شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۲۵ - Jun 18, 2005
گزارش رسانه هاي خارجي درباره
حضور پيش بيني نشده مردم در انتخابات
مقام معظم رهبري : رأي به هر يك از نامزدها ،
رأي به قانون اساسي و نظام اسلامي است
000066.jpg
عكسها: عليرضا بني علي
گروه سياسي: فصل نهايي نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري با حضور پرشور مردم در پاي صندوقهاي رأي زيباتر از فصلهاي پيشين رقم خورد.
گزارشهاي دريافتي از سراسر كشور و همچنين گزارش رسانه هاي خارجي خبر از مشاركت بالاي هموطنان در انتخابات دارد.محافل سياسي نيز ميزان مشاركت مردم را در انتخابات بسيار بيشتر از پيش بيني هاي قبلي مي دانند. به گزارش خبرنگاران ما از سطح شهر تجمع مردم در حوزه هاي رأي گيري از نگاه ناظران و مسئولان حوزه هاي رأي گيري بي سابقه توصيف شده است كه موجب كمك رساني صندوقهاي رأي سيار به صندوقهاي ثابت مستقر در حوزه هاي اصلي شهر از جمله صحن امامزاده صالح(ع) تجريش، مسجدالنبي(ص) نارمك، مسجدالرسول(ص) ميدان رسالت، مسجد جامع جمهوري و تعداد ديگري از حوزه هاي اصلي سطح شهرتهران شده است.
مسئولين و شخصيتها نيز در كنار مردم رأي خود را به صندوق ريختند. مقام معظم رهبري در دقايق اوليه آغاز اخذ رأي، برگه رأي خود را به صندوق سيار ۱۱۰ ريختند. سيدمحمد خاتمي رئيس جمهور كه با اين انتخابات دوران هشت ساله رياست جمهوري اش پايان مي يابد، روز گذشته برگه رأيش به رئيس جمهور بعد از خود را در ستاد انتخابات كشور به صندوق انداخت.
خاتمي پس از راي دادن با حضور در جمع خبرنگاران ابراز اميدواري كرد كه با شركت و حضور همه جوانان و نوجوانان، زنان و مردان در انتخابات، راه دشوار استقرار دموكراسي ديني كه حاصل انقلاب اسلامي است، آسان تر و هموارتر شود.
وي تأكيد كرد: مطمئناً آنچه كه ملت بزرگ ايران تصميم بگيرد، مورد احترام همه ماست.وي در اين باره كه چقدر احتمال مي دهيد انتخابات به دور دوم كشيده شود، افزود: «نمي دانم. ما هميشه پيش بيني هايمان با رفتار مردم تغيير كرده است و اميدوارم كه با حضور پرشور مردم و راي بالايي كه تعداد افراد واجد شرايط مي دهند ما بتوانيم در دور اول مساله را تمام شده ببينيم و اگر به دور دوم هم كشيده شود، روال خود را طي خواهد كرد و نتيجه آن ان شاءالله يك هفته بعد معلوم مي شود.»
رئيس جمهور همچنين در بازديد از ستاد انتخابات وزارت كشور، با تشكر از تمام كساني كه دست اندركار برگزاري انتخابات هستند، در ارتباط با فعاليت صدا و سيما گفت: «وسايل ارتباط جمعي از جمله صدا و سيما در طول فعاليت تبليغاتي كانديداها برنامه هاي خوبي داشتند.»
آيات عظام نوري همداني، مشكيني، فاضل لنكراني، موسوي اردبيلي و علوي گرگاني، حسن زاده آملي، صافي گلپايگاني و آيت الله جوادي آملي آراي خود را به صندوق اخذ راي در قم انداختند.مجروحان انفجارهاي روز هاي گذشته اهواز نيز با شعارهاي الله و اكبر در پاي صندوق هاي راي در اهواز حاضر شدند.يكي از اين جانبازان به مهر گفت: حضرت امام خميني(ره) فرمودند كه بكشيد ما را ملت ما بيدارتر مي شود و من معتقدم كه هر چه دشمنان اسلام و دشمنان اين مردم بيشتر توطئه كنند حضور و وفاداري ملت به انقلاب اسلامي بيشتر و بيشتر خواهد شد.
اظهارنظر مقامات كشور در خصوص حضور مردم
برخي از مقامات ارشد نظام هم ضمن حضور در پاي صندوقهاي راي نهمين انتخابات رياست جمهوري به اظهار نظر درباره فضاي انتخابات پرداختند. رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: مردم ايران هميشه مسئولان را غافلگير كرده اند.
حدادعادل با حضور در مسجد «لرزاده» در ميدان خراسان تهران راي خود را در صندوق انداخت و با حضور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: «اطمينان دارم كه حضور مردم در اين انتخابات دلگرم كننده بوده و مردم به وظيفه خود عمل خواهند كرد.»
رئيس قوه قضاييه نيز پس از رأي دادن در جمع خبرنگاران حضور مردم در انتخابات را پرشور توصيف كرد و گفت: «مردم ما همواره نشان داده اند كه پشتيبان نظام، آرمان هاي امام (ره)، اقتدار و عزت ملي و ديني خود هستند.»
وزير اطلاعات نيز روند برگزاري انتخابات را شورانگيز توصيف كرد و گفت: «قبل از اينكه به ستاد انتخابات كشور بيايم سري به ستاد انتخاباتي خودم زدم و مطلع شدم كه در بسياري از شهرها مانند تهران تاكنون صف هاي طولاني براي راي دادن تشكيل شده، در حالي كه معمولا بعدازظهرها چنين مي شد و اين نشان دهنده مشتاق بودن مردم است.»
رئيس دفتر مقام معظم رهبري نيز درمورد تعامل مقام معظم رهبري با رئيس جمهور منتخب آينده گفت: «به تعبير رهبري هر كدام از اين افراد كه رئيس جمهور شوند رئيس جمهور همه است چه به او راي داده و چه به او راي نداده باشيم.»
معاون اول رئيس جمهور نيز دقايقي بعد از آغاز راي گيري با حضور در ستاد انتخابات كشور راي خود را به صندوق شماره ۶۶۳ حوزه انتخابي ري تهران شميرانات مستقر در وزارت كشور انداخت.
اظهارات كانديداها در روز اخذ رأي
كانديداهاي انتخابات رياست جمهوري هم با حضور در پاي صندوق هاي راي ضمن شركت در انتخابات با خبرنگاران گفت وگو كردند.
محمود احمدي نژاد با حضور در شعبه اخذ آراي مسجد جامع نارمك گفت: مردم ايران طي ۲۶ سال بعد از پيروزي انقلاب اسلامي بارها به پاي صندوق هاي راي آمده و اعتقاد خود را به ارزش هاي انقلاب اثبات كردند. مطمئنا اين بار نيز با حضور در پاي صندوق هاي راي اعتقاد خود را به انقلاب و ارزش هاي آن نشان خواهند داد. اميدوارم آنچه خواسته مردم است تحقق پيدا كند. وي در پايان در مورد احتمال پيروزي خود در صحنه انتخابات گفت: من اميدوارم اراده ملت حاكم شود.
علي اردشير لاريجاني هم در مسجد الجواد(ع) گفت: انتخابات اين دوره بسيار متنوع است و نتايج بسيار با هم نزديك هستند، چرا كه انتخابات اين دوره همانند گذشته نيست و رقابت ها بسيار نزديك هستند. لذا پيش بيني مي كنم انتخابات به مرحله دوم كشيده شود. هر چند كه اين مساله هم كه چه كسي به دور دوم برسد، مبهم است.به گفته لاريجاني ۵۵ تا ۶۰ درصد از مردم در انتخابات شركت خواهند كرد،
محمدباقر قاليباف هم در حرم مطهر امام خميني(ره) گفت: حضور گسترده مردم پاي صندوق هاي راي آن هم از ساعات آغاز راي گيري نشان مي دهد مردم ايران امروز حماسه اي ديگر خواهند آفريد.
اين كانديداي انتخابات رياست جمهوري در خصوص پيش بيني پايان انتخابات در دوره اول گفت: هنوز در اين زمينه نمي توان قضاوت قطعي داشت، اما نظرسنجي ها نشان مي دهد انتخابات به دور دوم خواهد رفت و من نيز در مرحله دوم حضور خواهم داشت.
كروبي نيز پس از انداختن راي خود به صندوق شماره ۶۴ تهران از عملكرد رسانه ها در مشاركت جويي مردم تشكر كرد.
كروبي در پاسخ به اين سئوال كه در صورت انتخاب نشدن در انتخابات چه پيامي براي فرد منتخب داريد؟ گفت: به شخص منتخب تبريك گفته و آمادگي دارم در حد توان خود به وي كمك كنم تا او بتواند به بهترين نحو برنامه هاي خود را اجرا كند.
مصطفي معين، كانديداي ديگر رياست جمهوري، نيز ساعت ۱۲ راي خود را به صندوق ۵۹۷ واقع در دانشگاه اميركبير انداخت.
وي گفت: من امروز احساس پيروزي مردم ايران را دارم.
وي گفت: با توجه به استقبال فوق العاده اي كه در استان ها ديدم به خواست خداوند فكر مي كنم درصد شر كت كنندگان بين ۶۰ تا ۷۰ درصد باشد.
وي درباره ميزان اميدواري خود به پيروزي در انتخابات گفت: من هميشه اميدوار هستم و در شرايط سخت، اميدوارتر.
محسن مهرعليزاده نيز با حضور در حسينيه ارشاد، ضمن انداختن راي خود به صندوق در جمع خبرنگاران، گفت: لازم بود با توجه به تكثر كانديداها اسبابي فراهم شود كه كانديداها بتوانند از فرصت هاي برابر براي شناساندن خود استفاده كنند و در اين زمينه انصافا صدا و سيما خوب عمل كرد و جاي تشكر دارد.
هاشمي رفسنجاني نيز با حضور در حسينيه شماره يك جماران، در انتخابات نهمين دوره رياست جمهوري و انتخابات مرحله دوم مجلس شوراي اسلامي شركت كرد و راي خود را به صندوق انداخت.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام پس از انجام مراحل اخذ راي، در پاسخ به اين سئوال كه اگر در اين انتخابات پيروز نشويد، آيا از عرصه سياست خداحافظي مي كنيد يا خير؟ گفت: تا زنده ام در سياست و در خدمت انقلاب خواهم بود و ان شاءالله پيروز انتخابات هستم.
خبرنگاري از  هاشمي  رفسنجاني در خصوص احتمال به دور دوم كشيده شدن انتخابات پرسيدند كه وي پاسخ داد: بعضي از نظرسنجي ها نشان مي دهد كه انتخابات به دور دوم كشيده مي شود و رئيس جمهور در دور اول انتخاب نمي شود.
بازتاب حضور مردم در رسانه هاي خارجي
حضور پرشور مردم در پاي صندوق هاي راي رسانه هاي خارجي حاضر در ايران را با شگفتي مواجه كرد كه اين حضور با بازتاب خبري خوبي در اين رسانه ها مواجه بود.
خبرگزاري فرانسه انتخابات نهمين دوره رياست جمهوري را فشرده ترين رقابت انتخاباتي در تاريخ جمهوري اسلامي خواند.
خبرگزاري رويتر و ايتارتاس به صفوف طولاني راي دهندگان در كنار شعب در اولين دقايق شروع راي گيري اشاره كردند.
خبرگزاري ريانووستي روسيه نيز در اين زمينه اعلام كرد: مردم ايران به ياري صندوق هاي راي آمدند تا از بين هفت نامزد انتخاباتي فرد مورد نظر خود را انتخاب كنند.
اخبار انتخابات ايران در راديو اكو مسكو و كانال دو تلويزيون دولتي روسيه بازتاب فراواني داشته است.
خبرنگار «راي وان» شبكه اول تلويزيوني ايتاليا كه براي پوشش اخبار رياست جمهوري ايران به كشورمان سفر كرده است، به فارس گفت: حضور گسترده مردم براي من بسيار جالب بود. من به هيچ وجه منتظر چنين حضوري نبودم.
«مورينا مورنينگ شانگهاي چين» هم گفت: مردم خيلي پرشور و با هيجان زياد به پاي صندوقهاي راي آمده اند.
وي افزود: اين نشان مي دهد كه مردم به آينده كشورشان بسيار علاقه مند هستند و با حضور خود اين امر را ثابت كردند.
همچنين سرگئي بابورين و والنتين كوسيوف از خبرنگاران روسي كه به ايران سفر كرده اند، با اشاره به حضور گسترده مردم در انتخابات نهمين دوره رياست جمهوري آن را نمايي از اراده ملت ايران در تعيين سرنوشت خود و نمونه آزادي در منطقه دانستند.
تاكي شي مي نامي  خبرنگار خبرگزاري جي جي ژاپن نيز كه براي پوشش اخبار رياست جمهوري ايران به كشورمان سفر كرده است، با بيان مطلب بالا اظهارداشت: مسلماً محدوديت هايي هم در اين بين هست كه كانديداها سعي دارند آن را برطرف كنند.
اين خبرنگار خبرگزاري جي جي ژاپن خاطر نشان كرد: دموكراسي در ايران به هر نحو بهتر از دموكراسي است كه آمريكا در مصر و عربستان پياده كرده است، اگر بوش از دموكراسي ايران انتقاد مي كند پس چه پاسخي براي دموكراسي كه در مصر و عربستان پياده كرده است، دارد.
خبرنگار روزنامه كريستين ساينس مونيتور گفت: در ايام اخير مرتب صحبت از تحريم انتخابات بود، اما از صبح جمعه با تعجب مشاهده كردم كه مردم زيادي براي رأي دادن به مراكز راي گيري آمده بودند.
اسكان پيترسون همچنين افزود: اگر مشاركت مردم به همين صورت ادامه پيدا كند تعجب مقامات آمريكايي را برمي انگيزد.
خبرگزاري آلمان هم در گزارشي از تهران انتخابات ايران را فراتر از تصور خواند.
اين خبرگزاري با اشاره به بازديدي كه برخي از ديپلمات هاي اروپايي در تهران از برخي صندوق هاي منتخب راي گيري داشتند،اعلام كرد:آنان ميزان استقبال مردم پاي صندوق هاي راي را فراتر از انتظار خود توصيف مي كردند.
خبرنگار شبكه  تلويزيوني  بي بي سي  هم كه  براي  تهيه  اخبار و گزارش  ازنهمين  دوره  انتخابات  رياست  جمهوري  درايران  به  تهران  سفر كرده است ، تصريح كرد ظاهرا اظهارات  پنجشنبه شب بوش  تاثيري  بر ميزان  حضور مردم  ايران  درپاي  صندوق هاي  راي  نداشته  است .
خبرنگار بي بي سي  ميزان  حضور مردم  در پاي  صندوق هاي  را قابل  توجه  دانست و گفت : حضور گسترده  مردم  در صحنه  انتخابات  مهمترين  اصل  براي  مقامات  ايران  است .

مقام معظم رهبري:
رأي به هر يك ازنامزدها رأي به قانون اساسي و نظام اسلامي است

ايسنا: حضرت آيت الله خامنه اي، رهبر معظم انقلاب اسلامي، در دقايق اوليه آغاز راي گيري انتخابات رياست جمهوري با حضور در محل صندوق سيار ۱۱۰ در حسينيه امام خميني (ره)، راي خود را به صندوق انداختند.
حضرت آيت الله خامنه اي بعد از انداختن راي خود به صندوق، شركت در انتخابات را يك عمل صالح برشمردند و تأكيد كردند: عمل صالح بايد با شوق و در وقت خود انجام گيرد.
ايشان با تأكيد بر اين كه حضور در انتخابات، ايجاد يك امكان جديد براي كشور در چهار سال آينده است، خاطرنشان كردند: مردم ايران با حضور خود در پاي صندوق هاي راي و راي به هر يك از هفت كانديدا، در واقع به قانون اساسي و نظام اسلامي راي مي دهند.
مقام معظم رهبري اظهار اميدواري كردند با حضور مردم در پاي صندوق هاي راي و انتخاب آنان، يك فرد و دولتي بر سر كار بيايد كه توانايي رفع مشكلات و برآوردن نيازهاي كشور را داشته باشد.
حضرت آيت الله خامنه اي همچنين با اشاره به تبليغات دشمنان نظام اسلامي براي حضور كم رنگ مردم در انتخابات، افزودند: دشمنان اين نظام نمي خواهند نظام اسلامي ايران كه ضمن هويت ديني خود، متكي به آراي مردم است و مظهر بزرگ مردم سالاري ديني مي باشد، به عنوان يك الگوي موفق در منطقه و جهان معرفي شود.
ايشان خاطرنشان كردند: افراد مستقل و باانصاف در دنياي غرب نيز اذعان دارند، هيچ دموكراسي در منطقه به استقرار، گسترش و شيوايي مردم سالاري ديني در ايران وجود ندارد.

اعتراض ايران به گزارش آژانس هسته اي
ايسنا: راديو آمريكا گزارش داد، آژانس بين المللي انرژي اتمي در گزارشي كه روز پنجشنبه به شوراي حكام ارايه شد، اعلام كرد، ايران جزئيات آزمايش هاي جداسازي پلوتونيوم را به درستي اعلام نكرده است.
پير گلداشميت، معاون مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي در امور پادمان ها ضمن قرائت گزارش سه صفحه اي از تحقيقات آژانس در خصوص برنامه  هسته اي ايران در برابر شوراي حكام گفت: تهران فناوري حساس را زودتر از زماني كه ابتدا اعلام كرده بود به دست آورده است و آزمايشات جداسازي پلوتونيوم نيز تا اواخر سال هاي ۱۹۹۰ ادامه داشته است.
در اين گزارش آمده است در حاليكه ايران عنوان كرده بود آزمايشات جداسازي پلوتونيوم در سال ۱۹۹۳ انجام شد و از آن تاريخ به بعد هيچ پلوتونيومي جداسازي نشده، مقامات ايراني دو ماه قبل فاش كردند كه در سالهاي ۱۹۹۵ و ۱۹۹۸ آزمايشات مربوطه انجام گرفته است.
در اين گزارش هم چنين به آنچه كه تضاد هايي درباره زمان اولين نشست هاي ميان مقامات ايراني و واسطه  بازار سياه خوانده شده اشاره شده و آمده است، براي اطمينان از اينكه هيچ توليد ديگري انجام نشده و يا ايران به طرح، فناوري و تجهيزات مربوط به غني سازي اورانيوم دست نيافته است، رفع تضادها در خصوص نقل و انتقالات ضروري است.
در گزارش آژانس آمده است، ايران تاريخ دستيابي به تجهيزات هسته اي مربوط به غني سازي را اشتباه گزارش كرده است. در اين گزارش هم چنين به بخش هايي كه آژانس همچنان در خصوص آن تحقيق مي كند، اشاره شده است.
اعتراض ايران به گزارش غيرواقعي آژانس بين المللي انرژي اتمي 
ايران در نامه اي خطاب به رئيس كانادايي اجلاس اخير شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي  نسبت به گزارش غيرواقعي اين سازمان از برنامه هسته ايش اعتراض كرد.
در اين نامه با اشاره به گزارش انجام مقررات پادماني در سال ۲۰۰۴ در ايران نسبت به اشاره آژانس به قصور تهران در ارائه گزارش فعاليتهاي هسته ايش كه از اهميت هاي مختلفي برخوردار بوده اند، اعتراض شده است.
در ادامه اين نامه آمده است: «اشاره به قصور در گزارش به آژانس درست نيست و چنين مشكلي در گزارش سالانه آژانس براي سال ۲۰۰۴ (GOV/2005/24) نيز وجود دارد.»بر اساس اين نامه، ايران در سال ۲۰۰۴ در گزارش فعاليتهاي هسته ايش كه از اهميت هاي مختلفي برخوردار بوده اند، قصور نكرده و گزارش كنوني مدير كل آژانس بايد تنها به حوادث سال ۲۰۰۴ بپردازد.
در اين نامه اشاره شده است: «آژانس در سال ۲۰۰۴ راستي آزمايي فشرده اي را فراتر از تعهدات پادماني و پروتكل الحاقي در ايران انجام داده و همانطور كه مورد تأييد قرار گرفته اين اقدامات داوطلبانه بوده است.»
هيات ايراني ضمن اين نامه از دبيرخانه آژانس خواسته است اسناد گزارش مزبور را كه در اجلاس شوراي حكام ارائه شده تصحيح كرده و در آماده كردن گزارشات و اسناد آينده دقت بيشتري به عمل آورد.
در اين نامه ضمن تبريك به «محمد البرادعي» ، براي انتصاب مجدد به مدير كلي آژانس بين المللي انرژي اتمي بر ادامه همكاري كامل ايران با اين نهاد بين المللي تأكيد شده است.
نماينده ايران در وين: ايران همچنان به تعليق غني سازي ادامه خواهد داد
نماينده ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي اعلام كرد كه جمهوري اسلامي در زمينه بازرسي هاي آژانس از برنامه هاي هسته اي اش همكاري خواهد كرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، محمد آخوند زاده گفت ايران به گفتگوهاي خود با اروپا ادامه مي دهد تا اطمينان دهد كه در پي توسعه تسليحات هسته اي نيست. وي تاكيد كرد ايران همچنان به تعليق فعاليت هاي غني سازي اورانيوم ادامه خواهد داد.
آخوندزاده گفت: آژانس مي تواند مطمئن باشد كه هيچ دليلي وجود ندارد كه ايران اطلاعات مربوط به فعاليت هاي هسته ايش را براي خود نگهدارد. اين فكر در ذهن ما است كه هر كاري كه مي توانيم انجام خواهيم داد و همه جا را جستجو خواهيم كرد تا اطلاعاتي را كه ممكن است چيزي را روشن كند به آژانس ارائه دهيم.اظهارات نماينده ايران در آژانس در پاسخ به اظهارات پيرگلد اشميت معاون آژانس بين المللي انرژي اتمي و همچنين جكي ساندرز نماينده آمريكا در آژانس صورت گرفت كه هر دو ايران را متهم به مخفي كاري كرده اند.
گفتني است ساندرز ايران را متهم به نقض تعهدات فراگيركرده و آن را گسترده تر از غير عمدي و ناخواسته خوانده است.
گلد اشميت نيز ايران را متهم كرد كه گزارش كذبي از زمان آزمايشهاي پلوتونيوم به آژانس ارائه داده است.

عنان: استعفا نمي دهم
ايسنا: كوفي عنان گفت: استعفا نمي دهم و مصمم به ادامه كار براي اصلاحات در سازمان ملل هستم.
به گزارش خبرگزاري رويتر، كوفي عنان دبيركل سازمان ملل ، در مصاحبه اي بيان داشت: اين مايه تاسف است كه پل ولكر، وزير خزانه داري سابق آمريكا نتوانست تحقيقات خود را در زمينه  برنامه  نفت در برابر غذا تكميل كند، زيرا حملات زيادي عليه من، سازمان ملل و كميته تحقيق صورت گرفت.
اظهارات عنان در حالي بيان شد كه يادداشت جديدي روز پنج شنبه منتشر شد و نسبت به اظهارات عنان مبني بر اينكه از اعطاي قرارداد به شركت سوئيسي كه پسرش در آنجا كار مي كرده خبر نداشته، ابراز ترديد كرده است.
عنان در مصاحبه با روزنامه  فيگارو بيان داشت: من مصمم به ادامه همكاري با كشورهاي عضو سازمان ملل براي هدايت هرچه بهتر اصلاحات هستم. وي در پاسخ به اين سوال كه آيا شايعه استعفا را رد مي كند، گفت: قطعاً رد مي كنم.
عنان افزود: سازمان ملل با تهديد جديدي از سوي كنگره   آمريكا براي تعليق شركت در اصلاحات مواجه است.
دبيركل سازمان ملل بيان داشت: اين تهديدات در حالي عنوان مي شود كه ما در حال سازماندهي اصلاحات بزرگي هستيم و اين تهديدات روند اصلاحات را تسهيل نمي كند.

اخبار كوتاه
آيت الله امامي  كاشاني : مردم  در انتخابات  اصلح  را انتخاب  كنند
ايرنا: آيت الله  امامي كاشاني  در خطبه  دوم  نماز جمعه اين  هفته  تهران  ضمن  اشاره  به  اينكه  در قانون  اساسي  شرايط نامزدهاي  رياست  جمهوري  تعيين  شده  است ، ابراز اميدواري  كرد، كسي  كه  اصلح  و به  مصلحت  كشور است  از سوي  ملت بزرگ  و فهيم  ايران  كه  به  اسلام  و امام  عصر(عج ) وفادار هستند، تعيين  و انتخاب  شود.امامي كاشاني  حضور مردم  در انتخابات  را حضور در زير پرچم  توحيد و پيامبر اكرم  (ص ) دانست  و تصريح  كرد: با اين  حضور استعمار و استكبار مي بينند كه  با چه  ملتي  روبرو شده اند.
وي  افزود: اينكه  راديوهاي  خارجي  همه  برنامه هاي  خود را فقط به انتخابات  ايران  تخصيص  داده  و بقيه  برنامه هاي  خود را تعطيل  كرده اند، حاكي از اهميت  ايران  است  كه  به  وجود ذخاير عظيم ، جمعيت  آن ، تعداد زياد جوانان ، اهميت  آن در خاورميانه  و فرهنگ  ايران  مربوط مي شود.وي  در اين  خصوص  كه  برخي  مي گويند روساي  جمهوري  براي  ما كاري  نكردند، گفت : نگوئيد كاري  نكردند، خيلي  كارها كردند و شده  است ، البته  نمي خواهم بگويم  كه  نمي شود بهتر كار كرد، مي شود بهتر كار كرد، دفاع  از همه  اينها نمي كنم ، من  توصيه  به  كار بيشتر مي كنم .
آيت الله مشكيني در خطبه هاي نماز جمعه قم:
۲۷ خرداد روز امتحان مردم ايران اسلامي است
مهر: آيت الله علي مشكيني بيست و هفتم خرداد ماه را روز امتحان مردم ايران دانست.آيت الله مشكيني امام جمعه قم در خطبه هاي نماز جمعه اين شهر گفت: شركت در انتخابات يك امتحان اجتماعي براي مردم است و امروز هركس به نوبه خود در حال امتحان دادن مي باشد.وي در ادامه از عملكرد صدا و سيما در تشويق مردم براي حضور گسترده در انتخابات و انجام تبليغات نامزدهاي مختلف به صورت بسيار ماهرانه و بيطرفانه تقدير كرد.امام جمعه قم خاطر نشان كرد: نامزدهاي رياست جمهوري به نوبه خود حقايق و مطالبي را گفتند و اغلب آنها درد دل مردم را گفتند، بعضي بلندپروازي كردند و بعضي از قانون اساسي سخن به ميان آوردند.خطيب نماز جمعه قم در بخش ديگري از سخنان خود گفت: آرزو داشتم نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري در ميان صحبتهاي خود به دين و پياده شدن قرآن در جامعه توجه بيشتري داشته باشند.
آقا محمدي: آمريكا مسئول اعزام گروههاي تروريستي به خاك ايران است
سخنگوي شوراي عالي امنيت ملي ايران، آمريكا را مسئول اعزام گروههاي تروريستي به داخل خاك ايران و انفجارهاي اخير اهواز دانست.
علي آقامحمدي در گفت وگو با شبكه خبري العالم با تأكيد بر كنترل اوضاع امنيتي در استان خوزستان و ديگر استانهاي كشور گفت: گروهي كه مسئوليت انفجارهاي اهواز را برعهده گرفته است در دوره جنگ تحميلي عراق عليه ايران با رژيم صدام در انجام عمليات تروريستي همكاري داشت.وي افزود: اين گروه پس از اشغال عراق زير چتر حمايتي واشنگتن قرار گرفت و آمريكا در راستاي اهداف خود اين گروه را به داخل ايران اعزام مي كند.
معاون وزير امور خارجه آمريكا طرح  خط  لوله  گاز ايران  به  هند را
يك  اشتباه  خواند
ايرنا:  استفن  راد مي كر معاون  وزير خارجه  آمريكا در امور تسليحات ، طرح  خط لوله گاز ايران  به  هند از مسير پاكستان  را يك  اشتباه  خواند.
به  گزارش  روزنامه  هندي  اكونوميك  تايمز، اين  مقام  آمريكايي  كه  در زمان  حاضر در هند به  سر مي برد گفت  كه  به  اعتقاد آمريكا عملي سازي  اين  طرح  يك  اشتباه  است ، چرا كه  كمك  به  افزايش  درآمدهاي ايران  در بخش  انرژي  است .
اكونوميك  تايمز، عنوان  كرد: سخنان  معاون  وزيرخارجه  آمريكا اشاره اي  آشكار به  نظرات  هشداردهنده  دولت  جورج  بوش  دارد كه  درمورد روابط رو به  گسترش  ايران  و هند در بخش  انرژي  بيان  شده  است .اكونوميك  تايمز نوشت : ماني  شانكر آير وزير نفت  و گاز طبيعي  هند كه  به تازگي  از سفر به  پاكستان  و ايران  و امضاي  قرارداد خريد و انتقال  گاز ايران به  هند به  كشورش  بازگشته ، درمصاحبه  با خبرنگاران  تأكيد كرد كه  هند با وجود مخالفت  آمريكا به  هيچ  وجه  در اراده  خود مبني  بر خريد نفت  و گاز از كشور ايران  تغييري  نخواهد داد.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |