شنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۹۷ - May 14, 2005
مجلس فردا طرح الزام دولت به دستيابي به فناوري صلح آميز هسته اي را بررسي مي كند
بازتاب جهاني تصميم ايران
به ازسرگيري فعاليت هاي هسته اي
گروه سياسي: در پي عدم توفيق آخرين دور مذاكرات هسته اي ايران و اروپا در لندن، هفته گذشته مقامات كشورمان اعلام كردند كه ايران بخشي از فعاليتهاي متوقف شده هسته اي خود را آغاز خواهد كرد.
بنابر گزارش رسانه ها روز چهارشنبه سيروس ناصري مذاكره كننده ارشد كشورمان حامل نامه اي در اين خصوص از سوي حسن روحاني خطاب به محمدالبرادعي وارد وين شد.
در پي انتشار اين اخبار سه كشور آلمان، فرانسه و انگلستان پس از واكنشهاي شفاهي با ارسال نامه اي خطاب به دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران را تهديد كردند در صورت آغاز غني سازي، مذاكرات ايران تروئيكاي اروپايي پايان يافته تلقي مي شود و اروپا پرونده ايران را به شوراي امنيت خواهد فرستاد.
نيويورك تايمز نوشت وزراي امور خارجه انگليس، فرانسه و آلمان ضمن ارسال نامه اي به حسن روحاني، هر گونه ازسرگيري فعاليت هسته اي در ايران را پايان روند مذاكرات (تهران - اروپا) خوانده اند.
به گزارش ايسنا اين روزنامه با اشاره به نامه ارسالي اروپا به تهران ادامه داد: نامه وزراي خارجه اروپا كه به امضاي خاوير سولانا، رئيس سياست خارجي اتحاديه اروپا نيز رسيده است، به ايران پيشنهاد مي كند، مذاكراتي در سطح عالي رتبه با وزراي خارجه اروپايي طي دو هفته آينده به منظور يافتن راهي براي خروج از اين بن بست برگزار شود.
به نوشته  اين روزنامه، اين نشست ظرف هفته آينده و احتمالا در تهران برگزار خواهد شد.به نوشته نيويورك تايمز، در اين نامه آمده است: ما از تعليق داوطلبانه فعاليت هاي مربوط به غني سازي و پردازش دوباره استقبال مي كنيم و تأكيد مي كنيم حفظ تعليق در زمان برگزاري مذاكرات براي تداوم كل اين روند ضروري است.
در نامه طرف اروپايي به ايران آمده است كه مقامات اروپايي از اظهارات برخي مقامات عالي رتبه ايراني مبني بر اينكه برخي فعاليت هايي كه تاكنون تحت تعليق داوطلبانه قرار داشته اند، ممكن است آغاز شود، نگران هستند.
بر اساس اين گزارش، در ادامه  نامه يادشده آمده است: ايران نبايد هيچگونه ترديد داشته باشد كه هر گونه تغيير در تعليق، نقض آشكار توافقات پيشين است و روند مذاكرات را خاتمه خواهد داد.
اروپايي ها در اين نامه گفته اند، حاضرند در زمينه تامين سوخت هسته اي برنامه توليد برق ايران مذاكرات بيشتري انجام دهند.
در اين نامه آمده است: ما همچنين حاضريم درخصوص يك چارچوب سياسي و امنيتي مذاكرات بيشتري انجام دهيم.
سيروس ناصري فرستاده عالي رتبه ايران چندين ساعت پس از ورود به وين در روز چهارشنبه در اختيار داشتن نامه دولت ايران را تأييد كرد، اما از افشاي محتواي آن خودداري كرد.
يك ديپلمات آگاه گفت: ناصري اواخر روز چهارشنبه با مقام مسئول كنترل تعليق فعاليت هاي ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي ديدار كرد، اما نامه اي را به وي تسليم نكرد. اين نامه مربوط به محمد البرادعي مي باشد كه هنوز تقديم آژانس نشده است.
بر اساس اين گزارش، سه كشور اروپايي طرف مذاكره با ايران علاوه بر ارسال نامه به اين كشور، تما س هاي مستقيمي با آژانس بين المللي انرژي اتمي درخصوص برگزاري نشست اضطراري شوراي حكام در صورتي كه ايران آمادگي براي شكست مهروموم هاي آژانس در اصفهان را اعلام كند، آغاز كرده اند.
به گفته ديپلمات ها در اين صورت اعضاي شورا به ايران دو تا سه هفته فرصت خواهند داد تا مسيرش را تغيير دهد و اگر از آن ممانعت كند، در نشست ماه ژوئن شورا اعلام خواهد شد ايران تعهدش مبني بر حفظ تعليق مادامي كه با اروپا در حال مذاكره است را نقض كرده و در آن صورت امكان دارد شورا اين پرونده را به شوراي امنيت ارجاع دهد.
خبرگزاري رويتر نيز ضمن انتشار خبري به نقل از يك مقام نزديك به مذاكرات ايران - اروپا نوشت: ايراني ها طي روزهاي اخير نشست هايي اضطراري را با اروپايي ها برگزار كردند و اين نشست ها اميد تازه اي را براي نجات مذاكراتي كه از ماه نوامبر آغاز شد، به وجود آورد.
يك مقام اروپايي به رويتر گفت: مذاكرات اخير فرصت جديدي را براي از بين بردن بن بست به وجود آورده است و اين آخرين فرصت مذاكرات است.
رويتر به نقل از يك ديپلمات عالي رتبه نزديك به آژانس بين المللي انرژي اتمي نوشت كه وي معتقد است ايران تا پس از انتخابات رياست جمهوري اين كشور هيچگونه فعاليت مربوط به غني سازي را ازسر نخواهد گرفت.
خبرگزاري فرانسه نيز در گزارش به نقل از ديپلمات هاي آژانس در وين نوشت: مذاكرات دقيقه  ۹۰ با ايران در حال انجام است.
هشدارهاي شفاهي
خبرگزاري فرانسه هم به نقل از خاوير سولانا، ارسال نامه وزراي خارجه آلمان، فرانسه، انگليس به ايران را تأييد كرد.
رئيس سياست خارجي اتحاديه اروپا گفت: ما به مخاطبين ايراني مان بسيار واضح اطلاع داده ايم كه اگر تصميم بگيرند توافقات نوامبر را نقض كنند يا اقدامي انجام دهند كه از نظر ما نقض توافقات نوامبر باشد، اين كار پيامدهايي را به دنبال خواهد داشت.
سولانا افزود: اگر ايران فعاليت هاي مربوط به غني سازي را از سربگيرد، اولين چيزي كه ما تمايل داريم انجام دهيم درخواست براي تشكيل جلسه در وين به منظور تجزيه و تحليل اوضاع خواهد بود.
توني بلر نخست وزير انگليس هم گفت كه اگر ايران الزامات هسته اي اش را نقض كند، از ارجاع پرونده هسته اي اين كشور به شوراي امنيت سازمان ملل حمايت خواهد كرد.
توني بلر، نخست وزير انگليس روز پنجشنبه در اولين كنفرانس مطبوعاتي اش پس از سومين پيروزي حزب كارگر در انتخابات اخير اين كشور گفت: ما قطعا از ارجاع به شوراي امنيت، اگر ايران تعهد و الزاماتش را نقض كند، حمايت خواهيم كرد.
وي هم چنين ابراز داشت كه انگليس به روند ديپلماتيك متعهد است.
جك استرا هم روز پنجشنبه گفت، در صورتي كه ايران فعاليت هاي هسته اي اش را از سر بگيرد، مزايايي كه در مذاكرات پيشين به دست آورده، نظير حمايت از پيوستن به WTO را از دست خواهد داد.
ميشل بارنيه نيز ضمن درخواست از ايران براي ازسرنگرفتن فعاليت هاي هسته اي در حال تعليق اين كشور، مدعي شد كه اين كار براي تهران پيامدهايي را به دنبال خواهد داشت.
به گزارش خبرگزاري فرانسه وي افزود: ما همچنان اميدواريم ايران اين گام را كه از پيامدهايش كاملا آگاه است، برندارد.
وي مدعي شد: تصميم ازسرگيري فعاليت تبديل اورانيوم بر خلاف توافق پاريس و قطعنامه هاي مصوبه آژانس بين المللي انرژي اتمي است.ما مي خواهيم اين موضع را به اطلاع مقامات تهران برسانيم.
بارنيه ادامه داد: هدف ما همواره روشن بوده است و آن توقف توسعه قابليت توليد مواد شكافت پذير است كه مي تواند در ساخت سلاح هسته اي به كار گرفته شود.
حمايت آمريكا از اروپا
همچنين كاخ سفيد نيز از هشدارهاي سه كشور اروپايي به تهران درخصوص ازسرگيري فعاليت هاي مربوط به غني سازي در ايران حمايت كرد.
به گزارش رويتر، اسكات مك كللان، سخنگوي كاخ سفيد گفت: لازم است كه ايران به الزامات بين المللي اش عمل كند.
وي ادامه داد، اروپايي ها به وضوح گفته اند كه اگر ايران فعاليت هسته اي اش را ازسر بگيرد، يا در همكاري با آژانس بين المللي انرژي اتمي با شكست روبرو شود، اينها دلايلي براي ارجاع پرونده اين كشور به شوراي امنيت براي اعمال تحريم هاي احتمالي عليه اين كشور خواهد بود.
كاندوليزا رايس هم روز پنجشنبه ابراز اميدواري كرد كه ايران به مذاكرات با اتحاديه اروپا درخصوص برنامه هسته اي اش ادامه دهد.
وي ادامه داد: اما اميد ما اين است كه ايراني ها اين مذاكرات را ادامه دهند، زيرا اين واقعا تنها راه قابل اطمينان براي آنهاست تا بخشي از سيستم بين المللي باشند و در آن پذيرفته شوند(!) وزير امور خارجه آمريكا ادامه داد: اگر ايراني ها به الزامات شان عمل نكنند، شوراي امنيت همواره يك گزينه خواهد بود. اما ما همچنان اميدواريم آنها متوجه شوند، در كجا قرار دارند.
اين در حالي است كه به نوشته روزنامه الشرق الاوسط، يك مسئول سازمان انرژي اتمي روسيه گفت: ازسرگيري برخي فعاليت هاي هسته اي ايران در زمينه غني سازي اورانيوم كاملا قانوني مي باشد و هيچ تاثير منفي براي امنيت بين المللي و يا همكاري ايران و روسيه نخواهد داشت.
احتمال برگزاري يك نشست چهارجانبه
واشنگتن پست به نقل از افرادي كه آنها را ديپلمات هاي اروپايي، آمريكايي و ايراني ناميد، نوشت: ايران آماده است پيش از تصميم گيري نهايي درخصوص ازسرگيري فعاليت هاي هسته اي اش به مذاكرات (با اروپا) فرصت دهد و نيز به پيشنهاد براي برگزاري نشستي به منظور كاهش تنش ها پاسخ مثبت داد.
به ادعاي اين روزنامه ، در صورتي كه ايران به طور رسمي به آژانس اعلام كند قصد دارد فعاليت در تاسيسات تبديل اورانيوم اصفهان را آغاز كند، نشست اضطراري آژانس هم برگزار خواهد شد.
اين روزنامه آمريكايي در پايان به نقل از يك ديپلمات عالي رتبه ايران كه نامي از وي نبرد، نوشت كه دولت ايران هنوز درخصوص زمان ازسرگيري فعاليت هسته اي تصميمي نگرفته است و به پيشنهاد اروپايي ها كه در نامه ارسالي آنها درخصوص برگزاري نشستي چهار جانبه به منظور مذاكره در اين باره مطرح شده بود پاسخ مثبت داده است.
بر اساس اين گزارش، ايران مي خواهد اين نشست در تهران برگزار شود.
اين گزارش مدعي شد، ديپلمات هاي اروپايي پيش از اعزام هيات به پايتخت ايران تضمين هايي را مي خواهند مبني بر اين كه ايران درخصوص حفظ تعليق جدي است(!)

مذاكرات بداوي در تهران
مقام معظم رهبري: عادت زورگويي درخصوص ايران
بايد از ذهن غربي ها خارج شود
002226.jpg
ايسنا:رهبر معظم انقلاب اسلامي پنجشنبه گذشته در ديدار نخست وزير مالزي و هيات همراه با اشاره به روح تفاهم و همكاري حاكم بر روابط دو كشور خاطرنشان كردند: روابط ايران و مالزي بايد بيش از پيش در بخش هاي مختلف گسترش يابد.
حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به رياست مالزي بر سازمان كنفرانس اسلامي و همچنين جنبش عدم تعهد تاكيد كردند: ملت ها و دولت هاي مسلمان در شرايط كنوني كه سياست اقتدارطلبانه اي بر ضد آنها وجود دارد، خواستار فعال شدن سازمان كنفرانس اسلامي هستند و اين سازمان ظرفيت هاي زيادي براي تاثيرگذاري بيشتر دارد.
مقام معظم رهبري، تنها راه مقابله مسلمانان با سياست هاي زورگويانه قدرت هاي بين المللي را قوي شدن و اتحاد دانستند و با اشاره به نقش جنبش عدم تعهد به رغم تغييرات شرايط دنيا نسبت به آغاز كار اين جنبش و جايگاه ۶۰ درصدي جنبش عدم تعهد در مجمع عمومي سازمان ملل متحد، خاطرنشان كردند: در شرايطي كه قدرت هاي بزرگ از جمله آمريكا قصد تغييرات در سازمان ملل به نفع خود را دارند، يكي از وظايف مهم كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد ايفاي نقش براي مقابله با اين موضوع است.
رهبر معظم انقلاب اسلامي با قدرداني از موضع خوب مالزي و جنبش عدم تعهد در خصوص فعاليت هاي هسته اي جمهوري اسلامي ايران تاكيد كردند: ما به طور اصولي با سلاح هسته اي مخالفيم، اما مساله ي اصلي آمريكا و برخي كشورهاي غربي با ايران اين است كه آنها نمي خواهند دانش پيشرفته ي هسته اي از انحصارشان خارج شود و اين رشته ي مهم دانايي و توانايي در اختيار كشورهاي ديگر قرار گيرد.
ايشان با اشاره به مذاكرات ايران با سه كشور اروپايي و عدم پايبندي كامل اين سه كشور به تعهدات خود تصريح كردند: غربي ها سال هاي متمادي به زورگويي و قبول آن از جانب كشورهاي در حال توسعه و يا ضعيف عادت كرده اند، اما در خصوص جمهوري اسلامي ايران، اين عادت بايد از ذهنشان خارج شود.
در اين ديدار كه آقاي خاتمي، رئيس جمهور نيز حضور داشت، آقاي عبدالله احمد بداوي، نخست وزير مالزي با اظهار خرسندي از سفر به ايران، بر لزوم گسترش بيش از پيش روابط ايران و مالزي تاكيد كرد و افزود: روابط بازرگاني دو كشور در سال گذشته، ۴۱ درصد نسبت به سال قبل از آن افزايش داشته و دو طرف در حال رايزني براي گسترش همكار ي ها در بخش هاي كشاورزي، بيوتكنولوژي و نفت و گاز هستند.
وي با تاكيد بر لزوم استفاده ي بيشتر از ظرفيت هاي سازمان كنفرانس اسلامي و جنبش عدم تعهد خاطرنشان كرد: جنبش عدم تعهد در شرايط كنوني مي تواند كارآيي خود را افزايش دهد و اين جنبش ضمن تاكيد بر لزوم توجه سازمان ملل به ديدگاه هاي جنبش عدم تعهد در خصوص تغييرات سازمان ملل، خواستار حاكميت دموكراسي بيشتر در اين سازمان است.
نخست وزير مالزي همچنين با تاكيد بر حق استفاده صلح آميز همه ي كشورها از دانش هسته اي تصريح كرد: موضع ما و جنبش عدم تعهد همواره حمايت از مواضع ايران در خصوص انرژي هسته اي بوده است.
انتظارايران براي پايان
بلاتكليفي اروپا
بنا بر اين گزارش مذاكرات رسمي هيات هاي عالي رتبه جمهوري اسلامي ايران و مالزي صبح پنج شنبه گذشته به رياست سيد محمد خاتمي و نخست وزير مالزي برگزار شد.
سيدمحمد خاتمي، رييس جمهور كشورمان در اين ديدار با اشاره به جايگاه و اعتبار روزافزون مالزي در عرصه بين المللي، علاقمندي و عزم طرفين براي گسترش روابط در سال هاي اخير گفت: تصميم مقامات عالي رتبه ايران و مالزي براي افزايش همكاري ها چشم انداز روشني پيش روي دو كشور قرار مي دهد.
خاتمي با اشاره به مذاكرات خود با مقامات مالزي در سفر به كوالالامپور گفت: تفاهم نامه هاي بسيار خوبي ميان دو كشور به امضاء رسيده كه موجب ارتقاي مناسبات، به ويژه در عرصه فن آوريهاي نويني نظير آي.تي خواهد شد.
خاتمي در تبيين مسايل پرونده هسته اي ايران گفت: تهران به هيچ وجه به سوي توليد سلاح هاي هسته اي نخواهد رفت و در عين حال به هيچ وجه از حق قانوني، شرعي و منطقي خود براي دستيابي به فن آوري صلح آميز هسته اي نخواهد گذاشت. رييس جمهور مذاكرات با اروپايي ها و تداوم آن را يادآور شد و تصريح كرد: نبايد اين مذاكرات به بهانه اي براي به تاخير افتادن نتايج فعاليت هاي ايران در عرصه انرژي هسته اي مبدل شود و در عمل ما را از رسيدن به فن آوري صلح آميز هسته اي محروم كند.
خاتمي ادامه داد: ما خواست ها و تعهدات خود را روشن و مشخص براي دوستان اروپايي معين كرديم و معتقديم در صورت نگاه بي غرضانه و خارج از فشارهاي خارجي مي توانيم به راه حل منطقي و مطلوب طرفين برسيم. رييس جمهور اظهار داشت: ما انتظار داريم از حالت بلاتكليفي كه از طرف دوستان اروپايي در مذاكرات ايجاد شده خارج شويم.
خاتمي در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به اين كه منطقه اي كه ايران در آن واقع شده ناآرام است، نگراني هاي خود از مسايل مربوط به سرزمين هاي اشغالي، به ويژه زمزمه هايي كه در خصوص اهانت به
مسجد الاقصي مي شود را اعلام كرد.
رييس جمهور در عين حال گفت: ملت فلسطين به هيچ وجه اجازه جسارت و اهانت به پايگاه سه دين بزرگ جهان را نخواهد داد.
نخست وزير مالزي نيز سابقه روابط تهران - كوالالامپور را خاطرنشان كرد و با اشاره به پيشرفت كشورش در بخش هاي علمي و فني و تحصيل دانشجويان ايران در رشته هاي فن آوري اطلاعات و رسانه اي و بيوتكنولوژي در مالزي گفت: بسترهاي بسياري براي پيشبرد همكاري هاي علمي، فني و صنعتي ميان دو كشور وجود دارد.
بداوي با اشاره به فشارهاي شديد به جمهوري اسلامي ايران در خصوص انرژي هسته اي گفت: مالزي معتقد است هر كشور مستقل مي تواند از انرژي هسته اي در مصارف صلح آميز بهره مند شود.
نخست وزير مالزي با بيان اين كه كشورش مخالف ساخت سلاح هاي كشتار جمعي است، گفت: ايران اقدامات و همكاري هاي مثبتي با آژانس بين المللي انرژي اتمي انجام داده است و امضا NPT و پروتكل الحاقي نيز سندي ديگر و نشان دهنده اعتمادسازي ايران در جامعه جهاني است.
ايران عقب نشيني نمي كند
در ديدار وزير امور خارجه ي جمهوري اسلامي ايران و نخست وزير مالزي دو طرف راه هاي تحكيم روابط دوجانبه و مسايل بين المللي را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.
احمد بداوي، نخست وزير مالزي در اين ديدار ضمن ارزيابي مثبت از گفت وگوهاي خود با مقام معظم رهبري و ديگر مقامات عالي رتبه جمهوري اسلامي ايران اظهار داشت: در پرتو ارتقاي گفت وگو با مقامات دو كشور مي توانيم سطح مناسبات كوالالامپور - تهران را گسترش دهيم. دكتر سيد كمال خرازي، وزير امور خارجه ي كشورمان نيز با اشاره به اهميت رايزني هاي بين مقامات جمهوري اسلامي ايران و مالزي اظهار داشت: ظرفيت همكاري هاي دوجانبه فراوان و متنوع مي باشد.
خرازي همچنين با اشاره به پايبندي جمهوري اسلامي ايران به مقررات NPT و فعاليت هاي اعتمادسازانه ايران با تاكيد بر حق فن آوري صلح آميز هسته اي اظهار داشت: رويكردهاي گزينشي و تبعيض آميز نمي تواند راهگشاي مشكلات جامعه جهاني باشد و جمهوري اسلامي ايران بر حق بهره مندي خويش از فن آوري صلح آميز هسته اي تاكيد دارد و ضمن ادامه گفت وگوها با اروپا، از پيگيري حقوق مشروع خود عقب نشيني نمي كند.

احمدي نژاد ، كروبي ، قاليباف و مهرعليزاده ثبت نام كردند
002229.jpg
گروه سياسي: چهارمين روز از ثبت نام كانديداهاي نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري ديروز در حالي آغاز شد كه ثبت نام پنج چهره سرشناس سياسي و اعلام آمادگي رسمي آنان براي ورود به عرصه انتخابات، رقابت هاي انتخاباتي را وارد مرحله تازه اي كرد.
روز گذشته محمدباقر قاليباف، دكتر محمود احمدي نژاد، محسن مهرعليزاده، مهدي كروبي و سيدرضا زواره اي از جمله چهره هاي شاخص و سرشناسي بودند كه پس از ورود به ساختمان وزارت كشور در حاليكه از سوي انبوهي از خبرنگاران و عكاسان داخلي و خارجي احاطه شده بودند بر روي صندلي مخصوص تكميل فرم ثبت نام قرار گرفته و فرم هاي ويژه را تكميل مي كردند و سپس در ميان استقبال برخي از اعضاي ستاد خود و همراهي خبرنگاران در پشت تريبون قرار مي گرفتند تا از برنامه هاي خود و دلايل حضورشان و همچنين احتمال انصراف يا عدم انصراف احتمالي در صورت حضور ديگر رقبا به پرسش خبرنگاران پاسخ دهند.
ديروز همچنين در كنار شخصيت هاي سرشناس بيش از صد داوطلب ديگر كه عمدتا از شهروندان عادي بودند، حضور خود را در انتخابات اعلام كردند. بدين ترتيب و با گذشت چهار روز از ثبت نام تاكنون ۵۶۵ نفر براي كانديداتوري در انتخابات ۲۷ خرداد اعلام آمادگي كردند كه از ميان اين تعداد ۵۲۰ مرد و ۴۵ زن هستند.
من و هاشمي در صدر قرار داريم
نخستين چهره محمدباقر قاليباف صبح جمعه به همراه برخي از اعضاي ستاد خود در محل ستاد انتخابات وزارت كشور حاضر شد و رسما براي شركت در انتخابات اعلام آمادگي كرد. قاليباف در جمع خبرنگاران اين روز را يك روز تاريخي و شيرين براي خود و فرصتي براي خدمت به ملت ايران توصيف كرد. وي درباره احتمال انصرافش با تأكيد بر اينكه حتما انصراف نمي دهم، درباره ميثاق سه نفره گفت: براساس ميثاقي كه با ديگران داشتيم توافق كرديم كه بر مبناي نظرسنجي ها عمل شود. وي افزود: به ميثاق پايبندم و در حال حاضر نظرسنجي ها نشان مي دهد من و هاشمي در صدر قرار داريم.
وي كه با لباسي روشن براي ثبت نام در محل ثبت نام كانديداهاي رياست جمهوري حاضر شده بود در پاسخ به سئوال خبرنگاري كه از دلايل انتخاب اين رنگ براي پوشش اولين روز حضور رسمي اش در عرصه انتخابات پرسيد و سئوال كرد كه چرا قبلا استفاده از اين رنگ لباس جرم محسوب مي شد گفت: هيچ موقع لباس روشن جرم نبود بلكه در اسلام مستحب است لباس روشن بپوشيم.
قاليباف محلي كه نشست كانديداها بعد از ثبت نام در آنجا برگزار مي شود را به سرعت ترك كرد اما خبرنگاران تا جلوي درب خروجي وزارت كشور از وي خواستند تا به سئوالاتشان پاسخ گويد.
وي در پاسخ به سئوالي درباره آنچه مبني بر نسبتش با مقامات ارشد نظام عنوان مي شود گفت: اين هم از همان شايعات و بداخلاقي ها است. وي بار ديگر تأكيد كرد. من يك اصول گرا هستم و به هيچ جرياني وابستگي ندارم.
قاليباف در پاسخ به خبرنگار ديگري كه توضيح بيشتري را از سوي او مطالبه مي كرد وقتي در مقابل اين پرسش قرار گرفت كه آيا قبول داريد نظامي فقط دستور مي گيرد و فقط دستور مي دهد. گفت: نه. او در همين رابطه در مقابل سئوال ديگري نيز قرار گرفت. چقدر به حضور عناصر نظامي در كابينه تان معتقديد؟ گفت: هيچ كس را نمي آورم و استفاده نمي كنم. خبرنگار ديگري پرسيد؛ چرا رئيس ستاد شما نظامي است؟ قاليباف گفت: شايعه است، اين همان بداخلاقي در انتخابات است. قاليباف هنگامي كه قصد خروج از محل ثبت نام ها را داشت در جواب سئوال خبرنگاري كه از او دلايل پاسخگو نبودنش در مقابل خبرنگاران را پرسيد گفت: آمديم ثبت نام كنيم و برويم و قرار نبود پاسخ دهم.
قاليباف پس از ثبت نام در وزارت كشور بيانيه اي منتشر و اعتقادات خود در ارزيابي از شرايط كشور را در آن عنوان كرد. وي در اين بيانيه زندگي خوب برازنده ايراني را هم نياز و خواست مردم و هم نماد اقتدار ملي ايرانيان دانست.
به هيچ حزب و گروهي تعهدي ندارم
دكتر محمود احمدي نژاد دومين چهره برجسته اي بود كه روز گذشته براي ثبت نام وارد ستاد انتخابات وزارت كشور شد. وي پس از ثبت نام در انتخابات نهمين دوره رياست جمهوري در جمع خبرنگاران حاضر شد و تا آخرين لحظه به همه سئوالات آنان پاسخ داد. كانديداي اصول گراي انتخابات رياست جمهوري با تأكيد بر تشكيل كابينه هفتاد ميليوني در كشور گفت: من يك معلم و استاد دانشگاه هستم و به هيچ حزب و گروهي تعهدي ندارم و ستادهاي موجود برايم نيز ستادهاي مردمي خودجوش هستند. وي با اظهار خرسندي از آغاز عرصه بزرگ انتخابات گفت: رسالت امروز ملت برپايه جامعه اي پيشرفته، مرفه، مقتدر و نمونه اي اسلامي در اين سرزمين است و اين تنها بر پايه همبستگي ملي فرهنگ ساز و دانايي محقق خواهد شد. دكتر احمدي نژاد در خصوص بحث سياست داخلي ايران خاطرنشان كرد: در اين عرصه نيازمند دولت تحول گرا با مديريت انقلابي توام با عقلانيت و معنويت هستيم. شهردار تهران با بيان اينكه از نگاه مردمسالاري ديني مردم مالك و صاحبان حقيقي كشورند و آنانند كه بايد كشور را اداره كنند، گفت: دولت بايد راه ها را بگشايد. كانديداي اصول گراي انتخابات رياست جمهوري تصريح كرد: هر فرد ايراني بايد خود را عضوي از كابينه احساس كند.
احمدي نژاد با بيان اينكه بايد در هاي دولت بر روي مردم باز شود و فاصله دولت و ملت برداشته شود، عنوان كرد: ما دولت كم هزينه، ولي پرفايده و پر كار مي خواهيم. دولتي كه حداكثر رفاه را براي مردم و حداقل آن را براي خودش بخواهد و از اشرافيگري دولتي بپرهيزد.
شهردار تهران در پاسخ به پرسشي مبني بر اولويت هاي سياست خارجي وي، تصريح كرد: مبارزه همه جانبه با تروريسم در قالب يك پروسه و نه يك پروژه و حركت در جهت مقابله با استعمار فرانو از برنامه هاي سياست خارجي دولت تحول گراست. در ادامه اين نشست خبري وقتي شهردار تهران در مقابل پرسش هاي متعدد خبرنگاران در بحث انتخابات رياست جمهوري قرار گرفت، تصريح كرد: من تاكنون درباره افراد، احزاب و گروه ها و مسائل حاشيه اي انتخابات هيچ اظهار نظري نكرده ام و آنچه تاكنون نوشته اند، نظرات نويسندگان بوده است. احمدي نژاد انتخابات را تعلق به ملت و عرصه دخالت ملت در سرنوشت آينده شان دانست و گفت: احزاب و گروه ها بايد راه را براي حضور حداكثري مردم فراهم كنند. شهردار تهران تصريح كرد: معتقدم دولت نبايد وامدار هيچ حزب و گروهي باشد. دولت بايد وامدار ملت، شهدا و نظام اسلامي باشد. احمدي نژاد با بيان اينكه توهين و تخريب ديگران مشي انسان هاي قدرت طلب است گفت: در انتخابات نفعي براي خود نمي بينم و انتخابات را عرصه خدمتگزاري مي دانم.
احمدي نژاد در خصوص علت وارد شدن به عرصه انتخابات نيز گفت: من مشغول به كار بوده و هستم و حضورم نيازمند مطالعات گسترده اي بود كه پس از آن دريافتم كه مي شود كشور را بهتر اداره و مشكلات را برطرف كرد وارد شدم.
كشور را به سمت توسعه رهنمون مي كنم
سيد رضا زواره اي از ديگر چهره هايي بود كه براي بار دوم با ثبت نام در ستاد انتخابات كشور رسما وارد رقابت هاي انتخاباتي شد. او در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشي در خصوص واژه رجال گفت: برداشت شوراي نگهبان در ۲۸ سال گذشته از واژه رجال مردان بوده است و اين شورا زنان را رجل سياسي نمي داند.
زواره اي در عين حال تأكيد كرد: از نظر شخص من صلاحيت افراد مهم است و جنسيت اهميتي ندارد. كانديداي انتخابات نهمين دوره رياست جمهوري همچنين از سانسور خبري در صدا و سيما انتقاد كرد و اظهار داشت: صدا و سيما مرا سانسور كرده و مرا از ميان نامزدهاي انتخابات كنار گذاشته است.
پديده انتخابات نيستم
محسن مهرعليزاده معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان و تربيت بدني ديگر چهره شاخصي بود كه پس از ثبت نام در ميان انبوه خبرنگاران پشت تريبون قرار گرفت و به پرسش هاي آنان پاسخ گفت. وي تصريح كرد: من براي تكميل روند اصلاحات وارد صحنه شده ام و كار اصلي من انجام اقدامات تكميلي است. وي در پاسخ به سئوالي درباره شائبه استفاده از امكانات دولتي در جهت تبليغات انتخاباتي خود گفت: اين درست نيست و من حتي در مواردي استفاده از قلم دولتي را ممنوع كردم. خبرنگاري از وي پرسيد شما در مصاحبه اي خود را پديده انتخابات نهم معرفي كرديد. آيا شما پديده انتخابات نهم رياست جمهوري هستيد؟ مهر عليزاده گفت: من هيچ وقت خود را پديده انتخابات نناميده ام و اين عنوان را خبرنگاري براي سخنان من انتخاب كرد.
حضور موسوي كاملا منتفي است
مهدي كروبي نيز در دقايق پاياني چهارمين روز ثبت نام كانديداها، ديروز براي شركت در انتخابات رياست جمهوري ۲۷ خرداد اعلام آمادگي كرد.
رئيس مجلس ششم كه تعداد زيادي از اعضاي ستادش وي را همراهي مي كردند پس از ثبت نام رسمي در جمع خبرنگاران حاضر شد و با تقدير از نقش رسانه ها در بسيج نيروها جهت شركت در انتخابات تصريح كرد: دولت مقتدر من دولتي است كه همه خوبي ها در آن است و با همه بدي ها، زشتي ها و كاستي ها مبارزه مي كند.
وي قبل از اينكه در خصوص طرح ۵۰ هزار توماني اش در مقابل پرسش خبرنگاران قرار گيرد، تأكيد كرد براي طرح پرداخت ۵۰ هزار تومان برنامه دارم و حتما آن را عملياتي خواهم كرد. وي در مورد رويكردش نسبت به تهديدات خارجي نسبت به ايران نيز با بيان اينكه پيامش به دنيا پيام صلح و دوستي است افزود: در عين حال از هيچ قدرتي هراس نداريم و زير بار زورگويي نمي رويم.
كروبي هم چنين در پاسخ به سئوال خبرنگاري كه از وي رويكردش را در مورد بحث ورود احتمالي مهندس موسوي جويا شد، گفت: چرا اين سئوال را مي كنيد؟ امروز چه روزي است؟ چرا از چيزي كه منتفي است سئوال مي كنيد؟ من فعال ترين فرد در اين قضيه بودم و آخرين حرف ها را شنيده ام و اين قضيه كاملا منتفي است.
وي گفت: تا پايان در عرصه انتخابات باقي خواهد ماند اما در عين حال تأكيد كرد: همه براي من احترام قائل هستند. وي در خصوص ديدارش با شهرام جزايري گفت: من پول ها را از يك دست مي گرفتم و براي كارهاي خير از آن دست به جايي كه بايد بدهم، مي دادم. وي همچنين اقداماتي در زمينه آزادي بيان، افشاگري هايش در زمينه قتل هاي زنجيره اي و اسكله ها را نيز بعنوان بخشي از فعاليت هاي گذشته اش برشمرد و تأكيد كرد كه همواره بر بيان حقايق اصرار داشته است.

روحاني:
اگر ايران قادر به استفاده از حقوقش در چارچوب
NPT نباشد احترامي براي اين معاهده قائل نيست
ايسنا: معاون خلع سلاح و امنيت بين الملل وزارت خارجه روسيه در ديدار صبح روز پنجشنبه با دبير شوراي عالي امنيت ملي، پيام وزير امور خارجه روسيه را تسليم حسن روحاني كرد.
وي با اشاره به پيچيدگي و دشواري فوق العاده مذاكرات گفت: با صبر و بردباري ايران، نتايج بزرگي از اين مذاكرات حاصل خواهد شد كه روابط اروپا با ايران را در سطح گسترده تعميق خواهد بخشيد.
كيسلياك با تأكيد بر حق قانوني ايران براي بهره مندي از فعاليت هاي صلح آميز هسته اي تصريح نمود كه مسكو به دنبال محروميت ايران از حق قانوني اش نيست.
دكتر حسن روحاني، دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان در اين ديدار، روابط تهران مسكو را در شرايط فعلي بسيار مهم ارزيابي نموده و از گسترش روابط عميق و همه جانبه استقبال كرد.
دبير شورايعالي امنيت ملي كشورمان اساس حل و فصل مسايل پرونده هسته اي ايران را مقررات بين المللي دانست و اعلام كرد: چنانچه ايران قادر به استفاده از حقوق مشروعش در چارچوب معاهده هسته اي NPT نباشد، احترامي براي اين معاهده قائل نخواهد شد.
وي استفاده از چرخه سوخت در چارچوب معاهده NPT و مقررات بين المللي را يك تصميم قطعي و ملي ايران دانست و گفت: در صورت تلاش براي محروميت ايران از اين حق قانوني، ملت ايران، در برابر زور تسليم نخواهد شد و آماده پرداخت هزينه هاي لازم مي باشد.

شوراي مركزي جديد خانه احزاب ايران انتخاب شدند
گروه سياسي:به گزارش خبرنگار ما، سومين مجمع عمومي عادي خانه احزاب ايران روز پنجشنبه گذشته در سالن اجتماعات وزارت كشور تشكيل و ۱۵ نفر اعضاي اصلي شوراي مركزي، شش نفر اعضاي علي البدل و سه نفر بازرسين خانه احزاب انتخاب شدند.
در تركيب جديد محسن موسوي تبريزي از مجمع محققين و مدرسين حوزه علميه قم با ۶۷ راي، شيخياني از حزب مردم با ۶۴ راي، كاشفي از حزب مشاركت ۶۲ راي، مهدي عليخاني از حزب جوانان ۵۹ راي، حق شناس از انجمن دانش آموختگان استان بوشهر ۵۸ راي، صابر ميرعطايي از حزب ميهن اسلامي ۵۷ راي، طاهرنژاد از حزب كارگزاران سازندگي ۵۷ راي، محمدعلي تبرايي از مجمع دانش آموختگان استان گلستان ۵۵ راي، اسلامي تبار از كانون فارغ التحصيلان آذربايجان غربي ۵۲ راي، محتشمي از حزب آزادي ۵۲ راي، خانم مدارايي از حزب مشاركتهاي مردمي گيلان ۵۲ راي، قزويني از مجمع نيروهاي خط امام ۵۱ راي، حسن غفوري فرد از جمعيت وفاداران انقلاب اسلامي ۵۱ راي، واقفي از انجمن مديران صنعتي ۵۱ راي و مظاهري از جامعه اسلامي دانشگاهيان ۴۹ راي به عنوان اعضاي شوراي مركزي خانه احزاب ايران انتخاب شدند. از اين تعداد تنها حسن غفوري فرد و مظاهري كانديداهاي احزاب اصول گرا هستند.

اخبار كوتاه
خاتمي با وزير انرژي و معادن سنگال ديدار كرد
ايسنا: آقاي نمديكه نيانگ، وزير انرژي و معادن سنگال پنج شنبه گذشته با رييس جمهور كشورمان ديدار و پيام كتبي عبدالله واد، رييس جمهور كشورش را تقديم وي كرد. حجت الاسلام والمسلمين سيدمحمد خاتمي، رييس جمهور كشورمان در اين ديدار با اشاره به جايگاه كشورهاي آفريقايي در سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران گفت: ما همواره براي سنگال اهميت و احترام ويژه اي قائليم و بر گسترش و تعميق مناسبات دو كشور تاكيد داريم.
مكالمه تلفني خاتمي با همتاي تاجيكستاني
ايسنا: رييس جمهور كشورمان و همتاي تاجيكستاني اش ديروز طي گفت وگويي تلفني بر توسعه و تحكيم مناسبات فيمابين در تمامي عرصه ها تاكيد كردند. حجت الاسلام والمسلمين سيدمحمد خاتمي در اين گفت وگو، روابط تهران - دوشنبه را خوب ارزيابي و با اشاره به همكاري هاي مشترك و ظرفيت هاي موجود، تسريع در اجرايي شدن پروژه هاي نيروگاه سنگ توده ۲ و تونل انزاب را خاطرنشان ساخت. رحمانف، رييس جمهور تاجيكستان نيز خواستار گسترش و تعميق بيش از پيش مناسبات دو كشور گرديد.
امام جمعه موقت تهران:رئيس جمهور آينده بايد بداند، بخواهد و بتواند
ايسنا: آيت الله امامي كاشاني در خطبه دوم نمازجمعه تهران با اشاره به اهميت شركت در انتخابات و بحث حق و تكليف اظهار داشت: در بعضي از كشورها عدم شركت در انتخابات جرم نيست ولي خلاف است و اين به معناي بي اعتنايي به سرنوشت كشور است البته در ديدگاه اسلامي نيز شركت در انتخابات تكليف است و بايد از روي وظيفه اين كار را انجام داد. وي تاكيد كرد: تنها وسيله ما در برابر قدرت نظامي غربي حضور جدي مردم در پاي صندوق هاي راي است و اين نشان دهنده وحدت جامعه ايراني است. امام اعتقاد داشتند كه تمام ملت اگر دست به دست هم دهند، آمريكا و دشمنان هيچ غلطي نمي توانند بكنند.
امامي كاشاني با اشاره به خصوصيات رييس جمهور آينده گفت: رييس جمهور آينده بايد بتواند در مقابل مشكلات و موانع ايستادگي كند و راه حل ارائه دهد، همچنين كادر قوي داشته باشد و در يك كلمه مي توان گفت رييس جمهور بايد بداند، بخواهد و بتواند.
پاسخ نماينده ايران در سازمان ملل به ادعاي امارات
ايسنا: محمدجواد ظريف، نماينده  ايران در سازمان ملل متحد با ارسال نامه اي به كوفي عنان، دبيركل اين سازمان، ادعاي دولت امارات متحده عربي بر سه جزيره ايراني ابوموسي، تنب بزرگ و تنب كوچك در خليج فارس را قاطعانه رد كرد و تاكيد  كرد كه اين جزاير، «بخش يكپارچه و هميشگي خاك ايرانند و باقي خواهند ماند» . اين نامه در پي نامه ارسالي عبدالعزيز بن ناصر شمسي، نماينده امارات متحده عربي در سازمان ملل، به دبيركل اين سازمان است كه در آن شمسي خواسته بود كه رسيدگي به ادعاي كشورش بر سه جزيره ايراني در دستور كار شوراي امنيت سازمان ملل قرار گيرد. نماينده ايران در سازمان ملل ضمن اعتراض به اين نامه، نوشته است كه كشورش به مذاكره «مثبت و سازنده» با مقام هاي ذيربط امارات به  منظور گسترش روابط و از ميان برداشتن هرگونه سوءتفاهم در ارتباط با اجراي يادداشت تفاهم سال ۱۹۷۱ ميان ايران و اميرنشين شارجه درباره جزيره ايراني ابوموسي ادامه مي دهد.شوراي امنيت طي نشستي در دسامبر۱۹۷۱ درخواست امارات را از دستور كار خود خارج كرد و رسيدگي به آن را نپذيرفت.
عضو هيات رئيسه: اگر فردا طرح الزام تصويب شود
دولت بايد غني سازي را از سر بگيرد
ايسنا: حميدرضا حاجي بابايي از بررسي طرح «الزام دولت براي دستيابي به فناوري هسته اي صلح آميز» كه شور اول آن قبلا تصويب شده بود در جلسه علني فردا خبر داد.
عضو هيات رييسه مجلس اظهار داشت: «براساس ماده ۱۰۲ آيين نامه داخلي مجلس، ۵۰ نفر از نمايندگان درخواست كردند كه اين طرح خارج از نوبت در صحن مطرح شود، لذا بر اساس اين ماده و پيشنهاد نمايندگان فردا اين طرح در صحن علني مطرح خواهد شد.»به گفته  وي، دولت در اين طرح ملزم شده كه با كمك دانشمندان و محققان در زمينه فناوري هسته اي صلح آميز به صورت كامل، غني سازي اورانيوم را در جهت صلح آميز بودن آن اجرا كند. وي افزود: «با تصويب اين طرح و تاييد شوراي نگهبان، دولت ملزم خواهد بود كه فناوري را انجام دهد و اين امر هيچ منافاتي با مذاكرات ندارد، زيرا مذاكرات در جهت غني سازي اورانيوم بود و ما بايد دنيا را مجاب كنيم كه اين فناوري هسته اي صلح آميز است.»حاجي بابايي با بيان اينكه ما به دنبال ادامه دادن غني سازي به هر نحو ممكن هستيم، تاكيد كرد: « به هيچ وجه از مواضع خود عقب نشيني نخواهيم كرد.»

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |