شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۲۵ - Jun 18, 2005
تلاش بي نتيجه مقامات آمريكايي
براي اخلال در روند انتخابات
ايسنا: در آستانه برگزاري نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري جورج بوش روز پنجشنبه ضمن تكرار ادعاي حمايت ايران از گسترش ترور در جهان مدعي شد: قدرت در ايران در دست معدودي غيرمنتخب است كه آن را از طريق روندي كه الزامات بنيادي مردم سالاري را ناديده مي گيرد!
جورج بوش، رئيس جمهور آمريكا ضمن صدور بيانيه اي در خصوص خاورميانه بزرگ و انتخابات در ايران اعلام كرد: در سراسر خاورميانه تحولات اميدواركننده اي در حال رخ دادن است. مردم آزادي شان را طلب مي كنند و اين موج آزادي كه منطقه را در برمي گيرد، نهايتا به ايران نيز خواهد رسيد.
وي همچنين مدعي شد: در انتخابات رياست جمهوري ۱۷ ژوئن حاكمان ايران حق هزاران نفر از مردم را كه جهت نامزدي در انتخابات قدم پيش گذاشته اند(!) از جمله اصلاح طلبان شناخته شده و زنان را كه در راه آزادي و مردم سالاري در ايران زحمات بسياري كشيده اند، رد كرده اند.
رئيس جمهور آمريكا مدعي شد: رژيم حاكم بر ايران تمامي حقوق ملت را براي داشتن جامعه اي آزاد و دموكراتيك، حق اقتصاد آزاد و يك قوه قضائيه مستقل كه حاكميت قانون و برابري تمام ايرانيان در برابر عدالت را تضمين كند، انكار مي كند و با ملت با بي رحمي رفتار كرده و آزادي شان را انكار مي كند.
بوش ادامه داد: آمريكا معتقد است آزادي حق بشري و آرزوي عميق هر انساني است و من خطاب به ملت ايران مي گويم: مردم آمريكا در كنار شما براي دفاع از آزاديتان هستند!
وزير امور خارجه  آمريكا در آستانه  برگزاري انتخابات رياست جمهوري در ايران در اظهاراتي مداخله جويانه ضمن ابراز ترديد در خصوص مشروعيت اين انتخابات مدعي شد سيستم سياسي ايران رو به عقب حركت مي كند.
وزير امور خارجه آمريكا مدعي شد، ايران رو به عقب حركت مي كند، نه رو به جلو. در برخي موارد مسير حركت رو به جلوست، اما در برخي موارد مسير حركت اشتباه است!
رايس در ادامه ادعاهايش گفت: با شرايط حاضر نمي تواند انتخابات روز جمعه را انتخاباتي مشروع در نظر بگيرد.
رايس كه هم چنان به طرح آمريكايي خاورميانه مي انديشد و انتظار دارد كشورمان نيز در آن قالب تغيير كند ادامه داد: نتايج انتخابات هر چه كه باشد آمريكا و ديگران نگاه خواهند كرد تا ببينند آيا مقامات ايران قصد تغيير رفتار در بخش هاي مهم را دارند تا اين كشور را با آنچه در منطقه رخ مي دهند، هماهنگ تر سازند يا خير.
سخنگوي كاخ سفيد و سخنگوي وزارت امور خارجه  آمريكا هم در اظهارات مداخله جويانه اي مشروعيت انتخابات رياست جمهوري در ايران را زير سوال بردند.
پايگاه اينترنتي وزارت امور خارجه  آمريكا با مخابره اين خبر افزود: اسكات مك كللان، سخنگوي كاخ سفيد با اشاره به بيانيه جورج بوش، رئيس جمهور آمريكا درباره  انتخابات در ايران گفت: اين پيامي است كه رئيس جمهور به ملت ايران مي گويد، ما در كنار آن دسته از ملت ايران كه آزادي بزرگتري را خواستارند، ايستاده ايم.
وي ادعا كرد: (در ايران) تعدادي افراد غير منتخب ملت را از حقوق شان محروم مي كنند.
اين كشور به وسيله  معدودي افراد غير منتخب اداره مي شود كه هزاران تن از جمله تمامي زنان را از شركت در انتخابات محروم كردند و حقوق مردم را انكار مي كنند!
سخنگوي كاخ سفيد در ادامه ادعاهايش گفت: ايران انتخابات آزاد و عادلانه ندارد.
هم چنين شان مك كورمك، سخنگوي وزارت امور خارجه  آمريكا طي ادعايي مشابه گفت كه در ايران عده اي غيرمنتخب، قدرت تصميم گيري واقعي هستند. اين امر، اينكه آيا مردم واقعا حق انتخاب دارند را زير سوال مي برد.
سخنگوي وزارت امور خارجه  آمريكا در پاسخ به اين سوال كه آيا واشنگتن از هيچ گروه ايراني در داخل يا خارج حمايت مي كند، گفت: گزارشات اخيري در رابطه با پيشنهادات مختلفي براي برنامه هاي كمك مالي كه ما داريم دريافت شده است؛ اين برنامه ها به خوبي شناخته شده اند و در برنامه هاي وزارت خارجه قرار دارد.
اين اظهارات در حالي مطرح مي شود كه حميدرضا آصفي اظهارات اخير جورج بوش عليه انتخابات رياست جمهوري كشورمان را رد كرده است.
سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان اظهار داشت: كسي نبايد حرف جورج بوش را جدي تلقي كند، چرا كه او چشم هايش را به روي واقعيت ها و دموكراسي در ايران بسته است.وي افزود: طي ۲۶ سال گذشته ايران با سياست هاي اعمال استاندارد دوگانه از سوي آمريكا مواجه بوده، چرا كه خود را از سلطه  آمريكا آزاد كرده است.
آصفي همچنين اظهارات مقامات آمريكايي عليه اقدامات ايران را از روي بغض و كينه خواند.
وي گفت: در آمريكا دو يا سه نفر به مرحله  نهايي انتخابات رياست جمهوري مي رسند و آن هم از حزب جمهوري خواه يا دموكرات كه بنابراين اگر كسي بخواهد راي بياورد بايد از اين دو حزب باشد.
اين درحالي است كه مشاور امنيت ملي پيشين آمريكا در زمان رياست جمهوري جيمي كارتر با بيان اينكه در ايران به آراء تك تك افراد احترام گذارده مي شود، گفت:   روند انتخابات رياست جمهوري در ايران بسيار سالم، جالب و شگفت آور است.
«گري سيك» مدير موسسه مطالعات خاورميانه در دانشگاه كلمبيا تأكيد كرد:« به نظر من انتخابات كنوني رياست جمهوري در ايران بسيار فعالانه انجام مي شود و در آن نامزدها مسائل متفاوتي نسبت به گذشته مطرح مي كنند كه من با دقت آن را دنبال مي كنم.»
وي همچنين با تأييد سيستم شمارش آرا در ايران گفت:«اين سيستم بسيار خوب است و افراد فكر نمي كنند به خاطر مقاصد سياسي در آن دستكاري شده كه اين شيوه اي صادقانه است و طي آن به راي مردم احترام گذاشته مي شود اگرچه در ابتدا تعداد زيادي از ثبت نام كنندگان رد صلاحيت شدند اما اكنون نامزدهاي باقيمانده به راحتي فرصت رقابت آزادانه با يكديگر را دارند.»

واكنش ناصري به اظهارات البرادعي
خبرگزاري فرانسه به نقل از سيروس ناصري گزارش داد: ايران تلاش مي كند در تحقيقات آژانس از برنامه  هسته اي اش و به ويژه در خصوص افشاي فعاليت هاي بازار سياه هسته اي كه تامين كننده  اين برنامه بوده است تا حد ممكن همكاري كند.
اين خبرگزاري فرانسوي ادامه داد: سيروس ناصري، مذاكره كننده  عالي رتبه  ايران در واكنش به انتقاد آژانس بين المللي انرژي اتمي از ايران مبني بر اين كه اطلاعات كافي را در اين زمينه ارايه نكرده است، اظهار داشت كه ايران درصدد كمك به آژانس بين المللي انرژي اتمي براي بستن اين مساله است.
وي ادامه داد: از آغاز تحقيقات آژانس در سال ۲۰۰۳ تاكنون ايران كوشيده است تا آنجا كه مي تواند ياري بخش باشد.
براساس اين گزارش ناصري در خصوص تحقيقات آژانس بين المللي انرژي اتمي 
(از برنامه  هسته اي ايران) گفت: ما هر آن چه را كه بيابيم در اختيارشان قرار خواهيم داد.

معاون سياسي وزير كشور:
اين انتخابات جزو آرام ترين انتخابات بوده است
سخنگوي وزارت كشور گفت: بلافاصله پس از پايان راي گيري، شمارش آرا آغاز خواهد شد و وزارت كشور تمام تلاش خود را به كار مي گيرد كه نتايج اوليه انتخابات از صبح روز شنبه به اطلاع مردم رسانده  شود.
خانجاني گفت: هنوز نمي توان دقيقا اعلام كرد انتخابات به دور دوم كشيده خواهد شد يا نه، اما احتمال دور دوم بيشتر است.بنابر اعلام دبير شوراي نگهبان «تا عصر ديروز تخلفي از صندوق هاي انتخاباتي كشور گزارش نشده» و طبق اعلام رييس هيات مركزي بازرسي انتخابات رياست جمهوري «تاكنون هيچ مشكل ضدامنيتي مشاهده نشده است.»
سرپرست نيروي انتظامي هم اعلام كرد: تا عصر جمعه هيچ مشكل خاص امنيتي به وجود نيامده است.
بنابراين گزارش هم چنين مرتضي مبلغ معاون سياسي وزير كشور نيز اعلام كرد كه اين انتخابات جزو آرام ترين انتخابات بوده است.وي ادامه داد: در محل اخذ آرا در سراسر كشور تاكنون هيچ مشكل خاصي وجود نداشته است.ساعت ۱۸ و سي دقيقه عصر ديروز ستاد انتخابات كشور اعلام كرد زمان اخذ راي تا ساعت ۲۱و سپس تا ساعت ۲۳ تمديد شد.

كمال خرازي:
اظهارات بوش درباره  انتخابات ايران
غفلت و بغض او را نشان مي دهد
ايسنا: كمال خرازي تأكيد كرد: در گزارش اخير البرادعي به شوراي حكام موضوع جديدي درخصوص مساله پلوتونيوم مطرح نشده است.
كمال خرازي، وزير امور خارجه كشورمان در جريان بازديد از ستاد انتخابات خارج از كشور در جمع خبرنگاران تصريح كرد: اين مساله موضوع لاينحلي نيست؛ چرا كه پيش از اين نيز آن را به آژانس اعلام كرده بوديم؛ فقط بايد جزييات اين مساله براي آژانس تشريح شود كه اين آمادگي نيز نزد ايران وجود دارد.
وي درخصوص اظهارات اخير جورج بوش، رئيس جمهور آمريكا عليه انتخابات ايران و غير دموكراتيك خواندن اين انتخابات تصريح كرد: اين اظهارات نشان دهنده غفلت بوش است و بغض او را نشان مي دهد؛ چرا كه در عين ادعاي ترويج دموكراسي، دموكراسي واقعي ايران را نه تنها ناديده مي گيرند؛ بلكه ضد آن هم حركت مي كنند.خود آنها بايد بگويند چرا چنين تناقضي در رفتارشان وجود دارد.
وزير امور خارجه كشورمان با تأكيد بر اينكه مردم براي ادعاي بوش و امثال او وقعي قائل نيستند اظهار داشت: آنچه مهم است آن است كه مردم ما در انتخابات شركت مي كنند و به راي العين حضور باشكوه خود را در اين انتخابات مشاهده مي كنند.
خرازي درباره آنكه چرا برخي رسانه ها انتخابات در ايران را كمرنگ نشان مي دهند اظهار داشت: چرا كه آنها هميشه ادعاهايي را مطرح مي كردند و حالا مي بينند كه خلاف آن ادعاها در حال رخ دادن است، بنابراين طبيعتا بايد به سوي تخريب اين انتخابات حركت كنند تا به توجيه افكار و نظرات سابق خودشان گام بردارند.وي همچنين درخصوص آخرين وضعيت انتخابات در خارج از كشور تصريح كرد: هنوز آمار مشاركت دريافت نشده اما اخبار نمايندگي ها حاكي از حضور مردم است و هموطنان همانگونه كه پيش از اين در دوره هاي سابق در انتخابات شركت كرده اند اكنون نيز بر اساس اخبار نمايندگي ها در انتخابات شركت دارند و در ۱۱۴ حوزه اي كه برقرار شده راي شان را مي دهند كه اميدواريم نتايج و آثار اين انتخابات چشمگير باشد. در ۱۰۲ كشور، ۱۱۴ حوزه و در ۲۵۴ صندوق از هموطنان خارج از كشور اخذ راي مي شود.

از سوي مشاور وزير رفاه
سياست هاي جديد بيمه هاي پيشگيري و مكمل اعلام شد
ايسنا: مديركل سياستگذاري بيمه هاي درماني وزارت رفاه از تدوين آيين نامه سياست هاي پيشگيري مبتني بر بيمه هاي سلامت خبر داد.
دكتر حميدرضا صفي خاني، مشاور وزير رفاه گفت: بر اساس اين آيين نامه، برنامه هاي پيشگيري در زمينه آسيب هاي اجتماعي، بيماري ها، حوادث و...تنظيم شده است.
وي تصريح كرد: رويكرد قانون برنامه چهارم و نظام جامع رفاه و تأمين اجتماعي در حوزه بيمه هاي درمان، تبديل آنها به بيمه هاي سلامت است تا امكان سرمايه گذاري در پيشگيري از بروز هزينه هاي آتي وجود داشته باشد.
صفي خاني افزود: بر اساس اين آيين نامه اولويت هاي برنامه هاي پيشگيري در حوزه بهداشت مادران و كودكان و بيماري هايي مانند ديابت و قلب و عروق تعيين شده تا بيمه ها از طريق سرمايه گذاري در بخشهاي بهداشت و پيشگيري، از هزينه هاي بعدي جلوگيري كنند.
مديركل سياستگذاري بيمه هاي درماني وزارت رفاه همچنين از تدوين آيين نامه سياست هاي اجرايي بيمه مكمل درمان در سال جاري خبر داد و به ايسنا، گفت: اين آيين نامه مستند به تبصره ۱۵ قانون برنامه و بودجه است كه بر اساس آن بيمه هاي مكمل وظيفه دارند خدماتي را كه تحت پوشش بيمه هاي پايه نيستند، در قراردادهاي خود لحاظ كرده و به بيمه شدگان ارائه كنند.وي تصريح كرد: همچنين بيمه هاي درمان مكمل دستگاه هاي دولتي اجازه ندارند براي بيمه هاي مكمل هزينه كنند و بيمه هاي مكمل مكلفند در قالب تعرفه هاي مصوب با بيمارستان ها قرارداد ببندند كه بر اين اساس آيين نامه سياست هاي اجرايي بيمه مكمل درمان تدوين مي شود.
صفي خاني خاطرنشان كرد: شرايط استفاده از بيمه هيچگاه منتفي نشده ولي مهم اين است كه منابع عمومي دولت صرف خدماتي شود كه همگان بتوانند از آن استفاده كنند و به نوعي به دنبال ايجاد عدالت در توزيع منابع عمومي دولت هستيم.
وي يادآور شد: خدمات بيمه مكمل در كشور منع نشده بلكه معتقديم بيمه مكمل بايد عينا در قالب بيمه مكمل و در حقيقت خدماتي كه ذاتا در تعهد بيمه پايه نيستند، ارائه شود، نه بيمه مازاد.مشاور وزير رفاه به ايسنا گفت: بر اساس قانون بودجه مصوبه مجلس شوراي اسلامي  حق بيمه مكمل درمان در سال ۸۴ بايد توسط خود بيمه شدگان و نه از بودجه عمومي دولت پرداخت شود.
به همين منظور وزارت رفاه در نظر دارد با همكاري شركت هاي بيمه در ارائه بسته هاي خدمات بيمه تنوعي ايجاد كند.
بنابراين بيمه هاي مكمل حذف نشده بلكه فضاي جديدي ايجاد شده كه شركت هاي بيمه بتوانند خدمات بهتر و با كيفيت تري را تحت پوشش قرار دهند.
وي خاطرنشان كرد: بيمه هاي مكمل در جهان اشكال متفاوتي دارند: يا تحت عنوان بيمه هاي مكمل خدمات مازاد بر تعهد سازمان هاي بيمه گر پايه، خدماتي مانند زيبايي، نازايي، عمل ليزيك و...را ارائه مي دهند كه سازمان هاي بيمه گر پايه هزينه هاي آن را نمي پردازند و يا از طريق بيمه جايگزين، بيمه شده  ديگر از بيمه پايه نمي تواند استفاده كند.مديركل سياستگذاري و برنامه ريزي بيمه هاي درماني وزارت رفاه در پايان يادآور شد: در حال حاضر در كشور ما تنها شكل اول بيمه تكميلي كه صرفا هزينه هاي خدمات بيمه پايه را پرداخت مي كند وجود دارد، به همين دليل وزارت رفاه خواستار ارتقاي كيفيت خدمات بيمه پايه از طريق بيمه مكمل است.

آژانس انرژي اتمي ، عربستان سعودي
را از بازرسي تسليحاتي معاف كرد
ايسنا: به رغم فشار بين المللي، آژانس بين المللي انرژي اتمي با معافيت عربستان از بازرسي تسليحاتي موافقت كرد.
به گزارش آسوشيتدپرس، اعضاي شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي، همچنين در مورد گزارشي كه بيانگر اختلاف نظر ها در خصوص آزمايش پلوتونيوم ايران و ديگر فعاليت هاي مشكوك بو د بحث و تبادل نظر كردند.به رغم مخالفت هاي شديد با چنين توافقي، در اين برهه كه نگراني هاي زيادي در خصوص گسترش سلاح هاي هسته اي وجود دارد، آژانس بين المللي انرژي اتمي پروتكل معافيت عربستان از بازرسي تسليحاتي را تصويب كرد.مقامات آژانس مي گويند، وقتي عربستان مي گويد هيچ طرحي براي ساخت تسليحات هسته اي، تاسيسات يا انبارهاي هسته اي ندارد، دليلي براي شك باقي نمي ماند.
طبق «پروتكل مقادير كم» عربستان موظف است خود وضعيت تسليحاتي اش را به آژانس گزارش كند.
پيشتر اين توافق در مورد  ۷۵كشور ديگر ازجمله واتيكان و ترينيداد و توباگو به اجرا در آمده بود.
طبق اين پروتكل، كشورها مجازند بدون گزارش دادن به آژانس بين المللي انرژي اتمي، تا   ۱۰ تن اورانيوم طبيعي كه براي ساخت يك بمب كافي است و يا تا  ۲۰تن اورانيوم غني  شده بسته به درصد غناي آن و ۲/۲ پوند پلوتونيوم در اختيار داشته باشند.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |