پنجشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۹۰ - May 5, 2005
براساس آمار بانك مركزي
قدرت خريد ريال در برنامه سوم ۸۰ درصد كاهش يافت
گروه اقتصادي: آمار منتشر شده از سوي بانك مركزي حاكي از آن است كه قدرت خريد ريال طي سالهاي اجراي برنامه سوم بيش از ۸۰ درصد كاهش يافته است.
به گزارش خبرنگار ما، آمار بانك مركزي در خصوص شاخص بهاي كالاها و خدمات مصرفي در مناطق شهري ايران حاكي از آن است كه اين شاخص در پايان سال اول برنامه سوم حدود ۱۶۰ واحد بوده است و اين در حالي است كه شاخص مذكور در پايان برنامه سوم به عددي در حدود ۲۹۰ افزايش يافته است. اين گزارش حاكي است كه مقايسه دو عدد ۲۹۰ و ۱۶۰ حاكي از كاهش قدرت خريد ريال مي باشد كه عددي در حدود ۸۰ درصد را نشان مي دهد. البته بايد در نظر داشت كه كاهش قدرت خريد ريال به معني كاهش قدرت خريد مردم نيست زيرا طي سالهاي اجراي برنامه سوم دولت درصدد بود تا از طريق افزايش حقوق و دستمزد كاركنان خود از كاهش قدرت خريد مردم جلوگيري كند.
براساس اين گزارش شاخص بهاي كالا و خدمات معدني سبدي از كالاها را شامل مي شود كه داراي ۸ گروه اصلي و ۳ گروه اختصاصي است. مسكن، خوراكي، آشاميدني، اثاث خانه، حمل و نقل،  درمان، تفريح و كالاهاي متفرقه تشكيل دهنده سبد اصلي تعيين شاخص تورم در ايران است.
اين گزارش حاكي است كه براي مثال شاخص مربوط به خوراكيها در سال ۱۳۷۹ كه سال اول اجراي برنامه سوم بوده به عددي در حدود ۱۷۸ رسيد كه اين شاخص در انتهاي برنامه سوم عددي در حدود ۳۰۰ را به ثبت رسانده است كه به اين ترتيب اقلام مربوط به خوراكي و آشاميدني طي ۵ سال اجراي برنامه سوم حدود ۷۰ درصد افزايش قيمت داشته است.
اين گزارش حاكي است كه يكي از اهداف برنامه چهارم توسعه افزايش قدرت خريد مردم است و راهكار اساسي آن كاهش نرخ تورم مي باشد.
در برنامه چهارم متوسط نرخ تورم در حدود ۹ درصد يعني يك رقمي در نظر گرفته شده است كه لازمه رسيدن به اين هدف انسجام نهادهاي پولي و مالي و انضباط در بودجه دولت است. كسري بودجه، برداشت از حساب ذخيره ارزي و استقراض از بانك مركزي از جمله عوامل اصلي رشد نقدينگي و افزايش نرخ تورم است.

به دليل فشار آمريكا و عليرغم برنده شدن در مزايده
شل و «بي.آ.اس.اف» تمايلي به فروش بازل به ايران ندارند
001452.jpg
گروه اقتصادي: روز گذشته محمدرضا نعمت زاده مديرعامل شركت ملي پتروشيمي ايران به عنوان مطلع ترين فرد ايراني از شرايط امروز اين صنعت در ايران و جهان در مصاحبه با رسانه هاي گروهي اعلام كرد: آمريكا براي برنده نشدن ايران در مناقصه شركت توليد محصولات پتروشيمي بازل كارشكني مي كند. به گزارش خبرنگار ما، وي بدون اشاره به اهميت و جايگاهي كه مي توانست خريد اين شركت براي ايران در صنعت پتروشيمي جهان فراهم كند و دلايل مخالفت آمريكا با مالكيت ايران بر اين شركت توضيح داد، در قالب برنامه استراتژيك شركت صنايع پتروشيمي موضوع خريد يا مشاركت با شركت هاي معتبر خارجي در زمينه پليمري مورد توجه اين شركت قرار داشت و به اين جهت برنامه خريد شركت بازل طراحي شد.وي افزود: تا چند روز پيش شرايط به نفع ايران بود ولي در حال حاضر احتمال برنده شدن ايران در اين مناقصه كاهش يافته است.
مديرعامل شركت پتروشيمي به فرصت منحصر به فردي كه در شرايط حاضر پيش روي صنعت پتروشيمي ايران قرار داشت و به دليل شرايط جاري در روابط خارجي ايران و آمريكا از دست مي رود اشاره اي نكرد و تأكيد كرد كه فشارهاي آمريكا مانع خريد بازل توسط ايران شده است.
ديروز برخي منابع خبري با انتشار موضع غيررسمي سهامداران بازل به نقل از يك منبع آگاه نوشتند كه شل و بي.آ.اس.اف به فروش شركت بازل به شركت هندي «هلديا» كه نفر دوم ارائه دهنده بالاترين قيمت پس از شركت ملي پتروشيمي ايران است تمايل دارند. با اين رويداد يك فرصت استثنايي براي پيوستن صنعت نفت ايران به بازارهاي جهاني و كسب موقعيت ويژه در بازار آينده پتروشيمي از دست رفت.
به گزارش خبرنگار ما شركت بازل كه از جمله بزرگترين شركت هاي توليدكننده مواد و محصولات پتروشيمي است و واحدهاي توليد گوناگوني در جهان از جمله لوئيزياناي آمريكا دارد به دلايل اقتصادي از سوي صاحبان سهام آن يعني شل و بي.آ.اس.اف كه هر يك ۵۰ درصد از سهام آن را در دست دارند سال گذشته براي فروش عرضه شد و مزايده اي برگزار شد كه در آن ايران بالاترين قيمت را داده بود و تفاوت قيمت پيشنهادي ايران با پيشنهاد دوم بسيار زياد بود ولي به دليل مخالفت آمريكا و فشار دولت بوش سهامداران از فروش اين شركت به ايران خودداري كردند.
اين در حالي بود كه شركت ملي پتروشيمي با توجه به مخالفت آمريكا پيشنهاد داده بود كه واحد توليد پتروشيمي بازل در لوئيزياناي آمريكا از مجموع دارايي هاي اين شركت حذف شود ولي با اين وجود و عليرغم تلاش هاي صورت گرفته خريد بازل براي شركت ملي پتروشيمي ممكن نشد.
شركت بازل نزديك به ۷ ميليارد دلار ارزش دارد و از جمله دارندگان عمده حق امتياز توليد بسياري از محصولات پتروشيمي در جهان است.
ديروز محمدحسن پيوندي مدير برنامه ريزي و توسعه شركت ملي پتروشيمي نيز كه در جمع خبرنگاران حضور داشت با اشاره به احتمال عدم موفقيت ايران در خريد شركت پتروشيمي بازل، گفت: در حال حاضر توليد پتروشيمي از طريق نفت به صرفه نيست.
محصولات پتروشيمي ايران و يا قطر در بازارهاي جهاني با صرفه تر است زيرا با استفاده از اتان توليد مي شود.
به گفته وي مديريت بازار و فني شل(سهامدار بازل) به اين جمع بندي رسيده بود كه خريد بازل توسط ايران بسيار بهتر است و با توجه به منابع گازي كه ايران در اختيار دارد پلي اتيلين تا ۱۰ سال تامين است، ضمن اين كه توليد اتيلن با اتان نسبت به نفتا ارزان تر و به صرفه تر است. وي استفاده از تكنولوژي توليد و عقب نماندن از رقبا در بازار را از جمله دلايل شركت ايران در مزايده شركت بازل بيان كرد.

با وجود راه اندازي فرودگاه امام:
امكانات لازم براي ترخيص كالاهاي تجاري
در فرودگاه امام وجود ندارد
001449.jpg
گروه اقتصادي _ علي ابراهيمي: با وجود راه اندازي فرودگاه امام براي سومين بار هنوز امكانات لازم براي انجام امور گمركي و ترخيص كالاهاي تجاري در فرودگاه مذكور آماده نشده است.
به گزارش خبرنگار ما با وجود اهداف مدنظر از راه اندازي فرودگاه امام هنوز دستگاه هاي استاندارد، قرنطينه دامي و گياهي و سيستم بانكي و... در سالن كالاهاي تجاري فرودگاه امام مستقر نشده است.
گرچه مديركل گمرك مهرآباد معتقد است مشكلي براي ترخيص كالاهاي تجاري مطابق با استانداردهاي جهاني در فرودگاه امام وجود ندارد و گمرك مهرآباد با بازگشايي فرودگاه مذكور در اين فرودگاه مستقر شده ، ارائه همزمان خدمات گمركي در بخش مسافري را آغاز و ارائه خدمات در زمينه كالاهاي تجاري نيز يك روز پس از آغاز به كار فرودگاه شروع شده است.
در حالي كه همه مسئولين بر ضرورت جلوگيري از توقف ترخيص برخي كالاهاي وارداتي از كشورهاي حوزه خليج فارس مانند قطعات كامپيوتري، كارخانجات و... كه قرار است از طريق فرودگاه امام وارد شود تأكيد دارند اما نكته حائزاهميت آن است كه چرا با وجود وقفه طولاني در راه اندازي اين فرودگاه تاكنون هماهنگي لازم براي استقرار دستگاه هاي ذي ربط و نصب تجهيزات ترخيص كالاهاي تجاري در اين فرودگاه در نظر گرفته نشده است.
جمشيد قسوريان جهرمي معتقد است: به دليل برخي مشكلات در زمينه دسترسي، ترافيك و... و به منظور جلوگيري از توقف كالاهاي تجاري در اين فرودگاه و تأخير در عرضه آن به بازار مقرر شد تا تسهيلات بيشتري براي تجاري كه كالاي خود را از فرودگاه امام وارد مي كنند در نظر گرفته شود و بر اين اساس كليه كارهاي اظهار و تشريفات اسنادي كالا، پرداخت حقوق و عوارض گمركي و صدور پروانه گمركي در فرودگاه مهرآباد انجام تا صاحبان كالا بتوانند با يك بار مراجعه كالاهاي خود را از فرودگاه امام تحويل و بارگيري كنند.
گرچه مديركل فرودگاه مهرآباد اعمال اين روش را موقت و تا زمان رفع مشكلات فرودگاه امام مي داند و معتقد است با انتقال پروازهاي خارجي به فرودگاه امام تا پايان سال جاري همه امكانات فرودگاه مهرآباد به سالن مسافري و تجاري فرودگاه امام منتقل خواهد شد و دستگاه هاي ذي ربط نيز تا دو ماه آينده در فرودگاه مستقر مي شوند، اما بايد توجه كرد كه در فرودگاهي كه در نظر است به عنوان گذرگاه منطقه به رقابت با فرودگاه هايي مانند دوبي برخيزد چگونه تاكنون براي پيش بيني استقرار دستگاه هاي مذكور اقدامي صورت نگرفته يا اينكه تنها اهداف جابجايي مسافر و نه نقش ترانزيتي و حمل و نقل كالا از طريق اين فرودگاه موردتوجه مسئولين امر بوده است؟
مديركل گمرك فرودگاه مهرآباد مي افزايد: براي صادرات كالا از فرودگاه امام نيز مقرر شده تا كالاهاي صادراتي در گمرك مهرآباد اظهار و پس از صدور جواز صادراتي به وسيله كاميون با پلمب گمرك مهرآباد به فرودگاه امام منتقل شود. اين روش در مورد كالاهاي صادراتي مانند فرش اعمال خواهد شد اما در كالاهايي مانند گل و گياه و ميوه و تره بار كه امكان فسادپذيري وجود دارد مستقيماً به فرودگاه امام ارسال شده و پيش بيني هاي لازم براي انجام تشريفات صادرات كالاهاي مذكور و تخليه و نگهداري آن در انبارهاي مجهز صادرات فرودگاه در كوتاه ترين زمان ممكن در نظر گرفته شده است.
وي معتقد است هنوز امكانات لازم براي انجام كار كارشناسي صادرات كالاهايي مانند فرش در فرودگاه امام وجود نداشته اما پس از استقرار دستگاه هاي ذي ربط و با انتقال پروازهاي خارجي به اين فرودگاه اين مشكل مرتفع خواهد شد.
همچنين مديركل گمرك مهرآباد با اشاره به اهداف مدنظر براي تبديل شدن فرودگاه امام به گذرگاه منطقه اي ترانزيت كالا مي گويد: مكاتبات لازم با اداره كل ترانزيت گمرك ايران براي ايجاد زيرساخت هاي لازم در فرودگاه امام خميني انجام و ضرورت فراهم ساختن هواپيماهاي كارگو براي تجاري كه قصد واردات مستقيم كالاهاي خود از كشورهاي مبدأ را دارند، تشريح شده است. همچنين به كارگيري سيستم هاي GPS، تهيه نقشه مسير و صدور كارت هوشمند در كاميون ها و استفاده از همه سيستم هاي روز براي سرعت بخشيدن به انتقال كالا مدنظر قرار گرفته است. نكته حائز اهميت آن است كه در فرودگاهي كه تاكنون چندين ميليارد تومان هزينه و گذشت نزديك به ۴ دهه از عمر آغاز عمليات اجرايي خود را تجربه مي كند ايجاد هماهنگي بين دستگاه هاي ذي ربط براي ترخيص كالاهاي تجاري تا چه حد زمان بر و هزينه بر بوده كه اكنون نيز انجام موقت آن از طريق گمرك فرودگاه مهرآباد موردتوجه قرار گرفته است.

در طول اجراي برنامه سوم توسعه:
تنها ۷۷ درصد اهداف اشتغال زايي تحقق پيدا كرد
گروه اقتصادي _ افروز پورهاشمي: مركز آمار ايران نرخ بيكاري موجود در كشور را رقمي معادل ۴/۱۰ درصد اعلام كرد كه با توجه به ورود خيل عظيم متقاضيان كار، به نظر مي رسد رقم فوق بيشتر از رقم عنوان شده باشد.
با وجود اينكه خبر اقدامات مختلفي مانند طرح كارورزي فارغ التحصيلان دانشگاهي كه از يك ماه آينده توسط دولت اجرايي مي شود، چندي پيش از سوي وزير كار و امور اجتماعي در گفت وگو با همشهري بيان شد، اما به نظر مي رسد اين طرح نيز كه در يك دوره ۱۱ ماهه اجرا مي شود و با مراجعه متقاضيان به تمام دستگاه ها قابل اجراست و طي آن ۵۰ درصد حقوق از سوي دولت و ۵۰ درصد مابقي از سوي كارفرما پرداخت و درصورت رضايت كارفرما ادامه فعاليت وجود دارد، نتواند تاثير چنداني در كاهش نرخ بيكاري داشته باشد.
دكتر محمدرضا سپهري رييس موسسه كار و تامين اجتماعي در همين زمينه مي گويد: طبق برنامه سوم توسعه در راستاي اشتغال زايي بايد از سال ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۳ سالانه ۸۶۵ هزار فرصت شغلي ايجاد مي شد كه تنها سالي ۵۸۰ هزار فرصت شغلي از رقم فوق ايجاد گرديد، يعني به عبارتي تنها ۸/۷۷ درصد هدف برنامه محقق شد.
وي تصريح مي كند: امسال با اختصاص ۲۰ هزار ميليارد ريال بودجه اشتغال زايي كه ۲ برابر سال گذشته است،  بايد حداقل ۷۰۰ هزار فرصت شغلي در كشور ايجاد شود.
وي در پاسخ به اين پرسش كه امسال چند هزار نفر وارد بازار كار مي شوند مي افزايد: به طور متوسط سالانه ۸۰۰ هزار نفر به بازار كار كشور افزوده مي شود.
در واقع با احتساب رقم فوق و درنظرگرفتن ۷۰۰ هزار فرصت شغلي براي سال جاري، باز هم ۱۰۰ هزار فرصت شغلي كسر داريم.
معاون برنامه ريزي و سياست گذاري اشتغال وزارت كار تاكيد مي كند: سال ۱۳۸۳ از ۹۰۴ هزار فرصت شغلي كه بايد ايجاد مي شد، تنها ۶۸۰ هزار فرصت شغلي محقق گرديد.وي مي گويد: البته با توجه به تخصيص ۸ ميليارد دلار از محل حساب ذخيره ارزي به بخش خصوصي، احتمالا امسال با راه اندازي پروژه هاي جديد امكان اشتغال زايي بيشتري مهيا خواهد شد.
وي در مورد سند كار شايسته نيز كه از سوي موسسه كار و تامين اجتماعي با هم فكري دست اندركاران تهيه شده و با اشاره به اينكه اين سند با توجه به چشم انداز ۲۰ ساله كشور و قانون برنامه چهارم تنظيم شده است، اظهار مي كند: ظرف هفته آينده سند كار شايسته تقديم دولت خواهد شد.

در پيام خاتمي به همايش تعاون، اشتغال و توسعه عنوان شد:
لزوم توجه به تعاون فراتر از يك بخش اقتصادي
گروه اقتصادي: رئيس جمهوري در پيامي به همايش تعاون، اشتغال و توسعه بر لزوم توجه به موضوع تعاون فراتر از يك بخش اقتصادي تأكيد كرد و گفت: اين بخش به رغم رشد درخور توجه در طول سال هاي اخير، هنوز در قياس با بخش هاي خصوصي و دولتي مهم اندكي از اقتصاد را به خود اختصاص داده است.
به گزارش ستاد خبري اين همايش، سيدمحمد خاتمي در بخش ديگري از پيام خود كه توسط وزير تعاون در يزد قرائت شد اضافه كرده است: توسعه اقتصادي نيازمند سرمايه «مادي» و «انساني» است و تعاوني ها محل تجمع سرمايه هاي اندك و قابليت هاي پراكنده انسان ها هستند.
در اين پيام آمده است: تعاوني ها مي توانند منشأ آثار عميق و تغييرات نهادي در جامعه باشند.
همچنين علي صوفي وزير تعاون در اين همايش طي سخناني گفت: تعاون بيش از آن كه در عرصه مادي نقش داشته باشد در عرصه معنوي نقش دارد و هيچ فعاليتي در جامعه بدون تعاون ميسر نيست.
گفتني است در حاشيه افتتاح اين همايش ۲روزه در يزد نيز كلنگ احداث اولين پژوهشكده تعاون به زمين زده شد.

شركت مديريت منابع آب ايران منتشركرد
دستورالعمل نحوه صدور و مجوز بسته بندي آب
فارس: دستورالعمل نحوه صدور و مجوز بسته بندي آب براي مصارف شرب منتشر شد.
روابط عمومي شركت مديريت منابع آب ايران، اعلام كرد: اين دستورالعمل كه در ارديبهشت ماه ۸۴ منتشر شده است، در راستاي اجراي ماده ۲۱ قانون توزيع عادلانه آب و به منظور ايجاد وحدت رويه در رسيدگي و پاسخ گويي يكسان و نظام مند به متقاضيان بسته بندي آب، تهيه شده است.
بنابراين گزارش،در ايران به علت شرايط خاص اقليمي  و كمبود نزولات آسماني در بخش هاي وسيعي در مركز، شرق و جنوب كشور، آب اهميت بيشتري دارد و از اين رو مديريت اين ماده حياتي بايد به گونه اي عمل كند تا بتواند نيازهاي موجود آينده را برطرف ساخته و موجب شود تا بحران آب به مرحله خطرساز خود نزديك نشود.
اين گزارش مي افزايد: در اين ميان بهره گيري از آب بسته بندي شده جهت شرب، نيز به عنوان يك راهكار جدي در اين زمينه و در اجراي قانون توزيع عادلانه آب مورد توجه قرارگرفته است.

توافق وزارت اقتصاد و اصناف در خصوص اخذ ماليات
مهر: در راستاي عملكرد ماليات هاي ،۸۳ وزارت امور اقتصادي و اصناف در مورد پرداخت ماليات عملكرد سال ۸۳ توافق كردند.
قاسم نوده فراهاني با بيان اين مطلب گفت: براساس تفاهم ميان اصناف و وزارت امور اقتصادي و دارايي در زمينه عملكرد مالياتهاي سال ،۸۳ مقرر شد كه طبق روال سالهاي گذشته انجام شود.
وي در رابطه با وضعيت اصناف افزود: انتخابات شوراي اصناف كشور دوشنبه ۱۹ ارديبهشت سال جاري انجام خواهد شد.

عليرغم قول وزير صنايع مبني بر توقف خط توليد پيكان تا پايان سال ۸۳:
ايران خودرو خط توليد پيكان را آخر
ارديبهشت متوقف مي كند
گروه اقتصادي: وزير صنايع و معادن در بهمن ماه سال گذشته خبر از توقف حتمي خط توليد پيكان تا پايان اسفند ماه را اعلام كرد.
يك هفته به پايان اسفند ماه بيشتر نمانده بود كه اسحاق جهانگيري در خبر ديگري زمان توقف خط توليد پيكان را اواسط فروردين ماه بيان كرد.
در همان ايام وزير صنايع و معادن در گفتگو با همشهري در پاسخ به اين پرسش كه آيا وزارت صنايع با ادامه توليد پيكان موافقت مي كند، گفت: اين وزارتخانه با توليد پيكان حتي تا يك ماه ديگر موافق نيست و خط توليد اين خودرو براساس توافق انجام  گرفته ميان وزارتخانه هاي نفت و صنايع بايد متوقف شود.با وجود تمام اين رويدادها، مديرعامل شركت ايران خودرو در خبر جداگانه اي پايان توقف خط توليد پيكان را آخر ارديبهشت ماه بيان كرد و گرفتاري رئيس جمهوري براي حضور در اين مراسم به علت مشغله هاي پايان دولت را مزيد بر علت دانست.
جالب اين كه وي ديروز هم در جريان بازديد دانشجويان از ايران خودرو گفت: اين شركت آمادگي كامل براي اجراي نظر وزارت صنايع به منظور توقف خط توليد پيكان تا پايان ارديبهشت ماه را دارد.
منوچهر منطقي در شرايطي اين خبر را عنوان كرد كه در واقع زمان توقف خط توليد پيكان از سوي مسئولان خود شركت پايان ارديبهشت ماه بيان شده بود و مسئولان وزارت صنايع و شخص خود وزير خواهان توقف اين خط نهايتاً تا پايان فروردين ماه سال جاري بودند.

انتقاد شركت ايران خودرو ديزل نسبت
به طرح مطالب غيرواقعي درباره واردات خودرو
شركت ايران خودرو ديزل، برخي مطالب منتشره از سوي دبير ستاد تنظيم بازار مبني بر محكوميت اين شركت در ارتباط با خودروهاي وارداتي را به شدت رد كرد.
يك سخنگوي شركت ايران خودرو ديزل افزود: برخي مطالب كه از سوي دبير ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز مبني بر محكوميت اين شركت مطرح شده است، به هيچ وجه صحت ندارد. وي توضيح داد: در ارتباط با خودروهاي وارداتي، اساسا هيچ حكمي در مراجع قضايي صادر نشده است و طرح اين موضوع كه دادگاه قضايي شركت ايران خودرو ديزل را محكوم به پرداخت جريمه كرده است، از اساس عاري از حقيقت است.
اين سخنگو گفت: مساله مورد اختلاف ميان وزارت دفاع، گمرك و شركت ايران خودرو ديزل با توافق بر يك راهكار مناسب حل شده است و طرح مطالب غير واقعي در اين باره، تعجب برانگيز است.
وي با انتقاد از نحوه انتشار برخي مطالب غيرواقعي توسط دبير ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز در رسانه ها گفت: به نظر مي رسد ايجاد جنجال رسانه اي و ارائه اطلاعات نادرست در فضاي موجود كشور، اهداف ديگري را دنبال مي كند.
اين سخنگو در پايان تاكيد كرد: ادعاي محكوميت شركت ايران خودرو ديزل به جريمه، از اساس صحت ندارد و مالكيت خودروهاي وارداتي نيز متعلق به ايران خودرو ديزل نبوده است.

كالاهاي مشمول سبد حمايتي دولت
تا يك ماه ديگر مشخص مي شود
فارس: معاون وزير بازرگاني گفت: فهرست كالاهاي حساس و مشمول سبد حمايتي دولت تا يك ماه ديگر به سازمان مديريت ارايه مي شود و سيمان از اين سبد خارج شده و بايد براساس طرح جامع قيمت گذاري شود.
حسن يونس سينكي گفت: وزارت بازرگاني در حال بررسي هاي لازم جهت ارايه ليست كالاهاي مشمول سبد حمايتي دولت است.وي افزود: بررسيهاي لازم صورت گرفته و تا يك ماه ديگر جمع بندي خواهد شد.
سينكي در خصوص خارج شدن سيمان از سبد حمايتي دولت گفت:  اين كالا از سبد حمايتي دولت خارج شده و بايد براساس طرح جامع سيمان قيمت گذاري شود.
وي با اشاره به مذاكرات وزير بازرگاني با وزير صنايع در اين ارتباط اظهار داشت: با توجه به توافقات صورت گرفته به زودي تمام مسئوليت سيمان به دوش وزارت صنايع گذاشته خواهد شد.
سينكي گفت: كارها جهت اين اقدام آرام آرام در حال انجام است لذا به زودي اين اتفاق خواهد افتاد.
معاون وزير بازرگاني در خصوص قيمت نان اظهار داشت: نان قطعا افزايش قيمت نخواهد داشت هرچند با كسري يارانه گندم مواجه هستيم اما با حل شدن مشكل فعلا به هيچ وجه نان گران نخواهد شد.

گفت وگوي امروز
ساخت و به كارگيري هواپيماي ۱۴۰ با مانع مواجه است
گروه اقتصادي: همايش ملي صنعت هوايي و فضايي كشور، گذشته  ، حال و آينده در روزهاي ۱۳ و ۱۴ ارديبهشت ماه جاري با هدف انعكاس ديدگاه هاي صاحب نظران، انديشمندان و مديران ارشد كشور در زمينه چالش هاي پيش روي و راهكارهاي توسعه و پيشرفت صنعت هوايي كشور در دانشگاه صنعتي شريف برگزار شد.
برگزاري اين همايش زمينه تبادل آراء وديدگاه هاي مختلف بين دست اندركاران صنعت هوايي كشور و دانشگاهيان را فراهم خواهد ساخت.
در حاشيه اين همايش با حسين علائي رييس سازمان صنايع هوايي نيروهاي مسلح پيرامون چالش هاي پيش روي اين صنعت و برنامه هاي دردست اجرا گفت وگو كرده ايم.
***
* عمده ترين چالش هاي توسعه صنعت هوايي كشور كدام است؟
- اكنون سياستگذاري متمركزي براي توسعه صنعت هوايي در كشور وجود ندارد و بايد هماهنگي و همكاري بيشتري براي سياستگذاري واحد در اين زمينه صورت گيرد.
از سوي ديگر تصميماتي كه در گذشته براي توسعه صنعت هوايي كشور گرفته شده در تغيير مسئولين و دولت ها دچار مشكل شده و استمرار اين سياست ها را با چالش مواجه مي سازد بايد كاري كرد تا وقتي سياستي براي توسعه در بخشي اتخاذ مي شود اين سياست مستمر باشد. در دولت قبل تصميم گرفته شد تا براي فرودگاه هاي شهرستان هاي كشور و پروازهاي داخلي از هواپيماي توربوتراپ ساخت ايران استفاده شود و همه دستگاه هاي ذي ربط و وزارتخانه هاي مانند راه و ترابري، صنايع و معادن، دفاع و پشتيباني و سازمان برنامه و بودجه با يكديگر در اين زمينه همكاري كنند و بر اين اساس هواپيماي ايران ۱۴۰ ساخته شد اما زماني كه اين هواپيما به بازار مصرف رسيده و آماده پرواز شد وزارتخانه ها و دستگاه هاي ذي ربط با تصميم قبلي كه در دوران گذشته اتخاذشده بود هماهنگ عمل نكردند و اين موضوع، ساخت و به كارگيري هواپيماي مذكور را با چالش مواجه ساخته است.
همچنين برخي از سياستگذاران، تصميم گيران و مراكز علمي كشور معتقدند چون صنعت هوايي پيچيده و داراي فناوري بالايي بوده و اكنون در اين صنعت نسبت به بخش هايي از دنيا از وضعيت مطلوبي برخوردار نيستيم پس نبايد در اين حوزه سرمايه گذاري نموده و توسعه دهيم چراكه هيچگاه به ايرباس و بوئينگ نخواهيم رسيد و بايد از ساخت هواپيما صرف نظر كنيم. اين تصور يكي ديگر از چالش ها مهم صنعت هوايي كشور است. اعتقاد دارم زيربناهاي توسعه صنعت هوايي در كشور فراهم است و بايد جهشي در صنعت هوايي با خودباوري ايجاد كنيم. در همه دنيا نيز توسعه صنعت هوايي در نقطه اي آغاز شده و ما هم بايد از جايي آغاز كنيم.
* در زمينه تعمير هواپيما در داخل كشور با چه موانعي روبه رو هستيم؟
- بازار تعميرات هواپيماها و بالگردهاي كشور به طور كامل دراختيار صنعت هوايي قرار نگرفته و بخشي از اين بازار دراختيار خارجي ها است و آنان با برنامه ريزي سعي در تصرف اين بازار دارند. درحالي كه اگر بازار كشور به عنوان پشتوانه اين صنعت عمل كند صنعت هوايي مي تواند رشد بهتر و بيشتري داشته باشد.
* چه موفقيت هايي در زمينه تعمير و ساخت قطعات هواپيما در كشور حاصل شده است؟
- اكنون تعميرات هواپيماهاي مختلف سنگين، نيمه سنگين، بدنه باريك و سبك در داخل كشور انجام مي شود و نياز به اعزام هيچ هواپيمايي براي تعميرات به خارج از كشور نداريم. اين كار موجب مي شود تا درصورتي كه بتوانيم با تلاش بيشتر بازار خارجي را براي اين هواپيماها در داخل كشور ايجاد نموده و يكي از مراكز مهم تعميرات هواپيماها و بالگردهاي غيرنظامي در داخل كشور باشيم، امكان توسعه حوزه اشتغال را براي متخصصين داخلي ايجاد خواهد شد، حوزه ديگر پرداختن به بخش ابيونيك هواپيما و رشته هاي مربوط به الكترونيك است. در بخش ساخت موتور هواپيماها و بالگردها نيز برنامه ريزي شده و اكنون بخشي از قطعات موتور هواپيما در داخل كشور ساخته مي شود و در آينده نيز مقرر شده تا يك موتور هواپيما در ايران ساخته شود و حوزه اشتغال براي متخصصين رشته هاي مكانيك و موتور توسعه خواهد يافت.
* در زمينه ساخت هواپيماهاي سبك و فوق سبك چه پروژه هايي دردست اجرا داريد؟
- يكي از پروژه هاي دردست اجرا براي هواپيماهاي سبك ساخت هواپيماي فجر ۳ است. اين هواپيما ۴ نفره بوده و براي منظورهاي مختلف قابل استفاده است. به عنوان هواپيماي شخصي مورد استفاده مديران كارخانه هاي بزرگ يا صنايعي است كه در تهران اقامت داشته و مركز فعاليت آنها در استان ها ست و قصد صرفه جويي در وقت و سركشي به مراكز مختلف را دارند كه مي توانند از اين هواپيما استفاده كنند.
* توليد و استفاده از هواپيماي ايران ۱۴۰ چگونه است؟
- هواپيماي ايران ۱۴۰ درحال توليد است و فعلا دو فروند از هواپيمايي مذكور درحال حمل مسافر بوده و اميدواريم فروند سوم اين هواپيما نيز تا چند ماه آينده به ناوگان هوايي كشور بپيوندد.

بانك تسويه حسابهاي بين المللي اعلام كرد:
بدهيهاي خارجي ايران بيش از ۲۲ ميليارد دلار است
مهر: بانك تسويه حسابهاي بين المللي اعلام كرد: بدهيهاي خارجي ايران در پايان سال ۲۰۰۴ ميلادي به حدود ۲۲ ميليارد و ۳۰۰ ميليون دلار افزايش يافته است.
در اين گزارش كه در روزهاي اخير منتشر شده، ذكر شده است: در حالي كه بدهيهاي خارجي ايران در سه ماهه اول سال ۲۰۰۴ ميلادي حدود ۱۷ ميليارد و ۴۰۰ ميليون دلار بود، اين ميزان با افزايشي در حدود ۵ ميليارد دلار به ۳/۲۲ ميليارد دلار در پايان سال رسيده است.
بدهيهاي خارجي كشور در سه ماهه دوم و سوم سال ۲۰۰۴ ميلادي به ترتيب ۱/۱۸ و ۶/۱۹ ميليارد دلار گزارش شده است.
اين گزارش همچنين حاكي است كه كل بدهي خارجي كشورهاي خاورميانه و شمال آفريقا در پايان سال ۲۰۰۴ ميلادي به ۲۳۰ ميليارد دلار افزايش يافت و اين در حالي است كه بدهي اين كشورها در ابتداي سال ۲۱۱ ميليارد دلار بوده است.
گزارش خبرنگار مهر حاكي است كه در بين كشورهاي خاورميانه امارات با بدهي ۴/۳۲ ميليارد دلار رتبه اول را دارد و بعد از آن ايران قرار گرفته است.
در اين گزارش بدهي خارجي عربستان سعودي ۸/۱۶ ميليارد دلار ذكر شده است كه به اين ترتيب بدهيهاي اين كشور در پايان سال ۲۰۰۴ نسبت به ابتداي آن حدود ۱۰ ميليارد دلار كاهش داشته است.

ظرفيت توليد سيمان تا ۲ سال آينده
به ۷۰ ميليون تن خواهد رسيد
گروه اقتصادي: وزير صنايع و معادن خبر از رسيدن ظرفيت توليد سيمان كشور تا ۲ سال آينده به ۷۰ ميليون تن را اعلام كرد و گفت: ظرفيت توليد فولاد كشور نيز طي همين مدت به ۲۰ ميليون تن خواهد رسيد.
به گزارش روابط عمومي وزارت صنايع و معادن، اسحاق جهانگيري در شهركرد افزود: ظرفيت توليد فولاد تا پايان برنامه چهارم به ۲۸ ميليون تن مي رسد.
وي تصريح كرد: باتوجه به طرح هاي در دست اجراي صنعت فولاد در بخش دولتي و خصوصي، ايران مي تواند در آينده به قطب بزرگ فولاد در منطقه تبديل شود.
جهانگيري گفت: در استراتژي توسعه صنعتي، حركت در جهت صادرات فرآورده هاي معدني به طور جدي مورد تأكيد قرار گرفته و باتوجه به وجود معادن غني در كشور بايد محصولات معدني را با كيفيت و قيمت مناسب توليد كرد.
افزايش ۴ ميليون تني ظرفيت توليد سيمان تا پايان امسال
همچنين مديركل  صنايع  معدني  وزارت  صنايع  و معادن  گفت : تا پايان  امسال  ۴ ميليون  تن  به  ظرفيت  توليد سيمان  در كشور اضافه  خواهد شد.
عباس  صفاكيش  افزود: بخش  مهمي از اين  افزايش توليد با ايجاد ۳ واحد توليد سيمان  در كشور ميسر مي شود.
به  گفته  وي ، اين  كارخانه ها در استان هاي  هرمزگان ، اصفهان  و فارس  راه اندازي  خواهد شد.
صفاكيش ، ظرفيت  كنوني  توليد سيمان  در كشور را ۳۳ ميليون  تن  در سال  ذكركرد و گفت : تا پايان  برنامه  چهارم  توسعه  اين  ميزان  به  ۷۰ ميليون  تن  خواهدرسيد.
وي ، درمورد صادرات  سيمان  از كشور اظهار كرد: با توجه  به  وضعيت  بازار عرضه  و تقاضاي  سيمان  در كشور صادرات  اين  كالا در سال  گذشته  چشمگير نبود و حدود يك  ميليون  و ۷۰۰ هزار تن  سيمان  خاكستري  از كشور به  خارج  صادر شد.
صفاكيش ، ارزش  اين  ميزان  صادرات  سيمان  را حدود ۱۱۷ ميليون  دلار ذكر كرد و گفت : بخش  زيادي  از اين  سيمان  به  كشورهاي  آسياي  ميانه  و خليج  فارس  صادرشده  است .
وي  توسعه  صادرات  را از برنامه هاي  آينده  صنايع  سيمان  كشور عنوان  كرد و افزود: تا سال  ۸۵ صادرات  سيمان  از كشور به  ميزان  قابل  توجهي  افزايش  خواهد يافت .

قيمت طلا و ارز
نوع -------------------فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۱۱۸۰۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۹۷۰۰۰۰
نيم بهار آزادي ۵۱۰۰۰۰
ربع بهار آزادي ۳۲۵۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۹۴۱۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۸۹۰۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۹۰۶
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۱۱۵۳۰


اقتصادي
اجتماعي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |