شنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۹۷ - May 14, 2005
درسال ۲۰۵۰ اتفاق خواهد افتاد
مسابقه فوتبال انسان  با ربات ها
002169.jpg
گروه دانش- امير بهادري نژاد: رقابت هاي جهاني روبوكاپ (جام جهاني فوتبال رباتها) در سال ،۲۰۰۵ هفته گذشته در آمريكا برگزار شد كه شركت كنندگان در اين تورنمنت انسان ها و ربات هاي سگ بودند. با آن كه اين رقابت بسياري جدي بود اما تماشاگران از مصاف ربات هاي سگ با يكديگر در زمين فوتبال بسيار لذت بردند.
در واقع، رقابت هاي روبوكاپ، نسخه رباتيك جام جهاني فوتبال است كه درآن، محققاني كه در حوزه ربات ها فعاليت مي كنند، دستاوردها و ايده هاي خود را به نمايش مي گذارند و با همكاران خود به رقابت مي پردازند.
اين محققان پيش بيني مي كنند كه حداكثر تا سال ،۲۰۵۰ ربات هاي فوتباليست  بتوانند در زمين چمن و يا داخل سالن با بازيكنان فوتبال (انسان ها) به رقابت بپردازند.
در اين دوره از رقابت هاي جهاني كه در قالب رقابت هاي اوپن آمريكا برگزار شد ۳۰ تيم به مدت سه روز با يكديگر به رقابت پرداختند كه ۲۰۰ دانشمند و محقق در حوزه ربات ها به هدايت تيم هاي فوتبال مشغول بودند. فوبتال ربات هاي سگ، پرطرفدارترين ماده در رقابت هاي روبوكاپ است. روي بيني اين ربات ها دوربيني نصب شده كه اين دوربين حركت توپ را دنبال مي كند و تصاوير را براي پردازش به كامپيوتر انتقال مي دهد. همچنين ربات هاي هم تيمي از طريق شبكه بي سيم با يكديگر ارتباط برقرار مي كنند تا اين كه موفق به گشودن دروازه حريف بشوند. البته ربات دروازه بان به صورت مستقل از ساير ربات هاي يك تيم عمل مي كند و برنامه ريزي كامپيوتري آن با برنامه ريزي ساير ربات ها متفاوت است.
يكي ديگر از ماده هاي رقابت هاي روبوكاپ، مسابقه فوتبال انسان هاي سوار بر ربات بود. در اين رقابت، بازيكنان فوتبال سوار بر ربات ها مي شوند و به جاي اين كه بازيكن در زمين بازي بدود، با كمك رباتي كه برآن سوار شده حركت مي كند.
اما در رقابت هاي روبوكاپ، يك بخش غيرورزشي نيز وجود دارد كه حضور ربات ها در مانور زلزله است. در اين رقابت يك زلزله عظيم بازسازي مي شود كه ربات ها موظف هستند پس از وقوع زلزله، جان انسان هايي را كه زير آوار مدفون شده اند نجات بدهند.
مسئول برگزار كننده اين دوره از رقابت ها مي گويد: از سال ۱۹۹۷ به بعد كه رقابت هاي روبوكاپ به صورت منظم برگزار شد، پيشرفت هاي قابل توجهي در اين حوزه مشاهده شده است و در حال حاضر محققان قدرت خود را روي دو بخش متمركز كرده اند، نخست ربات هايي كه در زمان جنگ جلوتر از نيروي انساني ارتش حركت خواهند كرد كه وظيفه اين ربات ها، شناسايي مواضع دشمن و همچنين پاكسازي مسير عبور سربازان است. سپس ربات هايي كه از آنجا براي نجات جان افرادي كه در حملات تروريستي و يا بلاهاي طبيعي مجروح شده اند، استفاده مي شود.
اما بزرگترين چالش پيش روي محققان حوزه ربات ها، تهيه نرم افزاري است كه با استفاده از اين نرم افزار بتوان ربات هاي هوشمند ساخت.
اولين گام براي دستيابي به اين هدف برگزاري مسابقات فوتبال ربات ها بود چون دانشمندان با يك برنامه ريزي ساده توانستند به ربات ها تفهيم كنند كه در زمين فوتبال چه كاري انجام بدهند.
در حقيقت فوتبال ربات ها زمينه مناسبي را براي طراحي ربات هايي كه در خانه و سازمان ها به فعاليت مي پردازند آماده كرد.با آن كه هر روز ساختار ربات ها پيچيده تر مي شود اما كماكان ربات هاي سگ از محبوبيت خاصي در نزد مردم برخوردار مي باشد به ويژه در حين فوتبال بازي كردن.

سيستم مخابراتي خودروها ويروسي نمي شود
002163.jpg
گروه دانش: يك موسسه امنيت كامپيوتري مدعي شده، خودروهاي امروزي آلوده به ويروس هاي كامپيوتري نخواهند شد.
از مدت ها قبل اين شركت فنلاندي به شيوه هاي مختلف تلاش كرد تا از طريق تلفن همراه، ويروس هاي كامپيوتري را به كامپيوتر خودرو كه در حقيقت سيستم مخابراتي آن است انتقال بدهند اما موفق به انجام چنين كاري نشدند.
پس از اينكه شايعه شد كه سيستم مخابراتي برخي از خودروهاي مدرن، ويروسي شده است، اين شركت امنيتي چنين آزمايشي را انجام داد اما سيستم مخابراتي خودرو كوچكترين عكس العملي را در برابر اين حملات از خود نشان نداد.
بسياري از كارشناسان بيم آن را دارند، با افزايش كامپيوتر ها و سيستم هاي مخابراتي خودروها، اين دستگاهها نهايت ويروسي بشوند. در ماه ژانويه سال جاري ميلادي شايعه شد كه ويروس هاي كامپيوتري از طريق بلوترث گوشي هاي تلفن به سيستم مخابراتي يك نوع خودرو نفوذ كرده است. در سيستم مخابراتي خودروها از تكنولوژي بلوترث استفاده مي شود تا اينكه اطلاعات موجود در آدرس گوشي صاحب خودرو به سيستم مخابراتي خودرو منتقل بشود.
در پي انتشار اين خبر، شركت سازنده خودروهاي مورد نظر اعلام كرده امكان ويروسي شدن سيستم مخابراتي اين خودروها وجود ندارد چون از سيستم  عامل Symbian كه در برابر ويروس هاي تلفن همراه آسيب پذير است، استفاده نمي كند.
البته دانشمندان به اطلاعيه شركت سازنده خودرو بسنده نكردند بلكه تلاش كردند تا ويروس كبير (Cabir) را از طريق تلفن همراه به داخل سيستم مخابراتي خودرو انتقال بدهند كه در نهايت به بن بست رسيدند چون سيستم مخابراتي خودرو به ترافيك بلوترث واكنشي نشان مي داد.
تنها مشكلي كه سيستم نشان خودرو در حين دريافت ويروسي با آن مواجه شد، خالي شدن باتري بود.

توليد مثل مكانيكي رباتها
002172.jpg
گروه دانش: دانشمندان دانشگاه كورنل آمريكا موفق به ساخت نوعي رباتهاي كوچك شده اند كه مي توانند چند نسخه مشابه خود را بسازند.
هر يك از اين رباتها از چند مكعب ۱۰ سانتيمتري تشكيل شده كه هر يك از اين مكعب ها از خاصيت الكترومغناطيسي براي متصل شدن به هم برخوردار مي باشد؛ همچنين حاوي يك برنامه كامپيوتري براي توليد مثل است. اين رباتها قابليت خم شدن، برداشتن مكعب و به هم متصل كردن آنها را دارند.
مدير اين پروژه مي گويد: با آن كه توليد مثل رباتهاي طراحي شده توسط ما بسيار ساده است و قابل مقايسه با توليد مثل بيولوژيكي نمي باشد اما با اين كار نشان داديم كه توليد مثل مكانيكي امكانپذير مي باشد. اين دانشمندان اميدوارند كه اين اختراع در درازمدت بستر مناسبي را براي توليد رباتهايي ايجاد خواهد كرد كه اين رباتها قابليت توليد مثل و ترميم خود را خواهند داشت و مي توان در شرايط جوي بسيار سخت و حتي فضا از آنها استفاده كرد.
اين نوع رباتها براي تهيه نسخه مشابه خود ابتدا خم شده، يك مكعب را روي ميز قرار مي دهند، سپس مكعب هاي ديگر را روي مكعب دومي قرار داده تا اين كه ربات اصلي شكل بگيرد.
اين ربات براي تهيه نسخه اي مشابه از خود تنها به ۵/۲ دقيقه زمان نياز دارد تا يك ربات ۴ تكه بسازد.

«كاسيني» قمر زمين گونه كيوان را به تصوير كشيد
ايسنا: فضاپيماي «كاسيني» تصويري از نماي نزديك «هيپريون» ، قمر آشفته و زمين گونه كيوان تهيه كرد.
در بالاي تصوير دهانه ۱۳۰ كيلومتري كه در برخي از تصاوير ارسالي از كاوشگر «ويجر» نيز ديده شده بود نمايش داده شده است. نمايان كردن طرح خاص، اولين پله براي پي بردن به چرخش كنوني «هيپريون» (با قطري ۲۶۶ كيلومتري) است.
اين دومين تصوير از نماي نزديك هيپريون تهيه شده به وسيله كاوشگر كاسيني است. نزديكترين تصوير تاكنون از فاصله اي بسيار دور و از به هم پيوستن چندين تصوير جدا از هم تهيه شده است.
اين تصوير به وسيله دوربين narrow angle كاسيني در نور مرئي در ۱۹ مارس ۲۰۰۵ با فاصله ۳/۱ ميليون كيلومتري نسبت به هيپريون گرفته شده است.
كيفيت اين عكس ۸ كيلومتر بر هر پيكسل است.

سخت افزار
كاهش فروش PDA
گروه دانش: با توجه به رشد فزاينده گوشي هاي تلفن هوشمند، ميزان فروش كامپيوترهاي همراه كوچك «PDA» در جهان به ميزان قابل توجهي كاهش يافت.
دستگاه هاي «PDA» تمام قابليت هاي گوشي هاي تلفن همراه را به جز برقراري ارتباط تلفني دارا مي باشند؛ به همين دليل مردم ترجيح مي دهند به جاي خريد PDA به خريد گوشي هاي تلفن هوشمند بپردازند چون علاوه بر انجام كارهاي كامپيوتري خود مي توانند تماس تلفني نيز برقرار كنند.
براساس آمار منتشر شده، فروش PDA در سه ماه اول سال جاري ميلادي به ۹/۱ ميليون دستگاه كاهش يافت و ۱/۱۲ درصد نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل كاهش نشان مي دهد. همچنين اين رقم ۶/۳۰ درصد نسبت به سه ماهه چهارم سال گذشته كاهش يافته است.
از سوي ديگر فروش گوشي هاي تلفن همراه هوشمند در طول يك  سال اخير دو برابر شده و در سه ماهه اول سال جاري ميلادي ۱۳۵ درصد افزايش نسبت به مدت زمان مشابه در سال قبل داشت. در اين مدت ۴/۸ ميليون گوشي تلفن همراه هوشمند به فروش رسيد.

خريد شركت ضد جاسوسي
همكاران Trend Micro، سومين سازنده  بزرگ نرم افزار امنيتي كامپيوتر جهان گفته است كه قصد دارد شركت ضد نرم افزار جاسوسي InterMute را به مبلغ پانزده ميليون دلار خريداري كند تا بدين ترتيب امنيت محصولات خود را بهبود بخشيده و تقويت كند.
InterMute در توليد برنامه هاي ضد جاسوسي تخصص دارد و تلاش مي كند از انتشار برنامه هاي مخرب كه به دنبال جاسوسي در داده هاي كامپيوتر و اطلاعات كاربران بوده و به سرقت رمزهاي عبور و اطلاعات شخصي افراد مي پردازد، جلوگيري كند.تكنولوژي InterMute مكمل نرم افزار ضد جاسوسي Trend Micro خواهد بود. محصول ضد جاسوسي يكپارچه Trend Micro و InterMute كه داراي سي و پنج كارمند است، قرار است در نيمه  دوم سال ۲۰۰۵ عرضه شود.در ماه آوريل، Trend Micro يك به روز رساني امنيتي منتشر كرده كه كاركنان آي تي در سراسر دنيا، ساعت ها وقت صرف آن كرده اند. Trend Micro در حدود ده درصد از درآمدهاي كلي سال ۲۰۰۴ را از محصول ضد جاسوسي خود به دست آورده كه انتظار مي رود در سال ۲۰۰۵ اين ميزان افزايش يابد.

عرضه پرينتر جديد
گروه دانش: دومين شركت بزرگ كامپيوتري جهان، اعلام كرد: خط توليد جديدي از پرينترهاي ليزري را آغاز كرده است كه براي مشاغل كوچك و متوسط طراحي شده است.
به گزارش خبرگزاري موج، اين پرينتر ليزري و رنگي است و با نام LaserJet 2600n و قيمت ۳۹۹ دلار معرفي مي شود و ۶۰درصد سريعتر از انواع مشابه خود عمل مي كند.
فعاليت در عرصه توليد پرينترها، براي اين شركت منبع درآمد بسيار بالايي را به همراه داشته است و سبب ۸۰ درصد از سودآوري شركت شده است و شركت كامپيوتري Dell و Lexmark از رقباي برتر اين شركت محسوب مي شوند.
قابل توجه است كه شركت برتر سازنده دوربين هاي عكاسي،شركت توليد كننده پرينتر جديد نيز در نظر دارد سال آينده پرينتري را معرفي كند كه قابل رقابت با محصولات باشد. جوهر اين نوع پرينتر با قيمت ارزانتري قابل استفاده است و اين شركت قصد دارد فعاليت خود را علاوه بر دوربينها و محصولات عكاسي به بخش ديگري همانند پرينت ها اختصاص دهد.

دسترسي به سايت ياهو از طريق تلفن هاي هوشمند
دامنه وسيعي از خدمات اينترنتي ياهو بر روي تلفن هاي هوشمند نصب شده و قابل دسترسي است. يك شركت سازنده گوشي هاي تلفن همراه با سايت اينترنتي ياهو در زمينه ارائه سرويس هاي پيشرفته ياهو همكاري مي كند و كاربران گوشي هاي هوشمند مي توانند از طريق خدمات ياهو اطلاعات خود را كامل كرده، سرگرم شده و پيوسته در تماس باشند. خدمات ارتباطي ياهو مانند ايميل، سرويس هاي سرگرم كننده مثل زنگ هاي متنوع موبايل ، تصاوير و بازي هاي قابل ذخيره و صفحه جستجو ياهو براي موبايل اولين گروه از خدماتي است كه بر روي گوشي هاي هوشمند ارائه مي شود.

عرضه رايانه جيبي با قيمت ارزان
شركت نرم افزاري انكور در ايالت كارناتاكا «هند، رايانه جيبي با قيمت ارزان را آماده عرضه به بازار كرده است.
روزنامه انگليسي زبان هندوهفته گذشته به نقل از دكتر آر، اي مشعلكار ، رييس شوراي تحقيقات علمي و صنعتي هند، نوشت: اين رايانه همراه كه با باتري شارژي كار مي كند، برحسب مدل و قابليت، با قيمتي بين ۱۰تا۲۰ هزار روپيه (۲۰۰تا۴۰۰هزار تومان) به بازار عرضه مي شود.

هكرها
گسترش سريع كرم Sober  در اينترنت
گروه دانش: كرم اينترنتي Sober.P، ۸۴ درصد ويروس  هاي موجود در شبكه را به خود اختصاص داده است.
به گزارش ايلنا، كرم اينترنتي Sober.P به سرعت و در حجم بسيار بالايي در حال گسترش در شبكه اينترنت هستند.
طبق بررسي  هاي انجام شده از سوي شركت خدمات امنيتي سوفو، اين گونه جديد كرم سوبر ۴/۵ درصد ايميل  هاي دريافتي اين شركت و ۸۴ درصد كل ويروس  هاي موجود در شبكه را به خود اختصاص داده است.
اين در حالي است كه روز جمعه گذشته اين كرم ۶۵/۴ درصد ايميل  هاي شركت سوفو و ۷۷ درصد كل ويروس  هاي موجود در شبكه اينترنت را شامل مي  شد.
آمار فوق نشان مي  دهد كه اين كرم با سرعت منحصر به فردي در حال گسترش در شبكه اينترنت است.

اينترنت
دو گونه جديد از كرم اينترنتي Mytob
خانواده خود را به ۱۰۳عضو رساندند
ايرنا: دو گونه جديد از كرم اينترنتي Mytob در اينترنت منتشر شد كه با پيدايش اين دو گونه جديد، خانواده اين كرم اينترنتي به ۱۰۳عضو رسيد.
به گزارش آنتي ويروس پاندا، Mytob.CU و ytob.CXمانند گونه هاي قبلي خود از طريق يك ايميل منتشر مي شوند.
ايميل مذكور به كاربران هشدار مي دهد كه مشكلي در سيستم ايميل شان رخ داده است.
موضوع اين ايميل يكي از موارد زير است:
.Your email account access is restricted .Your Email Account is Suspended For Security Reasons
و متن نامه مذكور داراي يكي از عبارت هاي زير است:
please see. To unblock your email account access
the attachment We have suspended some of your email services to resolve the problem .you should read the attached document
اسم فايل ضميمه اين ايميل كه حاوي اين كرم اينترنتي مي باشد، text email- email-info يا email- doc است و به محض اجراشدن آن توسط كاربر، فايلي با نام internet.exe در سيستم آلوده شده، ايجاد مي شود.
اين كرم پس از نصب شروع به جستجوي نشاني هاي ايميل مي كند تا خود را براي آنها ارسال كند.
سپس تمامي فعاليت هاي مربوط به برنامه هاي امنيتي سيستم را مختل كرده و با تغييراتي كه در فايل» هاستز «سيستم ايجاد مي كند، دسترسي كاربر را از سايت هاي مربوط به امنيت شبكه قطع مي كند.
بيشترين خطري كه اين كرم براي كاربران دارد خاصيت Backdoor بودن آن است كه اجازه كنترل از راه دور كامپيوتر آلوده را براي هكرها ميسر مي كند و با اتصال به يك IRCسرور از پيش تعيين شده، منتظر دستورات از راه دور هكرها مي ماند.
به گفته لوئيز كرونز مدير لابراتوار پاندا هدف اصلي نويسندگان اين كرم هاي اينترنتي ايجاد شبكه اي از كامپيوترهاي آلوده است كه به دستورهاي واحد نويسنده خود عمل كنند.
بدين ترتيب ويروس نويسان مي توانند انواع برنامه هاي جاسوسي را در يك زمان واحد به صدها كامپيوتر بفرستند.
وي در ادامه شيوع ويروس هاي چند ماه اخير مانند Mytob ,Bropia يا Kelvir را نشانگر انگيزه ويروس نويسان به كسب منافع مالي دانست.
به گفته وي در بازار Spyware ها، حدود ۲۰۰۰ميليون دلار پول در يك سال در گردش بوده است. به كاربران توصيه مي شود براي دوري از آلوده شدن به انواع كدهاي آلوده نرم افزار، آنتي ويروس خود را به روز كنند.

ايران
جايزه برترين پژوهشگر سال آمريكا براي يك ايراني
گروه دانش: طي مراسمي باشكوهي در تالار جشن هاي لس آنجلس ضمن قدرداني از چهار دانشمند ايراني، جايزه پژوهشگر جوان ايراني سال به دكتر صبا ولدخان اهدا شد.
به گزارش خبرگزاري موج ، انجمن استادان و پژوهشگران ايراني در ۲۰ سال گذشته هر سال طي مراسمي ضمن تقدير از دانشمندان ايراني ساكن آمريكا، جوايزي به اين شخصيت هاي برجسته اهدا كرده است. دكتر محمد نواب، استاد بخش قلب دانشگاه لس آنجلس و سخنگوي انجمن استادان و پژوهشگران ايراني در مصاحبه با يكي از رسانه هاي آمريكايي گفت : امسال چهار نفر برجسته اي كه انتخاب شدند، دكتر فيروز نادري رئيس پروژه مارس و معاون آزمايشگاه هاي ناسا، دكتر ابوالقاسم غفاري دانشمند برجسته ايراني و دستيار آلبرت انيشتين، دكتر محمد پاكروان و خانم دكتر صبا ولدخان كه به عنوان دانشمند سال در تمام ايالات متحده توسط انجمن علوم آمريكا انتخاب شد. دكتر صبا ولدخان نيز در مصاحبه اي گفت : من روي فرايند آماده سازي اطلاعات ژنتيكي براي استفاده كار مي كنم، من در سال ۹۶ به آمريكا آمدم و در ايران در دانشگاه علوم پزشكي ايران رشته پزشكي مي خواندم و به علت علاقه به كارهاي پژوهشي براي ادامه تحصيل به آمريكا آمدم و قصد دارم در آينده نيز به مملكت خويش بازگردم.
هفتمين همايش دانشجويي مهندسي كامپيوتر
گروه دانش: هفتمين همايش دانشجويي مهندسي كامپيوتر كشور با همكاري انجمن كامپيوتر ايران طي روزهاي ۲۸ و ۲۹ ارديبهشت ماه در دانشگاه علم و صنعت ايران برگزار مي شود.
به گزارش روابط عمومي دانشگاه مسعود كسائي، دبير همايش ضمن بيان مطلب فوق اظهار داشت: همايش با اهداف آشنايي با فناوري روز دنيا در عرصه كامپيوتر، تبادل اطلاعات و ارتقاي سطح علمي دانشجويان، انتشار نتايج مطالعات و پژوهش هاي علمي دانشجويي، تشويق و ترغيب به امر پژوهش و ارتقاي روحيه خودباوري و اعتماد به نفس در بين دانشجويان كامپيوتر برگزار مي شود.
پيوستن يك محقق ايراني به جمع دانشمندان جهان
ايسنا: براساس تازه ترين اطلاعات موسسه اطلاعات علمي تا اول ماه ميلادي جاري يك پژوهشگر ديگر از ايران به عنوان دانشمند بين المللي انتخاب شد.
دكتر ميرفضل الله موسوي، معاون پژوهشي دانشگاه تربيت مدرس با بيان اين مطلب خاطرنشان كرد: براساس تازه ترين اطلاعات موسسه اطلاعات علمي در بخش شاخص هاي اساسي علم كه هر دو ماه به هنگام مي شود، يك پژوهشگر ديگر از ايران با قرار گرفتن در گروه يك درصد اول فهرست پژوهشگران شيمي جهان كه بيشترين استنادات يا ارجاعات (Citation) را به خود اختصاص داده اند به عنوان «دانشمند» انتخاب شد.
دكتر هروي، عضو هيات علمي دانشگاه الزهرا(س) با اختصاص ۷۲۷ ارجاع به مقالات خود توانست از آستانه ۶۴۵ ارجاع براي دانشمند شدن در رشته شيمي در گستره ده ساله (اول ژانويه ۱۹۹۵ تا ۲۸ فوريه ۲۰۰۵ ) عبور كرده و اين افتخار را كسب كند.
برگزاري نخستين مسابقه «طرح تجاري فناوري نانو»
ايسنا: مسابقه بزرگ طرح تجاري فناوري نانو در راستاي سياست هاي بلندمدت ستاد ويژه توسعه فناوري نانو و با هدف حمايت از راه اندازي كسب و كار نانو در كشور به همت بنياد توسعه فردا و با همكاري ستاد توسعه فناوري نانو و دانشگاه اميركبير برگزار مي شود.
مهندس مهدي كنعاني، دبير اين مسابقه با اعلام اين مطلب اظهار داشت: با توجه به اهميت فناوري نانو به عنوان يك فناوري پيشرفته و ضرورت حمايت از ايده هايي كه در اين زمينه قابليت تبديل به بازار و تجارت را دارند، با برگزاري اين مسابقه در نظر داريم روند ترويجي و تشويقي را در اين زمينه آغاز كنيم.
وي تصريح كرد: در اين زمينه ايده هاي زيادي توسط افراد مختلف ارائه مي شود كه به دليل اين كه اين افراد به طور مشخص مسير تبديل به تجارت و بازار را نمي شناسند، ايده هايشان هيچ گاه امكان تحقق نمي يابد. كنعاني مهلت ثبت نام در اين مسابقه را ۲۲ ارديبهشت ماه و مهلت ارسال خلاصه طرح ها را پنجم خرداد ماه عنوان و خاطرنشان كرد: براي شركت كنندگان قبل از مسابقه كارگاه هاي آموزشي و توجيهي در ۲۶ ارديبهشت ماه جاري در محل دانشكده عمران دانشگاه صنعتي اميركبير برگزار مي شود. افرادي كه در اين دوره شركت مي كنند، خواهند توانست يك طرح تجاري را به صورت خلاصه ارائه دهند. از اين افراد ۱۰ نفر كه بهترين ايده را براي تبديل به بازار دارند به عنوان برگزيده انتخاب مي شوند.
علاقه مندان به شركت در اين رقابت تكنولوژيك مي توانند براي ثبت نام در اين مسابقه به نشاني الكترونيكي : www.farda.ir مراجعه كنند.

كشف
زنبورهايي كه آدرس مي دهند
002166.jpg
گروه دانش: از مدت ها قبل مردم سؤال مي كردند كه به چه دليل زنبورهاي عسل حركات قرقره وار انجام مي دهند اما اخيراً دانشمندان با كمك رادار راز اين پديده را كشف كرده اند.
زنبورهاي عسل پس از بازگشت از مأموريت و ورود به كندو ۸ بار به صورت قرقره وار، شكم خود را تكان مي دهند كه در حين اين كار، ساير زنبورهاي موجود در كندو به دور زنبور مورد نظر جمع شده و به دقت كار او را زير نظر مي گيرند.
دانشمندان مي گويند، اين حركت زنبور دقيقاً نشان دادن جهت گل ها نسبت به خورشيد است. همچنين شدت حركت زنبور نشان مي دهد كه گل مورد نظر چه فاصله اي با كندو دارد. در حقيقت، زنبوري كه به كندو بازگشته با اين حركات به ساير زنبورهاي داخل كندو، آدرس گل هاي مملو از شيره را مي دهد.
دانشمندان براي اين كه به نتيجه فوق برسند، حركت زنبورهاي يك كندو را به دقت زير نظر گرفتند و متوجه شدند زنبورهاي داخل كندو پس از بازگشت زنبور خسته به طور مستقيم به سراغ همان گلي مي روند كه زنبور خسته آدرس آن را به آنها داده بود.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |