سه شنبه ۷ تير ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۳۴ - Jun 28, 2005
تمام دستگاههاي ديجيتالي منازل به يكديگر متصل مي شوند
خانه هاي هوشمند
000849.jpg
گروه انفورماتيك- امير بهادري نژاد: از مدتها قبل دانشمندان قول طراحي  خانه هاي هوشمند را داده بودند كه در آن بتوان با فشار دادن يك دكمه به كنترل كردن سيستم روشنايي، گرمايشي، امنيتي، صوتي و تصويري منزل پرداخت، اما اين قول دانشمندان هنوز به صورت كامل تحقق نيافته است.
البته مقصر اصلي در اين تأخير، تكنولوژي است كه دستگاههاي ديجيتالي نمي توانند با يكديگر ارتباط برقرار نماييد. همچنين قبلاً تصور مي شد كه تنها افراد ثروتمند و شهرنشين به خانه هاي هوشمند دسترسي خواهند داشت، اما با ظهور پديده خطوط اينترنت پرسرعت، شبكه هاي بي سيم و دستگاههاي قوي و ارزان در خانه ها آرزوي ديرين علاقه مندان به تكنولوژي كه همان «خانه هوشمند» است به واقعيت نزديك مي شود.در حال حاضر مي توان دستگاههاي بيشتري را نسبت به گذشته با يك ماشين مركزي كنترل كرد. اما برقراري ارتباط بي سيم و يا كابلي ميان دستگاههاي موجود در منزل، بحث  ديگري است.
برخي ها تصور مي كند كه در يك خانه هوشمند تنها مي توان تصاوير تلويزيوني و ويديويي را به اتاق هاي مختلف خانه ارسال كرد، اما در حقيقت هدف اصلي از طرحي خانه هوشمند استفاده از تكنولوژي مدرن در سيستم گرمايشي، روشنايي و امنيتي خانه مي باشد.با اين حال دانشمندان مي گويند كه در آينده مي توان به سادگي تلفن را در دست گرفت و با گرفتن شماره يكي از شركت هاي ديجيتالي از آنها خواست تا خانه را با كابل كشي، هوشمند كنند.
اين شركت ها با دريافت مبلغي مناسب، خانه را كابل كشي كرده و يك كيت نصب مي كنند. همچنين مي توان از طريق تماس تلفني و يا ارسال نامه الكترونيكي از خدمات پس از فروش آنها برخوردار شد.
در واقع مشتريان اصلي اين شركت هاي ديجيتالي مردم عادي خواهند بود كه مي خواهند دستگاههاي مختلف منزل خود را به يكديگر متصل كنند و از خانه هوشمند برخوردار بشوند.
در حال حاضر بزرگترين مانع بر سر راه هوشمند كردن خانه ها، قيمت آن مي باشد. هم اكنون قيمت پايه هوشمند كردن خانه ۲۷ هزار پوند مي باشد كه با اين قيمت نمي توان مشتريان عادي را جذب كرد.همچنين عدم آشنايي شهروندان عادي با تكنولوژي آن، مانعي ديگر بر سر راه هوشمند كردن خانه ها به شمار مي آيد.
يك راه حل براي برطرف كردن اين مشكل، استفاده از افراد متخصص براي آموزش دادن مشتريان غيرمتخصص مي باشد. البته آنها بايد مشتريان خود را به صورت تدريجي و پله پله با تكنولوژي مدرن و سيستم هاي هوشمند نصب شده داخل خانه آشنا كنند.يك دانشمند در انگليس اخيراً پيش بيني كرده كه در ۵ تا ۱۰ سال آينده بتوان شركت هاي عرضه كننده خدمات خانه هاي هوشمند را در تمام نقاط شهرها مشاهده كرد.
در آن سوي جهان نيز نتايج يك نظرسنجي نشان مي دهد، نيمي از مردم آمريكا خواستار هوشمند شدن منازل خود مي باشند البته به شرطي كه هزينه آن زير ۲۰۰ دلار باشد.
در حال حاضر ۳۵ ميليون خانه در آمريكا از سيستم كنترل هوشمند برخوردار مي باشند كه پيش بيني مي شود در سال ۲۰۱۰ اين رقم به ۱۶۲ ميليون خانه افزايش يابد.همچنين هم اكنون ۱۰۸ ميليون دستگاه در خانه هاي هوشمند به يكديگر متصل مي باشند كه ۵ سال ديگر اين رقم به يك ميليارد دستگاه مي رسد.
در قاره اروپا نيز تا سال ،۲۰۰۹ ۲۳ميليون خانه اروپايي از سيستم هوشمند برخوردار خواهند شد و با يكديگر ارتباط برقرار خواهند كرد.
با اين حال، نتايج نظر سنجي شركت اينتل در مورد اتاق نشيمن خانه ها در قرن ۲۱ حاكي از آن است كه ۴۲ درصد مردم انگليس معتقدند تكنولوژي مدرن در حال حاضر فضاي اتاق نشيمن آنها را اشغال كرده و آنها مجبورند به اتاق هاي ديگر پناه ببرند.
به طور متوسط در ۲۵ درصد اتاق هاي نشيمن در انگليس حداقل ۷ دستگاه ديجيتالي وجود دارد. با توجه به اين كه اتاق هاي نشيمن خانه هاي  انگليس برخلاف خانه هاي آمريكايي، بسيار كوچك است به همين دليل دستگاههاي ديجيتالي فضاي زيادي را اشغال مي كند.به هر حال، شركت هاي ارائه كننده خدمات خانه هاي هوشمند دير يا زود شهرها را تسخير خواهند كرد.

ابزارهاي دفاعي جديد CA
ايلنا: شركت بين المللي كامپيوتر آسوشيتدپرس (CA) ابزار جديدي را براي ترميم و بازيابي سيستم به مجموعه Protection Suite خود اضافه كرده است.اين شركت پنج بسته محافظتي را كه مخصوص شركت  هاي كوچك و متوسط طراحي شده  اند به بازار معرفي كرده است.اين بسته  هاي CA دربرگيرنده ابزارهاي eTrust AniViwus ، eTrust PestPatrol Anti-Spyware ، BrightStor ARCServe Backup است.همچنين در مجموعه جديد نرم  افزارهاي امنيتي اين شركت يك ابزار جديد ترميم و بازيابي سيستم معروف به Desktop DNA Migrator گنجانده شده كه در بسته  هاي حفاظتي قبلي اين شركت كه به Protection Suite معروف هستند، وجود نداشت.

بزرگترين انفجار نجومي در فضا توسط بشر
گروه دانش- مرتضي اسلام زاده: پايگاه اينترنتي ناسا گزارش داد اين سازمان قصد دارد در چهارم جولاي سال جاري يك انفجار واقعاً نجومي انجام دهد.
براساس اين گزارش اين انفجار يا آتش بازي در ستاره دنباله دار Temple1 به وقوع خواهد پيوست. Temple1 توده اي از يخ تيره است كه هر پنج سال و شش ماه زميني، يك بار به دور خورشيد به گردش در مي آيد.
دانشمندان معتقدند كه ستاره هاي دنباله دار باقيمانده هاي يخ زده اي از منظومه خورشيدي اوليه هستند و دانشمندان مي خواهند بدانند كه واقعاً درون آنها چيستراه حل اين معما در پروژه اي موسوم به «ضربه عميق» يا Deep Impact انجام خواهد شد. كه مانند ضربه زدن به يك ستاره دنباله دار با يك پتك است.
اين كاوش اتاقك ضربه زننده اي را در مسير Temple1 قرار خواهد داد كه با سرعت ۱۰ كيلومتر در ثانيه و با قدرت انفجار ۵ تن ماده منفجره (تي ان تي) با ستاره دنباله دار برخورد خواهد كرد. Rick Grammier مدير پروژه Deep Impact مي گويد: اين مأموريت مانند اين است كه گلوله اي به گلوله اي ديگر برخورد كند و گلوله  سومي همزمان و در مكاني مناسب شاهد ماجرا باشد و از آن اصابت شديد داده هاي علمي جمع آوري كند. آن گلوله سوم فضا پيماي Deep Impact است كه از فاصله پانصد كيلومتر دورتر نظاره گر اين آتش بازي است و انفجار را با دوربين ها و تجهيزات ديگر ضبط خواهد كرد. اتاقك اصابت كننده نيز تا آخرين لحظات پيش از برخورد با ستاره وقايع را ثبت مي كند. ستاره شناسان از نتايج كامل اين تصادم مطمئن نيستند و بعضي انتظار ايجاد حفره اي به بزرگي يك خانه و يا حتي يك استاديوم ورزشي و به عمق چهل متر دارند و برخي ديگر معتقدند كه تلي از گاز، يخ و مواد باقيمانده پخش خواهد شد كه آثار بيشتري از مواد بسيار كهن و عناصر نخستين در زير سطح ستاره دنباله دار را آشكار خواهد كرد.
Deep Impact پيش آهنگ نخستين فضاپيمايي خواهد بود كه قرار است طي مأموريت اروپايي موسوم به Rosetta در سطح يك ستاره دنباله دار ديگر فرود آيد.
Paolo Ferri مدير عمليات فضاپيماي Rosetta از آژانس فضايي اروپا مي گويد كه ما از محيط يك ستاره دنباله دار اطلاعات بسيار ناچيزي داريم مأموريت هاي نادري در واقع به هسته ستاره دنباله دار نزديك شده اند، Rosetta نيز بايد بيش از يك سال در مجاورت با سطح ستاره دنباله دار دوام بياورد و بسيار مهم است كه بدانيم آنجا چيست و چه موادي با فضاپيماي ما تماس خواهند داشت، تصادم Temple1 توسط گروهي از تلسكوپ ها بر روي زمين و بر فراز زمين نيز مشاهده خواهد شد. از رصدخانه اروپايي در شيلي گرفته تا تلسكوپ هاي هابل- اسپيتزر و نيوتن در فضا اثرات تصادم و همچنين تغييرات فعاليت ستاره  دنباله دار را در روزهاي پس از تصادم نظاره گر خواهند بود.

باكتري و عفونت قلب
تحقيقي  تازه  در سطح  بين المللي  نشان  مي  دهد عفونت  دريچه هاي  قلب  بر اثر باكتري  استاف  طلايي  در حال  افزايش  است . تحقيق  جديد نشان  مي  دهد باكتري  استافيلوكوك  طلايي  شايع ترين  علت  اين  عفونت  است  و بيشتر بيماران  در زمينه  اقدامات  درماني  انجام  شده  در بيمارستانها به  بيماريهاي ديگر مبتلا شده اند. به  گفته  محققان  استافيلوكوك  طلايي  را مي توان  مهمترين  عامل  بروز عفونت  دريچه هاي  قلبي  در كشورهاي  پيشرفته  دانست  و در مورد ساير كشورها انجام  تحقيقات  تكميل  ضرورت  دارد.

كره در صدد استفاده از سيستم عامل كد باز
گروه انفورماتيك: دولت كره اميدوار است تا سال ۲۰۱۰ حدود ۴۰ درصد سرورهاي اين كشور از سيستم عامل كد باز استفاده كنند.
دولت كره جنوبي قصد دارد يك سكوي نرم  افزار كد باز را كه در داخل اين كشور طراحي شده در اختيار ۱۰ هزار مدرسه قرار دهد.اين پروژه كه به سيستم اطلاعات آموزشي جديد معروف است بر پايه يك نسخه از لينوكس استوار است كه در كره طراحي شده و در حال حاضر ۱۹۰ مدرسه در قلب پايتخت اين كشور از آن استفاده مي  كنند.
مقامات كره مي  گويند: مدارس اين كشور دو سال تمام را صرف آزمايش نسخه كره  اي لينوكس كرده  اند و انتظار مي  رود با انتقال شبكه دستاوردهاي اين پروژه در مدارس كره در آينده نزديك نرم  افزارهاي كد باز به استاندارد مدارس اين كشور مبدل شوند.
به گفته مقامات كره اين اقدام دولت كره نه بر عليه مايكروسافت بلكه صرفاً تلاشي براي توسعه طراحي نرم  افزارهاي داخلي است.آنها مي  گويند: با مايكروسافت هيچ خصومتي نداريم و صرفاً مسايل امنيتي و نگراني  هاي مالي، ما را بر اجراي اين پروژه وا داشته است.

نرم افزار آموزش مجازي فيزيوتراپي
گروه انفورماتيك: به كارگيري تكنيكهاي هوش مصنوعي و طراحي نرم افزار آموزش مجازي فيزيوتراپي به كمك بيماران مي آيد.
كارشناس ارشد دانشكده مهندسي كامپيوتر دانشگاه صنعتي اميركبير و طراح اين پروژه در گفت و گو با خبرنگار همشهري با بيان اين مطلب گفت: نرم افزار طراحي شده در محيط رايانه با ايجاد يك محيط مجازي و بر پايه تكنيكهاي هوش مصنوعي، حركت هاي بيمار را كنترل و صحت و عدم آن را كنترل كرده و در حقيقت به عنوان دكتر مجازي بيمار را راهبري مي كند.
سارا شفاعي افزود: پس از اجراي نرم افزار، حركات ورزشي مشخص توسط نمايشگر رايانه به بيمار نمايش داده و بيمار اقدام به انجام آنها مي كند، كه توسط دوربين فيلمبرداري و يا وب كم شده، حركات وي ضبط و به كامپيوتر منتقل مي شود.وي تصريح كرد: پس از انتقال تصوير حركات بيماربه رايانه، نرم افزار عمل تحليل داده ها را انجام داده و درستي يا نادرستي انجام آن را تشخيص و به بيمار اعلام مي كند تا در صورت اشتباه، مجدداً حركات صحيح آن را اجرا كند.
شفاعي در تشريح مراحل فني نرم افزار بيان داشت: در مرحله اول بدن بيمار از باقي تصوير مجزا شده در مرحله دوم حركت در فريمهاي مختلف رديابي مي شود و در مرحله سوم مسيرهاي به دست آمده با Data Base حركت درست تطبيق و اشتباهات مشخص مي شود.
وي ياد آور شد: مراحل پردازش تصوير، رديابي و تطبيق حركت با حركت درست به كمك هوش مصنوعي برنامه ريزي شده است.

كليات سند توسعه تجارت الكترونيك تصويب شد
گروه انفورماتيك: كليات برنامه جامع توسعه تجارت الكترونيك (تتا) در جلسه روز يكشنبه هيأت دولت تصويب شد.
معاون  برنامه ريزي و امور اقتصادي وزارت بازرگاني در گفت وگو با خبرنگار همشهري با بيان اين مطلب، افزود: برنامه جامع توسعه تجارت الكترونيك كه اخيراً به تأييد رئيس جمهور رسيده در جلسه روز يكشنبه در هيأت دولت مطرح و كليات آن به تصويب رسيد. دكتر فرهاد دژپسند يادآور شد، همچنين پيشنهاد تشكيل كميسيون ويژه براي پيگيري اين موضوع نيز پذيرفته و كميسيون براي بررسي جزئيات برنامه تعيين شد.وي خاطرنشان ساخت: اين كميسيون به رياست وزير بازرگاني و متشكل از رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي، وزير امور اقتصادي و دارايي، رئيس كل بانك مركزي، وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات،  دبير شوراي عالي اطلاع رساني و دبير شوراي عالي امنيت فضاي تبادل اطلاعات كشور است.
دژپسند تصريح كرد: پس از تصويب و تعيين كميسيون ويژه قرار شد،  طي دو هفته آينده بررسي هاي تفصيلي و اجرايي برروي برنامه جامع صورت گرفته و پس از آن براي بررسي نهايي در هيأت دولت مطرح شود.
وي در خصوص اجرايي شدن و تحقق تجارت الكترونيكي در كشور اظهار داشت: پيش بيني مي شود تا پايان نيمه اول سال جاري با راه اندازي مركز صدور گواهي ديجيتال (CA) تجارت الكترونيكي اجرايي شود.وي همچنين يادآور شد: البته هم اكنون نيز بخشي از كارها در فضاي تجارت الكترونيكي انجام مي شود به طوري كه مركز پيشگام تجارت الكترونيك يا دهكده تجارت الكترونيك نيز در ماه جاري به بهره برداري مي رسد.معاون برنامه ريزي و امور اقتصادي وزارت بازرگاني در خصوص پرداخت الكترونيكي اظهار داشت: همكاري و تلاش بانك ها در اين خصوص بسيار اهميت دارد، تا كنون يكي دو بانك خصوصي براي اين مهم تعامل داشته اند.

روشي  جديد در جراحي  سرطان  ريه
محققان  موفق  شدند روش  جديدي  را براي  درمان  سرطان هاي  ريه  در مراحل  اوليه  ابداع  كنند كه  عوارض  كمتري  دارد و بيمار به  فاصله  كوتاهي  پس  از جراحي  از بيمارستان  مرخص  مي شود.به  نوشته  پايگاه  اينترنتي  دانشگاه  ميشيگان ، روش  جديد نوعي  جراحي  كوچك  است  و بدون  آن كه  عضلات  بزرگ  برش  داده  شوند يا دنده ها از هم  باز شوند صورت  مي گيرد.مدت  بستري  شدن  بيماران  در اين  روش  نصف  ساير جراحي  هاست  و فرد مي تواند ظرف  دو هفته  كار خود را از سر گيرد.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |