چهارشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۱۷ - Jun 8, 2005
از حضرت امير المؤمنين علي (ع) پرسيدند: چه كسي زيركتر است؟ فرمود: آنكه راه رشد خويش از راه تباهي باز شناسد و بدان راه گام نهد.
«امالي» صدوق/ ۳۵۳
امروز با حافظ
صراحي مي ناب و سفينه غزل است
در اين زمانه رفيقي كه خالي از خلل است
پياله گير كه عمر عزيز در گذر است
جريده رو كه گذرگاه عافيت تنگ است
دبيركل پيشين سيفژ:
سينماي ايران در جهان از اعتبار خاصي برخوردار است
گروه ادب و هنر: دبيركل پيشين سازمان بين المللي فيلم براي كودكان و نوجوانان معتقد است سينماي كودك در ايران از ارزشهاي بالايي برخوردار است و براي مفاهيمي مانند خانواده، مذهب و دوستي ارزش قائل مي شود.
به گزارش روابط عمومي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان، مونيك لسلارد كه از كانادا براي شركت در مجمع عمومي سيفژ به ايران سفر كرده بود، افزود: سينماي ايران در تمام دنيا شناخته شده و از اعتبار بالايي برخوردار است و من پيش از سفر به تهران به خوبي با اين سينما آشنا بودم.
وي پيرامون مشكلاتي كه اين گونه از سينما از آن رنج مي برد اظهار داشت: سينماي كودك در تمام دنيا با مشكلات مشابهي روبروست و به نظر من بزرگترين مشكل آن ضعف بنيه مالي سازندگان فيلم است كه ريشه بيشتر مشكلات به شمار مي رود.
لسلارد تاكيد كرد در اغلب كشورها دولت از سينماي كودك واقعا حمايت مالي نمي كند و كمبود پول به پايين آمدن كيفيت فيلم، عدم بازاريابي و فراهم نشدن امكان نمايش اين آثار منجر خواهد شد.
دبيركل پيشين سيفژ ادامه داد: در بسياري از كشورها از جمله ايران اغلب سينماها به دولت تعلق دارد و دولت مي تواند با اختصا ص دادن يارانه براي بليت و ارزان كردن آن امكان تماشاي فيلم براي تعداد بيشتري از كودكان را فراهم آورد و اين به چرخه اقتصادي سينما خيلي كمك مي كند.
وي ادامه داد: سيفژ با ايجاد امكان براي نمايش فيلمها در جشنواره هاي مختلف جهان از اين سينماي فرهنگي كه كاملا مرزي جدا از سينماي تجاري دارد، حمايت مي كند.

شوق سفر در جشنواره فيلم دانشجويي
اولين  جشنواره  فيلم  كوتاه  دانشجويي  دانشگاه  آزاد اسلامي ديروز در اراك  گشايش  يافت .
مدير روابط عمومي دانشگاه  آزاداسلامي اراك  گفت : دراين  جشنواره  سه روزه  ۲۲فيلم  كوتاه  از دانشجويان  دانشگاههاي  آزاد استان هاي  مركزي ، همدان  و لرستان به  نمايش  در مي آيد.
حميد بورقاني  فراهاني  افزود: بااعلام  فراخوان  اين  جشنواره  ۶۴ اثر فيلم كوتاه  درموضوعات  مختلف  به  دبيرخانه  اين  جشنواره  ارسال  شد كه  پس  از بررسي نهايي  ۲۲ اثر به  بخش  مسابقه  راه  يافت .
وي  هدف از برگزاري  اين  جشنواره  را ارتقاء سطح  فرهنگي  و هنري  دانشجويان ، شناسايي  هنرمندان  دانشجو و برنامه  ريزي  براي  تقويت  بنيه  هنري  فيلم  سازان جوان  عنوان  كرد.
نماينده  ولي  فقيه  در دانشگاه  آزاداسلامي اراك  دراين  مراسم  گفت : هنرابزارمناسبي  براي  انتقال  تفكر فرهنگ  و مبناي  انساني است  كه  هنرمندان  بايد ازاين ويژگي  هنر در نهادينه  كردن  فرهنگ  جامعه  بهره  ببرند.
حجت  الاسلام  علي  كريميان  افزود:   دين  اسلام  با اصول  و مباني  هنرهماهنگي  تنگاتنگ  دارد كه  زيبايي هاي  عالم  در قالب  هنرهاي  تجسمي و عرفاني تجلي  مي يابد.
مرگ  يك  سايه ، چهره از سكوت ، اسير، شوق  سفر و تورا چشم  در راهم از جمله  فيلمهاي  به  نمايش  درآمده  در روز اول  اين  جشنواره  است .

فيلم زندگي امام خميني(ره) در كوبا به نمايش درآمد
فيلمي از زندگاني  حضرت  امام  خميني (ره ) رهبر كبير انقلاب  اسلامي  ايران  در  هاوانا پايتخت  كوبا به  نمايش  درآمد.
به  گزارش  سفارت  جمهوري  اسلامي ايران  در هاوانا، همزمان  با نمايش  اين فيلم ، دكتر كوسيو انديشمند كوبايي  با تشريح  ابعاد زندگي  امام  خميني ، ايشان  را نمونه  و الگوي  مردم  آزاديخواه  ايران  و جهان  توصيف  كرد.
وي  گفت  كه  براي  تحقق  پيروزي  مستضعفين  جهان  بر مستكبران ، ملل  تحت  ستم بايد راه  و انديشه هاي  امام  را راهنماي  عمل  خود قرار دهند.
بر اساس  اين  گزارش ، مراسم  مذكور به  مناسبت  بزرگداشت  سالروز ارتحال امام  خميني (ره ) با حضور خانواده هاي  كاركنان  نهادهاي  ايراني  مقيم  كوبا، ايرانيان  مقيم  و مسلمانان  اين  كشور آمريكاي  مركزي  برگزار شد.

تازه هاي دنياي رسانه ها
وقتي كه يك مورخ رئيس جمهور شود...
«كارلوس مسا» تاريخدان بوليويايي كه در اكتبر ۲۰۰۳ به رياست جمهوري اين كشور ۹ ميليوني نفتي انتخاب شده بود، پريشب از سمت خود كناره گيري كرد و بامداد سه شنبه تفسير تلويزيون هاي آمريكا در باره استعفاي او بود. تشديد تظاهرات چهار هفته اي طبقه تنگدست و بوميان (سرخپوستان) باعث كناره گيري مسا شد. وي كناره گيري را بر صدور دستور تيراندازي به تظاهركنندگان ترجيح داده بود. تظاهركنندگان خواهان ملي شدن نفت، گاز، كارخانه هاي برق و... و مخالف جهاني شدن اقتصاد بوده اند.
اصحاب نظر كناره گيري «مسا» را نتيجه ترس او از قضاوت تاريخ مي دانند و معتقدند او به همين دليل نمي خواست اجازه دهد به روي مردم، حتي مردمي كه كاخ او را محاصره كرده بودند تيراندازي شود. او يك مورخ است و به قضاوت تاريخ وقوف دارد و از آن مي ترسد. مسا در چهار هفته گذشته درخواست هاي مكرر رئيس پليس را كه اجازه دهد در صورت ضرورت، مأموران اسلحه به كار برند بي پاسخ گذاشته بود و تنها با به كار بردن گاز اشك آور و دستگيري تظاهركنندگاني كه مرتكب تخريب شوند موافقت كرده بود. ۱۹ ماه قبل، اصحاب نظر كناره گيري او را پيش بيني كرده و گفته بودند كه «مسا» از قضاوت تاريخ مي ترسد، سختگيري نخواهد كرد و در برابر هر اعتراض طولاني مردم تسليم خواهد شد و كنار خواهد رفت.
رئيس جمهور پيش از او دستور داده بود كه به سوي اعتراض كنندگان سال ۲۰۰۳ كه همين تقاضاها را داشتند تيراندازي كنند كه ضمن آن ۵۶ تن كشته شده بودند. بوليوي از لحاظ ذخاير نفت و گاز در آمريكا لاتين پس از ونزوئلا در رديف دوم قرار دارد ولي ثروت اين كشور در دست چند خانواده و شماري معدود است.
جوانان روس و روياي آمريكايي
پريشب كانال ۱۰ تلويزيون محلي شرق ايالت ويرجينيا گزارشي درباره آوارگي يك دسته دانش آموز دختر و پسر دبيرستاني روس پخش كرد. اين جوانان به گزارشگر اين كانال گفتند به اميد كاركردن در هتل هاي ويرجينيا بيچ (يك شهر ساحلي كنار اقيانوس اطلس) در طول تعطيلات مدرسه و جمع كردن پول به اين شهر آمده اند ولي در اينجا از كار و پول خبري نيست و اينك بي پول و درمانده شده اند. آنان اضافه كردند كه هركدام با قرض معادل هزار دلار، بليت دوسره روسيه آمريكا خريده اند و براي بازگشت بايد پياده خود را به فرودگاه برسانند. در روسيه از روياي سفر به آمريكا خيلي چيزها شنيده بودند، ولي...
به اظهار اين جوانان كه پدر و مادر خود را به اصرار تمام وادار به موافقت با سفر به آمريكا كرده بودند، ارزاني روبل در برابر دلار عامل تشويق آنان به اين مسافرت شده است و نمي دانند كه چرا پول كشورشان بايد اين قدر ارزان باشد.
ماري جوانا و رأي تازه ديوان عالي آمريكا
رأي پريروز ديوان عالي آمريكا با اكثريت ۶ موافق و ۳ مخالف درباره لزوم تعقيب قضايي كساني كه حتي با تجويز پزشك و به منظور دفع دردهاي شديد، ماري جوانا مصرف مي كنند، خبر صفحه اول روزنامه هاي اين كشور در شماره روز سه شنبه بود. اين رأي با اظهار نظر فراوان رو به رو شده است زيرا كه پارلمان هاي محلي ده ايالت آمريكا از جمله همه ايالات غربي اين اتحاديه، مصرف ماري جوانا با تجويز دكتر را قانوني كرده اند و پليس محل از قانون ايالت پيروي مي كند. بنابراين رعايت رأي ديوان عالي دشوار است و تنها پليس فدرال آن را اجرا خواهد كرد كه بدون همكاري پليس محلي كار زيادي از پيش نخواهد برد و پليس محلي تنها مي تواند توزيع كننده (قاچاقچي) را تعقيب كند.
ديوان عالي آمريكا استدلال كرده است كه چون خريد، فروش، توليد، نگهداري و مصرف مواد مخدر طبق قانون فدرال (مصوب كنگره فدراسيون) ممنوع و غيرقانوني است، مجالس ايالتي نمي تواند آن را تفسير و مواردي از آن را مستثني كند. «قانون» جامع و عاري از تبعيض بايد باشد و استثناء قائل شدن و يك گروه را شامل نشدن تبعيض است و عملي مغاير قانون اساسي. بنابراين قوانين استثناء كننده و تبعيض ساز محلي فاقد وجاهت هستند. ايالات دهگانه گفته اند كه جز با رفراندم، مشكل است قوانين خود را لغو كنند. رأي ديوان عالي آمريكا ايالات ديگر را از قانوني كردن مصرف ماري جوانا براي بيماران باز مي دارد.

علي نصيريان:
همه مشكلات تئاتر به دولت مربوط نمي شود
علي نصيريان در گفت وگو با ايسنا، اظهار داشت: به عقيده من تئاتر ايراني بايد از اولويت برخوردار باشد.
پرداختن به نمايشهاي ايراني صرفاً به خاطر حفظ و محافظت از آن نبايد باشد، بلكه شيوه ها و ارزشهاي روايتي اين نوع نمايشها را بايد در قالب نمايش هاي روز و تئاتر غربي تجربه كنند.
وي ميزان حمايت و اعتبارات اختصاص داده شده به تئاتر كشور را كافي و مناسب ندانسته و افزود: من فكر مي كنم، بودجه هاي حمايتي با توجه به اين گستردگي كه امروز تئاتر پيدا كرده و با توجه به اين هجومي كه به سمت تئاتر وجود دارد، جوابگوي خواست و نياز گروهها نمايشي نخواهد بود.
وي با تاكيد بر حمايت از تئاتر ملي گفت: عليرغم اينكه حمايتهاي دولت بايستي زمينه سازي و بستر سازي كند، ولي همه مشكلات مربوط به دولت نمي شود، آنهائي كه دوست دارند، كار تئاتر بكنند، بايد تلاش نمايند، عليرغم آگاهي بر اينكه امكانات محدود است، اما همه چيز را نمي توان به گردن دولت انداخت و اين ضعف دو طرفه است.

اعتراض به ضبط و توزيع آثار صوتي مرحوم آقاسي
فرزند مرحوم محمدرضا آقاسي، شاعر اهل بيت، در گفت وگويي با خبرگزاري مهر ضمن بيان خصوصيات زندگي آن مرحوم كه بر ساده زيستي تكيه داشت، اعتراض خود را نسبت به استفاده از اشعار زنده ياد آقاسي كه بدون اجازه انجام گرفته است اعلام داشت.
غلامرضا آقاسي درباره آثار صوتي برجاي مانده از مرحوم آقاسي اظهار داشت:
آثار صوتي پدرم در زمان حياتش بدون اجازه و رعايت كپي رايت ضبط و توزيع شده است .
وي در ادامه افزود : پدرم در تمام دوران زندگي هنري اش تنها يك كاست به بازار ارائه داد باعنوان «عشق ازلي (۱)» كه توسط شركت ايران مولانا منتشر شد واين كار با نظارت خود پدر تهيه شده بود.
اين اثر يك كاست ۶۰ دقيقه اي و شامل هفت قطعه شعر است كه درسال ۱۳۸۳ توزيع شد . اما دراواخر زمستان ۱۳۸۳ محمد جليل عندليبي ، آهنگساز- كاستي با عنوان «عشق ازلي (۲)» ازاشعار پدرم وبدون اجازه و رضايت او منتشر كرد .
كار آهنگسازي وتنظيم اين كاست توسط خودش ( عندليبي ) انجام شده بود. البته تاسف ما از اين بابت است كه ابن كاست با مجوز وزارت ارشاد منتشر شده ، ولي ارشاد بدون رعايت اين مطلب كه آيا شاعر براي انتشار كاست اشعارش اجازه اي به اين فرد داده است يا نه به اين كاست مجوز داده است .
وي تصريح كرد : ما از محمد جليل عندليبي كه يك هنرمند است انتظار نداريم كه اين كار را انجام دهد . پدرم بعد از مطلع شدن از اين كار توسط وي با اين كه به شدت بيمار بود به او زنگ زد و از كار او بسيار گله كرد و گفت : حداقل از من اجازه اين كار را مي گرفتيد ... ! پدرم انتظار داشت وقتي مي خواهند از اشعار او استفاده كنند حداقل از او اجازه مي گرفتند .
آقاسي خاطر نشان كرد : مرحوم پدرم اصلا به دنبال حقوق مادي اش نبود و تنها انتظارش اين بود كه براي چنين كاري حداقل او را در جريان مي گذاشتند .
وي درباره موضوع شكايت از آقاي عندليبي ياد آور شد : شكايت در اين جا فايده اي ندارد ، ارشاد نهايتا كاري كه مي تواند انجام بدهد اين است كه حقوق مادي ما را از انتشار اين كاست بپردازند ، در حالي كه حقوق معنوي مرحوم آقاسي زيرپا گذاشته شده است .
محمد رضا آقاسي در زمان حياتش مي خواست به نحوه انتشار كاست نظارت داشته باشد چون همانطور كه مي دانيد انتشاركاست هاي شعر خواني با حساسيت هاي زيادي همراه است واگر بيتي از شعر جابجا شود معنا هم ممكن است تغيير كند كه ناشر اين اثر بدون رعايت اين حساسيت ها وبدون اجازه مرحوم آقاسي دست به انتشار اين كاست شعر زد .

پاسخ به پرسش پزشكي
ديستيميا
از دكتر روزنفلد سئوال شده است كه ديستيميا (افسردگي خفيف ولي مزمن) چيست و او پاسخ داده است كه اين بيماري اختلال مود كه عمدتاً نوجوانان و جوانان به آن مبتلا مي شوند ممكن است ارثي باشد و يا ناملايمات زندگي آن را باعث شود. اين بيماري از نوجواني و جواني شروع و چون نامحسوس است تا ميانسالي و بالاتر ادامه مي يابد. مبتلايان به آن مشكلات خوابيدن دارند، كم خوابند و يا زياد مي خوابند، كم حوصله، كم اشتهاء، كم اشتياق، گوشه گير و خجالتي هستند. هميشه از خستگي مي نالند. تحمل كار فكري طولاني را ندارند. زودتر از ديگران آماده كناره گيري هستند. منفي نگرند. سرگرمي ها را دوست ندارند. سرعت انتقال ندارند و نمي توانند تصميم سريع بگيرند و بي تصميمي بر مشكلات روزانه آنان مي افزايد. مردد هستند و اگر زن باشند، بيش از زنان ديگر آماده اشك ريختن هستند. راه درمان، مصرف داروهاي ضد افسردگي براي مدتي طولاني و تقويت روحيه و تلقين است. چنين افرادي مطلقاً نبايد الكل و مواد مخدر مصرف كنند.

بهارستان
چرا شعله هاي قلب اين قدر ممتد است؟ اين آتش چرا خاكستر نمي شود؟ به من بگو انسان چرا دوست مي دارد؟
نامه ها - نيما يوشيج

فرانسيس فورد كاپولا در حوزه هنري
فيلم سينمايي كلوپ كوتن ساخته فرانسيس فوردكاپولا با بازي ريچارد گير، گري گوري هينز و لئونت مك كي تا ۲۰ خرداد در برنامه شب فيلمنامه حوزه هنري به نمايش در مي آيد.
به گزارش ستاد خبري حوزه هنري، اين فيلم محصول سال ۱۹۸۴ بوده و فيلمنامه آن را فوردكاپولا به نگارش درآورده است.
اين فيلم در نوبت هاي ۱۷ و ۳۰/۱۹ روزهاي ياد شده و همچنين نوبت ۱۴ روزهاي پنجشنبه ۱۹ و جمعه ۲۰ خرداد در سالن كوچك حوزه هنري واقع در تقاطع خيابان حافظ و سميه به نمايش گذاشته خواهد شد.

برگي از تاريخ
اسپارتاكوس ايراني
هشتم ژوئن (روزي چون امروز) در طول تاريخ شاهد رويدادهاي مهمي بود كه برخي از آنها از اين قرارند: در سال ۴۵۲ ميلادي آتيلا حمله نظامي خود به ايتاليا (روم غربي) را آغاز كرد. در سال ۱۸۰۹ «توماس پين» مؤلف «عقل سليم» و «عصر تعقل و دليل» درگذشت. در سال ۱۹۰۹ در نهاوند نبرد ديگري ميان هواداران مسلح سالارالدوله و قواي دولتي روي داد كه صدها كشته و زخمي برجاي گذارد. در اين نبرد سالارالدوله كه مدعي تاج و تخت بود شكست خورد و فرار كرد. سالار (ابوالفتح ميرزا) كه سومين پسر مظفرالدين شاه قاجار بود خود را محق به سلطنت كردن مي پنداشت. در سال ۱۹۱۶ دكتر فرانسيس كريك كاشف ساختار ملكولي (دي.ان.ا.) متولد شد. در سال ۱۹۵۳ يك گردباد خوشه اي با شش شاخه در منطقه «فلينت» ايالت ميشيگان آمريكا ۱۱۳ نفر را كشت. در سال ۱۹۷۹ (۱۳۵۸ هجري) شوراي انقلاب ضمن مصوبه اي بانك هاي غير دولتي ايران را ملي اعلام كرد. اين تصميم شامل ۲۴ بانك غيردولتي و بانك مختلط (كه با مشاركت بانك هاي خارجي تأسيس شده بودند) شد. در سال ۱۹۷۹ نشست وزيران كشورهاي غير متعهد عضويت ايران در اين جنبش را تصويب كرد. ايران از زمان اشغال نظامي در ۱۹۴۱ (شهريور ۱۳۲۰) از متحدان غرب به شمار مي رفت و به همين سبب دائماً با شوروي، كشورهاي سوسياليستي ديگر و دولت هايي كه مخالف سياست غرب بودند درگيري داشت.
و اينك برگي از تاريخ: مورخان آغاز بپاخيزي بردگان سياهپوست در منطقه بصره به رهبري يك ايراني به نام «علي ورزيني» از مردم ري را هشتم ژوئن سال ۸۸۲ ميلادي نوشته اند. علي ورزيني غلامان سياهپوست معروف به زنگي (زنجي) را برضد مالكان عرب آنان كه برخي از ايشان از عوامل «المعتمد» خليفه عباسي وقت بودند تحريك كرده بود و گفته بود كه رفتار اربابان با آنان مغاير تعاليم اسلامي است و حق دارند بپاخيزند و زنجيرهاي اسارت را پاره كنند كه چنين شد. مورخان اروپايي عصر حاضر از علي ورزيني به عنوان «پرشين اسپارتاكوس (اسپارتاكوس ايراني)» نام برده اند. اسپارتاكوس ۱۲ قرن پيش از علي ورزيني، بردگان را برضد دولت روم متحد ساخته و با كمك آنان دست به مبارزه مسلحانه زده بود. قيام غلامان سياه در بصره هنگامي صورت گرفت كه «المعتمد» گرفتار استقلال طلبي ايرانيان در گوشه وكنار وطن ما بود.
از بپاخيزي بردگان سياه به رهبري علي ورزيني يكهزار و ۱۲۳ سال مي گذرد كه سه روز پيش وزارت امور خارجه آمريكا در اعلاميه سالانه خود، چهار كشور عربي ثروتمند: كشور سعودي، كويت، امارات و قطر را رسماً به سوءاستفاده از برخي از اتباع خارجي متهم كرد و از قاچاق انسان به اين كشورها و رفتار بد نسبت به آنان زبان به انتقاد گشود و اين وضعيت را برده داري تازه و استثمار انسان خواند و اشاره كرد كه از پاره اي خارجيان كه قرباني قاچاق انسان مي شوند، براي فحشاء استفاده مي شود. دولت سعودي كه يك سوم كل جمعيت ۲۲ ميليون نفري آن را كاركنان خارجي تشكيل مي دهند اين اتهام را رد كرده است.
www.iranianshistoryonthisday.com

در نخستين «كنگره سراسري شعر مادر» در غرب كشور
بيش از بيست شاعر زن از مظلوميت
فاطمه زهرا ( س ) مي سرايند
خبرگزاري مهر - گروه فرهنگ و ادب: بيش از بيست شاعر معاصر زن در نخستين كنگره سراسري شعر مادر، مظلوميت، مجاهدت ها و فداكاري هاي بانوي بزرگ فاطمه زهرا ( س ) را در حراست از حريم قدسي ولايت، با سروده هاي تازه خود به تصوير مي كشند.
در اين كنگره كه روزهاي پنجم و ششم مرداد ماه سال جاري در ملاير - يكي از شهرهاي غربي كشورـ برگزار مي شود، بيش از يكصد شاعر، نويسنده و هنرمند حوزه ادبيات حضور مي يابند كه تعداد قابل توجهي از مدعوين را بانوان شاعر تشكيل مي دهند.
همچنين كليپي نيز با موضوع بزرگ بانوي اسلام حضرت زهرا ( س ) به نمايش در مي آيد.اين گزارش حاكي است كنگره مذكور با همكاري اداره فرهنگ وارشاد اسلامي، فرمانداري، شوراي شهر، اوقاف و مجتمع آموزش عالي شهر ملاير برگزار مي شود.
به گزارش مهر، علاوه بر حضور شاعران و نويسندگان معاصر كه از سراسر كشور به اين كنگره دعوت شده اند، بيش از چهل شاعر جوان و نوقلم نيز در اين كنگره سراسري به ارائه تازه ترين رهيافت هاي ادبي خود با موضوع حضرت فاطمه زهرا ( س ) و مادر خواهند پرداخت.
مهلت ارسال آثار به اين كنگره بيستم تيرماه سال جاري به نشاني ملاير - انتهاي بلوار پاسداران، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي تعيين شده است.

نقد و بررسي «فاخته» در كانون فيلم معناگرا
چهارمين  نشست  كانون  فيلم  معناگرا ۲۰ خرداد در سالن  شماره  ۲ سينما فرهنگ  برگزار مي شود.
به  گزارش  روابط عمومي بنياد سينمايي  فارابي ، در اين  نشست  فيلم  فاخته به  كارگرداني  الكساندر روگوژكين  محصول  ۲۰۰۳ روسيه  نمايش  داده  مي شود و سپس  خسرو سينايي  و فرهاد توحيدي  به  نقد و بررسي  اين فيلم  خواهند پرداخت. علاقمندان  مي توانند براي  شركت  در اين  نشست  ساعت  ۱۰ صبح  جمعه  به  سينما فرهنگ  مراجعه  كنند. گفتني  است فيلم فاخته ساعت ۳۰/۱۰ نمايش داده خواهد شد.

بزرگداشت پروفسور «آنه ماري شيمل» برگزار مي شود
ايلنا: وزارت امور خارجه، نشست بزرگداشت پروفسور آنه   ماري   شيمل، اسلام  شناس   آلماني را در تهران برگزار مي  كند.
به  منظور بزرگداشت پروفسور آنه ماري شيمل، اسلام  شناس آلماني، نشست فرهنگي انديشمندان ايران و آلمان ساعت ۹ صبح امروز در محل دفتر مطالعات سياسي و بين  المللي وزارت امورخارجه برگزار مي  شود.
در اين   گردهمايي صاحب  نظران ايراني و آلماني به ارائه ديدگاه  هاي خود درباره انديشه  هاي اين فيلسوف آلماني خواهند پرداخت.
نوزده انديشمند آلماني در اين نشست حضور خواهند داشت.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
انتخاب
اولين بار بود كه اجازه انتخاب به من داده مي شد. اين فكر كه تصميم من خيلي ارزش دارد و تعيين كننده سرنوشتم خواهد بود از من جدا نمي شد. كلي تحقيق كردم و سرانجام تصميم گرفتم. اسم را بر كاغذ نوشتم و در صندوق رأي انداختم.
متين سادات پاكدامن

گشتي در دنياي خبرها
انتخابات و فوتبال، فعاليت هاي جديد خانه سينما
ايسنا: خانه سينما همزمان با برگزاري انتخابات رياست جمهوري، فعاليت هايي را براي تشويق مردم به شركت در انتخابات آغاز كرده است.
سيد ضياء هاشمي مدير عامل خانه سينما در اين مورد گفت: پخش آنونس هاي ساخته شده از هنرمندان و دعوت آنها از مردم براي حضور در انتخابات از امروز در سينماهاي تهران آغاز مي شود. او تأكيد كرد: اين فعاليتها متوجه حمايت از كانديداي خاصي نيست.
هاشمي در مورد بازي فوتبال ايران و بحرين كه امروز برگزار مي شود نيز گفت: سالن شماره يك سينما فرهنگ بازي فوتبال ايران و بحرين را به طور مستقيم پخش مي كند و براي اين نمايش كه ويژه بانوان است بليت فروخته خواهد شد.
نشان استنلي كوبريك براي كروز
مهر: دفتر آكادمي فيلم و تلويزيون بريتانيا در لس آنجلس بالاترين نشان افتخار خود را براي تقدير از فعاليت هاي هنري تام كروز به اين هنرپيشه آمريكايي تقديم مي كند.
كروز در چهاردهمين مراسم سالانه اهداي جوايز بفتا كه روز دهم نوامبر آينده در بورلي هيلتن برگزار خواهد شد، جايزه موسوم به استنلي كوبريك را براي برتري در حوزه فيلم و سينما از مديران بفتا در لس آنجلس دريافت مي كند. گري دارتنال، مدير دفتر بفتا در لس آنجلس، ضمن اعلام اين خبر گفت: «تام كروز نقطه اوج بازيگري حرفه اي است. در طول بيست سال گذشته، او يكي از نادرترين بازيگراني بوده كه با درخشش در عرصه سينما توانسته همزمان به شهرتي جهاني و تأييد و تمجيد از سوي همكاران خود دست يابد» .
تا به امروز و در طي سيزده دوره برگزاري مراسم سالانه بريتانيا، جايزه معتبر استنلي كوبريك به عنوان بالاترين نشان افتخار آكادمي بفتا به بزرگاني چون آلبرت بروكولي، پيتر يوستينف، مايكل كين، مارتين اسكورسيزي، استيون اسپيلبرگ، آنتوني هاپكينز، جرج لوكاس و هيوگرانت اعطا شده است. نشان كوبريك سال گذشته به تام هنكس رسيد.
دفتر بفتا در لس آنجلس يك سازمان حرفه اي، مستقل و غيرانتفاعي است كه در سال ۱۹۸۷ تأسيس شد و به عنوان بازوي دفتر مركزي بفتا در لندن فعاليت مي كند. اين دفتر در واقع بزرگترين سازمان حرفه اي سينمايي فعال در خارج از مرزهاي بريتانيا است.
شماره موبايل ستارگان چين در اينترنت
شماره تلفنهاي همراه بيش از ۶۰۰ شخصيت سرشناس چيني روز شنبه گذشته در شبكه اينترنت در دسترس عموم مردم قرار گرفت و مشكلات فراواني براي آنها ايجاد كرد.
به گزارش خبرگزاري مهر، شماره تلفن همراه بسياري از نويسندگان، بازيگران، ورزشكاران، خوانندگان و فيلمسازان معروف چيني از اواخر وقت روز شنبه اشغال شد و وضعيت به گونه اي ادامه يافت كه خيلي از آنها خواستار تغيير شماره هاي خود شدند. اين فهرست به مدت دو روز در اينترنت قابل دسترسي بود و بعد از ظهر يكشنبه برداشته شد.
ژانگ زي يي، ستاره سينماي چين و بازيگر فيلم هاي موفقي چون «ببر خيزان، اژدهاي پنهان» و «قهرمان» ، به همراه بسياري ديگر از ستارگان معروف چيني از شبكه تأمين خدمات تلفن همراه اين كشور درخواست كردند تا هر چه زودتر به حل مشكل بپردازد و عده اي ديگر در اين دو روز تلفنهايشان را خاموش كردند. مدير برنامه هاي يكي از خوانندگان مشهور چيني هم از دريافت تعداد زيادي پيام كوتاه و تهديدهاي تلفني در اين دو روز خبر داد.
آوريل گذشته هم مشابه همين اتفاق براي پاريس هيلتن، ستاره هاليوود، رخ داد و شماره تلفن همراه و آدرس صندوق پست الكترونيكي او روي شبكه جهاني اينترنت قرار گرفت.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز: ساعت ۱۳و ۳ دقيقه
اذان مغرب امروز: ساعت ۲۰ و ۴۰ دقيقه
اذان صبح فردا: ساعت ۴ و ۲ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۵ و ۴۸ دقيقه

گل و گياه
اينولا
004146.jpg
نام علمي: Inula royleana
خانواده: COMPOSITAE
گياه دائمي به بلندي ۶۰-۴۵ و گستردگي ۴۵ سانتي متر است داراي برگ هاي كركدار بوده و گلهاي زرد _ نارنجي آن از اواسط تابستان تا اوايل پاييز ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان كاملا آفتابي، خاك غني و مرطوب با زهكش خوب نياز دارد. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي  گراد مي باشد.
ازدياد: از طريق كاشت بذر يا تقسيم بوته در بهار يا پاييز امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |