شنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۹۷ - May 14, 2005
در ديدار با شهروندان منطقه ۶
دكتر احمدي نژاد:موافق انتخاب شهردار توسط مردم هستم
002157.jpg
عكس: مسعود خامسي پور
گروه شهري: شهردار تهران با تاكيد بر ضرورت واگذاري تمام امور مربوط به اداره كشور به مردم گفت: با انتخاب شهردار توسط مردم و هر اقدامي كه در راستاي اداره كشور به وسيله خود مردم باشد موافق هستم.
به گزارش خبرنگار ما، دكتر محمود احمد ي نژاد در حاشيه ديدار با شهروندان منطقه ۶ تصريح كرد: هر چقدر مردم در اداره كشور دخالت مستقيم داشته باشند به نفع كشور است و اين همان مردم سالاري ديني است منتهي در راه تحقق آن يك مانع تاريخي داريم كه آن هم ساختارهاي اجرايي است.
وي افزود: دستگاههاي اجرايي چون خود را مركز عالم و نهايت تعقل مي دانند در برابر انتقال مسئوليت ها به متن مردم مقاومت مي كنند در نتيجه علي رغم اينكه كاهش حجم دولت در برنامه هاي پنج ساله پيش بيني شده بود ولي حجم آن كوچك نشد و بعدا به خصوصي سازي و سپس فروش اموال دولت تفسير شد.
شهردار تهران در ادامه گفت: طرح احداث نمايشگاه دايمي و پيشرفته شهر تهران در تپه  هاي عباس آباد را در دستور كار خود قرار داده است.
احمدي نژاد با اشاره به بازديد اخير خود از نمايشگاه مطبوعات و كتاب تهران گفت: ايران به دنبال دسترسي به جايگاه قدرت برتر در سطح منطقه و حركت به سوي دستيابي به جايگاه قدرتمندانه در عرصه جهاني است كه اين مهم جز در سايه گسترش دانايي و فرهنگ ميسر نمي باشد. وي با اشاره به اينكه يكي از بهترين و بي بديل ترين عناصر انتقال دانش و فرهنگ، كتاب است گفت: ساختار توليد، نشر و توزيع كتاب كشور مربوط به ۵۰ سال قبل است بنابراين ما در اين حوزه نيازمند يك تحول اساسي هستيم.
وي ادامه داد: برگزاري نمايشگاه كتاب و عرضه محصولات فرهنگي به مدت ۱۰ روز در سال متناسب با سرعت بسيار بالاي توليد علم و تكنولوژي در جهان نيست.
وي براي حل اين مشكل عرضه محصولات علمي و فرهنگي به طور مستمر و در فضايي ۱۰ برابر فضاي كنوني را پيشنهاد كرد كه طرح نمايشگاه دايمي تهران در اراضي عباس آباد در همين راستاست.
احمدي نژاد در بخش ديگري از سخنان خود به نحوه پيشرفت كار تونل بزرگ رسالت اشاره كرد و گفت: كار احداث تونل رسالت از سال ۷۵ آغاز و تا سال ۸۲ تنها از ۲۰ درصد پيشرفت فيزيكي برخوردار شد اين در حالي است كه طي يك سال و ۱۱ ماه گذشته پيشرفت كار تونل رسالت به ۹۰ درصد رسيده است.
وي طراحي و اجراي تونل بزرگ رسالت با قطر ۱۶ متر كه به صورت دوقلو كنار هم قرار گرفته اند را در سطح دنيا بي سابقه اعلام كرد و ادامه داد: اين تونل با عبور از زير خانه هاي مردم با توجه به خاك سست شهر تهران به لحاظ فني يكي از پيچيده ترين كارهاي فني دنيا به شمار مي رود.
بنابراين گزارش پل خيابان ۶۴ كه از روي بزرگراه كردستان عبور مي كند نيز به گفته احمدي نژاد به دليل مواجه بودن با موانع تاسيساتي فراوان و همچنين محيط كار و محدوديتهاي كاري با دشواريهاي بسيار مواجه بود كه علي رغم همه اينها تا پايان امسال قابل بهره برداري خواهد بود و كار احداث ديواره حايل آن نيز به زودي آغاز خواهد شد.
وي خبر داد: بزرگراه نور به طول ۴ كيلومتر تا سالگرد ارتحال فوت امام خميني (ره) به بهره برداري خواهد رسيد و همزمان با آن پل بزرگ تقاطع شكوفه آغاز خواهد شد.
شهردار تهران، از مراحل اجرايي پل بزرگ ميدان نور كه از جمله پروژه هاي بسيار زيباي عمراني شهر تهران است سخن گفت كه از ۷ مسير ارتباطي طراحي شده براي آن ۴ مسير تا پايان تيرماه آماده بهره برداري خواهد بود.
وي در ادامه با استناد به گزارش بانك مركزي جمهوري اسلامي گفت: متوسط قيمت ميوه و تره بار در سال ۸۳ در ميادين ميوه و تره بار به نسبت متوسط بازار ۱۲۹ درصد كاهش داشت و به همين دليل مراجعات شهروندان به ميادين ميوه و تره بار شهرداري در حال حاضر بيش از ۴۰۰ هزار نفر در روز است. اين در حالي است كه صدها تقاضاي مردمي براي احداث ميادين مشابه در سطح مناطق و محلات پيش روي مسئولان سازمان ميادين به منظور تصميم گيري قرار دارد.
وي در پاسخ به سئوال يكي از خبرنگاران مبني بر شايعه تغيير مديريت شركت راه آهن شهري تهران و حومه ( مترو) گفت: در اين باره هيات مديره تصميم مي گيرد و بايد ديد تغييرات در چه سطحي است اما تغييرات در سازمانهاي اداري به خصوص شهرداري تهران كه از تحرك بسيار زيادي برخوردار است به دليل به روز كردن فعاليتهاي عمران شهري در همه بخشها يك امر معمول و يك نياز قطعي است.
وي افزود: به دنبال اين هستيم كه در بخش احداث خطوط ريلي و توسعه شبكه مترو كارهاي بزرگ و جديدي را به منصه ظهور برسانيم.
احمدي نژاد با اشاره به روز موزه و ميراث فرهنگي گفت: ميراث فرهنگي از يك سو شامل ميراث فيزيكي و مادي اعم از ساختمانها، تجهيزات و وسايلي مي شود كه نماد فن آوري و توانمندي هاي فني و صنعتي ملت ما در طول ساليان گذشته است و بايد آنرا از دستبرد اجانب و فرصت طلبان مصون نگه داشت اما مهمتر از آن، حفظ خود فرهنگ بعنوان بزرگترين ميراث فرهنگي است.
وي افزود: ويژگي هايي در فرهنگ ملت ايران بوده كه موجب شكل گيري چنين خلاقيت هاي ارزشمند و جهاني شده. ميراث هاي فرهنگي ما مورد غفلت واقع شده است و اگر امروز در بخش هايي از كشورمان ناكارآمدي و عقب ماندگي احساس مي شود علت آن، اين غفلت است و متاسفانه اين اصل در دستگاههاي فرهنگي و آموزشي ما به طور كامل فراموش شده است و در نتيجه حتي تاريخ تمام علوم و فرهنگ را منتسب به غرب مي كنيم يا بچه هاي ما در مدرسه با زندگي شخصيت ها و دانشمندان ديگران آشنا مي شوند ولي از زندگي دانشمندان خودمان بي اطلاع هستند.
وي همچنين با اشاره به بازديد سه ساعته خود از نمايشگاه مطبوعات گفت: ازنكات بسيار جالب، حضور گسترده جوانان در استخوان بندي مديريت خبرگزاري ها و بدنه اصلي مطبوعات است. ملت تمدن ساز ما، حتما بايد در عرصه رسانه و اطلاع رساني حرف هاي نو و طرح هاي جديدي را عرضه كند و حضور جوانان در عرصه مطبوعات نيز نويد بخش فردايي روشن و افتخار آميز در اين عرصه است.دكتر احمدي نژاد با ابراز گله مندي از نحوه اطلاع رساني افتتاح بوستان آزادگان به عنوان بزرگترين پروژه شهري توسط برخي از رسانه ها، گفت: اگر كسي قصد ندارد تا به دليل احداث بوستاني به وسعت ۱۱۲ هكتار كه در اختيار مردم قرارگرفته از ما تجليل كند حداقل كارهاي صورت گرفته را زير سئوال نبرد.
وي افزود: بزودي يك طرح كاملا جديد در ايران كه عبارتست از تركيب نور، آب و صدا، در اين بوستان به بهره برداري خواهد رسيد.
احمدي نژاد در ادامه برج ميلاد را نماد جسارت مهندسين ايراني دانست و با انتقاد از عملكرد و نحوه برخورد برخي رسانه ها با اين پروژه اظهار داشت: برخي ها، مهندسي كشور را با كارهاي عاميانه و غير علمي خود زير سئوال مي برند. به آنها توصيه مي كنم كه اگر با من مشكل دارند حداقل با مهندسين كشور درنيفتند و اگر قصد شوخي دارند، منافع مردم و حيثيت علمي كشور را مدنظر قراردهند.
وي اضافه كرد: تا قبل از مديريت فعلي، آقايان برج ميلاد را از بزرگترين شاهكارهاي هزاران قرن دنيا معرفي مي كردند در حالي كه امروز آنرا تخريب مي كنند، چرا برخي ها اصرار به خدمت مجاني به ديگران را دارند و ما را عقب مانده مي دانند در حالي كه صدها سال پرچمدار تمدن بشري بوديم.
وي افزود: بخش عمده اي از اين برج كه مجموعه سازه بالاي آن است تا پايان امسال و مابقي بخش ها در سال ۸۵ به اتمام مي رسد و خوب است كه كارهاي سياسي و سياست زدگي را به عرصه هاي علمي تسري ندهيم.

انداختن ته سيگار در خيابانهاي «منچستر» جرم اعلام شد
002142.jpg
ايرنا: افرادي كه ته سيگار خود را در خيابانهاي شهر منچستر انگليس بياندازند ۵۰ پوند جريمه مي شوند.
شوراي شهر منچستر كه اين راهكار را پيشنهاد كرده است، براي اين افراد برگه هاي جريمه ثابت صادر مي كند.سطلهاي مخصوص براي افراد سيگاري در محدوده اطراف شهرداري و كتابخانه مركزي شهر منچستر نصب شده است.
مسئولان اين شهر اعلام كردند كه هر سال هزار تن آشغال مرتبط با سيگار در سطح شهر پراكنده مي شود.
به گزارش شبكه خبري بي.بي.سي، شوراي شهر منچستر در بخشي از اين ۱۰۰ روزه، پنج هزار زيرسيگاري جيبي مجاني در اختيار افراد سيگاري شهر منچستر قرار مي دهد.

۵۰ هزار مخزن جمع آوري كاغذ
002148.jpg
واحد مركزي خبر: مديرعامل  سازمان  بازيافت  شهرداري  تهران  با بيان  اينكه  از سال  ۸۳ در مدارس  شهر تهران  ۱۵ هزار مخزن  جمع آوري  كاغذ توزيع  شد گفت : ۵۰ هزار مخزن  ديگر از ابتداي  خرداد امسال  در ادارات  شهر تهران  توزيع  مي شود.ابراهيمي  از عرضه  رايگان  كيسه  جمع آوري  زباله  خبر داد و افزود: ماموران  شهرداري  اين كيسه ها را در بسته هاي  چهارتايي  هر هفته  ميان  شهروندان  توزيع  خواهندكرد.وي  ۷۰ درصد زباله هاي  توليد شده  در تهران  را مواد فسادپذير از جمله پس  ماندهاي  ميوه  ، سبزي  و غذايي  و ۳۰ درصد آن را مواد خشك  بر شمرد وافزود: ۲۲ درصد زباله هاي  خشك  را مواد ارزشمند از جمله  كاغذ ، شيشه  ،مقوا ، فلزات  و پلاستيك  تشكيل  مي دهد.

احداث ۴ دوربرگردان در شرق تهران
002145.jpg
معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري منطقه ۱۳ اعلام كرد: به منظور روان سازي ترافيك در معابر عمومي شرق تهران، ۴ دوربرگردان احداث شد.به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه ۱۳ تهران، مهندس سيدعلي ادناني گفت: در راستاي كاهش بار ترافيكي معابر عمومي، كاستن از زمان سفرهاي درون شهري، عمليات احداث ۴ دوربرگردان در خيابان دماوند حدفاصل تقاطع بزرگراه رسالت تا خيابان جشنواره و جشنواره تا اتحاد به پايان رسيده و مورد بهره برداري قرار گرفت و چراغ هاي راهنمايي نصب شده در اين تقاطع ها حذف شدند.ادناني گفت: عمليات اجرايي دوربرگردان هاي واقع در سه راه آزمايش و مقابل بوستان البرز نيز به زودي به اتمام مي رسد .

نوسازي اتوبوس هاي شركت واحد
002154.jpg
۴۰ درصد اتوبوس هاي شركت واحد تهران نوسازي شده است .واحد مركزي خبر: مديرعامل  شركت  واحد اتوبوسراني  تهران  و حومه  گفت ، ۴۰ درصد ناوگان اين  شركت  نوسازي  شده  است  و ۶۰ درصد بقيه  بالاي  پنج  سال  عمر دارد.نوريان  افزود :تا پايان  امسال ۲۰۰۰ دستگاه  اتوبوس  جديد به  ناوگان  شركت  واحد اتوبوسراني  تهران  و حومه  افزوده  و حدود ۷۰۰ دستگاه  نيز از اين ناوگان  خارج  مي شود.وي  گفت  با موافقت  وزارت  كشور و شهرداري  تهران  تا پايان  برنامه چهارم  توسعه  ده  هزار دستگاه  اتوبوس  جديد وارد ناوگان  شركت  واحد اتوبوسراني  تهران  و حومه  مي شود كه  اين  تعداد معادل ۸۰ در صد مجموع اتوبوسهاي  اين  شركت  است.

تهران بايد به صورت «استان شهر» اداره شود
002151.jpg
معاون فني و عمراني شهرداري تهران با اشاره به اينكه شهر تهران بر اساس طرح جامع به ۱۵۰ كيلومتر بزرگراه، ۵۰۰ پل مرتبط براي ايجاد معابر اصلي و ۲۰۰ كيلومتر مترو نياز دارد، گفت: ساخت خطوط قطارهاي سبك شهري مي تواند براي ترافيك شهر تهران حالت معكوس ايجاد كند.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران مهندس علي آبادي در سمينار علمي، تخصصي برج ميلاد كه در دانشگاه صنعتي شريف برگزار شد با بيان اينكه در حال حاضر ۷۰درصد مردم با وسايل نقليه شخصي و ۳۰ درصد با وسايل نقليه عمومي در شهر تردد مي كنند، اظهار داشت: عرصه شهر تهران با ۷۲۰ كيلومتر مربع داراي ۵/۷ ميليون جمعيت ساكن و ۵/۱ ميليون جمعيت اقماري است و اين در حالي است كه روند رشد تهران، ارگانيك، بدون برنامه ريزي و غير منطقي بوده و با اصول و مباني شهرسازي هماهنگي ندارد.
وي با بيان اينكه براي كاهش ترافيك شهر تهران لازم است فعاليتهاي اداري و بانكي مردم به اماكن غير ترافيكي منتقل شوند، تاكيد كرد: بايد زيرساختهاي ترافيكي به عنوان يك حركت اصلي ايجاد شود.
وي ادامه داد: در حال حاضر براي انجام زير ساختها به ۱۵ هزار ميليارد تومان بودجه نياز است در حالي كه درآمد شهرداري تهران فقط ۱ هزار ميليارد تومان است كه حدود ۵۰۰ ميليارد تومان از اين رقم هزينه نگهداري شهر و بقيه صرف عمران و آباداني و ايجاد ورزشگاهها و پاركها مي شود.
وي با بيان اينكه با درآمد فعلي ۴۰ سال زمان براي تامين ۱۵ هزار ميليارد تومان لازم است و به عبارت ديگر در صورتي كه سالانه ۴۰۰ ميليارد تومان خرج تهران شود، ۴۰ سال زمان براي ايجاد زير ساختها نياز داريم، تاكيد كرد: ايجاد تحول اساسي در شهر تهران با يك منبع مالي جهشي و حمايت دولت از شهرداري تهران امكانپذيرخواهد بود.
وي تصريح كرد: در بسياري از نقاط دنيا كلان شهرها را به صورت استان شهر اداره مي كنند و در واقع شهرداري استانداري نيز محسوب شده و اين بحث كه شهر تهران بايد به صورت استان شهر اداره شود حدود دو سال است كه در شهرداري مطرح شده است.

در نامه تشكرآميز انجمن كوهنوردان ايران به دكتر احمدي نژاد مطرح شده است
قدرداني از شهرداري تهران براي احداث پياده راه ميان
ميدان  قدس و پل تجريش
گروه شهري: گروه ديده بان انجمن كوهنوردان ايران از اقدام شهرداري تهران براي ايجاد محور پياده راه در حدفاصل ميدان هاي قدس و تجريش و ساماندهي دره هاي شميران قدرداني كرد.
در نامه اين انجمن به دكتر احمدي نژاد شهردار تهران، خاطرنشان شده است: تصميم شهرداري تهران به تبديل حدفاصل ميدان هاي قدس و تجريش به محور پياده رو و ساماندهي دره هاي شميران، موجب خوشحالي دوستداران محيط زيست و طرفداران پياده روي و كوهپيمايي شده است. در شهر پرترافيك تهران، ايجاد گذرگاه هاي گسترده پياده رو ضرورتي براي تشويق شهروندان به استفاده كمتر از خودرو است و چنين گذرگاه هايي علاوه بر فراهم آوردن امكانات ورزشي كم هزينه براي همگان، پاسخي به نياز رواني مردم به برخورداري از فضاهاي آرام است. در جايي كه بيشتر طرح هاي توسعه و عمران با تخريب محيط زيست و فضاهاي سبز همراه است، اميدواريم كه با حفظ و احياي محيط طبيعي دره ها و تپه ها و كوه هاي محدوده تهران، آشتي دوباره اي ميان ساكنان اين شهر و محيط زيست برقرار گردد.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |