شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۲۵ - Jun 18, 2005
پهناي باند اينترنت به دو برابر افزايش مي يابد
000003.jpg
گروه انفورماتيك: با بهره برداري از پروژه نقطه تماس بين الملل جهت اتصال مستقيم به شبكه فيبرنوري بين المللي تا پايان نيمه اول سال جاري با افزايش ظرفيت از۵ (STM1) در فيبر نوري معادل 1/5 Gb/S به ۱۰ (STM1) به طور همزمان پهناي باند اينترنت به Gb/S ۳ توسعه مي يابد.
مديرعامل شركت ارتباطات ديتا در گفت وگو با خبرنگار همشهري با بيان اين مطلب، افزود: در توسعه شبكه ديتاي كشور با افزايش پهناي باند اينترنت از طريق شبكه فيبر نوري به صور متقارن ارسال و دريافت ديتا صورت پذيرفته و نسبت به ارتباطات ديتا از طريق ماهواره مقرون به صرفه تر است.
مهندس رضا رشيدي در ادامه يادآور شد: شركت هاي ICP به عنوان برقراركننده ارتباط و ارائه دهنده پهناي باند به شركت هاي ISP، به دليل گرفتن پهناي باند از طريق ماهواره و در سرويس هاي گوناگون و مقادير مختلف، ماهانه چيزي حدود ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ دلار هزينه مي كنند كه اين رقم در مقايسه با نرخ پهناي باند شركت ديتا از طريق فيبر نوري بالاتر است و طبيعتاً ميزان ارزي كه از اين طريق از كشور خارج مي شود نيز بيشتر است.
اما با توجه به دريافت پهناي باند در توسعه شبكه ديتا از طريق فيبر نوري به ازاي هر يك مگا بيت بر ثانيه پهناي باند، ۲۰۰ دلار پرداخت مي شود و بنابراين پهناي باند قابل ارائه ازمگي ۳۰۰ دلار براي يك مگ تا ۷۰۰ دلار براي يك مگ براساس ميزان درخواستي، ارزانتر ارائه مي شود. وي به توسعه شبكه فيبر نوري از درگاه هاي بين المللي اشاره كرد و اظهار داشت: ضمن اينكه در حال حاضر ارتباط فيبر نوري ما با ظرفيت (STM1) ۵از طريق بندرعباس و به صورت دريايي (خليج فارس) مسير جاسك فجيره برقرار بوده و پهناي باندي معادل ۵/۱ گيگا بيت بر ثانيه دريافت مي شود، نيز در حال مذاكره با تركيه هستيم و از آن طريق نيز (STM1) ۲و در ۳-۴ ماه آينده از كويت هم (STM1) ۳دريافت مي كنيم كه نهايتاً، پهناي باند به اينترنت به Gb/S ۳ توسعه مي يابد.
رشيدي به مزيت ارتباطات ديتا از طريق فيبر نوري نسبت به ماهواره اشاره و تصريح كرد: در ارتباطات ماهواره اي، هزينه ها بالاتر، تأخير بيشتر و كيفيت پايين تر است، به طوري كه در اين نوع ارتباط ۶۰۰ ميلي ثانيه تأخير وجود دارد، اما در ارتباطات فيبر نوري و پهناي باند ارائه شده توسط شركت ارتباطات ديتا اين تأخير در داخل شهر، بين شهر و خارج كشور نيز ارسال و دريافت ديتا به كشورهاي خارجي به ترتيب، ،۵۰ ۹۰ و ماكزيمم ۳۵۰ ميلي ثانيه است.
وي در ادامه درخصوص كاهش۵۰ درصدي نرخ پهناي باند اينترنت ياد آوري كرد: از ابتداي سال جاري نرخ پهناي باند اينترنت از سوي شركت ارتباطات ديتا ۵۰ درصد كاهش يافت ولي به شركت هاي ICP ارائه نشده است و تا ۱ ماه آينده اين اتفاق صورت مي گيرد.
رشيدي افزود: علت اينكه شركت هاي ICP هنوز پهناي باند را دريافت نكرده اند، خريد تجهيزات جهت ارتباطات ماهواره اي و قرارداد آنها با شركتهاي خارجي براي دريافت پهناي باند است كه ظرف يك ماه آينده با توجه به برقراري ارتباط فيبر نوري با مراكز ديتاي شبكه سراسري ملي، پهناي باند را از شركت ديتا دريافت خواهند كرد، البته تاكنون برخي شركت هاي ISP پهناي باند دريافت كرده اند.
وي در ادامه به هزينه هاي سربار شركت هاي ICP و ISP اشاره كرد و گفت: هزينه هايي مانند كاركنان، تجهيزات، نگهداري، باعث شده است با توجه به پايين آمدن قيمت اينترنت هنوز تغييري محسوس در بهاي تمام شده براي كاربران عادي صورت نگرفته، كه اگر چنين شود نرخ اينترنت تا ۲۰ درصد ارزانتر خواهد شد.
مهندس رشيدي در ادامه در خصوص اقدامات صورت گرفته براي فيلترينگ اظهار داشت: پس از ۶ ماه كار بر روي بحث فيلترينگ در توليد محتواي بومي، توانستيم با همكاري بخش خصوصي نرم افزارهاي خارجي را بومي ساخته تا شرايط مختلف مورد بحث از نظر مذهبي و ديني و شرعي براي مقابله با سايت هاي ضداخلاقي و مستهجن طبق شرايط كشور را تأمين كنيم.
وي افزود: همزمان با آن نيزيك بانك اطلاعاتي در قالب سايت در شركت ارتباطات ديتا راه اندازي مي شود تا نرم افزارهاي بومي كنترل و فيلترينگ موجود در شركت هاي ICP با لينك شدن مستمر و روزانه به آن، به روز شده و از فهرست سايت هاي مورد نظر مطلع و عمل فيلترينگ به صورت هوشمند انجام شود، لازم به يادآوري است اين عمل فقط در مواجهه با سايت هاي غيراخلاقي و مستهجن اعمال مي شود.

تكنولوژي جديد براي استفاده همزمان از دو شبكه تلفن
هم تلفن ثابت،هم تلفن همراه
000006.jpg
گروه انفورماتيك- امير بهادري نژاد: شركت مخابرات انگليس قصد عرضه يك سرويس تلفن اينترنتي جديد را دارد كه اين سرويس به مشترك اجازه مي دهد تنها با استفاده از يك گوشي در برخي مواقع به خطوط ثابت تلفن و در مواقع ديگر به شبكه تلفن همراه متصل بشود.
اين سرويس جديد كه «BT Fusion» نام دارد از يك گوشي تلفن همراه ويژه استفاده مي كند كه اين گوشي قابليت  اتصال به خطوط تلفن ثابت را دارد. به عبارتي ديگر صاحب اين گوشي مي تواند در محل كار و يا منزل خود آن را به خطوط تلفن ثابت متصل نمايد.
همچنين پس از ترك اين اماكن، مي توان گوشي مورد نظر را به شبكه تلفن بي سيم متصل كرد.شركت مخابرات انگليس (BT) اميدوار است كه با اين سرويس جديد هم به رقابت با شبكه هاي تلفن بي سيم بپردازد و همچنين خدمات ارزانتري در حوزه تلفن اينترنتي ارائه نمايد.
به گفته مسئولان(BT) استفاده از اين سرويس  جديد، صاحب تلفن همراه را قادر مي سازد تا اين كه هزينه كمتري را براي تماس هاي تلفني خود با خطوط تلفن ثابت پرداخت نمايد.
مشترياني كه مشترك اين سرويس جديد بشوند، يك نوع گوشي موتورولا مدل V560 دريافت خواهند كرد سپس شركت BT يك نوع Hub ويژه در خانه مشترك وصل خواهد كرد كه اين Hub گوشي تلفن همراه را به يك خط اينترنت با پهناي زياد متصل مي كند. البته براي اين اتصال از تكنولوژي بي سيم بلوتوث استفاده خواهد شد.
شركت مخابرات انگليس اخيراً  توان خود را روي تكنولوژي  باندهاي پهن متمركز كرده تا از اين طريق بتواند هزينه مكالمه مشتريان خود را با تلفن ثابت كاهش بدهد.
با وجود انتشار اين خبر، ارزش سهام شركت (BT) در روز پنج شنبه گذشته با ۵/۱ درصد كاهش به ۲۱۹پنس براي هر سهم رسيد در حالي كه پيش بيني مي شد، عرضه اين سرويس جديد،  ارزش سهام اين شركت را در بورس لندن بالا ببرد.
يكي از مهمترين مزاياي استفاده از اين سرويس جديد، كاهش هزينه مكالمات تلفن همراه و افزايش كيفيت آن مي باشد. به عبارتي ديگر با آن كه مشتري با تلفن همراه تماس برقرار مي نمايد اما هزينه اي معادل هزينه مكالمه با خطوط تلفن ثابت را مي پردازد و كيفيت صداي مكالمه با تلفن همراه با كيفيت مكالمه خطوط تلفن ثابت برابري مي كند.
همچنين Hub شركت مخابرات انگليس به عنوان يك قطب بي سيم عمل خواهد كرد كه مي توان به صورت بي سيم لپ تاپ، كامپيوتر و همچنين كنسول هاي بازي را در محيط خانه و يا اداره به آن متصل نمود.البته مشترياني كه تمايل به استفاده از اين سرويس جديد را دارند بايد ابتدا يك خط تلفن ثابت و يك خط با باند پهن از BT خريداري كنند.قرار است ۴۰۰ مشتري به صورت آزمايشي از اين خدمت جديد استفاده كنند و از پاييز امسال، BT Fusion در اختيار عموم قرار خواهد گرفت.هزينه استفاده از اين سرويس بين ۱۰ تا ۱۵ پوند در ماه متغير خواهد بود.

تلفن
خريد مواد غذايي  با تلفن  همراه
گروه انفورماتيك: فنلاندي  ها از اين  پس  با استفاده  از تلفن  همراه  مي  توانند مواد غذايي  مورد نظر خود را انتخاب  و خريد كنند.
به  نوشته  روزنامه  روسي  اينترنتي  ايزوستيا، اختراع  جديد مركز تحقيقات  فني  فنلاند از روز چهارشنبه  هفته گذشته در اختيار كاربران قرار گرفته است.
به  گفته  پروفسور كاي  سدرگورد، در اين  مركز برنامه  جديدي  طرح  ريزي  شده  كه  با كمك  دوربين  هاي  ويدئويي  يا عكسبرداري  به  خريداران  امكان  مي  دهد از طريق  تلفن  هاي  همراه  طي  چند ثانيه  اطلاعاتي  در مورد مواد غذايي  بدست  آورند، قيمت  ها را با هم  مقايسه  و كالاي  موجود در مغازه هاي  مختلف  را بررسي  كنند.
بر اساس  اين  گزارش ، براي  كساني  كه  مراقب  اندام  خود هستند هم  برنامه  ويژه اي  در نظر گرفته  شده  است  .به  عنوان  مثال  به آنها كمك  مي كند شير كم چربي  انتخاب  كنند.تنها مشكل  اين  اختراع  جديد اين  است  كه  براي  دسترسي  به  آن  بايد از تلفن  همراه  مجهز به  دوربين  و رايانه  استفاده  كرد و به  شبكه  اينترنت  مرتبط  بود. اكنون  تنها پانزده  درصد تلفن  هاي  همراه  در فنلاند به  اين  دستگاه ها مجهز هستند و مركز تحقيقات  فني  فنلاند پيش  بيني  مي كند كه  تعداد آنها طي  سال  آينده  به  چهل  درصد و در سال  ۲۰۰۷  به  هشتاد درصد برسد.

ويروس
برتيني اسپرز مقام اول ويروس ها را كسب كرد
گروه انفورماتيك: طبق اعلام شركت پاندا (سازنده نرم افزارهاي امنيتي- محافظتي) ويروس برتيني اسپرز مقام اول را به خود اختصاص داده است. در اين تقسيم بندي بيل گيتس دوم است و ويروس هاي جنيفرلوپز، شكيرا و اسامه بن لادن مقام هاي بعدي را دارند.
اين آمارها از اطلاعات جمع آوري شده در پايگاه داده هاي شركت پاندا به دست آمده است.اكثر ويروس ها و نرم افزارهاي خرابكار به نام افراد مشهور انتشار پيدا مي كنند و به همين سبب كاربران براي استفاده آنها تحريك مي شوند.
عموم ويروس نويس ها از دو روش براي پخش كردن ويروس استفاده مي كنند.
۱- بهره برداري از يك نرم افزار نصب شده روي سيستم
۲- فريب دادن كاربران با انتشار كدهاي خود بر روي كامپيوتر كاربران
به عنوان مثال ويروس Anna Kournikova به اين شكل عمل مي كند كه در متن خود يك لينك با نام يك فرد معروف مثلاً مايكل جكسون ايجاد مي نمايد. پس از كليك كردن كاربر بر روي اين لينك نرم افزار جاسوسي به كامپيوتر انتقال داده مي شود. رده بندي اعلام شده توسط پاندا به شرح زير مي باشد:۱- برتيني اسپرز ۲- بيل گيتس۳- جنيفر لوپز ۴- شكيرا ۵- اسامه بن لادن ۶- مايكل جكسون ۷- بيل كلينتون ۸- آنا كورنيكاوا ۹- پاريس هيلتون ۱۰- پاملا اندرسون

سخت افزار
پرداخت هزينه پاركومتر با تلفن همراه
گروه انفورماتيك: از اين پس رانندگاني كه فاقد پول خرد لازم براي انداختن داخل پاركومتر هستند مي توانند با استفاده از گوشي تلفن همراه خود، هزينه پاركومتر را بپردازند.
البته براي استفاده از اين سرويس جديد، صاحب تلفن همراه ابتدا بايد شماره اشتراك از مركز ارائه دهنده خدمات پاركومتر دريافت كند. او بلافاصله پس از پارك كردن خودرو خود زير پاركومتر شماره مركز پاركومتر را مي گيرد و شماره اشتراك خود را وارد مي كند. همچنين پس از ترك محل پاركومتر مجدداً با مركز تماس گرفته تا خبر خارج شدن خود را از مكان مورد نظر اعلام كند.
اين گونه، شركت پاركومتر، مبلغ مورد نياز را از كارت اعتباري راننده كسر مي كند.

امنيت
چه كساني مي توانند از Update امنيتي
مايكروسافت استفاده كنند؟
گروه انفورماتيك: روز پنج شنبه در همين صفحه نوشتيم شركت مايكروسافت سه Update جديد امنيتي براي كاهش آسيب پذيري ويندوز و مرورگر اينترنت خود ارائه داده است.
همچنين به همراه آن چهار Update ديگر نيز كه به رفع ايرادات ديگر مي پردازند نيز در اختيار عموم قرار خواهد گرفت.
كاربران با سيستم عامل هاي زير مي توانند از اين Updateها استفاده نمايند:
۱- Windows2000+SP3Orsp4
۲- WindowsXP+SP1orSP2
۳- WindowsXP64-Bit
۴- WindowsXPProfessionalX64
۵- WindowsServer2003+SP1
۶- WindowsServer2003X64
۷- Windows98
۸- Windows98SE
۹- WindowsME

آن لاين
HP مجدداً بخش PC خود را از پرينتر جدا كرد
گروه انفورماتيك: شركت HP اعلام كرد تصميمات يكي از مديران اسبق اين شركت در يكي كردن بخش هاي PC و پرينتر باعث متزلزل شدن آن شده و به همين دليل تصميم به جدايي مجدد اين دو بخش از هم گرفته شده است.
در سيستم جديد قسمت هاي PC، نوت بوك و امور پشتيباني آنها به صورت مجزا و در اجاره شركت Palmone Inc قرار مي گيرد و كليه مسايل مالي آن جداگانه محاسبه خواهد شد.
شبكه HP يكي از قديمي ترين توليد كنندگان پرينتر مي باشد كه محصولات آن در سراسر جهان شناخته شده مي باشد. اين شركت از خوش نامي خود در امر پرينتر استفاده كرده و از حدود ۱۰ سال پيش توليد PC و نوت بوك را نيز شروع كرده است كه به دليل قابل مقايسه نبودن درآمد دو قسمت از هم جدا شده بودند.

پزشكي
با تزريق  نوعي  هورمون  مي توان  از مرگ  و مير
۶۰۰ هزار مادر جلوگيري  كرد
فرانس پرس: بر اساس  مطالعه  جديد محققان  علوم  پزشكي  در سوئد سالانه  بيش  از ششصد هزار زن  هنگام  زايمان  مي ميرند كه  نود و نه  درصد آنان  در كشورهاي  جنوب  صحراي  آفريقا زندگي  مي كنند ولي، بسياري  از آنان  با تزريق  يك  داروي  هورموني  مي توانند از مرگ  رهايي  يابند.
شايعترين  علت  مرگ  و مير مادران  حين  زايمان ، خونريزي  شديد بين  زمان  تولد نوزاد و بيرون  آمدن  جفت  از بدن  است .بر اساس  اين  مطالعه ، كه  در آنگولا انجام  گرفت ، تزريق  هورمون  معروف  اكسي توسين  كه  سبب  تحريك  انقباض  رحم  حين  زايمان  مي شود به  زنان  باردار كمك  مي كند تا به  ميزان  پنجاه  درصد از خونريزي  بكاهند.دكتر رولند استراند گفت : كاهش  خونريزي  يكي  از اصلي  ترين  اهداف  در جلوگيري  از مرگ  و مير مادران  در كشورهاي  افريقايي  است .

آزمايش  نخستين  واكسن  ضد بيماري  پاركينسون
دانشمندان  آمريكايي  از ابداع  واكسن  جديدي  خبر دادند كه  آزمايش  آن  بر روي  موش هاي  مبتلا به  پاركينسون  و بيماري هاي  مشابه  با نتايج  اميدبخش  و مثبتي  همراه  بوده  است . پژوهشگران  دانشگاه  كاليفرنيا اعلام  كردند واكسن  جديد برگرفته  از تركيبي  از نوعي  پروتئين  توليد شده  است  كه  بطور غير طبيعي در مغز موش هاي  مبتلا به  پاركينسون  انباشته  مي شود. استفاده  از اين  تركيب  موجب  شد تا با توليد آنتي  بادي  ويژه  در بدن  موش، از توليد پروتئين  غيرطبيعي  موسوم  به  الفا سينكولين  و در نتيجه  تخريب  سلولهاي  عصبي  مغز و ابتلا به  پاركينسون  جلوگيري  شود.

فضا
طرح ساخت نسل بعدي هواپيماهاي مافوق صوت
گروه دانش: ژاپن و فرانسه قصد دارند با همكاري يكديگر جانشين جت مافوق صوت كنكورد را كه در سال ۲۰۰۳ بازنشسته شد بسازند.
وزير بازرگاني ژاپن اعلام كرده است كه شركت هايي از اين دو كشور براي مدت سه سال، سالانه يك ميليون و ۸۴۰ هزار دلار صرف تحقيق براي ساخت هواپيماي تازه خواهند كرد.اين هواپيما داراي ۳۰۰ صندلي خواهد بود و مدت پرواز ميان نيويورك و توكيو را به شش ساعت كاهش خواهد داد. هواپيماي كنكورد كه محصول مشترك بريتانيا و فرانسه بود، پس از ۳۴ سال در سال ۲۰۰۳ از رده خارج شد.ژاپن و فرانسه گفتند كه موافقتنامه ساخت اين هواپيما را در نمايشگاه هوايي پاريس امضا كرده اند.
آزمايش موفقيت آميز
شويچي ناكاگاوا، وزير بازرگاني ژاپن، گفت: «اين يك همكاري حقيقتاً چشمگير صنعتي است.»وزارت بازرگاني ژاپن گفت كه اين كشور موتورهايي را كه به لحاظ نظري مي تواند به پنج برابر سرعت صوت برسد با موفقيت آزمايش كرده است.
كنكورد با دو برابر سرعت صوت پرواز مي كرد اما تا زمان بازنشستگي نتوانست رقم هنگفتي را كه در ساخت آن سرمايه گذاري شده بود به مرحله سوددهي برساند.
فرانسه كه از سازندگان كنكورد بود اكنون دانش خود در اين زمينه را به پروژه تازه منتقل خواهد كرد.اين معامله همچنين سنت قديمي ژاپني ها كه همواره همكاري با آمريكايي ها را ترجيح مي دادند مي شكند.يوشيو واتانابه، يك مقام انجمن شركت هاي هوافضاي ژاپني كه هدايت اين ابتكار عمل تازه در ژاپن را به عهده دارد گفت: همكاري نزديك تحقيقاتي با اروپايي ها نمايانگر رويدادي تازه است.

روبات
اتحاد متخصصان روبات ساز آمريكايي
لندن- ايرنا: متخصصاني كه در حوزه روباتيك در دانشگاهها مؤسسات علمي در آمريكا سرگرم پژوهش هستند تصميم گرفته اند به منظور مقابله با رقباي ژاپني و كره اي، به جاي فعاليت هاي پراكنده همه توان خود را مصروف ساخت روبات هايي كنند كه قادر به استفاده از دستهاي خود و انجام كارهاي مفيد با دستها هستند.
اين موضوع در نخستين كنفرانس سالانه «روباتيكس: علم و سيستم ها» كه هفته گذشته در دانشگاه ام.آي.تي (مؤسسه تكنولوژي ماساچوست) برگزار شد مورد بررسي و توافق قرار گرفت.
در اين كنفرانس نمايندگاني كه از دانشگاهها و مؤسسات مختلف گرد آمده بودند توافق كردند با استفاده از يك بودجه ۱۴ميليون دلاري كه به وسيله ناسا ارائه شده حوزه تازه اي از تحقيقات روباتيكس موسوم به «بهره گيري خودكار از فعاليتهاي حركتي (AMM(autonomous mobile manipulation را به عنوان هدف اصلي كاوشهاي خود در نظر بگيرند و در اين حوزه به رقابت با روباتهايي بپردازند كه شركتهاي بزرگ ژاپني و كره اي در دست تكميل دارند و قادر به انجام فعاليت هاي مختلف هستند.

آف لاين
جوان  هلندي  بااستفاده  از پلاستيك  هاي 
بازيافتي  روبات  متحرك  ساخت
:IRIBيك  جوان  هلندي  با استفاده  از لوله  هاي  پلاستيكي  بازيافتي  و طناب، روباتي  ساخته  است  كه  با استفاده  از انرژي  باد حركت  مي  كند.
اين  جوان  هلندي  كه  فارغ  التحصيل  رشته  علوم  است  براي  ساخت  اين  روبات  پانزده  سال  تحقيق  كرده  است .
اين  روبات  با استفاده  از بال هاي  خود انرژي  حاصل  از باد را دريافت  و ذخيره  و با انتقال  آن  به  پاهاي  پلاستيكي  خود به  مانند برخي  حشرات  حركت  مي كند.
سازنده  اين  روبات  مي گويد ساز و كار حركت  اين  روبات  به  درك  فيزيولوژي  برخي  حشرات  كمك  مي كند.

دوربين كم مصرف
يك مخترع موفق به طراحي يك نوع دوربين امنيتي بي سيم شده كه بدون نياز به تعويض باتري چندين ماه كار خواهد كرد.در حال حاضر اغلب دوربين هاي امنيتي را بايد به برق متصل نمود ويا هر روز يك بار باتري آن را شارژ كرد.اما اين دوربين امنيتي جديد كه Mailbox Cam نام دارد و ۲۰۰ دلار قيمت دارد (گرانتر از دوربين هاي فعلي مي باشد) عمر سه باتري كوچك خود را افزايش مي دهد چون صاحب آن قادر خواهد بود از راه دور به روشن و خاموش كردن آن بپردازد.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |