پنجشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۹۰ - May 5, 2005
دوازدهمين نمايشگاه مطبوعات افتتاح شد
همزمان با افتتاح رسمي  نمايشگاه كتاب از سوي رئيس  جمهور؛ دوازدهمين نمايشگاه مطبوعات نيز افتتاح شد و آماده پذيرش علاقمندان به حوزه نشر و مطبوعات مي باشد.
به گزارش ايسنا، بيش از ۱۳۰۰ نشريه در دوازدهمين نمايشگاه مطبوعات شركت دارند.
۱۲۳۴ نشريه سراسري و محلي، ۶۴ روزنامه سراسري، ۸ روزنامه ورزشي، ۲۸ اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي، ۷۰۰ نشريه در قالب خانه مطبوعات، ۱۴ انجمن صنفي، ۱۳ خبرگزاري، ۲ مركز تحقيقات و نظرسنجي و ۴ موسسه خدمات رساني در اين نمايشگاه حضور دارند.
امسال براي نخستين بار غرفه اي براي بزرگداشت شهدا و مفقودين عرصه مطبوعات در نظر گرفته شده است.
همچنين خانه كاريكاتور در نظر دارد نمايشگاهي هشت روزه از آثار كاريكاتوريست هاي ايراني با موضوعات انتخابات، توصيه به آمريكا و عدالت اجتماعي به نمايش بگذارد.
همچنين در نمايشگاه امسال حضور برخي از كانديداها را نيز شاهد خواهيم بود.
كانديداها فرصت داشتند تا روز سه شنبه سيزده ارديبهشت براي نشست هاي خود در نمايشگاه با ستاد برگزاري نمايشگاه تماس بگيرند و تا روز گذشته كواكبيان، لاريجاني، ولايتي، مهرعليزاده و قاليباف براي حضور اعلام آمادگي كرده اند.
در مراسم افتتاحيه نمايشگاه مطبوعات سيد محمد صحفي معاونت مطبوعاتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: يكي از مهمترين محورهاي سياست هاي فرهنگي كشور تقويت جايگاه مطبوعات، دفاع از آزادي بيان و قلم، به رسميت شناختن تكثر آرا، احترام به قانون، پرهيز از خودسري و برخورد سليقه اي است كه براي تحقق آن در اين ۸ سال فعاليت بسياري شده است و موفقيت ماندگاري اين مقطع همواره در جامعه مطبوعاتي ما باقي خواهد ماند. جامعه ما به رغم كمبودها و نقدهاي وارده به مطبوعات در اين فاصله ظرفيت مطبوعات را تجربه كرد. استقلال مطبوعات و پرچمداري آزادي قلم و ايفاي بهترين نقش به عنوان ركن چهارم جامعه در ۸ سال اخير به نوعي بوده است كه ديگر بركندن درخت تنومند مطبوعات قابل تصور نيست.
صحفي در ادامه اشاره كرد: از مهمترين شاخصه هاي توسعه مطبوعات اين است كه ۲۰۰۰ عنوان مجوز نشر در ۴ سال اخير بيشتر صادر شده است و سالانه حدود ۷۰۰ درخواست جديد در وزارت ارشاد ثبت مي شود كه نشانگر فضاي پويا در روزنامه نگاري و مطبوعات است. در اين فاصله نشريات تخصصي و استاني نيز بسيار رشد يافته اند و ۶۰ درصد از افزايش صدور مجوزها مربوط به نشريات محلي بوده است. در اين مدت ما از ارتقاي كيفي مطبوعات نيز غافل نبوده ايم و در فواصل مختلف مطبوعات آسيب شناسي شده اند و نتايج آن به رسانه ها ارسال شده است. در زمينه مباني ارزشي و ديني در مطبوعات، رسانه هاي قرآني و دفاع مقدس نيز فعاليت هايي انجام شده است. همچنين به آموزش روزنامه نگاران و خبرنگاران هم اهتمام ورزيده ايم كه تعداد آموزش ديدگان اين عرصه ۳۰ درصد از پيش بيني برنامه ۵ ساله جلوتر بوده ايم. تامين امنيت شغلي و نهادينه كردن آزادي مطبوعات، تدوين نظام جامع رسانه ها، تدوين ميثاق اصول اخلاق حرفه اي روزنامه نگاري، واگذاري امور به بخش هاي غيردولتي از ديگر فعاليت هاي دولت در حوزه مطبوعات بوده است.

رئيس جمهوري در مراسم گشايش هجدهمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران:
آنان كه دغدغه هويت دارند بايد از آزادي انديشه حمايت كنند
رئيس جمهوري از شوراي شهر و شهردار تهران به
خاطر همكاري با دست اندركاران برگزاري نمايشگاه تقدير كرد
001434.jpg
گروه علمي فرهنگي: رييس جمهور سيد محمد خاتمي، ديروز در آخرين ماه ارديبهشت دوره رياست جمهوري ۸ ساله خود، هجدهمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران را افتتاح كرد.
به گزارش خبرنگار ما، در اين مراسم كه رييس جمهوري از مهندس مهدي چمران رييس شوراي شهر، به عنوان فردي بافرهنگ و همچنين به دليل همكاري وي با دست اندركاران برگزاري نمايشگاه به شكل ويژه اي تشكر كرد، سفرا، كارداران، نمايندگان فرهنگي كشورهاي خارجي در ايران و همچنين نمايندگان مجلس شوراي اسلامي و نمايندگان شوراي شهر حضور داشتند.
خبر برگزاري نمايشگاه كتاب تهران را كه با مساعدت شوراي شهر تهران، برگزاري آن در محل فعلي ممكن شده است، در صفحه ۶ بخوانيد.
گروه علمي- فرهنگي: هجدهمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران ديروز طي مراسمي با حضور سيدمحمد خاتمي رئيس جمهور، احمد مسجدجامعي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، ناشران، نويسندگان و جمع كثيري از فرهيختگان و علاقه مندان حوزه فرهنگ در محل دائمي نمايشگاههاي بين المللي تهران برگزار شد.
به گزارش خبرنگار همشهري در مراسم افتتاح نمايشگاه كتاب، ناشران برگزيده سال ۸۳ نيز معرفي شدند و جوايز خود را از دست رئيس جمهور دريافت كردند.
رئيس جمهور در مراسم گشايش نمايشگاه كتاب به شكل گيري هويت پايدار در متن آزادي اشاره كرد و گفت: آنان كه دغدغه  هويت دارند بايد از آزادي هويت و انديشه حمايت كنند.
سيدمحمد خاتمي افزود: آزادي به هيچ وجه به معناي ولنگاري نيست بلكه آزادي در كنار خود محدوديت قانوني دارد. اگر حد آزادي را بدانيم از آزادي درستي برخورداريم.
رئيس جمهور با اشاره به اين كه تحجر، واپس گرايي و محدوديت آزادي و عقلانيت در هر جا از جمله اسلام راه انحرافي، منحط و محكوم است اظهار داشت، عقلانيت و آزادي در بطن آموزه هاي اسلامي است. هر جا اين مسأله در صدر باشد، جامعه به سوي اعتلاء و پيشرفت خواهد رفت.
خاتمي آفت بزرگ بشر را دور شدن از معيارهاي عقلاني و عدل ذكر كرد و گفت: هيچ وقت تاريخ بشر مانند امروز در معرض تهديد نبوده است.
رئيس جمهور در ادامه سخنانش تأكيد كرد: جنگ، ترور و گسست هاي اجتماعي از مسائلي است كه در طول تاريخ مثل امروز سابقه نداشته است چرا كه ريشه آنها در يك نوع منطق و فرهنگ است كه اين مسأله مخالف آزادي و عقلانيت است. اين منطق اجازه داده است تا هر كسي كه با منافع و سليقه هاي او مخالف است با قدرت با او برخورد كند. اگر بشر مي خواهد از اين مسأله رهايي يابد بايد بكوشد تا اين منطق را در دنيا دگرگون كند.
وزير ارشاد: ۲۳۰ هزار عنوان كتاب در دولت خاتمي منتشر شده است
پيش از سخنان رئيس جمهور، احمد مسجد جامعي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي طي سخناني با اشاره به اين كه بيش از ۲۳۰ هزار عنوان كتاب از سال ۷۶ تا پايان سال ۸۳ در دوران هفت ساله دولت آقاي خاتمي منتشر شده است گفت: از ميان كتابهاي منتشر شده در اين دوره،  بيشترين عنوانها مربوط به كتابهاي ديني بوده است؛ ضمن اين كه تعداد مقالات حوزه دين در هفت سال گذشته با تعداد اين مقاله ها از ابتداي شكل گيري مطبوعات تا سال ۷۶ برابري مي كند.
وي رشد گسترده نويسندگان و پژوهشگران را نشان از سياست دولت در حمايت از جوانان و ايجاد فضاي گفت وگوي صميمانه دانست و افزود: مديران حوزه فرهنگ همواره از حقوق قانوني اهل فرهنگ، هنر و بيان انديشه هاي آنان دفاع كرده اند.
وزير ارشاد خاطر نشان كرد: پيش نويس لايحه حوزه فرهنگ در برنامه پنج ساله تدوين شده كه با كمترين تغيير در دولت، مجلس و مجمع تشخيص مصلحت مورد تأييد قرار گرفته است.
وي افزود: محور اين برنامه صيانت از هويت ديني و ملي ايران، اهتمام به حقوق خرده فرهنگ ها رونق اقتصاد فرهنگي و گسترش حضور در عرصه هاي بين المللي است.
معرفي ناشران برگزيده سال ۸۳
در ادامه اين مراسم ناشران برگزيده سال ۸۳ در بخش هاي مختلف از سوي هيأت داوران معرفي شدند.
هيات  داوران  انتخاب  ناشر، متشكل  از نمايندگان  تشكل هاي  صنفي  تهران  و شهرستان ها، نويسندگان  و ديگر كارشناسان  حوزه  نشر، ناشران  برگزيده  سال  ۸۳ را معرفي  كرد.
در حوزه  كتاب  كودك  و نوجوان ، بخش  ناشران  بخش  خصوصي  تهران ، هيات  داوران  ضمن  تشكر از انتشارات  «شباويز» ، انتشارات  «قدياني» و «پيدايش » را به طور مشترك  به  عنوان  ناشران  برگزيده  سال  ۸۳ معرفي  كرد.
هيات  داوران  در بخش  خصوصي  شهرستان ها، از انتشارات  «مشهد» تقدير كرد اما هيچ  ناشري  را به  عنوان  برگزيده  معرفي  نكرد.
برپايه  اين  گزارش ، در بخش  ناشران  وابسته  به  دستگاه هاي  دولتي  و عمومي ، انتشارات  «كانون  پرورش  فكري  كودكان  و نوجوانان » و انتشارات  «مدرسه» به  طور مشترك  به  عنوان  ناشران  برگزيده  سال  انتخاب  شدند.هيات  داوران  همچنين  در حوزه  كتاب هاي  بزرگسالان ، انتشارات  «اساطير» را به  عنوان  ناشر برگزيده  سال  معرفي  كرد.
در حوزه  ناشران  بخش  خصوصي  بزرگسالان  شهرستان ها نيز هيات  داوران  انتشارات  «انصاريان  قم » را به  عنوان  ناشر برگزيده  معرفي  كرد.
در بخش  ناشران  بخش  دولتي  و عمومي  بزرگسال ، انتشارات  «سمت » به  عنوان  ناشر برگزيده  سال  ۸۳ انتخاب  و معرفي  شد.ناشران  برگزيده  سال  ۸۳ توسط  «سيد محمد خاتمي » رييس  جمهور  مورد تقدير قرار گرفتند.
هجدهمين  نمايشگاه  بين المللي  كتاب  تهران  كه  در محل  دايمي  نمايشگاه هاي  بين المللي  تهران  توسط  سيد محمد خاتمي  رييس  جمهور  گشايش  يافت تا ۲۴ ارديبهشت  ماه ادامه  دارد.

رئيس قوه قضائيه در همايش سراسري دادستان هاي سراسر كشور :
نيروهاي امنيتي و انتظامي اجازه پرونده سازي ندارند
گروه اجتماعي - زهرا رفيعي: رئيس قوه قضائيه در همايش سراسري دادستان هاي سراسر كشور با انتقاد از برخوردهاي دستگاه هاي انتظامي با متهمان از دادستان ها خواست تا سعي كنند پرونده ها در دادسرا تشكيل شود.
رئيس قوه قضائيه در اولين همايش سراسري دادستان هاي كل كشور با اشاره به اين كه آئين دادرسي كيفري هم اكنون در دست هيأت منتخب در حال رسيدگي است، گفت: اميدواريم به زودي نهايي شده و در دولت و مجلس به تصويب برسد. در تدوين آئين دادرسي جديد سعي شده تا از آخرين دستاوردهاي روز و تجربيات دادستان هاي كشور استفاده شود.
وي با اشاره به اين كه براساس قانون اساسي دو وظيفه ايجاد امنيت و اجراي عدالت بر عهده دستگاه قضايي نهاده شده است گفت: اين دو هدف براي جامعه ما كافي نيست. دستگاه قضايي و مسئولان آن بايد سعي كنند تا احساس امنيت در مردم ايجاد شود. اگر عدالت اجرا شود ولي مردم احساس عدالت نداشته باشند، فكر كنند اطاله دادرسي مي شود و قضات با مردم بد برخورد كنند، دستگاه قضايي در كار خود موفق نبوده است. ما بايد شيوه اي را انتخاب كنيم كه مردم احساس اجراي عدالت داشته باشند. احترام و تقدير مردم از دستگاه قضايي در اين بخش شكل مي گيرد.
وي در ادامه گفت: براساس آئين دادرسي جديد دادستان و قاضي ديگر جزو مجموعه دولت نيستند. در سيستم قبلي دادستان بيشتر دنبال حفظ حقوق دولت و حاكمين بودند اما در ديدگاه ما دستگاه قضايي مدافع حقوق مردم است. دادسرا احياء كننده حقوق شهروندان است. از برخي از دادسراها گزارش رسيده كه داديارها و دادستانها به نيروي امنيتي اجازه پرونده سازي مي دهند و بعد پرونده را به دادگاه تحويل مي دهند. اين خلاف فقه و قانون است. نبايد دستگاه قضايي مخصوصاً دادسراها و دادستان ها خود را فقط موظف به گرفتن حقوق دولت بدانند. بخش دادسرايي و محاكم وامدار مردم هستند و بايد حافظ منافع مردم باشند نه دولت.
وي با تأكيد بر اين كه همبستگي ملي يك استراتژي براي نظام است گفت: اين طور نيست كه ايجاد امنيت را فقط از طريق تشكيلات اداري انتظامي و امنيتي بتوان ايجاد كرد. راه اندازي ستادهاي حفاظت اجتماعي راهي مطمئن و كم هزينه براي مقابله با جرايمي است كه معمولاً از طرف كشورهاي ديگر مورد انتقاد قرار مي گيرد. اين در حالي است كه استفاده از حضور مردم هيچ منافاتي با اقتدار انتظامي و قضايي دستگاه ها ندارد. قاضي، داديار و دادستان و ماموران نيروي انتظامي جايگاه خود را دارند. آنچه باعث ايجاد امنيت در مردم مي شود استفاده از روش هاي مدني است نه شيوه هاي نظامي گري و بگيروببندي. در گذشته نيروهاي بسيج افراد را مي گرفتند و مي بردند در مسجد يا زيرزمين مسجدي استنطاق مي كردند. آن شيوه بسيار غلطي بود.
رئيس قوه قضائيه با تأكيد بر اين كه پرونده بايد با حضور داديار و بازپرس در دادسرا ايجاد شود گفت: قاضي جايگاه خود را با جايگاه امنيتي و نظامي اشتباه نكند. البته دولت هم به عنوان يك شخصيت حقوقي يك وظيفه دارد ولي نمي توان ريش و قيچي را به دست آنها سپرد.
سيد محمود هاشمي شاهرودي در ادامه گفت: شنيده ام در برخي دادسراها مهري طراحي شده كه بر روي پرونده ها زده مي شود و پرونده، به جاي رسيدگي در دادسرا به ضابطين و يا نيروهاي امنيتي ارجاع داده مي شود. اگر قرار است در دادسرا تحقيق صورت نگيرد پس چرا دادسراها را احيا كرديم؟ اين مهرها را بشكنيد.
وي خطاب به ۴۰۰ نفر از دادستان هاي كل كشور گفت: تحقيقات بايد در حضور قاضي انجام شود و اگر نياز به حضور او در صحنه وقوع حادثه باشد بايد روشي خاص براي حضورش اتخاذ شود. استنطاق كار قاضي است نه ضابط دستگاه قضايي. در برخي پرونده ها ديده ام فردي ادعا كرده است كه شخصي ديگر جرمي را مرتكب شده است. اين ادعا به عنوان اقرار آن شخص در نظر گرفته شده است.
هاشمي شاهرودي در مورد نحوه بازجويي از افراد به دادستان هاي كل كشور گفت: بياييم به خاطر به اقرار درآوردن متهمان پرونده هاي اقتصادي از مسايل اخلاقي، ارتباطات شخصي زن و بچه آن متهم، عكس هاي شخصي و... استفاده نكنيم تا آن فرد به كار نكرده اقرار كند. وي در ادامه در مورد نحوه جلب افراد گفت: آن قدر گناهان كبيره تر از تأخير در پرداخت چك وجود دارد كه نيازي به جلب افراد آن هم به آن شكل كه مي دانيم نباشد. طوري در جلب افراد برخورد مي شود انگار آنها مجرم و تروريست هستند. كلانتري ها حق احضار ندارند و اين حق مربوط به قضات مي شود. ما دادسراها را براي احياي عدالت راه اندازي كرديم نه احياي قدرت نيروي انتظامي.
رسيدگي به جرايم اينترنتي
سعيد مرتضوي دادستان تهران در ادامه مراسم همايش سراسري دادستان هاي كل كشور در مورد عملكرد دادستاني تهران گفت: بعد از احياي دادسراها متوجه شديم كلاهبرداري از طريق پيش فروش مسكن بيشترين پرونده هاي دادسراي نواحي بيست و ششگانه تهران را شامل مي شود.
براي جلوگيري از اين اقدام برگه هاي پيش سند براي واحدهاي مسكوني با همكاري شهرداري تهران صادر  شده است. از ۸ ماه پيش كه اين كار شروع شد تاكنون يك مورد هم شكايت در مورد كلاهبرداري از پيش فروش هاي مسكن نشده است.
وي مكانيزه كردن اخذ وثيقه را ديگر اقدام دادستاني تهران عنوان كرد و در ادامه افزود:
از ديگر اقدامات دادستاني تهران كه قابل الگوبرداري براي ساير دادستاني ها است ، تشكيل ستاد  شناسايي و كنترل مجرمان حرفه اي است كه تاكنون براي ۳۲۰۰ نفر از مجرمين اين كار صورت گرفته است. همه شعبات دادسراهاي تهران دسترسي به سابقه افراد را دارند.
سعيد مرتضوي در مورد ساير اقدامات دادستاني تهران گفت: رسيدگي به پرونده هايي كه بيش از دو ماه در دادستاني تشكيل شده بودند، رسيدگي به جرايم اينترنتي به صورت مجزا، رسيدگي به مسأله قاچاق مخابرات و بحث فيلترينگ و همچنين استفاده از اساتيد دانشگاهها از ديگر اقدامات دادستاني است.
در ادامه اين برنامه دادستان استان اصفهان به گزارش عملكرد و مشكلاتي كه براي انجام فعاليت هاي دادستاني ها وجود دارد پرداخت.
دستگاه قضايي در مسير اصلاح
عبدالواحد موسوي لاري وزير كشور در اين مراسم با اشاره به عملكرد وزارت كشور در سالهاي اخير در راستاي احقاق حقوق شهروندان گفت: مسير حركت مجموعه مديريت كشور توجه به كرامت انساني بوده است. در قوه قضاييه احياي دادسراها، توجه به حقوق كودكان، صدور بخشنامه رئيس قوه قضاييه در رابطه با حقوق شهروندي، بخشنامه هايي با موضوع جرم زدايي و زندان زدايي و همچنين مجازاتهاي جايگزين حبس نشان مي دهد دستگاه قضايي در مسير اصلاح قرار دارد.
وي با اشاره به اين كه انتظار مردم از ما رسيدگي به مسائل فارغ از تمايلات شخصي است ،گفت: جامعه انتظار دارد در مسائلي همچون مسائل سياسي، اجتماعي و مطبوعاتي با پذيرش اصل تنوع سليقه ها تصميم گيري شود. چرا كه تبعات تصميم گيري در اين حوزه ها به دستگاههاي اجرايي بازمي گردد.
وي در بخش ديگري از سخنانش به انتظار مردم از دستگاههاي نظارتي براي سالم برگزار شدن انتخابات اشاره كرد و گفت: نقطه همكاري دستگاه اجرايي با دستگاه قضايي در همين جا شكل مي  گيرد، اين كه نگذاريم هيچ يك از كانديداها از امكانات دستگاههاي دولتي، تريبون هاي نماز جمعه، مطبوعات و ... براي تبليغات استفاده كنند و اگر تخلفي صورت گرفت و ما به قوه قضايي ارجاع داديم به خوبي رسيدگي شود.وي در ادامه گفت: قانون انتخابات رياست جمهوري صريح تر از ساير قوانين انتخاباتي نحوه حضور بخش هاي مختلف را تبيين كرده است كه نيروهاي انتظامي نبايد در انتخابات حضور داشته باشند. چندي پيش رئيس ستاد كل نيروهاي مسلح نيز با صدور بخشنامه اي به اين موارد تأكيد كرد. در اينجا نياز به تشريك مساعي با دستگاه قضايي وجود دارد.
موسوي لاري با اشاره به درخواست وزارت كشور از احزاب براي كنترل ستادهاي انتخاباتي از دادستانها خواست تا در جهت اجراي قانون همكاري داشته باشند.

براي اولين بار در تاريخ سازمان ملل يك استاد دانشگاه تهران
به رياست كميسيون حقوق بين الملل U.N رسيد
ايرنا: دكتر «جمشيد ممتاز» عضو ايراني  كميسيون  حقوق  بين الملل  سازمان  ملل  متحد به  رياست  اين  كميسيون  برگزيده  شد.
دفتر نمايندگي  ايران  در مقر اروپايي  سازمان  ملل  در ژنو با اعلام  اين  خبر، افزود: دكتر ممتاز دو روز قبل  از سوي  اعضاي  ۳۴ نفره  كميسيون  حقوق  بين الملل  سازمان  ملل  متحد به  اين  سمت  برگزيده  شد.
اين  حقوقدان  ايراني  در سال  ۱۳۸۰ خورشيدي  از سوي  مجمع  عمومي  سازمان  ملل  به  عضويت  كميسيون  حقوق  بين الملل  اين  سازمان  انتخاب  و مشغول  به  كار شد.
اين  براي  اولين  بار است  كه  يك  حقوقدان  ايراني  رياست  كميسيون  حقوق  بين الملل  سازمان  ملل  متحد را بر عهده  مي گيرد.
كميسيون  حقوق  بين الملل  كه  يكي  از اركان  مجمع  عمومي  سازمان  ملل  محسوب  مي شود، وظيفه  تدوين  و توسعه  حقوق  بين الملل  را بر عهده  دارد.
مسئوليت  سازمان هاي  بين المللي  در قبال  اعمال  خلاف  اين  سازمان ها در رابطه  با كشورها و اشخاص  حقوقي  و حقيقي  و بررسي  چگونگي  جبران  خسارات  احتمالي  در تعاملات  ايشان ، تدوين  قوانين  موضوع  «حمايت  ديپلماتيك » مرتبط  با نقض  حقوق  اتباع  يك  كشور در ديگر كشورها و تدوين  قوانين  موسوم  به  «حق  شرط  در معاهدات  بين المللي » از عمده  امور و وظايف  اين  كميسيون  است .
اين  حقوقدان  ايراني  قرار است  در كميته  ششم  مجمع  عمومي  سازمان  ملل  در پاييز آينده  گزارش  كميسيون  حقوق  بين الملل  را به  مجمع  عمومي  ارايه  كند.دكتر ممتاز استاد دانشگاه  تهران  و مشاور وزير امور خارجه  ايران  در امور حقوقي  است  و همچنين  رياست  گروه  علمي  حقوق  بشر در دانشكده  حقوق  و علوم  سياسي  دانشگاه  تهران  را بر عهده  دارد.

نتايج آزمون كارشناسي ارشد اعلام شد
معترضين تا زمان توزيع كارنامه صبر كنند
گروه علمي فرهنگي: سازمان سنجش آموزش كشور به داوطلبان معترض به نتايج آزمون كارشناسي ارشد دانشگاه ها توصيه كرد كه براي اعلام اعتراض خود تا زمان توزيع كارنامه ها صبر كنند. نتايج مرحله اول آزمون كارشناسي ارشد دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي كشور صبح ديروز از طريق سايت اينترنتي سازمان به نشاني www.sanjesh.org اعلام شد و چنانچه داوطلبي به نتايج آن اعتراض دارد بايد تا زمان توزيع كارنامه صبر كند. به گزارش ايسنا نحوه اعلام اعتراض داوطلبان در كارنامه آنها اعلام شده است.

پايگاه اطلاعاتي خانوارهاي آسيب پذير
و فاقد سفره غذايي ايجاد مي شود
001431.jpg
ايسنا: مديركل دفتر فقرزدايي و سياست هاي جبراني وزارت رفاه از تدوين چارچوب اوليه اجرايي طرح امنيت غذا و تغذيه گروههاي آسيب پذير بويژه در مناطق دچار خشكسالي و در چهار استان محروم كشور خبر داد.
نجات اميني هدف كلي اجراي طرح امنيت تغذيه را ارائه راهكار براي هدفمند كردن حمايت تغذيه اي از اقشار آسيب پذير در مناطق گرفتار خشكسالي عنوان و تصريح كرد: از اهداف اين طرح تعيين الگوي افزايش دسترسي به مواد مغذي به تفكيك گروههاي اصلي مواد غذايي در جوامع روستايي و شهري بر اساس سطح گروه بندي، تعيين الگوي افزايش توان خريد مواد غذايي براي اقشار آسيب پذير در جوامع روستايي و شهري، تعيين الگوي ارتقاي سطح بهداشت جامعه به منظور كاهش عوامل زمينه اي سوء تغذيه، تعيين الگوي درمان مناسب بيماريهايي كه زمينه ساز بيماري هاي تغذيه اي و سوءتغذيه هستند و تعيين الگوي بسترسازي فرهنگي در زمينه تامين و مصرف مواد غذايي و الگوي استاني برقراري ايمني غذا از توليد تا مصرف است.
اميني با تاكيد بر هماهنگي بين بخشي و تاثير توان مديريت استاني به عنوان عامل تضمين كننده در اجراي موفق سياست هاي ملي ، خاطرنشان كرد: از آنجا كه تامين غذا مقوله اي فرابخش بوده و اغلب ارگان ها و وزارت خانه ها به نوعي با آن يا معلول هاي پس از آن سر و كار دارند، لذا بدون ايجاد هماهنگي و همگرايي در سياستگذاري، برنامه ريزي و اجرا، با توليت وزارت رفاه و تامين اجتماعي بين بخش هاي مختلف دستيابي به اهداف برنامه امنيت غذا ميسر نخواهد بود.
وي ايجاد دسترسي فيزيكي به غذا را به معناي در دسترس قرار دادن غذاهاي با ارزش غذايي مطلوب و متناسب با فرهنگ مردم در كنار جلب مشاركت هاي مردمي و سازمانهاي غير دولتي را از جمله راهبردهاي اين طرح عنوان كرد و به ايسنا گفت: با توجه به اين كه دسترسي به غذا از دو بعد اقتصادي و فيزيكي مطرح است ، اشتغالزايي، افزايش درآمد خانوار، در دسترس قراردادن مواد غذايي مورد نياز از طريق كشت و زرع و يا فرايندهاي ديگر، راهكارهاي موثر ايجاد دسترسي به غذا به عنوان اقدامي فرابخش خواهد بود.
به گفته اميني يكي از عوامل اصلي در نامناسب بودن سبد غذايي هر خانوار، توزيع نامناسب آن بين اعضاء ، خانواده ، عدم شناخت گروههاي غذايي و نياز بدن به هر كدام از گروههاي غذايي است؛ بنابراين نقش آموزش در ارتقاي فرهنگ و سواد تغذيه اي جامعه بسيار ارزشمند است.
مديركل دفتر فقرزدايي وزارت رفاه با تاكيد بر لزوم ارتقاي بهداشت جامعه ، پيشگيري از بيماري ها را به عنوان يكي از اركان اين طرح دانست و به ايسنا گفت: به دليل نقش بيماري هاي زمينه اي مانند بيماريهاي عفوني ، انگلي يا بيماري هاي غدد و متابوليك در بروز سوء تغذيه ، يكي از استراتژي هاي مهم ايجاد امنيت غذا و تغذيه پيشگيري از بروز اين گونه بيماريهاست. از سوي ديگر توجه به بيماريهاي رايج و يا در ارتباط با نوع تغذيه، نظير بعضي از سرطان ها ، ديابت، بيماري هاي قلبي و عروقي و غيره نيز در زمره بيماري هايي هستند كه بايد تحت مراقبت و توصيه هاي تغذيه اي قرار گيرند.

تاكيد شوراي عالي انقلاب فرهنگي
بر برگزاري آزمون دستياري در زمان مقرر
گروه علمي فرهنگي: شوراي عالي انقلاب فرهنگي بر برگزاري آزمون دستياري در زمان مقرر و زمانبندي اعلام شده از سوي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي تأكيد كرد.
شوراي انقلاب فرهنگي در شامگاه سيزدهم ارديبهشت به رياست حجت الاسلام والمسلمين دكتر سيد محمد خاتمي تشكيل جلسه داد.
در اين جلسه اعضاي شورا ضمن استماع كليه گزارشهاي مربوط به شايعه تخلف در آزمون دستياري رشته پزشكي سال ۸۲ و همچنين توضيحات وزير بهداشت، با كسب اطمينان از كفايت ساز و كارهاي تعبيه شده براي تامين سلامت آزمون سال جاري، از وزير بهداشت خواستند تا آزمون دستياري را در موعد مقرر برگزار كند. همچنين در اين جلسه از قوه قضاييه درخواست شد كه به منظور تنوير افكار عمومي در مورد شايعات موجود در اسرع وقت نسبت به صدور حكم قطعي اقدام لازم را بعمل آورد و در صورت اثبات قطعي موارد تخلف مطرح شده با متخلفين در چارچوب قوانين و مقررات موجود بطور قاطع برخورد نمايد.

همراه با هيجدهمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران - ۲
شعار نمايشگاه: ريشه در آب هاي خليج فارس
گروه علمي فرهنگي- منوچهر توكلي: هيجدهمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران با ۲۲۰ هزار اثر مكتوب روز گذشته با حضور رئيس جمهوري افتتاح شد.
در اين دوره از نمايشگاه ۲۷۵۰ ناشر داخلي و خارجي شركت دارند و با عرضه ۸۰۰ عنوان كتاب با موضوع خليج فارس، «درخت ايران در آبهاي خليج فارس ريشه دارد» به عنوان شعار ملي هيجدهمين نمايشگاه كتاب تهران انتخاب شده است. همچنين نمايش ۲۵۰۰ عنوان كتاب درباره شخصيت و سيره حضرت زهرا (س)، برگزاري جشنواره ملي اينترنتي خليج فارس، برپايي نشست هاي تخصصي ويژه نويسندگان و صاحبنظران و... از جمله برنامه هاي بخش جنبي اين نمايشگاه است.
معاون امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: موسسه اكو كه يك سازمان بين المللي و رئيس آن را ده وزير عضو اكو انتخاب مي كنند، امسال فرصتي در اختيار ايران قرار داده كه مسئوليت ارائه آثار اكو را برعهده بگيرد و سازوكار خودش را در اين موسسه به اجرا بگذارد.
در اين نمايشگاه، يكصد نيروي متخصص به اطلاع رساني رايانه اي مي پردازند. اين افراد از بين افرادي انتخاب شدند كه از دانش، تخصص و مهارت بيشتري در اين حوزه برخوردارند.در هيجدهمين نمايشگاه كتاب، آماده باش ياران امام زمان (عج) كه ويژه مباحث مجالس استاد شيخ حسين گنجي است، عرضه مي شود.
اسدالله امرايي مترجم، با كتاب ترجمه اي خود، «جزاير خرد- سياست كلان» با موضوع سه جزيره تنب كوچك، تنب بزرگ و ابوموسي كه توسط نشر كتابسراي تنديس منتشر مي شود، به نمايشگاه كتاب تهران مي آيد.
اين كتاب نويسندگان ايراني دارد، اما به زبان انگليسي نوشته شده كه امرايي كار ترجمه آن ها را انجام داده است.مضمون اصلي كتاب، حق مشروع و قانوني ايران در مالكيت جزاير است كه با اسناد تاريخي و آيين نامه هاي جسماني به اثبات رسيده است.
در همين حال مدير مسوول انتشارات كاروان گفت: در ظاهر از نمايشگاه بين المللي كتاب تهران استقبال زيادي مي شود، اما اين نمايشگاه فقط يك بازار كتاب عادي است.
آرش حجازي افزود: نمايشگاه هاي بين المللي از مهم ترين جلوه هاي رشد فرهنگي كشورها است كه هرچه كارآمدتر باشد جامعه جهاني توجه بيشتري به رويدادهاي فرهنگي آن كشور خواهند داشت.وي ادامه داد: تعداد زياد ناشران كوچك، عدم وجود نظام توزيع استاندارد، نظارت و دخالت مستقيم دولت در امور نشر و كم بودن تعداد كتاب فروشي ها نسبت به تعداد ناشران در كشور باعث شده كه نمايشگاه كتاب معناي خود را به عنوان جشنواره اي براي گردهمايي دست اندركاران نشر ايران و جهان، رايزني و مذاكره براي تسريع در سامان دهي به مسايل فرهنگي از دست بدهد.
حجازي اضافه كرد: نمايشگاه كتاب بازار مكاره كه در آن صحبت از دعوا بر سر مساحت غرفه و ممنوعيت فروش يك عنوان و حضور دلالان كتاب هاي خارجي براي گرفتن يارانه از دولت و فروش كتاب به متقاضيان است.وي گفت: نشر كتاب يك صنعت است و هر صنعتي قواعد بازي خودش را دارد ولي متاسفانه نشر ايران كاملا غيرحرفه اي است و به ناچار نمايشگاه آن نيز بسيار غيرحرفه اي و غيركارآمد خواهد بود.
وي درباره قانون كپي رايت گفت: در ايران درك درستي از كپي رايت (قانون مالكيت معنوي) وجود ندارد، كارشناس، قاضي و وكيل مناسب براي رسيدگي به اين پرونده ها زياد نيست. هر كسي به خودش اجازه مي دهد از كار ديگري برداشت كند بدون اين كه حقوق مادي و معنوي او را رعايت كند.

جسته ، گريخته
دخترها خلاق ترند
ايرنا: نتايج  تحقيقات  نشان  مي دهد كه  زمينه  خلاقيت  در ميان  دختر بچه ها بيشتر از همسالان  پسر آنهاست .دكتر سيما فردوسي    در نشستي  با عنوان   «پرورش  خلاقيت  و خودباوري  در دختران  مقطع  ابتدايي  و پيش  دبستاني» افزود: خلاقيت  به  معناي  توانايي  تجسم  و پيش  بيني  پديده ها و ايجاد چيزي  جديد است  كه  بعضاً به  اشتباه  به  مفهوم  تيزهوشي  و يا سرآمدي  تعريف  مي شود.وي  گفت : فرد مي تواند با هوش  طبيعي  و متوسط  نيز خلاقيت  داشته  باشد و براي  اين  منظور، بهره  هوشي  متوسط  مشروط  به  برخورداري  از توانايي  تجسم ، نقش  آفرين خواهد بود.
استقبال نشريات از نمايشگاه مطبوعات
فارس: مدير عامل تعاوني مطبوعات كشور گفت: استقبال ۲۰ درصدي نشريات كشور نسبت به دوره هاي قبل از دستاوردهاي نمايشگاه مطبوعات امسال است.علي يوسف پور افزود: ۱۲۰۰ نشريه در حال انتشار و ۳ هزار تقاضاي جديد براي انتشار نشريه نشاندهنده استقبال نخبگان، اهل فن، روحانيون ، و افراد دانشگاهي براي ايجاد نشريات جديد است.
مدارس خطر آفرين بدون اعتبار
فارس: علي رغم تلاشهاي گسترده آموزش و پرورش و صرف وقت فراوان، مجلس براي مدارس خطر آفرين كه مانند بمب ساعتي در معرض ريزش هستند، هيچ اعتباري قائل نشد.سيد محمد علي افشاني با اعلام اين مطلب افزود: ما از مجلس تقاضا كرديم كه يك دلار به قيمت هر بشكه نفت كه در لايحه بودجه ديده شده است، اضافه شود و مبلغ يك هزار ميليارد تومان به سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس كشور بدهد تا طي سه سال تأمين اعتبار شود و در مدت ۵ سال كل مدارس خطرآفرين كشور بازسازي شود. وي ادامه داد: اما مجلس به تقاضاي آموزش و پرورش در اين خصوص هيچ توجهي نكرد و اعتباري در اين مورد قائل نشد. افشاني اظهار داشت: نامه اي در خصوص وضعيت مدارس خطرآفرين كشور و درخواست هاي خود به تمام اعضاي كميسيون آموزش و تحقيقات، اعضاي كميسيون برنامه و بودجه، رييس و نايب رييس كميسيون امنيت ملي، رييس و بعضي از اعضاي هيأت رييسه مجلس داديم ضمن اينكه من در كميسيون عمران و آموزش و تحقيقات مجلس حاضر شدم و تأكيد كردم كه ۴۰ هزار كلاس درس در كشور وجود دارد كه به بمب هاي ساعتي مي مانند كه هر لحظه امكان ريزش آنها وجود دارد اما تمام اين فعاليتها بي نتيجه ماند.
درخواست زمين در بهشت زهرا
ايسنا: رييس كانون كارگران بازنشسته و مستمري بگيران سازمان تأمين اجتماعي پيشنهاد كرد: اين سازمان بابت وصول حق بيمه در قالب طلب خود از شهرداري قطعه زميني را در بهشت زهرا(س) براي رفاه حال مستمري بگيران بگيرد. علي اكبر خبازها ، ضمن تشكر از مديريت سازمان تأمين اجتماعي به دليل افزايش ۴/۱۶ درصدي مستمري بازنشستگان در سال جاري افزود: مرحله دوم طرح همسان سازي حقوق بازنشستگان و مستمري بگيران سازمان تأمين اجتماعي آغاز شده كه اميدواريم افراد بيشتري مشمول اين طرح شوند.
احتمال گسترش بيماري مالاريا در كشور
مهر: معاون مركز مديريت بيماري هاي وزارت بهداشت و درمان گفت: به علت بارندگي زياد در فصل بارندگي سال گذشته، اين نگراني وجود دارد كه در سال ۸۴ با افزايش موارد مالاريا مواجه شويم. دكتر محسن زهرايي افزود: زياد بودن ميزان بارندگي در سال گذشته موجب افزايش آب هاي راكد و جاري شده است و اين آبهاي راكد در مناطقي كه پشه آنوفل در آنجا وجود دارد باعث افزايش رشد و تكثير اين پشه مي شود بنابراين احتمال گسترش اين بيماري نيز وجود دارد.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |