چهارشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۱۷ - Jun 8, 2005
گزارش همشهري از حجم تشكيلات دولت در كشورهاي مختلف
هند بزرگترين و سوييس كوچكترين دولت
گروه اقتصادي: با نزديك شدن زمان انتخابات، يكي از شعارهاي مشترك تمام نامزدهاي رياست جمهوري كوچك كردن حجم دولت است كه نمونه بارز كوچك سازي را مي توان در تعداد وزارتخانه ها مشاهده كرد.
گزارش خبرنگار ما حاكي است كه مطالعات صورت گرفته در بين ۱۷۸ كشور جهان، نشان مي دهد كه ميانگين تعداد وزارتخانه هاي كشورهاي مختلف ۴/۱۷ است.اين در حالي است كه تعداد وزارتخانه ها در اين كشورها از ۷ تا ۳۹ وزارتخانه در تغيير است.
براساس اين گزارش، كشور سوئيس با ۷ وزارتخانه كمترين وزارتخانه ها را در بين ۱۷۸ كشور جهان داراست و اين در حالي است كه هند با ۳۹ وزارتخانه رتبه اول را دارد.
اين گزارش همچنين حاكي است كه كشورهاي مصر و اندونزي به ترتيب با ۳۲ و ۳۱ وزارتخانه در زمره كشورهايي قرار دارند كه داراي بيشترين وزارتخانه هستند.
جالب توجه است كه چين با وجود اينكه پرجمعيت ترين كشور جهان است، داراي ۲۹ وزارتخانه مي باشد.
بنا بر اين گزارش، در حال حاضر كشورمان داراي ۲۰ وزارتخانه است كه به اين ترتيب در حدود ۲ تا ۳ وزارتخانه از ميانگين جهاني بالاتر است.
البته اين در حالي است كه تعداد وزارتخانه ها در كشورهاي توسعه يافته بسيار كمتر از كشورهاي در حال توسعه است. لذا اگر بخواهيم وضعيت كشورمان را با كشورهاي توسعه يافته بسنجيم، بايد گفت تعداد وزارتخانه ها در ايران بسيار بيشتر از كشورهاي توسعه يافته است. مطالعات صورت گرفته در سازمان مديريت و برنامه ريزي، حاكي از آن است كه ۷۳ درصد كشورهاي جهان داراي وزارتخانه هايي با تعداد كمتر از ۲۰ عدد مي باشند و اين در حالي است كه در ۷۵ درصد كشورها تعداد وزارتخانه ها بين ۱۱ الي ۲۲ عدد در تغيير است.براساس اين گزارش، سازمان مديريت و برنامه ريزي كار تدوين لايحه تشكيلات كلان دولت را به اتمام رسانده است و اين لايحه قرار است به  زودي تقديم مجلس شود.
يكي از اهداف اصلي تدوين اين لايحه، كوچك كردن حجم دولت است و براساس لايحه مذكور ادغام هاي وسيعي در سازمان ها و وزارتخانه هاي دولتي صورت خواهد گرفت كه بر اين اساس، قرار است تمام معاونت ها و سازمان هايي كه زير نظر رئيس جمهور هستند، حذف شوند و همگي در قالب ۱۹ وزارتخانه درآيند.
ادغام وزارتخانه هاي نفت و نيرو، تعاون و كار و صنايع و بازرگاني ازجمله مهمترين اقداماتي است كه در اين لايحه مد نظر قرار گرفته است. صاحب نظران اقتصادي پايان عمر هر دولتي را بهترين زمان براي تغييراتي در اين سطح ارزيابي مي كنند كه متأسفانه به  نظر مي رسد دولت فعلي در اين زمينه ناموفق بوده است.

كسري بودجه عملياتي در سال ۸۳
بيش از ۴۰ هزار ميليارد ريال بوده است
004095.jpg
گروه اقتصادي: بانك مركزي با انتشار گزارش روند اقتصادي كشور در سال ۸۳ كسري بودجه عملياتي اين سال را ۴۰ هزار و ۸۵۳ ميليارد ريال اعلام كرد.
به گزارش خبرنگار ما براساس گزارش آماري منتشرشده از سوي بانك مركزي كل درآمدهاي دولت در سال گذشته معادل ۲۵۱ هزار و ۶۶۸ ميليارد ريال بوده كه نسبت به سال ،۸۳ ۳/۲۸ درصد افزايش داشته است.
از مجموع درآمدهاي دولت مبلغ ۸ هزار و ۴۲۱ ميليارد ريال از محل ماليات تامين شده كه نسبت به سال ۸۲ معادل ۳۰ درصد افزايش داشته است و بخش ديگر از درآمدهاي دولت از محل ساير درآمدها تامين شده كه اين ميزان نيز نسبت به سال قبل ۶/۲۷ درصد رشد داشته است.
در اين گزارش هزينه هاي جاري دولت در سال ۸۳ معادل ۳۸۰ هزار ميليارد ريال اعلام شده كه نسبت به سال قبل ۶/۲۸ درصد رشد داشته است.
تراز عملياتي دولت در اين سال براساس گزارش بانك مركزي ۱۲۸ هزار و ۳۳۵ ميليارد ريال كسري داشته است.
اين ميزان كسري تراز پرداخت ها و كسري بودجه بيش از ۴۰ هزار ميليارد ريال از عوامل اصلي رشد تورم و بي ثباتي اقتصادي كشور است كه با ايجاد مانع در راه سرمايه گذاري به بيكاري دامن مي زند.
در گزارش بانك مركزي كل درآمدهاي دولت از محل واگذاري دارايي هاي سرمايه اي به ۱۵۱ هزار و ۴۱۳ ميليارد ريال رسيد و معادل ۳/۱۷ درصد نسبت به سال قبل افزايش داشته است.
بخش عمده اين درآمدها ناشي از صادرات نفت بوده است كه براساس اين گزارش درآمدهاي نفتي كشور در اين سال با ۴/۱۷ درصد رشد به ۱۵۰ هزار و ۴۱۳ ميليارد ريال رسيد. كل بودجه عمراني دولت در سال گذشته تحت عنوان تملك دارايي هاي سرمايه اي ۸/۴ درصد رشد كرده و به ۶۳ هزار و ۹۳۰ ميليارد ريال رسيد.
در اين گزارش نرخ تورم در سال ۸۳ معادل ۲/۱۵ درصد اعلام شده كه متوسط آن در طول برنامه سوم معادل ۹/۱۵ درصد پيش بيني شده بود و ميزان تورم سال ۸۳ در برنامه سوم معادل ۱۳ درصد تعيين شده بود كه تورم سال ۸۳ ، ۲/۲ درصد بيش از پيش بيني برنامه بوده است.
اگرچه نرخ تورم در طول برنامه سوم به نحو قابل قبولي كنترل شد ولي به هدف تعيين شده در بودجه نرسيده است و همچنان به عنوان يك مشكل بزرگ در اقتصاد ايران و به دليل بي انضباطي مالي و كسري بودجه مزمن ادامه دارد.
تسهيلات حساب ذخيره ارزي
بر اساس گزارش بانك مركزي در سال ۸۳ به طرح هاي مصوب از محل حساب ذخيره ارزي معادل ۲ هزار و ۲۰۲ ميليون دلار تسهيلات اختصاص يافت كه قراردادهاي تامين مالي از اين محل براي صنعت ۲ هزار و ۵۸۳ دلار و ۴ ميليون دلار براي بخش كشاورزي در اين سال قطعي شد. كل تسهيلات قطعي شده از اين حساب كه بخشي نيز مربوط به سال هاي قبل بوده به ۲ هزار و ۵۸۷ ميليون دلار رسيد.
بدهي هاي خارجي
در گزارش بانك مركزي كل بدهي هاي كشور در سال ۸۳ معادل ۱۵ هزار و ۶۶۵ ميليون دلار اعلام شده كه ۹ هزار و ۸۷ ميليون دلار بدهي هاي كوتاه مدت و ۶ هزار و ۵۷۸ ميليون دلار بدهي هاي ميان مدت و بلندمدت بوده است.
در اين گزارش، سررسيد بدهي هاي خارجي كشور در سال جاري نيز معادل يك ميليارد و ۲۷۶ ميليون دلار اعلام شده است.

خودروسازان ايراني شديداً از سوي دولت حمايت مي شوند
مهر: واحد اطلاعات اقتصادي اكونوميست در گزارشي به بررسي وضعيت راه و ترابري، خودروسازي، راه آهن، بنادر و فرودگاه هاي ايران پرداخته است.
هم اكنون ۲/۴ ميليون ايراني داراي خودرو هستند و اين در حالي است كه در دو دهه اخير ايران شاهد افزايش شديد تعداد وسايل نقليه بوده است.
اين گزارش همچنين مي افزايد: در حالي كه در سال ۱۹۹۰ تعداد خودروهاي سنگين و نيمه سنگين در ايران فقط ۸ هزار بود اين رقم تاسال ۱۹۹۶ به ۷۰۰ هزار خودرو رسيد.
۸۰ درصد خودروهاي جديد درايران خودروهاي شخصي هستند.گسترش سريع تعداد وسايل نقليه در ايران باعث بروز مشكلاتي همچون افزايش بي سابقه مصرف سوخت، ترافيك شديد جاده ها و شهرها، و آلودگي شهرهاي بزرگ شده است. توليدات نفتي در ايران، شديداً يارانه اي هستند و جزو ارزانترين توليدات نفتي در سطح جهان به حساب مي آيند.

مأموريت هاي ۱۱گانه وزارت انرژي
مهر: سازمان مديريت و برنامه ريزي تنظيم سياست ها و خط مشي ها و برنامه هاي بخش انرژي را اولين بخش ماموريت ها و اختيارات ۱۱گانه وزارت انرژي تعيين كرده است.
تهيه و تدوين ضوابط و الگوهاي مصرف انرژي در كشور و برنامه ريزي و نظارت بر تغيير ساختار مصرف انرژي و همچنين بررسي، شناسايي و صيانت از ذخاير نفت و گاز كشور و تلاش در جهت توسعه آنها تدابير دوم و سوم در نظر گرفته شده براي وزارت انرژي ازسوي سازمان مديريت و برنامه ريزي است.
يك مقام مسئول كه نخواست نامش فاش شود، افزود: بهره برداري صحيح از منابع نفت و گاز را از ديگر وظايف و ماموريت هاي وزارتخانه امور انرژي در سال هاي آينده اعلام كرد و ادامه داد: همچنين در گزارش سازمان مديريت و برنامه ريزي بر توسعه صنعت نفت و تلاش در جهت افزايش سهم فرآورده هاي نفتي با ارزش افزوده بيشتر در هنگام تشكيل وزارت امور انرژي تاكيد شده است.
وي  نگه داري و اداره تأسيسات دولتي نفت، گاز و پتروشيمي و ايجاد توسعه و بهره برداري از نيروگاه هاي اتمي و زمينه سازي براي استفاده از انرژي اتمي با مقاصد صلح آميز را تدابير ششم و هفتم در نظر گرفته شده از سوي سازمان مديريت و برنامه ريزي براي وزارت امور انرژي عنوان كرد.
در صورت تصويب نهايي تعيين مأموريت ها و اختيارات وزارت انرژي از سوي دولت، برنامه ريزي براي توليد و تامين برق مورد نياز كشور با مشاركت بخش غير دولتي بايد مورد تاكيد اين وزارتخانه باشد.

با تحولات هفته هاي اخير اميد به قطعي شدن قرارداد
صادرات گاز ايران به هند افزايش يافت
گروه اقتصادي: درحالي كه ماني شانكار آيار در سفر به پاكستان در مذاكرات خود با مقامات اين كشور از گام هاي مثبتي به سوي عملياتي شدن خط لوله صادرات گاز ايران به هند از طريق پاكستان خبر داده است، برخي منابع خبري اين كشور از آغاز مطالعات جامع ارزش اقتصادي و فني اين طرح خبر داده اند.به گزارش خبرنگار ما اگرچه هنوز برخي منابع از مخالفت آمريكا با اجرايي شدن اين طرح خبر مي دهند، ولي مقامات هند ازجمله ماني شانكار آيار وزير نفت اين كشور هرگونه فشار از سوي آمريكا براي عدم اجراي اين طرح را رد كرد. وزير نفت هند علاوه بر اين مذاكرات خود را در پاكستان بسيار موفقيت آميز خوانده و آن را نقطه عطفي در روابط دو كشور تلقي كرده است.وي پيش از سفر پاكستان در دهلي نو با مقامات شركت ملي صادرات گاز كشورمان در زمينه اين طرح مذاكرات مفصلي انجام داد.پس از انجام مذاكرات دهلي نو وزير نفت هند اعلام كرده بود كه گام هاي مثبتي در جهت اجرايي شدن اين طرح برداشته شده و با دست پر عازم اسلام آباد خواهد شد.اظهار اميدواري وزير نفت هند پس از مذاكرات با هيأت ايراني در حالي صورت گرفته كه اكثر منابع مهم ترين مانع اجراي طرح را اختلاف نظر ايران و هند بر سر قيمت گاز صادراتي و منابع تأمين هزينه هاي اجراي اين خط لوله اعلام كرده بودند.پيش از سفر هيأت ايراني يك مقام ايراني اعلام كرده بود كه ايران آمادگي دارد تا ۶۰ درصد هزينه اجراي عمليات خط لوله ۲ هزار و ۷۰۰ كيلومتري صادرات گاز به هند را پرداخت كند. هزينه اجراي اين طرح بيش از ۴ ميليارد دلار برآورد مي شود.اگرچه هنوز جزئيات توافق هاي هيأت ايراني و مقامات هندي مشخص نشده است ولي ديروز ركن الدين جوادي مديرعامل شركت ملي صادرات گاز ايران اعلام كرد كه قرارداد هند و ايران به زودي نهايي خواهد شد.وي بدون اشاره به جزئيات اين قرارداد و توافق هاي به عمل آمده از احتمال امضاي قرارداد در سفر هفته آينده وزير نفت هند به تهران خبر داده است.وي در گفت وگو با فارس در عين حال هيچ توضيحي در زمينه قيمت گاز صادراتي و منابع تأمين هزينه هاي اجراي طرح نكرده است.
صادرات گاز به زيان ايران است
بسياري از منابع خارجي نهايي شدن احتمال اين قرارداد را يك پيروزي براي ايران قلمداد كرده و تأكيد مي كنند، توافق هاي ايران، هند و پاكستان براي اجراي طرح بزرگ صادرات گاز درحالي صورت مي گيرد كه آمريكا با اين طرح مخالفت كرده است. اين مسئله زماني قوت گرفت كه كاندوليزا رايس وزير خارجه آمريكا در ماه هاي اخير در سفري به پاكستان و هند با مقامات اين كشور مذاكره كرد.اگرچه مقامات دو كشور هرگونه مذاكره در زمينه خط لوله صادرات گاز ايران را رد كردند و از مخالفت آمريكا با اين طرح سخني به ميان نمي آورند ولي اكثر منابع خارجي بر مخالفت آمريكا با اين طرح تأكيد كرده اند.اين تحولات درحالي صورت مي گيرد كه برخي كارشناسان اقتصادي و نمايندگان عضو كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي صادرات گاز ايران به خارج را مخالف منافع ملي اعلام مي كنند.
اين مخالفان با استناد به كاهش ميزان برداشت كشور از حوزه هاي نفتي تأكيد مي كنند كه منابع گاز كشور براي افزايش برداشت از حوزه هاي نفتي بايد به چاه هاي نفت تزريق شود.در اين زمينه، كمال دانشيار رئيس كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي تأكيد مي كند كه عدم برنامه ريزي براي تزريق گاز به حوزه هاي نفتي و انجام نشدن مطالعات ضروري براي بررسي حوزه هاي نفتي و تدوين رفتار اين منابع براي برنامه ريزي تزريق گاز موجب شده تا مسئله صادرات گاز از جايگاه بااهميت تري برخوردار شود.

گفت وگوي امروز
نظام بانكي تسهيلات لازم براي اجراي مصوبات
كميسيون تنظيم بازار ميوه را نمي پردازد

گروه اقتصادي: طي سال هاي گذشته، نوسانات قيمت و عرضه ميوه و مركبات در فصول مختلف سال باعث ضرر و زيان توليد كنندگان و مصرف كنندگان اين محصولات شده است. چندي پيش وزارت بازرگاني طرح جامع تنظيم بازار ميوه و مركبات را به منظور جلوگيري از تكرار تجربيات تلخ سال هاي گذشته ارائه كرده اما ظاهراً هنوز اين طرح تا مرحله اجرا فاصله زيادي دارد.
با حسن يونس سينكي معاون بازرگاني داخلي وزارت بازرگاني پيرامون اين طرح و روند اجراي آن گفت و گو كرده ايم.
***
* طرح جامع تنظيم بازار ميوه و مركبات چه اهدافي را دنبال مي كند؟
- براساس طرح جامع تنظيم بازار ميوه و مركبات در اسفندماه سال گذشته در دو موضوع توليد و توزيع به تصويب كميسيون تنظيم بازار رسيده است در موضوع توليد مقرر شده تا در ۱۰۰ مركز توليد ميوه مركبات كشور مراكز نگه داري، سردخانه و انبارهاي مناسبي احداث شود كه بتوان با اين كار در دفاع از توليد ضمن كاهش ضايعات در مواقع نياز نيز نسبت به خروج ميوه و مركبات ذخيره شده از مراكز نگه داري و عرضه آن در بازار اقدام كرد. مقرر شد تا كل اين فرآيند توسط بخش خصوصي اجرا شود.
در حوزه توزيع نيز در ۵۰ شهر بزرگ كشور يعني ۳۰ مركز استان و ۲۰ شهر بالاي يكصدهزار نفر جمعيت پيش بيني راه اندازي مكاني مانند غرفه هاي ميادين ميوه و تره بار شهرداري تهران را طراحي كرده ايم و براين اساس احداث ۱۰ هزار و ۷۰۰ غرفه كه صرفاً به تشكل هاي توليدي و كشاورزي، نهادهاي عمومي مانند شهرداري ها و بخش خصوصي واگذار مي شود مد نظر قرار گرفته و دولت تحت هيچ شرايطي در اين موضوع دخالت نخواهد كرد.
* تسهيلات مورد نياز اجرايي اين طرح و مشكلات اجرايي آن كدام است؟
- اجراي اين طرح در بخش توليد نيازمند ۷۰ ميليارد تومان تسهيلات بانكي است و در بخش توزيع نيز براي اجرايي شدن طرح مذكور بايد ۲۱۴ ميليارد تومان تسهيلات تأمين شود. متأسفانه در تأمين اين تسهيلات با مشكل مواجه شده ايم و نظام بانكي اين گونه تكاليف كه براساس مصوبات كميسيون تنظيم بازار براي بانك ها ايجاد مي شود مورد پذيرش نيست و آنها معتقدند بايد در چارچوب ساز و كارهاي سيستم بانكي تسهيلات مذكور به تصويب رسيده و اجرايي شود اما هنوز خبري از تأمين اين تسهيلات در سيستم بانكي نيست.
* ديدگاه سيستم بانكي براي تخصيص تسهيلات اجراي اين طرح چيست؟
- يكي از مشكلات بانك ها در تخصيص اين تسهيلات موضوع نرخ سود تسهيلات اجراي طرح جامع تنظيم بازار ميوه و مركبات مي باشد. سيستم بانكي معتقد است اين مصوبه نمي تواند براي بانك ها در زمينه كاهش نرخ سود تسهيلات بانكي كه در اختيار شوراي پول و اعتبار است تعيين تكليف كند، در اين طرح مصوب شده بود تا تسهيلات مذكور با نرخ كارمزد كشاورزي تخصيص يابد كه اين موضوع با مخالفت بانك ها روبرو شد گر چه با اجرايي شدن يكسان سازي نرخ سود تسهيلات بانكي اين مشكل حل خواهد شد اما تاكنون اين موضوع يكي از مشكلات اجراي طرح مذكور است.
* با توجه به سرمازدگي روزهاي نخست سال جاري آيا مي توان اميدوار بود كه در روزهاي پاياني سال مشكلات سال گذشته تكرار نشود؟
- وزارتخانه هاي بازرگاني و جهاد كشاورزي همه تلاش خود را به كار گرفته اند تا اين طرح ها اجرايي شود اما متأسفانه طرح هاي ارائه شده با مشكلات قانوني مواجه شده است.
* با اين روند امكان اجرايي شدن اين طرح قبل از پايان دوره دولت فعلي تا چه حد است؟
- حتماً به اجرايي شدن طرح مذكور قبل از پايان دوره دولت كنوني اميدوار هستيم و سعي مي كنيم با رفع موانع موجود و با توجه به ضرورت و تأكيدهاي موجود براي تنظيم بازار ميوه و مركبات اين طرح را بزودي اجرايي كنيم تا منافع توليد كنندگان و مصرف كنندگان ميوه و مركبات تأمين شود. براي تأمين تسهيلات اجراي اين طرح نيز اخيراً طي مذاكراتي با سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور به دنبال پيدا كردن پايگاه قانوني هستيم تا هرچه سريعتر نحوه تنظيم اين تسهيلات به شكلي قانونمند مشخص شده و اعتبار مورد نياز اجراي آن فراهم شود.

قيمت طلا و ارز
نوع فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۱۱۷۰۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۹۴۷۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۹۰۰۰۰
ربع بهار آزادي ۳۱۵۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۹۳۲۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۸۹۹۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۹۷۰
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۱۱۰۴۳


اقتصادي
اجتماعي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |