شنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۹۷ - May 14, 2005
در گفت و گو ي همشهري با مديركل امور اجتماعي و فرهنگي قوه قضائيه
نحوه فعاليت ستاد حفاظت اجتماعي و احياي پليس قضايي تشريح شد
گروه اجتماعي- زهرا رفيعي: احياي پليس قضايي در دستور كار قوه قضائيه قرار گرفت.
طرح احياي پليس قضايي مراحل تدوين را در معاونت حقوقي و توسعه قضايي قوه قضاييه سپري كرده و به زودي در شوراي عالي مسئولين قضايي بررسي مي شود. اين طرح پس از تصويب در اين شورا به مجلس فرستاده مي شود.
مدير كل اداره امور اجتماعي و فرهنگي قوه قضاييه در مورد هدف احياي پليس قضايي گفت: دستگاه قضايي براي تحقق عدالت و اقامه حق مي بايست ضابطيني در اختيار داشته باشد كه بحث ايجاد ستاد هاي حفاظت اجتماعي نيز پيش درآمدي براي احياي پليس قضايي است.
سيد احسان قاضي زاده در ادامه گفت: پس از احياي دادسراها، دستگاه قضايي در گام دوم خلاء وجود نيروهايي به عنوان ضابط و ابزار دست قاضي را - كه از دقت، سرعت و توان احقاق حقوق مردم برخوردار باشند _ حس كرد. از آنجايي كه سيستم قضا، يك سيستم مستقل است مي بايست نيروهايي را به عنوان ضابط در اختيار خود داشته باشد كه دستورات و احكام صادره قضات را بي هيچ كم و كاستي اجرا كنند.
وي افزود: متأسفانه هم اكنون نيرويي كه آموزش پليس قضايي ديده باشند و رفتار مبني بر رعايت حقوق شهروندي را لحاظ كنند كمتر وجود دارد همين طور بيشتر سربازاني كه در كلانتري ها به عنوان ضابط استفاده مي شوند از تحصيلات حقوقي برخوردار نيستند و اين باعث ايجاد نارضايتي مردم از دستگاه قضايي شده است.
وي با اشاره به اينكه در حال حاضر دريافت تأمين هاي مختلف در كلانتري ها و بازداشت هاي موقت به شيوه هاي متفاوت نتيجه در اختيار نداشتن نيروي ضابط مستقل است گفت: دستبند زدن فرد متهم يا مظنون در ملا عام نقض صريح حقوق شهروندي است.
احسان قاضي زاده در ادامه گفت: در دوره اول رياست  قوه قضاييه دستگاه قضايي به دليل نداشتن يك سيستم قابل اتكا و موج نارضايتي هاي مردم در دور دوم رياست قوه قضاييه مردم را وارد عرصه اجراي مراتب قضايي كرد و با تفكر احياي پليس قضايي مشابه آن چه كه در زمان دكتر بهشتي و قبل از ادغام پليسي و انتظامي و قضايي بود طرح ستاد حفاظت اجتماعي را مطرح و اجرا كرد.
اين ستادها از يك طرف با وجود اينكه وظايف و امتيازات ضابط را ندارند مي توانند نيروهاي حقيقت ياب در عرصه هاي جرم باشند و از طرف ديگر عرصه اي براي مشاركت عمومي تلقي شوند.
مديركل اداره امور فرهنگي و اجتماعي قوه قضاييه در پاسخ به سؤالي در مورد اينكه نحوه برخورد مردمي كه در اين ستادها مشغول كار مي شوند با شهرونداني كه حتي از حقوق شهروندي خود بي اطلاع اند چگونه خواهد بود گفت: نيروهاي ستاد حفاظت اجتماعي ضابط نيستند و در مورد جرايم مختلف گزارشات خود را به عنوان شاهد به مسئول قضايي ارائه مي كنند و حق هيچ گونه دستگيري و ورود به حيطه خصوصي افراد را ندارند.

همشهري غرفه برتر نمايشگاه مطبوعات
احمد حلت دبير دوازدهمين نمايشگاه مطبوعات كشور ضمن اعلام مراتب تقدير و تشكر ويژه نمايشگاه مطبوعات از روزنامه همشهري به خاطر نشر ويژه نامه همشهري ارديبهشت در طول برگزاري نمايشگاه، روزنامه همشهري را حائز رتبه برتر در جشنواره و نمايشگاه دوازدهم معرفي نمود.
نمايشگاه مطبوعات كه چهاردهم همين ماه برپا شد ديشب به كار خود پايان داد.

۲۰ دانشگاه جديد دولتي در كشور ايجاد مي شود
002175.jpg
ايسنا: معاون آموزشي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري از ايجاد ۲۰ دانشگاه جديد دولتي در طول برنامه چهارم توسعه در كشور خبر داد.
دكتر حسن خالقي، با اشاره به سياستهاي توسعه اي آموزش عالي در برنامه چهارم توسعه،  اظهار كرد: در حال حاضر بيش از ۱۳۵۰ واحد آموزشي با عنوان دانشگاه و موسسه آموزش عالي در دو بخش دولتي و غيردولتي فعاليت مي كنند كه طي فرآيندي در پنج سال آينده ۲۰ دانشگاه جديد نيز به مجموعه دانشگاه هاي دولتي آموزش عالي كشور افزوده خواهد شد.
وي جمعيت دانشجويي كشور را در حال حاضر دو ميليون و ۳۰۰ هزار نفر بيان كرد كه در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي دولتي و غيردولتي تحصيل مي كنند.
وي درباره چگونگي ايجاد دانشگاه هاي جديد گفت: بر اساس برنامه ريزيهاي شوراي گسترش آموزش عالي، زيربنا و زيرساخت  ايجاد تعدادي دانشگاه جديد در كشور فراهم شده است كه برخي از آنها هم اكنون درقالب مجتمع هاي آموزش عالي در كشور فعاليت مي كنند و در آينده به دانشگاه ارتقا مي يابند.
معاون آموزشي وزارت علوم در اين باره به دانشكده علوم و فنون دريايي خرمشهر و مجتمع آموزش عالي كشاورزي و منابع طبيعي رامين اشاره كرد كه از دانشگاه شهيد چمران اهواز جدا شده و ارتقاي آنها به دانشگاه به تصويب شوراي گسترش آموزش عالي رسيده است.
وي همچنين مجتمع آموزش عالي جندي شاپور را سومين مركزي بيان كرد كه از دانشگاه شهيد چمران اهواز جدا شده و در آينده اي نزديك قابل ارتقا به دانشگاه خواهد بود.
دكتر خالقي در ادامه ايجاد دانشگاه صنعتي همدان، دانشگاه صنعتي  كرمانشاه، دانشگاه نيشابور، دانشگاه بجنورد و ارتقاي مجتمع آموزش عالي تفرش، مجتمع آموزش عالي ملاير، مجتمع آموزش عالي گنبد، مجتمع آموزش عالي فني مهندسي بابل و مجتمع آموزش عالي كشاورزي و منابع طبيعي ساري را از جمله ۲۰ دانشگاه جديد كشور برشمرد.

گزارش سفر رئيس قوه قضائيه به استان سيستان و بلوچستان
گروه اجتماعي: رئيس قوه قضائيه در سفر به استان سيستان و بلوچستان با اعضاي شوراي حل اختلاف استان، جمعي از اساتيد و دانشجويان، اعضاي تأمين و شوراي اداري استان ديدار و گفت وگو كرد.
رئيس قوه قضائيه در جمع اعضاي شوراهاي حل اختلاف از نهايي شدن قانون شوراهاي حل اختلاف خبر داد و از اعضاي شوراهاي حل اختلاف خواست تا اطلاعات فقهي و حقوقي خود را بيشتر كنند.وي در ادامه به سئوالات مطرح شده از سوي دانشجويان پاسخ داد.هاشمي شاهرودي در ارتباط با مفاسد اقتصادي و بي عدالتي گفت: بايد ذهن خود را از دريافت اخبار و گزارش هايي كه بعضا مغرضانه به افكار عمومي القا مي شود رها سازيد.وي در پاسخ به سئوالي در رابطه با فساد به وجود آمده در شركت دخانيات گفت: در اين ارتباط نيز متاسفانه با گزارش هاي غلطي كه برخي از رسانه ها منعكس كرده اند افكار عمومي نگران و وجدان كلي حاكم بر جامعه متأثر گرديد و اين روش غلطي است كه براي مبارزه با يك مفسده، ضرر و زيان هاي جبران ناپذيري را ناآگاهانه به كشور وارد آوريم.وي افزود: با تحقيقات به عمل آمده ميزان جرم واقع شده مشخص گرديد و مجرم در اختيار دستگاه قضائي قرار گرفت ليكن آنچه اهميت دارد اين است كه شركت دخانيات نقش مهمي در كاهش قاچاق سيگار ، كاناليزه كردن آن و سود آوري براي كشور داشته است و نبايستي با اين تخلف كار آن متوقف شود و بلكه بايد پروژه هاي اجرايي آن ادامه يابد.
از رئيس قوه قضائيه در رابطه با پرونده پتروپارس سئوال شد، گفت: در ارتباط با پرونده پتروپارس نيز من تا قبل از سفر به عسلويه تحت تأثير اخبار و گزارش هاي دريافتي از برخي رسانه ها بودم.وي افزود: با سفري كه به عسلويه داشتم با يك انقلاب و تمدن صنعتي روبه رو شدم و با تخلفي كه صورت گرفته نبايستي اين پروژه مهم مملكتي متوقف شود و از اين طريق ضربه هاي سنگين و ضررهاي جبران ناپذير به مملكت وارد آورد.كار قضائي و برخورد با متخلفان ادامه دارد ليكن كارهاي اجرايي و پروژه هاي در دست اجرا نبايد متوقف شود.
همچنين به گزارش خبرگزاري فارس رئيس قوه قضائيه در نشست شوراي تأمين استان سيستان و بلوچستان از قاچاق مواد مخدر در اين استان به عنوان ام الجرايم ياد كرد و خواستار برخورد شديد با اين پديده شد.
رئيس قوه قضائيه در پايان سفر استاني خود در جمع خبرنگاران خبرگزاري ها گفت: ستادهاي ويژه امنيتي و قضائي براي مبارزه با جرايم سازمان يافته تشكيل مي شود.وي با بيان اين كه با وجود مشكلاتي چون مواد مخدر و سرقت مسلحانه مديران استان از هماهنگي خوبي برخوردار هستند كه اين باعث رفع مشكلات مي شود.مقرر شد براي رفع مشكلات در طي زمان ستادهاي ويژه امنيتي و قضائي براي مبارزه با اين نوع جرايم سازمان يافته تشكيل شود.رئيس قوه قضائيه همچنين از اعزام هيأت هايي قضائي به شهرستان هاي اين استان خبر داد و افزود: آنها به اين شهرها سفر كردند تا وضعيت مجموعه هاي دستگاه هاي قضائي ازجمله زندان ها را مورد بازديد قرار دهند. آيت الله هاشمي شاهرودي رئيس قوه قضائيه در دومين روز سفر خود به ۵۰ درخواست و پرونده قضائي مردم زاهدان رسيدگي كرد.

نخستين بانك فرهنگيان راه اندازي مي شود
ايسنا: مديرعامل صندوق ذخيره فرهنگيان خبر داد: بانك سرمايه و دانش (سود) با سهامداران اكثريتي صندوق ذخيره فرهنگيان به عنوان پنجمين بانك خصوصي كشور پس از انقلاب تأسيس مي شود.
مهدي حاجي افزود: بر اين اساس حدود ۴۰ درصد سهام بانك سرمايه و دانش متعلق به صندوق ذخيره فرهنگيان و ۳۵ درصد نيز متعلق به سهامداران مختلفي نظير شركت سرمايه گذاري كارآمد، آزادگان، تدبير و...است.وي با بيان اين كه ۲۵ درصد سرمايه بانك نيز از طريق پذيره نويسي تامين مي شود، تصريح كرد: فرهنگيان مي توانند مستقيما از طريق مراجعه به بانكها نسبت به خريد سهام اقدام كرده و همچنين عده اي نيز از طريق شركت سرمايه گذاري فرايند به شكل غيرمستقيم سهامدار بانك شوند.حاجي، سرمايه اوليه تأسيس اين بانك را ۲۵۰ ميليارد تومان اعلام كرد و به ايسنا گفت: اولين شعبه بانك سرمايه و سود، حدود ۳ ماه ديگر در تهران و متعاقب آن به ضرورت نياز در سراسر كشور راه اندازي مي شود.وي با اشاره به اين كه بانك سود در چارچوب سياستهاي نظام بانكي فعاليت كرده و خدمات آن متعلق به همه اقشار جامعه است، گفت: هم اكنون دو ساختمان در خيابانهاي به آفرين و سپهبد قرني موجود است كه به عنوان دفاتر مركزي بانك از آنها بهره برداري مي شود.

تمديد آيين نامه بازنشستگي مشاغل سخت
ايسنا: سرپرست معاونت فني و درآمد سازمان تأمين اجتماعي اعلام كرد: مهلت اجراي آيين نامه فعلي قانون بازنشستگي در مشاغل سخت و زيان آور تا پايان شهريور ماه امسال تمديد شد.
فرخ ملكوندفرد افزود: قانون بازنشستگي در كارهاي سخت و زيان آور سال ۸۰ به تصويب نهايي مجمع تشخيص مصلحت نظام رسيد كه تشخيص مشاغل سخت و زيان آور و نحوه احراز توالي و تناوب اشتغال و... براساس آيين نامه اي است كه توسط سازمان تأمين اجتماعي و وزارتخانه هاي «كار و امور اجتماعي» و «بهداشت، درمان و آموزش پزشكي» تهيه شده و به تصويب هيأت دولت رسيده است.
وي با اشاره به اين كه بر اساس ماده ۱۸ آيين نامه، اجراي مقررات قانون مشاغل سخت و زيان آور تا پايان برنامه سوم توسعه (سال ۸۳) تعيين شده بود،گفت: با توجه به ضرورت ايجاد تغييراتي در آيين نامه فعلي وزارتخانه هاي كار و امور اجتماعي و بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و سازمان تامين اجتماعي در جلسات كارشناسي پيش نويس اوليه آن نيز تهيه شده است، اما به منظور عدم ايجاد وقفه در امور بيمه شدگان، دولت مصوب كرد تا پايان شهريور ماه سال جاري آيين نامه فعلي تمديد شود.

توضيح يك خبر
گروه اجتماعي: در خبر «افزايش كارانه پرستاران تامين اجتماعي» كه در تاريخ ۲۲/۲/۸۴ در صفحه ۶ چاپ شده، ۵۱ تخت ICU و NICU صحيح است. همچنين تعداد تختهاي سوختگي كه ۲۰۰ تخت ذكر شده، در استان تهران، مراكز درماني تامين اجتماعي فاقد تخت ويژه براي بيماران ناشي از سوختگي است و حداقل يك هزار تخت براي استان تهران مورد نياز است.

همراه با هجدهمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران _ ۹
روزهاي خداحافظي
* كتاب خاطرات دوران زندگي امام خميني (ره) در ابعاد شخصي، اجتماعي، عبادي و سياسي ويژه نوجوانان و جوانان با عنوان «پرتوي از خورشيد» به چاپ رسيد.اين كتاب حاوي ۳۸۰ خاطره در ۴۶ موضوع مختلف است و سعي شده خاطرات جالب و مهمي از زندگي امام راحل از زبان خانواده، شاگردان، دوستان و ياران ايشان و مسئولان نظام ارائه شود.
* ۹ صبح روز پنجشنبه گذشته كلاس آموزشي مبارزه با بيماريهاي مسري (هپاتيت) در سالن مطبوعات نمايشگاه كتاب تهران از سوي نشريه نيكي و انجمن خيريه حمايت از بيماران كبدي ايران برگزار شد. اين جلسه كه با استقبال چشمگيري از سوي مردم روبه رو شده بود تا ساعت ۳۰/۱۲ ادامه داشت. در اين جلسه دكتر محسن نصيري طوسي، دكتر رزا رنجبر مطلق و دكتر شادمان يزدي ضمن سخنراني در باره بيماري هپاتيت به پرسش مراجعه كنندگان پاسخ دادند.
* مسئول طراحي غرفه ها در نمايشگاه كتاب امسال گفت: دغدغه ها در برگزاري و طراحي نمايشگاه و غرفه بندي، براي فروش بيشتر ناشران است.وي اظهار داشت: با توجه به اين مسئله، رضايت ناشران نسبت به رضايت مردم در اولويت قرار دارد، گرچه با نگاه حرفه اي هر دو را بايد بسنجيم، چرا كه اگر مردم ناراضي باشند، به لحاظ رواني براي خود ناشران مشكل ساز است.
* جعفر همايي مدير نشر ني درباره نمايشگاه كتاب گفت: اين بازار ۱۰ روزه از قبل تا بعدش، حدود سه ماه، باعث ركود صنعت نشر مي شود و لطمه شديدي به كتابفروشي ها مي زند.
* پس از گذشت بيش از ۹ روز از برگزاري نمايشگاه كتاب تهران، هنوز برخي از كتاب هايي كه طي روزهاي مختلف از برخي غرفه ها جمع آوري شده بودند باز پس داده نشده بودند.
همچنين در چند روز گذشته كتاب هاي ديگري نيز از برخي غرفه ها جمع آوري شده است.
* به مناسبت اعطاي دكتراي افتخاري به سيد محمد خاتمي رئيس جمهوري، مجموعه سه جلدي گفت وگوي تمدن ها منتشر شد.
* برگزيدگان نخستين دوره مسابقه هاي قصه نويسي ويژه جوانان جوايز خود را دريافت كردند.
* مالي، موش كوچولو و سه كتاب از سري «پرسي، نگهبان پارك جنگلي» كتا ب هايي هستند كه حسين ابراهيمي الوند، مترجم ادبيات كودك و نوجوان آنها را توسط نشر افق، طرح و اجراي كتاب در نمايشگاه عرضه مي كند.
* تأليف كتاب هاي مديريت در ايران به شدت كم است. دكتر اعظم رحيمي نيك، استاد دانشگاه در نشست بومي سازي مديريت با اشاره به اين مطلب افزود: ما در حوزه منابع و كتب مديريت كمبودهاي زيادي داريم.
* شهرنشيني، مشكل جديد زندگي انسان است و زندگي در كلان شهرها قبل از هر چيز نياز به علم و شناختن نوع زندگي شهري دارد. دكتر ناصر فكوهي، نويسنده كتاب انسان شناسي شهري در جلسه نقد و بررسي كه در نمايشگاه كتاب برگزار شد، با بيان اين مطلب افزود: روستاها اين روزها روستاي شهري هستند، درحقيقت در حال حاضر ما با دو مقوله روستا شهر و شهر روستا مواجه ايم.
* مسئول غرفه انتشارات فرانسه گفت: اكثر ناشران فرانسوي به دليل عدم رعايت رسمي حق چاپ و نشر در ايران، از شركت در نمايشگاه كتاب تهران خودداري مي كنند.
* استاد عبدالحسين حائري كتاب شناس و فهرست نگار برجسته به علت عارضه ريوي در بيمارستان كسري تهران بستري شد.
* كتاب نگاه ايراني به مطبوعات عربي توسط مركز مطالعات و تحقيقات رسانه ها منتشر شد. اين كتاب شامل چهار فصل است و دربرگيرنده گزارش سفر اعضاي هيأت نظارت بر مطبوعات ايران به سه كشور اردن، لبنان و كويت در سال ۸۲ است.
* كتاب مهارت هاي ارتباطي و سازمان هاي غيردولتي از مجموعه انتشارات مركز امور مشاركت زنان در راستاي توانمندسازي و ظرفيت سازي سازمان هاي غيردولتي زنان به تازگي منتشر شده است.
گروه علمي فرهنگي

باهنر: بودجه سلامت امسال ۵/۲ برابر شده است
ايرنا: نايب  رئيس  مجلس  شوراي  اسلامي  اعلام  كرد: بودجه  پروژه  سلامت  در سال  جاري نسبت  به  سال  قبل  ۵/ ۲ برابر شده  است .
«محمدرضا باهنر» در جمع  گروهي  از مردم  سمنان  در مسجد ولي عصر اين  شهر افزود: براي  ارتقاء وضع  بهداشت ، درمان  و سلامت  مردم  مجلس  شوراي  اسلامي  اعتبارات  اين  بخش  را افزايش  بسيار خوبي  داد و به  ۱۵ تا ۱۶ هزار ميليارد ريال  رساند. اگر دولت  بخواهد تمام  مردم  ايران  را تحت  پوشش  بيمه  همگاني قرار دهد با اين  اعتبار مي تواند.باهنر بودجه  سال  ۸۴ را بهترين  بودجه  در ۱۷ سال  گذشته  دانست  و اظهار داشت : اگر اين  بودجه  خوب  اجرا شود امسال  شاهد تحولاتي  در عرصه  خدمت  رساني  به  مردم  خواهيم  بود.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |