سه شنبه ۷ تير ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۳۴ - Jun 28, 2005
اولويت هاي برنامه رفاهي ويژه خانواده شهدا
و ايثارگران اعلام شد
گروه اجتماعي _ عباس اسدي: همزمان با سالروز شهادت ۷۲ تن از فرزندان انقلاب در فاجعه هفتم تير سال ۱۳۶۰ كه منجر به شهادت سيد مظلوم شهيد دكتر بهشتي رئيس ديوان عالي كشور شد، دكتر حسين دهقان معاون رئيس جمهور و رئيس بنياد شهيد و امور ايثارگران در گفت و گوي اختصاصي با روزنامه همشهري برنامه ها، طرح ها و اقدامات پيش روي اين بنياد را براي پاسداشت خانواده شهدا و ايثارگران اعلام كرد.
معاون رئيس جمهور برنامه ها و تسهيلات ويژه خانواده شهدا و امور ايثارگران را شامل محورهاي معيشت، مسكن، اشتغال، درمان و تحصيل اعلام كرد و گفت: از ديرباز بنياد شهيد آنچناني كه بايد و شايد نتوانسته است به نيازهاي خدمات درماني جانبازان شيميايي، اعصاب و روان و نخاعي پاسخ درخور توجهي بدهد، اما از هم اكنون مطالعه نيازهاي آن ها آغاز شده و به تدريج تلاش مي شود رضايت آن ها به صورت آبرومندانه حاصل شود. وي بخش مسكن و تسهيلات مربوط به آن را يكي از دغدغه هاي جدي بنياد شهيد برشمرد و گفت: امنيت، آرامش و آسايش امروز ما مرهون جانفشاني ها، از خودگذشتگي ها و فداكاري هاي اين عزيزان است و انصاف نيست كه آن ها به رغم اينكه فرزندان خود را در اين راه خالصانه تقديم انقلاب و نظام كردند اما هنوز دغدغه سرپناه و مشكل مسكن داشته باشند، لذا بخش عمده اي از تلاش هاي ما در اين عرصه تأمين مسكن متناسب با شأن اين خانواده هاست.
دكتر دهقان خدمات معيشتي و تلاش براي تأمين اشتغال در خانواده هاي شهدا را از اولويت هاي جدي بنياد شهيد اعلام كرد و گفت: به رغم تلاش هاي قابل توجهي كه تاكنون در اين حوزه صورت گرفته اما هنوز خانواده هاي گرانقدر شهيدان و ايثارگران از اين حيث در مضيقه اند و ما تلاش داريم اين دغدغه جدي را از خانواده اين عزيزان دور كنيم.
معاون رئيس جمهور و رئيس بنياد شهيد و امور ايثارگران افزايش اعتبار بنياد، جلب مشاركت مردمي و اراده محكم و مصمم دولت فعلي و آينده در رفع مشكلات خانواده شهدا تضمين كننده برنامه هايي است كه بنياد شهيد و امور ايثارگران در دستور كار قرار داده است.

پرداخت سقف ۱۷۵ ساعت اضافه كار
منوط به تأمين اعتبار دستگاههاست
ايسنا: استاندار تهران با اعلام اين كه تعيين سقف ۱۷۵ ساعت اضافه كار به كاركنان دولت به معناي پرداخت حتمي آن نيست، اين موضوع را منوط به تامين اعتبارات دستگاه ها دانست. به گزارش ايسنا دكتر علي اكبر رحماني در جلسه شوراي برنامه ريزي و توسعه استان تهران به طومارهايي كه كاركنان برخي دستگاه هاي اجرايي استان به مديران دستگاه ها جهت پرداخت ۱۷۵ ساعت اضافه كار كاركنان ارائه كرده اند اشاره و تصريح كرد: در بودجه سال جاري محدوديت هايي چون كاهش اعتبارات خارج از شمول و حذف بيمه هاي تكميلي در دستگاه هاي اجرايي اعمال شده است و دولت براي اين كه مشكلي در اين خصوص براي كاركنان ايجاد نشود، محدوديت هاي قبلي را برداشته و سقف ۱۲۰ ساعت اضافه كاري را به ۱۷۵ ساعت افزايش داده است.
وي گفت: براي رفع مشكلات مالي كاركنان و همگامي دستمزدها با تورم موجود در جامعه، معاونت هاي ذي ربط استانداري تهران و سازمان مديريت و برنامه ريزي استان تهران در قالب بودجه استاني و بودجه هاي دستگاه ها به اين موضوع رسيدگي و به كاركنان كمك خواهند كرد.

۶۰ هزار جوان سالانه تحت پوشش
«برنامه ويژه اشتغال» قرار مي گيرند
درحالي كه ايران در سال گذشته شاهد ۲۳ ميليون و ۶۰۰ هزار جوان ۱۵ تا ۲۹ سال و ۹ ميليون و ۸۶۲ هزار جمعيت فعال اقتصادي بود، پيش بيني مي شود جمعيت جوان كشور در سال جاري ۸۴ به عنوان اولين سال اجراي برنامه چهارم توسعه به ۲۴ ميليون و ۱۰۰ هزار نفر و جمعيت فعال اقتصادي اين گروه سني به ۱۰ ميليون و ۳۸۱ هزار نفر افزايش يابد.
به گزارش ايسنا سال گذشته نرخ مشاركت اقتصادي جوانان ۸/۴۱ درصد بود كه اين نرخ در سال جاري به ۴۳ درصد و در سال ۸۸ (سال پاياني برنامه چهارم توسعه) به
۶/۴۷ درصد افزايش خواهد يافت.
گفتني است، در سال ۸۳ ، ۲ ميليون و ۵۴۵ هزار جوان ۱۵ تا ۲۹ سال بيكار بودند كه اگر برنامه پيشنهادي «سازمان ملي جوانان» براي كاهش نرخ بيكاري جوانان اجرا شود، اين جمعيت در سال جاري به ۲ ميليون و ۴۰۲ هزار جوان و در سال ۸۸ به يك ميليون و ۴۴۴ هزار نفر كاهش مي يابد.
از آنجايي كه تعداد بيكاران كل كشور جمعيتي بالغ بر ۳ ميليون نفر را تشكيل مي دهند ۸۷ درصد اين جمعيت بيكار و به عبارتي ۲ ميليون و ۳۰۰ هزار نفر را جوانان تشكيل مي دهند، از سويي ديگر مطالعات تطبيقي نشان مي دهد كه در ميان قشر جوان نرخ بيكاري جوانان ۱۵ تا ۲۴ سال در بيشتر كشورهاي دنيا حتي كشورهاي توسعه يافته همواره بالاتر از نرخ بيكاري كشور بوده است.
بر اساس اين گزارش نرخ بيكاري جوانان ۱۵ تا ۲۹ سال در سال گذشته
۸/۲۵ درصد بوده كه پيش بيني مي شود در سال ۸۴ اين نرخ به ۱۴/۲۳ درصد و تا پايان برنامه چهارم توسعه به ۵/۱۲ درصد كاهش يابد.
همچنين طبق «برنامه ويژه اشتغال جوانان» كه با هدف توانمندسازي جوانان ۲۰ تا ۲۴ ساله اجرا خواهد شد با گذراندن دوره هاي مهارت آموزي و كارورزي در رشته هاي مختلف صنعتي، كشاورزي و خدمات اجتماعي در تعطيلات تابستان زمينه لازم براي فرصت هاي شغلي آنها در آينده نزديك فراهم مي شود.
گفتني است كه بر اساس اين برنامه ها از سال ۸۴ تا سال ۸۸ بطور متوسط سالانه ۶۰ هزار جوان تحت پوشش برنامه ويژه اشتغال قرار خواهند گرفت.
بنا به اين گزارش، همچنين در طول اجراي برنامه چهارم توسعه حداقل ۵۰ درصد فرصت هاي شغلي كشور معادل ۲ ميليون و ۲۴۱ هزار و ۶۵۰ فرصت به جوانان اختصاص خواهد يافت؛ درحاليكه پيشنهاد سازمان ملي جوانان اختصاص ۶۳ درصد از فرصت هاي شغلي كشور به جوانان و متعادل سازي نرخ بيكاري جوانان به ۵/۱ برابر نرخ بيكاري كل كشور است.
بنابراين پيش بيني مي شود كه در سال ۸۴ و ۸۸ كه سال هاي اول و پاياني برنامه چهارم توسعه است هر سال ۵۵۸ هزار نفر به فرصت شغلي دست يابند.
گفتني است كه سال گذشته استان هاي «لرستان» با ۱/۳۹ درصد، «خوزستان» ۳/۳۲ درصد، «كهگيلويه و بوير احمد» با ۶/۳۰ درصد و «يزد» با
۳/۳۰ درصد داراي بالاترين و استان هاي آذربايجان شرقي با ۳/۸ درصد و اردبيل با ۹/۱۲ درصد داراي كمترين نرخ بيكاري جوانان بوده اند.
همچنين جوانان تحصيلكرده و داراي آموزش عالي داراي نرخ بيكاري بزرگتري نسبت به متوسط كل كشور هستند به گونه اي كه در سال ۸۲ اين نرخ معادل
۲/۲۹ درصد بوده  است اما در مقابل، نرخ بيكاري زنان جوان داراي آموزش عالي در اين سال معادل ۸/۴۰ درصد بوده كه تقريبا دو برابر نرخ بيكاري مردان جوان داراي آموزش عالي است.
اين گزارش حاكي است، شوراي عالي جوانان «سازمان مديريت و برنامه ريزي» ، «شوراي عالي اشتغال» و «وزارت كار و امور اجتماعي» را موظف به كاهش نرخ بيكاري جوانان از ۲۵ درصد به ۵/۱۲ درصد تا پايان برنامه چهارم توسعه (سال ۸۸) كرده  است.

در جلسه هيأت دولت لايحه اصلاح
قانون تجارت به تصويب رسيد
ايسنا: هيات دولت عصر روز يكشنبه به رياست حجت الاسلام والمسلمين سيد محمد خاتمي رئيس جمهور تشكيل جلسه داد.در اين جلسه هيات دولت و رئيس جمهور از حضور پرشور مردم در مرحله دوم نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري تقدير و تشكر كردند.
در ادامه اين جلسه اسناد ملي توسعه استان هاي كشور مطرح و به تصويب رسيد.
بر اساس اين مصوبه سند ملي توسعه استان مبناي راهبردي است كه با توجه به قابليت ها، محدوديت ها و تنگناهاي توسعه استاني، اصلي ترين جهت گيري ها در زمينه جمعيت و نيروي انساني، منابع طبيعي، زيربناها و فعاليت هاي اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و هدف هاي كيفي بلندمدت و هدف هاي كمي ميان مدت توسعه استان را تبيين مي كند.همچنين در تدوين اين سند بر ويژگي دورنگر و راهبردي بودن، همسو بودن يا جهت گيري هاي سند ملي آمايش سرزمين از نظر توزيع جمعيت و فعاليت و قابليت هاي طبيعي و قضايي و زيربنايي، توجه و تأكيد شده است.در ادامه اين جلسه لايحه اصلاح قانون تجارت مطرح و به تصويب رسيد.در اين جلسه وزير بازرگاني گزارشي از برنامه منابع ملي توسعه تجارت الكترونيكي كشور به هيات دولت ارايه نمود.

بلر: اروپا در حال بررسي جزئيات پيشنهادها به ايران است
ايسنا: «جك  استراو» وزيرخارجه  انگليس  روز گذشته اعلام  كرد كه  كشورهاي  اروپايي در حال  بررسي  جزييات  پيشنهادهاي  خود به  ايران  براساس  گفتگوهاي  هسته اي  هستند.وي  گفت  كه  پيشنهادهاي  اروپا به  تهران  شامل  كمكهاي  اقتصادي  و سياسي است كه  براساس  توافق  پاريس  متعهد به  ارايه  آنها به  ايران  در قبال  توافق  در مورد بحران  هسته اي  اين  كشور شده  بود.استراو اين  اظهارات  را پس  از ملاقات  روز دوشنبه خود با تئور سين  وزيرخارجه  هند در يك  كنفرانس  مطبوعاتي  بيان  كرد.وي  افزود: ما از دولت  جديد ايران  نيز مي خواهيم  تا به  تعهدات  هسته اي  اين  كشور در توافق هاي  گذشته  احترام  بگذارد.نخست وزير انگليس همچنين ديروز رئيس جمهوري جديد ايران را به «التزام به تعهدات هسته اي» تهران دعوت كرد.«توني بلر» در نشست مطبوعاتي ماهانه خود تاكيد كرد كه احمدي نژاد رئيس جمهوري جديد، نبايد انتظار نرمش از سوي سه كشور اروپايي داشته باشد.بلر گفت: رئيس جمهوري جديد ايران بايد به تعهدات خود در قبال توافق هاي صورت گرفته در برنامه هاي هسته اي عمل كند.

شرودر: اتحاديه اروپا پيشنهادهاي جديدي
را در مذاكرات هسته اي ايران مطرح كند
ايسنا: به نوشته  نشريه  اشپيگل، صدراعظم آلمان در ديدار با جورج بوش درباره  اصلاحات ساختار سازمان ملل و حل مسالمت آميز مساله  هسته  اي ايران گفت وگو خواهد كرد. اين نشريه  آلماني زبان ادامه داد، در جريان ديدار جورج بوش، رييس جمهور آمريكا و گرهارد شرودر، صدراعظم آلمان در اين ديدار همچنين به بررسي وضعيت ايران پس از انتخابات رياست جمهوري خواهند پرداخت. شرودر در حين پرواز به سوي واشنگتن اظهار داشت كه اوايل ماه اوت مذاكرات با تهران در خصوص برنامه  هسته اي اش انجام خواهد شد، «حتي اگر برخي مسايل برآورده نشود» ، نمي توان ايران را از بهره گيري صلح آميز از انرژي هسته اي منع كرد. به ادعاي اين گزارش، وزيران امور خارجه  آلمان، فرانسه و انگليس با موافقت آمريكا قصد دارند ايران را از برنامه  هسته اي اش در قبال همكاري هاي اقتصادي منصرف كنند.
شرودر در خصوص تحريم هاي احتمالي عليه ايران با توجه به نقش ايران در توليد نفت گفت: بايد در اين خصوص دقت كرد كه تحريم ها به ما بيشتر از ايراني ها ضربه نمي زند. وي گفت كه انتخاب محمود احمدي نژاد به رياست جمهوري اسلامي ايران بايد به عنوان اراده  ملت ايران مورد قبول واقع شود. وي از بيان آمادگي رييس جمهور جديد ايران براي به كارگيري نيروهاي اصلاح طلب در دولتش نيز استقبال كرد. همچنين به گزارش بي.بي.سي، صدراعظم آلمان خواسته است اتحاديه اروپا پيشنهادهاي تازه اي را براي حل بحران هسته اي ايران به اين كشور ارايه دهد. شرودر گفت كه مناسب به نظر مي رسد كه اتحاديه اروپا به منظور پيشرفت در دور بعدي مذاكرات هسته اي با ايران پيشنهادهاي جديدي را مطرح كند.

اولين اظهارنظر خصمانه رامسفلد عليه دولت منتخب ايران
ايسنا: آمريكا بناي خصومت با دولت رييس جمهور منتخب ملت ايران را از روز گذشته استوار كرد و وزير دفاع اين كشور در اظهاراتي بي پايه در خصوص دكتر احمدي نژاد مدعي شد: او دوستدار دموكراسي نيست. دونالد رامسفلد، وزير دفاع آمريكا كه در گفت وگو با برنامه  تلويزيوني فاكس نيوز روز يكشنبه از راي گيري روز جمعه و مشاركت بالاي مردمي در انتخابات نهم رياست جمهوري عصبي مي نمود، اين انتخابات را ساختگي توصيف كرد (!) و بدون اطلاع از روند انتخابات در ايران مدعي شد كه بيش از ۱۰۰۰ كانديداي احتمالي در اين انتخابات رد صلاحيت شده اند. رييس جمهور منتخب كشورمان روز گذشته در اولين كنفرانس مطبوعاتي اش با خبرنگاران داخلي و خارجي تاكيد كرده بود: ملت ما با خودباوري و خوداتكايي مسير پيشرفت را طي مي كند و نياز قابل توجهي به ايالات متحده ندارد.

آيت الله صانعي: نظام بايد قولا و عملا
به فكر رفاه مردم باشد
ايسنا:نظام و انقلاب براي خدمت به مردم است و همه بايد در خدمت محرومان باشيم و عدالت حكم مي كند كه در حق امتياز بين ثروتمند و محروم تفاوت قائل شويم.
آيت الله يوسف صانعي با بيان اين مطلب اظهار داشت: همه بايد در حد خود به محرومان خدمت كنيم ،خدا با ما همان گونه رفتار مي كند.وي با اشاره به بالا بودن قيمت نفت، آن را نعمتي الهي دانست و اظهارداشت: نظام بايد قولا و عملا به فكر رفاه مردم باشد.وي افزود: هرچند به اهداف امام و شهدا به طور كامل نرسيده ايم ولي خدمات زيادي هم انجام شده كه نبايد آنها را ناديده گرفت.وي گفت: همگان و حتي دشمنان هم بايد رفتار امام را الگو قرار دهند؛ زيرا همه چيز او الگو است و شرايط ديگر اجازه نمي دهد مانند او به وجود آيد.آيت الله صانعي با تأكيد بر اين كه اسلام با تبذير مخالف است، نه با مصرف، ادامه داد: مصرف سبب توليد مي شود و بايد تلاش كنيم تا استعدادهاي مردم شكوفا شود.
وي كه روز گذشته خطاب به مسئولان شركت آب و فاضلاب استان قم كه با ايشان ديدار داشتند سخن مي گفت، افزود: امام (ره) بايد الگوي ما در همه كارها باشد چنانچه در اوايل انقلاب تلويزيون نشان مي داد نحوه وضو گرفتن ايشان، نحوه آب ميل كردن ايشان همه براي ما درس است.آيت الله  صانعي با اشاره به فتواي امام در مورد وضو افزود: امام برخلاف عده اي كه در وضو گرفتن بر مصرف زياد آب نظر داشتند، به نيكو وضو گرفتن و درست استفاده كردن آب تأكيد داشت.

مجلس، هيات عالي نظارت تشكيل داد
فارس: نماينده مردم آمل در مجلس گفت: هيات عالي نظارت مجلس با ۱۲ عضو تشكيل شد.عزت الله يوسفيان با بيان اين كه اعضاي اين هيات بايد ۹ الي ۱۲ نفر باشند، گفت: جهانبخش محبي نيا نماينده مياندوآب، منوچهر متكي، فاطمه آليا، فاطمه رهبر، حسين مظفر از نمايندگان تهران، حسن كامران نماينده اصفهان، حسن سليماني نماينده كنگاور و صحنه، محمدباقر بهرامي نماينده اسدآباد، اكبر اعلمي نماينده تبريز، احمد نيك فر نماينده اقليد، عادل آذر نماينده دهلران و اينجانب از اعضاي اين هيات مي باشيم.وي افزود: در جلسه روز گذشته هيات عالي نظارت مجلس محبي نيا بعنوان رئيس و اينجانب بعنوان نائب رئيس هيات انتخاب شديم، همچنين كميته هاي اين هيات از قبيل كميته اقتصادي، كميته سياسي و غيره تعيين شد.نماينده آمل در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه اعضاي اين هيات از سوي رئيس مجلس شوراي اسلامي تعيين شدند، اظهارداشت: نظارت بر نمايندگان ناظر در مجامع و شوراها، نظارت بر كميسيون هاي مجلس و نظارت بر سفرهاي خارجي و داخلي نمايندگان از وظايف هيات عالي نظارت مجلس است.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |