پنجشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۹۰ - May 5, 2005
خريد آسان در فروشگاه ها
چرخ دستي كامپيوتري
001443.jpg
گروه دانش- امير بهادري نژاد: تابستان امسال شركت IBM، يك چرخ دستي كامپيوتري به بازار عرضه خواهد كرد كه اين چرخ دستي داراي يك LCD است كه با لمس كردن صفحه آن مي توان با آرامش كامل در فروشگاه ها به خريد پرداخت.
اين چرخ دستي ديجيتالي خريدار را در فروشگاه هاي بزرگ به قفسه كالاهايي كه قصد خريد آن را دارد هدايت مي كند و ديگر نيازي نيست در صف خريد بايستد. همچنين خريداري كه با اين چرخ دستي مدرن در راهروهاي فروشگاه خريد مي كند. هر لحظه قادر است با تماشاي صفحه نمايش كامپيوتر چرخ دستي متوجه شود كه چه كالاهايي را خريداري كرده و چقدر بايد پول بپردازد.
هدف از عرضه اين چرخ دستي ديجيتالي، آسان تر كردن فرايند خريد براي مشتريان است تا اين كه از خريد خود پشيمان نشوند و كالا و مواد غذايي انتخاب شده را مجدداً به قفسه هاي فروشگاه باز نگردانند. اين چرخ دستي ديروز در جريان نمايشگاه  بين المللي صنعت فروشگاهي كه همه ساله برگزار مي شود در معرض ديد بازديدكنندگان در شيكاگو قرار گرفت.
يكي از مديران شركت IBM  در مورد اين اختراع جديد مي گويد: استفاده از چرخ دستي ديجيتالي باعث صرفه جويي در وقت و هزينه مشتري مي شود. همچنين توليد كنندگان كالاها مي توانند روي كامپيوتر اين چرخ دستي به تبليغ محصولات خود بپردازند چون ديگر مردم تمايلي به تماشاي آگهي هاي بازرگاني ۳۰ ثانيه اي در تلويزيون ندارند.
شهروندان پيش از رفتن به فروشگاه مي توانند در كامپيوتر شخصي خود در خانه، فهرست خريد خود را تعيين كنند و اين فهرست را روي كارت ديجيتالي مشتري ذخيره كنند. هنگامي كه مشتري به فروشگاه مي رسد، اين كارت را داخل كامپيوتر چرخ دستي قرار مي دهد و اين كامپيوتر، مشتري را به سوي قفسه هايي كه كالاهاي مورد نظر مشتري در آن قرار دارد هدايت مي كند.
همچنين مشتري مي تواند با تايپ كردن نام كالاي مورد نظر خود از چرخ دستي كمك بخواهد. مثلاً هنگامي كه واژه خمير دندان را تايپ مي كند، روي صفحه نمايش چرخ دستي، مكان قفسه حاوي خميردندان روي نقشه فروشگاه نمايان مي شود.
در چرخ دستي ساخته شركت IBM از سيستم GPS  استفاده مي شود كه حسگر هر لحظه قادر به شناسايي موقعيت جغرافيايي چرخ دستي در داخل فروشگاه هستند. به همين دليل به محض اين كه مشتري همراه با چرخ دستي خود وارد راهروهاي فروشگاه مي شود، بلافاصله روي صفحه نمايشگر، كالاهايي كه در قفسه هاي آن راهرو وجود دارد و يا كالاهايي كه شامل تخفيف مي شوند، ظاهر مي گردد.
هنگامي كه مشتري، كالايي را از روي قفسه برمي دارد و مي خواهد آن را داخل چرخ دستي قرار بدهد، به وسيله اسكنر كامپيوتر به اسكن باركد موجود در روي كالا مي پردازد به همين دليل پيش از اين كه به صندوق برسد كاملاً مشخص است كه مجموع خريد وي چه مبلغي مي باشد.
البته تمام اين اطلاعات روي كارت ديجيتالي مشتري ذخيره مي شود و او اين كارت را تحويل صندوقدار مي دهد و صندوقدار با قرار دادن كارت داخل دستگاه كارت خوان، مبلغ خريد را از مشتري دريافت مي كند. به همين دليل ديگر صندوقدار مجبور نيست به اسكن كردن تك تك باركدهاي كالاهاي مشتري بپردازد كه اين گونه در وقت صرفه جويي مي شود.
همچنين نصب آزمايشي يك صندوقدار خودكار در فروشگاه هاي داراي اين نوع چرخ دستي هاي ديجيتالي با استقبال گسترده مشتريان مواجه شده است.
مشتري در پايان خريد، كارت ديجيتالي خود را وارد اين دستگاه مي كند و مشتري مبلغ خريد را از طريق كارت اعتباري و يا پول نقد به داخل دستگاه واريز مي كند، دقيقاً مانند سپرده گذاري در دستگاههاي خودپرداز بانك ها.
به همين دليل پيش بيني مي شود تا ۱۰ سال ديگر، اين صندوقدار خودكار جايگزين انسانهاي صندوقدار بشوند. البته استفاده از اين تكنولوژي براي فروشگاه ها چندان ارزان نيست چون هزينه نصب كامپيوتر روي چرخ دستي در حدود ۵۰۰ دلار مي باشد.

اسكار اينترنتي
001437.jpg
جايزه وبي
گروه دانش: در سال ۱۹۹۶ قرار شد همه ساله برترين سايت هاي اينترنتي جهان انتخاب و معرفي بشوند و در مراسمي ويژه از گردانندگان اين سايت ها تقدير به عمل بيايد و جايزه ويژه اي در اختيارشان قرار داده شود.
در حقيقت، اين جايزه كه جايزه وبي (Webby) نام دارد كاملاً مشابه جايزه اسكار در حوزه سينما مي باشد. در حقيقت آن  را اسكار اينترنتي مي نامند.
روز گذشته آكادمي بين المللي علوم و هنرهاي ديجيتالي، اسامي برندگان جايزه وبي امسال را معرفي كرد كه دو ماه ديگر در شهر نيويورك طي مراسم ويژه اي، جايزه آنان اهداء خواهد شد.
امسال در اين رقابت ۴ هزار سايت برگزيده از ۴۰ كشور جهان حضور داشتند كه براي دو بخش دو برنده معرفي شد. يكي از اين برندگان برگزيده هيأت داوران و برنده ديگر، برگزيده مردم هستند.
به عنوان مثال در بخش سايت اقتصادي، هيأت داوران، سايت (For tune) را برگزيد اما انتخاب مردم، سايت (pay pal) بود.
در بخش روزنامه ها، روزنامه الكترونيكي گاردين انگليس گوي سبقت را از نيويورك تايمز، وال استريت ژورنال و واشنگتن پست ربود.
همچنين سايت بي بي سي، چهار جايزه در بخش هاي مختلف را به خود اختصاص داد.
* لازم به ذكر است روز شنبه آينده، فهرست كامل برترين سايت هاي اينترنتي جهان را در حوزه هاي مختلف در همين صفحه منتشر خواهد شد.

ممنوعيت شكار اينترنتي
گروه دانش: شكار حيوانات از طريق اينترنت ممنوع خواهد شد. چندي پيش يك سايت اينترنتي در تگزاس اعلام كرد در آينده اي نزديك خدمتي را به كاربران ارايه خواهد داد كه آنها از خانه و با تكان دادن ماوس كامپيوتر خود مي توانند به صورت زنده و مستقيم به شكار حيوانات بپردازند.
در پي انتشار اين خبر قرار بر اين شد كه شكار حيوانات از طريق اينترنت ممنوع اعلام شود.

بيوتكنولوژي
كشف فسيل ماهي ۴۵۰ ميليون ساله
001440.jpg
گروه دانش: فسيل يك ماهي كه متعلق به۴۵۰ ميليون سال قبل مي شود در آفريقاي جنوبي كشف شد. در آن زمان موجودات فاقد استخوان و يا دندان بودند.
در واقع اين فسيل كشف شده۵۰، ميليون سال پيرتر از قديمي ترين فسيلي است كه از ماهي ها كشف شده است. با آن كه فسيل كشف شده فاقد استخوان است اما دانشمندان با بررسي كبد، چشم ها و اندازه بدن آن با قاطعيت اعلام مي كنند كه فسيل كشف شده متعلق به يك ماهي است. در آن زمان كه اين نوع ماهي ها در آفريقاي جنوبي زندگي مي كردند هيچ حيواني براي زندگي به اين منطقه از جهان كوچ نكرده بود چون اين سرزمين مملو از توده هاي يخ بود اما اين نوع ماهي در زير توده هاي يخ و در آبهاي كم عمق زندگي مي كرد.
دانشمندان مي گويند، كشف اين فسيل باعث خواهد شد تا آنها بتوانند چگونگي روند تكاملي ماهي ها را در طول تاريخ تشريح كنند.

فضا
هند ۲ ماهواره در يك مأموريت پرتاب مي كند
گروه دانش: هند براي پرتاب ماهواره  PSLVC-۶ از مركز فضايي سري هاري كوتا كاملا آماده است.
اين نخستين باري است كه ماهواره اي در يك مأموريت از هند پرتاب مي شود.
اين ماهواره Cartosat1   نام دارد كه يك ماهواره حسگر از راه دور است و تصاويري با رزولوشن به منظور نقشه كشي و طراحي ارسال خواهد كرد.
ماهواره  ديگر يك ميكرو ماهواره موسوم به Hamsat است. اين كشور همچنين اولين نوع سكوي پرتاب جهاني را تأسيس كرده است.

كشف  ژن  مربوط  به  تأثير درمان  هپاتيت  سي
پزشكان  دانشگاه  بهداشت  تورنتوي  كانادا، دسته اي  از ژنها را شناسايي  كرده اند كه  با توجه  به  آن مي توان  تشخيص  داد آيا فرد مبتلا به  هپاتيت  سي  مزمن  به  درمانهاي  فعلي  پاسخ  مي دهد يا خير.
از اين  گروه  از ژنها همچنين  مي  توان  براي  پايه  گذاري  آزمايش  ساده  به  منظور پيش بيني  تاثير درمان  در افراد مبتلا به  هپاتيت  سي  استفاده  كرد.پژوهشگران  مي  گويند احتمالا وجود اين  ژنها براي  توانايي  بيمار در مقابله  با ويروس  هپاتيت سي  ضروري  است  اين  نتايج  از آزمايش  سي  و يك  بيمار مبتلا به  هپاتيت  مزمن  در سه  سال  بدست  آمده  است .حدود دويست  وسي  هزار نفر در كانادا و صد و هفتاد ميليون  نفر در جهان  از بيماري  هپاتيت  سي  رنج  مي برند.

بازي
«ايكس باكس» همچنان حرف اول را مي زند
ايرنا: رئيس شركت مايكروسافت اعلام كرد مدل جديد كنسول بازي هاي رايانه اي «ايكس باكس» اين شركت كه در ماه جاري معرفي خواهد شد، مايكروسافت را در دنياي بازي هاي رايانه اي نيز از رقبا پيش خواهد انداخت.
به گزارش خبرگزاري رويترز، «بيل گيتس» رييس بزرگترين شركت توليد كننده نرم افزار در جهان در همايش جامعه نويسندگان تجاري آمريكا اعلام كرد كه مدل جديد دستگاه «ايكس باكس» با نام اختصاري «زنون» (Xenon) تنها ويژه بازي هاي رايانه اي نبوده و قابليتهاي زيادي در زمينه موسيقي، تصاوير ويدئويي و عكسهاي ديجيتالي را به خانه كاربران خواهد آورد.
شركت «مايكروسافت» قرار است كه در روز دوازدهم ماه ميلادي جاري (۲۲ ارديبهشت) ويژگي ها و جزييات دستگاه «ايكس باكس» جديد خود را اعلام كند، از سوي ديگر شركت «سوني» نيز به زودي در همايش بين المللي بازي هاي رايانه اي، دستگاه جايگزين كنسول «پلي استيشن» خود را كه هم اكنون بالاترين فروش را در بازار بازي هاي رايانه اي داراست، معرفي خواهد كرد.
شركت «مايكروسافت» در سال ۲۰۰۱ هزينه بيش از ۲ميليارد دلار براي ساخت و تبليغ دستگاه «ايكس باكس» ، به طور غير منتظره وارد دنياي بازي هاي رايانه اي شد و از همان زمان رقابت جدي با شركتهاي قدرتمند فعال در اين زمينه، از جمله «سوني» با دستگاه «پلي استيشن» و «نينتندو» با دستگاه «گيم كيوب» را آغاز كرد.

چگونگي مقابله با كرم جديد سوبر
001446.jpg
گروه دانش: يك نسخه جديد از كرم اينترنتي سوبر كه از طريق نامه هاي الكترونيكي منتشر مي شود، كاربران را در سراسر جهان در معرض خطر قرار داده است اما سرعت گسترش آن نسبت به روز دوشنبه(اولين روز ظاهر شدن آن در اينترنت) كاهش يافته است.
به گفته شركت McAfee كه توليدكننده نرم افزارهاي ضدويروسي است، ميزان خطر اين كرم براي كاربران خانگي، متوسط و براي مؤسسات بزرگ، پايين است.
در سه ساعت اول گسترش اين كرم، نرم افزار ضدويروسي McAfee از آلوده شدن كامپيوتر ۸ هزار كاربر جلوگيري كرد.
اين كرم در قالب نسخه پيوست يك نامه الكترونيكي به زبانهاي آلماني و انگليسي نمايان مي شود و كاربر را تشويق به باز كردن فايل پيوست مي كند. اين كرم در فايلي نهفته است كه به كاربر، بليت رايگان براي رقابتهاي جام جهاني ۲۰۰۶ آلمان پيشنهاد مي دهد.
هنگامي كه كاربر، فايل پيوست را مي گشايد، پيام خطا(error) روي صفحه نمايشگر ظاهر مي شود و اين گونه كرم سوبر تمام آدرس هاي الكترونيكي موجود در صندوق پستي كاربر را به آدرس هكر انتقال مي دهد و در نهايت باعث كند شدن سرعت عملكرد كامپيوتر مي شود.
اولين نسخه كرم سوبر در ماه اكتبر سال ۲۰۰۳ نمايان شد اما از آن به بعد نسخه هاي ديگر آن در شبكه جهاني ظاهر شده است. حوزه فعاليت اين كرم بيشتر در دو كشور آلمان و آمريكا است كه بيشترين كارايي آن در روز اول است و به تدريج كارايي اش كاهش مي يابد.
كارشناسان كامپيوتر به كاربران توصيه مي كنند كه به صورت مداوم به update كردن نرم افزارهاي ضد ويروسي خود بپردازند.

استراحت ويروس نويسان در بهار
بر اساس گزارش شركت Sophos تنها يك ويروس جديد به نام Mytob.Z در در ماه آوريل شيوع يافته و ديگر ويروس هاي مطرح شبكه، ويروس هاي قديمي هستند.
در اين ميان ويروس Zafi.B كه تقريبا نيمي از آمار ويروس هاي كشف شده را به خود اختصاص داده است، در ماه آوريل نيز در بالاترين رتبه قرار دارد.
اين پنجمين ماه است كه ويروس ي Zafi.Bمقام شايع ترين ويروس را به خود اختصاص مي دهد.

آن لاين
افزايش ميزان تخلفات اينترنتي در انگليس
گروه دانش: شركت هاي امنيتي انگلستان اعلام كردند ، ميزان تخلفات اينترنتي و فعاليت سايتهاي تجاري تقلبي در انگليس به طرز قابل توجهي رو به افزايش مي باشد.
به گزارش خبرگزاري موج، با گذشت زمان و پيشرفت علم و تكنولوژي و نيز فراگير شدن نسبي استفاده از اينترنت در جهان ، بر ميزان تخلفات اينترنتي نيز افزوده ميشود و كاربران بيشتر در معرض خطر قرار دارند.
تحقيقات نشان مي دهد از هر ۲۰ كاربر اينترنتي يك نفر مورد هدف متخلفين اينترنتي همچون سايت هاي تجاري تقلبي قرار گرفته است و پول هاي كلاني را نيز از دست داده اند.
به عنوان مثال بسياري از كاربران اعلام كردند ، كالاهايي را از طريق اينترنت خريداري كرده اند و بابت آن نيز پول هاي كلاني را پرداخت كرده اند اما كالايي براي آنها ارسال نشده است.
شركت هاي امنيتي در صدد ايجاد موانعي بر سر راه اين متقلبين هستند و به كاربران هشدار مي دهند از باز كردن ايميلهاي مشكوك و ناشناس خودداري كرده و به هر سايت تجاري اينترنتي اعتماد نكنند.
حمله هكرها به سايت مخالفان اكراين
گروه دانش: گردانندگان سايت گروه مخالفان دولت اوكراين به رهبري ويكتور يانكويچ اعلام كردند وب سايت آنها مورد حمله هكرها قرار گرفته است.
به گزارش اطلاع رساني موسسه تحقيقات و توسعه ناجا (epolhce)، هكرها با نفوذ به سرورهاي اين سايت و حمله به بخش نظرسنجي، آن را از كار انداختند.
در بخش نظرسنحي اين سايت از خوانندگان سؤال مي شد كه آيا از گروه مخالف دولت حمايت مي كنند يا نه؟ هكرها همچنين با دستكاري اين بخش تعداد جواب هاي منفي به اين سوال را تا ۸ هزار عدد افزايش دادند و تهديد كردند كه اين عدد را تا ۱۵ ميليون افزايش دهند.

تهديد «لينوكس» و «مكينتاش»
گروه دانش: تحقيقات جديد نشان مي دهد به رغم آنكه نرم افزارهاي ويژه سيستم عامل ويندوز همچنان هدف اصلي حملات هكرها محسوب مي شوند، تعداد حملات عليه سيستم عامل رايانه هاي «اپل» با نام «مكينتاش» (مك او.اس) و سيستم عامل «لينوكس» رو به افزايش است.
به گزارش ايرنا به نقل از خبرگزاري رويترز، در فهرست حفره امنيتي اينترنتي ارائه شده از سوي موسسه بين المللي امنيت اينترنتي «سنس» SANS براي سه ماهه نخست سال ميلادي جاري، حفره هاي امنيتي نگارشهاي ويژه سيستم عاملهاي «ويندوز» ، «مك او.اس» و همچنين «لينوكس» از نرم افزار چند رسانه اي «ريل پلير» به چشم مي خورد. به علاوه در اين فهرست، به حفره هاي امنيتي نرم افزار مديريت و پخش موسيقي «آي پاد» شركت «اپل» ويژه سيستم عاملهاي «ويندوز» و «مك او.اس» ، ايرادهاي امنيتي نرم افزار چند رسانه اي «وين امپ» براي «ويندوز» و نرم افزار «هليكس» براي «لينوكس» نيز اشاره شده است. به گفته كارشناسان، هكرها از هر روشي براي راه يافتن به رايانه هاي بيشتر استفاده مي كنند و به همين علت، علاوه بر رايانه هاي مبتني بر «ويندوز» ، حملات خود عليه رايانه هاي استفاده كننده از «مك او.اس» و «لينوكس» را نيز افزايش داده اند.

ايران
آغاز به كار انجمن نگهداري و تعميرات (نت) ايران
گروه دانش: انجمن نگهداري و تعميرات (نت) ايران با هدف گسترش، پيشبرد و ارتقاي علم و توسعه كمي و كيفي نيروهاي متخصص و نيز بهبود بخشيدن به امور آموزشي و پژوهشي در زمينه هاي مربوط به نگهداري و تعميرات، با مجوز وزارت علوم، تحقيقات و فناوري آغاز به كار كرد.
اين انجمن با توجه به لزوم توسعه نگرش علمي و دقيق تر به اصول نگهداري و تعميرات ماشين آلات، ابنيه، تأسيسات و ساير ادوات و تجهيزات توليدي و خدماتي به منظور افزايش بهره وري، جلوگيري از تضييع بيت المال و بهبود راهبري صنايع در سطح كشور فعاليت خود را آغاز كرده است.
شبكه  هوشمند مخابرات تهران راه اندازي مي شود
گروه دانش: مديركل روابط عمومي شركت مخابرات استان تهران، گفت: سيستم شبكه  هوشمند IN آماده  بهره برداري است و همزمان با هفته  ارتباطات راه اندازي خواهد شد.
محمد خجسته نيا در گفت وگو با خبرنگار سرويس ارتباطات خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار داشت: همه  سرويس هايي كه قابليت ارائه توسط اين شبكه را دارند آماده شده و ارائه  سرويس هايي مانند مشاهده  تلفني و نظر سنجي در اولويت قرار دارند. وي، يادآور شد: هنوز تعرفه هاي سرويس ها ابلاغ نشده و فكر مي كنم تا هفته  آينده مشخص و شبكه ۲۷ ارديبهشت ماه راه اندازي شود.
وي افزود: سرويس نظرسنجي، از جمله سرويس هايي است كه در اولويت قرار گرفته و در همين راستا مذاكراتي با شبكه سوم سيما و راديو براي راه اندازي آن انجام گرفته است. وي خاطرنشان كرد: مشتركان خانگي در مرحله اول مي توانند از سرويس هاي انتقال شماره، شبكه  مجازي و سرويس كارت اعتباري آن استفاده كنند.
خجسته نيا، در مورد اينكه مشتركان چگونه بايد نسبت به فعال كردن اين سرويس ها و استفاده از اين شبكه اقدام كنند، گفت: در مرحله اول اين كار در ساختمان شاهد و توسط اداره كل پشتيباني فني شركت انجام خواهد شد كه متقاضيان با مراجعه به اين مركز مي توانند نسبت به فعال كردن سرويس ها اقدام كنند.
ادعا درباره توسعه ICT معني ندارد
ايلنا:دكتر علي اكبر جلالي، كارشناس فناوري اطلاعات و ارتباطات و استاد دانشگاه علم و صنعت ايران،در خصوص ارزيابي عملكرد دولت در عرصه فناوري اطلاعات و ارتباطات, گفت: متاسفانه دولت در توسعه فناوري اطلاعات و ارتباطات نقش كليدي نداشته و به دنبال برنامه  هاي بخش خصوصي، قدم  هايي برداشته است.
افزود: در برنامه  هاي اول و دوم توسعه كشور هيچ  گونه اثري از فناوري اطلاعات و ارتباطات نبوده و در برنامه سوم توسعه اجتماعي ، اقتصادي و فرهنگي كشور نيز فقط اشاره  اي به فناوري اطلاعات و ارتباطات شد ؛ اما در برنامه چهارم توسعه كشور فرازهاي نسبتا خوبي در اين زمينه ديده مي  شود.
استاد دانشگاه علم و صنعت ايران, با اشاره به اقدامات صورت گرفته توسط دولت در اين عرصه, خاطرنشان كرد: شايد بزرگترين حركت دولت را بتوان به صورت نمادين در برنامه تكفا ديد كه تنها برنامه ملي كشور از سال ۱۳۸۱ تاكنون بوده است, با اين وجود وقتي به عملكرد طرح تكفا به عنوان يك پروژه ملي نگاه مي  كنيم, متوجه مي  شويم آن  طور كه شايسته است, اين برنامه نيز نتوانسته حداقل خدمات مورد نياز جامعه را براي توسعه ICT فراهم كند.وي ادامه داد: در طرح تكفا وقتي به مبالغ هزينه شده و سهمي كه تكفا در برنامه توسعه ICT داشته, نگاه مي  كنيم رقم  ها به قدري پايين است كه نمي  شود حتي با برنامه  هاي كشورهاي همسايه مقايسه كرد.
دكتر جلالي, در خصوص ايجاد بستر مناسب براي توسعه فناوري اطلاعات و ارتباطات, تصريح كرد: در زمينه فناوري اطلاعات و ارتباطات در بخش مخابرات، اگرچه قدم  هاي بزرگي برداشته  ايم مثلا ۳۰ هزار كيلومتر فيبرنوري داريم ؛ اما درون اين فيبرنوري هيچ  گونه ديتايي جابه  جا نمي  شود تا بتوان مطمئن شد كه IT در كشور شروع شده يا خير, از طرفي تعداد محدود كاربران اينترنت در كشور نشان مي  دهد كه هنوز جايگاه ICT در برنامه  هاي دولت جايگاه كليدي و ويژه  اي ندارد.
اين محقق ICT , در خصوص مقايسه ايران با كشورهاي ديگر خاطرنشان كرد: در حالي كه ساير كشورهاي جهان تا ۶۵ درصد سرمايه  هاي خود را به صورت مستقيم يا غيرمستقيم به اين امر اختصاص داده  اند, در دولت ما چنين ايده , انگيزه و اراده  اي وجود نداشته است.وي افزود: در مقايسه با خدمات دولت الكترونيكي امارات متحده عربي ما هنوز نتوانسته  ايم در چند استان اصلي كشور كه به عنوان پايلوت دولت الكترونيكي بوده  اند, سرويس  هايي را به مردم ارايه دهيم و معلوم هم نيست كه چه زماني ارايه خواهيم داد, بنابراين دولت نبايد ادعايي درباره توسعه ICT در كشور داشته باشد.وي, با بيان اين مطلب كه در مجموع نقش دولت در توسعه ICT در كشور بسيار كمرنگ بوده است, گفت: آن  چه در حال حاضر مشهود است نتيجه حركت بخش خصوصي و فشار بيروني و سرعت توسعه فناوري اطلاعات و ارتباطات است كه تاثيرات آن در كشور ما نيز ديده مي شود.
استاد دانشگاه علم و صنعت, ادامه داد: اگرچه مسوولاني كه در زمينه ICT در كشور فعاليت مي  كردند و سازمان  هاي مرتبط با آن  ها نظير دبيرخانه شوراي عالي اطلاع  رساني، تمام تلاش خود را به كار برده و تغييراتي در ساختار بودجه  اي و مديريت طرح  هاي ICT از طريق سازمان مديريت و برنامه  ريزي داده  اند ؛ اما در نهايت آن  چه اتفاق افتاده با آن  چه كه بايد اتفاق مي  افتاد, فاصله زيادي دارد.
دكتر جلالي، در ادامه عنوان كرد: اگر قرار بود نمره توسعه ICT كشور در حال حاضر ۱۰۰ باشد, مجموعه تلاش انجام شده ۲۰ درصد اين نمره هم نيست, بنابراين اگر بخواهيم فناوري اطلاعات و ارتباطات در كشورهاي هم سطح خود نظير كره جنوبي، تركيه و مالزي را دنبال كنيم, خواهيم ديد كه فاصله بسيار زياد شده و براي جبران آن بايد هر چه سريع  تر برنامه منسجمي را در اين زمينه پياده كنيم.
وي, در مورد علل ناموفق بودن ICT در كشور اشاره كرد: به علت اين  كه بحث ICT در اولويت حركت  هاي اقتصادي، اجتماعي و سياسي دولت نبوده و همچنين عدم وجود متولي در زمينه فناوري اطلاعات و ارتباطات و تصميم  گيري  هاي پراكنده اقدامات موازي در سطح ملي و نبوده, مديريت كلان و جامع بر مجموعه اقدامات و برنامه  ها باعث شده كه ICT به وضعيت موجود دچار شود.
انجام اتوماسيون كتابخانه دانشگاه آديس آبابا
ايسنا: پروژه  اتوماسيون كتابخانه  مركز مطالعات دانشگاه آديس آبابا در اتيوپي توسط يك شركت ايراني انجام مي گيرد.
مديرعامل اين شركت اظهار داشت: اين شركت از طريق مناقصه اي اجراي اين پروژه را برعهده گرفت، بر اين اساس قرارداد پروژه  اتوماسيون مركز مطالعات دانشگاه آديس آبابا در آبان ماه سال ۸۲ به امضاء رسيد. وي، افزود: پروژه  اتوماسيون در شش فاز در مدت يكسال اجرا و با موفقيت به اتمام رسيد.

IT كارها قابل اعتماد نيستند!
گروه دانش: بررسي هاي فدراسيون مقابله با سرقت هاي نرم افزاري نشان مي دهد كه مديران مؤسسات و شركت هاي گوناگون بايد در برخورد با كارمندان خود در حوزه فناوري اطلاعات محتاط عمل كنند.به گزارش دفتر اطلاع رساني مؤسسه تحقيقات و توسعه ناجا (epolice) اين مؤسسه معتقد است كه كارمندان اين حوزه قابل اعتماد نيستند و به هنگام استفاده از اينترنت بايد آنان را زير نظر داشت.فدراسيون مذكور به صاحبان مشاغل هشدار داد كه بايد عملكرد كليه كارمندان خود را در حين استفاده از اينترنت زير نظر بگيرند و هر كارمندي را كه به طور غيرقانوني اقدام به بارگزاري نرم افزار مي كنند به جرم نقض قانون كپي رايت مسئول بدانند. اين فدراسيون معتقد است كه در اين مورد نبايد صرفاً به ادعاهاي كارمندان بخش IT اعتماد كرد.

كشف
رمز غيرقابل كشف
گروه دانش: دانشمندان استراليايي با استفاده از يك الماس، اجاق گاز مايكروفر و فيبر نوري موفق به تهيه يك رمز اطلاعاتي ناگشودني شده اند كه مانع از دسترسي نفوذگران به كليد رمز مي شود.
به گزارش خبرگزاري رويترز از سيدني، پژوهشگران دانشگاه ملبورن از مايكروفر براي جوش دادن يك الماس كوچك به اندازه يك هزارم يك ميليمتر به درون يك فيبر نوري استفاده كردند كه مي توان از آن براي توليد يك پرتو تك فوتون نور استفاده كرد كه امكان نفوذ به آن وجود ندارد.

كشف نحوه ورود اسيد رتينوئيك به هسته سلول
IRIB :محققان  چگونگي  ورود اسيد رتينوئيك  به  هسته  سلول  را كشف  كردند اين  ماده  از ويتامين  آ مشتق  مي  شود و آثار قوي  ضد سرطاني  دارد.
به  نوشته  پايگاه  اينترنتي  دانشگاه  كورنل  كشف  جديد زمينه  را براي  تحقيق  درخصوص  مواد مشابه  فراهم  مي كند. علاوه  بر اين  يافته  جديد پيامدهاي  بسيار مهمي براي  مبارزه  با سرطان  و ديگر بيماري  ها دارد.تحقيق  جديد براي  نخستين  بار به  طور دقيق  نحوه  ورود اسيد رتينوئيك  را به  هسته  سلول  نشان  مي  دهد.
زماني  كه  ويتامين  آ به  سيتوپلاسم  سلول  وارد مي  شود به  اسيد رتينوئيك  تبديل  مي شود و مي تواند مانند چند تركيب  ديگر وارد هسته  سلول  شود و در رونويسي  نقش  ايفا كند رونويسي  از فرايند هاي  مهم  براي  روشن  يا خاموش  كردن  ژن هاست .
كارايي  اسيد رتينوئيك  در جلوگيري  از رشد تومورهاي  سر، گردن، سينه  و همچنين  سرطان  هاي  خون  در مطالعات  قبلي  نشان  داده  شده  است . اين  تركيب  در درمان  ديابت  و تصلب  شرايين  نيز مي تواند مفيد باشد محققان دريافتند مولكول اسيد رتينوئيك  كه  آب  گريز است  تغييراتي  را در پروتئين  سي  اراي بي  پي دو ايجاد مي كند و با استفاده  از آن  با يكديگر وارد هسته  سلول  مي شوند.
اين  پروتئين  اسيد رتينوئيك  را به  سرعت  به  هسته  سلول  منتقل  مي كند به  عقيده  محققان  در صورتي  كه  بتوان  اين  سرعت  را افزايش  داد خواص  ضد سرطاني  اسيد رتينوئيك  نيز افزايش  پيدا مي كند.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |