاههاي ذيربط را به زلزله زدگان اسفند ۸۳ زرند و مناطق اطراف خواستار شد.
حضرت آيت ا... خامنه اي ديروز همچنين با حضور در بهشت زهراي زرند، براي شهيدان سرافراز اين منطقه علو درجات مسئلت كردند.
گزارشهاي دريافتي همچنين حاكي است در مسير حركت رهبر معظم انقلاب از كرمان به زرند، مردم مناطق اطراف از جمله شهر چترود و روستاهاي هوتك، ده زيار، تيك در، قورچونيه و خانوك نسبت به حضرت آيت ا... خامنه اي به ابراز احساسات پرداختند.
گزارش ديگري حاكي است رهبر معظم انقلاب ديروز پس از ورود به شهرستان زرند، از روستاهاي
آسيب ديده اين منطقه بازديد كردند.
ايشان در اين بازديد در جريان آخرين اقدامات مسئولان اجرايي استان كرمان و ستاد امدادرساني شهرستان زرند قرار گرفتند.
ولي امر مسلمين همچنين در جمع آسيب ديدگان اين شهرستان ضمن ابراز همدردي و دلجويي در جريان مشكلات و كمبودهاي آنان قرار گرفت.
مسئولان اجرايي استان كرمان و مسئول ستاد امدادرساني شهرستان زرند هم به هنگام بازديد رهبر معظم  انقلاب گزارشي از آخرين اقدامات انجام شده به استحضار رهبر انقلاب رساندند.

افزايش فشار آمريكا بر مذاكرات هسته اي ايران و اروپا
گروه سياسي: با آغاز اجلاس بررسي معاهده عدم تكثير سلاح هاي كشتار جمعي (NPT) در نيويورك موضوع فعاليت هسته اي ايران به عرصه اظهارنظر بين المللي تبديل شد.
درحالي كه تا روز دوشنبه محور مباحث ديدگاه هاي جمهوري اسلامي و سه كشور اروپايي بود. مجددا آمريكا وارد مباحثات هسته اي ايران و اروپا شد و ديگر كشورها را هم وادار به موضع گيري در اين خصوص كرد. نماينده آمريكا با اشاره به احتمال ازسرگيري محدود غني سازي در اصفهان، ايران را براي داشتن فعاليت هسته اي صاحب صلاحيت ندانست و بر ممنوعيت هرنوع فعاليت هسته اي از سوي ايران تأكيد كرد. آمريكا در مذاكرات جانبي اين اجلاس نيز فشار بر ايران را در دستور كار قرار داد. در اين خصوص روز گذشته روزنامه واشنگتن پست نوشت: يك مقام آمريكايي با ادعاي اين كه وزير امور خارجه فرانسه در ديدار با رايس متعهد شده است در صورت ازسرگيري فعاليت هاي مربوط به غني سازي در ايران از گزينه شوراي امنيت حمايت كند گفت: واشنگتن از روز سه شنبه بررسي گزينه هاي شوراي امنيت را آغاز كرده است.
اين روزنامه افزود: يك مقام عالي رتبه اروپايي كه خواست نامش فاش نشود گفت: اگر ايران هر گونه فعاليت مربوط به غني سازي را آغاز كند، آلمان، فرانسه و انگليس مذاكرات با تهران را پايان يافته تلقي خواهند كرد.
واشنگتن پست به نقل از مقامات آمريكايي كه خواستند نامشان فاش نشود، ادامه داد: ميشل بارنيه، وزير امور خارجه فرانسه در ديدار با كاندوليزا رايس، همتاي آمريكايي اش در واشنگتن به وي اطمينان داده است در صورتيكه ايران به وعده هايش عمل نكند، فرانسه از ارجاع پرونده تهران به شوراي امنيت حمايت خواهد كرد.
به نوشته اين روزنامه، بارنيه همچنين گفت: فرانسه معتقد است كه مي توان از رويارويي نهايي جلوگيري كرد.
بر اساس گزارش اين روزنامه آمريكايي بارنيه در جمع سردبيران و خبرنگاران روزنامه واشنگتن پست درخصوص مذاكرات اروپا با ايران گفت: ما با چشمان كاملا باز اين مذاكرات را دنبال مي كنيم.مذاكرات از نظر فرانسه شكننده و مشكل است.
وزير امور خارجه فرانسه ادامه داد: هدف اصلي ما دريافت تضميني عيني است مبني بر اينكه برنامه هسته اي ايران منحصراً بر استفاده صلح آميز متمركز خواهد بود.اما هنوز چنين تضميني را دريافت نكرده ايم.
بارنيه گفت: بايد هر قدر زمان كه لازم است براي اين مساله به كار گيريم.
گفت وگوي سولانا و رايس
خبرگزاري فرانسه هم به نقل از كاندوليزا رايس با متهم كردن ايران به دنبال كردن برنامه سلاح هاي هسته اي گزارش داد كه ايران نبايد به بهانه دنبال كردن برنامه هسته اي غيرنظامي، سلاح هسته اي توليد كند.
ايسنا به نقل از كاندوليزا رايس، وزير امور خارجه  آمريكا كه پس از ديدار با خاوير سولانا، رئيس سياست خارجي اتحاديه اروپا در واشنگتن در جمع خبرنگاران صحبت مي كرد، افزود: ايران بايد تعهدي بسيار روشن بدهد مبني بر اينكه به الزامات بين المللي اش پايبند است و تحت پوشش برق هسته اي غير نظامي برنامه سلاح هاي هسته اي را دنبال نكند.اين گزارش هم چنين به نقل از سولانا ضمن اشاره به اينكه در غير اين صورت اين مساله مي تواند به شوراي امنيت ارجاع شود مدعي شد: ايران عواقب ارايه نكردن تضمين درخصوص اهداف هسته اي اش را مي داند.
اختلاف اروپا و آمريكا
البته روزنامه الشرق الاوسط به نقل از منابع ديپلماتيك نوشت كه كشورهاي اروپايي از آمريكا ترسي ندارند و به اين ترتيب از اختلاف نظر اروپا و آمريكا درخصوص مذاكره با ايران خبر داد.اين روزنامه چاپ لندن به نقل از منابع نزديك در مذاكرات ايران و اروپا افزود كه در هفته گذشته اختلافاتي بين اروپا و آمريكا بر سر مذاكره با ايران رخ داده است.
اين منابع گفتند كه نمايندگان فرانسه، آلمان و انگليس به مقامات آمريكا اعلام كردند كه مردود شناختن مذاكرات از سوي آمريكا امري بي اثر و بي نتيجه خواهد بود.
خبرگزاري فرانسه در خبر ديگري گزارش داد، رئيس هيات هاي چين در كنفرانس بازنگري معاهده منع گسترش سلاح هاي هسته اي و معاون وزير امور خارجه روسيه از حل برنامه هسته اي ايران در چارچوب آژانس بين المللي انرژي اتمي حمايت كردند.
اين خبرگزاري فرانسوي ادامه داد: ژانگ يان، رئيس هيات چين گفت كه پكن تمايل دارد مساله هسته اي ايران در چارچوب آژانس بين المللي انرژي اتمي حل و فصل شود.
سرگئي كيزلياك، معاون وزير امور خارجه روسيه نيز طي اظهاراتي مشابه گفت: مذاكرات و مشاورات كنوني براي حل مساله هسته اي ايران كافي است.
انتخابات و پرونده هسته اي
يك روزنامه انگليسي به تحليل ارتباط پرونده هسته اي ايران و انتخابات رياست جمهوري نهم پرداخت.
فايننشال تايمز نوشت توافق واشنگتن با اتحاديه اروپايي به منظور جستجوي راهي مشترك براي محدود ساختن برنامه هسته اي ايران، آتش انتخابات رياست جمهوري اين كشور در ماه ژوئن را تندتر كرده است و باعث دل و جرأت يافتن محافظه كاران علاقمند به رويارويي با شيطان بزرگ شده است.
بيشتر ايرانيان، با عنايت به حمايت آمريكا از برنامه هسته اي شاه پيش از انقلاب اسلامي، بر اين باورند كه با وجود تهديدات آمريكا و اروپا به ارجاع پرونده اتمي ايران به شوراي امنيت سازمان ملل دولت ايران نبايد از برنامه غني سازي اورانيوم چشم پوشي كند. به گفته يك ديپلمات ايراني، در زمينه مسئله هسته اي، مردم جلوتر از ما حركت مي كنند.اين روزنامه مي افزايد: فشار آمريكا به نفع محافظه كاران در ايران تمام مي شود، نه به نفع كساني كه خواستار تغييرند.

به نشان اعتراض
معاون مطبوعاتي وزير ارشاد جلسه
انجمن صنفي روزنامه نگاران را ترك كرد
فارس: محمد صحفي كه روز سه شنبه در نشست انجمن صنفي روزنامه نگاران شركت كرده بود بخاطر اهانت سخنرانان به رهبري انقلاب جلسه را ترك كرد.
سيد محمد صحفي معان مطبوعاتي وزير ارشاد كه در تحصن انجمن صنفي روزنامه نگاران به مناسبت روز آزادي مطبوعات شركت كرده بود پس از آنكه محسن كديور دبيركل انجمن دفاع از آزادي مطبوعات در سخنان خود به مقام معظم رهبري توهين كرد با اعتراض اين نشست را ترك كرد.
صحفي پس از ترك اين جلسه با ارسال نامه اي خطاب به وزير ارشاد ضمن ارايه گزارش آنچه در نشست انجمن صنفي مطبوعات روي داده خواستار برخورد با اين گونه رفتارها شد.
رجبعلي مزروعي عضو شوراي مركزي انجمن صنفي روزنامه نگاران در اين خصوص ضمن تكذيب ترك جلسه توسط صحفي با هدف اعتراض گفت: اولا ما از آقاي صحفي براي شركت دراين جلسه هيچ دعوتي انجام نداده بوديم و ايشان خود داوطلبانه در اين نشست شركت كرد.
مزروعي همچنين هرگونه توهين به مقام معظم رهبري را در نشست ديروز انجمن صنفي روزنامه نگاران تكذيب كرد.
گفتني است، بنا به اظهار برخي از افراد نزديك به محافل راديكال دوم خردادي سخنان آقاي كديور در راستاي طرح كلي اين جريان بر تحريك مسئولين امنيتي و انتظامي جهت بازداشت و برخورد قضايي با ايشان است تا بتوانند در آستانه انتخابات رياست جمهوري فضاسازي به نفع خود بنمايند.

سفر اروپايي بوش شنبه آغاز مي شود
ايرنا: جرج  بوش ، رئيس  جمهوري  آمريكا، در روزهاي  ۷ تا ۱۰ مه  ( ۱۷ تا ۲۰ ارديبهشت )براي  شركت  در مراسم   يادبود شصتمين  سالگرد پايان  جنگ  جهاني  دوم  به اروپا مي رود.
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از واشنگتن ، سفر اروپايي  بوش  شنبه از كشور لتوني  در حوزه  درياي  بالتيك  آغاز مي شود.
رئيس  جمهوري  آمريكا در شهر ريگا، پايتخت  لتوني  در اجلاسي  با حضور سران سه  كشور حوزه  بالتيك : لتوني ، استوني  و ليتواني ، شركت  مي كند.
براي  اين  سه  كشور حوزه  بالتيك ، پايان  جنگ  جهاني  دوم  تنها به  معناي تغيير اشغالگران  اين  كشورها از نيروهاي  آلمان  نازي  به  نيروهاي  شوروي سابق  بود.
بوش  در آستانه  سفر به  لتوني  در نامه اي  خطاب  به  رئيس  جمهوري  لتوني نوشته  است : در سفر به  منطقه  بالتيك ، به  ازخودگذشتگي  آمريكا و ملت هاي ديگر در شكست  نازيسم ، اداي  احترام  خواهم  كرد.
به  گفته  سخنگوي  دفتر رئيس  جمهوري  لتوني ، بوش  در اين  نامه  افزوده  است : پايان  جنگ  جهاني  دوم  براي  غرب  اروپا به  معناي  آزادي  بود، اما براي  اروپاي  مركزي  و شرقي ، پايان  جنگ  جهاني  دوم به  معناي  ضميمه  شدن  كشورهاي  استوني ، لتوني  و ليتواني  به  شوروي  سابق  و تحميل  كمونيسم  بود.
بوش  پس  از سفر به  لتوني ، براي  شركت  در مراسم  پايان  جنگ  جهاني  دوم  در روز هشتم  ماه  مه  ( ۱۸ ارديبهشت ) به  كشور هلند خواهد رفت .
بيش از ۸ هزار سرباز آمريكايي  هنگام  حمله  نيروهاي  متفقين  به  آلمان  نازي  در اين  محل  كشته  شدند.
بوش  در اين  سخنراني  بر عزم  خود براي  مبارزه  با خودكامگي  در سراسر جهان  تأكيد خواهد كرد و به  مقايسه  مبارزه  ۶۰ سال  پيش  با اقتدارگرايي  و نبرد امروز با تروريسم  خواهد پرداخت .
بوش  در سفر به  هلند با يان  پيتر بالكينند نخست  وزير هلند نيز ديدارو گفت وگو مي كند.رئيس  جمهوري  آمريكا پس  از هلند به  مسكو پايتخت  روسيه  مي رود تا شاهد آئين  ويژه  شصتمين  سالگرد پيروزي  متفقين  در جنگ  جهاني  دوم  بر آلمان  نازي باشد.
بوش  بعدازظهر روز يكشنبه  آينده  در مسكو با ولاديمير پوتين  رئيس جمهوري  روسيه  ديدار خواهد كرد.

هابرماس : پيامدهاي  حمله  به  عراق 
حاميان  اين  جنگ  را به  تفكر واداشته  است
هابرماس : پيامدهاي  حمله  به  عراق  حاميان  اين  جنگ  را به  تفكر واداشته  است 
برلين -ايرنا: يورگن   هابرماس  فيلسوف  مشهور آلماني  با بيان  اينكه  جنگ  عراق يك  تجاوز برضد حقوق  ملل  بود ،گفت : از ديدگاه  من ، پيامدهاي  مشكوك  و مبهم  جنگ  آمريكا عليه  عراق  حتي  حاميان  اوليه  اين  جنگ  را به  تفكر و تامل  جدي  واداشته  است .
هابرماس  در گفت  وگو با شماره  ديروز روزنامه  آلماني  دي  ولت  گفت : سقوط صدام  حسين  و برگزاري  انتخابات  در عراق  را نمي توان  نتيجه  كافي  و قانع كننده  تجاوز به  اين  كشور دانست .
وي  افزود: اين  نتايج  هيچگاه  نمي تواند توجيهي  باشد تا در شرايط مشابهي  بار ديگر چنين  تجاوزي  صورت  گيرد.
وي  تصريح  كرد: جامعه  بين المللي  نمي تواند مسئوليت  دههاهزار قرباني  ديگر را به  عهده  بگيرد.
اين  نويسنده  معروف  آلماني  با اشاره  به  اوضاع  كنوني  عراق  تأكيد كرد: اميدوارم  كه  حداقل  يك  حكومت  نسبتا ليبرال  در عراق  تشكيل  شود.
هابرماس  در ادامه  با تأكيد بر ضرورت  مخالفت  روشنفكران  جهان  باتجاوزكاري هاي  آمريكا افزود: صرفنظر از حقوق  بين الملل  ما بايد به  عنوان روشنفكر حداقل  اين  عذاب  وجدان  اخلاقي  را داشته  باشيم  و همواره  اين  سئوال را مطرح  كنيم  كه  آيا مي توان  مورد عراق  را عموميت  داد؟ اين  فيلسوف  آلماني  گفت : به دلايل  اصولي  و مطلوب ، اكثر حكومت ها و مردم جهان  در هيچ  مرحله اي  از جنگ  آمريكا عليه  عراق  حمايت  نكرده  است .
هابرماس  افزود: سئوال  اينجاست  كه  چرا سياستمداران  دمكرات  در غرب  تحت تاثير بزرگترين  اعتراض ها در لندن ، رم ، مادريد، بارسلونا، پاريس  و برلين كه  از زمان  پايان  جنگ  جهاني  دوم  تاكنون  بي سابقه  بود قرار نگرفتند و اين اعتراض ها را در حاشيه  قرار دادند.

طرح پرونده دخانيات در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي
خاتمي:  قبل از صدور حكم ، رسانه ها هتك حيثيت نكنند
001503.jpg
ايسنا: جلسه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي ديروز با حضور سران قوا تصميم گيري كرد كه طي چند ماه آينده، گزارشي از روند فعاليت اين ستاد تهيه و به مقام معظم رهبري ارائه شود؛ به همين منظور و براي تسريع در كار، سران سه قوه، ۲ هفته ديگر نيز جلسه اي خواهند داشت.
اين جلسه با حضور سيد محمد خاتمي رئيس جمهور، غلامعلي حدادعادل رئيس مجلس شوراي اسلامي و   شاهرودي رئيس قوه قضاييه با محور ارائه گزارش فعاليت هاي سه قوه در اين زمينه، برگزار شد.
در اين جلسه، ايزد پناه سخنگوي ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي، صفدرحسيني وزير اقتصاد و دارايي، نيازي رئيس سازمان بازرسي، موحدي سرپرست مجتمع قضايي امور اقتصادي، حسين فدايي، عبداللهي و مصباحي مقدم نمايندگان مجلس شوراي اسلامي نيز حضور داشتند و پس از پايان جلسه، سران سه قوه، بر مبارزه جدي با مفاسد اقتصادي، تأكيد و روند رسيدگي و فعاليت ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي را مثبت ارزيابي كردند.
رئيس جمهوري اسلامي ايران، روند مبارزه با مفاسد اقتصادي را روند مناسبي خواند و اظهار داشت كه اين روند معقول تر شده و سر و صدا كمتر است؛ اگر توقع اين باشد كه يك شبه تمام مسائل حل شود، نمي شود.
سيدمحمد خاتمي، پس از پايان جلسه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي كه با حضور سران سه قوه تشكيل شد، در جمع خبرنگاران، گفت: مسأله مفاسد اقتصادي مسأله پيچيده و گسترده اي است؛ اينكه توقع داشته باشيد طي يك يا دو سال منتفي شود، كار غيرممكني است و ثانيا بايد روال و روندي انتخاب شود كه سازوكارها به گونه اي ايجاد نشود كه امكان فساد در آن بيشتر باشد و بايد با مفسدان برخورد شود.
وي ادامه داد: بسياري از مواردي كه وجود داشته است به ضرورت قضايي نشده يعني قبل از اينكه به يك جرم بزرگ سياسي تبديل شود، شناخته و جلوي آن گرفته شده است كه اگر نبود فعاليت هاي ستاد و بخش هاي مختلف حسب توصيه هاي مقام معظم رهبري و ستاد، شايد امروز شاهد سوءاستفاده هاي بيشتري بوديم.
رئيس جمهوري خاطرنشان كرد: قوه قضاييه پرونده هاي زيادي داشته و پيگيري كرده است اما حتي الامكان بنا بر اين بوده كه آبروي افراد حفظ شود مگر اين كه به جايي برسد كه ابراز و اظهار آن در جامعه مؤثر باشد.
خاتمي تصريح كرد: دستگاه هاي مختلف بايد براي شناسايي نقطه ها و گلوگاه هايي كه منشأ فساد مي شود، موظف شوند و علاوه بر لوايحي كه در مجلس است، دولت در ستاد سلامت اداري، جلوي بسياري از رويه هاي موجود را با بخش نامه ها و نظارت ها و مسئوليت هاي وزرا گرفته  است.
وي، روند مبارزه با مفاسد اقتصادي را روند درستي عنوان كرد و گفت: اين روند معقول تر شده است، سر و صدا كمتر است و اگر توقع اين باشد كه يك شبه تمام مسائل حل شود، نمي شود.
مقام معظم رهبري، آرمان و جهت گيري را مشخص مي كنند ما بايد ارزيابي كنيم كه در اين جهت گيري گام برداشتيم يا خير.
رئيس جمهوري خاطرنشان كرد: البته ممكن است در برخي موارد سستي و كاستي در كار ما باشد؛ گزارشي كه آمد گزارش كاملي بود و قرار شد طي دو هفته اعضاي ستاد بررسي دقيق تري كنند و نقاط ضعف و قوت مشخص شود و آن گزارش را به مقام معظم رهبري ارائه كنيم و تصور مي كنيم مي توان بخش هاي قابل توجهي را در اختيار افكار عمومي قرار داد.
وي در پاسخ به سوال خبرنگاري كه پرسيد آيا پرونده مديرعامل شركت دخانيات در اين جلسه بررسي شد؟ گفت: كار ستاد، بررسي پرونده ها نيست؛ در اين ستاد راهكارها و رويه ها را ارائه مي كنيم؛ البته شايد گزارش برخي از پرونده ها ارائه شود؛ در دخانيات مانند جاهاي ديگر مسائلي مطرح شده و پيگيري مي شود و اگر اتهامي وجود داشته باشد، اتهام، تفهيم و به دادگاه مي رود؛ اين بايد مسير خود را طي كند. ستاد كه نمي تواند وارد كاري شود كه قوه قضاييه مي كند.
خاتمي افزود: آنچه به نظر ما آمد، نه در مورد اين پرونده بلكه هر پرونده ديگري اين است كه بي جهت سر و صدايي كه خلاف شرع و قانون و اخلاق است، نبايد ايجاد شود.
رئيس جمهوري گفت: قبل از اينكه جرمي ثابت و حكمي صادر شود، اين كه بياييم در ذهن جامعه توقعاتي ايجاد كرده و هم نسبت به برخي افراد هتك حيثيت شود، درست نيست. وسايل ارتباط جمعي و كساني كه تريبون دارند بايد دقت كنند. اگر مسير قانوني را طي كنيم مشكلي پيش نمي آيد. هيچ كس حاضر نيست حيثيت افراد قبل از اثبات جرم، لكه دار شود.
وي تصريح كرد: گلايه ما از دستگاه ها و وسايل ارتباط جمعي اين است كه گاهي كارهايي انجام مي دهند كه با معيارهاي شرعي و اخلاقي و قانوني تطابق ندارد و اميدوارم بتوانيم با رعايت موازين اسلامي و انساني جامعه را سالم تر حفظ كنيم و به گونه اي نبايد عمل كرد كه اين گونه تلقي شود كه فساد در همه جا وجود دارد. ممكن است اشكالي وجود داشته باشد اما اشكال بايد مسير طبيعي خود را طي كند.
خاتمي در خصوص روند مذاكرات هسته اي ايران، خاطرنشان كرد: ما يك حق و مطالبه قانوني داريم كه بايد عملي شود بنابراين اين مساله كه ما دست از حق خود برداريم، از اول هم گفتيم و حالا هم مي گوييم كه برايمان قابل قبول نيست.
رئيس جمهوري درباره مذاكره در اين زمينه گفت: مبناي ما بر مذاكره و تفاهم است و مي دانيم فشارهايي از سوي برخي از قدرت ها در صحنه بين المللي وجود دارد كه چيزهايي را بر ما تحميل كنند؛ ما اميد داريم اروپايي ها با تمام ملاحظاتشان در مسير حق و عدالت و رسيدن به تفاهم حركت كنند، ما نااميد نيستيم.
خاتمي تصريح كرد: آن چه گفته شده اين است كه ما طرح و ايده هايمان را داريم و گفتيم اما آنها در مقابلش ايده اي نداشته و در عين حال ما قطع مذاكرات را اعلام نكرديم، ما مذاكره خواهيم كرد.
وي گفت: ممكن است تصميم بگيريم در برخي از فعاليت هايي كه هنوز تا غني سازي فاصله دارد، مقدماتي انجام دهيم اما بناي ما بر ادامه مذاكرات است و هرجا لازم باشد و دوستان اروپايي ما آمادگي داشته باشند، مذاكرات ادامه خواهد داشت.
همچنين رئيس قوه قضاييه هم پس از جلسه سران قوا در پاسخ به اين سوال كه با توجه به بيانات مقام معظم رهبري مبني بر اين كه با شروع مبارزه با مفاسد اقتصادي، عربده مفسدان اقتصادي بلند مي شود، چه زماني اين عربده  شنيده خواهد شد؟ گفت: برخي از عربده ها بلند شده، ولي آنها در زندان هستند.
آيت الله هاشمي شاهرودي افزود: در اين جلسه گزارشي از عملكرد ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي ارائه و درباره برنامه هايي كه انجام شده و برنامه هايي كه بايد انجام گيرد بحث و بررسي شد.
وي گفت: معتقدم اطلاع رساني در خصوص مبارزه با مفاسد اقتصادي كم بوده است اما اگر درباره پرونده هايي كه رسيدگي شده و لوايحي كه مجلس و دولت داشته اند به درستي اطلاع رساني شود، نقاط مثبت و ارزنده زيادي وجود دارد.
غلامعلي حدادعادل نيز در حاشيه جلسه ديروز سران قوا در خصوص مبارزه با مفاسد اقتصادي به خبرنگاران گفت: مجلس در مقايسه با قوه قضاييه و قوه مجريه در مبارزه با مفاسد اقتصادي، وظيفه خاصي دارد و آن وظيفه اين است كه با تصويب قوانين راه هاي ساختاري ورود مفاسد اقتصادي را ببندد؛ مجلس بيشتر عقبه اين مبارزه را تأمين مي كند و خط مقدم اين جبهه قوه قضاييه و مجريه هستند.
رئيس مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به اين سوال كه چه تعداد لايحه، از ستاد به مجلس ارائه شده است، گفت: تعداد دقيق لوايح را نمي دانم اما لايحه پولشويي، لايحه اصلاح قوانين گمرك و بازار اوراق بهادار هم اكنون در دست بررسي است و مجلس هر هفته يكي از اين لوايح و طرح هاي اقتصادي را مطرح مي كند و بيشترين هماهنگي بين مجلس و دولت در زمينه مسايل اقتصادي است.
همچنين سخنگوي ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي با بيان خوش بيني اعضاي ستاد نسبت به اقدامات انجام شده، ابراز داشت كه مقام رهبري پس از ارائه گزارش ستاد، خوشحال مي شوند.
عبدالرضا ايزدپناه پس از پايان جلسه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي با حضور سران قوا، به خبرنگاران گفت: اقدامات در دولت و قوه قضاييه به حدي پيشرفت كرده كه اگر اين ستاد تعطيل و خود قوا، كار را ادامه دهند، در آينده شاهد سالم سازي بسترهاي اقتصادي و كم شدن فساد در كشور و اصلاح امور خواهيم بود.
سخنگوي ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي درباره مهمترين اقدامات انجام شده در چهار سال اخير، ادامه داد: وقتي كه اقدامات و كارهاي انجام شده را تطبيق كرديم در تمام موارد اقدامات بالايي انجام شده است.

يادداشت
وقتي كلام كم مي آورد
محمدجواد جعفريان
پنج دفعه! ديگر چفيه اي همراه همراهان رهبري نيست تا بر دوش ايشان قرار گيرد!
ابتداي ورود به گلزار شهداي كرمان پنج چفيه سفيد روي دوش رهبر قرار گرفته ولي هر بار يكي از زناني كه جزو بستگان شهدا و سر مزارها هستند، چفيه از «آقا» طلب مي كنند و... . خواهر يك شهيد هم دست به خلاقيت مي زند و با گرفتن راه آقا مسئله اي ديني درباره حج مي پرسد و اين كه چطور مي تواند در كنار خانه خدا نايب الزياره ايشان هم باشد. رهبر از سالن شش هزار نفري تلاش و برنامه ديدار با خانواده شهدا و ايثارگران مستقيم به گلزار شهدا آمده و كمي خسته به نظر مي رسد اما پاسخ زن كه قرار است به زودي حاجيه شود را با حوصله مي دهد.
وقتي بخش خبري ساعت چهارده صدا و سيما به همان الفاظ خشك و بيات شده هميشگي از ديدار ظهر دوشنبه جمعي از خانواده هاي شهدا و ايثارگران استان كرمان با رهبري مي گويد هنوز تعدادي از مادران و همسران و فرزندان شهدا به رغم اصرار و توضيح مسئولان سالن تلاش، به گمان اين كه «آقا» در پشت جايگاه مشغول اقامه نماز و صرف نهار هستند، منتظر ايستاده اند تا از نزديك با ايشان صحبت كنند. از همه سوزدارتر صداي گريه پربغض «زهرا شمسي» هفت ساله، فرزند شهيد محمدرضا شمسي است كه مي گويد ديروز آقا را ديده و دستش را بوسيده و امروز مي خواهد دوباره او را ببيند تا برايش شعر هم بخواند! بقيه هم با گريه او، گريه مي كنند.
روش ها و قالب هاي خبرنويسي متداول، هنوز آنقدر باهوش و فهميده نشده اند كه تمام يك رويداد را به نيكويي روايت كنند و گوينده خبر ساعت چهارده سيما هنوز هم در حال گزارش كردن روز دوشنبه سفر «آقا» به كرمان است اما از برخي گفته ها در ديدار با خانواده شهدا و... هيچ نمي گويد. همان حرف هايي كه صداي گريه مردم را به سقف نقره اي سوله مي رساند: «مرگ كه ناگزير است و خواهد آمد، اين كه انسان روغن ريخته را خود به قيمت سعادت ابدي در راه خدا بدهد زيركي و البته سعادت است. شهادت مرگ تاجرانه است و مرگ آدم هاي عالم كه نصيب كمتر كسي مي شود.» البته قبل از اين صحبت ها نيز وقتي «سحر خسروي» هشت ساله دختر شهيد علي خسروي با تأكيد شيرين و پركسره اش بر كلمات متن كوتاهي كه با كمك دختر همسايه شان نوشته و با همراهي مادرش حفظ كرده را مي خواند، صداي گريه مردم را ضعيف ترين ضبط صوت ها هم ضبط مي كنند. دل داغ ديده زودتر مي شكند:« مِي خواهم براي باباي زيبا رويم بگويم كه از بهترين بندگان خدا بود، من همان نوبهار باغ زندگيت هستم كه اينك قد كشيده ام... من هم دوست داشتم پدري داشته باشم و او را بابا صدا كنم و او را ببوسم. پدر خوبم من شكايتي ندارم ولي دلم برايت تنگ شده. مادرم سعي مي كند جاي خالي تو را برايم پر كند اما افسوس كه نمي تواند... پدرجان داغت از ياد نمي رود ولي همواره براي تعجيل در ظهور امام زمان(عج) دعا مي كنم. چون برگشت شما را درروي ايشان مي بينم. رهبرم قلب كوچكم تقديم تو باد.» اين جمله آخر گفته هاي سحر است كه پدر شهيدش را هرگز نديده است. رهبري نيز متأثر شده است اما بلافاصله صحبت هايش را آغاز مي كند و لحن كلام« آقا »فضاي زير سقف نقره اي را زود عوض مي كند:« خدا نصرتش را نصيب تنبل ها نمي كند و از افراد بي كاره و بي خيال، اگرچه مؤمن حمايت نمي كند... جوان ها خيلي بايد مراقب باشند، دخترها خيلي بايد مراقب باشند... نبايد با يك گناه و انحراف خودمان را از ارزش بيندازيم... » بيرون سالن هوا باراني شده است.

روحاني در ديدار رئيس كميسيون سياست خارجي كنگره اسپانيا:
اروپا به دنبال طولاني كردن روند مذاكرات است
ايسنا: روحاني گفت: اجازه نخواهيم داد از تعليق داوطلبانه ايران سوء استفاده شود و چنين تصور شود كه ايران را مي توان به توقف فعاليت اتمي سوق داد.
دكتر روحاني، دبير شوراي عالي امنيت ملي در ديدار روز گذشته جوزپ آنتوني ليدا، رييس كميسيون سياست خارجي كنگره اسپانيا با وي ضمن اشاره به روابط خوب ايران و اسپانيا در گذشته و تعميق روابط و مناسبات دو كشور در سالهاي اخير گفت: طرف ايراني آمادگي ارايه تسهيلات لازم به بخش خصوصي اسپانيا براي حضور در ايران را دارد.
وي با قدرداني از اسپانيا به هنگام رياست دوره اي بر اتحاديه اروپا در تروريست شناختن گروهك منافقين در زمينه فعاليت هسته اي ايران گفت: جمهوري اسلامي  ايران براساس اعتقادات ديني با هرگونه توليد و گسترش سلاح هاي كشتار جمعي مخالف است.
وي با اشاره به اين كه ايران با هزاران مصدوم شيميايي از قربانيان سلاح هاي كشتار جمعي است بر جديت طرفهاي اروپايي در مجازات شركتهايي كه به رژيم صدام در ساخت سلاح هاي شيميايي كمك كرده بودند تأكيد كرد.
دبير شوراي عالي امنيت ملي سپس به اهميت مذاكرات بازنگري معاهده NPT در نيويورك اشاره كرده و گفت: متاسفانه كشورهاي دارنده سلاح هسته اي نه تنها تاكنون براي خلع سلاح قدمي برنداشته اند بلكه برخي نظير آمريكا به دنبال برقراري تبعيض مضاعف در معاهده NPT مي باشند.
وي با تأكيد بر اهميت اجراي متوازن NPT در دو بخش احترام به حقوق كشورها در بهره مندي از فناوري هسته اي صلح آميز و ضرورت خلع سلاح كامل كشورهاي دارنده سلاح هسته اي گفت: آمريكايي ها درصددند بحث توليد سوخت هسته اي را فقط به كشورهاي خاصي اختصاص دهند كه اين مساله با حقوق اعضاي NPT مبني بر بهره مندي همه اعضا از حق مشروع غني سازي صلح آميز مغايرت دارد.
دكتر روحاني همچنين با تأكيد بر عزم جدي ايران براي دستيابي به فناوري هسته اي صلح آميز به همكاري شفاف ايران با آژانس اشاره كرد و با توجه دادن طرف اسپانيايي به پايبندي ايران به مقررات NPT و همچنين اجراي داوطلبانه پروتكل الحاقي گفت: به رغم پيشرفت در مذاكرات با سه كشور اروپايي به نظر مي رسد اروپا به دنبال طولاني كردن روند مذاكرات است كه اين مساله از نظر مردم ما پذيرفتني نيست.
دبير شوراي عالي امنيت ملي افزود: ما براي اعتمادسازي به صورت داوطلبانه فعاليت غني سازي را به حالت تعليق درآورديم، اما در عين حال اجازه نخواهيم داد از تعليق داوطلبانه ايران سوء استفاده شود و چنين تصور شود كه ايران را مي توان به توقف فعاليت اتمي سوق داد.
وي با توجه به پيشنهادات اخير ايران به اروپا گفت: الان توپ در زمين اروپا است كه به تعهدات و قولهاي خود عمل نمايد.
جوزپ آنتوني ليدا، رئيس كميسيون سياست خارجي مجلس اسپانيا نيز در اين ديدار با تأييد نظرات دكتر روحاني در زمينه صلح آميزبودن فعاليت هسته اي صلح آميز ايران گفت: اتحاديه اروپا به دنبال فريب ايران نيست، بلكه معتقد است به ثمر رسيدن مذاكرات به زمان بيشتري نياز دارد.
وي با بيان اين كه اسپانيا شكي ندارد هدف ايران از فعاليت هسته اي صلح آميز است گفت: اروپا در مذاكره با ايران به ملاحظات آمريكا نيز توجه دارد؛ هر چند به دنبال اجازه گرفتن از آمريكا نيست.
وي تأكيد كرد كه اعمال حقوق قانوني ايران مورد تأكيد اسپانيا مي باشد.

نگاه
مردم را از خودمان بدانيم
علي اكبر اشعري
ديروز صبح تصميم گرفتم براي شركت در مراسم افتتاحيه هجدهمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران به محل نمايشگاه بروم. به نزديك درب نمايشگاه در خيابان سئول رسيدم؛ ديدم جمعيت نسبتاً زيادي ايستاده اند و اصرار به ورود به داخل محوطه نمايشگاه دارند، از آن طرف هم مأموريني محكم به درها چسبيده اند تا بجز كساني كه كارت ورود دارند، كسي وارد نشود. در ميان جمعيت چند نفر غيرايراني هم بودند كه مات و مبهوت اين اشتياق و آن امتناع تلاش مي كردند راهي از ميان اين جمعيت فشرده براي ورود پيدا كنند. ظاهراً آقاي رئيس جمهور در داخل نمايشگاه مشغول بازديد از غرفه ها بودند و اقتضاي رعايت نكات امنيتي براي حفاظت از ايشان اين بود. فكر كردم اولاً شايسته نيست كه با مردمي چنين مشتاق كتاب و فرهنگ چنين برخوردي شود. مگر آنها كه كارت ورود داشتند با اينها چه فرقي داشتند؟ تازه مگر كارت دارها همه همان كساني هستند كه ارشاد دعوتشان كرده؟ در اينگونه موارد خيلي ها كارتشان را به ديگراني كه فكر مي كنند از خودشان مشتاق ترند مي دهند. ثانياً با اين همه فن آوريهاي نوين كه معمولاً در خيلي از جاها از آنها استفاده مي شود چه نيازي بود به اين كارها؟ و بالاخره اين كه ارشاديها اين همه زحمت مي كشند تا بالاخره با كتابخوان تر كردن مردم سطح فرهنگ عمومي را بالاتر ببرند؛ خوب كه چه بشود؟ بهتر نيست همانطور كه بزرگان ما فرموده اند: «كونوا دعاه الناس بغير السنتكم» با غير زبانتان (اعمالتان) مردم را (به كار خوب) دعوت كنيد، عمل كنيم و مردم را از خودمان بدانيم؟

جلسه هيات دولت به رياست عارف تشكيل شد
ايسنا: جلسه هيات دولت صبح ديروز به رياست دكتر محمدرضا عارف، معاون اول رئيس جمهور تشكيل شد.
احمد معتمدي، وزير ارتباطات و فن آوري اطلاعات در اين جلسه گزارشي از ايجاد و تجهيز دفاتر ارتباطات و فن آوري اطلاعات روستايي، به هيات دولت ارايه كرد.بر اساس اين گزارش، ۱۰ هزار روستاي كشور به دفاتر فن آوري اطلاعات و ارتباطات روستايي تجهيز خواهند شد.
در ادامه اين جلسه، لايحه صندوق بيمه حوادث طبيعي مطرح و از تصويب دولت گذشت.هدف از تامين اين صندوق جبران خسارت هاي وارده به واحدهاي مسكوني ناشي از حوادث طبيعي به ويژه سيل و زلزله مي باشد.
يكي ديگر از مصوبات اين جلسه حذف ممنوعيت مراجعه كنندگان خويش فرما به بيمارستان خيريه بوده است.بر اساس اين مصوبه، افرادي كه به صورت خويش فرما (پرداخت هزينه بيمه توسط خود) بيمه مي شوند، مجازند براي درمان بيماري هاي خود به بيمارستان هاي خيريه مراجعه كنند.

انتقاد هاشمي از حاكميت سليقه افراد به نام شرع
ايسنا: رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام صبح روز چهارشنبه در ديدار اعضاي مجمع اسلامي كاركنان بانكها گفت: فاصله تفاوت سود در بازار سرمايه و پول نامعقول است.
وي افزود: لازم است در بازار عرضه و تقاضا تعادل ايجاد كرد.
هاشمي رفسنجاني اظهار داشت:  در اقتصاد راهكارهاي دستوري جواب نخواهد داد، بلكه راه مشخص و عقلاني آن است كه سرمايه هاي سرگردان را جهت داد تا در خدمت مشكلات و توسعه قرار گيرد.
وي افزود: سرمايه هاي مخرب در بخش هاي مختلف، موذيانه در گردش است، اما با ورود بخش خصوصي و تقويت بازار بورس و ايجاد تعادل مي توان با سرمايه هاي داخلي، اعتبارات خارجي و سرمايه هاي ايرانيان خارج از كشور به سمت پيشرفت و توسعه با جهش بسيار مناسب حركت كرد.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام تأكيد كرد:  اگر توقع داشته باشيم با درآمد نفت و ماليات مي توان هم مشكلات را حل و هم توسعه ايجاد كرد، اشتباه است.
وي در بخشي ديگري از سخنانش با اشاره به قانون مصوب مجلس شوراي اسلامي در مورد نظام بانكداري اسلامي كه به تأييد امام خميني (ره)، رسيده است، گفت: اگر عاملان به خوبي و طبق قانون عمل نمايند اين قانون هم كارآيي دارد و هم شرعي است.
هاشمي رفسنجاني با اشاره به اوضاع سياسي، اجتماعي و اقتصادي كشور گفت: اگر سليقه افراد به نام شرع بخواهد حاكميت كند، مخرب است.
وي افزود: مردم مي توانند با حفظ مقررات، انتقاد كنند، نظر و پيشنهاد دهند و نبايد مانع شد.
در ابتداي اين ديدار دبير كل مجمع اسلامي كاركنان بانكها و تعدادي از اعضاي اين مجمع با ارائه گزارشي از روند شكل گيري مجمع اسلامي كاركنان بانكها و نظام بانكداري، از  هاشمي رفسنجاني جهت حضور در نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري دعوت به عمل آوردند.

تكذيب عضويت دبير شوراي نگهبان
در شوراي مصلحت سنجي اصولگرايان
ايسنا: سخنگوي شوراي نگهبان، عضويت دبير اين شورا در شوراي مصلحت سنجي اصول گرايان را تكذيب كرد.
غلامحسين الهام درباره مطرح شدن عضويت دبير شوراي نگهبان در شوراي مصلحت سنجي اصول گرايان، اظهار داشت: شوراي نگهبان در امر انتخابات قطعا ناظر بي طرفي است و بر انجام انتخابات رياست جمهوري مثل ساير انتخابات به صورت انتخاباتي قانونمند با حفظ حقوق مشروع همه كانديداها، رقابت سالم و قانوني تأكيد دارد و قطعا انتخابات با همين اصول برگزار خواهد شد.
وي اظهار داشت: اين كه دبير شوراي نگهبان در شورا يا مجمعي با هر عنواني مثل آن چه گفته شده - شوراي مصلحت سنجي - و مانند آن عضويت دارد، درست نيست و اين مورد را تكذيب مي كنيم.
الهام با تأكيد بر اين كه آيت الله جنتي عضو هيچ شورا يا مجمعي با عناوين گفته شده نيست، اظهار داشت: همان طور كه گفته شد، انتخابات را بايد با رعايت اصول قانوني، بي طرفي و با وظايف دقيق ناظران انجام دهيم تا اين همبستگي ملي و مشاركت فراگير برگزار شود.
وي گفت: به اعتقاد ما اعتماد متقابل مردم و شوراي نگهبان براي برگزاري اين انتخابات مبتني بر قانون و كاملا بي طرفانه از طرف شوراي نگهبان و مبتني بر رقابت قانونمند و سالم و حفظ حقوق همه نامزدهايي كه تأييد صلاحيت شده باشند، از لوازم اين همبستگي و مشاركت فراگير است.
الهام يادآور شد: هر جهتي كه بخواهد به اين اطمينان متقابل لطمه وارد كند، قطعا در جهت القاي شايعاتي است كه در راستاي يك جنگ رواني براي نشاط انتخاباتي رقم زده مي شود.

بررسي طراحي فضا براي مخفي
نگهداشتن نوشته هاي رأي دهندگان
ايسنا: رئيس ستاد انتخابات استان تهران، با تأكيد بر تعيين تكليف تعداد نمايندگان هيات نظارت در شعب اخذ راي، گفت: وزارت كشور مي تواند در قالب لايحه اي، تفسير مجلس شوراي اسلامي در اين خصوص را اخذ كند.
علي اوسط هاشمي با يادآوري اين مطلب كه در دوره قبلي انتخابات اعضاي نمايندگان شوراي نگهبان و هيات نظارت در برخي از شعب اخذ راي حتي به ۱۵ نفر رسيده بود، افزود: اين در حالي است كه فرمانداران كه بار اصلي اجرايي انتخابات را بر عهده دارند، طبق قانون يك نماينده در شعب اخذ راي دارند.
وي با ذكر اين نكته كه كم بودن اعتبار اجرا به گونه اي است كه پوشش دهنده پنجاه درصد هزينه ها مي تواند باشد، ادامه داد: زماني كه شوراي نگهبان رديف بودجه و اعتبارات قابل توجهي نداشت، قانونا تدارك و پشتيباني اعضاي هيات نظارت بر عهده وزارت كشور و فرمانداران بود ولي هم اكنون شرايط بسيار متفاوت شده است و لازم است تعيين تكليف شود.
هاشمي بر حفظ و صيانت از عقايد و نظرات راي دهندگان در شعب اخذ راي تأكيد كرد و با اشاره به اينكه در اين دوره از انتخابات مكان يا مكان هايي در شعب اخذ راي براي مخفي نگاه داشتن آنچه كه راي دهندگان در شعب اخذ راي در برگه هاي راي مي نويسند، مشخص مي شود، گفت: كميته اجرايي ستاد انتخابات استان تهران مطالعات خود در زمينه طراحي چنين فضايي در شعب اخذ راي انجام داده است.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |