سه شنبه ۷ تير ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۳۴ - Jun 28, 2005
رئيس سازمان نظام پرستاري:
قانون تعرفه گذاري خدمات پرستاري
از ۶ ماه آينده اجرايي مي شود
مهر: رييس سازمان نظام پرستاري گفت: با تصويب طرح تعرفه گذاري خدمات پرستاري در مجلس مي توانيم اميدوار باشيم كه اين قانون حداكثر تا ۶ ماه آينده اجرايي شود.
غضنفر ميرزابيگي در گفتگو با خبرگزاري مهر افزود: طرح تعرفه گذاري خدمات پرستاري روز گذشته در كميسيون بهداشت و درمان مجلس به تصويب رسيد و حالا براي تصويب نهايي بايد به صحن علني مجلس برود.
وي تصريح كرد: تاكنون كه خدمات پرستاري هيچ تعرفه خاصي نداشت، پرستاران از حق واقعي خود محروم هستند، در بيمارستانهاي خصوصي و تامين اجتماعي درصد بالايي از كارانه ها به پزشكان و ديگر مشاغل پرداخت مي شود ، در صورتي كه ۸۵ درصد از خدمات ارايه شده به بيماران خدماتي است كه پرستاران ارايه مي دهند.
رييس سازمان نظام پرستاري اظهار داشت: ما اميدواريم با اجرايي شدن قانون تعرفه گذاري خدمات پرستاري هم پرستاران به حق و حقوق واقعي خود دست پيدا كنند و هم انگيزه مناسبي در آنها ايجاد شود تا خدمات بهداشتي و درماني مناسب تري را در اختيار بيماران قرار دهند.

رئيس سازمان سنجش:
كنكور سراسري بدون تغيير از پنجشنبه برگزار مي شود
شرط معدل در كنكور امسال اعمال نمي شود و از هر ۸ نفر يك نفر پذيرفته مي شود
گروه علمي فرهنگي: رئيس سازمان سنجش آموزش كشور با اعلام اينكه كنكور امسال بدون تغيير برگزار مي شود، جزييات دقيق اين آزمون را تشريح كرد.
دكتر حسين رحيمي، در گفت وگو با ايسنا اظهار داشت: آزمون سراسري سال ۱۳۸۴ با بيش از ۷/۱ ميليون نفر داوطلب طي روزهاي پنجشنبه، جمعه و شنبه ۹ الي ۱۱ تير ماه به طور همزمان در ۳۶۷ شهرستان و بخش كشور و ۱۴ حوزه خارج از كشور برگزار مي شود.
وي با اشاره به عدم تغيير آزمون سراسري ،۸۴ گفت: معدل در كنكور امسال اعمال نمي شود و پذيرش همچون سالهاي گذشته مي باشد.
وي گفت: تمام اطلاعات لازم براي شركت در كنكور سراسري در قالب اطلاعيه، دستورالعمل و ويژه نامه در اختيار داوطلبان قرار گرفته و مي گيرد و چيزي به عنوان اطلاعات ناگفته در سازمان سنجش وجود ندارد.
وي همچنين از چاپ مجموعه مطالبي اعم از آخرين توصيه ها، نكات ايمني، نكات بهداشتي و پزشكي، مطالب روانشناختي مانند اضطراب و اعتماد به نفس، نكاتي درباره آزمون، تعداد سئوالات و زمان پاسخگويي، توزيع كارت، شركت در آزمون و ... خبر داد كه براي افزايش اطلاعات داوطلبان و كاهش اضطراب آنها براي نخستين بار تهيه شده و در پيك سنجش به چاپ مي رسد.
دكتر رحيمي به داوطلبان توصيه كرد: در روزهاي قبل از زمان برگزاري امتحان، حوزه برگزاري آزمون خود را شناسايي كنند و نحوه رسيدن به محل را با توجه به شلوغي مسير و تعطيل بودن روز جمعه  (براي داوطلبان علوم تجربي و زبان هاي خارجي) مشخص و تعيين نمايند.
وي گفت: حداقل يك ساعت قبل از بسته شدن درهاي حوزه امتحاني، در محل برگزاري آزمون حضور داشته باشند.
براي حضور در جلسه علاوه بر كارت ورودي، شناسنامه يا كارت شناسايي عكسدار معتبر همراه داشته باشند. چند مداد سياه نرم پررنگ، مداد پاك كن و مداد تراش و در صورت امكان ساعت مچي همراه داشته باشند و از آوردن هر نوع وسيله اضافي به جلسه امتحان جداً خودداري كنند.
وي تأكيد كرد: از تمام داوطلبان درخواست مي شود كه از آوردن تلفن همراه (موبايل) و هر نوع وسايل ارتباطي ديگر خودداري نمايند. به همراه داشتن تلفن همراه در جلسه آزمون ولو اينكه خاموش باشد، تخلف تلقي مي شود و با داوطلب خاطي مطابق با ضوابط آيين نامه تخلف و تقلب برخورد مي شود.
وي با بيان اينكه داوطلب در هفته برگزاري آزمون بايد در محيطي آرام و به دور از هر نوع تشويش و تنش باشد، اذعان داشت كه خانواده نقش بسزايي در ايجاد فضاي آرام و دور از دغدغه بر عهده دارد، بهتر است كه داوطلب لفظاً كمتر به آرامش دعوت شود بلكه عملاً محيط و فضاي آرامش بخش فراهم گردد. رئيس سازمان سنجش آموزش كشور اعلام كرد: امسال براي نخستين بار در تاريخ برگزاري آزمون سراسري، دفترچه هاي سئوالات داراي كد ويژه هستند كه داوطلبان بايد قبل از شروع پاسخگويي، كد دفترچه را در محل مشخص شده در برگه پاسخنامه وارد كنند. دكتر حسين رحيمي، در ادامه گفت وگوي با ايسنا گفت: دفترچه سئوالات داوطلبان مختلف، متفاوت است و لذا هر دفترچه، كد و كليد تصحيح مخصوص به خود را داراست كه در زمان تصحيح، كامپيوتر براساس كد شناسايي دفترچه مندرج در پاسخنامه، پاسخ هاي غلط يا صحيح را تشخيص مي دهد. بنابراين، داوطلبان حتما قبل از آغاز پاسخگويي به سئوالات، كد شناسايي دفترچه سئوالي كه در اختيار آنها قرار گرفته است، در برگه پاسخنامه وارد كنند و پس از اتمام پاسخگويي به سئوالات هر دفترچه، با كنترل مجدد، از درج كد مطمئن شوند.
وي تأكيد كرد: چنانچه دفترچه اي داراي كد شناسايي نبود، به معناي آن است كه نيازي به درج عددي براي شناسايي دفترچه نيست.
از هر هشت كنكوري يك نفر
پذيرفته مي شود
رئيس سازمان سنجش در ادامه درباره شانس قبولي داوطلبان در كنكور، بيان كرد: در كنكور سراسري ۱۳۸۴ تقريباً از هر هشت نفر يك نفر پذيرفته مي شود، هفت نفر ديگر عليرغم اينكه تلاش خود را نموده اند، عمدتاً به علت نبود ظرفيت پذيرش، در اولويت پذيرش قرار نمي گيرند.
به گفته وي، ظرفيت پذيرش آموزش عالي كشور محدود به آزمون سراسري نمي شود، براي داوطلباني كه در اين آزمون در اولويت پذيرش قرار نمي گيرند و مايل به ادامه تحصيل هستند، جريان هاي ديگر آموزش عالي وجود دارد كه به پذيرش دانشجو مبادرت مي ورزند. مانند دانشگاه آزاد اسلامي با بيش از ۲۰۰ هزار نفر ظرفيت پذيرش، دوره هاي كارداني پيوسته با بيش از ۶۰ هزار نفر ظرفيت پذيرش، دوره هاي علمي - كاربردي با بيش از ۴۰ هزار ظرفيت پذيرش، علاوه بر اين، دانشگاه پيام نور از طريق دوره هاي فراگير، بدون هيچگونه آزمون ورودي به طور نامحدود اقدام به پذيرش دانشجو مي نمايد. همچنين، دوره هاي پودماني دانشگاه جامع علمي - كاربردي و دانشگاه آزاد اسلامي به نحو گسترده دانشجو مي پذيرند.
امنيت كنكور تضمين مي شود
دكتر رحيمي با بيان اينكه تمامي تمهيدات براي برگزاري آزمون در فضاي مطمئن و امن فراهم شده است،گفت: معمولاً در دو زمان، پاره اي شايعات شكل مي گيرد و بعضاً نشر مي يابد، يكي زمان برگزاري آزمون و ديگري زمان اعلام نتايج، داوطلبان آزمون توجه كنند كه در صورت برخورد با اين گونه موارد تمام اين شايعات را بي پايه تلقي كنند و با كمال بي اعتنايي از كنار آن عبور نمايند.
زمان پاسخگويي به سئوالات عمومي
و تخصصي كنكور
دكتر رحيمي در ادامه درباره زمان پاسخگويي به سئوالات، به ايسنا گفت: داوطلبان در جلسه امتحان به وقت تعيين شده براي پاسخگويي به سئوالات توجه جدي كنند، علاوه بر وقت كلي و قطعي تعيين شده براي پاسخگويي به مجموع سئوالات هر دفترچه كه در اختيار داوطلب قرار مي گيرد و روي جلد دفترچه درج شده است، جدولي نيز روي جلد چاپ شده است كه وقت پيشنهادي براي پاسخگويي به پرسشهاي تك تك دروس را مشخص مي كند كه توصيه مي شود به زمان هاي پيشنهادي براي پاسخگويي به سئوالات هر درس و كل دروس توجه شود.
به اعتقاد رييس سازمان سنجش، يكي از دلايل توفيق نسبي داوطلبي بر داوطلب ديگر مي تواند همين تنظيم صحيح وقت پاسخ به سئوالات در جلسه امتحان باشد.
وي در پايان گفت: سئوالات به همراه پاسخ صحيح آن در كوتاه ترين زمان ممكن بعد از برگزاري آزمون، در سايت اينترنتي سازمان به نشاني www.sanjesh.org قرار گيرد.

گزارش گلوبال اينسايت:
نرخ تورم در ايران به كمترين ميزان خود
در ۶ ماه اخير رسيد
مهر: مؤسسه گلوبال اينسايت در گزارشي از نرخ تورم ايران، اعلام كرد كه نرخ تورم در ايران در ماه اخير ميلادي به حدود ۱۴ درصد رسيده است، كه كمترين ميزان نرخ تورم در شش ماه گذشته در اين كشور بوده است.
نرخ تورم در ايران در ماه ژوئن براي دومين ماه متوالي ۱۴ درصد بوده و اين در حالي است كه در ماه فوريه نرخ تورم ايران ۷/۱۵ درصد بوده است.
اين گزارش همچنين حاكي است، در مقايسه با نرخ تورم شش ماه گذشته ايران، نرخ تورم كنوني در ماه جاري ميلادي (۱۴ درصد) كمترين ميزان نرخ تورم در شش ماه اخير در ايران بوده است.
گلوبال اينسايت نرخ تورم ايران در ماههاي ژانويه، فوريه، مارس، آوريل و مه گذشته را به ترتيب ۸/،۱۴ ۷/،۱۵ ۲/۱۵ ، ۱/۱۴ و ۱۴ درصد اعلام كرده است.
اين ارقام نشان مي دهند كه نرخ تورم در ايران در شش ماه گذشته (نيمه اول سال ۲۰۰۵) با روندي رو به كاهش روبرو بوده است.
با اين حال گلوبال اينسايت پيش بيني مي كند نرخ تورم از ماه آتي دوباره رو به افزايش بگذارد و تا آخر تابستان به ۶/۱۵ درصد برسد.
ميانگين نرخ تورم ايران در سال ،۲۰۰۵ نيز برابر با ۸۵/۱۴ درصد خواهد بود.
براساس اين گزارش، نرخ تورم ايران در ماه آتي ميلادي (۱۰ تير تا ۱۰ مرداد) ۲/۱۴ درصد خواهد بود. افزون بر اين، انتظار مي رود نرخ تورم ايران در ماه آگوست (۱۰ مرداد تا ۱۰ شهريور) به بيش از ۸/۱۴ درصد افزايش يابد.
گلوبال اينسايت همچنين پيش بيني مي كند، ميانگين نرخ تورم در ايران در سه ماهه پاياني سال ۲۰۰۵ (۱۰ آبان-۱۰دي) به ۴/۱۵ درصد برسد.
اين گزارش مي افزايد، ميانگين نرخ تورم ايران در سه ماهه دوم سال ۲۰۰۵ (۱۰ فروردين-۱۰ تير) ۱۴ درصد بود كه نسبت به سه ماهه قبل از آن، ۲/۱ درصد كاهش نشان مي داد.
براساس اين گزارش، نرخ تورم در ايران در سه ماهه نخست سال ۲۰۰۵ برابر با ۲/۱۵ درصد بود.
نرخ تورم ايران در سه ماهه هاي سوم و چهارم سال ،۲۰۰۴ نيز به ترتيب ۹/۱۴ و ۶/۱۵ درصد بوده است.

رئيس جمهوري در همايش سراسري قوه قضائيه
تصويب حقوق شهروندي گام مهمي
در احقاق حق مردم است
آيت الله شاهرودي اصول توسعه قضايي را برگرفته از فقه ،
قانون و تجربه هاي پيشرفته بشري اعلام كرد
000924.jpg
000852.jpg
گردهمايي سراسري قوه قضاييه ديروز با حضور سيد محمد خاتمي رئيس جمهوري،آيت الله شاهرودي رئيس قوه قضاييه و جمعي از مسئولان عاليرتبه كشور در تهران برگزار شد.
در اين گردهمايي رئيس قوه قضاييه به سخنراني پرداخت و اصلاحات انجام شده در اين قوه را تشريح كرد.
وزير دادگستري نيز گزارشي از وضعيت دستگاه قضايي ارائه كرد.
سپس سيد محمد خاتمي به ايراد سخنراني پرداخت و از دستاوردهاي قوه قضاييه قدرداني كرد.
بقيه درصفحه ۶
گروه اجتماعي -زهرا رفيعي : گردهمايي سراسري قوه قضائيه با حضور آيت الله سيد محمود هاشمي شاهرودي وسيدمحمد خاتمي رئيس جمهور و جمعي از مسئولان عالي رتبه كشور برگزار شد.
سيدمحمد خاتمي در اين گردهمايي كه به مناسبت هفته قوه قضائيه برگزار شده بود، ضمن تبريك انتخاب دكتر احمدي نژاد به عنوان رئيس جمهور گفت: اميدوارم ايشان با توجه به اينكه مسير سختي را پيش روي دارند بتوانند خدمتگزار شايسته اي براي نظام و مردم باشند.
وي در ادامه بااشاره به عملكرد رئيس قوه قضائيه به عنوان بنيانگذار نظام عادلانه قضايي در تدوين و صدور لوايح و دستور العمل هاي قضايي گفت: آنچه مهم است عمل به اين دستور العمل ها است. من مي خواهم در اينجا كه آخرين سخنراني من در اين سمت است نكته هايي را به عنوان شهادت خود بگويم.
وي ادامه داد: من معتقدم اسلام مي تواند جهاني مطلوب بسازد. كه نه تنها باعث سعادت اخروي بلكه باعث منشاء زندگي مطلوب در اين جهان نيز مي تواند باشد. بسياري از نابساماني هاي فعلي ما به علت دوري از اسلام است. خلاصه كردن اسلام در ظواهر بزرگترين ضربه به اسلام است. انسان و جهان، متحول است و به همين دليل نوآوري ديني امري مستمر و دائمي است.
محمد خاتمي با اشاره به اينكه تا حدود ۴۰۰ سال پيش ترديدي در فرابشري بودن منشاء حكومت نبود به همين دليل حكومت مردم سالار، حكومتي مطلوب نبود. اما كسي كه مؤمن به دين الهي است ترديدي ندارد كه حكومت ديني داراي معيارهايي است كه اگر تحقق نيابد جنبه الهي ندارد. مسأله حساس در اين موضوع بحث رضايت مردم است. بدون رضايت، حكومت مشروع الهي تحقق نمي يابد.
وي با اشاره به اينكه دو نوع تلقي از اسلام وجود دارد گفت: تلقي اول از دين، ديني با مردم براي مردم و متكي به آنها، طرفدار آزادي انديشه به عنوان شرط گريزناپذير و بهره گيري از همه امكانات براي همه، نگاه عادلانه به زن، طرفداري از ارتقاي سطح علمي و اقتصادي و... است. در تلقي دوم حكومت امري تحميلي همراه با خشونت و امر و نهي است. حاكم هر چه خواست تأمين مي شود و رفتار با مردم ناعادلانه است. فاصله اين دو تلقي حكومت طالبان بر افغانستان و جمهوري اسلامي و به عبارت ديگر از زمين تا آسمان است. آنچه كه من به آن اعتقاد دارم اسلام از نوع اول است.
رئيس جمهور ايران با اشاره به اينكه تمام تلاشش در تحقق اسلام از نوع اول بوده است، گفت: طرح جامعه مدني، صلح مبتني بر عدالت، گفت وگوي تمدنها نمونه تلاش هايي بود كه براي تحقق اسلام از نوع اول انجام دادم كه در برخي موارد موفق و در بسياري از موارد دچار ناكامي هاي متعدد شدم.
وي تصويب بخشنامه حقوق شهروندي آيت ا... شاهرودي را به عنوان گامي مهم در احقاق حقوق شهروندان عنوان كرد و خطاب به رئيس قوه قضائيه گفت: من معتقدم اجراي لوايح و بخشنامه هايي كه صادر كرده ايد با همان شجاعتي كه در صدور آنها به خرج داده ايد امكان پذير است. خشنودم كه قوه قضائيه ما بعد از سالها تحقيق با بينش روشن هم براي دفاع از دين و هم آزادي و امنيت و حقوق شهروندان به يك جايگاه درخشان رسيده است. اميدوارم تلاش هاي ايشان به نتيجه رسيده و روزي فرا برسد كه بي گناهي در زندان باقي نماند و يا يك متخلف بيش از حكم صادره در زندان نماند همچنين با كسي برخلاف رفتارهاي اخلاقي رفتار نشود.
رئيس جمهور خاطر نشان كرد: عدالت اجتماعي بارزترين و ملموس ترين وجه عدل به معني عام كلمه است. البته جوامعي مثل جامعه ما و به طور كلي جامعه يك قرن گذشته بشر در اثر استيلاي ادبيات ماركسيستي نگاه خود را در تعريف عدل و در تعيين عدل به سوي اقتصاد معطوف داشت.
بايد بپذيريم كه غلبه ادبيات ماركسيستي در ميان جوامع اسلامي و غيراسلامي طوري بود كه عمدتاً عدل را به وجه اقتصادي عدالت معطوف مي داشتند و بسياري از جنبه هاي عدل كه امري گسترده است مورد غفلت قرار مي گرفت.
رئيس جمهور تصريح كرد: عدالت مفهومي گسترده است. چارچوب هاي ساده دارد چه از نظر بينش ما و چه از بينش وحياني و چه بينش حكمت معنوي ولي در طول زمان مصداق هاي متفاوت دارد.
وي افزود: عدالت قضايي وجه ملموس عدالت است و همان طور كه در ذهن، افكار و جامعه ما رايج بوده است براي اولين بار كه نظام جديد دادگستري و قضايي به ايران آمد نام آن را به درستي عدليه ناميدند. البته قضا حكمي براساس قانون است و اگر قانون عادلانه نباشد قضا نيز عادلانه نخواهد بود گرچه قانون عادلانه نيز تا حدود زيادي دست قاضي را باز مي گذارد كه با كدام نگاه و از كدام زاويه به موضوع و حكم نگاه كند.
زندان دستاورد غرب است
رئيس قوه قضائيه نيز طي سخناني با اشاره به انتخابات اخير گفت: انتخاب رئيس جمهور جديد دكتر احمدي نژاد با آراء بالا جاي تشكر و تبريك دارد اميدوارم وي با استفاده از تجربه هاي خود و همچنين با استفاده از دستاوردهاي دوره هاي گذشته بتوانند دستاوردهاي جديدي براي نظام داشته باشند.
وي در ادامه در مورد اصول توسعه قضايي گفت: توسعه قضايي برگرفته از فقه، قانون و تجربه هاي پيشرفته بشري است. محورهاي عمده اصول توسعه قضايي رويكرد بشرگرايانه و توجه به حقوق شهروندي در امر قضاوت، اصل يا سياست قضازدايي و احياي نهادهاي قضايي، جرم زدايي و اصلاح سياست هاي كيفري، اصلاح ساختار و تشكيلات دستگاه قضايي در جهت سهولت اجراي عدالت، ارتقاي سطح دانش قضايي و توسعه نيروي انساني، صيانت و حفاظت از حريم قضات و اقتدار دستگاه قضايي است.
وي همچنين از برنامه هاي قوه قضائيه به ايجاد قضاوت الكترونيكي و زندان زدايي اشاره كرد و افزود: در گذشته براي هر زنداني ۴۰ سانتي متر مربع فضا داشتيم و امروز فضايي بالغ بر ۱۲ متر براي هر زنداني مهيا است.
شاهرودي زندان را دستاورد غرب معرفي كرد و گفت: ما در اسلام بسيار كم با حبس مواجه مي شويم زندان بيش از اينكه مجازات زنداني باشد مجازات خانواده ها است.
وزير دادگستري گفت: امروز رشد اقتصادي و درآمد ملي در سايه امنيت قضايي به عالي ترين سطح خود در طول سال هاي اخير رسيده است.
وي در ادامه با اشاره به برنامه ۵ ساله دوم توسعه قضايي گفت: پس از تأكيدات مقام معظم رهبري مبني بر تدوين برنامه ۵ ساله براي دستگاه قضايي، برنامه هاي اول و دوم طرح ريزي و اجرا شد. هم اكنون در ابتداي برنامه دوم پنج ساله دستگاه قضايي هستيم. بنده اين افتخار را دارم كه اقدامات بزرگ دستگاهي كه از بيان عملكردش معذور و در اطلاع رساني محدود است را به اطلاع مردم برسانم. پيچيدگي كار قضايي در حدي است كه اطلاع رساني واقعي در مورد برخي مسايل و پرونده هاي قضايي منافي حفظ اسرار اشخاص حقيقي و حقوقي محسوب مي شود.
اسماعيل شوشتري در ادامه به همكاري دستگاه قضايي با دستگاه اجرايي كشور اشاره كرد و گفت: مهار تورم و بهبود سطح علمي جامعه كه در نتيجه تعامل مطلوب قوا و سياست هاي مدبرانه دولت و حمايت هاي رئيس قوه قضائيه به دست آمده از مهمترين دستاوردهاي اين دوره است. وي توسعه عدالت در سراسر كشور را از افتخارات دستگاه قضايي عنوان كرد و گفت: امروز توسعه عدالت بايد به عنوان يكي از شعارها در قوه قضائيه محسوب شود.
وزير دادگستري با اشاره به اينكه اصلاح نظام قضايي كشور در جهت تدوين عدالت و تضمين حقوق اساسي مردم پايه ريزي شده است، گفت: بهره مندي از قدرت، صحت و سرعت در رسيدگي به پرونده ها، بهره مندي از منابع انساني مسئوليت پذير و كارآمد، بهره مندي از مشاركت مردمي در نهادهاي شبه قضايي، دستيابي به فن آوري نوين اطلاعاتي، دسترسي همگاني به عملكرد دادگاهها و آراي قضايي و دسترسي به نظام يكپارچه قضايي از جمله اين چشم اندازهاست كه گام هاي استواري نيز در اين راستا برداشته شده است.
در ادامه اين مراسم از قضات برتر و مسئولان دستگاه قضايي تقدير به عمل آمد.

عروسك هاي پشت ويترين غيرطبيعي هستند
انتقاد شديد يك روانشناس اجتماعي از الگو شدن مانكن ها
000855.jpg
گروه اجتماعي: يك روان شناس اجتماعي با بيان اين مطلب كه مدل هاي لاغري و مانكن ها، موجوداتي غيرواقعي و غيرقابل دسترسي هستند، وضعيت فيزيكي آنان را غيرطبيعي اعلام كرد.
دكتر «اما كولينز» متخصص آمريكايي كه در ايران به سر مي برد به خبرنگار ايسنا توضيح داد: 
تصوير ذهني افراد نسبت به جسم و ظاهرشان، ارتباط تنگاتنگ و ناگسستني با اعتماد به نفس و پذيرش آنها از سوي جامعه و خانواده دارد.وي ادامه داد: تبليغات گسترده رسانه ها در خصوص فرم بدني لاغر، زيبا و جذاب، چه در مورد زنان و چه مردان، روز به روز افراد بيشتري را دچار اين احساس مي كند كه بد فرم هستند، در صورتي كه چنين چيزي واقعيت ندارد.
اين روان شناس تصريح كرد: مدلهايي كه بعضاً شناسانده مي شوند، بدون استثنا از لحاظ وضعيت فيزيكي غيرطبيعي هستند و دستيابي به آنها، تقريباً غيرممكن است؛ با اين حال مدام افراد بيشتري با آرزوي داشتن فرم بدني مشابه، به متخصصان رژيم درماني و باشگاههاي ورزشي و يا استفاده از وسايل كاهش سايز، روي مي آورند.
دكتر كولينز افزود: بررسي هاي ما در خصوص مدلهاي محبوب زنان نشان داده مانكن هايي كه براي معرفي لباس در پشت ويترين ها استفاده مي شوند، اگر انسان واقعي بودند هرگز قادر به بچه دار شدن نبودند، يا اين كه برخي عروسكهاي محبوب اگر انسان بودند، به دليل فرم بدني خاص، قادر به راه رفتن روي دو پا نبوده و بايد چهار دست و پا راه ميرفتند.وي اعتقاد دارد نزديك به ۸۵ درصد عكس هاي مجلات، دستكاري شده و غيرواقعي هستند.
اين روان شناس با استناد به واقعيات به ايسنا تاكيد كرد: با اين حال ۸۵ درصد دختران و زنان جوان از وزن و ظاهر خود رضايت ندارند و ۵۰ درصد آنها سعي مي كنند كمتر از منزل خارج شده و در فعاليت هاي اجتماعي شركت كنند.
اين متخصص ادامه داد: همچنين، ۷۰ درصد زنان با وجود لاغر بودن به شدت از اين كه اضافه وزن پيدا كنند مي هراسند. در ضمن همين افراد با مقايسه بدن خود و مدل هاي رايج، خود را زشت و بي كفايت مي دانند.اين روان شناس در پايان با اشاره به تاثير وسيع تبليغات روي باور افراد اجتماع  گفت : اميدوارم روزي به جاي تبليغ لاغري، براي سلامت جسم و روح تبليغ شود و شادماني افراد به خاطر دستيابي به بدن سالم باشد نه لاغري.
در همين باره خبرگزاري فارس نيز گزارش داد، مطالعات محققان دانشگاه كپنهاگ دانمارك نشان مي دهد، افراد چاقي كه رژيم لاغري مي گيرند نسبت به افراد چاقي كه از رژيم لاغري استفاده نمي كنند،  عمر كوتاه تري خواهند داشت.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از رسانه هاي اروپايي، مطالعات قبلي محققان نشان مي داد كه كاهش وزن در افراد چاق باعث كاهش خطر حمله قلبي و ديابت مي شود، اما مطالعات جديد محققان دانشگاه كپنهاگ، نشان مي  دهد كه رژيم لاغري مي تواند باعث آسيبهاي فيزيولوژيكي در فرد شود. بر اساس اين گزارش،  نتايج اين مطالعات نشان مي دهد كه معايب بلندمدت رژيم لاغري بر مزاياي كوتاه مدت آن برتري دارد. با اين حال محققان تاكيد كرده اند كه اين امر نيازمند تحقيقات بيشتري است.
نتايج اين تحقيق كه بر روي نزديك به سه هزار تن از افراد چاق انجام شده است، نشان مي دهد افرادي كه با رژيم لاغري وزن خود را كاهش مي دهند، نسبت به كساني كه رژيم لاغري نمي گيرند با احتمال بيشتري جان خود را در جواني از دست مي دهند.
بر اساس اين گزارش، محققان تاكنون علت مرگ زودهنگام افراد چاقي كه رژيم لاغري مي گيرند را نيافته اند،  ولي احتمال مي دهند اين امر به علت از دست دادن چربي هايي است كه اين افراد در اثر رژيم لاغري از دست مي دهند.

هشدار نسبت به آمار طلاق در تهران
مهر: رئيس كل دادگستري استان تهران گفت : متأسفانه افزايش آمار طلاق در سطح استان تهران جدي است و بي توجهي به تبعات منفي اين امر بسيار خطرناك است. عباسعلي عليزاده كه در همايش «طلاق و راهكارهاي كاهش آن» در كرج سخن مي گفت، افزود: هم اكنون بيكاري و اعتياد عمده ترين دلايل طلاق هستند و همين مسائل، بنيان بسياري از خانواده هاي كشور را در معرض فروپاشي قرار داده اند.
وي افزود: يكي ديگر از عوامل مؤثر در پديده شوم طلاق، تضاد فرهنگي و قوميتي است كه حل اين قسمت از مسأله نيازمند فرهنگ سازي و اطلاع رساني است.

يك ميليارد دلار هزينه براي جلوگيري از ورود مواد مخدر
ايسنا:  پس از پيروزي انقلاب بيش از يك ميليارد دلار براي جلوگيري از ورود مواد مخدر به كشور هزينه شده است.
سردار عبداللهي سرپرست ناجا در مراسم امحاي بيش از ۵۰ تن مواد مخدر در روز جهاني مبارزه با مواد مخدر كه در دانشگاه علوم انتظامي برگزار شد، با اشاره به محروميت ۲۰۰ ميليون انسان در دنيا از زندگي عادي و آرام به دليل مصرف مواد مخدر خاطرنشان كرد: در دنيايي كه به حقوق بشر توجه ويژه اي مي شود وجود اين تعداد معتاد بسيار نگران كننده بوده و براي از بين بردن آن نيازمند عزم جهاني هستيم. وي با اظهار تاسف نسبت به اين كه چنين عزم جهاني در همه جاي دنيا و در بسياري از كشورهاي مورد تهديد به چشم نمي خورد، ادامه داد: امروز جهان و كشورهاي قدرتمند بايد فكر و سرمايه گذاري جدي در اين زمينه انجام دهد چرا كه بيش از ۸۰ درصد موادمخدر دنيا در كشورهاي شرقي و همسايه ايران توليد مي شود.
سردار عبداللهي گفت: با فرض اين كه هر يك كيلوگرم هروئين برابر با ۱۰ كيلوگرم ترياك باشد، مي توان گفت: در ۴ سال اخير مانع ترانزيت ۵۰۰ كيلوگرم موادمخدر شده ايم. وي با تاكيد بر اين كه عزم و اراده بين المللي به طور قطع مي تواند معضل موادمخدر را حل كند، گفت: از سال ۷۱ تا پايان ۸۳ عليرغم ثابت نگه داشتن تعداد معتادان بيش از ۹۰۰ تن مواد مخدر كشف شده است كه با مجموع كشفيات ساير دستگاهها اين ميزان به ۱۰۰۰ تن بالغ مي شود.

توصيه هاي يك متخصص قلب به كنكوري ها
ايسنا: يك متخصص قلب و عروق با بيان اين كه استرسهاي روحي شديد و ناگهاني مي تواند منجر به مرگ ناگهاني شود از داوطلبان كنكور خواست كه در سر جلسه امتحان آرامش خود را حفظ كنند.
دكتر مسعود اسلامي با اشاره به اين كه استرس هاي روحي از عوامل مهم بروز بيماريهاي قلبي و يا تشديد علائم قلبي است، اظهار كرد: استرس حاد در مواردي نظير خبر ناگهاني بد و يا حضور در سر جلسه امتحان سبب بروز افزايش ضربان قلب و فشار خون بيشينه و كمينه، افزايش مصرف اكسيژن قلب و در انواع شديد انواع آريتمي هاي قلبي (نامنظمي ضربان قلب) و در موارد بسيار نادر سبب مرگ ناگهاني مي شود.
دكتر اسلامي در ادامه يادآور شد: براي جلوگيري از تاثير استرس روحي حاد بر روي سيستم قلب و عروق توصيه مي شود كه در صورت قابل پيش بيني بودن حوادث نظير شركت در جلسه امتحان، فرد ۲ ساعت قبل از حضور در امتحان ۱۰ ميلي گرم قرص پروپرانول مصرف تا بدين ترتيب ضربان قلب تنظيم و تمركز مختل نشود. به گفته اين متخصص، اين دارو فاقد اثر خواب آلودگي در افراد است.

پزشكان مذهبي، خدمات بهتري ارائه مي كنند
000858.jpg
ايسنا: نتايج يك تحقيق گسترده نشان مي دهد  اكثر پزشكان جهان معتقدند كه اعتقاد به خدا به انجام بهتر خدمات درماني شان به بيماران كمك شاياني مي كند.
محقق اين مطالعه جالب پس از مشخص شدن نتايج اين مطالعه گفت كه از اين بابت حيرت زده شده است. اين در حالي است كه مطالعات مشابه در گذشته نشان داده اند كه دانشمندان كمتر اعتقادات مذهبي داشته و همچنين همزمان با افزايش توجه به درآمدزايي اعتقادات مذهبي نيز كاهش مي يابد.
در اين مطالعه جالب كه بر روي نظرات ۲۰۰۰ پزشك شركت كننده در آمريكا صورت گرفت، مشخص شد كه ۶۳ درصد از سؤال شوندگان به خداوند اعتقاد داشته و در همين حال ۹۰ درصد نيز گفتند كه در مراسم مذهبي شركت مي كنند و اين در حالي است كه اين رقم تقريباً با رقم مربوط به جمعيت عمومي جهان در مشاغل گوناگون برابري مي كند.

معاون وظيفه عمومي ناجا:
مشمولان بدون غيبت در صورت پذيرش در دانشگاهها از مرخصي خدمت برخوردار مي شوند
ايسنا: مشمولان ديپلم و پيش دانشگاهي متولد ۶۵ و ۶۶ چنانچه در دانشگاه ها، مؤسسات آموزش عالي و حوزه هاي علميه پذيرفته شوند بدون اخذ برگه اعزام  مي توانند ثبت نام كنند و ادامه تحصيل دهند.
سردار كارگر، معاون وظيفه عمومي ناجا همچنين افزود: مشمولاني كه بدون غيبت به خدمت اعزام شده اند چنانچه در دانشگاه پذيرفته شوند در هر مرحله از خدمت كه باشند از مرخصي برخوردار مي شوند.
به گفته وي مشمولاني كه برگه اعزام به خدمت در دست دارند و هنوز موعد اعزام آنها فرا نرسيده است نيز در صورت پذيرش در دانشگاه ها با همان برگه مي توانند ثبت نام كنند. سردار كارگر گفت: دارندگان كارت پايان خدمت، كارت معافيت كفالت، پزشكي و موارد خاص چنانچه در دانشگاه پذيرفته شوند، منعي براي ادامه تحصيل نخواهند داشت.

بزرگترين سايت پزشكي داخل كشور راه اندازي شد
گروه اجتماعي: شبكه اطلاع رساني اختصاصي سازمان نظام پزشكي جمهوري اسلامي ايران راه اندازي و مورد بهره برداري قرار گرفت.
به گزارش روابط عمومي سازمان نظام پزشكي جمهوري اسلامي ايران دكتر سيد شهاب الدين صدر رئيس كل سازمان نظام پزشكي طي گفت وگويي اظهار داشت: سازمان نظام پزشكي به منظور اطلاع رساني به ملت شريف ايران به ويژه جامعه پزشكي كشور اقدام به تأسيس يك شبكه اطلاع رساني نموده كه از طريق ارتباط با شبكه اينترنت همكاران جامعه پزشكي بتوانند به آخرين تحقيقات و اطلاعات علمي روز دنيا دسترسي داشته باشند.
دكتر صدر در تشريح خدمات ويژه اطلاع رساني و كاربردي پايگاه اطلاع رساني نظام پزشكي گفت: اختصاص Email رايگان براي تمامي پزشكان، دندانپزشكان، داروسازان، متخصصين علوم آزمايشگاهي، ماماها و فيزيوتراپيست ها و ايجاد Website اختصاصي سازمان نظام پزشكي كه در آن اطلاعات مربوط به كليه پزشكان و بيمارستان ها و ساير مراكز درماني و آموزشي و آخرين دستاوردها و توانايي هاي ايشان منعكس خواهد شد از ويژگي هاي اين شبكه است.
دكتر صدر ادامه داد: سازمان نظام پزشكي جمهوري اسلامي ايران با هدف ارايه خدمات اطلاع رساني كارآمد و سريع به مردم عزيز براي آگاهي يافتن از خدمات جامعه پزشكي و دسترسي آسان تر به همكاران پزشك و همچنين ايجاد ارتباط هر چه بيشتر بين پزشكان سراسر كشور اطلاعات مربوط به مشخصات و آدرس مطب هاي پزشكان سراسر كشور را از طريق سايت اينترنتي خود در اختيار اعضاء جامعه پزشكي و همه ملت شريف ايران قرار مي دهد.
رئيس كل سازمان نظام پزشكي افزود: علاقه مندان مي توانند با مراجعه به سايت سازمان نظام پزشكي جمهوري اسلامي ايران به آدرس WWW.IRIMC.ORG در بخش «جست وجوي پزشك» از اين خدمات استفاده نمايند. همچنين تمامي هموطنان عزيز جهت ارتباط با پزشكان، دندانپزشكان، داروسازان، متخصصين علوم آزمايشگاهي، فيزيوتراپيست ها و ماماهاي كشور مي توانند با داشتن شماره نظام پزشكي فرد مورد نظر براي وي پيام الكترونيكي (Email) ارسال نمايند. شايان ذكر است (Email) هريك از اعضاء سازمان نظام پزشكي به شرح ذيل مي باشد: IRIMC.ORG@ شماره نظام پزشكي فرد مورد نظر.وي افزود: كليه اطلاعات مربوط به اعضاي سازمان كه در حال حاضر حدود ۰۰۰/۱۴۰ نفر مي باشند در بانك اطلاعاتي سازمان ذخيره شده است و كليه اطلاعات و پرونده هاي مربوطه به تك تك اعضا در بانك اطلاعاتي فوق الذكر موجود مي باشد و قابليت دسترسي كامل به آن از طريق شبكه رايانه اي سازمان وجود دارد. سازمان هاي نظام پزشكي شهرستان ها كه قريب به ۱۷۵ سازمان مي باشند نيز داراي سيستم اتوماسيون مختص به خود بوده و كليه اطلاعات مربوط به تمامي سازمان هاي شهرستان ها به صورت دوره اي در ارتباط با سرور شهرستان ها به بانك اطلاعاتي شهرستان اضافه مي گردد و اطلاعات مورد نياز شهرستان ها نيز به روز رساني مي شود.

با شروع فصل تابستان؛
با موتورسواران متخلف جدي  تر برخورد مي  شود
ايلنا: با شروع فصل تابستان و استفاده بيشتر از موتور سيكلت، برخورد جدي  تري با راكبان متخلف موتور صورت مي  گيرد.
سردار مرتضي طلايي، فرمانده نيروي انتظامي تهران بزرگ، در مركز نظارت همگاني ناجا در جمع خبرنگاران، گفت: رعايت مقررات راهنمايي و رانندگي و استفاده از كلاه ايمني توسط موتور سواران، با دقت بيشتري مورد توجه قرار مي  گيرد.
وي، با اشاره به اينكه بسياري از مردم خواستار اعمال جدي  تر مقررات نسبت به موتور سوارهايي هستند كه موجب سلب آسايش آنان مي  شود، افزود: نگاه پليس، دفاع از حقوق اكثريت جامعه است و نمي  توانيم در مقابل تخلفات و بر هم خوردن امنيت جامعه بي  تفاوت باشيم.
سردار طلايي در پاسخ به اين سوال كه عده  اي از راكبان موتورسيكلت  ها با اين وسيله امرار معاش مي  كنند، تصريح كرد: نمي  توانيم تخلف موتور سيكلت سواران را كه اقليت هستند، ناديده بگيريم، زيرا به اين ترتيب به حقوق اكثريت جامعه لطمه وارد مي  شود.
وي، با تاكيد بر اينكه برخورد پليس با تخلفات موتورسوارها خدمت به موتورسواران است، افزود: به ميزاني كه موتورسواران مقررات را رعايت كرده  اند، سطح حوادث و تصادفات نيز كاهش يافته است.
فرمانده نيروي انتظامي تهران بزرگ، يادآور شد: بخشي از درخواست  هاي مردم در خصوص پيگيري آزادسازي موتورهاي توقيفي آنها بوده است كه در اين زمينه و براي رفع مشكل مردم نظر مساعد داده  ايم. سردار طلايي، در خصوص برخورد با بي  حجابي در فصل تابستان، گفت: از شهروندان به ويژه خانم  ها درخواست مي  كنيم كه به هنجارها، ارزش  ها و مقررات جامعه احترام بگذارند. وي متذكر شد: پليس در هر جا كه لازم باشد به وظايف خود عمل كرده و با تخلفات برخورد مي  كند، البته برخورد ما با مساله حجاب ايجابي، آموزشي و سازنده است.
فرمانده نيروي انتظامي تهران بزرگ، افزود: بخشي از تماس  هاي امروز مردم به محل  هاي سكونت يا كسب آنها مربوط مي  شد كه در اين اماكن با مشكلاتي مواجه بودند كه موجب سلب آسايش آنها مي  شود كه اين موضوعات را مورد رسيدگي قرار مي  دهيم.
طلايي افزود: در بخشي از تماس  هاي مردم نقد كاركنان ناجا، شكايت از عملكرد برخي از آنها و يا تقدير و تشكر از آنان، مطرح شد.
وي، در خصوص برخورد پليس با حاشيه  نشيني، گفت: برخورد پليس به تنهايي مشكل حاشيه  نشيني را رفع نمي  كند و حل معضلات حاشيه  نشيني نيازمند در نظر گرفتن همه علت  ها است.
وي، با تاكيد بر اينكه حاشيه  نشيني صرفا به اطراف شهرها مربوط نمي  شود، افزود: گاهي در متن شهر و جامعه نيز با مشكلات مربوط به حاشيه  نشيني مواجه هستيم و معضلات اجتماعي بايد به صورت همه  جانبه مورد بررسي قرار گيرد.

مدير كانون اصلاحات و تربيت در گفتگو با «مهر» :
نگهداري كودكان بزهكار نياز به ضمانت قانوني دارد
مهر: مدير كانون اصلاح و تربيت با بيان اينكه در قوانين سازمان بهزيستي اشاره اي به نگهداري كودكان بزهكار نشده است، تاكيد كرد: نگهداري كودكان بزهكار توسط سازمانهاي حمايتي همچون بهزيستي نياز به ضمانت قانوني دارد.
منصور مقاره عابد با بيان اين مطلب افزود: سازمان بهزيستي تحت شرايط خاص حاضر به پذيريش و نگهداري جوانان بزهكار مي شود اما در نظر داريم در سال جاري نظر آنان را نسبت به اجراي اين امر جلب نماييم. وي افزود: جواناني به مراكز بهزيستي سپرده مي شوند كه فاقد سرپرست بوده و امكان نگهداري آنان از سوي والدين وجود ندارد و درواقع اين قشر از جامعه نيازمند حمايت از سازمانهايي همچون بهزيستي هستند.وي در ادامه گفت: عدم پذيرش جوانان بزهكار بدون سرپرست از سوي سازمان بهزيستي باعث گرفتار شدن آنان در باندهاي فساد و در نهايت منجر به بازگشت مجدد آنان به كانون اصلاح و تربيت خواهد شد.مقاره عابد تصريح كرد: رها كردن جوانان بزهكاري كه فاقد سرپرست قانوني هستند امكان روي آوردن آنان را به اعمال مجرمانه در جامعه تا حد بسياري افزايش خواهد داد به نحوي كه در حال حاضر درصدي از جوانان بزهكار كه به صورت مجدد راهي كانون مي شوند از اين دسته محسوب مي شوند.
مدير كانون اصلاح و تربيت به جوانان بزهكاري كه به دليل جرم فروش و يا مصرف مواد مخدر در كانون اصلاح و تربيت نگهداري مي شوند .

هنوز علائمي از وبا در كشور ديده نشده است
گروه اجتماعي: عليرغم شيوع وبا در افغانستان و ابتلا بيش از ۳ هزار و پانصد نفر به اين بيماري در اين كشور، هنوز نشانه اي از انتقال وبا به ايران وجود ندارد.
واحد مركزي خبر ضمن اعلام اين خبر به نقلئص از يك پزشك متخصص بيماريهاي عفوني گزارش داد رعايت بهداشت فردي و اجتماعي مهمترين راه پيشگيري از بيماري وباست.بنابر اين گزارش مسعود مرداني  گفت : در فصل  گرم  تابستان  بيماري هاي  اسهالي  به  همراه  استفراغ  شيوع  مي يابدوي  بيماري  هاي  اسهالي  را جزو گروه  بيماري هاي  عفوني  تقسيم  بندي  و اضافه  كرد براساس  آمارهاي  وزارت  بهداشت، درمان  و آموزش  پزشكي  موردي  از بيماري  وبا در كشور گزارش  نشده  است .

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |