شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۲۵ - Jun 18, 2005
برنامه  زمان بندي ثبت نام دانش آموزان
شرايط شركت فرهنگيان در آزمون جامع اعلام شد
000009.jpg
گروه علمي فرهنگي: آزمون جامع ويژه فرهنگيان داراي مدرك تحصيلي معادل كارشناسي با موافقت وزارت علوم، تحقيقات و فناوري و سازمان سنجش آموزش كشور برگزار مي شود.
به گزارش ايسنا، ثبت نام از داوطلبان براي شركت در آزمون از روز شنبه ۹ مهر ماه سال جاري آغاز و تا پايان وقت اداري روز پنجشنبه ۲۱ مهر ماه ادامه مي يابد. اين ثبت نام توسط ادارات آموزش و پرورش مناطق انجام مي پذيرد.
اين آزمون در ۴۷ رشته شامل برنامه ريزي آموزشي، تربيت بدني، برنامه ريزي امور تربيتي، برق، ماشين ابزار، الكترونيك ساختمان، صنايع اتومبيل، تاسيسات، صنايع فلزي، رياضي، ادبيات فارسي، ديني و عربي، مديريت آموزشي، امور مالي، علوم اداري و مالي، آموزش ابتدايي، كامپيوتر، امور تربيتي، مشاوره شاهد، بهداشت مدارس، حرفه و فن، زبان انگليسي، علوم تجربي، علوم اجتماعي، فيزيك، شيمي، آزمايشگاه علوم، كودكان استثنايي، مشاوره تحصيلي، هنرهاي تجسمي، مربي گفتار و زبان، مربي بازتواني حسي، حركتي، تكنولوژي آموزشي، تكنولوژي طراحي و دوخت، حسابداري، ريخته گري، متالوژي، سراميك، شيمي نساجي، صنايع چوب، صنايع شيميايي، قالب سازي، كاربرد كامپيوتر، گرافيك، معماري، نقشه كشي صنعتي، نقشه برداري برگزار مي شود.
برنامه  زمان بندي ثبت نام دانش آموزان را در صفحه ۶ بخوانيد.
ايسنا: زمانبندي ثبت نام بيش از ۱۶ ميليون دانش آموز كليه مقاطع تحصيلي كشور اعلام شد.
بر اساس اين زمانبندي، دانش آموزان قبولي و مردودي خرداد ماه مقطع راهنمايي پس از اعلام نتايج تا ۱۵ مرداد و قبولي هاي شهريور تا ۲۰ شهريور ماه سال ۸۴ ثبت نام مي شوند.
همچنين حدود ۳۵۰ هزار هنرجوي مراكز فني و حرفه اي در سال تحصيلي
۸۵ - ۸۴ بر اساس بخشنامه اعلام شده به سازمانهاي آموزش و پرورش استانها بر مبناي معيارهايي نظير معدل، آزمون، مصاحبه يا تلفيقي از اين سه عامل، از ابتداي تير ماه ثبت نام خواهند شد.
در سال تحصيلي ۸۵ - ۸۴ بيش از ۵ ميليون دانش آموز ابتدايي ۴ تير ماه همزمان با اجراي طرح سنجش سلامت و بيش از ۷۰۰ هزار كودك پيش دبستاني نيز كه از خرداد ماه ثبت نام آنها آغاز شده، تا پايان شهريور در مدارس پذيرفته مي شوند.
زمان ثبت نام ۲۲۰ هزار دانش آموز مقطع كاردانش نيز در سال تحصيلي آينده از ۵ تير ماه و دانش آموزان متوسطه و پيش دانشگاهي شهر تهران نيز از هفته دوم تير ماه آغاز و تا پايان شهريور ماه سال جاري ادامه خواهد داشت.
گفتني است در سال تحصيلي آينده ۱۵۰ هزار دانش آموز تهراني به پايه اول دبيرستان و ۶۰ هزار نفر نيز به مقطع پيش دانشگاهي راه خواهند يافت.
بر اساس اعلام ضوابط و شرايط ثبت نام رشته تربيت بدني و علوم ورزشي هنرستانهاي دولتي نيز علاقمندان به تحصيل در اين رشته بر مبناي ضوابط تعيين شده از ابتداي تير تا ۱۰ مرداد ماه سال جاري با در دست داشتن مدارك لازم و مراجعه به هنرستانهاي فوق ثبت نام مي شوند.
بنابراين آزمون علمي اين رشته روزهاي دوشنبه و چهارشنبه ۱۷ و ۱۹ مرداد ماه سال جاري در زمينه تستهاي ايفرد به عمل آمده و نتايج آن روز دوشنبه ۲۴ مرداد ماه در محل هنرستان ثبت نام شده اعلام مي شود. هزينه برگزاري اين آزمون ۲۰ هزار ريال بوده و داوطلبان براي ثبت نام در آزمون از ابتداي تير فرصت دارند.
به گزارش ايسنا، فراگيران مؤسسات آموزشي از راه دور نيز در سال تحصيلي ۸۵ - ۸۴ مي توانند از ۱۵ مرداد ماه براي ثبت نام مراجعه كنند.
در سال تحصيلي آينده ۱۲۰ هزار فراگير در اين مراكز پذيرفته شده و شهريه واجب التعليمان ۱۶۰ هزار تومان به ازاي هر دانش آموز به مراكز مجري دولتي و غيردولتي پرداخت مي شود. بعلاوه شهريه فراگيران بزرگسال نيز در سال تحصيلي ۸۴ از ۶۰ تا ۹۰ هزار تومان به تناسب پايه تحصيلي، واحدها و منطقه جغرافيايي، حداكثر ۱۰ درصد افزايش خواهد داشت.

يك متخصص تغذيه:
شيريني و چربي بستني ها، استاندارد نيست
000012.jpg
گروه اجتماعي: ميزان شيريني و چربي بستني هاي توليد شده در كشورمان استاندارد نيست و طعم و مزه بستني بيشتر از خاصيت آن مورد توجه قرار مي گيرد.
دكتر احمد رضا درستي مطلق، متخصص تغذيه و عضوهيأت علمي دانشگاه علوم پزشكي ايران، با تأكيد بر توليد بستني هايي با چربي، شيريني و اسانس كمتر و مطابق با نيازهاي اقشار جامعه گفت: بستني غني شده يا بستني هاي كم چرب و كم شيريني مثلاً مخصوص افراد ديابتي در خارج از كشور به شكل گسترده اي وجود دارد اما فعلاً در ايران رايج نيست. در حال حاضر بيشتر روي تنوع طعم و مزه بستني كار مي شود تا خاصيت آن و ميزان شيرين كننده ها و چربي هايي كه در بستني ها، شيريني  ها و آدامسهاي ايراني به كار برده مي شود واقعاً بيشتر از مقداري است كه در ساير كشورها مرسوم است. اين گزارش حاكي است اولين خطري كه مصرف زياد بستني به همراه دارد، چاقي است. افرادي كه به جاي مصرف غذاهاي سالم به ميزان زيادي بستني مصرف مي كنند، ظاهر چاق و پف كرده اي دارند اما در حقيقت از لحاظ مواد معدني و ويتامين ها فقيرند چون مصرف بستني، جلوي اشتها را مي گيرد. درعين حال تركيبات افزودني مثل كاكائو به بستني نيز در مقياس زياد به سلامت لطمه مي زنند. مثلاً خود كاكائو، اگر زياد مصرف شود مانع از جذب كلسيم و روي مي شود و محرك نيز هست. امكان ايجاد حساسيت به مواد مصنوعي موجود در بستني نيز برخي مواقع وجود دارد اما با مصرف بجا و به اندازه آن از همه اين عوارض مي توان جلوگيري كرد.
به گزارش ايسنا دكتر مطلق افزود: دو گروه از بستني هاي شيري در حال حاضر موجود است. انواع سالم و پاستوريزه كه دركارخانه هاي معتبر توليد شده و انواعي كه به شكل سنتي در مغازه ها تهيه مي شود.
انواع كارخانه اي اين حسن را دارد كه شير آنها سالم است و حتي اگر بنا به عقيده اكثر مردم در آنها از شير خشك استفاده شده باشد، هيچ ايرادي نداشته و نكته منفي بهداشتي در مورد آنها وجود ندارد. اما اشكالي كه به اين نوع بستني ها وارد مي شود، افزودني هاي آنهاست زيرا گاهي براي جلب توجه مشتري از لحاظ رنگ و بوي مطبوع، اسانسهاي شيميايي به اين بستني ها افزوده مي شود و حتي گاهي براي نگهداري طولاني مدت، نگهدارنده هايي نيز به بستني اضافه مي شود كه در مقياس زياد، براي سلامتي مضر است. اما اگر چنين بستني هايي بطور تفنني و حداكثر ۲ بار در هفته مصرف شود ، خطر ساز نيست. ولي بستني هايي كه به شكل سنتي و «همراه مقدار زيادي به اصطلاح زعفران و خامه تهيه مي شوند، عموما ماده اي كه به نام زعفران در اين بستني ها بكار مي رود يك ماده گياهي به نام گلرنگ است كه با قيمت بسيار ارزاني از عطاري ها تهيه شده و كمي سمي است، لذا مصرف زياد آن مي تواند مضر باشد. اما خود زعفران به عنوان يك ادويه آنتي اكسيدان اگر به ميزان كم در غذاها مصرف شود، مناسب و مفيد است و ارزش غذايي هم دارد.
در ضمن خامه هايي كه به اين بستني ها اضافه مي شود، بعضا استاندارد نيست و حتي شيري كه بستني از آن تهيه مي گردد، نه محل توليد و نه نحوه نگهداري آن مشخص است. ظروفي كه اين گونه بستني نيز در آن توليد مي شوند؛ تشتهايي هستند كه جدار آنها پر از خراش است و يك منبع آلودگي شديد ميكروبي محسوب مي شوند كه مسموميت با سموم مترشحه از آنها مي تواند استفراغ، تهوع، دل پيچه و سردردهاي شديد در انسان ايجاد كند.وي خاطر نشان كرد، بستني بايد به شكل تفنني و يك يا دو بار در هفته، زماني مصرف شود كه به وعده اصلي غذاي شخص لطمه نخورد .

مشاوره رايگان براي انتخاب رشته داوطلبان كنكور
ايلنا: رييس گروه آموزش نظري و پيش دانشگاهي شهر تهران، گفت: در هر منطقه آموزش و پرورش، دو مدرسه به عنوان پايگاه انتخاب رشته دانش  آموزان براي ورود به دانشگاه فعاليت خواهند كرد.
حسيني گفت: از آنجا كه تعداد دانش  آموزان پيش  دانشگاهي محدود است، در هر منطقه يك مدرسه براي دختران و يك مدرسه براي پسران، خدمات انتخاب رشته دانشگاهي دانش  آموزان را انجام مي  دهند. وي افزود: اين پايگاه بعد از دريافت كارنامه و ارائه فرم انتخاب رشته به مدت سه روز از صبح تا ساعت ۹ شب فعاليت مي  كنند. به گفته حسيني افرادي كه در پايگاه  هاي انتخاب رشته به دانش  آموزان خدمات ارائه مي  كنند, كارشناسان سازمان سنجش, كارشناسان آزاد و مدرسين آموزش و پرورش هستند.
رييس گروه آموزش نظري و پيش دانشگاهي شهر تهران, تصريح كرد: علاوه بر انتخاب رشته رايانه  اي، مشاوره فرد به فرد نيز در پايگاه  هاي انتخاب رشته ارائه مي  شود و اين پايگاه  ها محدوديتي از نظر پذيرش دانش  آموزان ندارند.

جسته ، گريخته
دوست زياد بر طول عمر مي افزايد
ايرنا: دانشمندان اعتقاد دارند نشست و برخاست با دوستان صميمي در سنين پيري حتي بيش از همنشيني اعضاي خانواده به افزايش طول عمر كمك مي كند.تيم محققان استراليايي تاثير طيفي از عوامل اجتماعي، بهداشتي و عادات شخصي را بر طول عمر بيش از يكهزار و ۵۰۰ فرد بالاي ۷۰ سال بررسي كردند.دانشمندان اشاره كردند كه وجود دوستان در اطراف فرد احتمالاً او را تشويق مي كند، بيشتر مراقب سلامت خود باشد و به علاوه از احساسات منفي همچون اضطراب و افسردگي در دوران سختي و ناخوش مي كاهد.
بيش از ۵۰ درصد نوجوانان ايراني كوتاه قد هستند
مهر: بر اساس تحقيقات انجام شده در كشور، بيش از ۵۰ درصد كودكان و نوجوانان در زمينه قد رشد كافي نداشته و دچار مشكلات تغذيه اي هستند. ليلا عيوض زاده در اين باره گفت: هم اكنون كوتاه قدي در تمامي استان هاي كشور وجود دارد و پژوهش هاي انجام شده نشان مي دهد كه متوسط رشد قدي كودكان و نوجوانان ايراني با استانداردهاي جهاني هماهنگي ندارد چون در كشور به ميزان مناسب از شير و لبنيات استفاده نمي شود. وي اظهار داشت: هم اكنون ميزان رشد قدي نوجوانان ايراني در سنين بلوغ و مقطع تحصيلي راهنمايي كمتر از ۱۵۰ سانتيمتر است در صورتي كه اين ميزان بر اساس استاندارد بايد بيش از ۱۵۰ سانتيمتر باشد.اين كارشناس تغذيه گفت: كودكان و نوجونان در سنين بلوغ و پيش از آن بايد روزانه ۳ واحد شير و لبنيات استفاده كنند و اين ميزان برابر با يك ليوان شير، يك و نيم ليوان دوغ و يا ۴۰ تا ۶۰ گرم پنير است كه شير از اهميت بيشتري برخوردار است چون كلسيم شير راحتتر و بهتر جذب مي شود.
دانش آموزان شاغل در فصل تابستان بيمه محسوب مي شوند
ايلنا: سازمان تامين اجتماعي، اسامي دانش  آموزاني را كه در كارگاه  ها و واحدهاي توليدي كار مي  كنند در ليست بيمه  شدگان آن كارگاه وارد نمي  كند. محمدحسن   زدا، مديركل تامين اجتماعي استان قم، با بيان اين مطلب، افزود: براساس بخشنامه سازمان تامين اجتماعي ، مسئولان كارگاه  ها مي  توانند با ارائه مدارك اشتغال به تحصيل دانش آموزاني كه به صورت موقت و در ايام تعطيلات تابستاني مدارس در  آن واحد مشغول به كار هستند ، نگراني از بابت بيمه كارآموزان محصل نداشته باشند .
دانشجويان و سايت هاي غيرمجاز
ايلنا: معاون اجتماعي سازمان بهزيستي، اعلام كرد درصد بالايي از مراجعات دانشجويان به سايت  ها، با هدف پرسه زدن در سايت  هاي غير مجاز صورت مي  گيرد. حسن علم  الهدي، گفت: متاسفانه برخي دانشجويان از امكانات اينترنتي كه دانشگاه در اختيار آنها مي  گذارد، استفاده درستي نمي  كنند و به سايت  هاي غير مجاز مراجعه مي  كنند. معاون اجتماعي سازمان بهزيستي، با اشاره به طيف سني درگير با نوآسيب  هاي اجتماعي، گفت: طبق تحقيقي كه صورت گرفته آسيب  هاي اجتماعي نو در سنين ۱۵ تا ۲۹ سال شايع شده و متاسفانه يك دستگاه خاصي نيز نمي  تواند آن را به تنهايي كنترل كند.

استانهاي شرقي كشور براي جلوگيري از
ورود وبا به حالت آماده باش درآمدند
ايسنا: رييس مركز مديريت بيماريهاي وزارت بهداشت از آماده باش استانهاي شرقي براي پيشگيري از ورود وبا از افغانستان به كشور خبر داد.
دكتر محمد مهدي گويا با اعلام اينكه تا كنون موردي از وبا در كشور مشاهده نشده است، تصريح كرد: طبق آخرين اخبار، مواردي از وبا در افغانستان ديده شده لذا استانهاي شرقي براي جلوگيري از ورود وبا به كشور در حالت آماده باش بسر مي برند.
وي با بيان اينكه وبا بيماري اسهالي شديدي است كه مي تواند منجر به مرگ شود، اظهار كرد: وبا از آب و سبزيجات آلوده به انسان منتقل مي شود. اين بيماري به راحتي قابل درمان است.
 شروع بيماري با تهوع خفيف، سپس اسهال شديد و بدون تب است و به موجب اين بيماري فرد ظرف مدت كوتاهي حجم زيادي از مايعات بدنش را از دست داده و دچار عوارض بيماري مي شود.
دكتر گويا از عوارض اين بيماري به شوك و نارسايي كليه اشاره كرد و گفت: اگر فرد دير تحت درمان قرار گيرد، جان خود را از دست مي دهد.
پيش تر از اين يك كارشناس امور بهداشتي در افغانستان با بيان اين  كه در حال حاضر بيش از ۲۰۰۰ تن در كابل به بيماري وبا مبتلا هستند و حداقل هشت تن نيز از اين بيماري جان سپرده اند، اعلام كرده بود،در صورتي كه اقدامات ويژه اي در اين باره صورت نگيرد اين بيماري همه گير خواهد شد.

با اعلام سه ماه تعويق
نرخ جديد جرايم جديد رانندگي از مهرماه اعمال مي شود
ايسنا: اعمال نرخ جرايم رانندگي سال ۸۴ سه ماه به تعويق افتاد.
بر اساس مصوبه آخرين جلسه هيأت دولت، جدول جديد جرايم تخلفات رانندگي در شهرها و جاده هاي كشور كه قرار بود اول تير ماه جاري اجرايي شود با توجه به پيشنهاد نيروي انتظامي و براي اطلاع رساني مناسب تر مقرر شد از اول مهر ماه امسال اعمال شود.
در جدول جديد نرخ ۹۰ درصد كدهاي جرايم رانندگي تا سقف ۳۵۰ هزار ريال از اول مهر ماه سال جاري افزايش مي يابد.
جرايم رانندگي كه قرار است از مهر ماه اعمال شود، نرخ جرايم ۴۰ هزار ريالي مانند نبستن كمربند ايمني به ۵۰ هزار ريال، جرايم ۷۰ هزار ريالي مانند هر نوع توقف كه منجر به سد معبر و يا اختلال در عبور و مرور شود، توقف در محل پارك ممنوع، تجاوز به سطح گذرگاه عابر پياده در سواره رو، استفاده از تلفن همراه و وسايل ارتباطي مشابه آن حين رانندگي و نداشتن برگه معاينه فني وسيله نقليه، همراه نداشتن گواهينامه رانندگي يا كارت شناسايي خودرو و يا بيمه نامه شخص ثالث به ۱۰۰ هزار ريال و جرايم ۱۳۰ هزار ريالي مانند توقف دوبله در معابر، ورود بي مجوز به طرح ترافيك، توقف در محل ايستادن ممنوع (مطلقا ممنوع)، بوق زدن غيرضروري و مكرر و توقف وسايل نقليه روي خط كشي عابر پياده و يا فاصله ۱۰ متري آن در سواره رو به ۱۵۰ هزار ريال افزايش مي يابد. همچنين جرايم ۱۵۰ هزار ريالي توقف دوبله در محل ايستادن ممنوع، توقف وسيله نقليه در پياده رو و سيستم روشنايي به ۲۰۰ هزار ريال، جرايم ۲۰۰ هزار ريالي مانند عدم رعايت حق تقدم عبور، عبور از چراغ قرمز، تجاوز از سرعت مجاز و سبقت غيرمجاز، عبور وسايل نقليه از پياده رو، دور زدن در محل ممنوع، ورود ممنوع و انجام حركات مارپيچ به ۲۵۰ هزار ريال و جرايم ۳۰۰ هزار ريالي مانند حركات نمايشي مانند دور زدن درجا و حركت بر روي يك چرخ و يا حركات آكروباتي در سطح راهها و حمل بار غير مجاز در جاده ها به ۳۵۰ هزار ريال افزايش مي يابد.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |