چهارشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۱۷ - Jun 8, 2005
چند ساعت تا جام جهاني
جشن بزرگ فوتبال ايران
004149.jpg
004116.jpg
004119.jpg
004122.jpg
امروز، روز ورزش، روز فوتبال و روز پيروزي است. فوتبال ما امروز به جام جهاني مي رود. ايران امروز به بزرگترين رخداد ورزشي، اجتماعي جهان گام مي گذارد. ايران امروز در انتظار شهامت و رشادت نخبگان ورزش خود است. ما امشب در جشن پيروزي و صعود به جام جهاني با مردم هم آواز مي شويم. سرود ايران را مي خوانيم و در اين افتخار بزرگ ، با آنها شريك مي شويم. تيم ملي فوتبال ايران امروز با يك تساوي به جام جهاني مي رود. ورزشگاه آزادي در انتظار جوانان ايران زمين است تا به حمايت از تيم ملي فوتبال كشورشان آوازه هاي اين فتح بزرگ را به نقاط جهان فرياد بزنند. امروز مردم ايران به شكرانه اين پيروزي گرد هم مي آيند تا ارزشهاي باور خود را در گستره ورزش به تماشا بگذارند.
امروز منظم و با آرامش به آزادي مي رويم تا اخلاق و فوتبال را در بزرگترين ميدان ورزش خود به يكديگر پيوند بزنيم. امروز همه با هم براي ايران هورا مي كشيم.
جهانگير كوثري: ايران يا ژاپن اولين تيمي خواهند بود كه به جام جهاني ۲۰۰۶ آلمان صعود مي كنند. براي ورزش ما حضور تيم ملي فوتبال در جام جهاني ابعاد گسترده تري مي گيرد. آيا اين نشانه اقتدار نسل جوان امروز ما نيست؟ در رخداد بزرگ جام جهاني چه تيمها و كشورهايي حضور مي يابند؟ آنها كه ثبات اجتماعي لازم را با مردم بدست آورده اند و از زمينه اجتماع خود نخبگان اين رشته را برگزيده اند. فوتبال ما امشب در پايان ديدار با بحرين براي سومين بار به جام جهاني راه مي يابد. بيست وهشت سال پيش حشمت مهاجراني تيم را به جام جهاني برد، حالا برانكو كه زمينه فكري و علمي امروزي دارد و بر توانمندي جوانان ما كاملاً واقف است. او بي دليل براي رهبري تيم ملي ايران براي خود شرط صعود را در بندهاي قرارداد قيد نكرده بود. ما نيز چنين مي پنداشتيم كه اين تيم پتانسيل صعود را به بهترين شكل داراست و قادر است بدون دغدغه و عبور از جاده پرسنگلاخ پلي اف هاي قاره اي به جام جهاني برود. اگر امشب اين اتفاق به وقوع بپيوندد، منطق سير صعودي فوتبال ما به اثبات مي رسد. براي رسيدن به اين افتخار امروز با حمايت ميليونها نفر به ديدار بحرين مي رويم. تيم آشنايي كه چند سالي است در بين بزرگان غرب آسيا سر برآورده است. بحرين در نگاه اول همان ويژگي هاي كشورهاي عربي را دارد. آنها بدليل عدم پشتوانه كافي و جمعيت اندك مجبورند بازيكنان خود را در لاي زرورق نگاه دارند و بازيكنان پا به سن گذاشته را به هر طريق براي خود حفظ نمايند. بحرين نيز چون عمان، اردن، عربستان، امارات، سوريه و... از همان شيوه هاي غيرمعمول بهره مي برد. آنها نيز براي بدست آوردن پيروزي دست به هر حركتي مي زنند وقت كشي، خشونت و تباني را نيز در مقاطع مختلف در برنامه هاي خود قرار مي دهند. پيروزي در مقابل چنين تيمهايي كه تميز و پاكيزه بازي نمي كنند كار آساني نيست، اما فوتبال ما به اين شيوه هاي غير رايج عادت كرده است و روش مقابله با آنها را مي داند. بازيكنان ما بدليل برتري هاي فردي و تاكتيكي و هنر بازي گروهي قادرند بر تمام اين ترفند هاي غيرجوانمردانه فائق آيند. بحرين با همان شيوه هميشگي و قالب تاكتيكي (۲-۵-۳) بازي خواهد كرد، چاره اي جز اين هم ندارد و چهارده و پانزده بازيكن شناخته شده در اختيار «سيدكا» آلماني است كه تحت هر شرايطي بايد از آنها استفاده كند. بهترين دروازه بان بحرين همين حسن علي است و عبدالله مرزوق پا به سن گذاشته به اتفاق سعيد عدنان و محمد بشير بازيكنان ثابت مركز دفاعي بحرين خواهند بود. سلمان عيسي تنها بازيكن برجسته بحرين در سمت چپ است كه سالها در اين پست جا افتاده است و وظايف خود را به خوبي انجام مي دهد. اين بازيكن با قد متوسط  تنها يك سازنده و پاسور است و به شكل كلاسيك فوتبال بازي مي كند. سعيد جلال در سمت راست با قد كوتاه اما تكنيك بالا، حركت هاي طولي خوبي دارد، اما در كار دفاعي بسيار ضعيف است.
راشد عبدالرحمان، محمدحسين محمد، محمد سالمين، طلال محمديوسف، چهار هافبك باسابقه و قديمي بحرين به حساب مي آيند كه سيدكا بايد از بين آنها يكي را روي نيمكت بنشاند تا محمدهبيل و حسين احمد در خط حمله قرار گيرند. بايد ديد برنامه سيدكا چيست؟ پيروزي در مقابل ايران با يك برنامه ريسكي و تهاجمي يا ارائه  يك بازي منطقي كه شكست سخت در آن جايي نداشته باشد.
تيم ايران براي شكست دادن چنين حريفي و رفتن به جام جهاني چگونه بايد بازي كند؟ حمله براي پيروزي يا ارائه يك بازي اصولي با تعريف هاي دفاعي كه بتوان با نتيجه مساوي نيز صعود كرد. عقل سليم حكم مي كند كه راه دوم را انتخاب كنيم. حفظ دروازه و گل نخوردن هدف اصلي است و ايجاد موقعيت براي گل زدن هدف دوم. ما مي خواهيم به جام جهاني برويم كه با نقشه و برنامه دوم اين فرصت دست خواهد داد. امروز براي يك جشن بزرگ و يك كارناوال ورزشي به ورزشگاه آزادي مي رويم. تا جام جهاني چند ساعت بيشتر باقي نيست.

مسير تاريخي
004113.jpg
سيامك قليچ خاني: اول آبان ،۱۳۸۰ فرداي روزي كه به بحرين باختيم و همانجا مشخص شد كه جام جهاني را از دست داديم، در همين صفحه اينچنين نوشتيم: «شكست نابهنگامي بود، ايران را چه مي شد؟ هيچكس باور نمي كرد بازيكنان ما چنين زمينگير و بي خاصيت شوند و همه به دنبال علت هاي اين شكست تلخ اند.
در منامه بازيكنان ما قصد داشتند تا پيروز شوند و به جام  جهاني راه  يابند و هيچ هدفي جز اين خواسته درذهن آنها وجود نداشت، تلاش هم كردند اما قدرت و توان لازم را نداشتند، جسمشان اجازه نمي داد كه همپاي بازيكنان بحريني حركت كنند.سه گل از بحرين خورديم! چه كسي باور داشت، ايران و شكست در مقابل بحرين. ايران و سه گل خورده در يك بازي! شكست تلخ در منامه، پايان تلخ يك رقابت چنان بر ايراني ها سخت آمد كه بغض ها تركيد، اشكها جاري شد. همه در بهت مانده بودند، هيچكس باور نمي كرد، زماني كه سه گل دريافت كرديم و باختيم.»در آن شكست مقصر چه كساني بودند، تيمي كه با عبور از بحرين از پل منامه به سوي جام جهاني حركت مي كرد، چرا زمينگير شد.تيم ملي در اوج طراوت و شادابي بسر مي برد اما به نقطه صفر  رسيد.گذر از بحرين دشوار نيست، اما بزرگ نمايي كاذب و يا در مقابل تحقير و صعود پيش هنگام و تدارك جشن صعود قبل از پيروزي ما را به كدام مسير مي برد.روزي بحرين را هيچ مي انگاريم و روزي بحرين را مانع اصلي مي دانيم و انگار از آن سوي بام افتادن شده تنها هنر ما و در اين ميان حد معقول را گم كرده ايم. براي پيروزي و صعود به جام جهاني شرايط عالي داريم به شرط آنكه بحرين را نه زياد بزرگ كنيم و نه آنچنان خوار كه اين روزها مي بينيم و مي شنويم. چرا كه حادثه خبر نمي كند اما نكته اي ديگر، پيروزي امشب در اين بازي متعلق به همه مردم است. يادمان باشد امشب پس از صعود به جام جهاني به دنبال تقسيم غنائم نباشيم.
صعود به جام جهاني نه رايي براي نامزدي مي آورد و نه حكم بقاي مادام العمر مديري را امضاء مي كند. اگر حقي است و جشن شادي به تمام ايرانيان مي رسد و بس.

فرمانده پليس تهران:
برگزاري جشن صعود حق جامعه است
گروه ورزشي: فرمانده پليس تهران بزرگ با تاكيد بر اين كه برگزاري جشن پيروزي تيم ملي فوتبال كشور حق جامعه است گفت: درب هاي ورزشگاه آزادي در روز بازي تيمهاي ملي فوتبال ايران و بحرين تنها بين ساعات ۱۲ تا ۱۴ براي ورود هواداران باز خواهد بود.سردار طلايي در جمع خبرنگاران ضمن تشريح چگونگي برقراري امنيت بازي تيمهاي ملي فوتبال ايران و بحرين با تاكيد بر اين كه هيچ كس مطلقا بدون بليت در ورزشگاه حضور نخواهد يافت افزود: بليت هاي مسابقه به فروش رسيده و بر اين اساس امروز در محل ورزشگاه مطلقا بليت فروخته نمي شود.
وي ادامه داد: پيشنهاد نيروي انتظامي به هواداران تيم ملي اين است كه تنها از مراكز تعيين شده بليت تهيه كرده و در روز بازي تيم ملي براي تهيه بليت دسته دوم يا چندم به ورزشگاه مراجعه ننمايند چرا كه مطلقا اجازه حضور نخواهند يافت.
وي با درخواست از تماشاگران جهت همكاري با عوامل پليس مستقر در ورزشگاه آزادي اعلام كرد: مأموران پليس از فردا صبح جهت ارائه تسهيلات و خدمات لازم به هواداران در ورزشگاه آزادي مستقر مي شوند.

۱۴۰۰ دستگاه اتوبوس و ميني بوس
تماشاگران را به ورزشگاه آزادي خواهند برد
معاون  بهره برداري  شركت  واحد اتوبوسراني  تهران  و حومه  گفت : بيش  از۱۴۰۰ دستگاه  اتوبوس  و ميني بوس ، كار انتقال  تماشاگران  را به ورزشگاه  آزادي  تهران  برعهده  خواهند داشت .حسين  تيموري  عصر سه شنبه  در گفت  وگو با خبرنگار ايرنا افزود: با هماهنگي هاي  به عمل  آمده  با استانداري  تهران ، شركت  واحد اتوبوسراني  تمهيدات لازم  را براي  انتقال  و بازگشت  تماشاگران  از ورزشگاه  به  ميادين  مختلف  شهر انديشيده  است .وي  ادامه  داد: ۸۰۰ دستگاه  ميني بوس  از ساعت  ۳۰/ ۱۳ دقيقه ، كار انتقال تماشاگران  را از ۷ نقطه  تهران  به  ورزشگاه  آزادي  تهران  آغاز خواهندكرد.معاون  بهره برداري  شركت  واحد اتوبوسراني  تهران  و حومه  اضافه  كرد: در پايان  بازي  علاوه  بر ميني بوس هاي  فوق ، ۵۰۰ دستگاه  اتوبوس  مسئوليت  بازگشت تماشاگران  را از ورزشگاه  آزادي  به  نقاط مختلف  شهر تهران  بر عهده  دارند.
تيموري  خاطر نشان  كرد: همچنين  ۱۲۰ دستگاه  ميني بوس  موظف  به  انتقال هواداران  كرجي  به  ورزشگاه  آزادي  و بازگشت  آنان  به  اين  شهرستان  هستند.

«شينجي اونو» غايب بزرگ ديدار تيم هاي ژاپن و ايران
«شينجي  اونو» بازيكن  تيم  ملي  فوتبال  ژاپن  و هافبك  تيم  فاينورد هلندبه علت  مصدوميت  قادر به  همراهي  تيم  ملي  كشورش  در ديدار مقابل  تيم  ايران  درچارچوب  رقابت هاي  مقدماتي  جام  جهاني  نخواهدبود.
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از توكيو، پزشك  اين  بازيكن  اعلام  كرد، آسيب ديدگي  پاي  اونو براي  بهبودي  نزديك  به  سه  ماه  زمان  نياز دارد.
اين  بازيكن  ژاپني  روز دوشنبه  و پس  از ديدار حساس  اين  تيم  برابر بحرين كه  روز جمعه  برگزار شد، تحت  عمل  جراحي  قرار گرفت .

واليبال باشگاههاي آسيا
نايب قهرماني به سايپا رسيد
گروه ورزشي- علي شاكري: سايپا نماينده ايران در واليبال قهرماني باشگاههاي آسيا (جام كنفدراسيون ها) با كسب پنج پيروزي و يك شكست نايب قهرماني خود را مسجل ساخت.آترائوي قزاقستان با غلبه برنماينده كشور ميزبان قهرمان اين دوره از مسابقات شد. سايپا در آخرين بازي خود در سالن لياقت شهر اسلام آباد پاكستان در مقابل سمرقند قهرمان باشگاههاي ازبكستان با نتايج (۲۵ بر ۱۵ ، ۲۵ بر ۱۶ و ۲۵ بر ۱۵) پيروز شد تا گوشه ديگري از شايستگي هاي واليبال ايران را به رخ حريفان بكشد. سايپا جانشين صنام در اين بازيها با وجود زمان ناكافي براي كسب آمادگي و درگيري همزمان تيم هاي نوجوانان و جوانان با اردوهاي مسابقات جهاني و تيم ملي بزرگسالان با بازيهاي انتخابي قهرماني جهان بدون در اختيار داشتن بازيكنان مطرح توانست با هدايت موفق حميد موحدي به اين افتخار بزرگ دست يابد.

خبرهاي فوتبال جهان
ليورپول در ليگ قهرمانان اروپا
گروه ورزشي- حسن حيدري: لنارت يوهانسن رئيس  اتحاديه فوتبال اروپا يوفا اعلام كرد كه ليورپول مي تواند فصل آينده در رقابتهاي ليگ قهرمانان اروپا حضور يابد.
وي در اين باره گفت: ليورپول شايد مجبور نباشد بيش از اين منتظر تصميم   نهايي اين اتحاديه در مورد دفاع از عنوان قهرماني خود در رقابتهاي فصل بعد جام قهرمانان باشگاه هاي اروپا بماند.
وي افزود: از يك سو مايلم ليورپول فرصت دفاع از قهرماني خود را داشته باشد اما از سوي ديگر بايد مطمئن شويم كسي از چنين تصميمي لطمه نخواهد ديد.
وي در پايان گفت: به نظر من ليورپول بايد از همان ابتدا در اين مسابقه ها حضور داشته باشد و تمامي ديدارها را انجام دهد اما مي خواهم مردم بدانند براي اظهار نظر در اين مورد آزادند.
۱۸ اسفند ماه قرعه كشي جام جهاني
بعد از پايان رقابت هاي مقدماتي در تمامي قاره ها قرعه كشي جام جهاني ۲۰۰۶ در تاريخ ۹ مارس ۲۰۰۵ برابر با ۱۸ اسفند در شهر لايپزيك آلمان برگزار مي شود.
در اين قرعه كشي ۳۲ تيم به هشت گروه با حروف لاتين تقسيم مي شوند.
هجدهمين دوره رقابت هاي جام  جهاني با برگزاري ۶۴ مسابقه در ۱۲ ورزشگاه در ۱۲ شهر از روز ۹ ژوئن ۲۰۰۶ در ورزشگاه آليانس آره نا شهر مونيخ آغاز مي شود.
يك كره اي در منچستر يونايتد
باشگاه منچستر يونايتد براي جذب لي سونگ پارك مهاجم تيم آيندهوون با اين باشگاه هلندي وارد مذاكره شد. «پدروسالازار هيوت» سخنگوي آيندهوون در اين باره گفت: مذاكرات ابتدايي براي انتقال اين مهاجم ۲۴ ساله صورت گرفته در حاليكه تيم ما علاقه اي به فروختن او ندارد اما بدليل تمايل زياد او براي جدايي از آيندهوون قصد نداريم مانع پيشرفت او باشيم.

ورزش
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |