چهارشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۱۷ - Jun 8, 2005
تعرفه خدمات تشخيصي و درماني سال ۸۴ تصويب شد
گروه اجتماعي: هيات وزيران تعرفه خدمات تشخيصي و درماني سال ۱۳۸۴ را به تصويب رساند.
به گزارش خبرگزاري موج به نقل از هفته نامه خبري سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور، براساس اين مصوبه:
ويزيت پزشكان عمومي: ۱۴۲۰۰ ريال
ويزيت پزشكان متخصص : ۱۹۰۰۰ ريال
ويزيت پزشكان فوق تخصص: ۲۳۵۰۰ ريال
ويزيت پزشكان روانپزشك: ۲۳۵۰۰ ريال مي باشد.
براساس اين مصوبه سقف پرداختي سازمان هاي بيمه گر براي ويزيت استادان، دانشياران و استادياران هيات علمي تمام وقت براساس درجه علمي آنان تا سقف ۱۳۰ درصد تعرفه ذكر شده، تعيين مي شود و سهم بيماران در پرداخت ويزيت سرپايي معادل ۳۰ درصد است.همچنين براساس اين مصوبه، هزينه اقامت در اتاق هاي سه تختي و بيشتر در بيمارستان هاي بخش دولتي عبارتند از:
بيمارستان درجه ۱: ۱۰۰۶۰۰ ريال
بيمارستان درجه ۲: ۸۰۵۰۰ ريال
بيمارستان درجه ۳: ۶۰۳۰۰ ريال، مي باشد.

توضيحات سخنگوي قوه قضائيه در مورد پرونده هاي گلدكوئست، ورزشگاه آزادي، بانك  صبا، تخلفات انتخاباتي
قضات ايراني از اختيار صدور حكم حبس تعليقي
استفاده نمي كنند
گروه اجتماعي- زهرا رفيعي: سخنگوي قوه قضائيه از كساني كه از دستگاه قضايي شكايت دارند خواست تا به هيأت هاي مستقر در دادگستري هاي هر استان مراجعه كنند تا از آن طريق به مرجع ذي صلاح ارجاع داده شوند. اين در حالي است كه تا پيش از اين اداره كل حقوق شهروندي قوه قضائيه براي رسيدگي به شكايات مردمي معرفي شده بود.
جمال كريمي راد سخنگوي قوه قضائيه در نشست مطبوعاتي اين هفته ضمن اشاره به سفر اخير هيأت قضايي ايران به كشور سوئيس گفت: سفر هيأت قضايي كه به همراه وزير امور خارجه ايران به سوئيس صورت گرفت، دومين نشست از گفت وگوهاي حقوق بشر ايران بود. در اين سفر كه سه روز به طول انجاميد اطلاعات مربوط به روند اصلاحات و توسعه قضايي كه سالهاي اخير در ايران انجام شده بود به آنها منتقل شد.
وي در ادامه گفت: قضات در كشور سوئيس براي ۷۵ درصد از كساني كه براي اولين بار تخلفي را انجام مي دهند مجازات حبس تعليقي در نظر مي گيرند اين در حالي است كه در ايران با وجود زمينه هاي اخذ چنين تصميماتي، قضات از اين اختيارات استفاده نمي كنند. براساس تحقيقات صورت گرفته در سوئيس تعداد كمي از كساني كه مجازات حبسشان تعليقي است مرتكب جرم مجدد مي شوند.
وي تعداد زندانيان كشور سوئيس را در مقايسه با كشور ايران بسيار كم  عنوان كرد و گفت: با وجود تمهيدات اتخاذ شده از سوي رئيس قوه قضائيه تعداد زندانيان سال ۸۴ نسبت به سال ۸۳ افزايش يافته است. با اعطاي مرخصي به زندانيان تاكنون ۳ ميليارد تومان از بدهي هاي افراد زنداني از طريق جلب رضايت شاكي پرداخت شده است.
ارايه گزارش سفر سوئيس از سوي سخنگوي قوه قضاييه در حالي بود كه بر اساس گزارش خبرگزاري سوئيس، سوئيس مي خواهد گفت وگوهاي حقوق بشري با ايران را ادامه دهد.
خبرگزاري اس.د.آ ادامه داد، اين نتيجه اي است كه هيأت سوئيسي پس از انجام دور دوم گفت وگوها با ايران كه از اول تا سوم ماه ژوئن برگزار شد، به آن رسيده است. اورس سيزويلر، رئيس اين هيأت در برن گفت: در ايران تلاش هايي اصلاح طلبانه جريان دارد.
اميدهايي وجود دارد، مبني بر اين كه حكم اعدام براي نوجوانان ملغي شود. وي ادامه داد: هم چنين خشونت خانگي عليه زنان، زندانيان و مواد مخدر از جمله مواردي است كه در خصوص آن بحث هايي انجام خواهد شد.
دور آتي مذاكرات در سال ۲۰۰۶ در ايران برگزار خواهد شد.
وي در ادامه در مورد هيأت هاي نظارت و بازرسي حقوق شهروندي گفت: اين هيأت ها نحوه اجراي تمامي بخشنامه ها و قوانين را در دادگستري هاي سراسر كشور پيگيري مي كنند. اخيراً دو نفر از دادياران نواحي تهران كه برخلاف نظر رياست قوه قضائيه اقدام كرده بودند از طريق اين هيأت به دادسراي انتظامي قضات ارجاع داده شده اند.
سخنگوي قوه قضائيه در پاسخ به سؤال خبرنگار روزنامه همشهري مبني بر اينكه مرجع رسيدگي به شكايات مربوط به ديوان عدالت اداري كجا ست گفت: اداره كل حقوق شهروندي مرجع گرفتن شكايات مردمي نيست. مسئولان آنجا به دنبال تدوين قوانين و بخشنامه ها و رسيدگي نسبت به اجراي آنها هستند. مرجع رسيدگي به شكايات مردمي از دستگاه قضايي هيأتهاي نظارت مستقر در دادگستري هاي هر استان است. آنها شكايات را بسته به موضوع شكايت به مراجع ذي صلاح ارجاع مي دهند. اگر شخصي از قاضي دادگاهي شكايت داشته باشد به دادسراي انتظامي قضات و اگر از عملكرد ضابط دستگاه قضايي شكايت داشته باشد به دادسراي انتظامي ارجاع داده مي شود.
جمال كريمي راد در مورد تخلفات انتخاباتي گفت: همان طور كه گفته شد برخي از شكايات صورت گرفته مربوط به خود كانديداها و برخي ديگر مربوط به طرفداران آنها ست. اطلاع رساني در مورد پرونده آنها بعد از انتخابات صورت خواهد گرفت.
وي در مورد علت توقف پرداخت خسارت به مال باختگان شركت گلدكوئست گفت: دادسراي تهران با شركت گلدكوئست وارد مذاكره شده است تا بتواند همه خسارات وارده را به صورت يكجا دريافت و به مردم پرداخت كند. با توجه به اينكه پرداخت تدريجي خسارات به افراد موجب ايجاد مشكلات مي شد لذا با توقف پرداخت خسارات درصدد هستيم تا خسارات را به صورت يكجا دريافت كنيم.
وي از صدور قرار نهايي براي متهمان پرونده ورزشگاه آزادي خبر داد و در مورد پرونده بانك صبا گفت: اين پرونده كه ۷۰۰ هزار شاكي داشت هم اكنون با پيگيري هاي صورت گرفته خسارات ۶۲۰ هزار نفر پرداخت شده وبا شناسايي اموال ديگري از متهم پرونده خسارات بقيه افراد نيز پرداخت خواهد شد.

گزارشي از ناهنجاري هاي اندامي در دانش آموزان
بيش از ۱۳ درصد دختران دبيرستاني ناهنجاري قامتي دارند
004173.jpg
ايسنا: مديركل دفتر فعاليت هاي ورزشي آموزش و پرورش شانه نامتقارن را با
۸۹/۳۲ درصد بيشترين ناهنجاري مبتلابه دانش آموزان دختر و كمرگود با ۱۷ درصد را بيشترين ناهنجاري مبتلابه دانش آموزان پسر مقطع راهنمايي توصيف و اعلام كرد: به ازاي هر ۱۰۰ دانش آموز از بين ۸ ناهنجاري بررسي شده، ۱۲ دانش آموز دختر در كليه مقاطع و ۸ دانش آموز پسر در مقطع راهنمايي، حداقل يك ناهنجاري دارند.
دكتر مجيد كاشف با استناد به نتايج طرح سنجش ساختار قامتي دانش آموزان (بررسي حدود ۳۰ ناهنجاري) در سال تحصيلي ۸۳- ۸۴ در بين يك ميليون دانش آموز دختر كليه مقاطع و دانش آموزان پسر مقطع راهنمايي كشور اظهار كرد: بر اين اساس شانه نامتقارن با ۵/۲۷ درصد در مقطع ابتدايي، ۶۱/۳۳ در راهنمايي و ۵۲/۳۷ در متوسطه بيشترين، پشت كج با ۱۱/۱ درصد در مقطع ابتدايي، ۱۲/۱ در راهنمايي و ۳۴/۱ در متوسطه، كمترين ناهنجاري مبتلا به دانش آموزان دختر بوده است. وي با اشاره به طراحي نرم افزار شناسايي ساختار قامتي پسران در سال تحصيلي ۸۳ - ۸۴ و گرفتن ۹۶ هزار قطعه تصوير از ساختار قامتي پسران مقطع راهنمايي، ادامه داد: بر اين اساس كمرگود با ۱۷ درصد بيشترين و زانوي پرانتزي با ۳۱/۳ كمترين ناهنجاري مبتلابه پسران راهنمايي شناخته شده است.
به گفته مديركل دفتر فعاليت هاي ورزشي آموزش و پرورش بر اساس نتايج طرح سنجش ساختار قامتي دانش آموزان، ۱۰ درصد دختران مقطع ابتدايي، ۱۲ درصد راهنمايي و ۵/۱۳ درصد دختران دبيرستاني ناهنجاري دارند.
وي در ادامه كمرگود را با ۱۷/۱۴ درصد در ابتدايي، ۲۵/۱۹ در راهنمايي و ۷۵/۲۱ در متوسطه دومين ناهنجاري دختران بيان و اظهار كرد: بر اين اساس كف پاي صاف، پشت گرد، زانوي ضربدري، زانوي پرانتزي و سركج در مقطع ابتدايي، پشت گرد، كف پاي صاف، زانوي پرانتزي، زانوي ضربدري، سركج و پشت كج در مقطع راهنمايي؛ پشت گرد، زانوي پرانتزي، كف  پاي صاف، زانوي ضربدري، سركج و پشت كج در مقطع متوسطه به ترتيب جزو ساير ناهنجاري هاي مبتلابه دختران دانش آموز هستند.
كاشف، زانوي ضربدري با ۹۴/۱۳ درصد را دومين ناهنجاري مبتلابه دانش آموزان پسر راهنمايي بيان كرد و گفت: شانه نامتقارن، كف پاي صاف، پشت گرد، پشت كج و سركج به ترتيب در رتبه هاي بعدي ناهنجاري هاي مبتلابه پسران قرار دارند. وي تصريح كرد: همچنين در بين استان هاي كشور، شانه نامتقارن در استان هاي آذربايجان شرقي و قم، كمرگود در شهر و شهرستان هاي تهران، خراسان، سمنان، قزوين، همدان و آذربايجان غربي؛ زانوي ضربدري در اردبيل، زنجان، فارس، گيلان و اصفهان، پشت كج در كرمان و پشت گرد در مركزي بيشترين ناهنجاري هاي پسران در مقطع راهنمايي شناسايي شده است.
به گفته مديركل دفتر فعاليت هاي ورزشي آموزش و پرورش، دختران دانش آموز استان زنجان بيشتر مبتلا به پشت گرد، قزوين و قم كمرگود و ساير استان ها مبتلا به شانه نامتقارن بوده اند. وي در ادامه با تأكيد بر اين كه برخي از اين ناهنجاري ها در دوران رشد به واسطه فعاليت هاي بدني به خصوص در پسران بهبود پيدا مي كند، به ايسنا گفت: متأسفانه دختران به دليل عدم تحرك و فعاليت محدود اجتماعي و كمبود فضاهاي ورزشي بيشتر در معرض ناهنجاري ها قرار دارند. كاشف، مهمترين علت ابتلا به شانه نامتقارن در دختران و كمرگود در پسران را به ترتيب حمل كوله پشتي هاي يك طرفه و دوطرفه بيان و خاطرنشان كرد: در سال ۸۳ ، برنامه هاي اصلاحي ناهنجاري ها در مراكز تربيت بدني و حركات اصلاحي و برنامه هاي سه ماهه اصلاح ساختار قامتي اجرا شده و پس از شركت در برنامه هاي اصلاحي دانش آموزان مجدداً مورد آزمايش قرار گرفتند.

بدهكاران مهريه سه درصد كل زندانيان
مهر: در حال حاضر حدود سه درصد كل زندانيان كشور به دليل عدم پرداخت مهريه در زندانها به سر مي برند.
محمود سالاركيا معاون دادستان در امور زندان ها افزود: از ميانگين ۱۴۰هزار نفر زنداني در كل كشور حدود ۳ درصد از آنان به دليل عدم پرداخت مهريه و نفقه در زندانها به سر مي برند.وي گفت: در ميان ساير زندانيان كه به دليل مسائل و جرايم مختلف در زندان به سر مي برند زندانيان مهريه كمترين تعداد را به نسبت ساير زندانيان دارند.سالاركيا در ادامه تصريح كرد: گرچه تعداد زندانيان مربوط به عدم پرداخت مهريه و نفقه چندان چشم گير نيست، اما بررسي ها نشان مي دهد نه تنها زنداني بودن اين افراد نتوانسته در جلب موافقت و پذيرش آنان به پرداخت مهريه به همسر موثر واقع شود بلكه اثرات سوء نيز در رفتار آنان به وجود آورده است.معاون دادستان در امور زندانها خاطرنشان كرد: فردي كه به دليل اختلاف جزئي با همسر خود روانه زندان شده مجرم نيست و به طور حتم جايگاه او در زندان نيست و بايد قانون گذار وضعيت پرداخت مهريه چنين افرادي كه از آن ممانعت مي كنند را در قانون به گونه اي ديگر تعيين كند و تا حد امكان مانع از روانه شدن آنان به زندان شود.

معاون انتظامي و رئيس پليس ۱۱۰ نيروي انتظامي خبر داد
افزايش ۶۲ درصدي كشفيات سلاح در كشور
مهر: معاون انتظامي و رئيس پليس ۱۱۰ ناجا گفت : طي دو ماهه امسال پنج ميليون و ۳۱۱ هزار و ۸۳۱ مورد تماس با پليس ۱۱۰ برقرار شده كه نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته ۱۲ درصد افزايش نشان مي دهد.
سردار اسكندر مومني با اعلام اين مطلب در جمع خبرنگاران به زمان حضور ماموران ناجا در صحنه اشاره كرد و افزود: زمان حضور ماموران نيروي انتظامي به طور ميانگين در كشور ۲/۱۲ دقيقه برآورد شده است. معاون انتظامي و رئيس پليس ۱۱۰ ناجا با اشاره به كاهش ۱۰ درصدي ميزان جرايم در كشور گفت: با وجود كاهش ميزان سرقت از منازل، مغازه ها، اتومبيل و قطعات داخل آن، سرقت از بانك، كيف قاپي و جيب بري، در خصوص ميزان زورگيري و سرقت از موتور سيكلت افزايش داشته و آهنگ كاهش آن بسيار كم بوده است.مومني ضمن هشدار به افزايش ورود سلاح در كشور گفت: ميزان كشفيات سلاح در كشور در دو ماه نخست امسال نسبت به سال گذشته، ۶۲ درصد افزايش يافته كه اين افزايش مي تواند بر نوع سرقت تاثير بسزايي داشته باشد. چون قاچاقچي سلاح و خريدار سلاح غير مجاز خواستار اقدامات و سرقت مسلحانه است بنابراين در بسياري از موارد مردم و پليس در خطر قرار مي گيرند.وي با اشاره به كند بودن روند كاهش ميزان قتل در كشور، اين ميزان را كمتر از يك درصد در كشور عنوان كرد .

نخستين قلب مصنوعي سال آينده در بدن انسان
گروه اجتماعي: مخترع جهاني نخستين قلب مصنوعي گفت: اين قلب سال آينده به طور دايمي به جاي قلب طبيعي در بدن انسان قرار خواهد گرفت. پروفسور توفيق موسيوند فوق  تخصص جراحي قلب با اشاره به اينكه سالانه حدود پنج ميليون نفر در سراسر جهان به دليل نارسايي قلبي، جان خود را از دست مي دهند، تصريح كرد: در كل جهان تنها سه هزار پيوند در سال انجام مي گيرد كه اين ميزان نسبت به آمار متقاضيان پيوند - ميليون ها نفر در سال - بسيار ناچيز است. وي گفت: از سال ۱۹۶۴ تا كنون كشورهاي زيادي روي ساخت قلب مصنوعي كار كرده اند كه انواع ابتدايي آن ازدستگاههاي بسيار سنگين وزن - حدود ۱۰۰ كيلوگرم - تا دستگاههايي به اندازه يك يخچال كه با سيم به بيمار متصل مي شده، بوده است.

معاون اجتماعي سازمان بهزيستي:
پروسه شيوع آسيب هاي اجتماعي نو در كشور آغاز شده است
گروه اجتماعي:معاون اجتماعي سازمان بهزيستي، اعلام كرد پروسه شيوع آسيب  هاي اجتماعي نو در كشور آغاز شده است.
دكتر حسن علم  الهدي، معاون اجتماعي سازمان بهزيستي، در نشست خبري دولت آينده و آسيب  هاي اجتماعي كه در محل خبرگزاري كار ايران، برگزار شد، گفت: اگر تاكنون درگير آسيب  هاي اجتماعي سنتي مثل اعتياد و دزدي بوديم، امروزه بايد فكري اساسي براي كنترل آسيب  هاي اجتماعي نو داشته باشيم.
وي افزود: اعتيادهاي مدرن شامل داروهاي روان  گردان، اعتياد به اينترنت، ارتباطات جنسي ناسالم و غيره است. به گفته علم  الهدي، آسيب  هاي اجتماعي پديده  هاي چند بعدي هستند و زندگي ديجيتالي و فناوري مدرن، باعث شيوع آسيب  هاي اجتماعي نو در كشورها شده است. وي تصريح كرد: گسترش حاشيه  نشيني، توسعه فناوري، افزايش امكانات رفاهي و اقتصادي و افزايش تحصيلات از ديگر عوامل بروز آسيب  هاي اجتماعي مدرن شده است.
معاون اجتماعي سازمان بهزيستي، با اشاره به تمايل جوانان به فضاهاي مجازي، گفت: متاسفانه جوانان امروزي ما علاقه   شديدي به ورود به دنياي مجازي مثل اينترنت، سايت  ها، چت، ارتباطات جنسي اينترنتي و غيره دارند.
وي يادآور شد: فاصله نسلي بين جوانان، پدر و مادرها باعث بي  اطلاعي خانواده  ها از وضعيت جوانان مي  شود و اين بي  اطلاعي به ضرر بچه  هاي آنها است.
مهمترين كاري كه در اين دوره در مورد آسيبهاي اجتماعي انجام شد اين بود كه پنهانكاري در مورد آسيبهاي اجتماعي حذف شد، ديگر سخن گفتن در مورد ايدز و آسيبهاي اجتماعي و جنسي تابو نيست و با شفافيت مي توان در اين مورد اطلاع رساني كرد. وي ادامه داد: افزايش مراكز شناسايي و مداخله اجتماعي در كشور موجب افزايش آمار آسيبهاي اجتماعي شده در حالي كه قبل از سال ۷۶ اصلا هيچ آمار و تحقيقي در مورد اين مسائل وجود نداشت. وي گفت: برنامه ريزي ها براي كنترل آسيبهاي اجتماعي نيز از سال ۷۸ آغاز شد و بودجه دفتر آسيبهاي اجتماعي بهزيستي كه متولي ساماندهي آسيبهاي اجتماعي بود طي ۵ سال گذشته ۱۰ برابر شد.
وي افزود: تاسيس وزارت رفاه و تامين اجتماعي نيز يكي از شاخصهاي مهم توجه دولت به مباحث اجتماعي و  كاهش مشكلات اقشار آسيب پذير در كشور است. وي گفت: در زمان حاضر حدود ۸۰۰ فرد دو جنسيتي دركشور وجود دارد عمل تغيير جنسيت زن به مرد حدود ۲۰ ميليون تومان و مرد به زن حدود ۵ تا ۱۰ ميليون تومان هزينه دارد در حالي كه اعتبار بهزيستي براي ساماندهي دو جنسيتي ها سالانه ۲۵ ميليون تومان است. وي ادامه داد: پيشنهاد ما اين است كه موسسه اي با حضور روانپزشكان درجه يك كشور براي ساماندهي دو جنسيتي ها در كشور راه اندازي شود كه چهار خدمت مشاوره، تحقيق و آموزش ، نگهداري و درمان آنان را بر عهده بگيرد به اين ترتيب بخش عمده اي از دو جنسيتي ها با آموزش و مشاوره درمان مي شوند و تعداد معدودي از آنان به عمل جراحي نياز مبرم پيدا مي كنند.
همچنين به گزارش ايسنا سرپرست معاونت اجتماعي ناجا نيز، گفت:بحران هويت، تعارض ارزش  ها و الگوهاي مرجع، تضعيف باورها و اعتقادات از عواملي است كه در ايجاد آسيب  هاي اجتماعي تاثيرگذار است. وي تصريح كرد: بحث پليس و ورود آن به آسيب  هاي اجتماعي از منتظر امنيت است و اگر آسيب  هاي اجتماعي در امنيت خلل وارد نكند، وجود اين آسيب  ها ارتباطي به پليس ندارد.
وي، با اشاره به اينكه بحث امنيت و نظم اجتماعي داراي سه سطح است، افزود: توليد امنيت و نظم اجتماعي، تعامل سازمان  ها و تاكتيك سه سطح مورد نظر است كه در اين مرحله، پليس به عنوان عامل جلوگيري از شكست قانون وارد مي  شود. سردار عبدي، تصريح كرد: در رابطه با جرم و آسيب  هاي اجتماعي آمارهاي دقيقي در دست نيست و برخي آمارهاي نادرست به اين مساله دامن مي  زند.
وي، با اشاره به اينكه بسياري از خانواده به دليل تفكرهاي سنتي، آسيب  هاي اجتماعي را به پليس اطلاع نمي  دهند، افزود: به زودي پايگاه داده  هاي اجتماعي تاسيس مي  شود كه آمار دقيقي از آسيب  هاي اجتماعي در آن جمع مي  شود تا تصميم  ها بر مبناي واقعيت اتخاذ شود.

حق افراد متضرر در آزمون دستياري ۸۲ اعاده مي شود
فارس: عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس گفت: با جايگزيني افرادي كه بالاترين نمره را پس از افراد قبول شده آزمون دستياري ۸۲ داشتند حقوق افراد متضرر اين آزمون اعاده مي شود.
عوض حيدر پور افزود: رسيدگي قضايي به پرونده متخلفان و متقلبان آزمون دستياري سال ۸۲ همچنان ادامه دارد و تاكنون براي حدود ۷ نفر از مظنونان اين پرونده كيفر خواست صادر شده و بقيه مظنونان نيز بر اساس ليست ارسالي كميته تحقيق و تفحص مجلس مورد بازخواست قرار مي گيرند.
وي افزود: بر اساس حكم قضايي دادگاه پرونده آزمون دستياري سال ۸۲ كه براي همه ما حكم نهايي محسوب مي شود مي توانيم در مورد جايگزين كردن افرادي كه بالاترين نمرات را در آزمون دستياري سال گذشته داشتند تصميم بگيريم كه اين كار با تشكيل يك كميته كارشناسي متشكل از نمايندگان وزارت بهداشت، مجلس و قوه قضائيه انجام مي شود.

با به كارگيري جامعه مامايي در مراكز بهداشتي- درماني
آمار زايمان به روش سزارين كاهش مي يابد
گروه اجتماعي: ايجاد فرصتهاي شغلي مناسب براي فارغ التحصيلان رشته مامايي و به كارگيري اين نيروها در مراكز بهداشتي- درماني در جهت انجام زايمانهاي طبيعي موجب كاهش آمار سزارين در سطح كشور مي شود.
به گزارش ايسنا، جامعه مامايي خواستار تشكيل مديريت مستقل مامايي در حوزه معاونت سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در ساختار جديد و حفظ جايگاه و منزلت حرفه مامايي شدند.
همچنين متوقف كردن آموزش كاردان مامايي و پذيرش كاردانهاي مامايي در مقطع كارشناسي در دانشگاههاي كشور، تخصيص اعتبارات بهداشتي- درماني مناسب جهت رفع مشكلات تعرفه،  عقد قرارداد سازمانهاي بيمه گر با ماماها به منظور افزايش بهره مندي طبقه آسيب پذير جامعه از خدمات مناسب مراقبتي و درماني مامايي در سطح كشور و اجراي قانون آموزش مداوم جامعه پزشكي براي ماماها با توجه به شمول فارغ التحصيلان رشته مامايي در سطح كشور از ديگر خواسته هاي جامعه مامايي مي باشد.

دانشگاه كانكتيكت اعلام كرد:
آمريكا ۱۲ ميليون بي خانمان دارد
004176.jpg
فارس: مطالعات اخير محققان دانشگاه «كانكتيكت» آمريكا نشان مي دهد،جمعيت بي خانمانهاي آمريكايي تقريباً ۱۲ ميليون نفر است كه نسبت به سطح جهان بسيار بالاست.
به گزارش يك پايگاه اينترنتي آمريكايي، جمعيت بي خانمانهاي آمريكا در حال افزايش است و برنامه هاي دولت اين كشور تاكنون نتوانسته است اين مشكل را حل كند؛ به طوري كه در سال ۲۰۰۰ ، ۳/۱۱ درصد از جمعيت آمريكا يعني ۳۱ميليون نفر در فقر زندگي مي كردند.
بر اساس اين گزارش، طي سالهاي اخير،  خانواده هاي بي خانمان به بزرگترين گروه جمعيت بي خانمان آمريكا تبديل شده اند. يك پنجم بي خانمانها  كودكان هستند. اين مطالعه همچنين نشان مي دهد كه تقريباً ۱۲ ميليون كودك آمريكايي،  گرسنه هستند و يا در معرض گرسنگي قرار دارند. اين مطالعه، دليل اصلي بي خانماني در آمريكا را نبود فرصت هاي شغلي، درآمد پايين و نبود امنيت شغلي مي داند. هم اكنون در آمريكا فاصله ميان ثروتمندان و فقرا بسيار زياد شده و شرايط زندگي براي كارگران با درآمد پايين بسيار دشوار شده است.
اين مطالعه، علت ديگر بي خانماني در آمريكا را كاهش يا نبود كمك هاي عمومي مي داند. تا قبل از سال ۱۹۹۶ بزرگترين كمك نقدي به خانواده هاي فقير كمك هايي بود كه تحت برنامه «كودكان وابسته» انجام مي گرفت. بعد از سال ۱۹۹۶ اين برنامه نيز لغو شد.
اين گزارش حاكي است، كمك هاي دولت آمريكا هيچگاه باعث بهبود وضع افراد بي خانمان نشده است، چرا كه به ازاي هر يك دلاري كه دولت خرج مسكن مي كند ، ۴ دلار بر ماليات ها مي افزايد. محققان دانشگاه كانكتيكت معتقدند كه نبود خدمات بهداشتي ارزان قيمت نيز در بي خانماني خانواده هاي فقير آمريكايي مؤثر بوده است.
همچنين افزايش خشونت هاي خانوادگي در جامعه آمريكا نيز باعث شده است بسياري از اعضاي خانواده ها زندگي در خيابانها را بر زندگي در فضاي پر از خشونت خانواده هاي خود ترجيح دهند. افراد بي خانمان در زمينه بيماري هاي رواني و اعتياد نيز نياز به كمك دارند. از همين رو اين افراد براي دسترسي به بيمارستانها و مراكز درماني نيز با مشكل روبرو هستند.

جسته ، گريخته
توزيع كارت آزمون دانشگاه پيام نور
ايلنا: كارت  هاي ورود به جلسه كليه داوطلباني كه در آزمون نوبت چهارم دوره  هاي فراگير كارشناسي ارشد ناپيوسته دانشگاه پيام نور ثبت  نام كرده  اند، صبح و بعدازظهر روز پنج  شنبه ۱۹ خرداد توزيع مي  شود.
دكتر ابوالفضل فراهاني، معاون دانشجويي و سنجش دانشگاه پيام نور، در اين باره گفت: اين آزمون در ۲۳ رشته امتحاني برگزار مي  شود.فراهاني، مدارك مورد نياز براي دريافت كارت ورودي را شناسنامه عكس  دار يا كارت شناسايي عكس  دار معتبر كه حاوي مشخصات فردي داوطلب باشد و اصل فيش بانكي پرداخت شهريه ثابت، عنوان كرد.
از گسترش توليدپفك جلوگيري كنيد
فارس: تحقيقات اخير محققان دانشگاه شيكاگو نشان مي دهد كه كودكان يك سوم كالري مورد نياز خود را از تنقلات و غذاهاي تفريحي به دست مي آورند.
نشريه «پزشكي اطفال» آمريكا اعلام كرد  مطالعه اخير محققان دانشگاه شيكاگو نشان مي دهد كه كودكان يك سوم كالري هاي مورد نياز خود را از غذاهايي همچون پيتزا،  پفك و دسرها تأمين مي كنند.
بر اساس اين گزارش،  پروفسور ليندا فن هورن،  استاد دانشگاه شيكاگو در اين زمينه مي گويد: «در حالي كه زماني از غذاهاي تفريحي و تنقلات فقط در مواقع خاص استفاده مي شد، هم اكنون اين غذاها به وعده غذايي اصلي و روزانه كودكان تبديل شده است.»
دود قليان مضرتر از دود سيگار
004179.jpg
گروه اجتماعي: يك فوق تخصص ريه هشدار داد علي رغم اين كه قليان علائم باليني اش دير ظهور مي كند اما مضر اتش از سيگار بيشتر است.
دكتر صمد قدرتي به ايسنا گفت: توتونهاي استفاده شده در قليان علاوه بر مضراتي كه مشابه سيگار دارند به خاطر مواد افزودني ديگري كه براي طعم بخشيدن و بو بخشيدن به آن اضافه مي شود ايجاد يك سري علائم حساسيت چه به صورت پوستي و چه به صورت تنفسي مي كند و در پاره اي موارد باعث نمايان شدن آسم خفته در افراد مي شود.
اين گزارش حاكي است، سيگار و قليان در نوجوانان، راهي براي ورود به اعتياد و ساير بزهكاري هاست. جمعيت مبارزه با استعمال دخانيات ايران نيز اعلام كرد سنين ۱۰ تا ۱۵سالگي گروه هدف اصلي براي ترغيب به كشيدن سيگار است. به طوري كه ۵درصد نوجوانان دبيرستاني در تهران سيگار مي كشند. لذا مداخله هاي بازداري نوجوانان به دوري از سيگار و قليان امري ضروري است.
انبوه بيكاران در خانواده شهدا
ايلنا: مديركل اشتغال و خودكفايي بنياد شهيد و امور ايثارگران، گفت: در كل كشور، ۴۳ هزار و ۵۰۰ نفر از اعضاي خانواده شهيد بيكار هستند كه اين افراد متقاضي شغل بوده و در بانك اطلاعاتي ايثارگران ثبت  نام كرده  اند.
مهندس علي حيدر شيراوند، افزود: بر اساس آمار ۱۳ هزار و ۵۰۰ فرزند شهيد، هشت هزار و ۵۰۰ جانباز ۲۵ درصد به بالا، ۸۸۰ آزاده و ۳۰ هزار نفر از ساير اعضاي خانواده شهيد بيكار و متقاضي اشتغال هستند.
ابتلا به سرطان پستان در ايران يك دهه زودتر از مردم جهان
ايسنا: نتايج مطالعات در ايران نشان مي دهد سن ابتلا به سرطان پستان در ايران حدود يك دهه جوانتر از ساير كشورهاست.
دكتر شهپر حقيقت مدير كلينيك تخصصي بيماريهاي پستان جهاد دانشگاهي واحد علوم پزشكي تهران با بيان اين مطلب گفت: سن شيوع ابتلا به سرطان پستان در كشورهاي ديگر بالاي ۵۰ سال است، در حالي كه در ايران بالاي ۴۰ سالگي تخمين زده شده و بالطبع اگر در كشورهاي ديگر توصيه مي شود كه براي تشخيص زودرس اين بيماري، زنان از سن ۴۰ سال به بالا تحت ماموگرافي و معاينات باليني قرار بگيرند شايد در كشور ما لازم باشد از سن ۳۵ سالگي ماموگرافي را توصيه كنيم. وي افزود: علي رغم اينكه سرطان پستان كلمه سرطان را با خود يدك مي كشد كه اغلب نيز ايجاد ترس و وحشت مي كند اما تفاوت آن با ساير سرطانها اين است كه در صورتي كه تشخيص زودرس داده شود بيماري قابل درماني است.
دكتر حقيقت ادامه داد: اگر در مراحل اوليه اين بيماري كه اندازه توده زير ۲ سانت است و هنوز به نقاط ديگر بدن دست اندازي نكرده تشخيص داده شود در ۹۶ تا ۹۷ درصد موارد به درمان كامل دست پيدا مي كند.
پيشنهاد تشكيل فراكسيون دخانيات
ايلنا:مخبر كميسيون اجتماعي مجلس هفتم، تأكيد كرد افراد سيگاري علاوه برتخريب محيط زيست و سلامت خود و جامعه، اقتصاد كشور را به آتش مي كشند.
محمد علي مقنيان، گفت: معتقدم مي توان براي مبارزه با استعمال دخانيات با شدت بالاتري وارد عمل شد.
وي ادامه داد: در حال حاضر آن طور كه بايد و شايد، مصوبات و قوانين مربوط به دخانيات و مواد مخدر پيگيري نمي شود و تشكيل يك فراكسيون ويژه در اين باب، مي تواند كمك مؤثري براي پيگيري مسايل مربوط به اين پديده باشد.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |