شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۲۵ - Jun 18, 2005
روان سازي ترافيك نياز امروز تهران
زيان ترافيك تهران در هر سفر شهري
۴۰ دقيقه تأخير- ۵۰ درصد افزايش مصرف سوخت
000060.jpg
گروه شهري- جمشيد پوراسكندر: با روان سازي ترافيك مي توان از هدررفت ۲۰۰ ميليارد دقيقه در زمان سفر شهروندان و ۵۱ درصد در مصرف سوخت خودروها صرفه جويي كرد.
براساس آمارهاي موجود در شهر تهران با احتساب ۴۰ دقيقه زمان تأخير در هر سفر و اينكه بطور متوسط روزانه ۱۴ ميليون سفر درون شهري انجام مي شود، ضمن هدررفت بيش از ۲۰۰ ميليارد دقيقه از زمان شهروندان در سال، حدود ۵۱ درصد از بنزين مصرفي خودروهاي تهران در ترافيك سنگين معابر عمومي هدر مي رود. در چنين شرايطي، كارشناسان و مديران حوزه ترافيك و حمل و نقل، توانمند سازي ناوگان حمل و نقل عمومي و نيز روان سازي ترافيك را به همراه اصلاح مديريت تقاضاي سفر و گسترش فرهنگ ترافيك و بازسازي معابر عمومي را مورد تأكيد قرار مي دهند.
واقعيت هاي موجود نشان مي دهد كه هر روز بر بار ترافيك حاكم بر معابر عمومي افزوده مي شود و از اين رهگذر شاهد هدررفت سنگين وقت شهروندان، خسارات اقتصادي، مالي و روحي ناشي از ترافيك سنگين و نيز قرارگرفتن در آستانه بروز يك بحران زيست محيطي هستيم. گفته شده است كه طي ۳ سال آينده، معابر عمومي تهران به يك پاركينگ بزرگ مبدل خواهد شد و سرعت متوسط خودروها به كمتر از ۱۰ كيلومتر در ساعت خواهد رسيد.
دكتر حميد  بهبهاني _ معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران درباره دورنماي ترافيك تهران مي گويد: در صورتي كه افزايش سالانه خودروي شخصي در شهر تهران حدود ۴۰۰ هزار دستگاه و سرعت تثبيت شده ۲۰ كيلومتر در ساعت باشد، كمبود سطح معابر حدود ۴۹ ميليون متر مربع خواهد بود و به عبارت ديگر تا سال ۱۳۹۰ بطور متوسط سالانه بايد ۱۹۸ كيلومتر بزرگراه در تهران ساخته شود و اين در حالي است كه همزمان با اين موضوع، روند اجرايي خروج خودروهاي فرسوده از شبكه معابر عمومي از سرعت لازم برخوردار نيست.
در حالي كه تهران گنجايش حدود يك ميليون و ۴۰۰ هزار دستگاه خودرو را دارد، آمارها از وجود بيش از ۲ ميليون و ۸۰۰ هزار خودرو حكايت مي كنند و متأسفانه هر روز بر انبوه خودروها افزوده مي شود.
بهبهاني مي گويد: اگر چه آمريكا در ازاي هر ۷/۱ نفر يك خودرو دارد اما به دليل برخورداري از زيرساختهاي مناسب و كامل با معضل حادي در اين زمينه مواجه نيست در حالي كه ما ۲۵۰ كيلومتر بزرگراه داريم كه اين مقدار هم فقط براي تردد يك ميليون خودرو كافي است.
همچنين مديرعامل سازمان حمل ونقل و ترافيك تهران با بيان اين مطلب كه طبق آمارها طي ۱۰ سال گذشته مصرف بنزين در كشور از ۲/۳۱ به ۶۲ ميليون ليتر رسيده است و اين يك فاجعه تلقي مي شود، افزود: سياست گذاران بايد توجه داشته باشند كه فقط با روان سازي ترافيك موجود، روزانه از هدررفت حدود ۶ ميليون ليتر بنزين جلوگيري  مي شود و در صورتي كه در كنار تحقق يك سيستم مطلوب حمل و نقل عمومي، سياست هاي ويژه مديريت ترافيك نيز اعمال شود، حداقل با كاهش ۱۰ درصدي سفرهاي شغلي درون شهري كه توسط وسائط نقليه شخصي انجام مي شود  روبه رو خواهيم بود كه نتيجه آن صرفه جويي ۳ ميليون ليتر ديگر در مصرف بنزين در تهران است و همين مقدار صرفه جويي يعني اينكه ۶۲۰/۱ ميليارد تومان روزانه در منابع ملي كشور صرفه جويي مي شود.
معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران نيز تأكيد مي كند اگر شبكه معابر بهبود پيدا نكند در اثر افزايش خودروها سرعت متوسط خودروها، كاهش يافته و ظرفيت معابر در حد يك ميليون و ۲۰۰ هزار خودرو باقي خواهد ماند در حالي كه با بهبود شبكه معابر و حفظ حداقل سرعت متوسط موجود، اين ظرفيت افزايش خواهد يافت.
به هر رو كارشناسان و مديران تصريح مي كنند: حمل و نقل عمومي، مديريت عرضه، مديريت تقاضاي سفر، قوانين و مقررات آموزش، روش هاي درآمد زايي براي بهبود ترافيك، ساخت شبكه معابر، بهبود، ايمني و توسعه شبكه معابر، مديريت پاركينگ، ساماندهي تردد عابران پياده و ايجاد محدوديت ترافيك با توجه به اينكه ظرفيت ۴۰ خودروي سواري برابر يك دستگاه اتوبوس است، بنابراين دسترسي به حمل و نقل عمومي مطلوب مي تواند نقش بسيار موثري در روان سازي بار ترافيكي معابر تهران داشته باشد.

هنگام آتش سوزي به آسانسورها پناه نبريد
000057.jpg
مهر: رئيس بررسي علل حريق و حوادث سازمان آتش نشاني تهران گفت: هنگام بروز حريق به داخل آسانسورها پناه نبريد چرا كه كابين آن به صورت تنوره عمل كرده احتمال خفگي و مرگ را افزايش مي دهد.
حميد عرب زاده افزود: شهروندان به هنگام بروز آتش سوزي در ساختمان هاي بلند بايد آرامش خود را حفظ كرده و هيچ گاه براي پايين آمدن از طبقات ساختمان از آسانسور استفاده نكنند. وي با اشاره به اينكه امكان ورود دود و شعله آتش به داخل محفظه عمودي آسانسور زياد است، گفت: اولين مكاني كه تحت الشعاع دود و آتش قرار مي گيرد كابين آسانسور است و عاملي است كه احتمال مرگ را افزايش مي دهد.

رئيس مركز تحقيقات ساختمان و مسكن:
تهران روزي ۳ بار مي لرزد
000063.jpg
خبرگزاري فارس: رئيس مركز تحقيقات ساختمان و مسكن گفت: در شهر تهران روزانه سه زمين لرزه چهار ريشتري اتفاق مي افتد كه به دليل عمق زياد اين زمين لرزها محسوس نيست.
قاسم حيدري نژاد در گفت وگو با خبرگزاري فارس اظهار داشت: در ميان گسلهاي تهران گسل ري نسبت به گسل مشا در شرق تهران از اهميت كمتري برخوردار است، ولي در موقع بروز زلزله به دليل سستي زمين و وجود بافتهاي فرسوده در جنوب تهران تلفات و خسارات بيشتري را وارد مي كند.
وي اضافه كرد: تعداد لرزش يا فراواني زلزله گوياي خطرناك بودن زمين لرزه نيست و براي مثال منطقه مسجد سليمان مرتبا در حال لرزش است.
وي افزود:  در تقسيم بندي ايران، منطقه زاگرس زمين لرزه هاي بيشتر ولي كم خطر تر و منطقه البرز زمين لرزه هاي كمتر ولي پرخطرتر دارد.
حيدري نژاد گفت: مركز تحقيقات ساختمان و مسكن در تهران حدود ۶۰ ايستگاه لرزه شناسي داير كرده است كه لرزشهاي حاصل از فعاليت هاي گسل شمال، مشا و ري را ثبت مي كنند.
وي اضافه كرد: در شهر تهران روزانه سه زمين لرزه چهار ريشتري اتفاق مي افتد كه به دليل عمق زياد اين زمين لرزها، آنها محسوس نيست.

امن ترين ساختمان پايتخت تا پايان امسال به بهره برداري مي رسد
رئيس مركز پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران گفت: نخستين و امن ترين ساختمان پايتخت با عنوان «مركز فرماندهي مديريت بحران» تا پايان امسال به بهره برداري مي رسد.
دكتر مازيار حسيني با اشاره به اين كه كلنگ احداث اين مركز سال گذشته توسط شهردار تهران به زمين خورده است، گفت: مطالعات ژئوتكنيك و سطح لرزه اي اين مركز، از همان زمان آغاز و لايه هاي خاك شناسايي و بر همين اساس سه حلقه چاه بزرگ آب در زير اين مركز پيش بيني شده است.
وي جنس اين ساختمان را از فولاد خواند و گفت: اين ساختمان از پيش ساخته شده با استفاده از پيچ و مهره در فضايي به وسعت يكهزار مترمربع نصب مي شود.
رئيس مركز پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران تصريح كرد: اتاق مديريت بحران داراي تجهيزات بسيار پيشرفته الكترونيكي و سيستم هاي ارتباطي ماهواره اي خواهد بود و علاوه بر آن در اين مركز فضاي لازم براي مسؤولان رده بالاي كشور همچون معاون اول رئيس جمهوري، رئيس سازمان صدا و سيما، فرمانده ناجا، رئيس اورژانس و... پيش بيني شده است.
به گفته وي همچنين فضاهاي لازم براي استقرار مركز كنترل ترافيك و سازمان هواشناسي نيز در مركز فرماندهي مديريت بحران در نظر گرفته شده است.

جريمه واحدهاي صنعتي و بيمارستاني آلاينده
000054.jpg
واحدهاي صنعتي و بيمارستاني فاقد استانداردهاي زيست محيطي طي ۳ سال اخير از سوي محيط زيست استان تهران ملزم به پرداخت بيش از ۲۰ ميليارد تومان جريمه نقدي شدند.
مدير كل محيط زيست استان تهران در گفتگو با خبرنگار اجتماعي خبرگزاري مهر با بيان اين مطلب افزود: بر اساس ماده ۱۳۴ و ۱۰۴ قانون برنامه سوم توسعه واحدهاي آلاينده صنعتي و بيمارستاني كه مقررات زيست محيطي را رعايت نمي كنند مشمول جريمه خواهند شد؛ همان طور كه طي ۳ سال گذشته نيز تعداد بيشماري از واحدهاي توليدي، صنعتي و بيمارستاني مشمول جريمه شده اند.

آلودگي در مناطق اطراف پالايشگاه
000051.jpg
مديركل دفتر امور آزمايشگاه هاي سازمان حفاظت محيط زيست گفت: آب هاي زير زميني و مناطق اطراف پالايشگاه تهران هنوز آلوده است.دكتر روانبخش شيردم گفت: در حال حاضر، فقط ثلث مناطق آلوده شناسايي شده و طولاني شدن طرح بيشتر به دليل گستردگي آلودگي هاي زير سطحي بوده است، به همين علت نيز تا شناسايي كامل منطقه و در نهايت پاكسازي مناطق آلوده زمان زيادي موردنياز مي باشد.وي همچنين افزود: بررسي وضعيت اجرايي پاكسازي مناطق آلوده اطراف پالايشگاه تهران بر عهده مسئولان پالايشگاه است اما براي سرعت بخشيدن به شناسايي و پاكسازي منطقه برخي از اقدامات را سازمان حفاظت محيط زيست برعهده گرفته است.

پارك  ويژه عروس و داماد ها در تهران ساخته مي شود
ايسنا: مديرعامل مؤسسه مهر و ماه سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران گفت: همزمان با روز جهاني بيابان زدايي يكهزار عروس و داماد در طرح بيابان زدايي شركت مي كنند.
كشاورز مشاركت عروس و دامادهاي تهراني در طرح زيست محيطي و ارتقاي سطح آگاهي آنها را از اهداف اصلي اين طرح خواند و با بيان اين كه شعار اين روز امسال زنان و بيابان زدايي است، افزود: مؤسسه مهر و ماه روز يكشنبه ۲۹ خرداد ماه با حضور عروس ها و دامادهاي تهران طرح مذكور را در ساوجبلاغ اجرا مي كند.
وي با اشاره به اينكه اين طرح با همكاري سازمان جنگل ها و منابع طبيعي اجرا مي شود، طرح مهر سبز و كاشتن يك نهال با هر عقد را يكي ديگر از طرح هاي زيست محيطي بيان كرد و گفت: اجراي طرح مهر سبز از سال گذشته آغاز شده و هر يك از زوجين پس از عقد يك نهال كاشته و اين نهال با كدگذاري به نام آنها ثبت مي شود.وي با تأكيد بر اينكه ساليانه به طور ميانگين ۹۰ هزار ازدواج در تهران انجام مي شود، به ايسنا گفت: طرح مهر سبز امسال با شعار ۹۰ هزار درخت و ۹۰ هزار ازدواج اجرا مي شود.
وي از احداث نخستين پارك ويژه عروس و دامادهاي تهران خبر داد و گفت: كليه نهالها در اين پارك كاشته مي شود و كليه خدمات اجتماعي و فرهنگي به زوج هاي جوان به صورت متمركز ارائه مي شود.

معاون توانبخشي و اشتغال سازمان بهزيستي:
طرح نگهداري از معلولين در منزل به زودي ارائه مي شود
مهر: معاون توانبخشي و اشتغال سازمان بهزيستي گفت: طرح نگهداري از معلولين در منزل با پرداخت ماهيانه مبلغي براي تامين هزينه هاي جاري آنها بزودي به سازمان مديريت و برنامه ريزي براي اختصاص اعتبارات لازم ارايه مي شود.
دكتر مسعود حيدرنژاد با بيان اين مطلب گفت: تاكنون درخصوص نگهداري سالمندان و بيماران رواني مزمن در منزل از سوي بهزيستي طرحهايي ارايه و اجرايي شده اما با توجه به اينكه نگهداري معلولين در منزل نياز به اعتبارات خاصي دارد بنابراين بايد اين طرح براي تامين اعتبارات به سازمان مديريت و برنامه ريزي رفته و تصويب شود.
وي افزود: در حال حاضر اين طرح توسط كارشناسان سازمان بهزيستي مورد بررسي دقيق و كارشناسي قرار دارد، همچنين به موجب آن ماهيانه مبلغي براي تامين هزينه هاي بهداشتي و آموزشي به جز مستمري ماهانه آنها به خانواده هاي معلولين پرداخت مي شود تا آنها بتوانند به جاي نگهداري در آسايشگاهها از معلولين با فراهم كردن امكاناتي در منزل نگهداري كنند.

عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس:
وزارت بهداشت بايد ديه قربانيان فرآورده هاي خوني آ لوده را بپردازد
خبرگزاري كار ايران: عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس هفتم، گفت: وزارت بهداشت موظف است ديه  اي   كه بابت قربانيان پرونده فرآورده  هاي   آلوده محكوم شده است بپردازد و نبايد با دستاويز قرار دادن بهانه  هاي مختلف از آن سر باز زند.عابد فتاحي  ، در گفت وگو با ايلنا، افزود: درمورد هزينه مربوط به ديه بيماران هموفيلي بايد قوانين و عدالت به طور كامل رعايت شود و اگر وزارت بهداشت ازسوي دادگاه محكوم شده است، بايد آن را بپردازد.
وي افزود: وزير بهداشت، معاونان و كارشناسان اين وزارتخانه بايد بتوانند با مديريت مناسب، ضمن پرداخت جريمه و ديه  هاي تعلق يافته، خدمات درماني و بهداشتي را نيز در حد مطلوب ارائه دهند.
وي افزود: درصورتي   كه اجازه دهيم وزير بهداشت با انواع بهانه  هاي بودجه  اي، از زير بار پرداخت ديه شانه خالي  كند، در واقع امكان تكرار اشتباه را به واسطه عدم پرداخت جريمه بازگذاشته  ايم. يك عضو ديگر كميسيون بهداشت و درمان مجلس هفتم نيز گفت: سازمان مديريت و برنامه ريزي  ، موظف است اعتبارات مجزايي براي پرداخت ديه قربانيان پرونده فرآورده  هاي خوني آلوده، به وزارت بهداشت بدهد.
بيژن شهباز خاني   افزود: با توجه به اينكه حكم قطعي دادگاه، مبني بر پرداخت ديه بيماران هموفيلي از سوي وزارت بهداشت با زمان بودجه  بندي مواجه نشد، لذا پيش  بيني خاصي براي اعتبارات اين بخش در نظر گرفته نشده است.
وي ادامه داد: اعتباراتي كه در لايحه بودجه ۸۴ به وزارت بهداشت تخصيص يافته، كاملا سهم  بندي شده است و بايد صرف بهداشت، درمان، آموزش و... شود و نمي  توان بخشي از آن را به ديه و ساير مسايل پيش  بيني نشده اختصاص داد.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |