چهارشنبه ۱۵ تير ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۴۱ - Jul 6, 2005
حضرت اميرالمؤمنين علي(ع) (نقل از پيامبر اكرم ص): جز مشرك به خدا، كسي ديگر در اداي زكات مال خود خيانت نمي كند.
مستدرك ۱ / ۵۰۹
امروز با حافظ
ور از طلب بنشينم، به كينه برخيزد
اگر روم ز پي اش فتنه ها برانگيزد
چو گرد در پي اش افتم، چو باد بگريزد
وگر به رهگذري يك دم از وفاداري
در مراسم سومين جشنواره قلم زرين
پژوهشگران و شاعران صاحب «قلم زرين» شدند
گروه ادب و هنر: استقرار فرهنگ و حيات مادي و معنوي ما و كشورمان بستگي كامل به قلم و آثار قلمي بزرگان ما داشته است.
دكتر علي اكبر ولايتي كه در مراسم سومين جشنواره قلم زرين سخن مي گفت با بيان اين مطلب بيان كرد: «در ايران به دليل انحصاري بودن تحصيل و به دليل اين كه همگان امكان تحصيل نداشته اند، ترويج علم از طريق نوشتن بوده است. از بركات حضور اسلام در ايران، آزادي خواندن و نوشتن است.
وي در ادامه افزود:« در دوران معاصر نيز روشنفكران و اهل قلم نقش بسيار مؤثري در بيداري ملي داشته اند. نقش شخصيتي چون سيدجمال الدين اسدآبادي با چاپ مجله عروة الوثقي را نمي توان ناديده گرفت. چنين بزرگاني در آزادي ايران از استعمار و استبداد و ترويج فرهنگ آزادي و آزادگي نقش بسيار مهمي ايفا كرده اند ».
در اين مراسم كه با حضور نويسندگان و شخصيت هاي ادبي و فرهنگي، عصر روز گذشته برگزار شد، محمدرضا سرشار دبير انجمن قلم ايران نيز ضمن ارائه گزارشي از جشنواره قلم زرين و دوره هاي مختلف آن گفت:« انجمن قلم ايران اولين تشكل رسمي فراگير از اهالي قلم است كه تمام مقاطع سني را دربرمي گيرد ».وي با بيان اين كه انجمن قلم ايران اهتمام خود را بر كارهاي اصولي و بنيادي گذاشته و كمتر به دنبال كارهاي جنجالي است افزود:« از مهمترين اقدامات انجمن قلم ايران تثبيت روز ملي قلم در ۱۴ تيرماه است كه با همت اين انجمن اين روز در سال ۱۳۸۲ وارد تقويم رسمي كشور شد.»
در بيانيه سومين جشنواره قلم زرين كه توسط انجمن قلم ايران در حوزه هنري برگزار شد به چگونگي داوري و اسامي برندگان اشاره شده است. در بخش اهداي جوايز، داوران سومين جشنواره قلم زرين پس از بررسي، مطالعه ونقد بيش از ۵۱۹ عنوان رمان، داستان، ۵۷۹ عنوان مجموعه شعر و ۱۵۵ عنوان پژوهش منتشر شده در سال ۸۳ طي چند مرحله داوري آثار برتر سال ۸۳ را معرفي كردند.
در بخش پژوهش، هيات داوران متشكل از محمدرضا سرشار، شمس الدين رحماني، خسرو آقاياري، كامران پارسي نژاد و رضا اسماعيلي، پس از بررسي آثار مكتوب در اين بخش، پژوهش« امام حسين(ع) در شعر معاصر عرب » را به قلم دكتر انسيه خزعلي به عنوان اثر برتر (اول) معرفي كردند.
اين گزارش حاكي است كه از دو اثر پژوهشي« سنت و نوآوري در شعر معاصر »به قلم قيصر امين پور و« گونه هاي نوآوري در شعر معاصر ايران »به قلم كاووس حسن لي نيز تقدير شده است.
همچنين در بخش شعر، با داوري پرويز بيگي حبيب آبادي، علي رضا قزوه، عباسعلي براتي پور، مرتضي اميري اسفندقه، رضا اسماعيلي و حميد سبزواري، آثار دو شاعر به صورت مشترك،«زين نقره واژگون »سروده خسرو احتشامي و« چين كلاغ »سروده مرتضي اميري اسفندقه، رتبه برتر (اول) را به دست آوردند. ضمنا محمدعلي مجاهدي با كتاب«يك بغل شعر» هرمز فرهادي بابادي با كتاب«براي صحبت سيبي كه سرخ بود و حسود »و حميدرضا حامدي با كتاب« پرسه در سپهر »مشتركا مورد تقدير داوران شعر قرار گرفتند.
در بخش داستان كوتاه و رمان ، هيچ اثري شايسته احراز رتبه برتر شناخته نشد و تنها اثر مصطفي مستور به خاطر كتاب« من داناي كل هستم »سپاس گرفت .
مرتضي اميري اسفندقه كه در بخش شعر رتبه برتر را به دست آورد در گفتگويي كوتاه با خبرنگار همشهري گفت: نقش اينگونه جشنواره ها در پيشرفت ادبيات چشمگير است.
وي درباره داوري اين جشنواره اظهار كرد: داوري اين جشنواره بسيار قدرتمند و كارشناسانه بوده و با توجه به تركيب داوران مشخص مي شود كه انتخاب ها دقيق و با معيارهاي كارشناسي انجام گرفته است.

دكتر قطب الدين صادقي:
تئاتر معلولان محل بروز استعدادهاي واقعي هنري است
واحد مركزي خبر: قطب الدين  صادقي  گفت  جشنواره  بين المللي  تئاتر معلولان  مكاني  براي بروز استعدادهاي  واقعي  هنري  بخشي  از جامعه  است  كه  نياز به  حمايت  دارند.
وي  در گفت وگو با ستاد خبري  دومين  جشنواره  بين المللي  تئاتر معلولان افزود: با توجه  به  اين  كه  درصد بالايي  از جامعه  ايران  از معلوليت هاي  جسمي ، روحي  و رواني  رنج  مي برند توجه  به  خواسته  هاي  آنها وظيفه اي همگاني  است .
اين  پيش كسوت  حوزه  هنرهاي  نمايشي ، تئاتر را هنري  خلاق  دانست  كه  مي تواند با شناخت  درست  و اصولي ، محل  بروز استعدادهاي  معلولان  باشد.
وي  گفت  متأسفانه  نگاه  جامعه  به  معلولان  نگاهي  سلامت  نگر نيست  بلكه نگاهي  محدود كننده  و يأس آلود است.

تازه هاي دنياي رسانه ها
درباره دو نويسنده معروف
ششم ژوئيه (روزي چون امروز) زادروز نويسنده سوئدي «ورنر فن هايدنستام» است كه در سال ۱۸۵۹ به دنيا آمد و در سال ۱۹۱۶ برنده جايزه ادبي نوبل شد. وي پس از ديداري از خاورميانه و كشورهاي منطقه مديترانه تحت تأثير فرهنگ خاورميانه قرار گرفت و چند كتاب او درباره اين منطقه است. يكي از داستان هاي ورنر تحت تأثير قصه هاي  «هزار و يك شب» و به همين سبك نوشته شده است، همين طور كتاب ديگر او «قفس شير» . اين نويسنده كه به تاريخ وطن خود علاقه فراوان داشته بقيه داستان هاي خود را بر پايه قصه هاي تاريخي سوئد نگاشته است.
ويليام فاكنر نويسنده پركار آمريكايي كه ده ها داستان، فيلمنامه، مجموعه  اشعار و اثر ديگر باقي گذارده ششم ژوئيه ۱۹۶۲ بر اثر حمله قلبي در ۶۴ سالگي درگذشت. فاكنر كه از مردم مي سي سي پي (ايالت جنوبي آمريكا) بود و ۲۵ سپتامبر ۱۸۹۷ در يك خانواده نظامي به دنيا آمده بود از نوجواني شعر مي گفت. نخستين داستاني كه نوشت «مواجب سرباز» عنوان داشت و پس از آن كتاب هاي «پشه ها» ، «پرچم هاي غبار گرفته» ، «دارا و ندار» ، «سرزمين فراعنه» ، «روشني در ماه اوت» ، «پناهگاه» ، «خواب طولاني» و.... را منتشر ساخت. وي نيز از برندگان جايزه ادبي نوبل است.
اظهارات چهار نظامي آمريكايي درباره عراق
دوشنبه شب (پريشب) چهار نظامي آمريكايي كه درجه پايين تر از افسري دارند در دومين جلسه مصاحبه خود با تلويزيون عمومي آمريكا به پرسش هاي مارگارت وارنر گزارشگر شبكه پاسخ گفتند. اين نظاميان كه هر كدام ماه ها در عراق بودند با استفاده از اصل آزادي بيان كه نظاميان را هم شامل مي شود گفتند: مقاومت در عراق رو به افزايش است. در روزهاي نخست، مقاومتي نبود. عراقي ها از دشواري هاي آب و برق و امنيت رنج مي برند و همه اين مشكلات را نتيجه وجود ما آمريكايي ها در كشورشان مي دانند. ما هرچه كه برايشان خرج كنيم راضي نمي شوند. جهادي ها مورد حمايت بعثي ها، نظاميان سابق و برخي از مردم عراق هستند. اين مردم يا از ترس از آنها حمايت مي كنند و يا داوطلبانه. در برابر ما دسته اي از مردم بي سلاح ظاهر مي شدند كه ناگهان از ميان آنها يك نفر به سوي ما تيراندازي مي كرد. پاسخ به تيراندازي او، مساوي است با قتل عده اي غير مسلح كه ما كوشيديم چنين نكنيم. بعد از تيراندازي همه فرار مي كنند و يافتن تيرانداز امكان پذير نيست. تابستان عراق گرماي كشنده اي دارد و ما بايد كلاه خود، جليقه ضد گلوله و انواع پوشش ديگر داشته باشيم كه تأثير گرما را بيشتر مي كند و هر تابستان هر سرباز تا ده كيلوگرم وزن كم مي كند. عراقي ها ما را در كشورشان نمي خواهند. يك بار يك دسته ۴۰ نفري عراقي را تعليم نظامي داديم. چند ماه حقوق گرفتند ولي روزي كه بايد فارغ التحصيل و به واحد عمليات معرفي مي شدند تنها يك نفرشان حاضر شد! مترجم عراقي ما هشت ماه جرأت رفتن به خانه اش را نداشت و مي ترسيد به اتهام همكاري با آمريكا به قتل برسد. يك بار از يك دسته كارآموز نظامي پرسيديم چند نفرتان در ارتش صدام بوديد، همه جز دو نفر دستشان را بلند كردند. چگونه مي شود به اينها اعتماد كرد. بيشتر نظاميان صدام يا جهادي هستند و يا مخفي. اوضاع عراق از نظر زندگي مردم هر روز خراب تر مي شود. عراقي به ما به چشم كساني كه رفته ايم نفتشان را بخوريم نگاه مي كنند. جهادي ها كم شدني نيستند، داراي اطلاعات كامل و تجهيزات نظامي خوبي هستند و ترديدي نيست كه حامي خارجي دارند. ما در روز وارد يك شهرك و يا روستا مي شويم و جهادي ها در شب. هر مقام دولتي و يا نماينده مجلس عراق با چندين نگهبان آمد و رفت مي كند. در آمريكا، خانواده ما و مردم از نيروهاي مسلح خود پشتيباني مي كنند، ولي بيشتر آنها ادامه جنگ عراق را تأييد نمي كنند و مي گويند توجيهي برايش ندارند.
توضيح
چند روز پيش در يكي از مطالب اين ستون گفته اي از سعيد حجاريان به عنوان يكي از مسئولان سابق نقل شده بود كه در آن، صاحب تصويري كه مطبوعات غربي به عنوان آقاي احمدي نژاد منتشر كرده بودند، «ضد انقلابي» معرفي شده بود كه در زندان «خودكشي» كرد. پس از انتشار اين مطلب خانواده شخص مورد اشاره (آقاي تقي محمدي) با ما تماس گرفتند و توضيح دادند كه ايشان در آن زمان كاردار سفارت ايران در افغانستان بوده است، به ضد انقلاب گرايش نداشته و خودكشي هم نكرده است. آقاي سعيد حجاريان نيز در گفتگويي با خبرگزاري ايسنا توضيح داد كه خبرگزاري آسوشيتدپرس گفته ايشان را اشتباه منعكس كرده است. به گفته آقاي حجاريان آقاي محمدي كاردار ايران در افغانستان بوده است كه در مقطعي به ايران دعوت شده و در زندان به طرز مشكوكي فوت كرده است.ضمن اصلاح مطلب قبلي از خانواده آقاي محمدي پوزش مي طلبيم.

پاسخ به پرسش پزشكي
تنگ شدن مري
از دكتر روزنفلد سئوال شده است كه بيماري «اسوفاجايتس» چيست و او پاسخ داده است: تنگ شدن مري و عمدتاً به علت تأثير مواد شيميايي كه عمل بلع را دشوار مي كند. اين بيماري تدريجاً شدت مي يابد. نخست بلع غذاي جامد دشوار مي شود و سپس بلع مايعات هم بر آن اضافه مي گردد. آب دهان چنين بيماراني افزايش مي يابد، در سينه و دهان احساس درد مي كنند. تنفس سريع مي شود. گاهي حالت تهوع دست مي دهد و چون مري متورم وعفوني است همراه با بالا آوردن خلط و خون خارج مي شود. از آنجا كه اين علائم با سرطان مري مشابهت دارند بايد در رفتن به دكتر درنگ نكرد. اگر سرطان نباشد، دكتر با تجويز آنتي بيوتيك و كورتيزون آن را درمان مي كند. در طول درمان نبايد غذاي جامد و سفت خورد.

بهارستان
از عالم معني الفي بيرون تاخت كه هر كه آن الف را فهم كرد، همه را فهم كرد؛ هر كه اين الف را فهم نكرد، هيچ فهم نكرد. طالبان چون بيد مي لرزند از براي فهم آن الف.
مقالات شمس تبريزي

جشنواره شعر «ميلاد سرخ» در تبريز برگزار مي شود
مهر: جشنواره شعر «ميلاد سرخ» با ياد و خاطره حماسه سترگ سالار شهيدان؛ حضرت اباعبدالله
( ع ) در تبريز برگزار مي شود.
شاعران و نوقلماني كه در زمينه ولادت آن امام بزرگوار آثاري در قالب شعر خلق كرده اند، تا پانزدهم مرداد ماه فرصت دارند اشعار خود را به نشاني تبريز - صندوق پستي ۳۶۳۱ - ۵۱۳۸۵ دبيرخانه جشنواره شعر ميلاد سرخ ارسال كنند.

برگي از تاريخ
دلار در زادروز آن
ششم ژوئيه (روزي چون امروز) در طول تاريخ شاهد رويدادهاي مهمي بود كه برخي از آنها از اين قرارند: در سال ۱۷۸۲ در جريان رقابت انگلستان و فرانسه بر سر تصاحب هند، ناوگان دو كشور درآب هاي نزديك مدرس با يكديگر وارد جنگ شدند. در سال ۱۸۲۷ دولت هاي انگلستان، روسيه و فرانسه با امضاي عهدنامه لندن، استقلال يونان را به رسميت شناختند و متعهد شدند كه اين استقلال را به دولت عثماني بقبولانند. در سال ۱۸۸۵ لويي پاستور شيميدان فرانسوي مايه پيشگيري (واكسن) ضد هاري را كه ساخته بود با موفقيت روي يك پسر جوان آزمايش كرد و راه براي پيشگيري از بيماري ها هموار شد. وي نظر داده بود كه باكتري تضعيف شده در آزمايشگاه اگر به افراد تزريق شود در آنها مصونيت ايجاد خواهد كرد. در سال ۱۹۰۸ شورش افسران جزء ارتش عثماني به رهبري «نيازي بگ» بر ضد دولت اين كشور آغاز شد تا مجبور به انجام اصلاحات از جمله مبارزه با فساد اداري، تبعيض و انحصار شود. در سال ۱۹۲۳ اتحاد جماهير شوروي سوسياليستي جاي امپراتوري روسيه را گرفت و رهبر وقت آن ابراز اميدواري كرد كه روزگاري جهان تبديل به اتحاديه اي از جمهوري هاي سوسياليستي شود. در سال ۱۹۳۲ موسوليني رهبر وقت ايتاليا در اجتماع مشترك نمايندگان معلمان، سردبيران نشريات، مؤلفان و ناشران كتاب گفت: بررسي تاريخ به او فهمانده است كه در هر سرزمين، همه دشواري هاي ملي نتيجه ضعف ميهندوستي بوده، بنابراين ما آموزش ميهندوسي را در مدارس برخواندن و نوشتن و حساب كردن و علوم مقدم مي داريم و از روزنامه نگاران و مؤلفان موكداً مي خواهيم كه آموزش عمومي ميهندوستي را سرلوحه كار خود قرار دهند و ناشران كتب مؤلفان تازه را تشويق به اين كار كنند. در سال ۱۹۶۷ جنگ داخلي خونين و ويرانگر فدراسيون نيجريه معروف به جنگ بر سر استقلال ناحيه «بيافرا» كه نفت و طمع كمپاني هاي نفتي عامل آن قلمداد شده اند آغاز شد، تا سال ۱۹۷۰ طول كشيد و باعث مرگ پانصد هزار تن از جمله ۴۰۰ هزار غير نظامي و عمدتاً از قبيله «ايبو» شد.
و اينك برگ امروز: كنگره آمريكا ششم ژوئيه سال ۱۷۸۵ به اتفاق آراء «دلار» را واحد پول آن كشور قرار داد. پول انگلستان پيش از انقلاب استقلال ايالات متحده در ۱۳ مهاجر نشين انگليسي آمريكاي شمالي رايج بود. در جريان انقلاب، آمريكايي ها سكه نقره اي اسپانيا به نام «دلار» را كه در مكزيك و اسپانيا رايج بود وسيله داد و ستد قرار داده بودند و به همين دليل نام پول ملي خود را «دلار» گذاشتند. سكه دلار نقره اي از قرن چهاردهم به مدت سه قرن و اندي به نام «تالار، دالار، تلار و دلار» در اروپا رايج بود كه اسپانيايي ها آن را حفظ كردند و به مستعمرات خود در قاره آمريكا منتقل ساختند.
حرف «اس» با خط عمودي كه علامت بين المللي دلار است نيز از اسپانيايي ها اقتباس شده كه پول خود را با علامت (پي) مشخص مي كردند و اين «پي» در آمريكاي شمالي به تدريج و در جريان نوشتن به شكل «اس» درآمد. نام پول ملي چند كشور ديگر از جمله كانادا نيز «دلار» است و چند كشور از جمله اكوادور، السالوادور و پاناما همان دلار آمريكا را به جاي پول ملي خود به كار مي برند. بعضي اوقات آمريكايي ها در محاوره، به جاي واژه دلار، واژه «باك» را به كار مي گيرند. از دوران جنگ داخلي آمريكا، اسكناس دلار به تدريج جاي دلار طلا را گرفت. طبق قانون، در آمريكا شوراي پول كه بر سيستم بانكي و ذخايرفدرال حكومت دارد كنترل دلار را به دست دارد و سياست مالي كشور از جمله تغيير نرخ بهره را تعيين مي كند و در صورت لزوم تغيير مي دهد. آمريكا برخلاف ساير كشورها، داراي ۱۲ بانك مركزي است. چاپ اسكناس دلار توسط اداره «گراور و چاپ فدرال رزرو» انجام مي گيرد كه از كاغذ و مركب خاص استفاده مي كند كه فرمول تهيه آنها بايد محرمانه بماند. دلار آمريكا برخلاف اسكناس ساير كشورها داراي يك اندازه و يك رنگ است كه در خارج از آمريكا به «پشت سبز» معروف است. قبلاً اسكناس پانصد دلاري و هزار دلاري هم بود كه ريچارد نيكسون از سال ۱۹۶۹ آنها را از بيم جعل، از جريان خارج ساخت و صد دلاري اينك بزرگترين اسكناس آمريكاست. همين نيكسون دلار را از استاندارد طلا هم خارج ساخت زيرا دلار، «ذخيره ارزي» بسياري از كشورها قرار گرفته بود و حجم آن از ميزان طلا در آمريكا بيشتر شده بود. دلار آمريكا در چند دهه اخير واحد استاندارد محاسبه در بازارهاي بين المللي براي كالا هايي چون نفت و طلا قرار گرفته است. حتي بسياري از كشورها كه با آمريكا ارتباط ندارند محصولات خود را بر حسب دلار قيمت گذاري مي كنند. در يك دهه گذشته پيدايش يورو (پول واحد اروپايي) ارزش برابري دلار را پايين آورده و در نتيجه ارزش ذخاير ارزي كشورها كمتر شده است. بيش از دو سوم دلارهاي چاپ شده در آمريكا در خارج از اين كشور رايج هستند و افزايش روزافزون آنها است كه آمريكا را مديون و دچار كسري كرده است زيرا ضامن دلارهاي معامله شده است. اگر كشورهاي عربي صادركننده نفت دلارهاي نفتي خود را در آمريكا پس انداز نكنند، وضعيت حساس خواهد شد و به همين جهت است كه آمريكا مي كوشد قدرت سياسي نظامي خود را حفظ كند تا دلار به عنوان پول بين المللي باقي بماند. مقايسه اين دو رقم رسمي، آسيب پذيري آمريكا در قبال دلار را نشان مي دهد: در سال ۱۹۹۵ ميزان دلار در گردش در سطح جهان ۳۸۰ ميليارد بود و در سال ۲۰۰۴ هفتصد ميليارد يعني در فاصله ۹ سال دو برابر شده است كه بيش از دو سوم آن در خارج از آمريكاست. اين، مربوط به اسكناس چاپ شده است و در آن معاملات اعتباري به حساب نيامده است. از اين رو است كه به نظر كارشناسان، چين در معارضه قريب الوقوع خود با آمريكا، «دلار» را مورد حمله قرار خواهد داد.
www.iranianshistoryonthisday.com

نقد و بررسي موهبت الهي در كانون فيلم معناگرا
ايلنا : ششمين كانون فيلم معناگرا روز جمعه، هفدهم تيرماه، در سالن شماره ۲ سينما فرهنگ با نمايش فيلم «موهبت الهي» به كارگرداني «نيك هام» (محصول آمريكا _ كانادا ۲۰۰۴) برگزار مي شود.
به گزارش روابط عمومي بنياد سينمايي فارابي، در اين جلسه «دكتر حسن بلخاري» و «شهرام اسدي» به نقد و بررسي اين فيلم خواهند پرداخت. ورود به سالن از ساعت ۳۰/۹ صبح آزاد خواهد بود. و رأس ساعت ۱۰ نمايش فيلم آغاز مي شود.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
چند روز
صداي مرد در گوش دختر پيچيد:
- چند روز، فقط چند روز ديگه صبر كن. همه چي درست مي شه. براي هميشه از دستم راحت مي شي!
نگاه بي تاب و ذهن آشفته دختر، همه چيز را فهميد. نوار قلب مرد، گوياي ناگفته ها بود.
چند روز _ فقط چند روز بعد _ مرد با لباس مشكي، رز سرخي را بر سنگ قبر دختر گذاشت و با نگاه خيسش زمزمه كرد:
- منظورم اين نبود... نه! اين نبود!
پريسا عوض زاده

گشتي در دنياي خبرها
اهميت آب
لندن: مردي در انگليس براي اينكه اهميت آب را در زندگي انسان نشان بدهد اقدام به باز گذاشتن شير آب در يك نگارخانه واقع در جنوب شهر لندن كرده است. او قصد دارد به مدت يك سال اين شير آب را باز بگذارد تا مردم متوجه شوند كه به هدر رفتن آب تا چه حدي براي زندگي بشر خطرناك است.
گفته مي شود كه در صورت باز ماندن شير آب به مدت يك سال بيش از ۱۵ ميليون ليتر آب به هدر خواهد رفت. با توجه به اينكه در ۶ روز گذشته شير آب نگارخانه باز بوده است، احتمالاً دهها هزار ليتر آب به هدر رفته است.
در همين حال شركت آب لندن از اين مرد درخواست كرده تا شير آب را ببندد.
لازم به ذكر است، يك سوم آب آشاميدني لندن بر اثر فرسوده بودن لوله هاي انتقال آب به هدر مي رود.
ازدواج تلفني
دهلي نو: زوجي در هند به صورت تلفني با يكديگر ازدواج كردند. ابتدا قرار بود براي برگزاري مراسم عقد اين زوج داماد به همراه خانواده اش به منزل عروس خانم برود اما بارش شديد باران و آبگرفتگي جاده ها مانع سفر آنها شد. اما اين زوج از تكنولوژي مدرن بيشترين استفاده را بردند و اجازه ندادند مراسم عقد به تعويق بيفتد.
به هر حال داماد با تلفن همراه خود شماره خانه عروس را گرفت و عروس خانم نيز تلفن را روي بلند گو قرار داد تا همه ميهمانان صداي داماد را بشنوند. به اين ترتيب مراسم عقد اين زوج از راه دور انجام شد.
سارق ناشي
برلين: يك سارق جوان با عكسبرداري از محل سرقت، خود را به دام پليس انداخت.
اين پسر ۱۷ ساله پس از ورود به يك خانه با دوربين ديجيتال موجود در آن مكان به عكسبرداري از خود پرداخت اما در مسير بازگشت دوربين را كنار خيابان رها كرد.
به همين دليل پليس در حين جستجوي محل وقوع سرقت دوربين را كشف و پس از بررسي عكس ها، سارق را دستگير كرد.
مسابقه خوردن سوسيس
نيويورك: براي پنجمين سال متوالي، يك مرد ۲۷ ساله ژاپني قهرمان رقابتهاي خوردن سوسيس شد. اين مرد طي ۱۲ دقيقه، ۴۹ سوسيس نوش جان كرد كه ۵/۴ سوسيس كمتر از ركورد قبلي اش بود.
به اين ترتيب عنوان قهرماني اين مسابقه، ۹ بار طي ۱۰ سال اخير به كشور ژاپن تعلق يافته است.
اين مسابقه براي اولين بار در سال ۱۹۱۶ برگزار شد.
كسب پول از خاكستر
دوبلين: زوجي در ايرلند قصد دارند از خاكستر پول بسازند. آنها اخيراً شركتي تأسيس كرده اند كه فعاليت اصلي آن، پخش خاكستر متوفيان خارجي در كشور ايرلند است.
نظر به اينكه ۴۰ ميليون نفر در آمريكا نژاد ايرلندي دارند، بسياري از آنها علاقمند هستند كه پس از مرگ خاكستر شان در خاك ايرلند پخش شود. از اين پس اين افراد مي توانند با پرداخت پول به اين زوج، آرزويشان را پس از مرگ برآورده كنند. البته تصاوير پخش خاكستر در قالب CD توسط اين شركت در اختيار خانواده متوفيان قرار داده خواهد شد تا از انجام شدن مراسم اطمينان حاصل نمايند.
دستگيري متقلب
مسكو: مردي در روسيه كه لباس زنانه بر تن كرده بود، در جلسه امتحان دستگير شد. او كه مي خواست به جاي خواهرش در امتحان پايان سال شركت كند، لباس زنانه بر تن و صورت خود را گريم كرد، اما مسئولان مدرسه نسبت به او مشكوك شدند و پليس را خبر كردند.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز: ساعت ۱۳و ۹ دقيقه
اذان مغرب امروز: ساعت ۲۰ و۴۴ دقيقه
اذان صبح فردا: ساعت ۴ و ۱۰ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۵ و۵۵ دقيقه

گل و گياه
اريترونيوم
001566.jpg
نام علمي: Erythronium Californicum
خانواده: LILIACEAE
گياهي دائمي پيازي به بلندي ۳۵-۱۵ سانتي متر و گستردگي ۱۰ سانتي متر است داراي برگهاي بيضي شكل به رنگ سبز تيره با خاكهاي قهوه اي رنگ بوده و گلهاي سفيد كرمي آن در بهار ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان نيمه سايه، خاك غني از هوموس و داراي زهكش خوب نياز دارد و آب و هواي خنك را بيشتر مي پسندد. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد مي باشد. بايد پيازها در طول دوره استراحت كمي رطوبت داشته باشند.
ازدياد: از طريق تقسيم گياه پس از اتمام گلدهي امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |