شنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۹۷ - May 14, 2005
حضرت امير المؤمنين علي (ع): براي كمال راد مردي همين بس كه انسان آنچه را زيبنده او نيست فرو گذارد. و براي دانايي و شناختداري همين بس كه انسان زمان خود را بشناسد.
بحار الانوار ۷۸/ ۸۰
امروز با حافظ
ننوشت سلامي و كلامي نفرستاد
ديري است كه دلدار پيامي نفرستاد
پيكي ندوانيد و سلامي نفرستاد
صد نامه فرستادم و آن شاه سواران
طي مراسمي با حضور استادان، پژوهشگران و مسئولان
همايش بين المللي سلطان محمد در تبريز
به كار خود پايان داد
خبرگزاري فارس: همايش سلطان محمد، نگارگر مكتب تبريز با حضور مسئولان استاني، پژوهشگران و استادان داخلي و خارجي پس از دو روز، در تبريز به كار خود پايان داد.
مراسم اختتاميه همايش سلطان محمد صبح روز گذشته با جلسه اي به مديريت حبيب الله درخشاني و سخنراني «ايوان سانتو» ، استاد هنر در دانشگاه هاي مجارستان با موضوع «الهام گيري در نقاشي، اشاعه زبان تبريز در هنر دوران صفويه» آغاز و با برگزاري نشست تخصصي استادان حاضر در جلسه به پايان رسيد.
در آغاز اين مراسم «ايوان سانتو» ضمن ستودن آثار سلطان محمد و پيشينه هنر ايران گفت: براي اولين بار در دوره صفوي مذهب به معناي واقعي وارد زبان هنر مي شود و پس از آن تحت عنوان هنر صفوي به يك زبان شكلي و فورمال جديد دست پيدا مي كند و بر دو اساس مختصات و سابقه هنري شكل مي گيرد و پس از آن نيز تحت تأثير علاقه اي كه صفويان به ارزش هاي سلطنتي و شاهي داشته اند قرار مي گيرد.
وي افزود: آب و هواي هنري كه در مكتب تبريز از قبل دوره صفوي وجود داشته زماني كه به دوره صفوي مي رسد، سنت هنري رويايي و فلسفي را با خود به همراه داشته كه پس از اين دوره با هنر شيعي درآميخته و در واقع به شكل يك زبان شكلي و فورمال در اواخر قرن نهم تبديل مي شود.
در پي اختتاميه همايش لوح يادبود سلطان محمد طي مراسمي و با حضور محمدعلي سبحان اللهي، استاندار استان آذربايجان شرقي، اكبر تقي زاده، رئيس ميراث فرهنگي استان و جمعي از اساتيد داخلي و خارجي چون: استادان اكبر تجويدي، مجيد مهرگان، مهرانگيز مظاهري، عبادالله بهاري، حسن بلخاري و... روز گذشته در تبريز پرده برداري شد.
در اين مراسم تقي زاده گفت: اين لوح قسمت كوچكي از پروژه اجرايي بسيار بزرگ تأسيس دانشكده نگارگري است و شهرداري منطقه ۲ به عنوان يكي از مجريان اصلي اين پروژه تاكنون ۹۸۰ ميليون تومان صرف تملك حدود ۴۳ خانه اطراف منطقه اجرايي اين طرح كرده است.

معرفي برگزيدگان جشنواره بين المللي راديو
به  گزارش  واحد مركزي  خبر از رشت  درمراسم  پاياني  جشنواره  بين المللي  راديو كه  در مجتمع  آموزشي  رفاهي  زيباكنار رشت  برگزار شد از ۸۰ نفر از نويسندگان ، تهيه  كنندگان ، كارگردانان ، گويندگان ، بازيگران ، صدابرداران ، ويراستاران  و مجريان  برنامه  راديويي  داخلي  و ۷ هنرمند خارجي  قدرداني  و جوايزي  به  آنان  اهدا شد.

۴ فيلم ايراني جوايز جشنواره هوستون آمريكا
را به خود اختصاص دادند
خبرگزاري فارس: چهار جايزه سي وهشتمين جشنواره بين المللي فيلم «هوستون» در آمريكا به فيلم هاي ايراني تعلق گرفت.
به گزارش روابط عمومي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان، اين چهار ساخته سينمايي كانون دو جايزه طلا، يك جايزه نقره و يك جايزه ويژه هيأت داوران جشنواره هوستون را به خود اختصاص دادند.
در اين رقابت هنري سينمايي كه فيلم هايي از كشورهاي مختلف جهان در آن شركت داشتند فيلم پويانمايي «جريان» به كارگرداني عليرضا چيتايي جايزه طلاي بخش فيلم هاي تجربي، فيلم پويانمايي «كشاورز و گاو» به كارگرداني فاطمه گودرزي جايزه طلاي بخش فيلم هاي كوتاه، فيلم سينمايي «آلبوم» به كارگرداني رضا حيدرنژاد جايزه نقره بخش فيلم هاي بلند و كوتاه و زنده، «باز باران» به كارگرداني علي وزيريان جايزه ويژه هيأت داوران بخش فيلم هاي كوتاه اين جشنواره بين المللي را به دست آوردند.پيشتر اين چهار فيلم به عنوان نامزدهاي دريافت جايزه از سوي هيأت داوران معرفي شده بودند.

اثر مشترك شهبازيان - شجريان منتشر مي شود
002223.jpg
گروه ادب و هنر: مجموعه اي از آثار مشترك فريدون شهبازيان و محمدرضا شجريان در قالب آلبومي به نام «جام تهي» روانه بازار موسيقي خواهد شد.
شهبازيان ضمن اعلام اين خبر به همشهري گفت: اين آثار در سالهاي دهه ۵۰ ضبط و به صورت منفرد در اين سو و آن سو و دست به دست مي گشت تا اينكه به صورت مجزا در يك آلبوم از سوي موسسه آوا خورشيد منتشر شده است.
شهبازيان كه به تازگي مجموعه اي از آهنگسازيهاي فيلم خود را در قالب سي.دي خاموشي دريا به بازار موسيقي عرضه كرده است؛ از ساخت سمفوني اي براي خليج فارس خبر داد و گفت: همانند گذشته به برخي از مسئولين براي ساخت اين سمفوني پيشنهاد همكاري دادم كه متاسفانه با اقبال  آنها روبرو نشد. در حالي كه اين اثر يك كار ملي و در دفاع از هويت جغرافيايي بخشي مهم از ايران است.

با ترجمه و حاشيه نويسي هاي دكتر حسن لاهوتي منتشر شد
مولوي: شرق، غرب ديروز، امروز
گروه ادب و هنر: دكتر حسن لاهوتي كه آثار شاخص مربوط به مولانا جلال الدين بلخي را برگردان فارسي كرده است؛ در تازه ترين تلاش خود، كتاب ۸۰۰ صفحه اي «فرانگين لويس» درباره تحليل زندگي و آثار مولوي را ترجمه و از سوي نشر نامك به بازار كتاب عرضه كرده است.
به گزارش همشهري؛ اين كتاب كه پيش از اين نيز ترجمه اي از آن از سوي نشر ثالث به بازار كتاب آمده بود؛ حاصل تاملات نويسنده آمريكايي درباره مولانا جلال الدين بلخي است و نيز تفسيري از وضعيت ديروزين و امروزينش در جهان .

تازه هاي دنياي رسانه ها
چهارصد ساله شدن آمريكاي انگليسي زبان و اشتباه روس ها
ماه مه جاري چهارصدمين سالي است كه مهاجران انگليسي در شمال آمريكا مستقر شدند و ايالات متحده سيصد ميليوني امروز را همان ۱۰۵ (و به قولي ۱۰۴) مهاجر ماه مه ۱۶۰۷ پايه گذاري كردند. اين مهاجران كه شمار آنان ۱۴۴ تن بود و تا هنگام استقرار ۳۹ نفر از آنان جان سپرده بودند، در دسامبر ۱۶۰۶ با سه كشتي به رياست كاپيتان كريستوفر، نيوپورت انگلستان را به مقصد آمريكاي شمالي ترك كردند و اواخر آوريل به سواحل آمريكا رسيدند. اين سه كشتي ۱۳ ماه مه ۱۶۰۷ (۴۰۰ سال پيش در روزي چون ديروز) در دهانه خليج چساپيك وارد شاخه چپ اين خليج شده بودند كه بعداً آن را به نام پادشاه انگلستان «جيمز ريور» ناميدند. آنان پس از طي ۳۰ مايل در اين آبراه نقطه اي را جهت پياده شدن انتخاب كردند كه وضعيتش به گونه اي بود كه در صورت حمله اسپانيايي ها بتوانند به آساني فرار كنند. اسپانيايي ها در اين منطقه نبودند و با خبر هايي كه در اروپا انتشار يافته بود، انگليسي ها چنين تصويري را از آنان داشتند. مهاجران ۱۰۵ گانه ۲۴ ماه مه پس از بررسي و احتياط بسيار كار ساختن نخستين كلني انگليسي را در ناحيه كوچك جزيره مانندي در جيمز ريور آغاز كردند و چون دو روز بعد مورد اعتراض و حمله بوميان «پاسپاهگ» قرار گرفتند، دست به ساختن دژ كوچكي زدند كه آثار آن باقي است. نخستين مهاجران كه مرد بودند دژ و شهرك را جيمز تاون نام نهادند و كل منطقه را ويرجينيا كه از لقب ملكه باكره (ويرجين) انگلستان، اليزابت اول گرفته شده بود نامگذاري كردند. مهاجران اروپايي از همان ماه استقرار تا نزديك به سه قرن با بوميان (اصطلاحاً سرخپوستان) جنگ و جدال داشتند و سرانجام سرخپوستان را منكوب و به اراضي محصور (رزرويشن) منتقل كردند و برجايشان نشستند. بيشتر نفوس ايالات متحده در قرن ۱۹ و نيمه اول قرن ۲۰ از اروپا و در بقيه در قرن ۲۰ و تا به امروز از سراسر جهان به آنجا مهاجرت كرده اند. دولت ايالات متحده كه در ابتداي استقلال شامل ايالات حاشيه شرقي بود بعداً ساير نقاط را از فرانسه، روسيه، اسپانيا و دانمارك خريداري كرد و ايالات جنوب غربي از جمله كاليفرنيا را با به كار بردن نيروي نظامي و جنگ از چنگ مكزيك خارج ساخت و بعدا ً هاوايي را هم كه كشوري مستقل بود ضميمه خود ساخت و گوام و پورتوريكو را نيز در جنگ با اسپانيا متصرف شد و ديگر رها نساخت.
انگليسي ها خيلي ديرتر از رقباي اروپايي از جمله پرتغال، اسپانيا، هلند و حتي فرانسه در صدد تصرف اراضي دور دست و ناشناخته براي اروپايي ها آن زمان بر آمدند و ديرتر از همه به آمريكا رسيدند ولي ماندگارتر و پيروزمندتر بودند. آنان هنگامي قدم به آمريكاي شمالي گذاردند كه اسپانيايي ها در جنوب شرقي اين منطقه در كلني فلوريدا و در جنوب و غرب در بسياري از نقاط مستقر شده بودند. مهاجران انگليسي بر خلاف مهاجران اروپايي ديگر، بوميان (سرخپوستان) منطقه را از ميان بردند و يا پراكنده ساختند و بالاخره به داخل اراضي محصور (رزرويشن) فرستادند.
امسال به مناسبت چهارصدمين سال استقرار دائمي انگليسي ها در آمريكاي شمالي، مراسم متعدد برگزار خواهد شد و براي آگاهي مردم، روي پلاك خودروهاي ويرجينيا، چهارصدمين سال ورود مهاجران انگليسي حك شده است.
برخي از مفسران كه مصاحبه يكشنبه گذشته ولاديمير پوتين را از برنامه «۶۰ دقيقه» شبكه تلويزيوني سي بي اس ديده بودند به او ايراد گرفته اند كه چرا هنگامي كه از او درباره گرجستان و سرزمين هاي بالتيك و اشغال قبلي آنها سئوال شد، نگفته بود كه چرا آمريكا كاليفرنيا،  هاوايي با فاصله چند هزار كيلومتري، گوام به فاصله دورتر و پورتوريكو و يا پايگاه گوانتانامو در كوبا را تخليه نمي كند و نام آن را اشغال نمي گذارد. گرجستان و مردم آن از جمله استالين سال ها بر شوروي حكومت كردند، آيا اين، به معناي اشغال نظامي بوده است؟ بسياري از سران شوروي از اوكراين برخاستند. روس ها كه بوميان گرجستان و بالتيك را پس از قلع و قمع به رزرويشن نفرستادند. اين مفسران نوشته اند كه پوتين به موازات زبان انگليسي لازم است كه تاريخ آمريكا و روزنامه هاي محلي آن را بخواند و همين برنامه ۶۰ دقيقه را هر هفته تماشا كند تا به حقايق اوضاع پي ببرد و بهتر بتواند از كار خود در قبال بهانه هاي آمريكا دفاع كند.
سالگرد چهارصد ساله شدن مهاجر نشين آمريكا همزمان با سالروز تأسيس پيمان نظامي ورشو مركب از هشت كشور كمونيست از جمله شوروي است تا در برابر ناتو از خود دفاع كند. اين پيمان كه ۱۴ مه ۱۹۵۵ تأسيس شده بود ۳۶ سال بعد خود را منحل ساخت تا ناتو نيز منحل شود كه ديديم ناتو پس از انحلال پيمان ورشو، به گسترش خود ادامه داد و برخي از كشورهاي سابق عضو پيمان ورشو را هم وارد خود كرد بدون اين كه سران امروز مسكو اعتراض جدي و ايستادگي كنند.
روس ها: ماموران اطلاعاتي غرب در لباس روزنامه نگار
طبق گزارش رسانه ها، پريروز سازمان اطلاعات روسيه كه جانشين كا گ ب شده است، مأموران اطلاعاتي غرب را متهم كرد كه از سازمان هاي غير دولتي ترويج دمكراسي و مددرساني هاي ديگر و روزنامه نگاران در كشورهاي عضو جامعه مشترك المنافع براي جمع آوري اطلاعات، تبليغات خاص و توزيع پول ميان مخالفان استفاده كرده اند و به دولت هاي خود در برخي زمينه ها خط مي دهند. رئيس سازمان اطلاعات روسيه اسناد و ارقام كمك هاي مالي را منتشر كرده است.

بهارستان
در تاريخي كه مي كنم سخني نرانم كه آن به تعصبي و تزيدي كشد و خوانندگان اين تصنيف گويند شرم باد اين پير را.
ابوالفضل بيهقي -تاريخ بيهقي

پاسخ به پرسش پزشكي
قلب و عروق
فردي از دكتر روزنفلد سئوال كرده است كه اگر گرفتگي سرخرگ هاي گردن تا ۲۰ درصد باشد چه بايد كرد و تند شدن تپش قلب در حال استراحت علامت چيست و او پاسخ داده است كه در اين حد و براي جلوگيري از گرفتگي بيشتر بايد منظماً آسپرين خورد كه تعيين ميزان آن با دكتر است. باز كردن سرخرگ هاي دو طرف گردن معمولاً در صورت گرفتگي بيش از ۶۰ در صد توصيه مي شود زيرا بيم از آن است كه ذرات رسوبات هنگام باز كردن به مويرگ هاي مغز برسد و توليد مشكل كند. تند شدن تپش قلب هنگام استراحت از مسئله بزرگي خبر مي دهد كه بايد توسط يك متخصص قلب و عروق بررسي شود. ايست ناگهاني قلب بيشتر در ميان چنين افرادي مشاهده شده است.

برگي از تاريخ
پرواز برفراز «تنب»
۱۴ مه در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعدد بود كه برخي از آنها از اين قرار است: در سال ۱۲۶۵ دانته شاعر و نويسنده ايتاليايي كه ۵۶ سال عمر كرد به دنيا آمد. در سال ۱۷۵۷ احمد خان دراني كه قبلاً از ژنرال هاي ارتش ايران بود و پس از قتل نادر شاه افشار در جريان كودتاي دهم ژوئن سال ۱۷۴۷ قوچان، به قندهار باز گشته و دعوي استقلال كرده بود، پنجاب را ضميمه قلمرو خود اعلام داشت. در سال ۱۷۷۱ رابرت اوون صاحب فرضيه «سوسياليسم تعاوني » زاده شد. در سال ۱۷۸۷ (۱۳ مه) ناخدا آرتور فيليپ با ۱۱ كشتي پر از جانيان انگليسي (مرد و زن) عازم استراليا شد تا در اين سرزمين دوردست يك مهاجر نشين انگليسي (معروف به كلني محكومان) داير كند. در سال ۱۸۴۶ (۱۳ مه) دولت واشنگتن به مكزيك اعلان جنگ داد. در سال ۱۹۰۷ دافنه دو موريه داستان نويس بلند آوازه انگليسي و نويسنده داستان «ربه كا» متولد شد و ۸۲ سال زندگي كرد. در سال۱۹۳۲ غلامحسين صالحيار روزنامه نگار بنام ايران به دنيا آمد و ۷۱ سال عمر كرد. در سال ۱۹۳۹ (۶۶ سال پيش) يك دختر ۵ ساله به نام «لينا مدينا» مادر شد، حادثه اي كه براي نخستين بار در تاريخ بشر ثبت شده است. در سال ۱۹۴۰ دولت هلند در پي بمباران شديد «روتردام» توسط لوفت وافه (نيروي هوايي آلمان) تسليم شد تا از تخريب و تلفات بيشتر جلوگيري شود. همزمان، ارتش آلمان از رود «موز» گذشت تا فرانسه را تصرف كند. در سال ۱۳۳۲ هجري وزير وقت دادگستري از مجلس شوراي ملي خواست كه در رابطه با ربودن و قتل سرتيپ افشارطوس، رئيس شهرباني كل كشور، از مظفر بقايي (نماينده وقت مجلس) كه در مظان اتهام بود سلب مصونيت پارلماني كند تا بشود او را تحت تعقيب قضايي قرار داد. در سال ۱۳۵۸ (۱۹۷۹) شيخ صادق خلخالي رئيس وقت دادگاه هاي انقلاب در يك مصاحبه مطبوعاتي كه در صفحات اول روزنامه ها انتشار يافت، گفت كه حكم اعدام شاه، فرح، اشرف، شاهپور غلامرضا، شريف امامي، اردشير زاهدي، شعبان جعفري و... را صادر كرده و هر ايراني كه اينها را بكشد عامل اجراي حكم دادگاه محسوب خواهد شد. وي در همين مصاحبه گفته بود كه هويدا پيشنهاد يك ميليون دلار رشوه داده بود تا اعدام او دو ماه به تأخير افتد تا بتواند توصيه هايش را بنويسد و به دولت وقت اندرز بدهد.
و اينك برگي از تاريخ: در پي انتشار خبر پرواز دو هواپيماي انگليسي بر فراز جزيره ايراني «تنب مار» كه۱۲ مه ۱۹۵۳ (۲۲ ارديبهشت ۱۳۳۲) در صفحات اول روزنامه هاي تهران به چاپ رسيده بود مقامات دولت وقت، احزاب و مردم دست به اعتراض زدند و روزنامه ها سرمقاله هاي خود را به محكوم كردن اقدام انگلستان اختصاص دادند. روزنامه اطلاعات حتي به تعريف و تفسير واژه پارسي تنب (از مصدر تنبيدن و تنبانيدن به مفهوم آوار، انباشته بودن، روي هم ريخته شدن اشياء) پرداخته بود كه به دليل در هم ريختگي خاك و نيز انبوه مارها در اين جزيره، آن را از قديم الايام چنين ناميده اند. دو هواپيماي انگليسي ظاهراً به حمايت از ادعاي حاكم رأس الخيمه كه خود انگليسي ها محرك او بودند تا دولت مصدق را با مسئله اي تازه درگير سازند، از بحرين به پرواز درآمده بودند. يك روز پيش از آن نيز يك ناوچه نظامي انگليسي به جزيره تنب نزديك شده بود كه به ناوگان ايران دستور جلوگيري از تكرار اين عمل داده شد.
www.iranianshistoryonthisday.com

انتشار كتابي تأليفي درباره فلسفه سياسي كانت
گروه ادب و هنر: پس از ۵ سال تلاش و پژوهش، يكي از جدي ترين آثار پژوهشي درباره فلسفه سياسي كانت به كوشش سيدعلي محمودي و از سوي انتشارات نگاه معاصر به بازار كتاب عرضه شده است.
نويسنده در اين كتاب كه حاصل سال ها تأمل موقعيتش در آثار و آراء كانت است؛ ديدگاه هاي سياسي و فلسفه سياسي كانت را از لابه لاي متون و آثار كانت استخراج كرده است و در ديباچه اي طولاني، كه خود در اندازه رساله اي درباره كانت و خواستگاه اجتماعي و آثارش است، آراء و عقايد و جايگاه سياست در آثار فلسفي اش را مورد نقد و واكاوي قرار داده است.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
سنگ
هر روز از خيابان رد مي شد. سر به زير بود و با كسي حرف نمي زد. كسي او را نمي شناخت و بود و نبودش براي كسي مهم نبود. عادتي عجيب داشت: وقتي از خيابان رد مي شد سنگهاي وسط خيابان را بر مي داشت و كنار مي ريخت. كسي متوجه رفتنش نشد. اما نبودنش زماني توجهم را جلب كرد كه پيرزن همسايه در خيابان زمين خورد و دستش شكست.
بهداد يزداني

گشتي در دنياي خبرها
سقوط پيرزن از طبقه نهم
فلوريدا: يك پيرزن ۷۰ ساله در آمريكا كه از طبقه نهم يك ساختمان سقوط كرده بود زنده ماند. هنگامي كه اين پيرزن مشغول نظافت بالكن خود بود ناگهان تعادلش را از دست داد و سقوط كرد كه خوشبختانه روي سايه بان آپارتمان طبقه اول فرود آمد و به زمين برخورد نكرد.اين زن تنها از ناحيه دست دچار شكستي شد و اكنون در بيمارستان بستري است و حال عمومي وي رضايتبخش است.
اعتراف ديرهنگام
تورنتو: چند ماه قبل وزير مهاجرت كشور كانادا به دليل افشاگري صاحب يك پيتزافروشي از سمت خود كناره گيري كرد.
در آن زمان صاحب پيتزافروشي كه اهل كشور هند بود مدعي شد، وزير مهاجرت كانادا به او قول داده بود در صورتي كه از وي پيتزاي رايگان دريافت كند و در انتخابات نيز از او حمايت نمايد آنگاه اجازه اقامت دائم دريافت خواهد كرد.
در پي ادعاي اين پيتزافروش، وزير از سمت خود كناره گيري كرد و پيتزافروش هندي نيز به كشورش بازگردانده شد.اما ديروز شهروند هندي براي وزير مستعفي  نامه نوشت و در اين نامه اعتراف كرد كه تمام اظهاراتش در آن زمان، دروغ بوده است.
يخچال به جاي بمب
جورجيا: مأموران امنيتي دو روز پيش در خارج از ساختمان يك دادگاه فدرال به يك بسته بزرگ مشكوك مواجه شدند و تصور كردند كه داخل اين بسته يك بمب جاسازي شده است. به همين دليل مأموران ويژه در محل حاضر شدند و به خنثي كردن آن پرداختند.اما پس از به پايان رسيدن عمليات مشخص شد كه داخل بسته، يك يخچال قرار دارد و خبري از بمب نيست.
مردان پرحرف
لندن: مردان انگليسي دو برابر زنان با تلفن همراه خود صحبت مي كنند در حالي كه زنان بيشتر ترجيح مي دهند با تلفن هاي خود پيام نوشتاري كوتاه ارسال كنند.
براساس آمار منتشرشده ۳۹ درصد زنان و ۲۵ درصد مردان با تلفن هاي همراه خود پيام مي فرستند در حالي كه ۳۰ درصد مردان و ۱۷ درصد زنان علاقمند به صحبت كردن با گوشي خود هستند.همچنين سال گذشته مردم انگليس ۰۲/۱ ميليارد پوند صرف خريد تلفن همراه كردند و ۸۰ درصد مردم اين كشور صاحب تلفن همراه هستند.
دستگيري براي بيستمين بار
نيوجرسي: يك مرد ۴۷ ساله در آمريكا براي بيستمين بار به جرم رانندگي تحت تأثير مشروبات الكلي دستگير شد.
دو روز پيش پليس، خودروي اين مرد را به دليل اين كه قاب چراغ هاي جلو شكسته بود متوقف كرد و از او آزمايش تنفسي به عمل آورد كه مشخص شد بيش از حد مجاز از مشروبات الكلي استفاده كرده است.همچنين مشخص شد كه خودروي وي از سال ۱۹۹۳ به بعد فاقد بيمه بود و اعتبار گواهينامه رانندگي وي نيز ۱۸ سال پيش به پايان رسيده بود.
دوقلوهاي دردسرساز
واشنگتن: دو برادر دوقلو در آمريكا به دليل شباهت به يكديگر به دام پليس افتادند. يكي از اين برادران دوقلو كارمند ايستگاه سوخت رساني فرودگاه سالت ليك سيتي بود اما چون يك روز نمي توانست بر سر كار خود حاضر شود، برادرش را به جاي خود به فرودگاه فرستاد.اما با توجه به اين كه وي نتوانست در فرودگاه، وظيفه برادر را به خوبي انجام دهد، مأموران امنيتي فرودگاه نسبت به وي مشكوك شدند و از او اثر انگشت گرفتند كه مشخص شد وي كارمند واقعي نيست.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز: ساعت ۱۳و ۱ دقيقه
اذان مغرب امروز: ساعت ۲۰ و ۲۱ دقيقه
اذان صبح فردا: ساعت ۴ و ۲۱ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۵ و ۵۹ دقيقه

گل و گياه
سيزاب
002220.jpg
نام علمي: Veronica peduncularis
خانواده: SCROPHULARIACEAE
گياه دائمي به بلندي ۱۰ و گستردگي ۶۰ سانتي متر است. داراي برگهاي سرنيزه اي شكل دندانه دار بوده و سنبله هاي گل آبي پررنگ آن از اوايل بهار تا تابستان ظاهر مي شوند.
نيازها: مكان آفتابي، خاك داراي زهكش خوب، حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد است.
ازدياد: از طريق تقسيم گياه در بهار يا پاييز و يا تهيه قلمه در فصل تابستان امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |