پنجشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۹۰ - May 5, 2005
ظرف ۳ سال آينده ۴۰۰ قنات در تهران براي آبياري فضاي سبز شهري، فعال مي شود
برنامه هاي كلان خدمات شهري تهران در سال ۸۴
* از طريق واحدهاي توليدي آستان قدس رضوي و بنياد جانبازان، مواد لبني و پروتئيني به طور مستقيم در ميادين ميوه و تره بار تهران عرضه مي شود
گروه شهري: امسال باتوجه به افزايش اعتبارات عمراني و فعاليت هاي توسعه اي در حوزه خدمات شهري به ميزان ۳/۱۹ درصد، شاهد جهش قابل توجه در بخش هاي توسعه و نگهداري فضاي سبز، توسعه ايستگاه هاي جمع آوري، حمل و نقل، بازيافت و تفكيك زباله، بهسازي و آرام سازي فضاي شهري بازپيرايي معابر، احداث سرويس هاي بهداشتي، توسعه ايستگاه ها و ملزومات آتش نشاني به همراه توسعه ميادين ميوه و تره بار با ۴۷ درصد رشد نسبت به سال گذشته خواهيم بود.
خبرنگار ما به نقل از مهندس محمدجواد محمدي زاده معاون خدمات شهري شهرداري تهران مي نويسد: امسال از آنجايي كه در نظر داريم ضريب ايمني شهروندان را افزايش دهيم بنابراين هيچ دستگاهي در شهرداري تهران به اندازه سازمان آتش نشاني با افزايش اعتبارات مواجه نبوده است.
وي خبر داد: شنبه آينده به طور همزمان ۱۰ ايستگاه جديد آتش نشاني در شهر تهران مورد بهره برداري قرار خواهد گرفت.
وي گفت: در نظر داريم با افزايش ايستگاه هاي آتش نشاني در حدي كه به ازاي هر ۷ هزار نفر يك ايستگاه آتش نشاني وجود داشته باشد زمان رسيدن مأموران آتش نشاني به محل حادثه را حداكثر تا سال ۸۵ به ۴ دقيقه كاهش خواهيم داد.
وي افزود: در حال حاضر به ازاي هر ۱۶۰ هزار نفر يك ايستگاه آتش نشاني وجود دارد و زمان رسيدن مأموران به محل حادثه نيز ۵ دقيقه و ۳۷ ثانيه است.
محمدي زاده خاطرنشان كرد: امسال ارتقاء سطح تجهيزات و ناوگان و ملزومات آتش نشاني با خريد تونل و تشك نجات، نردبانهاي ۵۵ متري ويژه برج هاي بلند، ماشين آلات امداد و نجات و اطفاء حريق، تجهيزات مخابراتي، تجهيزات پشتيباني، بالگرد، موتورسيكلت و... به مرحله تكميل نهايي خواهد رسيد.
وي در بخش توسعه سرانه هاي فضاي سبز جهت گيري سال ۸۴ مديريت شهري را احداث چهار بوستان ويژه بانوان در يافت آباد، چيتگر و شهيد بابايي و آزادگان دانست و گفت: امسال در راستاي تكميل كمربند سبز ۵۰ هزار هكتاري پيرامون شهر تهران اقدام به احداث ۱۰ هزار هكتار فضاي سبز برون شهري خواهيم كرد كه پيش بيني مي شود حداقل سرانه فضاي سبز درون شهري امسال از ۵/۶ متر به ۷ متر و برون شهري از ۲۱ به ۲۲ متر افزايش يابد.
محمدي زاده اولويت نخست و ويژه شهرداري تهران را امسال احياء و بازسازي ۸۵ رشته قنات از ۴۰۰ رشته قنات فعال شهر تهران اعلام كرد با اجراي اين سياست حداكثر ظرف سه سال آينده كل ۴۰۰ قنات شهر احيا و به منظور آبياري فضاهاي سبز سطح شهر و حتي فضاي سبز منازل مسكوني شهروندان استفاده خواهد شد.
به گفته معاون خدمات شهري شهرداري تهران، به زودي ۶ دستگاه مدرن ويژه جابه جايي درختان به قيمت ۳۰۰ هزار يورو از كشور آلمان وارد خواهيم كرد و متعاقب آن از قطع درختان هنگام اجراي برخي پروژه هاي عمراني ممانعت كرده و بدون وارد آمدن كوچك ترين آسيبي به نقطه اي ديگر منتقل خواهيم كرد.
وي درمورد طرح هاي خدمات شهري در حوزه نظافت شهري گفت: امسال كليه ايستگاه هاي جمع آوري، تفكيك زباله از محل هاي پرجمعيت شهر خارج و به نقاطي در مسير بزرگراه ها كه از تراكم جمعيت كمتري هم برخوردار است منتقل خواهد شد و همچنين با بهينه سازي و بالا بردن قدرت و ظرفيت ايستگاه ها سعي در كاهش آلايندگي اين ايستگاه ها خواهيم داشت.
وي استحصال گاز متان از شيرابه هاي ناشي از دفن زباله ها در كهريزك امحاء علمي و مهندسي شيرابه ها و اجراي پروژه زباله سوز مركزي براي زباله هاي بيمارستاني و توسعه مخازن جمع آوري زباله به تعداد ۵۰ هزار مخزن را ازجمله برنامه هاي در دست انجام حوزه خدمات شهري در سال جاري اعلام كرد و گفت: شهرداري تهران آمادگي دارد در صورت موافقت وزارت بهداشت و درمان با مشاركت بخش خصوصي و با سرمايه گذاري معادل ۲۵ ميليون دلار پروژه زباله سوز مركزي زباله هاي بيمارستاني را در محل واقع در ۱۵ كيلومتري شهر تهران راه اندازي كند، اين در حالي است كه به اعتقاد معاون خدمات شهري شهرداري تهران انتخاب زباله سوز مركزي براي امحاء زباله هاي بيمارستاني علمي ترين و به لحاظ زيست محيطي مطمئن ترين راه شناخته شده در سطح جهان است. وي در حوزه زيباسازي، بهسازي و آرام سازي فضاي شهري برنامه هاي امسال خدمات شهري را عبارت از بازپيرايي معابر، نورپردازي و معماري نور ۷۰ مسجد، احداث يكصد پل عابر پياده معمولي و ۱۶ پل مكانيزه، پاكسازي نماهاي شهري، احداث يكصد دستگاه سرويس بهداشتي مجهز به سيستم هوشمند باز و بسته شدن در، شيرهاي آب گرم و سرد و سيستم تهويه و روشنايي، استفاده از انرژي خورشيدي دانست.
خبرنگارما همچنين به نقل از محمدي زاده خبر از افتتاح ۲۸ ميدان ثابت و ۷۷ بازار ميوه و تره بار سيار در سال جاري مي دهد كه ظرف ۲۰ روز آينده ۱۰ بازار ثابت از اين تعداد آماده بهره برداري خواهد بود.
وي ادامه داد: امسال همچنين ۳ دستگاه سورت جديد براي پياز و ۵ دستگاه سورت ميوه وارد ميادين تره بار خواهد شد. به گفته وي گرچه شهرداري تهران در تأمين كالا براي شهروندان وظيفه اي ندارد اما به دليل تلاطمات و نابساماني هاي پيش آمده در تأمين مايحتاج شهروندان قراردادي با مراكز عمده توليدكننده ازجمله آستان قدس رضوي و بنياد جانبازان و مستضعفان منعقد شده كه متعاقب آن اين مبادي به مراكز عرضه وصل خواهد شد و تمام مواد لبني و كالاهايي نظير گوشت، مرغ، ماهي، تخم مرغ و قارچ به نقاط در نظر گرفته وارد شده و از آنجا به صورت تضميني به مراكز عرضه تقسيم مي شود.

معاون گروههاي نظارت شوراي اسلامي شهر تهران:
حضور شهردار تهران در جلسات هيأت دولت ضروري است
001467.jpg
گروه  شهري: معاون گروههاي نظارت شوراي شهر گفت: خدمات رساني و اداره شهري مانند تهران با داشتن مشكلات فراوان نيازمند تعامل و همكاري ميان همه دستگاههاي اجرايي است.
خسرو دانشجو افزود: با اين حال طي ۲ سالي كه از تشكيل دومين دوره شوراي شهر مي گذرد، اين ارتباط به نحو مطلوب بين دستگاههاي دولتي و شهرداري حاصل نشده است و مشكلات همچنان وجود دارد.
وي حضور شهردار تهران در جلسات هيأت دولت را براي انتقال و حل معضلات پايتخت ضروري دانست و گفت: شهردار تهران به عنوان مسئول يك دستگاه خدمت رساني به مردم در مركز جمهوري اسلامي براي هماهنگي با دستگاههاي مجري قطعاً بايد دست كم ۲ هفته يك بار با مسئولين اجرايي تراز اول نشست هايي داشته باشد.
معاون گروههاي نظارت شوراي شهر افزود: به رغم اينكه شهرداران قبلي در جلسات دولت حضور داشتند تا بتوانند با برقراري تعاملات و ارتباطات خدمت رساني بهتري به مردم ارايه دهند ولي دولت شهردار فعلي را از حضور در اين جلسات منع كرد، و اين موضوع به هماهنگي هايي كه مي توانست اتفاق بيفتد لطمه بزرگي زد.
دانشجو با بيان اينكه يكي از چالش هاي اصلي و بزرگ در تهران ايجاد هماهنگي بين دستگاههاي مجري و خدمت رساني است گفت: حضور شهردار و رئيس شوراي شهر در جلسات هيأت دولت مي تواند گام مؤثر در اين زمينه باشد. وي در عين حال خدمت رساني بهتر به مردم را در گرو عزم و اراده جدي مسئولان اعم از دولت و شهرداري دانست.
دانشجو افزود: معضل ترافيك بدون كمك دستگاههاي اجرايي و تنها توسط شهرداري قابل حل نيست.
وي گفت  شهرداري در حال حاضر بابت خدمت رساني به مردم ريالي از بودجه دولت استفاده نمي كند و اين در حالي است كه توانايي مالي شهرداري با توجه به حجم بالاي هزينه هاي خدمات رساني پاسخگو نمي باشد.
عضو كميسيون شهرسازي با اشاره به معضلات ترافيكي تهران و لزوم همكاري و كمك دولت براي رفع آن گفت: دولت و خودروسازان فارغ از سياست هاي ترافيكي شهرداري به افزايش توليد و عرضه خودرو توجه دارند و هر ساله تعداد خودروها در تهران به صورت بي رويه افزايش مي يابد و اين روند پيامدهاي منفي ترافيكي براي شهروندان در پي داشته و دارد.
وي گفت: مشكل ترافيك از جمله مشكلاتي است كه بايد همه دستگاهها اعم از قانونگذاري، اجرايي، دولت و شهرداري با همكاري يكديگر در جهت حل آن اقدام كنند.
وي افزود: شوراي اسلامي شهر تهران طي ۲ سال گذشته نظارت خود را بر عملكرد شهرداري به خوبي اعمال كرده است.
دكتر خسرو دانشجو معاون گروههاي نظارت شوراي شهر در گفت و گو با خبرنگار ما افزود: شوراي شهر از راههاي مختلف از جمله ارتباط مستقيم با مردم در ديدارهاي هفتگي در مناطق شهرداري، اجراي مصوبات و دستور العمل ها و استفاده از كارشناسان و بازرسان معاونت نظارت، عملكرد شهرداري را كنترل مي كند و چنانچه مسئولان كارشان را به درستي انجام نداده باشند موارد به شهرداري منتقل و درخواست رفع مشكل مي شود.

مديرعامل سازمان بازيافت و تبديل مواد:
پسماند بازيافت زباله هاي تهران دفن مي شود
001461.jpg
واحد مركزي خبر: مديرعامل  سازمان  بازيافت  و تبديل  مواد شهرداري  تهران  با اشاره  به سرمايه  گذاري  انجام  شده  براي  بازيافت  زباله  تصريح  كرد: زباله هاي خانگي  شهر تهران  پس  از گذر از چرخه  بازيافت  دفن  مي شود.
ابراهيمي  با توجه به  بروز برخي  مشكلات  در مركز دفن  زباله  در جنوب  كهريزك  و رويكرد شوراي  اسلامي شهر تهران ، سازمان  بازيافت  و تبديل  مواد شهرداري  تهران و حوزه  معاونت  خدمات  شهري  شهرداري ، دگرگون  سازي  دفن  زباله  در اين منطقه  را در دستور كار خود قرار داد.
وي  يادآور شد در پي  فعاليت  شبانه روزي  سازمان  بازيافت  و تبديل  مواد شهرداري  تهران  در سال  گذشته  ۳ هزار تن  زباله  خانگي  وارد چرخه  كمپوست  شد تا از ورود بيشتر شيرابه  زباله  و گازمتان  به  محيط منطقه  كهريزك جلوگيري  شود.
ابراهيمي  با اشاره  به  بهره برداري  از مجتمع  ۳ هزار تني  بازيافت  ارادكوه  در جنوب  كهريزك  در سال  ۸۴ اظهار داشت:  با بهره برداري  از اين  مجتمع  در سال  ۶ هزار تن  زباله  خانگي  شهر تهران  وارد چرخه  كمپوست  شده  و از ورود روزانه ۸۰۰ مترمكعب  شيرابه  و ۳۰۰ متر مكعب  گاز متان به  محيط زيست  جلوگيري  مي شود.
وي  از اجراي  طرح  استحصال  گاز متان  و شيرابه  زباله  در كهريزك  خبر داد و گفت : اين  طرح  بين المللي  با همكاري  بانك  جهاني  انجام  خواهدشد.
مديرعامل  سازمان  بازيافت  و تبديل  مواد شهرداري  تهران  درباره  انتشار خبر حل  مشكل  زباله  تهران  با هزينه  ۳۰ ميليون  ريال  گفت : اين  مشكل  با هزينه ۳۰ ميليارد ريال  حل  شده  است .

اخطاريه زيست محيطي براي هفت بيمارستان
ايلنا: مدير كل محيط زيست شهر تهران، گفت: در ۱۵ روز گذشته، ۷ واحد بيمارستاني و ۷ واحد صنايع غذايي اخطاريه زيست محيطي دريافت كردند.
مهندس زهرا صدر اعظم نوري، مديركل محيط زيست شهر تهران، گفت: از تاريخ اول ارديبهشت ۸۴ تا ۱۵ ارديبهشت،    بازديدها اعم از شكايات، استعلام و پايش ۱۸۷ مورد بوده و شكايات واصله اعم از كتبي و تلفني ۲۶ مورد، شكايت رسيدگي شده ۲۶ مورد، استعلام  ها ۱ مورد و پايش  ها ۱۰۹ مورد بوده است.
وي افزود: در اين مدت، براي ۵۱ واحد اخطاريه زيست محيطي صادر شده است كه شامل ۹ واحد كاني غيرفلزي، ۸ واحد صنايع شيميايي، ۷ مركز خدماتي و ۷ واحد صنايع فلزي بوده است.
نوري خاطر نشان كرد: براي ۴ واحد آبكاري، ۱ واحد ريخته  گري و ۱ واحد مسكوني نيز در اين مدت اخطاريه زيست محيطي صادر شد.مدير كل محيط زيست شهر تهران تصريح كرد: در ۱۵ روز گذشته، ۱ واحد پلمب شده و از ۱۱ واحد آلاينده آب نمونه  برداري شده است.

آسفالت معابر عمومي تهران
مهر: معاون فني و عمراني شهرداري تهران گفت: در سال گذشته با اعتباري حدود ۴۰ ميليارد تومان نزديك به يك ميليون و ۵۰۰ هزار تن آسفالت در سطح معابر شهر تهران استفاده شد.
مهندس محمد علي آبادي افزود: برنامه ريزي شهرداري تهران براي روكش و لكه گيري آسفالت بزرگراهها و خيابانهاي اصلي شهر تهيه و آغاز شده است.به طوري كه بخش هايي از بزرگراههاي چمران و مدرس نيز انجام شده و تا پايان سال به همين شكل پيش خواهيم رفت تا بتوانيم معابر اصلي شهر را كه دچار مشكل هستند لكه گيري و روكش مناسب انجام دهيم.
علي آبادي ضمن تاكيد بر اعمال نظارت دقيق بر عمليات آسفالت گذرگاههاي تهران و برخورد با پيمانكاران متخلف گفت: بر همين اساس از ابتداي سال جاري تاكنون با ۴ پيمانكار متخلف برخورد و فسخ قرارداد كرده ايم و در حال حاضر آنها در فهرست سياه شهرداري قرار دارند و هيچ يك از مناطق شهري با آنها قرارداد نخواهد بست.

عضو شوراي اسلامي شهر تهران در ديدار با شهروندان منطقه ۱۵:
بحران بيكاري باعث تبديل واحدهاي مسكوني به تجاري مي شود
تا بيكاري در جامعه هست مردم جهت امرار معاش متوسل به اين مي شوند كه قسمتي از منزل خود را تبديل به يك واحد تجاري كنند و در جنوب شهر متاسفانه به علت بالابودن ضريب بيكاري اين معضل بيشتر مشاهده مي شود.
مهندس واعظي آشتياني عضو شوراي اسلامي شهر تهران در ديدار با ساكنان منطقه ۱۵ ضمن بررسي مشكلات آنان، با بيان مطلب فوق افزود: باتوجه به سياست هايي كه در كل كشور اعمال شده است متاسفانه هنوز مشكل بيكاري حل نشده است.
وي افزود: در بررسي اين مساله مي بينم كه اين واحدهاي تجاري از لحاظ شهرسازي غيرمنطقي است و ازنظر اجتماعي نيز تعداد قابل توجهي از اين درخواست هاي تجاري مربوط به افراد بازخريد شده ادارات، سازمان ها و... است. از نگاه ديگر نكته اي كه وجود دارد اين است كه باتوجه به جوان بودن جمعيت كشور، سالانه رقم قابل توجهي از جوانان به بازار كار معرفي مي شوند كه شغلي براي آنان وجود ندارد.
عضو شوراي اسلامي شهر اظهار كرد: اقشار آسيب پذير جامعه كه عمدتا در مناطق جنوبي تهران ساكن هستند براي ايجاد شغل، راهي جز اين پيدا نمي نكند كه واحدهاي مسكوني خود را بدون توجه به مسايل شهرسازي به واحدهاي تجاري تبديل نمايند. نزديك به ۵۰ درصد مراجعات امروز در منطقه ۱۵ مربوط به اين مساله بود كه اين نشان مي دهد كه بحران شديد بيكاري موجود در جامعه منجر به افزايش تخلفات ملكي به ويژه در بخش تجاري مي شودو مسوولان امر بايد شرايط اشتغال را فراهم  آورند.

نوسازي بافت هاي فرسوده
001458.jpg
مجري  طرح  بازسازي  و نوسازي  بافت  هاي  فرسوده  گفت : به  وزارت  كشور و مسكن  و شهرسازي  اجازه  داده  شده  است  دو رقم ۵۰۰ ميليارد ريالي  اوراق مشاركت  به  منظور نوسازي  بافت  هاي  فرسوده  منتشر كنند. شعرباف  افزود: وزارت  كشور و مسكن  و شهرسازي  بايد آيين  نامه  اجرايي  انتشار اوراق  مشاركت  را به  منظور بازسازي  بافت  هاي  فرسوده  به  دولت  تقديم  كنند تا براي  تصويب  به  مجلس شوراي  اسلامي ارسال  شود.وي  بر لزوم  تنظيم  لايحه اي  در دولت  براي  بازسازي  بافت  هاي  فرسوده  تأكيد كرد و گفت:  به  همين  منظور سازمان  فني  مهندسي  و وزارت  مسكن  و شهرسازي  لايحه اي  تقديم  دولت  خواهند كرد.

ايمني نمايشگاه كتاب
001455.jpg
مهر: مديرعامل سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني شهرداري تهران گفت: تمامي  امكانات و تجهيزات مورد نياز براي ايمني نمايشگاه بين المللي كتاب تهران تامين شده است.مهندس احمد ضيايي افزود: در حال حاضر مشكلي به لحاظ ايمني نمايشگاه كتاب وجود ندارد و سرويس هاي لازم در اين مكان پيش بيني شده است.وي با تاكيد بر به كارگيري بيشترين امكانات و تجهيزات در محل برگزاري نمايشگاه بين المللي كتاب، گفت: در طول ۳۰ سال گذشته سابقه نداشته از اين همه امكانات و نيروي انساني در نمايشگاه بين المللي استفاده شود و اين مساله به خاطر افزايش ظرفيت برگزاري نمايشگاه كتاب در سال جاري است.

واگن هاي جديد براي متروي تهران
001464.jpg
ايسنا: دبير شوراي عالي ترافيك كشور از افزايش۳۰۰ دستگاه واگن براي متروي تهران و خط سريع السير تهران كرج براي كاهش فاصله حركت قطارها خبر داد.مهندس رئوفي با اشاره به تامين اعتبار ۳۰۰ ميليون دلاري دولت جهت خريد ۳۰۰ دستگاه واگن براي متروي تهران و خط سريع السير تهران كرج، تصريح كرد: در اين راستا ۱۲ دستگاه لوكوموتيو نيز براي قطار تهران كرج اختصاص يافته است.وي با اشاره به اينكه دولت ۲ سال قبل اعتبار خريد اين واگن ها را تأمين كرده است، گفت: اين واگنها اواخر سال ۸۳ از طريق گمرك وارد كشور و پس از انجام آزمايشات لازم، هفته گذشته به خطوط متروي تهران افزوده شد.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |