چهارشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۱۷ - Jun 8, 2005
با تصويب اساسنامه شوراي عالي فناوري اطلاعات
متولي IT كشور تعيين شد
004098.jpg
گروه انفورماتيك: در اجراي مواد ۳ و ۴ قانون وظايف و اختيارات وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات، اساسنامه شوراي عالي فناوري اطلاعات در واپسين روزهاي كار دولت فعلي به تصويب هيأت وزيران رسيد.
به گزارش روابط عمومي «وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات» ، هدف از تشكيل شوراي عالي فناوري اطلاعات، سياستگزاري و تدوين راهبردهاي ملي در قلمرو فناوري اطلاعات، تدوين برنامه هاي ميان مدت و بلندمدت براي توسعه پژوهش هاي بنيادي و كاربردي و نيز گسترش كاربري فناوري اطلاعات و ارتباطات در كشور است.
بنابر اين گزارش، از وظايفي كه براي اين شورا منظور شده مي توان به تدوين اهداف كلان و راهبردي، سياستگذاري، تدوين مقررات و آيين نامه ها و اجراي برنامه هاي پژوهشي و همچنين زمينه سازي براي همكاري بين المللي در اين بخش اشاره كرد.
اين گزارش صريحاً قيد كرده است: رئيس جمهوري رياست شوراي عالي فناوري اطلاعات را بر عهده دارد و وزراي ارتباطات و فناوري اطلاعات، علوم، تحقيقات و فناوري، بازرگاني، صنايع و معادن، دفاع، آموزش و پرورش، بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و نيز رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي ساير اعضا را تشكيل مي دهند.
اين گزارش مي افزايد: مصوبات شوراي عالي فناوري اطلاعات پس از تأييد رئيس جمهوري، توسط وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات ابلاغ مي شود و وي مسئول نظارت بر حسن اجراي آن است. دبيرخانه شوراي عالي فناوري اطلاعات در محل وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات تشكيل شده و دبير آن به پيشنهاد وزير ICT و با حكم رئيس جمهوري منصوب مي شود.
اين گزارش به صورت شفاف بيان داشت: با تصويب اين اساسنامه تمام اركان مربوط به مديريت، سياستگزاري برنامه ريزي و اجرا نهايي شده و ابهامي كه در مورد نحوه تحول فناوري اطلاعات مطرح مي شد، برطرف مي شود.
ضمناً با توجه به ماده ۱۴ قانون وظايف و اختيارات وزارت ICT، مبني بر لغو كليه قوانين و مقررات مغاير با اين قانون، در آخرين جلسه شوراي عالي انقلاب فرهنگي مقرر شد تا در مصوبه شوراي عالي اطلاع رساني تجديد نظر صورت گرفته و اموري كه در شوراي ياد شده (فناوري اطلاعات) ديده شده از وظايف شوراي عالي اطلاع رساني حذف شده و اين شورا عمدتاً به مسائل فرهنگي اطلاع رساني بپردازد.
اين در حالي است كه معاون فني دبيرخانه شوراي عالي اطلاع رساني در گفت وگو با خبرنگار همشهري در پي تصويب اساسنامه شوراي عالي فناوري اطلاعات و روشن تر شدن وظايف اين دو شورا، با بيان مطلب فوق، گفت: كماكان به كار خود ادامه مي دهيم و تنها ، عملكرد شوراي عالي اطلاع رساني كمي متفاوت از گذشته خواهد بود.
مهندس خسرو سلجوقي با ابراز خرسندي از تصويب اساسنامه و تشكيل شوراي عالي فناوري اطلاعات افزود: اميدواريم اين اتفاق بتواند راهكاري براي حل مشكلات فعلي در حوزه IT باشد.وي در پاسخ به اين سؤال كه با تصويب اين قانون تكليف شوراي عالي اطلاع رساني در سرپرستي IT چه مي شود و آيا به حركت ادامه مي دهد اظهار داشت: طبق مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي وظايف دو شورا در راهبري IT تقسيم شده و شوراي عالي فناوري اطلاعات بخش سخت افزاري حوزه IT و شوراي عالي اطلاع رساني بخش محتوايي، نرم افزاري و فرهنگي را به عهده خواهد داشت.
اما با توجه به شرايط به وجود آمده در بحث  تولي گري كه طبق اساسنامه تصويبي توسط هيأت وزيران، رسماً به شوراي عالي فناوري اطلاعات واگذار شده است، هنوز ابهاماتي وجود دارد كه نظر دو تن از مسئولين حوزه IT را در اين باره جويا شديم كه در پي مي آيد: رئيس هيأت مديره مخابرات ايران در گفت وگو با خبرنگار همشهري در خصوص تأثيرات و تبعات تشكيل شوراي عالي فناوري اطلاعات در حوزه IT اظهار داشت: قاعدتاً به لحاظ اهميت موضوع اين شورا در شرايط فعلي مي تواند واحدهاي غيرمتمركز اعم از شوراها و دستگاه هاي مختلف را كه هماهنگي چنداني ندارند، دور هم جمع كرده و فعاليت هاي آنها را جهت دار كند.
مهندس مسعود مقدس در ادامه افزود: طبق وظايف و اهداف اين شورا، راهبردهاي مناسب و سياست هاي كلان IT در كشور توسط آن تدوين و اجرا مي شود.
وي تأكيد كرد: به هر حال بايد از موازي كاري ها وپراكندي در تولي گري IT پرهيز كرد كه اين اساسنامه طبق قانون وظايف و اختيارات وزارت ICT به صورت شفاف مسئله را روشن كرده است.
مقدسي افزود: IT يك مقوله فرابخشي است و دستگاه هاي مختلف همگي در جهت توسعه آن فعاليت كرده و نتايج مثبتي هم تاكنون دربرداشته است، اما طي جلسات اين شورا در آينده وظايف شوراهاي مختلف روشن تر و مسيرها مجزا خواهد شد، زيرا دوباره كاري سبب اتلاف انرژي و سرمايه هاي ملي و مانع توسعه IT در كشور است.
وي تصريح كرد: البته با توجه به نزديك شدن به زمان انتخابات و پايان يافتن مهلت دولت فعلي پيش بيني آينده با ساز و كار دولت جديد مشكل است و تنها مي توان با تكيه بر اساسنامه تصويبي، چارچوب هاي كار را مشخص كرد و تعريف  فعاليت ها و تعيين تكليف  بخش ها را بايد به آينده واگذار كرد، ولي طبيعتاً بخشي از مسئوليت دبيرخانه شوراي عالي اطلاع رساني حذف مي شود. همچنين رئيس دانشكده كامپيوتر دانشگاه صنعتي شريف در گفت وگو با همشهري در اين خصوص گفت: طبق تجربه همواره درگير بودن دستگاه هاي مختلف در يك مورد به خصوص و ايجاد رقابت بين آنها، صرف نظر از اتلاف انرژي، موازي كاري و صرف زمان بسيار، نتيجه بهتري به همراه داشته است، كه اين مسأله در حوزه IT نيز صادق است.
مهندس باقري در ادامه افزود: IT مسأله اي فرابخشي است، اما نبايد تعدد آرا و برخوردهاي سليقه اي باعث شود كه هر كس به عنوان متخصص مطرح شده و به نفع خود جهت گيري كند.
وي با اشاره به وجود شوراهاي متعدد در زمينه هاي گوناگون يا يك زمينه به خصوص تصريح كرد: بايد تلاش كنيم در يك دور تسلسل باطل نيافتيم و نهايتاً نتيجه كار مشخص باشد و جهت گيري ها باز و شفاف صورت بگيرد، اين كه شوراهاي بسياري تشكيل شوند و بعد از اتلاف زمان و سرمايه در نهايت به يك شوراي عالي واحد تبديل شده تا آن متولي اصلي باشد، تنها چاره كار نيست.
مهندس باقري تأكيد كرد: مسأله مهم برنامه ريزي درست در سطح كلان، بهره گيري صحيح از ذات تكنولوژي و انتقال دانش و تربيت نيروي متخصص به جاي استفاده از ظواهر فناوري به عنوان تيتري زيبا و ساماندهي وضعيت IT در آينده بر اساس جمعيت و نيروي انساني است.
وي افزود: بايد با هماهنگي در حوزه IT، تضادها و موازي كاري ها كنار گذاشته شود و نوع گردش اطلاعات بين جمعيت به روز تعريف شده و سازوكار اجرايي در آينده و نوع دسترسي به ICTدرستي تعيين شود.

افزايش خريد  آنلاين
گروه انفورماتيك: كارشناسان مي  گويند بازار خريد   آنلاين به سرعت در حال گسترش است و انتظار مي  رود ظرف دو سال آينده حجم بسيار بالايي از خريد و فروش  ها به صورت آنلاين صورت گيرد.در بريتانيا كارشناسان پيش  بيني كرده  اند تا سال ۲۰۱۰ خريد آنلاين حدود ۳۲۰ درصد افزايش يابد.به گزارش ايلنا درحال حاضر در اين كشور ۷ درصد فعاليت  هاي خرده فروشي به صورت آنلاين انجام مي  شود و انتظار مي  رود اين رقم تا سال ۲۰۱۰ به ۲۰ درصد برسد، تا سال ۲۰۱۰ حدود ۳۶ ميليون بريتانيايي ساليانه ۶۰ ميليارد پوند از طريق اينترنت خريد خواهند كرد. مهمترين عاملي كه باعث گسترش بازار آنلاين خواهد شد تمايل كاربران به يافتن محصولاتي با قيمت مناسب است و از آنجايي كه دسترسي آنلاين به محصولات شركت  هاي مختلف در زمان اندكي ميسر است كاربران مي  توانند در زمان كوتاهي مناسب  ترين محصول دلخواه را به لحاظ قيمت انتخاب كنند. طبق آمار اعلام شده درحال حاضر سايت  هاي Amazon , Comet , e-Bay به ترتيب در صدر جدول بزرگترين خرده فروشان آنلاين قرار دارند.

هكرها
سايت ام اس ان هك شد
ايرنا: سايت پر كاربر «ام اس ان» شركت مايكروسافت در كشور كره جنوبي از چند روز قبل توسط هكرها مورد حمله قرار گرفته و كارشناسان به تازگي و با تاخيري چند روزه از اين موضوع آگاه شده اند.
به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، هكرها با نفوذ به نگارش ويژه كشور كره جنوبي از سايت «ام اس ان» شركت مايكروسافتي( www.msn.co.kr)يك نرم افزار مخرب را در اين سايت نصب كرده كه كلمات عبور برخي كاربران را سرقت مي كرده است.«مايكروسافت» اعلام كرد كه اين شركت هم اكنون سايت «ام اس ان» را پاكسازي كرده و نرم افزار مخرب مذكور را از آن حذف كرده است.
به گفته مقامات «مايكروسافت» ، يك شركت ديگر كه وظيفه اداره وب سايت كره اي «ام اس ان» را بر عهده داشته در امر اصلاح حفره هاي امنيتي نرم افزارهاي مورد استفاده خود كوتاهي كرده و رايانه هاي مركزي خود را در برابر حملات هكرها، آسيب پذير رها كرده است. كارشناسان شركت ارائه دهنده خدمات امنيتي «وب سنس» روز يك شنبه هفته گذشته در خلال بررسي عادي بيش از ۲۵۰ميليون سايت اينترنتي كه معمولا از سوي اين شركت صورت مي گيرد، به هك شدن سايت «ام اس ان» پي برده اند. شركت «وب سنس» تا اواسط روز سه شنبه هفته گذشته نيز نتوانست مقامات مايكروسافت را از بروز مشكل مذكور آگاه كند اما پس از آگاه شدن مايكروسافت در اين روز، نرم افزار رباينده اسم رمزهاي كاربران از وب سايت «ام اس ان» حذف شد. نرم افزار مخرب مذكور كلمات عبور كاربراني را كه تلاش مي كرده اند به بازي اينترنتي محبوب «لاين ايج» دسترسي پيدا كنند، مي ربوده و خوشبختانه كلمات عبور حساس تر كاربران مورد دستبرد قرار نگرفته است.
شركت «مايكروسافت» اعلام كرد كه در حمله اخير، كاربران نگارشهاي به زبان انگليسي از سايت «ام اس ان» مورد تهديد قرار نگرفته اند.

موتور جستجو
ابزار جديد گوگل
گروه انفورماتيك: گوگل اعلام كرد ابزار جديد اين شركت كه كمك بسيار زيادي به سرعت جستجو مي كند در حال آزمايش است و نسخه Beta آن فعال شده است.
اين ابزار كه Site map نامگذاري شده براي مديريت سايت هاست و در سايت هاي يك صفحه اي و چند صفحه اي مورد استفاده قرار مي گيرد و به صورت رايگان است.
اين ابزار به مديران سايت ها اجازه مي دهد كه يك فايل با فرمت خاص Site map روي سرور Web خود قرار دهند و با اين كار جستجوكنندگان مي توانند مشاهده كنند كه چه صفحاتي روي سايت موجود است و چه صفحاتي تغيير پيدا كرده اند.با توجه به اعلام شركت گوگل، مديران فايل ها مي بايست يك فايل XML توليد كرده و بر روي سرور Web خود قرار دهند. براي اين منظور نرم افزار python 22 يا نسخه جديدتر آن مورد نياز است.

استفاده از رايانه سريع براي كاوش در مغز انسان
موسسه فدرال فناوري لوزان سوييس مي كوشد با استفاده از يكي از سريع ترين رايانه هاي جهان، جهش تازه اي در تحقيقات خود براي راه يافتن به اسرار مغز انسان ايجاد كند. اين رايانه «بلو جين» نام دارد و طراحي خاص، آن را به يكي از سريعترين ابر رايانه هاي موجود تبديل كرده است. بلوجين، حجمي معادل تقريبا چهار يخچال بزرگ را اشغال مي كند و حداكثر سرعت پردازش آن در حدي است كه مي تواند در هر ثانيه، حداقل ۸/۲۲تريليون محاسبه رياضي انجام دهد.

نظارت بر عملكرد كودكان در حين استفاده از اينترنت
مقامات برخي از ايالات آمريكا در صدد هستند تا نحوه نظارت بر عملكرد كودكان در حين استفاده از اينترنت در كتابخانه هاي اين كشور را تغيير دهند.اساس طرح جديد نظارت نفر به نفر بر عملكرد كودكان در حين استفاده از وب متوقف شده و در عوض تمامي كتابخانه ها موظف به نصب نرم افزارهاي فيلتر كننده خواهند بود كه مانع نمايش سايت هاي نامناسب مي شوند.مقامات پليس در اين ايالات همچنين اعلام كرده اند تمامي والديني كه خواستار توقف استفاده كودكان خود از اينترنت در كتابخانه ها هستند مي توانند با تكميل فرم ويژه اي جلوي اين كار را بگيرند.

نرم افزار
نرم افزار تصحيح و نمره دهي به مقاله دانشجويان
گروه انفورماتيك: يك متخصص اسكاتلندي، نرم افزاري را طراحي كرد كه قادر است مقالاتي را كه دانشجويان به عنوان تكاليف درسي تهيه كرده اند از حيث محتوا و شيوه نگارش مورد بررسي قرار داده و به آنها نمره دهد.
به گفته دكتر «جيمز كريستي» از دانشگاه «رابرت گوردون» در شهر آبردين در اسكاتلند، اين نرم افزار كه در حال حاضر مي تواند اوراق دانشجويان سال اول در رشته هايي نظير تاريخ و جغرافيا را تصحيح كند، در پنج سال آينده در همه دانشگاه ها و در رشته هاي مختلف به كار گرفته خواهد شد.
به گزارش ايرنا از لندن تهيه كننده اين نرم افزار گفت كه ابداع وي در مورد مقالاتي كه داراي داده هاي مربوط به وضع و حال واقع هستند و كمتر به مسائل انتزاعي نظير تأثير آگاهي طبقاتي در جنبش كارگري در انگلستان مي پردازند، بهتر عمل مي كند.
به نوشته روزنامه «گاردين» براي استفاده از اين نرم افزار، مقاله دانشجو به رايانه عرضه مي شود و ضريب نمرات نيز براي دستگاه مشخص مي شود.
نرم افزار عناصري نظير واژگان، طول جملات و استفاده از دستور زبان را در مقاله بررسي كرده و سپس براي نمره دادن به بقيه محتواي مقاله، فرمولي تدوين مي كند. به گفته دكتر كريستي اين نرم افزار قرار نيست جاي استاد را بگيرد، اما مي تواند به استادان و دانشجويان در دوره هاي درسي كمك كند.

امنيت
سرايت مشكلات امنيتي از ويندوز به لينوكس و مكينتاش
گروه انفورماتيك- امين ابراهيمي: يك گروه تحقيقات امنيتي اعلام كرد در حالي كه ويندوز و ساير محصولات مايكروسافت سوژه غالب هكرها قرار گرفته اند ، مهاجمين به طور افزاينده اي درحال مورد هدف قرار دادن ديگر سيستم عامل ها نيز هستند كه در اين ميان مي توان به محصولات شركت هاي اَپِل ، مكينتاش و لينوكس اشاره كرد.
مؤسسه تحقيقات امنيتي سنز طي گزارشي مشكلات موجود در نرم افزار هاي realone realplayer و نيز پخش كننده هاي مولتي مديا در ويندوز ، مكينتاش و لينوكس را جزو ۲۰ خطر مهم در اينترنت در طول چهار ماهه امسال اعلام كرد .
همچنين اين خطر در نرم افزارها آي تون شركت اَپل طي نسخه هاي قبل از ۴.۷.۱ كه در ويندوز و مك اُ اِس اجرا مي شود درست همانند پخش كننده هاي winamp و نيزHelix در لينوكس وجود دارد.به گفته آلن پالر ، مسئول بخش تحقيقات مؤسسه سانز هكر ها بدون آن كه دست از حمله به محصولات مايكروسافت بردارند حمله به باقي محصولات را آغاز كرده اند.تمايل فعلي در بين هكرها پخش ويروس از طريق ايميل ها است كه اين ويروس ها با اجرا كردن نرم افزارهاي مشهور نظير پخش كننده هاي مولتي مديا و موسيقي كه افراد روي كامپيوترهاي خود نصب كرده اند عملي مي شود.
به گفته پالر : «هكر ها به دنبال نرم افزارهاي در حال دانلود توسط كاربر مي گردند . در اين ميان كاربران معمولاً به جاي دانلود كردن برنامه هاي تعميرِ نرم افزارهايي مثل آي تون تصميم به دانلود نسخه جديد آن مي گيرند و بيشترين خطر نيز متوجه استفاده كنندگان از مودم هاي dail-up است كه معمولاً به دنبال حداقل زمان جهت دانلود مي گردند.»
البته در كنار بسياري از نرم افزار هاي پخش كننده مولتي مديا نرم افزار هاي تعميري آنها نيز ارائه مي شود .همچنين اين نرم افزار هاي تعميري براي مؤسسه CAI نيز توليد شده اند كه در اكثر محصولات آن و نيز باقي شركت ها وجود دارد.
اين نرم افزارها براي ويروس ياب هاي سيمان تك و نيز اِف سورس و ترند ميكرو و مك آفي نيز ارائه شده اند.

تلفن
ممنوعيت برنامه ريزي مجدد گوشي تلفن همراه
ايلنا: هر نوع برنامه  ريزي مجدد يا تغيير شماره IMEI گوشي  هاي همراه در بريتانيا ممنوع است. در شهر لندن به طور متوسط روزانه ۳۲۸ گوشي همراه به سرقت مي  رود.
بيشتر اين گوشي  ها از افراد زير ۱۸ سال دزديده مي  شوند، در بريتانيا سرقت گوشي  هاي همراه به يك معضل جدي مبدل شده و دولت تلاش مي  كند با اتخاذ قوانين شديد تعداد سرقت  هاي خياباني را كاهش دهد.براساس قانون جديد تصويب شده از سوي منابع قانوني اين كشور، برنامه  ريزي مجدد تلفن همراه و استفاده ابزارهاي ويژه اين كار غيرقانوني محسوب مي  شود و افرادي كه دست به چنين اقدامي بزنند به زندان محكوم خواهند شد.
در برنامه  ريزي مجدد گوشي همراه شماره سريال ۱۴ الي ۱۷ رقمي آن كه به شماره IMEI يا شماره شناسايي بين المللي گوشي معروف است، تغيير داده مي  شود تا مجددا مورد استفاده قرار گيرد. درحال حاضر ابزار لازم برنامه  ريزي مجدد گوشي در شبكه اينترنت موجود بوده و گوشي  هايي را كه داراي شماره IMEI باشند مي  توان به وسيله آن دوباره برنامه  ريزي كرد.
از آنجايي كه اين ابزار زمينه سوء استفاده از سازمان تلفن همراه را فراهم مي  كند دولت بريتانيا هر نوع برنامه  ريزي مجدد گوشي ها را ممنوع كرده است.

ايران
طراحي و ساخت دستگاه «چرخ مذاب تحت خلأ بالا»
گروه دانش: به منظور انجماد سريع آلياژهاي فلزي، دستگاه «چرخ مذاب تحت خلأ بالا» با همت پژوهشگران پژوهشكده توسعه تكنولوژي جهاد دانشگاهي طراحي، ساخته و بهره برداري از آن آغاز شد.
به گزارش روابط عمومي جهاد دانشگاهي، دكتر علي جزايري قره باغ عضو هيأت علمي پژوهشكده توسعه تكنولوژي جهاد دانشگاهي با اعلام اين خبر گفت: با ساخت اين دستگاه كه به كوره ذوب القايي مجهز است، نخستين آزمايشگاه انجماد سريع در كشور نيز در اين مركز تحقيقاتي راه اندازي شد.
وي با بيان اين كه دستگاه «چرخ مذاب تحت خلاء بالا» با تلاش پژوهشگران اين مركز و با استفاده از قابليت هاي مجموعه جهاد دانشگاهي واحد صنعتي شريف و داخل كشور ساخته و به بهره برداري رسيد، افزود: اين دستگاه براي تهيه نوارها و تسمه هاي فلزي با ضخامت چند ده ميكرومتر به طور مستقيم و در يك مرحله از مذاب از جمله براي تهيه نوارهاي مغناطيسي نرم آمورف از آلياژهاي پايه كبالت و نيكل و نيز نوارهاي آلياژي با ساختار نانو كريستالي كاربر دارد.
مدير گروه پژوهشي مهندسي متالورژي پژوهشكده توسعه تكنولوژي همچنين درباره خواص محصولات انجماد سريع يافته با اين روش گفت: انجماد سريع تأثيرات قابل ملاحظه اي بر خواص مغناطيسي مورد انتظار از آلياژهاي مغناطيسي نرم مي گذارد.دكتر جزايري افزود: گروه پژوهشي متالورژي در حال حاضر با استفاده از اين دستگاه نوارهاي مغناطيسي نرم  آمورف را در مقياس تحقيقاتي تهيه مي كند.
ساخت كامپوزيت  هاي گچي در دانشگاه اميركبير
گروه دانش:  براي اولين بار در دانشكده مهندسي معدن و متالورژي دانشگاه صنعتي اميركبير كامپوزيت  هاي گچي ساخته شد.
به گزارش روابط عمومي دانشگاه صنعتي اميركبير جمشيد آقازاده عضو هيات علمي دانشكده مهندسي معدن و متالورژ  ي و مجري طرح با اعلام اين خبر افزود: در اين پروژه الياف به صورت فيبرهاي كوچك ۱۲ ميليمتري درآمده و كامپوزيت  هاي گچي با درصدهاي بين ۲ الي ۵ درصد الياف ساخته و تست خمش روي آن انجام شد.
وي گفت: نمونه  هاي كوچكي از كامپوزيت  هاي گچي را با درصدهاي مختلفي از الياف پروبلين و الياف نخ لاستيك ساخته و مقاومت كششي آنها اندازه  گيري شد.
آقازاده در مورد مزيت اين كامپوزيت  ها نسبت به كامپوزيت  هاي گچي ساده گفت: مي  توان با ايجاد حفره  هايي در درون پانل  هاي ساخته شده از جنس اين كامپوزيت  ها هم محلي براي عبور سيم  هاي جريان برق ايجاد كرد و عايق پذيري آنها را افزايش داد.
عضو هيات علمي دانشكده مهندسي معدن دانشگاه اميركبير خاطرنشان ساخت: مقاومت كششي كامپوزيت  هاي گچي با الياف لاستيك نسبت به كاميوزيت  هاي گچي ساده بيش از ۱۲ درصد افزايش يافته است.
وي گفت: وجود اين الياف در درون گچ از گسترش ترك در آن جلوگيري مي  كند.
آقازاده، مورد مصرف كامپوزيت  هاي گچي را در تهيه پانل  هاي پيش ساخته براي ساخت ديوارهاي گچي ذكر كرد و افزود: استفاده از اين پانل  ها سرعت ساخت و سبك  سازي ساختمان و مقاومت سازه را در مقابل نيروي زلزله افزايش مي  دهد.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |