چهارشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۱۷ - Jun 8, 2005
چگونه مي توان اين همه ساده سازي و سهل انگاري را باور كرد؟
تبليغات بي سابقه در نهمين انتخابات رياست جمهوري
تبليغات نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري با فصل هاي پيشين انتخابات در كشور تفاوت هايي دارد، بركاتي دارد و مهم تر از همه بدعت ها و كراماتي را از برخي داوطلبان قبول مسئوليت سكانداري اجرايي كشور به نمايش مي گذارد.
از بركات آن، اين بس كه اكثر داوطلبان بزرگوار بر حقوق شهروندي، اهميت جوانان، نقش زنان، تأمين معيشت عامه، رفع تبعيض و بي عدالتي و بيش و پيش از همه بر ضرورت تغيير سياست هاي كلان گذشته پاي مي فشرند. از بدعت ها اين كه داوطلبان بزرگوار از عملكرد و كارنامه مديريت ملي در عرصه هاي اقتصادي، فرهنگي، سياسي و... دفاع نمي كنند و تقريبا همه عليرغم حضور در لايه هاي بالايي مديريت ملي متأسفانه از آنچه گذشته است، برائت مي جويند و از كرامات اين دوره آن بس كه تقريبا همه داوطلبان بنا دارند در همه عرصه ها و از جمله عرصه هايي كه از حوزه اختيارات قانوني رئيس جمهور خارج است داخل شوند و تغيير دهند و...
و از همه غم انگيزتر آن كه اگر به عنوان يك شهروند عادي و البته خوشبين و خوش باور پاي صحبت هركدام بنشيني پس از چند دقيقه مجاب و مسرور مي شوي كه مسائل كشور اين قدر آسان حل مي شود. آنها در چند دقيقه اثبات مي كنند كه سهل و ارزان مي شود مشكلات عظيم را در يك سال و چهار سال حل كرد؛ مشكلاتي كه عمر آنها به درازاي تاريخ بشر است، فقر، بي عدالتي و...
باور داريم كه مي شود و بايد به مصاف اين مشكلات رفت و به سهم و وسع خود بخشي از آنها را حل و رفع كرد. اما چگونه مي توان اين همه ساده سازي وسهل  انگاري را باور كرد؟
ضرورت اصلاح روند تبليغاتي در صدا و سيما
حذف مناظره تلويزيوني كانديداهاي رياست جمهوري و افزايش حجم برنامه هاي كارشناسي نمايندگان كانديداها دو برنامه اي است كه در اين دوره شاهد آن هستيم.كه به موازات افزايش حجم كلي تبليغات اين رسانه نتوانسته به جايگاه جذابي در بين مردم براي ايجاد هدف اصلي كه حضور حداكثري است دست يابد.
شايد دو دليل عمده را بتوان براي اين عدم توفيق ذكر كرد اولين دليل عدم حضور مجريان مجرب و مسلط به موارد كارشناسي است و دومين دليل خروج برنامه از حالت دفاع از برنامه و نقد برنامه فعلي به جدل و نقد گذشته و عدم توجه به برنامه فعلي است.
كارشناسان معرفي شده از اين نكته غافلند كه مردم همه در همين جامعه بوده و از ريز امور گذشته مطلع هستند و نيازي به جدل آنها ندارند.
حداقل دومورد شفاف را در طول هفته گذشته شاهد بوديم كه كارشناسان به جاي دفاع از برنامه هاي خود به نقد گذشته كانديداهاي ديگر مي پرداختند و فضاي تحليل را به فضاي جدل مبدل كردند.
و حتي در موردي براي تاييد خويش از رهبري نظام كد مي آورند كه عملي ناپسند و مصادره اي نامطلوب بود.
اگر اين روند ادامه پيدا كند قطعا نقش مثبت و هدف اصلي صداوسيما در پشت ابهامات ايجادشده از اين برنامه ها حاصل نخواهد شد.
اما نكته اي هم درمورد گفت وگوي كانديداها قابل توجه است و آنهم غيرنقادانه بودن برنامه هاست. كه برنامه را كاملا مصنوعي و سرد نشان مي دهد.
در فرصت باقيمانده براي ايجاد يك تحول در فضاي انتخاباتي مي توان از مناظره زنده آنهم بين كانديداها و فقط در چارچوب ارايه و نقد برنامه هاي آتي است كه مغفول مانده است.و ديگر اينكه يا از حجم برنامه كارشناسان كاسته شود و يا به سمت برنامه و نقد برنامه كانديداهاي حامي سوق داده شود.
با اين مقدمه به سراغ شعارهاي انتخاباتي كانديداها مي رويم كه با كمي تغيير لحن و واژه يك شكل مشترك بدون ابتكاري جدي دارد. تاكيد بر كليات برنامه بدون اشاره به جزئيات آن و ورود به همه حوزه ها حتي حوزه هاي تخصصي از سوي كانديداها بدون اشراف به اين حوزه تا آنجا شايع و معمول شده كه مردم با نقل اين جمله كه اين حكما تاكنون كجا بوده اند؟ اگر زودتر كشف مي شدند قطعا اينهمه مشكل وجود نداشت.
نكته ديگر اينكه كانديداها در شعارهاي خود به مواردي اشاره مي كنند كه نه محل تامين بودجه آن وجود دارد و نه در محدوده اختيارات رييس جمهور است.
حالا آنها چه منابع مالي جديدي و چه اختيارات كشف نشده اي را سراغ دارند بماند.
ولي نبايد به فكر فردايي باشند كه اين شعارها را مردم در لباس عمل مي خواهند؟

طي اطلاعيه اي
جمعي از علماي قم نامزد اصلح خود را معرفي كردند
مهر: ۲۴ تن از علماي برجسته حوزه علميه قم با صدور اطلاعيه اي حجت الاسلام والمسلمين  هاشمي رفسنجاني را به عنوان كانديداي اصلح به مردم شريف ايران اسلامي معرفي كردند.
متن كامل اطلاعيه منتشره بدين شرح است:
بسم الله الرحمن الرحيم
مردم شريف و بزرگوار ايران اسلامي (دام عزهم)
همانگونه كه مستحضريد، ملت بزرگ و انقلابي ما در آستانه انتخابات نهمين دوره رياست جمهوري قرار دارد در اين ارتباط با توجه به موقعيت خطير كشور و با عنايت به مسئوليت سنگيني كه اصل ۱۱۳ قانون اساسي به عهده رياست جمهور گذاشته و او را بالاترين مقام اجرايي پس از مقام معظم رهبري (مدظله) دانسته است، بر آن شديم بنا بر وظيفه شرعي و به منظور عمل به سفارش بنيانگذار جمهوري اسلامي حضرت امام خميني (رضوان الله عليه) در وصيت نامه سياسي، نكاتي را به طور اختصار با برادران و خواهران در ميان بگذاريم.
۱- در اين مقطع حساس كه تبليغات مسموم و فراگير رسانه هاي استكبار و دشمنان نظام اسلامي با شيوه هاي گوناگون تلاش مي كنند مشاركت عمومي را در انتخابات كمرنگ جلوه داده، همبستگي ملي را دچار آسيب كنند، وظيفه ديني و ملي اقشار مختلف و قوميت هاي پاي بند به نظام اسلامي ايجاب مي كند به طور گسترده در صحنه انتخابات ۲۷ خرداد ۸۴ حضور يابند و با آراء سطح بالاي خود بار ديگر عزت، اقتدار، عزم و اراده ملت رشيد ايران را به جهانيان نشان دهند.
۲- گرچه بسياري از افراد با آگاهي و اطلاع از مساله سياسي و اجتماعي مي توانند خود فرد اصلح را انتخاب نمايند ولي راهنمايي اشخاص دلسوز و صاحب نظر در مسائل روز كمك مي كند تا همگان با بصيرت كامل وظيفه اي كه به عهده دارند انجام داده، ترديد و ابهام احتمالي را كه در اينگونه موارد امري طبيعي است برطرف سازد.
۳- خداوند را سپاسگزاريم كه در ميان چهره هايي كه خود را در معرض انتخاب رياست جمهوري قرار داده اند شخصيت هاي متعهد، درد آشنا و با اخلاصي ديده مي شوند، كه ما ضمن احترام به آنان، پس از ارزيابي همه جوانب حضرت حجت الاسلام والمسلمين  هاشمي رفسنجاني را كه پيش از انقلاب در صف اول مبارزين با نظام جبار ستمشاهي بوده، سالهاي متمادي از عمر خود را با تحمل شكنجه هاي سنگين در زندانهاي طاغوت زمان گذرانده و پس از انقلاب، عضويت در شوراي انقلاب، رياست مجلس شوراي اسلامي، رياست جمهوري، نايب رئيس اول مجلس خبرگان رهبري، رياست مجمع تشخيص مصلحت نظام و جانشيني فرمانده كل قوا را به عهده داشته اند، به عنوان فرد اصلح جهت رياست جمهوري معرفي نموده ، از ملت عزيز و
حق شناس انتظار داريم كه با انتخاب ايشان وظيفه خود را انجام دهند.
در پايان يادآور مي شويم، خواست ملت متدين و علاقمند به نظام اسلامي از دولت آينده اين است: الف: تمام همت خود را در برخورد قاطع با چالش هاي فرهنگي، اخلاقي و اقتصادي، به كار گرفته نگراني افراد مومن به انقلاب و رهبري نظام را برطرف سازد.
ب: با حمايت عملي از اقشار محروم و آسيب پذير براي رفع مشكلات آنان برنامه ريزي نمايد.
ج: استفاده از چهره هاي خوش سابقه، متعهد و پاي بند به ارزش هاي ديني و اخلاقي را سرلوحه كار خود قرار دهد. به اين اميد كه پشتوانه عظيم ملت و نيروهاي مخلص و فداكار را در همه صحنه ها همراه داشته باشد.
د: در همه بخش ها به رهنمودهاي مقام معظم رهبري (دام ظله) مبني بر مبارزه همه جانبه با فقر، تبعيض و فساد اهتمام ويژه داشته، مديريت كشور را براساس خدمت به ملت، پرهيز از تجمل گرائي، گسترش فرهنگ اصيل ديني پايه گذاري كرده، دين خود را به شهداي انقلاب و دفاع مقدس ادا نمايد.
در ذيل اين اطلاعيه اسامي زير به عنوان امضاء كنندگان درج گرديده است:
۱- عبدالله جوادي آملي
۲- سيد ابوالفضل مير محمدي
۳- سيد جعفر كريمي
۴- سيد محمد ابطحي كاشاني
۵- علي اكبر مسعودي خميني
۶- احمد صابري همداني
۷- محمد مومن قمي
۸- محمد حسن قديري
۹- محمد هادي معرفت
۱۰- علي ثابتي همداني
۱۱- حسن تهراني
۱۲- عليرضا الهي قمي
۱۳- علي نيري همداني
۱۴- مرتضي مقتدائي
۱۵- رضا استادي
۱۶- سيد حسن طاهري خرم آبادي
۱۷- سيد عبدالاحد رضوي تويسركاني
۱۸- حسن شريعتي نياسري
۱۹- ابوالقاسم وافي
۲۰- سيد محمد غروي
۲۱- علي نكونام گلپايگاني
۲۲- جواد فاضل
۲۳- محمدرضا فاكر
۲۴- علي مؤمن قمي

آخرين نظرسنجي توسط يكي از
نهادهاي جمهوري اسلامي ايران
يكي از نهادهاي جمهوري اسلامي ايران در آخرين نظرسنجي خود كه در تاريخ هفدهم خردادماه سال جاري در ميان جامعه آماري ۲۴۴۳۵ نفر در سي استان كشور صورت گرفته به شرح ذيل است:
ميزان مشاركت: ۱۸/۶۰ درصد
تعداد جامعه آماري: ۲۴۴۳۵ نفر
ضرورت و اهميت شركت در انتخابات را چه ميزان مي دانيد؟

خيلي زياد: ۱۰۳۵۳ (۳۷/۴۲ درصد) زياد:۶۶۳۸ (۱۷/۲۷ درصد) متوسط:۳۵۷۳ (۶۲/۱۴ درصد) كم:۳۰۷۴ (۵۸/۱۲ درصد) هيچكدام: ۷۹۷ (۲۶/۳ درصد)
درصورت اعلام عدم ضرورت اهميت شركت در انتخابات دليل شما چيست؟
ناكارآمدي سيستم اداري۲۱۳۴ (۷۳/۸ درصد) مشكلات اقتصادي: ۳۸۹۳ (۹۳/۱۵ درصد) مشكلات سياسي: ۱۵۸۵ (۴۹/۶ درصد) هيچكدام:۱۹۷۴۴ (۸۰/۸۰ درصد)
با توجه به شركت شما در انتخابات فرد اول موردنظر شما براي رياست جمهوري كداميك مي باشد؟
004158.jpg
004155.jpg


پيام رئيس جمهوري به همايش زنان كارآفرين
گروه اجتماعي: حجت الاسلام والمسلمين سيد محمد خاتمي رئيس جمهور ديروز طي پيامي به همايش نقش زنان كارآفرين در بازرگاني بر نقش مؤثر زنان و مشاركت فعالشان در همه عرصه ها تأكيد كرد.
در بخشي از اين پيام كه توسط شريعتمداري وزير بازرگاني قرائت شد، آمده است:
هدف اصلي از برگزاري اين همايش ارج نهادن به جايگاه ارزشمند زنان كارآفرين به طور عام و در حوزه بازرگاني كشور به طور خاص و تقدير و تشكر از زحمات آنان مي باشد.در خصوص استعدادها و توانايي هاي زنان در زمينه هاي مختلف حرفه اي، مديريتي و خانه داري حرف هاي گفتني و قابل توجه بسيار است.نتايج بررسي هاي محققان نشان مي دهد طي سال هاي اخير زنان بيش از مردان وارد بازار كار و فعاليت در عرصه هاي مختلف كارآفريني شده اند.اين امر سبب شده تا آنان در زمينه هاي مختلف اقتصادي خانوار، ملي و بين المللي و كارآفريني مسئوليت بيشتري را بر عهده گيرند، مطالعه تاريخ ملل و حتي رجوع به تاريخ كشور خودمان روشن مي سازد كه زنان از ديرباز دوشادوش مردان در صحنه هاي فعاليت اجتماعي نظير كشاورزي و دامپروري در روستاها، صنايع دستي و سنتي و بخش صنعت و آموزش، در امر ساماندهي اقتصاد خانوار و تامين معاش و ديگر ملزومات زندگي و حتي پذيرش پست هاي كليدي و حساس همچون مديريت كه لازمه همه آنها كارآفريني است، مشاركت فعال داشته اند و هرجا كه امكان حضور و بروز استعداد يافته اند، شايستگي هاي والاي خود را بخوبي نشان داده اند.
رئيس جمهوري در بخش ديگري از اين پيام آورده اند: امروز دستگاه مهم بازرگاني و اقتصادي وزارت بازرگاني مي تواند محيط و بستر مناسبي براي فعاليت و رشد و اعتلاي زنان كارآفرين باشد، زيرا توانمندي هاي اقتصادي هر جامعه اي در قالب كيفيت و كميت كالا و خدمات خلق شده در بازارهاي داخلي و خارجي، توسط بخش بازرگاني به نمايش گذاشته مي شود و مطلوب ترين شيوه هاي ارتباط ميان عرضه و تقاضا در سطح ملي را اين بخش تامين مي نمايد.امروز كه وزارت مذكور در حال گذر از شيوه هاي سنتي توليد و پيشرفت و توسعه به سوي شيوه هاي نوين اقتصادي و پيوستن به اقتصاد جهاني است؛ ضرورت حضور و ارتباط نيروهاي فعال و كارآفرين به ويژه زنان با پيكره كاري و اجرايي آن از اهميت و اولويت ويژه اي برخوردار است و من نيز به همه دست اندركاران اين وزارتخانه توصيه مي كنم كه در اين خصوص اهتمام و تلاش بيشتري بكار گيرند و اين حلقه ارتباطي را قوي تر و مستحكم تر نمايند و با طراحي و اجراي برنامه هاي لازم بستر و زمينه را براي حل مشكلات شغلي بانوان مستعد، معرفي الگوهاي موفق زنان كار آفرين، كاهش مراحل اداري تاسيس و اداره شركت هاي توليدي، ايجاد تشكل هاي غيردولتي NGO زنان كارآفرين و حمايت هاي مادي و مالي از آنان، ايجاد كارگاههاي آموزشي خاص زنان و تدابيري از اين قبيل فراهم آورند.

حداد عادل در جمع سفراي كشورهاي اسلامي:
بدون باز شدن گره كور فلسطين
رابطه اسلام و غرب طبيعي نخواهد شد
فارس: رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: فلسطين گره كور رابطه اسلام و غرب است و مادامي كه اين گره كور كه به دست غربي ها ايجاد شده به صورت منطقي گشوده نشود، روابط ميان اسلام و غرب به صورت طبيعي در نخواهد آمد.
غلامعلي حداد عادل رئيس مجلس شوراي اسلامي  روز گذشته در جمع سفراي كشورهاي اسلامي در تالار مشروطه مجلس با اشاره به شانزدهم خرداد ماه سالگرد «انتفاضه» اظهارداشت: اين مسئله كه عده اي به سرزميني بيايند و صاحبان اصلي آن را با ترور، شبيخون ها، توطئه و خريد اراضي از سرزمين خود بيرون كنند و در جايي كه مردم در آن ساكن هستند دولت جديد مصنوعي خلق كنند، حادثه اي بي نظير در تاريخ ديپلماسي جهان است.
وي افزود: غربيها درباره مفاهيمي مانند آزادي، دموكراسي، حقوق بشر و مبارزه با تروريسم، خلع سلاح، تنش زدايي و صلح، شعارهاي مفصل مي دهند و آنها دنيا را از تبليغات درباره اين مفاهيم پر كرده اند اما فلسطين آزمايشگاه تشخيص صحت ادعاهاي غرب است كه همه اين ادعاها در اين آزمايشگاه باطل شده است.
حداد عادل تأكيد كرد: مادامي كه مسلمانان جهان فاجعه فلسطين را پيش چشم دارند، صداقت غربيها را در دعاوي آنان باور نخواهند كرد.
رئيس مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد: مشكل فلسطين مشكل روش نيست بلكه فقدان بينش است، آنچه در فلسطين فراموش شده عدالت است.
مادام كه عدالت مبناي حل و فصل مشكل فلسطين نباشد، مسئله فلسطين حل نخواهد شد و راه حلي كه بر قاعده ظلم استوار شده باشد راه حل دائمي و نهايي نخواهد بود.
حداد عادل يادآور شد: انتفاضه برخاسته از احساس ظلم و درد در درون فلسطين است و زنان و مردان جوان فلسطيني كه شجاعانه به عمليات شهادت طلبانه اقدام مي كنند، ظلم را در تاريخ خانواده و ملت خود با گوشت و پوست خود احساس كرده اند.
وي اضافه كرد: منشا انتفاضه خودآگاهي دردناك عمومي در ميان ملت فلسطين است.
غرب بيهوده تلاش مي كند تا مشكل انتفاضه را با متهم ساختن ديگران حل كند.
ما همه به انتفاضه احترام مي گذاريم و از آن پشتيباني مي كنيم.
وي تأكيد كرد: انتفاضه درختي است كه ريشه در خاك فلسطين دارد.
متهم كردن ايران، حزب الله لبنان و سوريه مشكل فلسطين را حل نمي كند، مشكل فلسطين با برقراري عدالت حل مي شود و اين مهمترين اصلي است كه در تلاشهاي ديپلماتيك فراموش شده است.
وي پرسيد؛ چرا غربيها از كلمه عادلانه در برابر صلح اينقدر وحشت دارند.
چرا دم از صلح مي زنند، اما از صلح عادلانه سخن نمي گويند؟ حداد عادل گفت: غربيها جمهوري اسلامي ايران را متهم به پشتيباني از آرمان فلسطين مي كنند، اما بهتر است از خود بپرسند كه چرا مردم ايران انقلاب كردند و حكومتي مدافع آرمان فلسطين ايجاد كردند، انقلاب اسلامي هم نتيجه ظلم غرب به اين كشور بود.
رئيس مجلس شوراي اسلامي خاطرنشان كرد: در هرجا كه ظلم و بي عدالتي حاكم شود بايد منتظر واكنش ملت ها باشيم.
فرافكني به هيچ وجه جانشين حل مشكل ريشه اي اين ماجرا نخواهد شد.
اين بيماري بايد به صورت بنيادي درمان شود وگرنه رفع عوارض سطحي آن از يك جاي بدن مانع بروز عوارض سخت تر در جاي ديگر بدن نخواهد شد.
بيت المقدس به همه مسلمانان جهان تعلق دارد و همه مسلمانان بايد با نگراني اين موضوع را پيگيري كنند.
حداد عادل گفت: ما به عنوان نمايندگان مردم از دولت خود و وزارت امورخارجه مي خواهيم كه اين مسئله را به عنوان يك مسئله جدي و فوري در دستور كار خود قرار دهد و در كنفرانسي كه به زودي در «يمن» برگزار مي شود، كميته اي براي دفاع از بيت المقدس ايجاد كند تا آن را در عرصه بين المللي مطرح و دنبال نمايد.
وي همچنين از همه كشورهاي اسلامي خواست تا در سراسر جهان، سازمان ملل و در شوراي امنيت از كيان قدس شريف دفاع كنند و اجازه ندهند آتش سوزي ديگري در مسجد الاقصي به صورت وحشتناك تكرار شود.
رئيس مجلس شوراي اسلامي يادآور شد: سازمان كنفرانس اسلامي وجود خود را مرهون بيت المقدس و قدس شريف است كه دائما بايد دفاع از مسجد الاقصي سرلوحه فعاليت هاي سازمان كنفرانس اسلامي باشد.
حداد عادل در پايان سخنان خود با اشاره به تشكيل دبيرخانه دائمي حمايت از انتفاضه فلسطين در مجلس شوراي اسلامي و عضويت دو نماينده مجلس در آن اظهارداشت: ما در مجلس شوراي اسلامي مصمم به دفاع از آزادي فلسطين هستيم.
وي گفت: به زودي يك كنفرانس بين المللي نيز در دفاع از آرمان فلسطين برگزار خواهيم كرد و من قصد دارم با ارسال نامه اي به روساي مجالس كشورهاي اسلامي خطر هجوم صهيونيستها به قدس شريف را به آنان يادآوري كنيم.
وي همچنين گفت: نشانه هاي صبح روشن در افق فلسطين ديده مي شود.
اين نشست بنا به درخواست سفير فلسطين در ايران به مناسبت سالروز «انتفاضه» مردم فلسطين برگزار شد.
پيش از سخنان رئيس مجلس شوراي اسلامي  «صلاح زواوي» سفير فلسطين در ايران طي سخناني با قدرداني از حدادعادل و تجليل از شخصيت ادبي و سياسي وي اظهارداشت: پيامبران ما هرگز ما را به تفرقه دعوت نكرده اند و همه مي دانيم كه دين اسلام براساس تسامح و همزيستي استوار است.
سفير فلسطين در تهران تأكيد كرد: ملت و امت ما همواره با خشونت مخالف بوده و اسلام آن را رد كرده است و ما برپايه صلح زندگي كرده ايم.

تقدير خاتمي  از وزير آموزش  و پرورش 
براي  تلاش  در پيشگيري  از مصرف  مواد مخدر
ايرنا: سيد محمد خاتمي رئيس  جمهوري  در نامه اي  از تلاش  و عملكرد وزير آموزش  وپرورش  و همكاري  وي  در عرصه  پيشگيري  و مبارزه  با مواد مخدر قدرداني  كرد.آموزش  و پرورش  در عرصه  پيشگيري  از موادمخدر برترين  دستگاه  شناخته  شده است .
رئيس  جمهور و رئيس  ستاد مبارزه  با مواد مخدر در اين  تقديرنامه ، خدمت  خالصانه  و تلاش  صادقانه  درراستاي  تحصيل  منافع  جامعه  را ارزشمندترين  امور در دين  اسلام  دانست .
وي  گفت : دستاوردها و توفيقات  به  دست  آمده  در امر مبارزه  با مواد مخدر نمايانگر بروز تحولات  چشمگير در عرصه هاي  مختلف  مبارزه  با اين  پديده  شوم اجتماعي  هستند.
وي  افزود: راه  اندازي  جنبش  فراگير پيشگيري  از اعتياد، مقابله  حرفه اي  با باندهاي  مافيايي  قاچاق  مواد مخدر، توسعه  تعاملات  منطقه اي  و بين المللي  و دهها برنامه  جامع  و كارآمد ديگر از جمله  اين  توفيقات  است .

دبيركل ناتو:
اروپا به حمايت واشنگتن براي معامله با ايران نياز دارد
ايسنا: دبيركل ناتو اظهار داشت: اروپا به حمايت واشنگتن در پروژه هايي مانند اقدام فرانسه، انگليس و آلمان براي رسيدن به توافق با ايران در خصوص برنامه ي هسته اي اش نياز دارد.
ياپ دو هوپ شفر، دبيركل ناتو روز سه شنبه در گفت وگو با روزنامه  اينترنشنال هرالد تريبيون اظهار داشت كه دولت بوش مي خواهد «اروپا را شريكي قوي ببيند.»
همچنين براساس گزارش شبكه خبري دويچه وله، وزير امور خارجه آلمان روز گذشته با همتاي آمريكايي اش درباره ايران بحث و گفت و گو كرد.
اين شبكه خبري آلماني ادامه داد، يوشكا فيشر، وزير امور خارجه آلمان همچنين سه شنبه مذاكراتي را با كاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريكا بر سر روابط فراآتلانتيكي و درخواست عضويت دايم آلمان در شوراي امنيت سازمان ملل داشت.
در ادامه اين گزارش مي خوانيم، برنامه هسته اي ايران، همچنين حمايت از بازسازي عراق نيز در دستور كار فيشر قرار دارد. كمك آلمان به نيروي نظامي و امنيتي عراق از سوي واشنگتن مورد استقبال قرار گرفته است و به گرم شدن روابط دو كشور منجر شده است. حتي سخن از ايجاد فصلي جديد در روابط دو كشور به ميان آمده بود.

استقبال آژانس بين المللي انرژي اتمي
از تمديد تعليق غني سازي اورانيوم
ايرنا: مارك  گوآزدكي  يكي  از دو سخنگوي  آژانس  بين المللي  انرژي  اتمي اعلام  كرد اين  موسسه  بين المللي  از اقدام  ايران  مبني  بر تمديد تعليق  غني سازي  اورانيوم  استقبال  مي كند.وي  گفت : هميشه  گفته ايم  كه  تمديدتعليق  غني سازي  اورانيوم  توسط ايران ، براي  جلب  اعتماد كامل  جامعه  بين المللي اهميت  زيادي  دارد.سخنگوي  آژانس  بين المللي  انرژي  اتمي درباره  اظهارات  اخير جورج  بوش رئيس  جمهوري  آمريكا مبني  بر اينكه  غني سازي  اورانيوم  در سطح  پايين  توسط ايران ، تهديدي  براي  ساخت  سلاح هاي  اتمي نيست  و واشنگتن  مخالفتي  با آن ندارد، گفت : ما درباره  اين  سخنان  تفسير و واكنشي  نداريم .
گوآزدكي  با اشاره  به  ورود روز گذشته  بازرسان  آژانس  بين المللي  انرژي  اتمي به  ايران  نيز گفت : طي  دو سال  گذشته  بازرسان  آژانس  به  طور مرتب  به ايران  سفر كرده  و بازرسي هاي  خود را انجام  داده اند.

روحاني: تنها اسراييل در خاورميانه
زرادخانه عظيم سلاح هاي كشتار جمعي دارد
ايسنا: روحاني در ديدار رئيس امارات متحده  عربي تصريح كرد: كشورهاي منطقه بايد با همكاري و مشاركت، كليه مسايل مربوط به امنيت و ثبات منطقه را حل و فصل كنند.
دكتر حسن روحاني، دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان در ديدار با شيخ خليفه بن زائد آل نهيان، رئيس امارات متحده عربي با اشاره به اهميت روابط ايران و امارات، گسترش روابط در سال هاي اخير را نشانه روابط ممتاز تهران - ابوظبي خواند و گفت: بند هشت قطعنامه ۵۹۸ شوراي امنيت سازمان ملل خواستار ايجاد ترتيبات امنيت منطقه اي توسط كشورهاي منطقه خليج فارس شده است.از نظر ايران امنيت هر يك از كشورهاي حاشيه خليج فارس، امنيت ايران تلقي مي شود و لذا خود كشورهاي منطقه بايد با همكاري و مشاركت، كليه مسايل مربوط به امنيت و ثبات منطقه را حل و فصل كنند.وي سلاح هاي كشتار جمعي را براي جهان بشريت بسيار مخرب توصيف نموده و با اشاره به اينكه ايران قرباني سلاح هاي شيميايي بوده، گفت: اسرائيل تنها رژيم در منطقه  خاورميانه است كه از زرادخانه عظيم كليه سلاح هاي كشتار جمعي برخوردار است. ايران از سال ها قبل مبتكر طرح عاري سازي خليج فارس و خاورميانه از سلاح هاي كشتار جمعي بوده است و معتقد است كشورهاي منطقه با همكاري بين المللي نسبت به عاري سازي خاورميانه از سلاح هاي كشتار جمعي اقدام كنند.
دكتر روحاني نتيجه بازرسي هاي گسترده آژانس را نشانه بارز صلح آميز بودن فعاليت هاي هسته اي ايران دانست و تصريح كرد كه سلاح  هسته اي در راهبرد دفاعي - امنيتي ايران هيچ گاه جايي نداشته و در آينده هم جايي نخواهد داشت. وي آمادگي ايران براي رفع هر گونه نگراني امنيتي با كشورهاي منطقه را اعلام نمود.در اين ديدار دو طرف درمورد كليات يك توافقنامه امنيتي مشترك در زمينه هاي مبارزه با تروريسم، مواد مخدر و جرايم سازمان يافته توافق كردند.
شيخ خليفه بن زائد، رئيس امارات متحده هم در اين ديدار روابط دو كشور را بسيار ديرينه خوانده و اظهار اميدواري كرد كه روابط دوستانه دو كشور تعميق و موجب تقويت ثبات و امنيت در منطقه گردد.
رئيس امارات متحده عربي با اشاره به مساله هسته اي ايران، ابراز اميدواري كرد كه ايران و اروپا بتوانند به يك توافق مشترك برسند.وي با ابراز تاسف از اين كه جامعه بين المللي حساسيتي نسبت به زاردخانه هاي سلاح هاي كشتار جمعي اسرائيل نشان نمي دهد، گفت: ايران از نظر صنعت، كشور با سابقه و توانمندي است و امارات مايل به توسعه همكاري هاي دو كشور در همه زمينه هاست.
ديدار روحاني و وزير امورخارجه امارات
شيخ حمدان بن زائد آل نهيان، معاون نخست وزير و وزير امور خارجه امارات در ديدار با دكتر روحاني، دبير شوراي عالي امنيت ملي با تأكيد بر اهميت روابط دو كشور، درمورد تقويت همكاري هاي دوجانبه، منطقه اي و بين المللي اعلام آمادگي كرد.
وي با ابراز خرسندي از آزادي لنجهاي توقيف شده دو كشور همزمان با مذاكرات دبير شوراي عالي امنيت ملي در ابوظبي گفت: ايران همسايه ما بوده، هست و خواهد بود و لذا امارات علاقه مند به حفظ روابط حسن همجواري است.
وزير خارجه امارات عربي متحده با ابراز نگراني در مورد آينده ثبات و امنيت در منطقه، خواستار رايزني دو كشور در مسايل منطقه همچون  آينده عراق شد.
معاون نخست وزير امارات با اشاره به اهميت روابط اقتصادي دو كشور، موضوع انتقال گاز ايران به امارات عربي متحده را از موارد مهم همكاريهاي استراتژيك اقتصادي دانسته و براي حضور امارات در پروژه هاي انتقال گاز ايران اعلام آمادگي كرد.
وي از بهره مندي كشورهاي منطقه از تكنولوژي صلح آميز هسته اي حمايت نموده و گفت: كشورهاي اسلامي منطقه نيز بايد بتوانند از مزاياي تكنولوژي هسته اي همچون ساير كشورها استفاده كنند.
دكتر روحاني، دبير شوراي عالي امنيت ملي نيز در اين ديدار با اشاره به توافق با رئيس امارات عربي متحده درمورد امضا يك توافقنامه امنيتي بين تهران - ابوظبي در مقابله با تروريسم، جنايات سازمان يافته و قاچاق مواد مخدر گفت: دو كشور نبايد به كشور يا كشورهاي ثالث اجازه دخالت در روابط دو جانبه بدهند.

دو توصيه خيلي جدي
علي اكبر اشعري
داوطلبان محترم انتخابات رياست جمهوري!
هرچه به روز اخذ راي نزديك تر مي شويم، حساسيتهاي تبليغاتي بيشتر مي شود. ممكن است كساني به نام شما كارهايي بكنند كه خودتان هم با آن موافق نباشيد. مثلا پوستري به نام شما حاوي حمايت برخي از بزرگان چاپ كنند در حالي كه اصل ماجرا نه مورد تاييد شماست و نه آن بزرگي كه نامش در كنار شما آمده. البته مشكل اصلي از بي نظارتي دستگاه هاي مسئول بر چاپ اينگونه تبليغات است.
كساني را به عنوان نماينده خود به ميزگردهاي رسانه اي يا اين طرف و آن طرف بفرستيد كه بتوانند مثل خودتان حرف بزنند، استدلال كنند و موضع گيري نمايند. هر خطايي از نمايندگانتان، نزد مردم به حساب شما گذاشته مي شود.

اخبار كوتاه
سفير چين در ايران در ديدار با بروجردي اعلام كرد:
موافقت چين با عضويت ايران در سازمان همكاري هاي شانگ هاي
فارس: سفير جمهوري خلق چين از موافقت اين كشور با عضويت ايران بعنوان ناظر در سازمان همكاري هاي شانگ هاي خبر داد.
سفير جمهوري خلق چين در ايران با بروجردي رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي ديدار كرد.
در اين ديدار علاء الدين بروجردي ضمن تشكر و قدرداني از تصميمات اخير دولت چين در ارتباط با عضويت ايران بعنوان ناظر در سازمان  همكاري هاي شانگ هاي و نيز معرفي كشورمان بعنوان متصدي مطلوب براي جهانگردان چيني گسترش و تعميق هر چه بيشتر مناسبات با جمهوري خلق چين را از سياست هاي اصولي دولت جمهوري اسلامي ايران و مورد حمايت همه جانبه مجلس شوراي اسلامي توصيف كرد.
رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس همچنين ضمن تاكيد بر ضرورت رايزني ها و تبادل نظر ميان مقامات دو كشور براي گسترش هر چه بيشتر روابط دوجانبه بويژه بهره برداري از ظرفيت هاي كلان اقتصادي دو كشور فضاي موجود در مناسبات فيمابين را براي تقويت همكاري هاي همه جانبه از هر جهت آماده اعلام كرد.
بروجردي در ادامه با اشاره به مذاكرات حساس ايران با سه كشور اروپايي در خصوص فعاليت هاي هسته اي صلح آميز كشورمان بر تلاش هاي ايران بمنظور جلب اعتماد جهاني و فراهم ساختن زمينه براي تداوم فعاليت هاي مشروع و قانوني خود در زمينه استفاده از انرژي هسته اي براي مقاصد صلح جويانه تاكيد كرد.
وي همچنين با خاطرنشان ساختن ضرورت تحول در ساختار سازمان ملل متحد و شوراي امنيت، مهمترين ضعف اين سازمان را استفاده ابزاري امريكا از اين نهاد بين المللي خواند و بر ضرورت استقلال و اقتدار اين سازمان به نحوي كه تامين كننده منافع همه كشورهاي عضو بويژه كشورهاي كوچك باشد، تاكيد كرد.
در اين ديدار سفير چين نيز با اظهار خرسندي از سير صعودي و روند رو به توسعه مناسبات مستحكم دو كشور در سال هاي اخير اراده جدي مقامات كشور متبوعش مبني بر تداوم همكاري هاي نزديك با جمهوري اسلامي ايران در زمينه هاي مختلف را مورد تاكيد قرار داد.
وي در ادامه ضمن تاكيد بر موضع حمايتي چين از فعاليت هاي هسته اي صلح آميز ايران ديدگاه دو كشور را در خصوص اصلاح و تغيير در ساختار سازمان ملل متحد نزديك به يكديگر و يكسان خواند و تصريح كرد: جمهوري اسلامي ايران و جمهوري خلق چين معتقدند اصلاح ساختار سازمان ملل بايد كارايي و نفوذ اين نهاد را ارتقاء  بخشيده و در راستاي مصالح كشورهاي درحال توسعه و كوچك عضو اين نهاد بين المللي باشد.
سفير جمهوري خلق چين همچنين اظهار داشت: دولت چين جمهوري اسلامي ايران را بعنوان يك مقصد مطلوب براي جهانگردان اين كشور به تصويب رسانده است.
ديدار وزير دفاع نيجريه از نمايشگاه توانمندي هاي وزارت دفاع
مهر: محمد ربيع كوانكواسو كه در راس يك هيات دفاعي در تهران بسر مي برد با حضور در نمايشگاه توانمنديهاي وزارت دفاع از نزديك با پيشرفت هاي صنايع دفاعي كشورمان آشنا شد.
وزير دفاع نيجريه و هيات همراه با حضور در بخش هاي مجتمع صنايع زرهي سازمان صنايع دفاع و با ارايه توضيحات لازم ازسوي كارشناسان مربوطه از نزديك در جريان روند طراحي و توليد تجهيزات زرهي پيشرفته شامل انواع تانك، نفربر و توپ خودكششي در اين مجتمع قرار گرفت.
در ادامه اين بازديد، هيات دفاعي نيجريه با حضور در صنايع خودرويي و كارخانجات هواپيماسازي، بالگردسازي و مهمات سازي وزارت دفاع در جريان چگونگي توليد انواع هواپيما، بالگرد و مهمات قرار گرفت.
وزير دفاع نيجريه همچنين با حضور در مقبره شهداي گمنام به مقام شامخ شهداي انقلاب اسلامي و دفاع مقدس اداي احترام كرد.
سخنگوي قوه قضائيه:
پرونده متخلفين انتخابات در دادسرا در حال رسيدگي است
فارس: سخنگوي قوه قضائيه تعداد شكايات انجام گرفته درمورد تخلفات انتخاباتي را ۸ مورد عنوان كرد و گفت: پرونده افراد متخلف در دادسرا به نحو مناسبي در حال رسيدگي است.
جمال كريمي راد روز گذشته در نشست خبري خود با خبرنگاران، تعداد شكايات انجام گرفته در مورد تخلفات انتخاباتي را ۸ مورد عنوان كرد و گفت: ۸ پرونده در دادسرا تشكيل شده كه دادسرا به نحو مناسبي پيگير اين پرونده ها است و تا قبل از برگزاري انتخابات نمي توانيم نام و موضوع شكايات را اعلام كنيم.
وي اظهار داشت: برخي از اين پرونده ها مربوط به كانديداها و برخي نيز مربوط به طرفداران آنها است كه بعضا در سخنراني هاي خود رعايت قانون را نكرده اند.
سخنگوي قوه قضائيه خاطرنشان كرد: شكايات انجام گرفته عليه كانديداها بوده و اينگونه نبوده كه كانديدايي عليه كانديداي ديگر شكايت كرده باشد.
خبرنگاري از وي پرسيد آيا كانديداهايي كه مرتكب تخلف شده اند در تبليغات خود سوء استفاده از اموال دولتي كرده اند، كه وي در پاسخ گفت: به نحوي اين گونه است.
يكي ديگر از خبرنگاران در ادامه اين سئوال پرسيد چنانچه فرد مذكور مرتكب تخلف شده رئيس جمهور آينده شود آنوقت رسيدگي به پرونده وي چه وضعيتي پيدا خواهد كرد، كريمي راد در پاسخ گفت: در هر حال رسيدگي مي كنيم.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |