شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۲۵ - Jun 18, 2005
حضرت امير المؤمنين علي (ع): فرزندم! شخص عاقل ناگزير بايد در كار خود بيانديشد، و زبان خود را نگاه دارد، و مردم زمان خود را بشناسد.
«امالي» طوسي ۱ / ۱۴۶
امروز با حافظ
ساقي كجاست گو سبب انتظار چيست
خوش تر ز عيش و صحبت و باغ و بهار چيست
كس را وقوف نيست كه انجام كار چيست
هر وقت خوش كه دست دهد مغتنم شمار
بزرگداشت عزت الله انتظامي برگزار مي شود
همزمان با هشتاد و يكمين سالگرد تولد عزت الله انتظامي و با نمايش فيلم هاي ناصرالدين شاه آكتور سينما به كارگرداني محسن مخملباف و صادق كرده به كارگرداني ناصر تقوايي، بزرگداشت اين بازيگر ۳۱ خرداد ماه در باشگاه فيلم موزه سينما برگزار مي شود.
به گزارش ايسنا، عزت الله انتظامي، معروف به آقاي بازيگر، در كارنامه فعاليت بازيگري اش از سال ۴۸ تا ۸۴ تقريبا در فعاليت ۳۶ ساله خود در عرصه سينما با كارگردانان مطرحي همچون داريوش مهرجويي در فيلمهاي «گاو» و «آقاي هالو» ، با ناصر تقوايي در «صادق كرده» ، علي حاتمي  در «حاجي واشنگتن» - پرويز كيمياوي در «ملكوت» ، رخشان بني اعتماد در «روسري آبي» و اخيرا در «حكم» مسعود كيميايي و «ستاره ها» فريدون جيراني همكاري داشته است.
«صادق كرده» ناصر تقوايي توليد شده در سال ۵۱ درباره ، «صادق» معروف به «صادق كرده» است كه بعد از قتل همسرش توسط يكي از رانندگان كاميون براي گرفتن انتقام از قاتل همسرش كشتار رانندگان كاميون را آغاز مي كند.در اين فيلم علاوه بر عزت الله انتظامي كه نقش سرگرد و پليس را دارد، سعيد راد و محمدعلي كشاورز، به ايفاي نقش مي پردازند.به گزارش ايسنا، ناصرالدين شاه آكتور سينما ساخته شده در سال ۷۱ به نويسندگي و كارگرداني محسن مخملباف، درباره ميرزا ابراهيم خان عكاس باشي است كه در فكر ازدواج با «آتيه» است.
او به دستور شاه قاجار همراه او به فرنگ مي رود، در فرنگ با شاه قاجار و ميرزا ابراهيم خان با سينما توگراف آشنا و دلبسته  آن مي شوند، به دستور شاه قاجار وسايل سينماتوگراف وارد دربار ايران مي شود و به اين ترتيب سرنوشت سينماي ايران رقم مي خورد.
بزرگداشت عزت الله انتظامي چندي قبل در جشن تنديس حافظ نيز برگزار شد.
در ادامه برنامه هاي باشگاه فيلم در تاريخ ۲۸ و ۲۹ خرداد ماه به ترتيب فيلمهاي «كنار رودخانه» عليرضا اميني و موهبت الهي نيك هالم به نمايش در خواهد آمد.

جشنواره فيلم مسكو فردا آغاز مي شود
هر ساله، اواخر ماه ژوئن (خرداد) در شهر مسكوي كشور روسيه يكي از بزرگترين رويدادهاي هنري جهان در شرق اروپا برگزار مي شود.
بنا به گزارش ايسنا امسال از يكشنبه ۲۹ خرداد ماه تا ۷ تير ماه بيست و هفتمين دوره جشنواره فيلم مسكو در كشور روسيه برگزار مي شود.
جشنواره فيلم مسكو، جزو معدود فستيوال هاي درجه  الف جهان محسوب مي شود و در دو بخش اصلي و غيررقابتي به نمايش فيلم هاي برگزيده خود مي پردازد.اين جشنواره در بخش هاي مختلف از جمله بهترين فيلم، بهترين كارگردان و بهترين بازيگر مرد و زن به برگزيدگانش جايزه مي دهد.
حضور سينماي ايران
در جشنواره فيلم مسكو
سينماي ايران همواره حضوري جدي در اين رخداد بزرگ هنري جهان داشته است و در سالهاي اخير در تركيب داوري جشنواره نيز كارگردانان ايراني حضور داشته اند و بزرگداشت هايي از سينماگران ايراني به عمل آمده است.بنابراين گزارش در ۶ سال اخير سينماي ايران با فيلم هاي آرزوهاي زمين ۱۳۷۹ به كارگرداني وحيد موسائيان در جشنواره فيلم مسكو حضور داشته است كه اين فيلم موفق به دريافت جايزه از جشنواره فوق الذكر گرديد. در اين دوره رخشان بني اعتماد در تركيب هيات داوران حاضر بود.
در سال ۱۳۸۰ فيلم زير پوست شهر به كارگرداني رخشان بني اعتماد جايزه ويژه هيات داوران را بدست آورد. در آن سال برنامه ويژه اي در بزرگداشت خانواده مخملباف در جشنواره مسكو برگزار شده بود.
در سال ۸۱ فيلم هاي «يك روز بيشتر» و «رأي مخفي» به كارگرداني بابك پيامي در جشنواره فيلم مسكو به نمايش درآمدند و برنامه اي براي گراميداشت اين كارگردان برگزار شد.
در سال ۸۲ فيلم «رقص در غبار» (اولين ساخته اصغر فرهادي)، در بخش مسابقه و فيلم هاي زندان زنان منيژه حكمت و طلاي سرخ (جعفر پناهي) در بخش هاي غير رقابتي حاضر بودند كه فرامرز قريبيان به خاطر ايفاي نقش در فيلم رقص در غبار جايزه بهترين بازيگر مرد جشنواره را از آن خود ساخت.

بررسي تاريخ عكاسي در مركز بين المللي عكس در نيويورك
مركز بين الملل عكس در نيويورك در سه نمايشگاه عكاسي به تاريخ اين هنر پرداخته است.به گزارش منابع خبري اينترنتي، اولين نمايشگاه آمريكا جوان: سبك داگر سوت ورت و هاوس نام دارد. در اين بخش آثار آلبرت سندز سوت ورت (۱۸۹۴-۱۸۱۱) و جوسيه جانسون هاوس (۱۹۰۱-۱۸۰۸)، عكاسان آمريكايي به نمايش گذارده شد.
اين دو عكاس با استفاده از تكنيك داگر، ژانر پرتره را به يك سطح نخبه گرا رساندند.
دومين نمايشگاه كتاب باز: كتاب هاي عكاسي از سال ۱۸۷۸ تاكنون به مجموعه اي از كتاب هاي عكس تاريخ عكاسي مي پردازد.
اين نمايشگاه شامل كتاب هايي است كه از پايان قرن ۱۹ تاكنون منتشر شده و در آنها آثاري از آثار ال ليسيتسكي، والتر ايوانز، روبرت فرانك و بسياري ديگر به چاپ رسيده است.اين بخش از اهميت زيادي برخوردار است چرا كه سطح كتاب عكاسي را تا يك فرم هنري بالا مي برد.
نمايشگاه آخر من را فراموش نكن: عكس و خاطره نام دارد.اين بخش كيفيت بنيادي عكاسي را نشان مي دهد و نقش اين هنر در ارتباط دادن گذشته به حال بسيار حايز اهميت است.اين بخش نقش احساسي عكاسي را در طول تاريخ نشان داده است.

پاسخ به پرسش پزشكي
تورم شكم
دكتر روزنفلد در پاسخ به اين سئوال كه تورم شكم علائم چه بيماري هايي است گفته است: مشكلات روده ها و احتمالاً تومور، سنگ كيسه صفرا، جمع شدن مايعات ناشي از بيماري قلبي، بيماري كليه و كبد يا پرخوري مداوم. اين مشكل بايد بي درنگ به اطلاع دكتر برسد.

برگي از تاريخ
قتل عام كرماني ها و خارج ساختن ۲۰ هزار جفت چشم از مردان اين شهر
۱۸ ژوئن (روزي چون امروز) در طول تاريخ شاهد رويدادهاي مهمي بود كه برخي از آنها از اين قرارند: در سال ۲۳۲ ميلادي جنگ ايران و روم در كاپادوكيه (تركيه امروز) آغاز شد. فرماندهي ارتش ايران را در اين جنگ اردشير پاپكان (ساساني) برعهده داشت. در سال ۱۴۲۹ فرانسويان به هدايت دختر جواني به نام ژاندارك بر ارتش انگلستان به فرماندهي ژنرال سالزبوري كه فرانسه را مورد حمله قرار داده بود پيروز شدند و انگليسي ها با تحمل پنج هزار كشته عقب نشيني كردند. اين جنگ را مردم غيرنظامي فرانسه بردند. درسال ۱۲۸۷ هجري (۲۷ خرداد) بازار تهران در اعتراض به استبداد محمدعلي شاه قاجار تعطيل شد و مردم در ميدان بهارستان جمع شدند. اين وضعيت تا تيرماه و به توپ بسته شدن عمارت مجلس هر روز به چشم مي خورد. در سال ۱۳۱۴ه .ش. براي دومين بار از زمان روي كار آمدن دودمان پهلوي كلاه كارمندان عوض شد. طبق بخشنامه اي كه در اين روز در ايران به ادارات دولتي و سازمانهاي ديگر ابلاغ شد، از آن پس كارمندان دولت و مرداني كه به سازمان هاي دولتي مراجعه مي كردند بايد كلاه شاپو برسر مي گذاشتند. در سال ۱۹۳۹ به كار بردن گيوتين براي اعدام (گردن زده شدن) در فرانسه، پس از يك قرن و نيم ممنوع شد. اين وسيله براي اعدام سريع و بدون درد در جريان انقلاب فرانسه ساخته شده بود. در سال ۱۹۴۵ نخستين عمل پيوند كليه درشهر شيكاگو آمريكا انجام گرفت و به تدريج عموميت يافت. در سال ۱۳۵۳ (۲۷ خرداد) سناتور عباس مسعودي مؤسس روزنامه اطلاعات در ۷۳ سالگي در دفتر كار خود در ساختمان مؤسسه اطلاعات پس از اين كه شنيد تيراژ روزنامه اش پس از دو برابر كردن نرخ تكفروشي آن شديداً پايين آمده است از فرط اندوه سكته كرد و درگذشت. در سال ۱۹۸۲ ريگان رئيس جمهوري وقت آمريكا در نطق خود در سازمان ملل از شوروي به عنوان «امپراتوري شر» نام برد.
و اينك برگي از تاريخ: فاجعه كرمان در سال ۱۷۹۴ ميلادي روي داد. محاصره شهر كرمان (كه به خانواده زند وفادار مانده بود) توسط نيروهاي آغامحمدخان قاجار بيش از يك ماه به طول انجاميد. وي كه مدعي سلطنت ايران بود [در آن زمان هنوز تاجگذاري نكرده بود] پس از سقوط شهر، دستور درآوردن ۲۰ هزار جفت چشم از مردان و قتل چهار هزار نفر ديگر و فروش اسيران به بردگي و تخريب كرمان را صادر كرد. چنين فاجعه بشري كه نهايت قساوت و وحشي گري بود در ايامي روي داد كه انقلاب فرانسه به سراسر اروپا گسترش مي يافت و به همراه آن منشور حقوق بشر. ناپلئون به عنوان ژنرال انقلاب گام به ميدان گذارده و خواستار گسترش انقلاب با زور شمشير در سراسر اروپا و قطع استعمار انگلستان در شرق شده بود. همه جا صحبت از عقايد منتسكيو و جان لاك بود. در آمريكا، سه سال از تصويب اصلاحيه هاي قانون اساسي اين فدراسيون كه حقوق انسان از جمله حق حمل اسلحه را تضمين كرده اند، مي گذشت. در آلمان، فردريك شيلر رعايت حقوق و حيثيت انسان را توصيه مي كرد. در اروپا بردگي لغو و مقررات تثبيت قيمت ها به اجرا در مي آمد و...
نظر به اين كه حكومت ايران از آن پس تا سال ۱۹۲۵ در دست قاجارها بود و در دوران پهلوي هم عمدتاً رجال عهد قاجار بر سر كار بودند به مصيبتي كه بر كرمانيان وارد آمد آن طور كه بايد، توجه نشد. اگر چنين فاجعه اي در كشوري ديگر صورت گرفته بود آن را در تقويم هاي عمومي ذكر مي كردند، هر سال يادآور مي شدند و دست كم در شهر و ايالت مربوط روز بزرگداشت مقتولين تعيين و تعطيل عمومي اعلام مي شد. كرمان، شهر باستاني چند هزار ساله ايران كه اردشير پاپكان به آن عشق مي ورزيد و پيش از بركناري اشكانيان در نظر داشت كه آن را پايتخت ايران كند، سال ها پس از فاجعه آغامحمدخان، نوسازي شد.

تازه هاي دنياي رسانه ها
نظرات و كارهاي «آلوارو كونهال»
«آلوارو كونهال» نويسنده و انديشمند پرتغالي هفته پيش در ۹۱ سالگي درگذشت و به اين مناسبت چهارشنبه گذشته در كشور پرتغال عزاي عمومي اعلام شده بود. آلوارو يك چپگرا بود و از ۲۴ سالگي تا ۶۱ سالگي، عمر خود را در زندان و يا در مخفيگاه و تبعيد گذرانيد، ولي هيچگاه از مبارزه براي تحقق تساوي انسان ها و تأمين رفاه طبقه زحمتكش دست نكشيده بود. وي در طول زندان و زندگاني زيرزميني، چندين داستان نوشت كه به اسم مستعار انتشار مي يافت و در اين داستان ها عقايد خود را به گونه اي غير مستقيم منعكس مي كرد. آلوارو همچنين انتشار روزنامه «آوانته» را در هر شرايطي كه بود متوقف نساخت. نظاميان چپگراي پرتغال عمدتا تحت تاثير انديشه هاي «آلوارو» در ۲۵ آوريل ۱۹۷۴ بر ضد ديكتاتوري سالازار دست به كودتا زدند و نظام را تغيير دادند و آلوارو را از تبعيد باز گرداندند و ترتيب يك استقبال ميليوني از او را دادند. آلوارو كه تحصيلات دانشگاهي در رشته حقوق داشت تا ۸۰ سالگي دبير اول حزب كمونيست پرتغال بود و سمتي دولتي، جز وزير مشاور بودن را نپذيرفت. او معتقد بود: در جامعه هميشه عده اي خواهند بود كه زيان و گرفتاري هاي خود را نتيجه تصميمات و كارهاي يك مقام دولتي خواهند دانست و در نتيجه از حزب و ايدئولوژي كه اين مقام مبلغ و يا وابسته به آن است رويگردان خواهند شد. آلوارو در نطق خود در كنگره حزب كمونيست پرتغال گفته بود كه تورم پول، پيدايش ثروتمند بادآورده از اين راه و يا فساد اداري و نپوتيسم (پاييدن اقوام و خويشان و دوستان)، عدم رعايت نظامات دولتي (وجود خودسري به ويژه در ادارات دولتي و اعمال آن از سوي برخي مقامات و متنفذان)، عدم امنيت قضايي و ضعف و يا فساد قضات، بي اعتنايي دولت و مقام ها نسبت به گراني و سختي تأمين معيشت، فساد اجتماعي، روز افزوني فقر و بالاخره نارضايي طبقه زحمتكش باعث آماده شدن زمينه براي تغييرات اساسي و حتي عصيان عمومي خواهد شد كه همه اين عوامل را مي توان در چند عبارت خلاصه كرد: گسترش شكاف طبقاتي از هم و پيدايش يك طبقه ثروتمند و ظلم اين طبقه نسبت به ديگران.
آلوارو تنها در دو اتاق زندگي مي كرد، هر چهار سال يك بار لباس تازه مي خريد و يك فرزند دختر داشت. او براي اثبات تز خود در كنگره حزب، از تاريخ ايران مثال آورده و گفته بود: امپراتوري ايران در دهه چهارم قرن هفتم ميلادي، تنها به دليل وجود تضاد طبقاتي و ظلم طبقه اول نسبت به ديگران از پاي درآمد. در آن زمان مردم معمولي ايران مشتاق تغييرات و خواهان رفع تبعيض و رعايت شئون انساني بودند.
نگاهي كوتاه به اينترنت و اهميت روشنگري آن
به مناسبت گذشت يك سال از روزي كه از آموزنده به كارگيري عمومي از اينترنت تقدير شد و جايزه گرفت، رسانه ها به انتشار تفسير و مقاله پرداخته و اينترنت را بزرگترين وسيله انتشار بيان و انديشه، انتقال معلومات و اطلاعات، افشاگري ها، شنيدن صداي ناله و اعتراض ها، جهاني شدن تصوير، صدا و موسيقي و مواصلات بشر خوانده اند كه هركس به آن دسترسي دارد و محدود ساختنش دشوار است.
در اين روز در سال گذشته در شهر هلسينكي رئيس جمهوري فنلاند نخستين جايزه هزاره سوم در تكنولوژي را به «تيم بمرز لي» طراح شبكه شبكه ها (اينترنت) داد. اين جايزه عبارت از يك ميليون و دويست هزار دلار پول نقد، تقديرنامه و مدال و نشان بود. «تيم» كه زاده انگلستان و ساكن بوستون آمريكاست و در انستيتوي تكنولوژي ماساچوست (ام.اي.تي) كار و تدريس مي كند در اين مراسم گفت كه در ايجاد اينترنت دانشمندان متعدد كوشش كرده بودند و هركدام به سهم خود موفق شده بودند و هنر او تنها در اين بود كه دستاورد آنان را در كنار هم قرار داد و اينترنت به وجود آمد كه بزرگترين وسيله ارتباط بشر از آغاز خلقت است. وي گفت كه هدفش از اين كار، خدمت به انسان ها بود كه آسانتر و بهتر و بدون مانع بتوانند باهم تماس بگيرند و از معلومات اطلاعات و اخبار و نيز احساس، انديشه و عواطف يكديگر آگاه شوند كه يك ابزار بزرگ روشنگري است. «تيم» گفت كه بابت اين خدمت خود پولي مطالبه نكرد و اينترنت را وسيله اي همگاني و رايگان اعلام داشت و اگر اين كار را نكرده بود، كمپاني هاي متعدد به وجود مي آمدند و با خريد امتياز اينترنت، استفاده از آن را پولي مي كردند و همگان نمي توانستند به آن دسترسي داشته باشند و در نتيجه اينترنت به موفقيت فعلي نمي رسيد. پول مختصري كه فعلاً شركت هاي خدمات اينترنتي از مشتريان دريافت مي دارند صرفاً به خاطر ارائه خدمات اي ميل، امكان دسترسي به سايت ها و محافظت از عناوين سايت ها است و بابت امتياز اختراع اينترنت، كسي چيزي نمي پردازد و چون جنبه جهاني دارد (محلي نيست) دشوار است كه بشود آن را در چارچوب حوزه قضايي محلي (ملي) قرار داد و محدود ساخت. به كار بردن يك زبان در اينترنت دليل وابسته به آن كشور بودن پيام و سايت نيست. تيم گفت كه خوشحال است مي بيند موتورهاي جستجوي متعدد به وجود آمده اند كه پيام ها را از طريق برنامه هاي خود از سايت ها مي گيرند و به همگان مي رسانند و اين كاري است بسيار بزرگ زيرا كه هر فرد گمنام مي تواند انديشه و نظر خود را جهاني سازد. خريد و فروش و انجام معامله از طريق اينترنت نيز خدمت بزرگي به انسان ها است كه مي توانند كالا و خدمات ارزانتر و بهتر به دست آورند و مؤسساتي كه كارت اعتباري به وجود آورده اند به گسترش تجارت اينترنتي خدمت شايان كرده اند.

«خانه كوچك نمايش»  افتتاح مي شود
«خانه كوچك نمايش» تا پانزده روز ديگر افتتاح مي شود.
امير دژاكام، مدير گروه نمايش دانشگاه هنر و معماري دانشگاه آزاد با بيان اين مطلب به خبرنگار هنري ايسنا، گفت: بخش عمده  كارهاي عمراني خانه كوچك نمايش انجام شده است و فعلا در حال ساخت و ساز سالن انتظار هستيم و خوشبختانه كارهاي استوديوي صدا و اتاق نور هم به پايان رسيده است و در صورتي كه مشكلات اداري پيش نيايد به زودي مراسم افتتاحيه آن را برگزار مي كنيم.
با توجه به نزديكي اين سالن به مجموعه تئاتر شهر و همچنين حرفه اي بودن اين سالن و پلاتو هاي تمرين آن، اميد مي رود كه در خلال آن علاوه بر اجراي مداوم نمايش هاي دانشجويي بتوانيم كارگاه هاي آموزشي، نمايشگاه پوستر و عكسهاي تئاتري و... هم ايجاد كرد. در هر فصل كاري «خانه كوچك» يك كاتالوگ به عنوان شناسنامه  نمايش هاي آن فصل داشته باشيم.

بهارستان
جامعه اي كه ادعاي گرايش به ترقي دارد، بايد با دلسوزي و مراقبت تمام نگران وضع فرهنگي خود باشد.
به دنبال سايه هما - محمدعلي اسلامي ندوشن

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
عادت
روزهاي اول كه اومده بود فكر مي كردند زندگي باهاش شيرينه! اين روزها فكر مي كنند كه ديگه نمي تونند بدون اون زندگي كنند. مادر خونه موقع رفتن و اومدنش بدرقه اش مي كنه و وقتي به خونه مي ياد كلي بهش مي رسند. با اينكه جدايي ازش براشون خيلي سخته اما مي دونند كه دير يا زود روزجدايي فراخواهد رسيد و مجبورند ازش دل بكنند، هردوشون اين را قبول كرده بودند كه مرد در پايان مأموريتش بايد ماشين اداره را تحويل بدهد.
آرين دخت فرنادپور

گشتي در دنياي خبرها
جمع آوري سطل ها و نيمكت هاي خورشيدي
لندن: قرار بود با اجراي يك پروژه ۳۰۰ هزار دلاري، تعدادي سطل زباله و نيمكت متحرك در برابر يك تالار موسيقي در شهر كمبريج انگليس نصب شود كه با انرژي خورشيدي كار كنند، اما تنها سه ساعت پس از گشايش اين پروژه، مجريان مجبور به جمع آوري سطل ها و نيمكت ها شدند. علت جمع آوري اين تجهيزات اين بود كه آنها با وجود مجهز بودن به حس گرهاي ويژه، در طول اين سه ساعت، چند بار به هم و به عابران پياده برخورد كردند.
كمبود گاو در فيليپين
مانيل: كشور فيليپين با كمبود گاو مواجه شده است. در حال حاضر ۱۲ ميليون دانش آموز فيليپيني با سوء تغذيه مواجه هستند و براي تأمين شير مورد نياز آنها حداقل به ۱۲ هزار رأس گاو ديگر نياز است. براساس آمار منتشر شده ۲/۲ ميليون نفر از دانش آموزان فيليپيني از كمبود وزن و ۸۶/۲ ميليون نفر آنها از كوتاهي قد رنج مي برند. رئيس جمهور فيليپين در اين مورد گفته است: ما بايد هر روز به تغذيه ۳۰۰ هزار نفر دانش آموز بپردازيم كه براي اين كار به ۶۰ هزار ليتر شير نياز داريم كه ۴۰ درصد آن از دام هاي داخل فيليپين تأمين خواهد شد.
رزماري و جلوگيري از سرطان
نيويورك: پختن گوشت در حرارت بسيار بالا باعث ايجاد مواد سرطان زا داخل آن مي شود اما دانشمندان اخيراً اعلام كرده اند در صورت افزودن عصاره رزماري به گوشت مي توان از به وجود آمدن اين مواد سرطان زا جلوگيري كرد. دانشمندان همچنين مي گويند، جدا كردن چربي و پوست از گوشت پيش از پخت آن و همچنين پشت و رو كردن آن در حين پخت، از به وجود آمدن اين مواد جلوگيري مي كند.
نويسنده آتش، آتش زد
شيكاگو: نويسنده مشترك كتابي كه به شرح وقايع آتش سوزي مدرسه مذهبي شيكاگو پرداخته بود به جرم آتش زدن يك مدرسه ديگر توسط پليس دستگير شد. در اين كتاب شرح وقايع آتش سوزي سال ۱۹۵۸ آمده است كه در جريان آن ۹۵ دانش آموز و معلم جان خود را از دست دادند. جالب اينكه نوشته هاي اين كتاب باعث شد تا تحول عظيمي در حوزه استانداردهاي امنيتي در ساختمانهاي آمريكا به وجود آيد. اما اين مرد كه ناچار شده بود به عنوان سرايدار در يك ساختمان مشغول كار شود، چند روز پيش به اتهام ايجاد آتش سوزي عمدي در آن ساختمان بازداشت شد. اين مرد پيش تر به عنوان آتشنشان خدمت مي كرد اما از سال ۲۰۰۳ كار خود را از دست داده بود.
كلاه آتشنشاني بر سر پاپ
واتيكان: پاپ جديد در سخنراني هفتگي خود كلاه يك آتشنشان را برسرگذاشت و با يك گوشي تلفن همراه صحبت كرد. پاپ ۷۸ ساله در پايان ديدار با ۳۵ هزار نفر، چند تن از آنان را به صورت جداگانه ملاقات كرد. در جريان اين ملاقات، يكي از حاضران، تلفن همراه خود را در اختيار پاپ گذاشت تا با آن گوشي چند كلمه اي صحبت بكند.
وي سپس در ديدار با گروهي از آتشنشانان شهر رم، كلاه يكي از آنان را روي سرش گذاشت و سپس آن كلاه را به صاحبش بازگرداند.
آتش گرفتن خودروهاي متوقف شده
كپنهاگ: ۷ دستگاه خودرو پژو ۳۰۷ در حالي كه در خيابان هاي دانمارك با موتور خاموش پارك شده بودند، آتش گرفتند.
نمايندگي شركت پژو در دانمارك با انتشار اعلاميه اي اعلام كرد در مواردي مشابه ۷ دستگاه پژو مدل ۳۰۷ در حالي كه كنار خيابان پارك شده بودند طعمه حريق شدند به همين دليل از صاحبان اين نوع خودرو خواست فرزندان و حيوانات خود را داخل وسيله نقليه رها نكنند. در حال حاضر چندين گروه فني مشغول تحقيق در اين زمينه هستند.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز: ساعت ۱۳و ۵ دقيقه
اذان مغرب امروز: ساعت ۲۰ و۴۴ دقيقه
اذان صبح فردا: ساعت ۴ و ۱ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۵ و ۴۸ دقيقه

گل و گياه
گل ماهور زرد
000030.jpg
نام علمي: Verbascum Dumulosum
خانواده: SCROPHULARIACEAE
گياه دائمي هميشه سبز به بلندي ۲۵ و گستردگي ۴۵ سانتي متر است، داراي برگهاي بيضي شكل سبز _ خاكستري رنگ بوده و گلهاي زرد آن در سنبله هاي كوتاه اواخر بهار و اوايل تابستان ظاهر مي شوند.
نيازها: مكان باز و آ فتابي (مكان سايه را نيز تحمل مي كند)، خاك سبك داراي زهكش خوب، حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد است.
ازدياد: ازطريق كاشت بذر در بهار يا آخر تابستان و يا به وسيله قلمه هاي ريشه در فصل تابستان امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |