سه شنبه ۷ تير ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۳۴ - Jun 28, 2005
حضرت اميرالمؤمنين علي(ع): مؤمن از تنبلي به دور است، فعال و پرنشاط است؛ كم آرزو است و زنده دل.
اصول كافي ۲ / ۲۳۰
امروز با حافظ
مست از مي و مي خوران از نرگس مستش مست
در دير مغان آمد يارم قدحي در دست
وز قد بلند او بالاي صنوبر پست
در نعل سمند او شكل مه نو پيدا
عزت الله ضرغامي:
فضاي جديد چندصدايي در رسانه ملي
تجربه اي شيرين و موفق بوده است
ايسنا: سيد عزت الله ضرغامي در ديدار معاون و مديران حوزه سياسي سازمان صدا و سيما با اشاره به استحكام نظام جمهوري اسلامي ايران گفت: نظام اسلامي براي مقابله با تهديد ها از ظرفيت بالايي برخوردار است و با توجه به حمايت هميشگي مردم از نظام اسلامي  خود، دليلي براي هراس از طرح سليقه ها و ديدگاه هاي مختلف در رسانه هاي ملي وجود ندارد.
مهندس ضرغامي  تجربه جديد ايجاد فضاي چند صدايي در رسانه ملي را تجربه اي شيرين و موفق دانست و افزود: رويكرد رسانه ملي توجه به نظر همه گروه ها با سلايق مختلف است كه با ياري خداوند اين شيوه جديد در همه بخش هاي صدا و سيما نهادينه خواهد شد.
رئيس سازمان صدا و سيما نظام اسلامي و رسانه ملي را متعلق به همه گروه ها با هر سليقه اي دانست و گفت: اعتقاد داريم كه درهاي صدا و سيما بايد براي طرح همه نظرها و گرايش هاي سياسي گشوده باشد.
سيدعزت الله ضرغامي  تلاش و نقش مديران و كاركنان صدا و سيما، به ويژه حوزه سياسي سازمان را در ايجاد فضاي باز رقابتي و شكل گيري روند هوشمندانه براي تحقق مشاركت حداكثري مردم در نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري شايسته قدرداني دانست و گفت: جلب رضايت مردم و رهبر معظم انقلاب اسلامي، دستاورد و افتخار بزرگي است كه بايد با همه توان خود براي حفظ و تداوم آن بكوشيم.
مهندس ضرغامي  با اشاره به اين كه بر اساس نظرسنجي ها اعتماد عمومي به رسانه ملي در سطح بالايي قرار دارد، افزود: حفظ اين دستاورد، اصلي ترين رويكرد ماست كه با برنامه ريزي دقيق، پيگيري حساب شده، خلاقيت و پشتكار دست اندركاران و مديران رسانه ملي بايد محقق شود.
رئيس سازمان صدا و سيما ايجاد تريبوني آزاد و دائمي براي طرح گفتگوهاي نقادانه را از جمله برنامه هاي آتي رسانه ملي براي تحقق اين هدف عنوان كرد.

معصومه ابتكار در مراسم گشايش جشنواره سبز:
سينما مي تواند حفاظت از محيط زيست را نهادينه كند
واحد مركزي خبر: رئيس  سازمان  حفاظت  محيط زيست  در مراسم  افتتاح  چهارمين  جشنواره  بين المللي  فيلم  سبز گفت  امروز هنرمندان  عرصه  سينما مي توانند با آفرينش  آثار ارزشمند خود هنر و فرهنگ  خوب  زيستن  و پاسداشت  عرصه هاي  طبيعي  را در جامعه  نهادينه  كنند.
به  گزارش  خبرنگار واحد مركزي  خبر، معصومه  ابتكار با اشاره  به  اينكه  هنر به  ويژه  سينما يكي  از مهمترين  ابزارهاي  آموزش  و تغيير نگرش فرهنگي  براي  حفظ محيط زيست  است  تنوع  و نگاه  نقادانه  و كارشناسانه فيلمسازان  را از ويژگي  هاي  چهارمين  جشنواره  بين المللي  فيلم  سبز دانست .
وي  افزود هم اكنون  ۱۰۹ فيلم  در ۹۲۸ سالن  در سراسر كشور به  طور همزمان  به  نمايش  درمي آيد.
رييس  سازمان  حفاظت  محيط زيست  نمايش  فيلم  را در روستاها از ديگر ويژگي  هاي  اين  جشنواره  دانست  و گفت  اين  جشنواره  مختص  به  تهران  و حتي  شهرستان  هاي  بزرگ  نيست  بلكه  حتي  در روستاها نيز اين  فيلم  ها براي  آموزش  مسائل  زيست  محيطي  از ششم  تا دهم  تير نمايش  داده  مي شود.
ابتكار در ادامه  با تقدير از تلاش  و حضور چشمگير هنرمندان  در عرصه حفاظت  از محيط زيست  تأكيد كرد با تلاش  هنرمندان  توانستيم  فيلم هاي  زيست  محيطي  را از سطح  كارشناسان  به  ميان  مردم  ببريم  و امروز ما شاهد تاثير پيام  اين  فيلم  ها در لايه هاي  مختلف  جامعه  هستيم .
وي  از تمام  هنرمندان  و تلاشگران  عرصه هاي  محيط زيست  خواست براي  حفظ منابع  و عرصه هاي  طبيعي  مشاركت  كنند تا منابع  ارزشمند طبيعي  براي  نسل  هاي  آينده  حفاظت  شود.

فرخ نژاد، بهترين بازيگر جشنواره بين المللي مسكو
ايرنا: حميد فرخ  نژاد هنرپيشه  فيلم  ايراني  طبل  بزرگ  زير پاي  چپ ، جايزه بهترين  بازيگر نقش  اول  مرد در بيست  و هفتمين  جشنواره  بين  المللي  فيلم مسكو را به  خود اختصاص  داد.
فرخ  نژاد، مجسمه  گئوركي  مقدس  (جرجيس ) و جايزه  نقدي  اين  جشنواره  را به خاطر بازي  هنرمندانه  در اين  فيلم  كسب  كرد.
در اين  جشنواره  ۱۷ فيلم  سينمايي  از كشورهاي  ايتاليا، آلمان ، تركيه ، مقدونيه ، انگليس ، بلغارستان ، ايران  و روسيه  در بخش  مسابقه  شركت  داشتند.
جشنواره  بين المللي  مسكو از روز ۲۷ خرداد آغاز شد و امروز طي  مراسمي در تالار بزرگ  پوشكينسكي  مسكو با معرفي  بهترين ها به كار خود پايان  داد.
فيلم  ايراني  طبل  بزرگ  زير پاي  چپ  به  كارگرداني  كاظم  معصومي در اين جشنواره  با استقبال  خوبي  مواجه  شد.
موضوع  اين  فيلم  مربوط به  جنگ  ايران  و عراق  است  و حميد فرخ  نژاد نقش اول  آنرا به عهده  دارد.
والنتين  چرنيخ  كارگردان  معروف  سينماي  روسيه  و رئيس  هيات  داوران  اين جشنواره  در مراسم  اختتاميه ، بازي  اين  هنرپيشه  ايراني  در صحنه هاي  جنگي  را ممتاز و تاثيرگذار خواند.
نيكيتاميخالكوف  رئيس  جشنواره  و رئيس  اتحاديه  سينماگران  روسيه  نيز با عالي  خواندن  فيلم  ايراني  طبل  بزرگ  زير پاي  چپ ، ضمن  تجليل  از سينماي ايران ، نشان  دادن  مسائل  حاد و ارايه  طريق  حل  آنها را هنر اين  سينما دانست .
حميد فرخ  نژاد برنده  جايزه  بهترين  بازيگر مرد، خود در اين  جشنواره حاضر نبود و جايزه  وي  به  نمايندگي  به  كاظم  معصومي كارگردان  فيلم  تقديم شد.وي  علاوه  بر مجسمه  گئوركي  مقدس ، جايزه  نقدي  اين  جشنواره  به  مبلغ  ۲۰هزار دلار را نيز برنده  شد.

روسو و نظريه «مسئوليت منتخب مردم در وفاي به عهد»
امروز زادروز «ژان ژاك روسو»، فيلسوف متفكر بزرگ اروپايي است كه ۲۸ ژوئن سال۱۷۱۲ در سويس امروز و فرانسه آن روز به دنيا آمد و ۷۹ سال عمر كرد و به اين مناسبت، رسانه ها در سراسر جهان از او و افكارش ياد كرده اند. اشاره به يك نكته از گفته هاي او بخش بزرگي از مشكلات انسان را روشن مي سازد. وي گفته است: انسان ها آزاد و برابر به دنيا مي آيند، ولي مي بينيم كه در اين دنيا در همه جا در زنجير هستند و از جدايي ها (اختلاف طبقاتي بر حسب دارايي و پول) ناله مي كنند و اين ناله گاهي به فرياد مبدل مي شود. روسو را از اصحاب فلسفه حكومتي كنتركتاريانيسم (فرضيه قرارداد) دانسته اند كه عقيده اي است سياسي (مربوط به حكومت)؛ بر اين پايه كه دولت مكلف است بر اساس قراردادي كه براي اجراء و رعايت آن انتخاب شده است، رفتار كند. بنابراين، اعمال يك دولت انتخابي بايد بر پايه موافقت مستقيم عمومي باشد و نقض قرارداد باعث لغو آن خواهد شد و اگر دولت (قوه مجريه) مقاومت كند و كاري از دست قوه قضائيه براي حل مسئله ساخته نباشد، جامعه اين حق را خواهد داشت كه به راه هاي ديگر متوسل شود. مفسران اين فلسفه قول و وعده متقاضيان مشاغل انتخابي را پيش از احراز سمت (انتخاب شدن) نوعي بستن قرارداد با مردم خوانده اند زيرا كه مردم (رأي دهندگان) به اعتبار اين وعده ها و تعهدات است كه آنان را برگزيده اند و خلف وعده  بلكه جرم است.
توصيه هاي نخستين كنگره اديبان و نويسندگان ايران به روزنامه نگاران
نخستين كنگره اديبان و نويسندگان ايران كه از چهارم تير ماه ۱۳۲۵ در تهران تشكيل شده بود، در جلسه هفتم تير ماه خود به انتقاد از چگونگي ترجمه خبر و مطالب مطبوعات خارجي براي چاپ در نشريات فارسي پرداخت و تأكيد كرد كه در انتخاب اين مطالب و درستي محتواي آنها بايد دقت شود كه اطلاعات نادرستي به خورد مردم ايران داده نشود و در ترجمه نيز حتي المقدور از واژه هاي ساده و فارسي استفاده شود. در دو جلسه بعدي اين كنگره كه جمعاً هفت جلسه داشت درباره درست نويسي فارسي براي نشريات كه آموزگار عمومي جامعه هستند، بحث شد. بر جلسات اين كنگره شخصيت هايي چون دهخدا، بهار، فروزانفر، حكمت و صادق هدايت رياست داشتند.

برگي از تاريخ
امپراتور هند به دربار قزوين پناه آورد
۲۸ ژوئن (روزي چون امروز) در طول تاريخ شاهد رويدادهاي مهمي بود كه برخي از آنها از اين قرارند: در سال ۱۳۸۹ (۱۵ ژوئن در تقويم ژوليان) جنگ كوزوو به سود صرب ها پايان يافت و در اين جنگ پرتلفات مراد اول (سلطان عثماني) و پرنس لازار (رئيس صرب ها) كشته شدند و در همين روز بايزيد كه همراه پدر بود سلطان عثماني ها شد و با صرب ها صلح كرد و «اليورا» دختر لازار را به زني گرفت. در سال ۱۹۱۴ يك ناسيوناليست صرب به نام «گاوريلو پرينسيپ» در شهر سرايوو به سوي دوك بزرگ فرانتس فرديناند، وليعهد۵۱ ساله اتريش و همسرش سوفيا ۴۳ ساله كه با اتومبيل از خيابان مي گذشتند تير اندازي كرد و هردو را كشت. با همين تيراندازي نخستين گلوله جنگ جهاني اول شليك شد. در سال ۱۹۱۹ ده دقيقه مانده به ساعت ۴ بعد ازظهر و هشت ماه پس از خاموش شدن تفنگ ها، نمايندگان آلمان زير فشار شديد و ترس از خطر اشغال نظامي وطنشان، قرارداد «ورساي» را با قبول تحميلات سنگين امضا كردند و «ماكس وبر» نخستين انديشمندي بود كه اعلام كرد: اين قرارداد كه باعث تحقير مردم آلمان مي شود، زاينده جنگ ديگري خواهد بود. تاريخ نشان داد كه چنين شد. در سال ۱۳۶۰ (ششم تيرماه) آيت الله سيدعلي خامنه اي (در آن زمان امام جمعه تهران و نماينده ولي فقيه در شوراي عالي دفاع) در مسجد ابوذر، نه چندان دور از ميدان راه آهن تهران، بر اثر انفجار بمبي كه در يك دستگاه ضبط صوت قرار داده شده بود مجروح شد. وي پس از ختم نماز مشغول دادن پاسخ به پرسش ها بود كه ضبط صوت منفجر شد. رسم بود كه علاقه مندان ضبط صوت بگذارند و اظهارات خطيبان را براي تكثير ضبط كنند و بازرسي قبلي انجام نمي گرفت. روز بعد، مقامات روحاني و دولتي كشور ضمن محكوم كردن اين سوء قصد، عوامل آمريكا را متهم به حمله به شخصيت هاي جمهوري اسلامي كرده بودند كه عيناً در صفحات اول روزنامه هاي تهران چاپ شده بود. شب بعد (هفتم تير ۱۳۶۰) انفجار بمبي كه در يك كيف دستي قرارداده شده بود مقر دفتر مركزي حزب جمهوري اسلامي در تهران (نزديك چهار راه سرچشمه) را ويران ساخت كه ضمن آن ۷۲ تن از برجستگان نظام اسلامي جان باختند. يكي از مقتولين آيت الله بهشتي بود.
و اينك برگي از تاريخ: ۲۸ ژوئن در سال ۱۵۴۰ ميلادي به دربار قزوين-پايتخت آن زمان ايران- خبر رسيد كه همايون شاه، امپراتور هند، قصد پناهنده شدن به پادشاه ايران (شاه طهماسب صفوي) را دارد. همايون شاه در جنگ هفدهم ماه مه همان سال از يك خان افغان شكست خورده بود و چون در دهلي هم معارضان و مخالفان فراوان داشت ترجيح داده بود كه به ايران پناهنده شود. شاه طهماسب پس از ورود همايون شاه به قزوين، سپاهي در اختيار او قرار داد و همايون شاه با كمك اين سپاه، تاج و تخت خود را بازيافت و اين امر به بسط نفوذ فرهنگي ايران در هند انجاميد.
www.iranianshistoryonthisday.com

پروين بر صحنه
نمايش «اختر چرخ ادب پروين» نوشته و به كارگرداني اعظم بروجردي در تماشاخانه مهر حوزه هنري به صحنه رفته است.اين نمايش نگاهي به زندگي پروين اعتصامي، شاعره سرشناس معاصر است كه در آن سوسن مقصودلو نقش پروين را بازي مي كند. محسن ترابي گودرزي، ساقي عقيلي، مرجان صادقي، مجيد كريمي و وحيد ترحمي مقدم ساير بازيگران اين نمايش هستند.

يك فيلم ايراني در جشنواره زنگبار
فيلم مستند ايراني «فرزندان آدم» در بخش مسابقه جشنواره بين المللي زنگبار در تانزانيا پذيرفته شد.
فيلم هايي از انگلستان، تانزانيا، روسيه، آفريقاي جنوبي، استراليا، اسراييل، سوئد، هند و آمريكا در بخش مسابقه فيلم هاي مستند هشتمين دوره اين جشنواره شركت دارند.سايت جشنواره فيلم فرزندان آدم را چنين توصيف كرده است: «تمام متن فيلم، آهنگ مناجاتي است كه پاسخي معنوي و انديشمندانه به فاجعه اي طبيعي (زلزله بم) را بيان مي كند.»

دومين جشنواره هنري بسم ا...
دومين جشنواره نگارش بسم ا... و اسماء متبركه ماه  آينده در تهران برگزار مي شود. آثار هنري در زمينه هاي مختلف مانند گرافيك، نقاشي خط، چاپ، خوشنويسي، معرق، خاتم، فرش، سفال، حجم سازي و فضاسازي كه موضوعشان نگارش يا نمايش اسماء متبركه باشد مي توانند در اين جشنواره شركت كنند. مهلت ارسال آثار تا ۱۵ تيرماه است و علاقه مندان براي كسب اطلاع بيشتر مي توانند با تلفن ۸۷۷۹۶۲۲ تماس بگيرند.

موفقيت كاريكاتوريست هاي ايراني در تركيه
در بيست و دومين مسابقه بين المللي كاريكاتور «آيدين دوغان» در تركيه كه با شركت هنرمندان كاريكاتوريست ۹۰ كشور جهان برگزار شد، «مجيد اميني» از ايران موفق به دريافت جايزه سوم شد. همچنين بهمن عبدي و قاسم لطفي از ايران موفق به دريافت جايزه ويژه شدند.به گزارش روابط عمومي خانه كاريكاتورمسعود شجاعي طباطبايي مدير خانه كاريكاتور كه از اعضاي هيات داوري اين مسابقه بود به پاس تلاش هاي هنري از سوي برگزاركنندگان مسابقه به دريافت لوح تقدير و تنديس ويژه مسابقه نايل آمد.

انعكاس مصاحبه عمومي دكتر احمدي نژاد در رسانه هاي آمريكا
شبكه هاي تلويزيوني آمريكا يكشنبه شب تماماً و روز بعد روزنامه هاي اين كشور، نخستين مصاحبه عمومي دكتر احمدي نژاد رئيس جمهور منتخب ايران را پخش و منتشر كردند و برخي از روزنامه هاي اين كشور يك صفحه را اختصاص به چاپ مصاحبه و عكس هاي مربوط داده بودند. شبكه هاي تلويزيوني آمريكا گفتند كه اين مصاحبه از لحاظ كثرت خبرنگار و عكاس در سال هاي اخير كم سابقه بود. شبكه هاي تلويزيوني عمدتاً قسمت هايي از مصاحبه را پخش كردند كه مربوط به روابط خارجي، نفت و برنامه هاي اتمي ايران بود و گفتند كه دكتر احمدي نژاد در طول مصاحبه لبخند مي زد و همانند يك معلم، خيلي خونسرد سخن مي گفت و دست راستش را بلند مي كرد. اين شبكه ها در انتهاي مصاحبه به پخش مصاحبه رامسفلد وزير دفاع آمريكا درمورد سياست هاي احمدي نژاد و انتخابات اخير ايران و نيز اظهارات گرهارد شرودر صدر اعظم آلمان در همين زمينه پرداخته بودند. نيويورك تايمز از قول خبرنگار خودش، مصاحبه را گزارش كرده بود و روزنامه هاي ديگر از خبرگزاري ها نقل كرده بودند، به اضافه اظهار نظر كارشناسان امور ايران.همه اين رسانه ها ابراز نظر كرده اند كه ايران برنامه هاي اتمي خود را از سر مي گيرد. شرودر گفته است كه ما نمي توانيم ايرانيان را از برنامه هاي اتمي غيرنظامي خود بازداريم ولي تضمين لازم داريم و منتظر طرح پيشنهادهاي طرفين(ايران و سه دولت بزرگ اتحاديه اروپا) هستيم. دكتر احمدي نژاد در مصاحبه اش گفته است كه دانش هسته اي حق ايران است و ما از اين حق ملي دفاع مي كنيم. ما دانش اتمي را براي تأمين انرژي و در طب و كشاورزي لازم داريم.

پاسخ به پرسش پزشكي
درد در ناحيه سينه
از دكتر روزنفلد سئوال شده است كه چه نوع درد سينه، حكايت از مشكلات قلب دارد و او گفته است: دردي كه تا آرواره ها و گردن و بازو گسترش يابد و همراه با عرق كردن، سردرد، مشكلات تنفسي، حالت تهوع و احساس اضطراب باشد. در اين صورت بايد سريعاً به بيمارستان شتافت. مصرف آسپرين تا رسيدن به بيمارستان توصيه مي شود.

عيادت مسجدجامعي از استاد مرتضي مميز
گروه علمي فرهنگي: احمد مسجدجامعي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي روز گذشته با حضور در بيمارستان آبان، از استاد مرتضي مميز طراح سرشناس گرافيك ايران عيادت كرد.
به گزارش خبرنگار ما، مسجد جامعي ضمن گفت و گو با استاد مميز و در جريان قرارگرفتن روند بيماري وي اعلام كرد:  وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي براي بهبودي استاد مميز هرگونه همكاري كه لازم باشد، انجام مي دهد. در اين ديدار معاونت هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، مسئولين موزه هنرهاي معاصر و موسسه توسعه هنرهاي فرهنگي نيز حضور داشتند.

بهارستان
چون به گروه گزمگان برخوردم كه گشت شبانه را گرد شهر مي گشتند، با ايشان گفتم: «اي مردان نيكدل! آيا آن را كه دلم از او بي خويش است ديدار كرده ايد؟» ليكن ايشان راه خود گرفتند و مرا پاسخي نگفتند.
كتاب مقدس: غزل غزل هاي سليمان _ ترجمه  الف. بامداد

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
نيم ساعت
به صاحب كارم گفتم زمستان هم هوا سرده هم تاريك. زير پل هم شلوغه، اگه امكان داره نيم ساعت زودتر برم منزل.
گفت: نه خانوم! همه جا امنه! نمي توني بيايي، نيا سر كار، باش خونه. ياد دفترچه هاي قسط و خستگي هاي همسرم افتادم و زمانه سخت. سرم رو انداختم پايين و به كارم ادامه دادم.
همكارم كه خواهرزاده اش بود گفت نيم ساعت زودتر مي رم خونه هوا سرده. فقط نگاهش كردم! دلم براي صاحب كارم سوخت! از تمام نيم ساعت هاي دنيا بي زار شدم!
الهام مؤمني

گشتي در دنياي خبرها
قهرمان كباب ۲۰۰۵
برلين: ۲۵ تيم آشپزي در آلمان مشغول رقابت با يكديگر براي تصاحب عنوان «قهرمان كباب آلمان در سال ۲۰۰۵» هستند.نكته جالب اين كه گوشت و سبزيجات كباب شده جزو پرطرفدارترين غذاهاي مردم آلمان است و حتي «اتحاديه كباب فروشان آلمان» تأسيس شده است.در اين رقابت كه دهمين دوره خود را سپري مي كند، گروه هاي آشپزي به كباب كردن مواد غذايي مختلف خواهند پرداخت كه داوران درنهايت بهترين كباب را انتخاب مي كنند.
انتقاد از سرد بودن مراكز خريد و اتوبوس ها
هنگ كنگ: دوستداران محيط زيست در هنگ كنگ از مسئولان اتوبوس ها و مراكز خريد اين كشور به انتقاد پرداخته اند؛ چون معتقدند كه استفاده بيش از حد دستگاه هاي تهويه هوا در اين محيط ها باعث هدر رفتن انرژي مي شود. در برخي مواقع دماي هوا در فصل تابستان در اين مكان ها به ۱۶ درجه سانتيگراد مي رسدكه براي رساندن دماي محيط به اين حد بايد مقدار زيادي انرژي براي روشن ماندن دستگاه هاي تهويه مطبوع خرج كرد كه اين دستگاه ها نيز گازهاي گلخانه اي توليد مي كنند.
ازدواج مبتلايان به ايدز
احمدآباد: چند شركت همسريابي در هند اقدام به يافتن همسر براي افراد مبتلا به بيماري ايدز كرده اند. باتوجه به اين كه بسياري از مبتلايان به اين بيماري مجرد هستند و نمي خواهند تا زمان فرارسيدن مرگ خود تنها زندگي كنند، قرار است براي آنان همسران مناسب پيدا كنند. اين شركت ها مشخصات كامل افراد مبتلا به ايدز را در روزنامه ها آگهي كرده و افرادي كه مايل به ازدواج با اين افراد هستند بايد با شماره تلفن درج شده در آگهي تماس بگيرند. شرط ازدواج اين افراد با هم، ابتلاي هر دو آنان به بيماري ايدز است.
موج گرما در ايتاليا
رم: گرماي هوا در كشور ايتاليا بيداد مي كند و به همين دليل مقامات بسياري از شهرها به افراد پير و ضعيف هشدار داده اند در معرض تابش مستقيم نور خورشيد قرار نگيرند. همچنين كشاورزان به دليل پايين رفتن سطح آب رودخانه ها و كم آبي، نگران از بين رفتن محصولاتشان هستند. البته شهرهاي شمالي بيش از شهرهاي ديگر در معرض خطر قرار دادند كه به عنوان نمونه، دماي شهر تورين به ۴۰ درجه سانتيگراد بالاي صفر رسيده است.
جلوگيري از توزيع رمان صدام
امان: رمان جديد صدام حسين در كشور اردن توزيع نخواهد شد. قرار بود اين رمان كه قبل از حمله آمريكا به عراق توسط صدام نوشته شده است، پنج شنبه اين هفته به صورت همزمان در چند كشور عربي توزيع شود اما دولت اردن براي اين كه از تيره شدن روابط سياسي خود با عراق جلوگيري كند، توزيع اين كتاب را ممنوع اعلام كرد. اين كتاب داستان يك مرد عرب است كه دشمنان آمريكايي يهودي خود را شكست مي دهد. البته پيش از اين صدام چند كتاب ديگر نوشته بود اما به اعتقاد نويسندگان عراقي، اين كتاب ها نوشته صدام نبود بلكه يك گروه از نويسندگان مشهور و عده اي از دانشگاهيان به اسم او كتاب مي نوشتند.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز: ساعت ۱۳و ۸ دقيقه
اذان مغرب امروز: ساعت ۲۰ و۴۵ دقيقه
اذان صبح فردا: ساعت ۴ و ۵ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۵ و ۵۱ دقيقه

گل و گياه
اريترونيومس
000900.jpg
نام علمي: Erythronium japonicum
خانواده: LILIACEAE
گياهي دائمي پيازي به بلندي ۱۵-۱۰ و گستردگي ۸ سانتي متر است داراي برگ هاي بيضي شكل با نقش و نگار قهوه اي _ بنفش بوده و گل هاي بنفش رنگ آن در بهار ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان نيمه سايه، خاك غني از هوموس داراي زهكش خوب نياز دارد. آب و هواي خنك را بيشتر مي پسندد. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در پاييز و تقسيم گياه پس از پايان گلدهي امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |